PDA

View Full Version : Selassie


Flanelcondoom
26 april 2009, 23:04
Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.

Flanelcondoom
27 april 2009, 18:45
Geen interesse in Ethiopische keizers?

Jammer.

fb718882
28 april 2009, 10:51
Geen interesse in Ethiopische keizers?

Jammer.

Ik heb het boek "De Keizer , macht en ondergang van Ras Tafari , Haile Selassië 1" van Ryszard Kapuscinski gelezen . Het beschrijft de laatste dagen van Haile Selassië en zijn waanzinnig middeleeuws hof . De keizer wordt er beschreven als een totaal wereldvreemde potentaat die een archaïsche samenleving gedurende bijna 50 jaar door de 20ste eeuw loodste . Grappig boekje trouwens , maar het handelt alleen maar over de laatste maanden van Selassië's leven .

Flanelcondoom
28 april 2009, 10:54
Ik heb het boek "De Keizer , macht en ondergang van Ras Tafari , Haile Selassië 1" van Ryszard Kapuscinski gelezen . Het beschrijft de laatste dagen van Haile Selassië en zijn waanzinnig middeleeuws hof . De keizer wordt er beschreven als een totaal wereldvreemde potentaat die een archaïsche samenleving gedurende bijna 50 jaar door de 20ste eeuw loodste . Grappig boekje trouwens , maar het handelt alleen maar over de laatste maanden van Selassië's leven .

Wat is volgens het boek de doodsoorzaak van de keizer? Stierf hij door uitputting, of werd hij geexecuteerd door de Derg?

fb718882
28 april 2009, 12:41
Wat is volgens het boek de doodsoorzaak van de keizer? Stierf hij door uitputting, of werd hij geexecuteerd door de Derg?

Dat is niet helemaal duidelijk . Het boek eindigt met een citaat uit "The Ethiopian Herald" : Addis Abeba , 28 augustus 1975 (ENA) . Gisteren is de vroegere Keizer , Haile Selassië 1 , overleden . De oorzaak van zijn dood was een storing in de bloedsomloop .

Dat zegt niks , natuurlijk .

Flanelcondoom
28 april 2009, 14:19
Dat is niet helemaal duidelijk . Het boek eindigt met een citaat uit "The Ethiopian Herald" : Addis Abeba , 28 augustus 1975 (ENA) . Gisteren is de vroegere Keizer , Haile Selassië 1 , overleden . De oorzaak van zijn dood was een storing in de bloedsomloop .

Dat zegt niks , natuurlijk .

Is dat boek een aanrader?

De Ethiopische keizerlijke dynastie intrigeert mij, juist omdat ze zo geconserveerd en onberoerd was tot de laatste dagen ervan.

In feite een prima werkende beschaving, maar helaas obsolescent.

Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.


Heeft er iemand overigens cijfers of schattingen over hoe geliefd hij was bij zijn volk doorheen de jaren?

Zou interessant zijn om te zien hoe het daalde, en wanneer het begon.

Flanelcondoom
28 april 2009, 14:29
http://cache.virtualtourist.com/4114211-Travel_Picture-Addis_Ababa.jpg

Van links naar rechts: Tewodros II, Menelik II, Yohannes IV, Haile Selassie I, Mengistu Haile Mariam.

Niet in chronologische volgorde, kennelijk.

fb718882
28 april 2009, 14:52
Is dat boek een aanrader?

De Ethiopische keizerlijke dynastie intrigeert mij, juist omdat ze zo geconserveerd en onberoerd was tot de laatste dagen ervan.

In feite een prima werkende beschaving, maar helaas obsolescent.

Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.


Heeft er iemand overigens cijfers of schattingen over hoe geliefd hij was bij zijn volk doorheen de jaren?

Zou interessant zijn om te zien hoe het daalde, en wanneer het begon.

