PDA

View Full Version : FVDW: Vraag het aan Metternich


Metternich
31 mei 2009, 17:46
En u zal een antwoord krijgen wanneer ik daar zin en tijd voor heb.

Vorenus
31 mei 2009, 17:47
Speelt ge Fallout 3?

Metternich
31 mei 2009, 18:19
Speelt ge Fallout 3?Net terug mee bezig. Al drie keer uitgespeeld, maar het blijft fantastisch!

Vorenus
31 mei 2009, 18:32
Net terug mee bezig. Al drie keer uitgespeeld, maar het blijft fantastisch!

Spijtig dat men systeem te zwak is maar Fallout 1 en 2 kan ik blijven herspelen.

Geert C
31 mei 2009, 18:33
Hoeveel keer in de week eet gij frieten en wat is uw lievelingssaus? :-)

AdrianHealey
31 mei 2009, 18:35
Goudstandaard?

Metternich
31 mei 2009, 18:37
Spijtig dat men systeem te zwak is maar Fallout 1 en 2 kan ik blijven herspelen.Fallout 3 is reden genoeg voor een nieuw systeem. Als ik de tijd en het talent had, zou ik me aan fanfiction wagen.
Hoeveel keer in de week eet gij frieten en wat is uw lievelingssaus? :-)Hoeveel keer in de maand is een betere vraag. 1 keer in de maand denk ik en tartaar.
Goudstandaard?Als ik moet kiezen tussen het huidige systeem en goudstandaard, dan kies ik voor het laatste.

AdrianHealey
31 mei 2009, 18:38
Wie heeft het schild van de CDS Antwerpen gepikt? :d

Metternich
31 mei 2009, 18:38
Wie heeft het schild van de CDS Antwerpen gepikt? :dLiberaal tuig? :D

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:39
Zou het NSV! of het KVHV iets voor mij zijn?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:39
Wat is voor jou uitgaan?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:40
Welke kledingstijl heb je?

Vorenus
31 mei 2009, 18:40
McDonalds of Quick?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:40
Wat vind je van de nieuw-solidaristen?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:40
Waarom UA?

AdrianHealey
31 mei 2009, 18:41
Liberaal tuig? :D

Wij weten van niets - helaas! :(

Metternich
31 mei 2009, 18:42
Zou het NSV! of het KVHV iets voor mij zijn?Ik denk het niet. Je kan altijd proberen.
Wat is voor jou uitgaan?Met vrienden en vriendinnen ergens leuk naartoe gaan en indien de sfeer dat vereist of de plannen dat bevatten alcohol drinken.
Welke kledingstijl heb je?Geen merkkleddij of subcultuurkledij. Kasjoeal zoals ze zeggen.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:42
Waarom is 1 drug per volk genoeg? En waarom nemen jullie genoegen met een platte, verstandsbedelvende drug als alcohol? Waarom geen middelen die inzichten oproepen?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:43
Hoe moet een meisje voor je zijn?

Metternich
31 mei 2009, 18:43
McDonalds of Quick?Als ik moet kiezen; Quick. Dan kan ik mezelf en andere wijsmaken dat Quick nog een Diets element bevat.
Wat vind je van de nieuw-solidaristen?Een interessant facet van de solidaristische diamant.
Waarom UA?De UA is op een halfuur wandelen van mijn huis.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:45
Mediteer je, of ben je een spirituele eunuch?


(het is ofwel het een ofwel het ander)

Metternich
31 mei 2009, 18:47
Waarom is 1 drug per volk genoeg?Omdat de mens een wezen is dat automatisch de grenzen opzoekt en met teveel plezier over die grenzen gaat. Alcohol richt al genoeg schade aan in de maatschappij, dan moeten we er geen tweede probleem gaan bijnemen.
En waarom nemen jullie genoegen met een platte, verstandsbedelvende drug als alcohol? Waarom geen middelen die inzichten oproepen?Alcohol heeft bij mij anders al interessante inzichten opgeroepen. Samen met mijn maaginhoud, maar dit terzijde.
Hoe moet een meisje voor je zijn?Geen schminkpop, geen del, geen showtrut. Naturel vooral en liefst van hetzelfde gedacht, anders kan het wel eens problematisch worden.

