PDA

View Full Version : Wereldvreemdheid


RodeLantaarn
5 april 2009, 12:17
Keer op keer wordt ik geconfronteerd in de media met uitspraken die handelen over maatschappelijk relevante thema's, en ik heb het gevoel dat vanuit christelijk-democratische hoek daar zelden een gefundeerde mening over wordt gegeven, maar eerder een flauw afkooksel van een standpunt dat dateert wanneer België nog in de greep was van het katholicisme. Het standpunt omtrent de pauselijke uitspraken over condooms werd door uw partij verdedigd (zie opiniestuk in de Morgen: http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De-Gedachte/article/detail/797959/2009/03/27/De-paus-heeft-gelijk-ditmaal.dhtml), alsook de visie over druglegalisatie die totaal niet strookt met de werkelijkheid. Wat vindt u over de vervreemding van de politiek met het dagelijkse leven(en ik heb het niet enkel over CD&V, maar over alle grote partijen die eigelijk een soep van eigenbelang geworden zijn)?

RodeLantaarn
8 april 2009, 10:00
graag wat feedback?

Ludwig Caluwé
12 april 2009, 22:33
Beste Rode Lantaarn,

Ik wil wel feedback geven maar als je de reactie van Els Schelfout al verkeerd leest (Ze zegt: "Ik ben het eens met de kritiek op de uitspraken van de paus", dat is iets anders dan de verdediging opnemen.) en je vindt dat alle partijen een soep van eigenbelang geworden zijn, weet ik niet of dat veel zin heeft.

Ik vind de uitspraken van Els over de paus en al evenmin onze stellingen met betrekking tot drugs wereldvreemd. Ik woon aan de grens en ik stel vast dat de Nederlanders na jarenlang geexperimenteer ons meer en meer beginnen bij te treden.

IronChef
12 april 2009, 23:47
Beste Rode Lantaarn,

Ik wil wel feedback geven maar als je de reactie van Els Schelfout al verkeerd leest (Ze zegt: "Ik ben het eens met de kritiek op de uitspraken van de paus", dat is iets anders dan de verdediging opnemen.) en je vindt dat alle partijen een soep van eigenbelang geworden zijn, weet ik niet of dat veel zin heeft.

Ik vind de uitspraken van Els over de paus en al evenmin onze stellingen met betrekking tot drugs wereldvreemd. Ik woon aan de grens en ik stel vast dat de Nederlanders na jarenlang geexperimenteer ons meer en meer beginnen bij te treden.

De situatie in Nederland is momenteel aan het veranderen ja. Er spreekt echter zo goed als niemand over het afschaffen van het gedoogbeleid.
Het probleem zijn de duizenden drugstoeristen die voor "overlast" zorgen.

Het probleem is niet het gedoogbeleid, het probleem is het ontbreken van een gedoogbeleid in de buurlanden.

Savatage
13 april 2009, 00:00
De situatie in Nederland is momenteel aan het veranderen ja. Er spreekt echter zo goed als niemand over het afschaffen van het gedoogbeleid.

Daarom dat de legalisering van softdrus onlangs nog werd teruggeschroefd in zowel Roosendaal als Bergen op Zoom.

Het probleem is niet het gedoogbeleid, het probleem is het ontbreken van een gedoogbeleid in de buurlanden.

:?

IronChef
13 april 2009, 00:04
Daarom dat de legalisering van softdrus onlangs nog werd teruggeschroefd in zowel Roosendaal als Bergen op Zoom.

Als je net zoals ik daar regelmatig komt om je te bevoorraden weet je dat dit onzin is. Er is daar niets veranderd.

:?

Ik weet dat het nogal moeilijk is om te begrijpen als je gewoon bent van cannabis gebruikers gelijk te schakelen met verkrachters

IronChef
13 april 2009, 00:11
De maatregelen die men wil gaan treffen zijn het beperken van de hoeveelheid die je kan kopen en om van de coffeshops gesloten clubs te maken m.b.v. een pasjessysteem.

Dit zijn maatregelen om het drugstoerisme te ontmoedigen.

Over het terugschroeven van het gedoogbeleid is zelfs geen sprake.

Daar komt nog eens bij dat het nooit gelegaliseerd is geweest, het werd gedoogd.

Dat is dus niet hetzelfde hé.