Het is in ieder geval grappig geschreven . Het boek(je) bestaat voor het grootste deel uit interviews met dienaars aan het Keizerlijk Hof . De geldbuideldrager , de keizerlijke kleedkamerbediende , de lakei voor de derde deur . Een dienaar wiens voornaamste taak was om een kussentje onder de voeten van Zijne Doorluchtige Majesteit te plaatsen wanneer Zijne Verheven Majesteit op de troon plaatsnam . Er wordt dus weinig verwezen naar de politieke gebeurtenissen .
Als het je nog moest interesseren : " De Keizer " ISBN 90 6265 178 X . Uitgeverij " In de Knipscheer " , Haarlem ( 1984 ) .

evilbu
21 mei 2009, 14:20
Hoe ging deze keizer om met het multi-etnische karakter van zijn land?
Ik weet dat je in Ethiopië twee grote groepen hebt: de Amhara en de Oromo, de laatste iets groter maar toch is de eerste de machtigste. Opmerkelijk: zijn vader behoorde tot de eerste groep en zijn moeder tot de tweede.

Maes_P
21 mei 2009, 14:44
Ook vraag ik mij af waarom de modernisering daar nooit was gebeurd. Indien Selassie zijn land zou moderniseren, zouden de hongersnoden voorkomen komen worden en zouden Marxistische invloeden (misschien nog) geweerd kunnen worden.

Ah maar moderniseren deed hij wel hoor. Op zijn manier:
het leger...
In de jaren dertig zijn daar zelfs belgische (maar ook zwitsers/zweden/turken en fransen) militairen het Ethiopisch leger gaan trainen (Hij zag de Italiaanse storm al hangen). De Ethiopische Imperial Guard droeg zelfs het kaki-groene belgische uniform.
Daar is een massa geld ingepompt.
Allemaal voor niks.

Zijn status tegenwoordig is m.i. gekleurd door zijn cultstatus als Ras Tafari.

roger verhiest
21 mei 2009, 14:59
Als we eens wisten wat we nu "allemaal voor niks" doen... Het valt trouwens te bezien, naar ik her den der opvang heeft het Mussolinisiaanse leger een stevige dobber gehad aan de keizerlijke ethiopische garde...

Om de bekende poolse generaals Hadik, Wasik e.a. te parafrazeren :
Als de Italianen het gemakkelijker gehad zouden hebben tegen de Ethiopiërs, zouden ze geen duitse hulp hebben moeten krijgen in Griekenland en zou de duitse invasie in Engeland misschien succesvol zijn verlopen.

(dit is helemaal onwaar.. speculatieve geschiedenis is geen wetenschap)

Vlaanderen Boven
22 mei 2009, 22:38
Ik ben akkoord met de stelling dat zijn legacy gekleurd is door zijn status in de Rastafari-godsdienst. Eigenlijk was hij een vrij gemiddelde Afrikaanse dictator; misschien iets krankzinniger en iets minder gewelddadig, maar verlicht (despoot) zou ik hem alleszins niet durven noemen. Bijster veel respect heb ik niet voor de man, ook al was hij beter dan vele andere zwarte staatshoofden van die tijd - wat natuurlijk niet veel wil zeggen.

Thanatos
4 juni 2009, 12:05
Als fan van reggae ken ik hem natuurlijk als zijne majesteit haile selassie I, maar 't blijft een ordinaire dictator.

redwasp
30 juni 2009, 14:54
vrede,

Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

ja.

waarom zou het een telkens het ander uitsluiten? zijn wij niet allemaal een beetje een mengsel van goed en kwaad?

vrede,

redwasp

tomm
23 augustus 2009, 22:11
Hij is nog vrij populair in Ethiopië, maar meer als cultsymbool en symbool van de oorlog tegen Italië. Overigens is ook de in het Westen verguisde Mengistu erg populair in Ethiopië. De enige die niemand populair vindt, behalve de Tigraërs uit het noorden (waar de huidige president van afstamt)
Maar iedereen geeft wel toe dat Ethiopië een van de minst ontwikkelde landen ter wereld was bij het overlijden van de keizer, nog volstrekt met beide voeten in de middeleeuwen. (niet dat het nu zo anders is, na decennia oorlogen. Toch werd onder Mengistu een deel van het platteland van electriciteit voorzien en werd een begin genomen met het uitbouwen van een gezondheidszorg en onderwijs voor de boerenbevolking, voordien totaal onbestaande).
Ethiopië kun je met geen enkel ander land vergelijken, behalve misschien met Eritrea, het is niet zomaar een Afrikaans land. Het is werkelijk een cultuur op zichzelf, en ik denk niet dat je in de huidige wereld een land vindt waar je je nog zo overal in de middeleeuwen waant (behalve in de hoofdstad).

