PDA

View Full Version : Onderwijs


Flanelcondoom
26 april 2009, 22:39
Geachte,

Wat is de visie van u en uw partij op het onderwijs? Hoe bent u van plan om de misdadige reformen-VDB te bestrijden en het onderwijs goede kant op te duwen?

boerenverstand
27 april 2009, 10:00
Beste,

1/3 v.d. jonge leerkrachten stopt binnen de 5 jaar , in Brussel is dat 1/2.
Wat is volgens u de oorzaak, vindt u het een probleem en wat gaat u eraan doen ?

Flanelcondoom
27 april 2009, 11:04
Beste,

1/3 v.d. jonge leerkrachten stopt binnen de 5 jaar , in Brussel is dat 1/2.
Wat is volgens u de oorzaak, vindt u het een probleem en wat gaat u eraan doen ?

Dan hebben we het nog niet gehad over leerkrachten die het onderwijs weigeren te betreden na het verkrijgen van een diploma. Ik ken er zo eentje heel, heel goed.

An Michiels
27 april 2009, 19:54
Visie op onderwijs: lees eens het Vlaams Belang programma, dit kan ik echt niet in enkele lijnen samenvatten.
Hervormingswoede VDB: misdadig, inderdaad, en zeer zeker nadelig voor ons onderwijs. Alleen jammer dat de andere partijen hem hierin zo slaafs volgden, zelfs als ze duidelijk lieten verstaan het er niet mee eens te zijn.
stoppen van jonge leerkrachten: geef die mensen terug de mogelijkheid om hun kerntaak (lesgeven) uit te voeren. Bombardeer hen niet plat met allerhande papierwerk en vooral, geef hen terug de gelegenheid om 'meester' te zijn in de klas en niet 'vriend', 'coach', 'begeleider'.

Flanelcondoom
27 april 2009, 19:58
Visie op onderwijs: lees eens het Vlaams Belang programma, dit kan ik echt niet in enkele lijnen samenvatten.
Hervormingswoede VDB: misdadig, inderdaad, en zeer zeker nadelig voor ons onderwijs. Alleen jammer dat de andere partijen hem hierin zo slaafs volgden, zelfs als ze duidelijk lieten verstaan het er niet mee eens te zijn.
stoppen van jonge leerkrachten: geef die mensen terug de mogelijkheid om hun kerntaak (lesgeven) uit te voeren. Bombardeer hen niet plat met allerhande papierwerk en vooral, geef hen terug de gelegenheid om 'meester' te zijn in de klas en niet 'vriend', 'coach', 'begeleider'.

Beste,

Wat vindt u van zaken zoals integrale opdrachten, die tegenwoordig volop worden geintroduceerd?

De pedagogen zijn er dolenthousiast om, maar de leerlingen en de leerkrachten klagen dat het allesbehalve efficient is.

boerenverstand
27 april 2009, 20:00
Beste,

Wat vindt u van zaken zoals integrale opdrachten, die tegenwoordig volop worden geintroduceerd?

De pedagogen zijn er dolenthousiast om, maar de leerlingen en de leerkrachten klagen dat het allesbehalve efficient is.
Vooral de pedagogen, die zelf niet voor de klas staan, om nog maar te zwijgen van inclusief onderwijs. Nog even en de studies leerkracht gaan langer duren dan arts.

Flanelcondoom
27 april 2009, 20:02
Vooral de pedagogen, die zelf niet voor de klas staan, om nog maar te zwijgen van inclusief onderwijs. Nog even en de studies leerkracht gaan langer duren dan arts.

De echte lesvakken zijn zo'n 1/3 van het curriculum. De rest is pedagogiek.