Savatage
13 april 2009, 11:59
Als je net zoals ik daar regelmatig komt om je te bevoorraden weet je dat dit onzin is. Er is daar niets veranderd.

Nogal logisch dat ze dat niet op 1,2,3 hebben afgeschaft, het is de bedoeling om in de toekomst volledig komaf te maken met het drugstoerisme en de inherente overlast in die streken. Tot grote vreugde van de lokale bevolking.

Ik weet dat het nogal moeilijk is om te begrijpen als je gewoon bent van cannabis gebruikers gelijk te schakelen met verkrachters

Die vergelijking maak ik niet, ze komt van u. Ik kan best begrijpen dat drugsverslaafden hopen dat in heel Europa drugs gelegaliseerd worden, maar erg realistisch is dat niet. Het is momenteel in zowat elk Europees land verboden en er is geen enkele incentive dat dat in de toekomst gaat veranderen. Het enige land waar het legaal is, is momenteel bezig met de legalisering terug te schroeven (roosendaal en bergen op zoom).

IronChef
13 april 2009, 12:34
Nogal logisch dat ze dat niet op 1,2,3 hebben afgeschaft, het is de bedoeling om in de toekomst volledig komaf te maken met het drugstoerisme en de inherente overlast in die streken. Tot grote vreugde van de lokale bevolking.

Men is inderdaad, net zoals ik al hierboven heb gezegd, bezig met komaf te maken met het drugstoerisme en de "overlast" dat dit met zich meebrengt.

En dat is dus niet hetzelfde als het gedoogbeleid af te schaffen. Zoals u hierboven beweerde en wat u dus nu al teruggenomen hebt.

Het zal eerder tot grote vreugde van rechts conservatieven zijn, bij mijn weten is dit nog niet de gehele bevolking.

Die vergelijking maak ik niet, ze komt van u.

Ik ben idd een rechts-liberaal, maar dat impliceert niet dat ik zomaar vind dat alles gelegaliseerd moet worden. Drugs, diefstal, inbraken, criminaliteit, ongewenst intimiteiten, ... moeten bestrafd worden.

Wat moet ik hier dan anders van denken dat u mij ziet als iemand die even crimineel is als een dief of verkrachter?

Ik kan best begrijpen dat drugsverslaafden hopen dat in heel Europa drugs gelegaliseerd worden, maar erg realistisch is dat niet.

En weer bestempeld u elke voorstander van de legalisering van cannabis als een hopeloze verslaafde en zelfs als toxicomaan. Dat is intellectueel oneerlijk.

Het is momenteel in zowat elk Europees land verboden en er is geen enkele incentive dat dat in de toekomst gaat veranderen.

Ach zo, het is daarom dus dat onder paars men een, weliswaar halfslachtige, poging heeft gedaan om persoonlijk gebruik zonder overlast te decriminaliseren.

Het enige land waar het legaal is, is momenteel bezig met de legalisering terug te schroeven (roosendaal en bergen op zoom).

Nogmaals, het is niet gelegaliseerd, het wordt gedoogd. En dan nog enkel de verkoop en niet de teelt.

Enkele conservatieven zoals de CDA hebben een proefballonnetje opgelaten over mogelijke stappen om de overlast van drugstoeristen te beperken.

Er is nog geen enkele officiële beslissing genomen om het gedoogbeleid af te schaffen, aangezien het herzien van het drugsbeleid pas in 2010 op de agenda staat.

Savatage
13 april 2009, 12:46
Men is inderdaad, net zoals ik al hierboven heb gezegd, bezig met komaf te maken met het drugstoerisme en de "overlast" dat dit met zich meebrengt.

En dat is dus niet hetzelfde als het gedoogbeleid af te schaffen. Zoals u hierboven beweerde en wat u dus nu al teruggenomen hebt.

Het zal eerder tot grote vreugde van rechts conservatieven zijn, bij mijn weten is dit nog niet de gehele bevolking.

Kom kom, het zijn niet enkel de rechts conservatieven in Roosendaal en Bergen op Zoom die het drugstoerisme kotsbeu zijn. In de media stond duidelijk vermeld dat de lokale bevolking (in zijn geheel dus) overlast ondervind van het drugstoerisme.

Wat moet ik hier dan anders van denken dat u mij ziet als iemand die even crimineel is als een dief of verkrachter?