Metternich
31 mei 2009, 18:48
Mediteer je, of ben je een spirituele eunuch?
(het is ofwel het een ofwel het ander)Ik bid tot mijn katholieke God. Dat is verlossing en spirituele ontlading voor mij.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:50
Schade, schade. Alcohol richt schade aan, ja. Dat zou ik van bijvoorbeeld zwammen niet zeggen. Alcohol is dan ook de drug van de plebejer, hoewel ik het zelf ook al te vaak inneem.

Je ziet het als grenzen, en drugs wellicht als pleziermiddelen. Zou het kunnen dat je redelijk ongeinformeerd bent op dit vlak, en dat de verschillen tussen twee middelen wel eens veel groter zouden zijn dan jij denkt?



Van alcohol wordt men dom, trouwens.

Dajjal
31 mei 2009, 18:51
Van alcohol wordt men dom, trouwens.

Jij hebt daar blijkbaar toch geen alcohol voor nodig gehad.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 18:52
Ik bid tot mijn katholieke God. Dat is verlossing en spirituele ontlading voor mij.

Aha!
Welke gebedstechnieken hanteer je? Hebben je gebeden een vast ritueel of doe je het eerder chaotisch? Hoelang kan je concentratie blijven aanhouden?
Heb je reeds een Goddelijke Verlichting meegemaakt?

Metternich
31 mei 2009, 18:53
Zou het kunnen dat je redelijk ongeinformeerd bent op dit vlak, en dat de verschillen tussen twee middelen wel eens veel groter zouden zijn dan jij denkt?Ik spreek mij zeer zelden uit over iets waar ik niet over geïnformeerd ben. Ik vind gewoon dat er genoeg is aan één drug, ongeacht studies over het effect ervan op de mens. Overdaad schaadt, de mens heeft de neiging om aan overdaad te doen, ergo, zoveel mogelijk overdaad beperken.

Metternich
31 mei 2009, 18:55
Aha!
Welke gebedstechnieken hanteer je? Hebben je gebeden een vast ritueel of doe je het eerder chaotisch? Hoelang kan je concentratie blijven aanhouden?
Heb je reeds een Goddelijke Verlichting meegemaakt?Op mijn knieën voor God. Zowat het enige in dit leven waar ik voor wens te knielen. Concentratie duurt zolang het gebed duurt. Goddelijke Verlichting is iets dat ik niet als gewone sterveling denk te gaan meemaken.

IronChef
31 mei 2009, 19:10
Tenpenny tower of Megaton?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:11
Ik spreek mij zeer zelden uit over iets waar ik niet over geïnformeerd ben. Ik vind gewoon dat er genoeg is aan één drug, ongeacht studies over het effect ervan op de mens. Overdaad schaadt, de mens heeft de neiging om aan overdaad te doen, ergo, zoveel mogelijk overdaad beperken.

Je bent kennelijk niet goed geinformeerd. Je begint over overdaad en schade.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:12
Op mijn knieën voor God. Zowat het enige in dit leven waar ik voor wens te knielen. Concentratie duurt zolang het gebed duurt. Goddelijke Verlichting is iets dat ik niet als gewone sterveling denk te gaan meemaken.

Oei, ik heb gehoopt dat je ervaring zou hebben met mystiek. Nuja, je mening over drugs zegt dit ook -- een spirituele eunuch.

Cargo cult.

Praetorian
31 mei 2009, 19:16
De aarde trouw blijven of de hemelse absolutie ontvangen?

Metternich
31 mei 2009, 19:18
Tenpenny tower of Megaton?http://www.vgcats.com/comics/images/090326.jpg

Metternich
31 mei 2009, 19:20
Oei, ik heb gehoopt dat je ervaring zou hebben met mystiek. Nuja, je mening over drugs zegt dit ook -- een spirituele eunuch.

Cargo cult.Jedem das seine.

IronChef
31 mei 2009, 19:22
:cheer: Tunnel Snakes rule! :cheer:

Ik wist wel dat ik op je kon rekenen om de juiste keuze te maken. ;-)

Metternich
31 mei 2009, 19:22
De aarde trouw blijven of de hemelse absolutie ontvangen?De Aarde is tijdelijk, het Hemelse is eeuwig. Een keuze kan ik dus niet echt maken.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:24
Hoe ben je zo overtuigd over het bestaan van het hemelse, indien je nog geen mystieke ervaringen hebt gehad?

