PDA

View Full Version : Over de ombuiging van het discours


Kevin Van Eeckelen
15 april 2004, 16:58
Aanvankelijk viel er voor de standpunten van de AEL iets te zeggen. Inderdaad, het multiculturalisme (ik noem het liever transculturalisme omdat individuen moeten kunnen navigeren tussen verschillende culturele invloeden) kon niet uitgaan van een concept als "dominante cultuur" waarin de overigen dan maar moesten integreren. We moeten inderdaad kiezen voor de universele (!) rechten van de mens en de daaraan ondergeschikte grondwet als supra-cultureel apparaat van normen en waarden. Zogenaamde allochtonen zijn in geen enkel opzicht dankbaarheid of culturele onderwerping aan wie dan ook verschuldigd.

MAAR

Plots werd dit discours omgebogen tot een conservatief discours, waarin u net uw eigen "cultuur" als uitgangspunt neemt. Ook al valt iets te zeggen voor de verwijzing naar een eveneens conservatieve partij als de CD&V -, toch is dit niet geheel koosjer (al zal u dat woord mss niet bevallen...). Ik respecteer uw beleving van uw cultuur, maar als ik die cultuur liever bij mij aan de voordeur zet, verpakt in een vuilniszak om naar het stort afgevoerd te worden, dan heeft u daar niets, maar dan ook niets aan te zeggen, en al zeker niet indien u uitgaat van het multiculturele model. Indien u de onderdrukking van de allochtonen (die er is) misbruikt om zelf mensen te gaan indelen in zij die het "goede" gedrag vertonen en zij die dit (volgens u) niet doen, dan bent u een ethisch minderwaardig persoon. U mag mijn levensstijl of die van welke andere dan ook nog zo "decadent" vinden, u zult daar met uw Heilig Boeksken af moeten blijven, want ondanks het feit dat ik links ben, geloof ik niet onvoorwaardelijk in de tactiek van de zachte hand. Over mijn vrijheid valt niet te onderhandelen.

Mijn vraag: waarom koos de MDP voor een conservatieve antimulticulturele koers?

Ahmed Azzuz
16 april 2004, 15:00
beste,
MDP kiest niet voor een antimulticultureel discours, maar wel voor zie: www.mdp-pmd.be

Kevin Van Eeckelen
16 april 2004, 18:42
Simpel voorbeeldje: bent u pro of contra de openstelling van het huwelijk voor holebi-stellen?

In dat verband nog een ander vraagje: hoe reageert u op de onvoorstelbaar bekrompen reactie van moslims op de foto's van allochtone holebi's die het toenmalige Agalev op straat wilde hangen?

En ten slotte: ondersteunde u het intolerante verzet tegen de film Cassablanca?