evilbu
23 augustus 2009, 22:29
Hij is nog vrij populair in Ethiopië, maar meer als cultsymbool en symbool van de oorlog tegen Italië. Overigens is ook de in het Westen verguisde Mengistu erg populair in Ethiopië. De enige die niemand populair vindt, behalve de Tigraërs uit het noorden (waar de huidige president van afstamt)
Maar iedereen geeft wel toe dat Ethiopië een van de minst ontwikkelde landen ter wereld was bij het overlijden van de keizer, nog volstrekt met beide voeten in de middeleeuwen. (niet dat het nu zo anders is, na decennia oorlogen. Toch werd onder Mengistu een deel van het platteland van electriciteit voorzien en werd een begin genomen met het uitbouwen van een gezondheidszorg en onderwijs voor de boerenbevolking, voordien totaal onbestaande).
Ethiopië kun je met geen enkel ander land vergelijken, behalve misschien met Eritrea, het is niet zomaar een Afrikaans land. Het is werkelijk een cultuur op zichzelf, en ik denk niet dat je in de huidige wereld een land vindt waar je je nog zo overal in de middeleeuwen waant (behalve in de hoofdstad).
Toch ergens verbazend, want Ethiopië heeft toch een uitgebreide culturele geschiedenis, van lang voor de komst van de kolonisator. (Ik haal me beelden voor ogen van heel oude kerken, waar Jezus en dergelijke als zwarten afgebeeld worden?)

Herr Flick
16 september 2009, 12:27
Is er daar in Ethiopie overigens ook niet een soort tempel waarvan men beweert dat daar de Ark van het verbond bewaard wordt ? Ik dacht daar ooit eens een documentaire over gezien te hebben.

Nr.10
15 juli 2010, 10:46
Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.
Bob Marley - Jah Live (http://www.youtube.com/watch?v=NFGNIDDtHfM)
"Jah Live" is a song by Bob Marley & The Wailers, released as a single in 1975. The song was recorded and released within days following the death of Haile Selassie whom Rastafarians believe was the third incarnation of God, called Jah. The song was written as a message to the world that Haile Selassie had not died as detractors of the Rastafarian religion claimed. When the song was released, Selassie was assumed dead but his body would not be recovered until the early 1990s. Rastafarians believed there was no body since Selassie was immortal. Marley was prescient in response to the news that no body had not been found saying, "Yuh cyant kill God".

MaGNiFiCaT
2 september 2010, 18:11
Naast alle discussies over Duitse Führers en Romeinse keizers, nu wat minder cliche gedoe.

Wat vinden jullie van de laatste neguse negest? Is hij een dienaar van zijn land die zijn volk van het kolonialisme heeft bewaard, of is hij een slaaf van de grootmachten?
Is hij een nakomeling van eeuwenoude adel, of is hij een zelfgoed tiran die zijn volk uitbuitte?

Begint eraan he mannen.


Ik weet niks over die man dus ik kan er niet op antwoorden.;-)

Nr.10
20 april 2011, 19:31
Ik weet niks over die man dus ik kan er niet op antwoorden.;-)

Nr.10
20 april 2011, 19:59
Toch ergens verbazend, want Ethiopië heeft toch een uitgebreide culturele geschiedenis, van lang voor de komst van de kolonisator. (Ik haal me beelden voor ogen van heel oude kerken, waar Jezus en dergelijke als zwarten afgebeeld worden?)
Ethiopië werd nooit gekoloniseerd.