Metternich
31 mei 2009, 19:36
Hoe ben je zo overtuigd over het bestaan van het hemelse, indien je nog geen mystieke ervaringen hebt gehad?Zoals de moslims zeggen, maar pin mij niet vast op de exacte bewoordingen; "het zoemen van de bij is het constante herhalen van de zegen van Allah". Voor mij is het dagelijkse bewijs genoeg van het eeuwige.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:39
Zoals de moslims zeggen, maar pin mij niet vast op de exacte bewoordingen; "het zoemen van de bij is het constante herhalen van de zegen van Allah". Voor mij is het dagelijkse bewijs genoeg van het eeuwige.

Oh.

Jeronimo
31 mei 2009, 19:40
Vlaanderen onafhankelijk of een Heel-Nederland met de Beneluxlanden?

Metternich
31 mei 2009, 19:42
Vlaanderen onafhankelijk of een Heel-Nederland met de Beneluxlanden?Het tweede als het zou kunnen.

Jeronimo
31 mei 2009, 19:43
Het tweede als het zou kunnen.
En waarom?

Vorenus
31 mei 2009, 19:44
Beste café in Dietsland-Europa.

Metternich
31 mei 2009, 19:45
En waarom?Omdat de herenigde Nederlanden een economische macht zou zijn, politiek zou het ons ook een pak meer internationaal prestige geven en puur emotioneel gezien zou ik de gouden delta wel herenigd willen zien.

Maar dan moeten er nog een hoop mentaliteiten veranderen.

Metternich
31 mei 2009, 19:46
Beste café in Dietsland-Europa.Nog niet genoeg café's in Dietsland, laat staan Europa, gedaan om te beoordelen. Vraag het binnen zestig jaar nog eens.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:52
Beste cafe in Gent?

Dient Gent een vrijstad te worden?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 19:52
Welke man is voor jou het epitoom van cool zijn?

Metternich
31 mei 2009, 19:54
Beste cafe in Gent?'t Putje of 't Voske. Wel totaal andere café's.
Dient Gent een vrijstad te worden?Als ik op mensen zou afgaan en kijk naar bepaalde politici, en dat overschrijft de partijgrenzen, zou ik zeggen: "JA!". Maar als volksnationalist zeg ik uiteraard nee.

Metternich
31 mei 2009, 19:55
Welke man is voor jou het epitoom van cool zijn?Heel onkatholiek antwoord; Lucifer. Benoit heeft nog een opera over hem geschreven. Omdat ik het wel heb voor zij die durven te trappen tegen de machtigen.

http://www.youtube.com/watch?v=4_zA7nukoZA

Jeronimo
31 mei 2009, 21:23
Ga je (regelmatig) naar de mis?

Metternich
31 mei 2009, 21:39
Ga je (regelmatig) naar de mis?Veel te weinig. Maar ik vind de mis ook amper nog iets te maken hebben met een collectieve godsbeleving. Het is een gezeik over egalitarisme en gelijkheid in maatschappelijke en politieke structuren. Gelijkheid voor God ja, meester en slaaf voor de Allerhoogste even diep in het stof. Maar dat is het dan ook.

huismus
31 mei 2009, 21:45
wat is je droomberoep?

Metternich
31 mei 2009, 21:47
wat is je droomberoep?Boswachter, verzorger in de zoo of iets met de groendienst. Iets simpel van handenwerk, zonder in het montoon gedreun van bandwerk te vervallen.

L. J. Brutus
31 mei 2009, 21:57
Jedem das seine.

Mogen ze dat nog zeggen in Duitsland?

Jeronimo
31 mei 2009, 21:57
Boswachter, verzorger in de zoo of iets met de groendienst. Iets simpel van handenwerk, zonder in het montoon gedreun van bandwerk te vervallen.
En blijft dat bij een droomberoep, of denk je er ook serieus over om zoiets te doen?

Metternich
31 mei 2009, 21:58
Mogen ze dat nog zeggen in Duitsland?In Zuid-Dietsland alvast wel.En blijft dat bij een droomberoep, of denk je er ook serieus over om zoiets te doen?Ik denk er serieus over.

