PDA

View Full Version : Weg met het neocorporatisme van België!


Renesse
30 mei 2009, 10:32
Weg met het neocorporatisme van België! Maar hoe zou u als Vlaams Belanger die onafhankelijke Vlaamse staat dan wel anders organiseren?

Wat met de vakbonden en werkgeversorganisaties die zelf hun koehandel regelen?
Wat met de ziekenfondsen die verantwoordelijk zijn voor gigantische sociale fraude?

Pelgrim
1 juni 2009, 08:52
VB is nu net bij uitstek een neocorporatistische partij.

Karim Van Overmeire
2 juni 2009, 15:35
Oeps. Ben ik dan een parlementslid van een 'neocorporatistische partij'? Als u wat concreter wordt, kan ik zeggen of dat juist is.
Globaal gezien stellen we als VB vast dat vakbonden en ziekenfondsen niet de meest transparante structuren zijn; dat hun boekhouding minder gereglementeerd is als de boekhouding van politieke partijen; dat met name de vakbonden een aantal taken uitvoeren die in een fatsoenlijk democratisch land taken van de overheid zijn.
Wat niet betekent dat ik mij wil verliezen in een eindeloze oorlog met vakbonden en ziekenfondsen.

Pelgrim
2 juni 2009, 19:13
Uw partij staat even goed het corporatistische model van "'overleg" tussen werknemers en werkgevers voor. Daarin verschilt uw partij dus niet fundamenteel van de sociaal-democratie noch van de solidaristen. Al zal uw partij allicht een aantal parameters anders invullen dan de anderen.

dominatrix
2 juni 2009, 19:41
Het klopt dat dit een ondereel van het corporatistische model is dat bij ons zeker gehoor vindt. Zoals misschien wel meer dingen, want wie verstaat er nu wat juist onder corporatisme? En hoe ver gaan we er dan in?

De_Laatste_Belg
2 juni 2009, 19:55
Oeps. Ben ik dan een parlementslid van een 'neocorporatistische partij'?

Ja.

Omdat uw partij zich laat leiden door 'belangen' en 'belangengroeperingen'. Niet door rede en zorgzaamheid voor 'de mens'.

Metternich
2 juni 2009, 19:57
Omdat uw partij zich laat leiden door 'belangen' en 'belangengroeperingen'. Niet door rede en zorgzaamheid voor 'de mens'.Alle partijen zijn dus neocorporatistisch...

De_Laatste_Belg
2 juni 2009, 20:00
Alle partijen zijn dus neocorporatistisch...

Toch die waar ik 't programma van uitgepluist heb. Geen idee van de kleinere partijen/jongere (maagdelijke) partijen.