PDA

View Full Version : Europeanen en Israel


Zoethout002
13 maart 2009, 19:56
Mijn mening:

Ik zie veel Europeanen die sterk pro en sterk anti Israel zijn, de pro groep vaak omdat ze in Israel een bondgenoot zien tegen de ''radicale'' islam en de anti groep vaak omdat ze in Israel een bondgenoot zien in hun gehate Amerika, vaak gebruiken mensen (allebij de groepen) het Israel-Palestina conflict om hun frustratie te kunnen uiten, begrijpelijk maar niet constructief, schieten we niks mee op, pro of anti.

Nu zeg ik, is het niet beter dat wij gewoon voor onze eigen landen worden, het is allemaal erg enzo wat daar gebeurd maar Kongo staat op no1 kwa genociden, hoor ik niemand over.

Ik ben dus ook sterk voor het terugtrekken van alle Westerse troepen en het ontmantelen van alle Amerikaanse legerbasissen in andere landen, immers, zouden wij het leuk vinden als Saoedi Arabië legerbasissen in Europa zou hebben ? precies.

Binnenkort moet Nederland meedoen met de inval van Iran door Amerika ? ik mag hopen van niet, kernwapens ? Israel heeft daar 150 van, bedoel maar.

Ik ben dus voor de derde optie, niet voor Israel of er tegen, niet voor de Palestijnen of er tegen, maar gewoon voor je eigen land, en dan bedoel ik ook kwa geld en wapenhandel, nokken daarmee.

liberalist_NL
13 maart 2009, 19:58
Mensen moeten inderdaad hun kop uit hun Amerika-hatende kont halen en eens op de werkelijkheid letten. 'Haat' is overigens een reden voor al deze ellende. Pak de haat aan, en de problemen zijn foetsie.

Andy
13 maart 2009, 20:56
Ik ben het me je eens dat ook het conflict in Congo fel onderbelicht blijft. Ik ben het echter niet met je eens wanneer je zegt dat we ons van deze conflicten niets hoeven aan te trekken. Het conflict in Congo gaat niet opgelost worden wanneer de publieke opinie zich er niets van aantrekt. Dat zou immers betekenen dat de betrokken partijen (strijdende facties, bedrijven en overheden) gewoon zouden kunnen voortdoen.

Hetzelfde gaat op voor de Israëlische agressie. In wezen gaat het om een van de eenvoudigste conflicten, die - zeker in vergelijking met bvb Centraal-Afrika - bijzonder makkelijk op te lossen zijn. De reden waarom dat conflict desalniettemin kan blijven duren, is omdat er veel te weinig druk wordt uitgeoefend op Israël. Minder aandacht voor deze wantoestanden zou immers meer speelruimte voor de Israëlische regering betekenen, wat wellicht zou leiden tot een versnelde politiek van annexatie en een uitbreiding van de bezetting.
Overigens is het m.i. verkeerd het pro-Palestijnse discours te verengen tot een anti-Amerikaans discours. Mensenrechten, democratische principes en een algemeen rechtvaardigheidsgevoel zijn althans voor mezelf veel belangrijkere drijfveren voor mijn houding in dit conflict dan een of andere anti-Amerikaanse gedachte, tenminste als je een militaire bezetting en onderdrukking niet gelijkstelt aan datgene wat amerikaans zou kunnen zijn.

Met de algemene gedachte achter je post, de idee dat je gerust voor je eigen land mag zijn, ben ik het uiteraard wel eens.

roodhaar
14 maart 2009, 17:09
.

Hetzelfde gaat op voor de Israëlische agressie. In wezen gaat het om een van de eenvoudigste conflicten, die - zeker in vergelijking met bvb Centraal-Afrika - bijzonder makkelijk op te lossen zijn. De reden waarom dat conflict desalniettemin kan blijven duren, is omdat er veel te weinig druk wordt uitgeoefend op Israël. Minder aandacht voor deze wantoestanden zou immers meer speelruimte voor de Israëlische regering betekenen, wat wellicht zou leiden tot een versnelde politiek van annexatie en een uitbreiding van de bezetting.
Overigens is het m.i. verkeerd het pro-Palestijnse discours te verengen tot een anti-Amerikaans discours. Mensenrechten, democratische principes en een algemeen rechtvaardigheidsgevoel zijn althans voor mezelf veel belangrijkere drijfveren voor mijn houding in dit conflict dan een of andere anti-Amerikaanse gedachte, tenminste als je een militaire bezetting en onderdrukking niet gelijkstelt aan datgene wat amerikaans zou kunnen zijn.

Met de algemene gedachte achter je post, de idee dat je gerust voor je eigen land mag zijn, ben ik het uiteraard wel eens.

akkoord, het is niet omdat de joodse lobby zo machtig is in de US en de Midden oosten politiek van de US al zo lang zo goed als volkomen naar de hand van hun kolonisrende staat hebben weten zetten , dat je dan meteen anti Amerikaans sentiment moet hebben. Daarbij , het verzet en kritiek in de USA tegen Israel groeit na de slachtpartij in Gaza (daarvoor eigenlijk ook al , maar nu nog sneller) immer gestaag aan. De USA Politici zullen uiteindelijk niet anders kunnen dan dit wijzigende sentiement volgen, ongeacht hoe de israel lobby ze afdreigt .