Jeronimo
31 mei 2009, 21:59
Wanneer zondig je wel eens tegen je ideologie?

Metternich
31 mei 2009, 22:01
Wanneer zondig je wel eens tegen je ideologie?Elke avond dat ik thuis ben en rond elf uur mijn dagelijk blik Cola opdrink. De vergiffenis is er omdat de mens zondigt.

Metternich
31 mei 2009, 22:16
Ik kuis mijn schup af voor vandaag, het was een productieve dag. Nieuwe vragen zullen morgen worden beantwoord.

LiberaalNL
31 mei 2009, 22:24
Omdat de herenigde Nederlanden een economische macht zou zijn, politiek zou het ons ook een pak meer internationaal prestige geven en puur emotioneel gezien zou ik de gouden delta wel herenigd willen zien.

Maar dan moeten er nog een hoop mentaliteiten veranderen.
Welke mentaliteiten moeten er dan veranderen volgens jou?

Flanelcondoom
31 mei 2009, 23:44
Boswachter, verzorger in de zoo of iets met de groendienst. Iets simpel van handenwerk, zonder in het montoon gedreun van bandwerk te vervallen.

Hoe schitterend toch. Soms vervloek ik mijn ambities.

Metternich
31 mei 2009, 23:56
Welke mentaliteiten moeten er dan veranderen volgens jou?De Belgitude moet weg. Wat bedoel ik met de Belgitude? Het naiëve geloof dat België gebouwd is op één of andere vage notie van solidariteit, terwijl het enkel dient om een bepaalde elite aan de macht te houden.Vroeger was dat een liberaal en katholiek monsterverbond waarbij de eersten economisch hun lusten konden botvieren en de tweeden rustig verder Dertigjarige Oorlog konden spelen tegen "den vuilen protestantenkoning Willem".

België is helemaal niet gebouwd op basis van solidariteit, maar is een achterlijke overblijfsel van de Nieuwe Tijd dat op één of andere manier toch in de negentiende eeuw is geraakt. De katholieke almacht is dan wel verdwenen, bepaalde mentaliteiten zijn gebleven. Kijk maar naar het brave Vlaanderen dat rustig conservatief en christen-democratisch blijft stemmen en dan rustig aanvaardt dat ze een heel ander beleid krijgen dan waar ze voor stemmen. Of het Vlaanderen waar stemmen voor Dewinter en Dedecker net niet als een revolutionaire daad wordt bekeken. Kijk maar naar de opgeklopte Hollanderhaat die zogezegd dé Nederlanders zouden zijn, terwijl men vroeger (dan spreek ik over héél vroeger, maar het toont dat het ooit anders is geweest) naar Vlaanderen keek als men het had over Nederlanders.

Het grote probleem is echter de Franstalige elite die de Walen compleet misleidt. Volgens hen zijn het de vuile gierige Vlamingen die Wallonië in armoede zouden willen storten, terwijl Wallonië door de transfers als een bedelaar is die enkel door giften kan overleven. De Walen moeten niet buiten, de "Franstaligen" wel. Het is gewoon schandalig dat de Franstalige elite campagne voert rond dingen als wat villabewoners in de rand en Waalse gezinnen in Charleroi en Luik (om maar twee steden te noemen) laat wegrotten. België kan op die manier gewoon niet blijven werken.

Brugmans stelde dat federalisme gebaseerd is door vier stellingen;

1) efficiëntie;
2) solidariteit;
3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin;
4) eerbied voor de verscheidenheid.

Wel, laten we die stellingen gewoon toepassen op België;

1) efficiëntie: veel moet ik niet zeggen zeker?
2) solidariteit: Wallonië parasiteert op Vlaanderen. Dit is niet om te zeggen dat de Walen parasieten zijn, maar hun economie wel. Wat als de gastheer niet meer genoeg bloed heeft? Dan sterft de parasiet als eerste. De transfers afbouwen/afsnijden zal een economisch verval, maar daarna ook een heropleving, tot gevolg hebben in Wallonië. De transfers behouden zal echter een steeds groter verval tot gevolg hebben.
3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin: in de individualistische consumptiemaatschappij wordt verantwoordelijkheid graag ontlopen. Voeg daarbij nog eens een land als België bij zonder enige nationale consensus of historische binding en je hebt een dik probleem.
4) eerbied voor de verscheidenheid: we hebben problemen met de assimilatie van de migranten, alles is daarenboven nog eens communautair geladen. De Belgische elite speelt al die element bewust uit om de controle te houden, sterker nog, dit conflict vormt de kern van België.