An Michiels
27 april 2009, 20:26
Integrale opdrachten: die dingen passen perfect in de huidige visie op onderwijs: zeker geen kennis overdragen, kennis is vies. Nu moet het allemaal gaan om 'vaardigheden'.
Eerst was het vooral bij het aanleren van (vreemde) talen dat er moest gefocust worden op 'vaardigheden' (het doet er niet toe hoeveel fouten je maakt, als je maar min of meer verstaanbaar bent) en nu wordt dat doorgetrokken naar de andere vakken. Het mag - volgens de pedagogen - niet meer gaan om hetgeen de leerling 'kent' maar wel om wat hij 'kan'. Dat je, om iets te kunnen, eerst heel wat moet kennen, dat ontgaat hen. Dat je met een klas vol leerlingen die niets 'kennen' ook weinig 'kan' ondernemen, ontgaat hen ook.
Ik kan het enkel maar blijven herhalen: laat leerkrachten terug doen waarvoor ze opgeleid zijn, kennis overdragen en stop met al die probeerseltjes waar niemand, leerling en leerkracht niet, beter van wordt.

Flanelcondoom
27 april 2009, 20:28
Integrale opdrachten: die dingen passen perfect in de huidige visie op onderwijs: zeker geen kennis overdragen, kennis is vies. Nu moet het allemaal gaan om 'vaardigheden'.
Eerst was het vooral bij het aanleren van (vreemde) talen dat er moest gefocust worden op 'vaardigheden' (het doet er niet toe hoeveel fouten je maakt, als je maar min of meer verstaanbaar bent) en nu wordt dat doorgetrokken naar de andere vakken. Het mag - volgens de pedagogen - niet meer gaan om hetgeen de leerling 'kent' maar wel om wat hij 'kan'. Dat je, om iets te kunnen, eerst heel wat moet kennen, dat ontgaat hen. Dat je met een klas vol leerlingen die niets 'kennen' ook weinig 'kan' ondernemen, ontgaat hen ook.
Ik kan het enkel maar blijven herhalen: laat leerkrachten terug doen waarvoor ze opgeleid zijn, kennis overdragen en stop met al die probeerseltjes waar niemand, leerling en leerkracht niet, beter van wordt.

Beste,

Wat zijn concrete voorstellen (ja, ik heb de visie van VB doorgelezen) die u graag zou invoeren in't onderwijs?

An Michiels
27 april 2009, 20:42
Om te beginnen met mijn stokpaardje: invoeren van een taalbadklas voor die leerlingen die onvoldoende Nederlands kennen om te begrijpen wat de juf of meester vertelt. Zelf heb ik zo'n 13 jaar les gegeven in een middelbare school in Vilvoorde en ik kan je wel vertellen dat het ontzettend frustrerend is (voor de leerkracht, maar zeker ook voor de leerling) om telkens weer te moeten vaststellen dat men niet begrijpt wat je daar staat te vertellen. En dat is dan niet omdat het te moeilijk is, maar gewoonweg omdat die leerling onvoldoende Nederlands kent. En elke keer moet je die leerling toch maar laten overgaan want 'er dubbelen er al zoveel, nietwaar, en eigenlijk kan die jongen/dat meisje toch wel iets'.
een tweede voorstel: stop de subsidiëring van het faciliteitenonderwijs. Dit onderwijs zorgt er alleen maar voor dat de verfransing van die gemeenten onverminderd - en zelfs versterkt - verder gaat.
nog iets: een écht zorgbeleid, waardoor bv een school die extra inspanningen levert om hoogbegaafde kinderen te begeleiden, hiervoor ook extra middelen of uren kan krijgen. Nu is het hele zorgbeleid gefocust op steeds dezelfde doelgroep (die ook al extra middelen opbrengt door het nieuwe financieringssysteem) waardoor alle andere 'noden' zo'n beetje verdrinken
nog iets: geef aan elke directeur in het basisonderwijs, of hij nu een grote school heeft of een kleine, een voltijdse secretaresse zodat de directeur zich weer kan toeleggen op zijn eigen taak en niet langer verdrinkt in het papierwerk.
en zo kan ik nog uren doorgaan, vermits onderwijs echt wel mijn 'ding' is - ondanks het feit dat niemand hierover iets teruggevonden heeft in de media ;-) -

Flanelcondoom
27 april 2009, 20:45
Ga gerust uren door, beste An Michiels.

De leerkracht, en niet de soldaat, en niet de verkoper, is diegene die een maatschappij definieert. Onderwijs is dus het belangrijkste waarmee een politieker zich kan bezighouden.
Voorlopig zijn dit goede plannen.