(het werd wel gedurende vijf jaar bezet door de fascisten van Mussolini)

Nr.10
20 april 2011, 20:03
Which Is the Oldest Nation On Earth? (http://www.bigsiteofamazingfacts.com/which-is-the-oldest-nation-on-earth)
Only 45 of today’s nations were independent before the 20th century. And only one nation can trace its independence back to before the time of Christ. Ethiopia, the East African nation formerly known as Abyssinia, has been an independent nation since at least the eleventh century B.C. The rulers of Ethiopia have claimed descent from the biblical King Solomon and the Queen of Sheba, who, according to legend, was actually the ruler of Ethiopia. And some historians claim that Ethiopia has existed as an independent nation since around the year 3000 B.C. That would make Ethiopia more than 4,900 years old!

Nr.10
20 april 2011, 20:37
Jah lives, children ;-)

Bob Marley Natural Mystic Live (http://www.youtube.com/watch?v=3VRGANguGQE)

Nr.10
20 april 2011, 20:56
Is er daar in Ethiopie overigens ook niet een soort tempel waarvan men beweert dat daar de Ark van het verbond bewaard wordt ? Ik dacht daar ooit eens een documentaire over gezien te hebben.
Rastafaribeweging (http://nl.wikipedia.org/wiki/Rastafaribeweging)
Rastafari ontleent zijn naam aan de verering van de Ethiopische Keizer Haile Selassie I, wiens eigen naam Ras Tafari Makonnen was (Ras is een Ethiopische eretitel zoals het Engelse Sir of Lord).
Rasta is meer een levenswijze dan een geloof. De basis is de Bijbel aangevuld met oude boeken en geschriften die door de westerse kerken niet opgenomen zijn in de Bijbel. De Rastaphilosophy is gebaseerd op de woorden van Marcus Garvey die voorspelde dat er een koning in Afrika zou opstaan die alle zwarte mensen terug zal leiden naar het moederland, Ethiopië (Afrika). Keizer Haile Selassie I (voormalig keizer van Ethiopië) zou een directe afstammeling zijn van de Jeruzalemse koning Salomo en de Ethiopische Koningin van Sheba. Hun zoon zou de Ark van het Verbond (waarin de Stenen Tafelen met daarop de Tien geboden) van Israël naar Ethiopië hebben gebracht. Volgens de overlevering bevindt de Ark zich nog steeds in Ethiopië.

Nr.10
20 april 2011, 21:03
Haile Selassie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Haile_Selassie)
Haile Selassie (1892 – 1975) was keizer van Ethiopië (van 1930 tot 1936 en van 1941 tot 1974) en wordt door de Rastafaribeweging gezien als de reïncarnatie van Jezus.
Haile Selassie werd geboren in Ejersa Goro in Ethiopië als Tafari Makonnen. Hij was een van een aantal adellijke personen met de titel 'Ras' (hertog). Hiervan is de naam van de rastafari beweging afgeleid. Toen hij (op 2 november 1930) tot keizer van Ethiopië was gekroond kreeg hij de naam Haile Selassie, die staat voor Heilige Drievuldigheid, of Macht van de Drievuldigheid. Zijn volledige titel was indrukwekkend: ‘Zijne Keizerlijke Majesteit, Haile Selassie I, Erfzoon uit het zaad van Salomo(n), de Alles Overwinnende Leeuw van de stam van Jud(e)a, Koning der Koningen, Heer der Heren, Vader der Afrikanen uit het allergeliefde Ethiopië het moederland van de zonen en dochters in diaspora’. Haile Selassie werd ook wel aangeduid als de "Negus" (Koning) of "Negus negesti" (Koning der koningen).

Nr.10
20 april 2011, 21:17
Leeuw van Judea (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuw_van_Juda)
Ook in Ethiopië en bij de Rastafari die de Ethiopische keizer Ras Tafari Haile Selassie vereren als godheid speelt dit symbool een grote rol.
(fig.: Addis Abeba, bronzen leeuw van Judea)

Nr.10
20 april 2011, 21:19
Dreads symboliseren de leeuw van Judea.