Drugs is illegaal en ongewenst net zoals criminaliteit of diefstal of verkrachting dat is. Dat wilt echter niet zeggen dat ik ze op gelijk niveau plaats.

En weer bestempeld u elke voorstander van de legalisering van cannabis als een hopeloze verslaafde en zelfs als toxicomaan. Dat is intellectueel oneerlijk.

Tja, het zijn toch drugsverslaafden die hopen op een algemene legalisering, niet soms? Er zal ook wel een deel drugsgebruikers zijn die niet verslaafd zijn en voorstander zijn van een legalisering, dat ontken ik niet.

Ach zo, het is daarom dus dat onder paars men een, weliswaar halfslachtige, poging heeft gedaan om persoonlijk gebruik zonder overlast te decriminaliseren.

Eén van de puinhopen van paars.

Nogmaals, het is niet gelegaliseerd, het wordt gedoogd. En dan nog enkel de verkoop en niet de teelt.

Enkele conservatieven zoals de CDA hebben een proefballonnetje opgelaten over mogelijke stappen om de overlast van drugstoeristen te beperken.

Er is nog geen enkele officiële beslissing genomen om het gedoogbeleid af te schaffen, aangezien het herzien van het drugsbeleid pas in 2010 op de agenda staat.

We'll see. Ik stel vooral vast dat ze in Nederland hun drugspolitiek aan het terugschroeven zijn. Vorig jaar hebben ze de paddo's van de ene dag op de andere verboden en enkele maanden later maken ze de handel van softdrugs en Roosendaal en Bergen op Zoom illegaal owv de overlast die de lokale bevolking er vindt. Ik zie nergens in Europa stemmen opgaan om drugs meer te gedogen om het er legaler op te maken. Hier in België verklaarde Jo Vandeurzen dat hij een zero tolerance ging doorvoeren tegen softdrugs, wat hem aardig wat stemmen opleverde.

Flanelcondoom
13 april 2009, 12:52
De door mij geopende topic over kleinburgerlijkheid sluit goed aan bij deze draad. De nogal bekrompen mening van de modale burger over drugs is slechts een van de vele symptomen van een diepgeworteld probleem.

IronChef
13 april 2009, 13:24
Kom kom, het zijn niet enkel de rechts conservatieven in Roosendaal en Bergen op Zoom die het drugstoerisme kotsbeu zijn. In de media stond duidelijk vermeld dat de lokale bevolking (in zijn geheel dus) overlast ondervind van het drugstoerisme.

Bedankt om toe te geven dat men de overlast van het drugstoerisme wil aanpakken en niet het gedoogbeleid wil afschaffen zoals je eerder beweerde.

Wat je zegt is waar, men is de overlast die drugstoeristen veroorzaken beu. Mochten er echter geen toeristen zijn, dan bleef alles zoals het was. Want met het gedoogbeleid en cannabisgebruikers an sich heeft men geen problemen.

Drugs is illegaal en ongewenst net zoals criminaliteit of diefstal of verkrachting dat is. Dat wilt echter niet zeggen dat ik ze op gelijk niveau plaats.

Drugs is slecht omdat het illegaal is, het is illegaal omdat het slecht is.
Dit is de tweede keer dat je een drogreden gebruikt.

Het blijft een feit dat je mij een crimineel vindt. Maar waarom juist, dat blijft een mysterie.

Tja, het zijn toch drugsverslaafden die hopen op een algemene legalisering, niet soms? Er zal ook wel een deel drugsgebruikers zijn die niet verslaafd zijn en voorstander zijn van een legalisering, dat ontken ik niet.

Drugsverslaafden zijn helemaal niet bezig met politiek. Het zijn depressieve mensen die op de meest aangename manier zelfmoord aan het plegen zijn.

De legalisering van cannabis kan hun niets schelen aangezien dit zelfs een drug is die je gewoonweg niet kan gebruiken om je problemen te vergeten.

Het zijn de gewone, normale mensen die op zaterdagavond liever een jointje roken i.p.v. zich lazarus te drinken, die voorstander zijn van legalisering.
Het zijn deze gewone, normale mensen die weigeren om bezien te worden als een crimineel, enkel en alleen om dat hun sigaret wat "funky" ruikt

Eén van de puinhopen van paars.

En weer ben je genoodzaakt om terug te komen op je eerdere stelling.

