PDA

View Full Version : Nut van publieke televisieomroep


The Joker
25 april 2009, 18:59
Beste

Wanneer ik de laatste jaren het Vlaamse televisielandschap bekijk, dan valt me de nivellering (naar beneden) van VRT, VTM, VT4 en andere Kanaaltwee's op. Merkt u nog een verschil tussen pakweg één en VTM, wanneer het logootje niet zou worden weergegeven?

Aan de andere kant constateer ik dat private televisiemaatschappijen zich op een niche richten en dan er redelijk in slagen televisie op maat te brengen. Ik denk hierbij aan Kanaal Z.

De vraag stelt zich dan echter: waarom nog een publieke omroep? Mijns inziens is subsidiëring/publieke tv enkel te verantwoorden wanneer "den BRT" zijn volksopvoedende rol weer op zich neemt.
Mn excuses voor het vage, algemene begrip dat volksopvoeding is, maar volgens mij begrijpt u wel waar ik naartoe wil.


Vriendelijke groeten en succes in de komende weken!

Hermes Sanctorum
26 april 2009, 18:07
Wel, ik ben het eens met u. En met die fameuze rode knop worden heel wat culturele programma’s van de publieke omroep plots betalend. Ik heb geen rode knop, dus geen volledige uitzending van de Koningin Elisabethwedstrijd.
Maar ik vind niet dat je daarom de publieke omroep mag opdoeken. Deze omroep is de laatste waarin kijkcijfers niet het enige criterium moeten zijn en die vervelende reklame wegblijft (of toch grotendeels). Alleen worden de mogelijkheden niet optimaal benut.

cdekeule
26 april 2009, 18:30
De openbare omroep voelt zich in competitie met de private zenders, ze redeneert eveneens in termen van kijkcijfers en marktaandeel. Wat de leiding betreft van de openbare omroep is het dus eiegenlijk een private omroep, maar dan met publiek geld. Het zou opnieuw een echte onafhankelijke openbare omroep moeten worden, het woord "opvoeden" klinkt niet goed bij me, maar als je cultuur, informatie, enz bedoelt, dan ben ik het dus volledig eens. Toen Bert De Graeve aan het hoofd kwam, zei hij dat hij er een zender zoals ARTE van wou maken. Dat klonk goed. Het is sidsdien opnieuw bergaf.

hurricane
26 april 2009, 18:46
Beste

Wanneer ik de laatste jaren het Vlaamse televisielandschap bekijk, dan valt me de nivellering (naar beneden) van VRT, VTM, VT4 en andere Kanaaltwee's op. Merkt u nog een verschil tussen pakweg één en VTM, wanneer het logootje niet zou worden weergegeven?

Aan de andere kant constateer ik dat private televisiemaatschappijen zich op een niche richten en dan er redelijk in slagen televisie op maat te brengen. Ik denk hierbij aan Kanaal Z.

De vraag stelt zich dan echter: waarom nog een publieke omroep? Mijns inziens is subsidiëring/publieke tv enkel te verantwoorden wanneer "den BRT" zijn volksopvoedende rol weer op zich neemt.
Mn excuses voor het vage, algemene begrip dat volksopvoeding is, maar volgens mij begrijpt u wel waar ik naartoe wil.


Vriendelijke groeten en succes in de komende weken!

Ben ik volledig met je eens.
De VRT is er trouwens om mensen te informeren. Niet om te denken in andermans plaats.
De objectiviteit is al lang ver te zoeken.
Opdoeken, dat nest.

circe
27 april 2009, 11:02
Wel, ik ben het eens met u. En met die fameuze rode knop worden heel wat culturele programma’s van de publieke omroep plots betalend. Ik heb geen rode knop, dus geen volledige uitzending van de Koningin Elisabethwedstrijd.
Maar ik vind niet dat je daarom de publieke omroep mag opdoeken. Deze omroep is de laatste waarin kijkcijfers niet het enige criterium moeten zijn en die vervelende reklame wegblijft (of toch grotendeels). Alleen worden de mogelijkheden niet optimaal benut.

Dit is niet correct. Canvas+ is niet betalend, maar zit gewoon in het standaard pakket van de digitale TV.

Het enige wat "betalend" is, is de eenmalige aankoop van die digibox of de maandelijkse huur van een digicorder.

bws
27 april 2009, 17:36
Privatiseer die handel, er is sowieso genoeg vraag naar kwaliteit en objectieve verslaggeving dat dit aangeboden zal worden. Is dit niet zo(wat ik ten zeerste betwijfel) kan de overheid eventueel nog interveniëren door deze bij wijze van openbare aanbesteding aan te kopen bij de zenders.

Oberon
28 april 2009, 20:15
Ik ben het niet helemaal eens met de Joker.

Akkoord dat EEN en VTM proberen de doorsneekijker te bereiken, op zich niks op tegen.

Maar de VRT heeft meer troeven: de programatie op CANVAS is een goede mix van ontspanning en programma's met een meerwaarde (Belgasport, WO II anders bekeken ...)

Ik doe niet mee aan het VRT bashen.

Wat mij wel opvalt is dat Hermes strenger is t.o.v. de VRT dan t.o.v. De Lijn bij het beoordelen van budget/kwaliteit.

Sammael
29 april 2009, 08:54
Men kan zich de vraag stellen of een staatszender überhaupt wel thuis hoort in een democratie.

Uiteindelijk is het een instrument betaald met belastinggeld, dat gecontroleerd wordt door de overheid en mijns inziens hangt daar toch altijd een zweem van subjectiviteit, propaganda, manipulatie etc. rond.

Een staatszender lijkt mij een reliek dat m.i. veeleer thuishoort in ondemocratische, totalitaire regimes.