An Michiels
27 april 2009, 20:48
inderdaad, waarom denk je dat zowat elke minister van Onderwijs het hele onderwijs wil hervormen naar zijn of haar visie?

Flanelcondoom
27 april 2009, 20:51
inderdaad, waarom denk je dat zowat elke minister van Onderwijs het hele onderwijs wil hervormen naar zijn of haar visie?

Zou ervaring in het onderwijs een verplichting moeten zijn om de post van minister van onderwijs te mogen bekleden?

Een juristje of een politicoloogje geeft daar nu eens niks te zoeken.

An Michiels
27 april 2009, 20:55
Goed idee. 't Zou alvast helpen om de diarree aan hervormingen enigzins tegen te milderen. En misschien zullen er dan minder 'wereldvreemde' zaken beslist worden?
Maar ik denk dat het er eerder op aankomt de goede partijkaart te hebben ... (en die heb ik niet ;-) )

Flanelcondoom
27 april 2009, 20:57
Goed idee. 't Zou alvast helpen om de diarree aan hervormingen enigzins tegen te milderen. En misschien zullen er dan minder 'wereldvreemde' zaken beslist worden?
Maar ik denk dat het er eerder op aankomt de goede partijkaart te hebben ... (en die heb ik niet ;-) )

Hoe gingen de schoolkinderen en hun ouders om met feit dat u Belang stelde?

cdekeule
27 april 2009, 21:00
En wat is uw mening omtrent huisonderwijs?

An Michiels
27 april 2009, 21:06
Hoe gingen de schoolkinderen en hun ouders om met feit dat u Belang stelde?

Partijpolitiek hoort niet thuis in het onderwijs!
Ik heb me altijd heel strikt aan die regel gehouden en daardoor weinig tot geen moeilijkheden gehad met leerlingen en ouders. Eens ik verkozen was, mocht ik niet meer voor de klas staan (politiek verlof)

An Michiels
27 april 2009, 21:11
En wat is uw mening omtrent huisonderwijs?

Ouders die ervoor kiezen om hun kinderen thuis te onderwijzen moeten volgens mij die mogelijkheid hebben. Er moet wel een zekere vorm van controle mogelijk zijn, zodat het vastgesteld kan worden dat deze kinderen ook effectief 'leren'. Maar de overheid kan hier zeker niet betuttelend optreden en opleggen wat wel en niet kan.
Ik begrijp trouwens dat ouders kiezen voor huisonderwijs, als je nagaat hoe het schools onderwijs de laatste jaren aan kwaliteit heeft ingeboet (zonder dat ik de vele leerkrachten en directies hiervoor verantwoordelijk wil stellen).

AyneRand
27 april 2009, 21:18
Ouders die ervoor kiezen om hun kinderen thuis te onderwijzen moeten volgens mij die mogelijkheid hebben. Er moet wel een zekere vorm van controle mogelijk zijn, zodat het vastgesteld kan worden dat deze kinderen ook effectief 'leren'. Maar de overheid kan hier zeker niet betuttelend optreden en opleggen wat wel en niet kan.
Ik begrijp trouwens dat ouders kiezen voor huisonderwijs, als je nagaat hoe het schools onderwijs de laatste jaren aan kwaliteit heeft ingeboet (zonder dat ik de vele leerkrachten en directies hiervoor verantwoordelijk wil stellen).

Dan bent u er ook voorstander van of u zou het althans niet verbieden dat de rijken voor zichzelf een eigen onderwijssysteem ontwikkelen?

boerenverstand
27 april 2009, 22:11
Zou ervaring in het onderwijs een verplichting moeten zijn om de post van minister van onderwijs te mogen bekleden?
Let op: Marleen VDP had les gegeven in Lier. Gezien haar naam heeft ze waarschijnlijk het leukste klasje in Lier en omstreken gekregen. Ze heeft er ook niks van gebakken buiten pamperen.
VDB gaf bij de aanvaarding van zijn ministerschap een les over sociale zekerheid, dat was in het nieuws te zien. De manier waarop, de toon ,.....ik geef hem geen half uur in het grootsteden onderwijs.
Dus niet alleen les gegeven hebben, maar ook les hebben gegeven in de "moeilijkere" klassen.

brother paul
27 april 2009, 22:17
An

je hebt een goeie visie
je ziet dat onderwijs uw ding is.

neutron
27 april 2009, 22:31
Zou ervaring in het onderwijs een verplichting moeten zijn om de post van minister van onderwijs te mogen bekleden?

