PDA

View Full Version : Hereniging met Nederland


Leo
26 mei 2009, 07:53
Als Metternich de vraag niet stelt doe ik het maar:

Hoe staat u tegenover de hereniging met Nederland? Of dit nu Vlaanderen + Nederland is of België + Nederland, doet er even niet toe. Bent u ervoor te vinden om terug naar de staatsgrenzen te gaan van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden?

Renesse
26 mei 2009, 13:43
stel toch je vraag zonder die oostenrijker er toch altijd bij te halen.

Metternich
26 mei 2009, 15:17
Of geef me toch een paar uur tijd ;)

roger verhiest
28 mei 2009, 11:10
De vraagstelling is op zich nogal 19de eeuws (zoals Metternich himself) ; in feite kan men het "probleem" in een andere context plaatsen zoals (slechts één voorbeeld) :

Staatsgrenzen zijn het resultaat van adellijke hebzucht, handelsbelangen van steden, godsdienstig fanatisme resulterend in een overdreven "wij vs zij" gevoel : er was een vreselijke irrationele slachtpartij nodig om op europese bodem zoiets als een streven naar integratie en vervagen van grenzen in te voeren. Is dit een kader om te overwegen in combinatie met gezond eigenbelang de staten van de Neder- of Lage landen te herverenigen en zelfs uit te breiden ?

Leo
30 mei 2009, 08:56
De vraagstelling is op zich nogal 19de eeuws (zoals Metternich himself) ; in feite kan men het "probleem" in een andere context plaatsen zoals (slechts één voorbeeld) :

Staatsgrenzen zijn het resultaat van adellijke hebzucht, handelsbelangen van steden, godsdienstig fanatisme resulterend in een overdreven "wij vs zij" gevoel : er was een vreselijke irrationele slachtpartij nodig om op europese bodem zoiets als een streven naar integratie en vervagen van grenzen in te voeren. Is dit een kader om te overwegen in combinatie met gezond eigenbelang de staten van de Neder- of Lage landen te herverenigen en zelfs uit te breiden ?Ik ben het daarmee eens. Ik vermeldde Meternich alleen uit intellektuele eerlijkheid omdat hij de eerste was om de vraag te stellen. Ik heb echter twee redenen om het daar toch bij te houden:

1. Als ik antwoorden wil vergelijken moet ik de vraagstelling onderweg niet wijzigen, je mag niet met twee maten en twee gewichten meten;

2. Uit de antwoorden die tot nog toe gegeven zijn vrees ik te moeten besluiten dat de hier voorgestelde herformulering uitgerekend omdat ze zo goed is het gemiddelde intellektuele peil van de deelnemende politiekers overschrijdt...

Jammer, maar het is niet anders.

Tim Tubbax
1 juni 2009, 03:02
Als lijstrekker van VRIJHEID tracht ik mij te focussen op de meest prangende problematiek, en dat is waar de modale burger het meeste last van heeft. Dingen die de dagdagelijkse dag negatief beïnvloeden, en alle nutteloze verplichtingen die onze vrijheid beknotten.
Ik wil wel op uw vraag reageren;

Een hereniging met wie dan ook kan alleen maar plaatshebben als het profijt van alle betrokkenen hierdoor stijgt.
Zulke drastische verandering die de wereldkaart er toch anders zal doen uitzien, moet mijns insziens beslist worden door de bevolking van die landen of streken. Ik bedoel via een volksraadpleging of referendum. Das de meest democratische benadering van zulke vraag.
Het zou hautain zijn als individu hierover te beslissen.

Metternich
1 juni 2009, 11:51
Een [vul hier willekeurig iets in] met wie dan ook kan alleen maar plaatshebben als het profijt van alle betrokkenen hierdoor stijgt.Ja, zo kan ik ook wel antwoorden...