PDA

View Full Version : LDD en Lichamelijke integriteit?


cdekeule
10 april 2009, 19:58
Mr Reekmans,

In welke mate blijven we baas over ons eigen lichaam? Mag de overheid bijvoorbeeld bepaalde medische ingrepen of toediening van geneesmiddelen verplichten aan haar burgers?

brother paul
10 april 2009, 21:35
Mr Reekmans,

In welke mate blijven we baas over ons eigen lichaam? Mag de overheid bijvoorbeeld bepaalde medische ingrepen of toediening van geneesmiddelen verplichten aan haar burgers?

wavoornedomme vraag, nee natuurlijk, jij bent baas over uw lichaam.
De interessantere vraag: hoe kun je als patient overgeleverd aan de willekeur van een artsenteam toch uw rechten inroepen. Maw als je in coma ligt, kun je via een wilsbeschikking uw beademing laten uitzetten, uw sondevoeding doen stoppen, of een euthanasie krijgen ?

Fredo
11 april 2009, 00:24
wavoornedomme vraag, nee natuurlijk, jij bent baas over uw lichaam.
De interessantere vraag: hoe kun je als patient overgeleverd aan de willekeur van een artsenteam toch uw rechten inroepen. Maw als je in coma ligt, kun je via een wilsbeschikking uw beademing laten uitzetten, uw sondevoeding doen stoppen, of een euthanasie krijgen ?

Waarom is dat een domme vraag? In Belgiƫ is bvb poliovaccinatie verplicht. Dus geen baas over eigen lichaam.

cdekeule
11 april 2009, 10:33
het gaat zelfs verder dan dat, sommige (liberale) politici willen opnieuw de verplichte castratie invoeren, zie website Patrik Van Krunkelsven (OpenVLD):

http://www.vankrunkelsven.be/web/index.php?option=com_content&task=view&id=34&Itemid=32

"Beide huisartsen stellen vast dat in ons rechtssysteem lichamelijke integriteit nog steeds te hoog wordt aangeschreven."

En tegelijkertijd willen ze ons doen geloven dat "liberaal" vrijheid betekent?

Peter Reekmans
12 april 2009, 00:13
Mr Reekmans,

In welke mate blijven we baas over ons eigen lichaam? Mag de overheid bijvoorbeeld bepaalde medische ingrepen of toediening van geneesmiddelen verplichten aan haar burgers?
neen

Esperanza
12 april 2009, 05:59
neenGelet op het voorbeeld dat werd gegeven en uw antwoord bent u geen voorstander van verplichte vaccinaties van jonge kinderen tegen bepaalde ziektes? Begrijp ik dat goed?

Peter Reekmans
12 april 2009, 20:58
Gelet op het voorbeeld dat werd gegeven en uw antwoord bent u geen voorstander van verplichte vaccinaties van jonge kinderen tegen bepaalde ziektes? Begrijp ik dat goed?
dat is iets heel anders dan de vraag die er stond vind ik, neen?
dit noem ik preventie, de vraag had een andere reden vermoed ik

cdekeule
12 april 2009, 21:06
dat is iets heel anders dan de vraag die er stond vind ik, neen?
dit noem ik preventie, de vraag had een andere reden vermoed ik

toch niet, het gaat over hetzelfde

cdekeule
12 april 2009, 21:08
mag de overheid misdadigers 'per preventie' castreren?