In wezen is het federalisme dan ook een geestesgesteldheid, een idee dat daarna institutioneel wordt toegepast. De Rougemont spreekt dan ook over het federalisme als "un procesus d'agrégation" of "une attitude fédéraliste". In België is het een vorm van instelling die ze daarna hebben willen inbrengen in de geesten van de inwoners, wat compleet mislukt is. Ergo, België kan an sich niet federalistisch zijn, België kan immers gewoon niet zijn.

Flanelcondoom
31 mei 2009, 23:59
Ben jij pro muilkorfwetten?

Flanelcondoom
1 juni 2009, 00:00
Noem een mooie bekende vrouw.

Flanelcondoom
1 juni 2009, 00:00
Welke forummers heb je al persoonlijk ontmoet, en wie is tof?

Flanelcondoom
1 juni 2009, 00:00
Drink je graag tomatensap?

Metternich
1 juni 2009, 00:05
Welke forummers heb je al persoonlijk ontmoet, en wie is tof?Kim, Volksstormer, Mecheleir, Lombas, Armadel, Kapitein Nemo, AdrianHealy, Bockenreyder, KingHagar, josip broz tito, voor zover ik mij kan herinneren. En ik vergeet er nog een paar.

Sympathieke mensen op die laatste twee na, zal zullen bepaalde ideologische keuzes aan mijn onsympathieke ontmoetingen met die laatste twee de basis vormen.

Metternich
1 juni 2009, 00:08
Ben jij pro muilkorfwetten?Nee. Als iemand zich voor iedereen belachelijk wilt maken, heeft die daar volledig het recht toe.
Drink je graag tomatensap?Nee.
Noem een mooie bekende vrouw.Rania Al-Yassin.

LiberaalNL
1 juni 2009, 00:35
De Belgitude moet weg. Wat bedoel ik met de Belgitude? Het naiëve geloof dat België gebouwd is op één of andere vage notie van solidariteit, terwijl het enkel dient om een bepaalde elite aan de macht te houden.Vroeger was dat een liberaal en katholiek monsterverbond waarbij de eersten economisch hun lusten konden botvieren en de tweeden rustig verder Dertigjarige Oorlog konden spelen tegen "den vuilen protestantenkoning Willem".

België is helemaal niet gebouwd op basis van solidariteit, maar is een achterlijke overblijfsel van de Nieuwe Tijd dat op één of andere manier toch in de negentiende eeuw is geraakt. De katholieke almacht is dan wel verdwenen, bepaalde mentaliteiten zijn gebleven. Kijk maar naar het brave Vlaanderen dat rustig conservatief en christen-democratisch blijft stemmen en dan rustig aanvaardt dat ze een heel ander beleid krijgen dan waar ze voor stemmen. Of het Vlaanderen waar stemmen voor Dewinter en Dedecker net niet als een revolutionaire daad wordt bekeken. Kijk maar naar de opgeklopte Hollanderhaat die zogezegd dé Nederlanders zouden zijn, terwijl men vroeger (dan spreek ik over héél vroeger, maar het toont dat het ooit anders is geweest) naar Vlaanderen keek als men het had over Nederlanders.

Het grote probleem is echter de Franstalige elite die de Walen compleet misleidt. Volgens hen zijn het de vuile gierige Vlamingen die Wallonië in armoede zouden willen storten, terwijl Wallonië door de transfers als een bedelaar is die enkel door giften kan overleven. De Walen moeten niet buiten, de "Franstaligen" wel. Het is gewoon schandalig dat de Franstalige elite campagne voert rond dingen als wat villabewoners in de rand en Waalse gezinnen in Charleroi en Luik (om maar twee steden te noemen) laat wegrotten. België kan op die manier gewoon niet blijven werken.