Een juristje of een politicoloogje geeft daar nu eens niks te zoeken.

Zeer juist,

het zou m.i. ook een voordeel zijn moesten de leerkrachten meer inspraak hebben bij de aanstelling van de directeur in hun school;
en zelfs bij de aanstelling van de minister van onderwijs.

neutr-on

cdekeule
27 april 2009, 22:35
Dan bent u er ook voorstander van of u zou het althans niet verbieden dat de rijken voor zichzelf een eigen onderwijssysteem ontwikkelen?

Oh, maar dat bestaat al lang, dat zijn de privé scholen. Daar kom je echt niet in als je niet de nodige centen hebt, hoor, zo'n 20.000 € per kind per jaar. Je krijgt er wel iets meer voor terug als van de doorsnee openbare school.

CLAESSENS Joris
27 april 2009, 23:17
Zou ervaring in het onderwijs een verplichting moeten zijn om de post van minister van onderwijs te mogen bekleden?

Een juristje of een politicoloogje geeft daar nu eens niks te zoeken.

Ik denk dat dat goed klinkt maar een verkeerde benadering is.
Ik zie de meeste managers van grote bedrijven niet direct in staat zijn om de arbeid van een lager niveau naar behoren te verrichten.

Volgens mij is er eerder nood aan proffesionaliteit in de aanpak van het beleid.
Kabinetten worden gevuld met politieke vriendjes en familieleden en maar al te vaak is vakkennis het laatste waarnaar gepolst wordt.

Iemand die een huis bouwt heeft daarover een duidelijk idee en gaat met dit idee naar een bouwfirma of architect of ingenieur...
Een minister moet net dat doen.
Een visie ontwikkelen maar de uitvoering er van over laten aan vakmensen.
Dat is namelijk het grote verschil tussen de politici en de ambtenaren of beter, dat zou het moeten zijn.
Politici om de visie te belichamen en de ambtenaren om dit naar behoren in te vullen.
Enig gezond verstand en vakkennis bij de minister in kwestie kan natuurlijk nooit kwaad.
Wat wel kwaad kan is de instelling dat je, aangezien je nu eenmaal minister bent, de meest bekwame persoon bent.
Kijk maar naar VDB, Flahaut, Anciaux... voorbeelden te over.

neutron
27 april 2009, 23:36
Aan Claessens Joris of Ann Michiels

Er is een reglement op de onderzoeksmethode van de onderzoekscel in het GO! sinds 2005, daarvoor was er geen.

Het bestaat uit 2 bladzijden waarin staat welke rechten de leerkrachten hebben als die onderzoekscel komt.

Het is het bedrijf Möbius die het reglement opgesteld hebben.

Vragen:
waarom is het GO zelf niet bekwaam een eerlijk reglement op te stellen?
Hoeveel heeft de opstelling van dat reglement gekost?
Kan daar eens een parlementaire vraag over gesteld worden en het antwoord hier publiceren aub? dank bij voorbaat.

Neutr-On

An Michiels
28 april 2009, 13:41
Dan bent u er ook voorstander van of u zou het althans niet verbieden dat de rijken voor zichzelf een eigen onderwijssysteem ontwikkelen?

