PDA

View Full Version : Splitsing Vlaanderen - Wallonië


VanieII
19 april 2004, 22:20
Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag:

Waarom moet volgens u Vlaanderen onafhankelijk zijn?

Hopelijk zijn de antwoorden ook zo ongenuanceerd!

Hans1
19 april 2004, 23:50
Ik had die vraag eerder ook al gesteld maar ik heb er geen antwoord op gekregen en bovendien werd dat forum wegens te "subversief" gesloten...

Ok, ik zei erbij dat veel mensen denken dat het Vlaams-Blok een nazi-partij is en terecht ! Ik hoop dat de waarheid ook nog mag geuit worden anders is het wel heel erg gesteld met onze democratie.

g_berger13
20 april 2004, 07:04
Ok, ik zei erbij dat veel mensen denken dat het Vlaams-Blok een nazi-partij is en terecht !

hans, jij als ultieme voorstander van het koningshuis, moet toch zeker niet vergeten dat ook leopold III niet vrij is van collaboratie met 'den duits', dus dat argument van nazisme zou ik niet gebruiken

muys
20 april 2004, 09:24
Ik heb eigenlijk een heel simpele vraag:

Waarom moet volgens u Vlaanderen onafhankelijk zijn?

Hopelijk zijn de antwoorden ook zo ongenuanceerd!

dit is een zeer uitgebreide vraag maar ik ga toch proberen enkele aspecten ervan toe te lichten :

- economisch aspect :
het is ontegensprekelijk dat vlaanderen economisch de sterkste regio is van belgie en dat wallonie het zwakke broertje is, het is mijn mening dat deze situatie enkel kan worden opgelost door het vormen van 2 onafhankelijke staten. ik verduidelijk : de huidige situatie is dat er zeer veel ongeoorloofde transferts van vlaanderen naar wallonie gaan, transferts die enkel gebruikt worden voor het in stand houden van de sociale zekerheid en niet voor het daadwerkelijk opwaarderen van de waalse economie. het motief hiervoor is duidelijk : di rupo en de ps gebruiken het vlaams geld om stemmen af te kopen bij de vele werklozen (die op die manier eigenlijk verplicht zijn ps te stemmen, willen ze hun werkloosheidsuitkering niet verliezen) en om een veel te grote ambtenarij te onderhouden (die op die manier ook verplicht zijn ps te stemmen aangezien het hun werkgever is). deze situatie kan onmogelijk opgelost worden in een belgische federale staat aangezien elk wetsvoorstel dat deze situatie wil verbeteren zal worden tegengehouden door de waalse partijen.
wanneer er 2 onafhankelijke republieken worden gevormd kunnen wij echter die transferts controleren (volledig laten wegvallen is geen optie, vlaanderen heeft immers geen baat bij een derde wereldland als buurland), en kunnen wij voorwaarden opleggen waarvoor het geld mag worden gebruikt en kunnen wij erop toezien dat de transferten worden geinvesteerd in een duurzame opwaardering van de waalse economie. het louter in stand houden van de waalse sociale zekerheid biedt immers geen oplossing voor wallonie en kan op termijn ook nefaste gevolgen hebben voor vlaanderen.

een ander economisch/politiek motief is dat bepaalde zaken die broodnodig zijn voor vlaanderen worden tegengehouden door een waalse minderheid. bijvoorbeeld de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid en de aanpassing van de totaal ondemocratische 60/40 verdeelsleutel van de investeringen in de nmbs. het is immers zo vlaanderen relatief gezien veel meer nood heeft aan investeringen in het spoor dan wallonie (meer dan de 60/40 verdeling). de uitblijvende investeringen in het spoorvervoer in antwerpen (die broodnodig zijn om een blijvende groei van de haven van antwerpen te verzekeren) zijn daar een voorbeeld van.

-politiek ideologisch
niemand zal tegenspreken dat de gemiddelde waal ideologisch andere iedeen heeft over het maatschappijbeeld, terwijl vlaanderen over het algemeen centrum rechts stemt zien we dat wallonie over het algemeen centrum links stemt. dit is een tendens die we over heel europ zien, zuid europa stemt links terwijl noord europa meer rechts conservatief stemt. die grens loop nu net door belgie en dit is nog een aspect waarom de belgische staat niet of moeilijk functioneert

-cultuurhistorisch
vlaanderen en wallonie zijn nu eenmaal cultuurhistorisch 2 verschillende bevolkingen, een verschillende taal, verschillende mentaliteit, verschillende cultuur....

ik hoop dat ik hier al iets kunnen toelichten heb, marijke zal ongetwijfeld nog verder verduidelijken

muys
20 april 2004, 09:34
Ik had die vraag eerder ook al gesteld maar ik heb er geen antwoord op gekregen en bovendien werd dat forum wegens te "subversief" gesloten...

Ok, ik zei erbij dat veel mensen denken dat het Vlaams-Blok een nazi-partij is en terecht ! Ik hoop dat de waarheid ook nog mag geuit worden anders is het wel heel erg gesteld met onze democratie.

als u echt niets beters weet te vertellen dan uw constant geleuter over de nazis (zonder 1 argument dan nog wel) stel ik voor dat u zich terugtrekt op het bub forum waar u in gezelschap van andere gefrustreerde belgicisten zoveel onzin kan verkopen als u wilt