Brugmans stelde dat federalisme gebaseerd is door vier stellingen;

1) efficiëntie;
2) solidariteit;
3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin;
4) eerbied voor de verscheidenheid.

Wel, laten we die stellingen gewoon toepassen op België;

1) efficiëntie: veel moet ik niet zeggen zeker?
2) solidariteit: Wallonië parasiteert op Vlaanderen. Dit is niet om te zeggen dat de Walen parasieten zijn, maar hun economie wel. Wat als de gastheer niet meer genoeg bloed heeft? Dan sterft de parasiet als eerste. De transfers afbouwen/afsnijden zal een economisch verval, maar daarna ook een heropleving, tot gevolg hebben in Wallonië. De transfers behouden zal echter een steeds groter verval tot gevolg hebben.
3) burgerlijke verantwoordelijkheidszin: in de individualistische consumptiemaatschappij wordt verantwoordelijkheid graag ontlopen. Voeg daarbij nog eens een land als België bij zonder enige nationale consensus of historische binding en je hebt een dik probleem.
4) eerbied voor de verscheidenheid: we hebben problemen met de assimilatie van de migranten, alles is daarenboven nog eens communautair geladen. De Belgische elite speelt al die element bewust uit om de controle te houden, sterker nog, dit conflict vormt de kern van België.

In wezen is het federalisme dan ook een geestesgesteldheid, een idee dat daarna institutioneel wordt toegepast. De Rougemont spreekt dan ook over het federalisme als "un procesus d'agrégation" of "une attitude fédéraliste". In België is het een vorm van instelling die ze daarna hebben willen inbrengen in de geesten van de inwoners, wat compleet mislukt is. Ergo, België kan an sich niet federalistisch zijn, België kan immers gewoon niet zijn.
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Metternich
1 juni 2009, 00:36
Dank voor je uitgebreide antwoord!Dankjewel om de vraag te stellen! Vragen stellen heeft mij al veel meer tot interessante stellingen en ideëen gebracht dan de zoveelste tekst te lezen.

Flanelcondoom
1 juni 2009, 00:44
Even een serieuze vraag:

De NSV! heeft nu en dan acties gehouden, waarbij ze bijvoorbeeld een ontmoeting van politici verstoren door ertussen te kruipen en te scanderen dat de Belgische staat wel eens een fractuur zou kunnen vertonen.
Dit was ook de reden dat ik, hoewel ik eerst geinteresseerd was, plots een hevige afkeer kreeg van de beweging. Zulke acties lijken mij eerder niveau middelbare school, en daarmee wordt de beweging dan ook afgeschilderd als een groupuscule dan een serieuze ideologie (naast het feit dat ze een banier hadden met een typo die er maanden of meer heeft gehangen).

Steun je zelf zulke acties? Neem je er deel aan mee? Vind je niet dat de Vereniging wel eens een andere koers zou kunnen nemen om sympathie van de medestudenten te winnen (waarbij ik niet doel op plat conformisme)?

Metternich
1 juni 2009, 00:53
Steun je zelf zulke acties? Neem je er deel aan mee? Vind je niet dat de Vereniging wel eens een andere koers zou kunnen nemen om sympathie van de medestudenten te winnen (waarbij ik niet doel op plat conformisme)?Ik steun zelf zulke acties en heb er genoeg aan deelgenomen, met ondertussen vijf arrestaties tot gevolg. De NSV! zijn ook geen mietjes hé, geen salonnationalisten. Ja, het zal mensen afschrikken en sommigen ronduit shockeren. Maar je moet nu eenmaal de draak slachten om de prinses te redden. Het hoort erbij en misschien hoort het zelf wat bij de "mythe" (al besef ik dat de woordkeuze niet perfect is) die rond de NSV! hangt.

Flanelcondoom
1 juni 2009, 01:00
Ik steun zelf zulke acties en heb er genoeg aan deelgenomen, met ondertussen vijf arrestaties tot gevolg. De NSV! zijn ook geen mietjes hé, geen salonnationalisten. Ja, het zal mensen afschrikken en sommigen ronduit shockeren. Maar je moet nu eenmaal de draak slachten om de prinses te redden. Het hoort erbij en misschien hoort het zelf wat bij de "mythe" (al besef ik dat de woordkeuze niet perfect is) die rond de NSV! hangt.