Ik zou dat inderdaad niet verbieden, als je ziet hoe er tegenwoordig geprutst wordt aan ons Vlaams onderwijs en als je nagaat dat het niveau hiervan stelselmatig afneemt (vergelijk de verschillende PISA-studies maar eens met elkaar en je zal zien dat onze top telkens lager scoort dan op de voorgaande test).
In ons land worden scholen gesubsidieerd door de overheid op voorwaarde dat ze meestappen in het nivellerende verhaal van die overheid (eindtermen, ...). Wie daar niet wil aan meedoen en kiest voor een eigen systeem (en daar dan ook voor wil betalen), ja, die mag dat van mij gerust doen.

brother paul
28 april 2009, 15:32
Let op: Marleen VDP had les gegeven in Lier. Gezien haar naam heeft ze waarschijnlijk het leukste klasje in Lier en omstreken gekregen. Ze heeft er ook niks van gebakken buiten pamperen.
VDB gaf bij de aanvaarding van zijn ministerschap een les over sociale zekerheid, dat was in het nieuws te zien. De manier waarop, de toon ,.....ik geef hem geen half uur in het grootsteden onderwijs.
Dus niet alleen les gegeven hebben, maar ook les hebben gegeven in de "moeilijkere" klassen.

in principe is de vaardigheid op ministerieel niveau zeker niet de vaardigheid die je nodighebt om in het onderwijs te staan, of de vaardigheid om een kabinet van onderwijs te leiden.

maar vergelijk het met een produktie van bekaert, als een ingenieur afstudeert van school en je laat hem los om de produktie op punt te zetten, heb je gegarandeerd vodden...

Als hij echter van de basis opklimt, en in the field ziet hoe die machines werken, kan hij met veel meer begrip van zaken redeneren hoe hij de productie moet optimaliseren...

Dus idemdito, als je een minister benoemt die nooit een dag les gegeven hebt, kun je wel verwachten dat hij voldoende ervaring zal putten uit zijn frustraties als puber, maar nauwelijks ervaring zal hebben uit de ogen van de lesgever... Normaal zul je dus educatief gezien vodden krijgen...

cdekeule
28 april 2009, 15:58
Ouders die ervoor kiezen om hun kinderen thuis te onderwijzen moeten volgens mij die mogelijkheid hebben. Er moet wel een zekere vorm van controle mogelijk zijn, zodat het vastgesteld kan worden dat deze kinderen ook effectief 'leren'. Maar de overheid kan hier zeker niet betuttelend optreden en opleggen wat wel en niet kan.
Ik begrijp trouwens dat ouders kiezen voor huisonderwijs, als je nagaat hoe het schools onderwijs de laatste jaren aan kwaliteit heeft ingeboet (zonder dat ik de vele leerkrachten en directies hiervoor verantwoordelijk wil stellen).

Vind ik wel een goed antwoord. Had ik eigenlijk wel verwacht, want een partijgenoot van u, Alexandra Colen, geeft blijkbaar eveneens huisonderwijs, maar weigerde de "verklaring van huisonderwijs" te ondertekenen. Die verklaring vind ik trouwens ook een schande, maar het vraagt toch heel veel moed om die te weigeren te ondertekenen.

http://www.brusselsjournal.com/node/1117

brother paul
28 april 2009, 16:03
Ik denk dat dat goed klinkt maar een verkeerde benadering is.
Ik zie de meeste managers van grote bedrijven niet direct in staat zijn om de arbeid van een lager niveau naar behoren te verrichten.

Volgens mij is er eerder nood aan proffesionaliteit in de aanpak van het beleid.
Kabinetten worden gevuld met politieke vriendjes en familieleden en maar al te vaak is vakkennis het laatste waarnaar gepolst wordt.

Iemand die een huis bouwt heeft daarover een duidelijk idee en gaat met dit idee naar een bouwfirma of architect of ingenieur...
Een minister moet net dat doen.
Een visie ontwikkelen maar de uitvoering er van over laten aan vakmensen.
Dat is namelijk het grote verschil tussen de politici en de ambtenaren of beter, dat zou het moeten zijn.
Politici om de visie te belichamen en de ambtenaren om dit naar behoren in te vullen.
Enig gezond verstand en vakkennis bij de minister in kwestie kan natuurlijk nooit kwaad.
Wat wel kwaad kan is de instelling dat je, aangezien je nu eenmaal minister bent, de meest bekwame persoon bent.
Kijk maar naar VDB, Flahaut, Anciaux... voorbeelden te over.