Maar ik geef je gelijk, het is een puinhoop. De maatregelen die men heeft getroffen zijn veel te vaag en vlees noch vis.

We'll see. Ik stel vooral vast dat ze in Nederland hun drugspolitiek aan het terugschroeven zijn. Vorig jaar hebben ze de paddo's van de ene dag op de andere verboden

Dat was naar aanleiding van een tragisch incident. Het was pure emopolitiek zoals de nieuwe wapenwetgeving na de moorden van HVT.

en enkele maanden later maken ze de handel van softdrugs en Roosendaal en Bergen op Zoom illegaal owv de overlast die de lokale bevolking er vindt.

Alsjeblieft zeg! Een klein beetje intellectuele eerlijkheid en kennis van de problematiek zou echt wel welkom zijn in deze discussie.

Het was al illegaal, het werd enkel gedoogd en dan nog enkel de verkoop en niet de teelt.
Er is dus niets illegaal gemaakt want dat was het al!

Men heeft enkel een aantal noodmaatregelen genomen om de overlast van het drugstoerisme te beperken.
In Terneuzen heeft men de openingstijden van de shop verkort en de maximale hoeveelheid die gekocht mag worden, teruggebracht tot twee gram hasj of wiet per persoon per dag.

In Roosendaal is 1 coffeeshop gesloten, dit was echter voor deze problematiek in de media kwam. Er zijn daar nog altijd drie shops waar je nog steeds evenveel grammen cannabis kan kopen als voorheen.

Ik zie nergens in Europa stemmen opgaan om drugs meer te gedogen om het er legaler op te maken. Hier in België verklaarde Jo Vandeurzen dat hij een zero tolerance ging doorvoeren tegen softdrugs, wat hem aardig wat stemmen opleverde.

Blijkbaar kan u nu ook al de gedachten lezen van de Vlaamse kiezers.:roll:

Mahalingam
13 april 2009, 18:23
Jo Vandeurzen dat hij een zero tolerance ging doorvoeren tegen softdrugs, wat hem aardig wat stemmen opleverde.
Voordat men in Nederland een gedoogbeleid ontwikkelde was het heel normaal dat iedereen met 1/2 gram softdrug op zak 6 maanden het gevang in ging.
Het probleem zat hem in de handhaving.
Ik denk dat bij een zero-tolerantie beleid de capaciteit van politie en gerecht en gevangenissen enorm uitgebreid moet worden want anders verstopt het systeem. De kosten voor de gemeenschap zullen hoog zijn. In Nederland:
Iemand in een verzorgingshuis mag niet meer dan 70 euro per dag kosten.
Een gedetineerde in de gevangenis daarentegen kost 190 euro per dag en een delinquent met TBS kost de samenleving dagelijks zelfs meer dan 500 euro.
Voor de prijs van 3 oudjes in een verzorgingstehuis kan je dus 1 gevangene huisvesten.
Hoe gaat de staat een zero-tolerance beleid betalen nu de belastinginkomsten niet stijgen?

Dajjal
13 april 2009, 18:28
Ik ken in mijn kennissenkring veel mensen (midden- en hoger kader) die ook ten tijd en stond kunnen genieten van een goeie toeter.

Deze mensen zijn allesbehalve verkrachters, dieven, of wat dan ook waar U ze voor houdt....

Uw analyse dat er veel criminaliteit onder de cannabisgebruikers is, en dat cannabis maar beter afgeschaft wordt, loopt even mank als de stelling dat er veel meer criminaliteit is onder de OCMW-klanten en dat we dus beter het OCMW afschaffen om de criminaliteit in te dijken.

liberalist_NL
13 april 2009, 19:28
Ik ken in mijn kennissenkring veel mensen (midden- en hoger kader) die ook ten tijd en stond kunnen genieten van een goeie toeter.

Deze mensen zijn allesbehalve verkrachters, dieven, of wat dan ook waar U ze voor houdt....

Uw analyse dat er veel criminaliteit onder de cannabisgebruikers is, en dat cannabis maar beter afgeschaft wordt, loopt even mank als de stelling dat er veel meer criminaliteit is onder de OCMW-klanten en dat we dus beter het OCMW afschaffen om de criminaliteit in te dijken.

Wat meneer Caluwé vergeet is dat geloof ook een drug is. Een heel gevaarlijke zelfs.