Nr.10
20 april 2011, 21:22
bob marley & the wailers - forever loving jah ! (http://www.youtube.com/watch?v=FY5_Q9azOm0)

tomm
20 april 2011, 23:40
Ethiopië werd nooit gekoloniseerd.

(het werd wel gedurende vijf jaar bezet door de fascisten van Mussolini)

Op die 5 jaar hebben ze wel hun best gedaan. Overal in Ethiopië kun je spaghetti eten en overal kun je macchiato, cappucini, espresso, enzovoort drinken, meestal bereid in Italiaanse espressomachines uit de jaren 30. De belangrijkste wijken van Addis noemen "piazza" en "mercato". Ze hebben ook vele 100000'en Ethiopiërs vermoord.

tomm
20 april 2011, 23:42
Leeuw van Judea (http://nl.wikipedia.org/wiki/Leeuw_van_Juda)
Ook in Ethiopië en bij de Rastafari die de Ethiopische keizer Ras Tafari Haile Selassie vereren als godheid speelt dit symbool een grote rol.
(fig.: Addis Abeba, bronzen leeuw van Judea)

Naast dit monument ook een reusachtig monument ter ere van het communisme, compleet met hamer en sikkel, rode ster en een herdenkingsmonument voor de Cubanen die aan Ethiopische zijde sneuvelden in de strijd tegen Somalië.

tomm
20 april 2011, 23:44
Ben er enkele maanden geleden nog geweest, op een paar jaar tijd een ontzettende vooruitgang, het enige Afrikaanse land dat ik ken dat echt vooruit gaat. Nog wel veel armoede buiten Addis, maar toch een spectaculaire sprong voorwaards.

nihao
21 april 2011, 12:53
een storing in de bloedsomloop

Zeer rake formulering, moet ik onthouden...

Nr.10
24 april 2011, 23:34
Dat is niet helemaal duidelijk . Het boek eindigt met een citaat uit "The Ethiopian Herald" : Addis Abeba , 28 augustus 1975 (ENA) . Gisteren is de vroegere Keizer , Haile Selassië 1 , overleden . De oorzaak van zijn dood was een storing in de bloedsomloop .

Dat zegt niks , natuurlijk .
(wikipedia):
Begin jaren zeventig stortte de economie in en greep, na een periode van lange droogte, de hongersnood om zich heen. In 1974 voerden militairen een staatsgreep uit en namen Haile Selassie gevangen. Toen hij in 1975 overleed, vermoedden velen moord. Pas in 1992 werd zijn stoffelijk overschot teruggevonden. Van de Ethiopisch-orthodoxe Kerk kreeg hij in november 2000 een keizerlijke begrafenis in de kathedraal van Addis Abeba.
(fig.: de Trinity of Selassie Kathedraal - deze kerk draagt eigenlijk zijn keizerlijke naam, want Haile Selassie betekend “De kracht van de drievuldigheid”)

Nr.10
24 april 2011, 23:43
Op die 5 jaar hebben ze wel hun best gedaan. Overal in Ethiopië kun je spaghetti eten en overal kun je macchiato, cappucini, espresso, enzovoort drinken, meestal bereid in Italiaanse espressomachines uit de jaren 30. De belangrijkste wijken van Addis noemen "piazza" en "mercato". Ze hebben ook vele 100000'en Ethiopiërs vermoord.
Wellicht 275.000 gedode burgers, meldt wikipedia (9.500 italianen).

De italianen maakten gebruik van WMD (mosterdgas).

bron (http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Italiaans-Ethiopische_Oorlog)

Nr.10
6 juni 2011, 13:44
De kleuren van de rastafari-beweging zijn onderstaande. Wie aandachtig rondom zich heen kijkt ziet ze af en toe opduiken. Het zijn ook de kleuren van de vlag van Ethiopië.

(fig.: polsbandje)

Nr.10
6 juni 2011, 13:49
Bob Marley - Africa Unite (http://www.youtube.com/watch?v=QMS5vKarzO0)

lombas
11 juni 2011, 23:51
Als alles goed gaat, zit ik er binnen enkele maanden!

Jieha!