Dat is precies wat er gebeurt met mensen te benoemen die los staan van die beroepsgroep.

Bvb Stefaan Declercq zal beter justitie aanpakken dan wie ook... omdat hij gewoon de problemen van binnen en van buiten kent... Hij is natuurlijk niet de man die maatregelen gaat nemen tegen zijn beroepsgroep waar hij uit afstamt. Maar hij zal zeker in belang van de clienten en de advocatuur een pak maatregelen nemen...

Ik ben 100% zeker dat een Apotheker benoemen op de begroting geneesmiddelen de meest spectaculaire resultaten moet geven.. Je ziet het gebeuren in Frankrijk, dat is daar gewoon revolutie vergeleken met Belgie. DIe kerel neemt de meest logische maatregelen dat je maar kunt inbeelden..

Ik ben 100% zeker dat een Ingenieur benoemen en laten beslissen over energie, je de meest spectaculaire vooruitgangen gaat boeken op energieproductie niveau... ALs je natuurlijk een schijtbroek benoemt die nog niet weet hoe een uraniumstaaf eruitziet, en die daar alleen maar atoombomchampignons mee ziet ontstaan in zijn hersenen omdat hij teveel naar de simpsons heeft gekeken, dan weet je gewoon dat die mensen niet kunnen beslissen...

Dus ik ben feitelijk niet akkoord met u, je zult nooit dezelfde resultaten benoemen met beroepsvreemde mensen. Die zijn goed voor kruisbevruchting van ideeen, dus als je technologie van bvb automobiel ingenieurs wil transferreren naar de spoorwegen dan moet je daar een pak ingenieurs met die ervaring loslaten...

Maar neeem van mij maar aan, we hebben genoeg pol en soccers, onwetenschappelijke, sociaal, psychologishc en ander materiaal die wel goed is in informatie verwerken en vergaderen, maar die langs geen kanten weet hoe ze een bedrijf moeten runnen, die zich profileren als de heilige graal voor een of ander ministerpost.

Dus volgens mij zit je er dik naast, er is inderdaad in de praktijk weinig ervaring nodig, omdat de democratische regels dit eisen, maar wat ben je met de moderne generatie marketing boys, die goed zijn in marktonderzoeken maar voor de rest perfect weten hoe ze een speech moeten schrijven die hen doet scoren, maar langs geen kanten weten wat ze nu uitbraken wel aan de ribben houdt of niet.

Ik zou zeggen, net zoals de economie eens bloeit en dan in recessie gaat, mag ook op mandaatfuncties een beetje Ying Yang bestaan, eens een vakidioot als je alles sneller en beter wil doen gaan en eens een kruisbevruchting vanuit een andere sector als er problemen zijn en dingen moeten veranderen... Dat is het ideale model volgens mij

AyneRand
28 april 2009, 21:07
Ik zou dat inderdaad niet verbieden, als je ziet hoe er tegenwoordig geprutst wordt aan ons Vlaams onderwijs en als je nagaat dat het niveau hiervan stelselmatig afneemt (vergelijk de verschillende PISA-studies maar eens met elkaar en je zal zien dat onze top telkens lager scoort dan op de voorgaande test).
In ons land worden scholen gesubsidieerd door de overheid op voorwaarde dat ze meestappen in het nivellerende verhaal van die overheid (eindtermen, ...). Wie daar niet wil aan meedoen en kiest voor een eigen systeem (en daar dan ook voor wil betalen), ja, die mag dat van mij gerust doen.


Ik ben blij dat U voor een systeem staat waar de rijken zich van het plebs kunnen distanciëren.

andev
1 mei 2009, 19:49
Beste,

1/3 v.d. jonge leerkrachten stopt binnen de 5 jaar , in Brussel is dat 1/2.
Wat is volgens u de oorzaak, vindt u het een probleem en wat gaat u eraan doen ?

PS: dat moet u eens aan "Filosoof "vertellen...
Heb het zeer onlangs ook gedaan, maar hij meent te weten dat dat zever is, zijn zoon en vrouw werken of hebben gewerkt in het onderwijs, met veel migranten dan nog, en er is weinig of niets aan de hand hoor...