Op welke manier zijn zulke acties efficient? Hoe winnen jullie sympathie voor de Beweging op die manier? Hoe zorgen jullie ervoor dat het Vlaams-Nationalisme niet wordt afgedaan als een belachelijk puberaal strominkje, wat ik toch wel regelmatig van mensen hoor juist omwille van zulke acties?

Metternich
1 juni 2009, 01:03
Op welke manier zijn zulke acties efficient? Hoe winnen jullie sympathie voor de Beweging op die manier? Hoe zorgen jullie ervoor dat het Vlaams-Nationalisme niet wordt afgedaan als een belachelijk puberaal strominkje, wat ik toch wel regelmatig van mensen hoor juist omwille van zulke acties?Hoe de NSV! het exact doet geen idee (ik ben geen socioloog), maar we trekken alvast een hoop volk en de laatste jaren zelf steeds meer en meer. Het confronterende, dynamische, het "stoute" trekt aan volgens mij. Als ik mijn persoonlijke ervaring even mag extrapoleren naar anderen.

Flanelcondoom
1 juni 2009, 01:11
Hoe de NSV! het exact doet geen idee (ik ben geen socioloog), maar we trekken alvast een hoop volk en de laatste jaren zelf steeds meer en meer. Het confronterende, dynamische, het "stoute" trekt aan volgens mij. Als ik mijn persoonlijke ervaring even mag extrapoleren naar anderen.

Aha.

Nuja, als het werkt, dan werkt het. Ik heb uiteraard niet alle wijsheid in pacht, dus ik kan maar spreken voor de mensen waarmee ik heb gesproken. Indien het rebelse karakter inderdaad aantrekt, Godspeed!


Nog een vraag: binnen de NSV!, zijn er substromingen of is er over't algemeen een consensus. Immers: de Vlaamse beweging is nogal verdeeld, en ik weet uit directe bronnen dat er tussen sommige groepen niet meteen sympathie is.

filosoof
1 juni 2009, 01:31
Zoals de moslims zeggen, maar pin mij niet vast op de exacte bewoordingen; "het zoemen van de bij is het constante herhalen van de zegen van Allah". Voor mij is het dagelijkse bewijs genoeg van het eeuwige.Begin je zélf al in te zien hoe dicht je moslimfundamentalisme benadert?

Metternich
1 juni 2009, 01:47
Begin je zélf al in te zien hoe dicht je moslimfundamentalisme benadert?Nee, ik toon net aan dat ik geen oogkleppen draag en wel eens naar andere culturen kijk om dingen bij te leren. Ik wil ook geen kruistocht voeren, maar mijn eigen godsbeleving hebben. Niemand moet van mij verplicht worden om mee te doen, maar ik moet hun gezeik ook niet aanhoren over hoe dwaas ik wel niet ben om te geloven.

filosoof
1 juni 2009, 01:50
Nee, ik toon net aan dat ik geen oogkleppen draag en wel eens naar andere culturen kijk om dingen bij te leren. Ik wil ook geen kruistocht voeren, maar mijn eigen godsbeleving hebben. Niemand moet van mij verplicht worden om mee te doen, maar ik moet hun gezeik ook niet aanhoren over hoe dwaas ik wel niet ben om te geloven.zoals wij het similaire kalotengezeik al zo lang verdragen...

Metternich
1 juni 2009, 01:53
zoals wij het similaire kalotengezeik al zo lang verdragen...Dat kalotengezeik vormt wel een belangrijk deel van het cultureel kader waarin u denkt. Het analyseren van de wereld zoals de Europeanen doen is iets eigen aan de christelijke (katholieke) godsdienst waar een grote nadruk ligt op theologie. Kritiek en zelfonderzoek zijn dan ook dingen die eigen zijn aan het katholicisme, hoe reactionair sommige heersers ook mogen zijn geweest.

God kan men afzweren, de culturele impact van een godsdienst niet.

Flanelcondoom
1 juni 2009, 01:58
Begin je zélf al in te zien hoe dicht je moslimfundamentalisme benadert?

Wat is je punt? Probeer je een ad absurdum door te voeren door ervoor te zorgen dat een "nazi" op een moslim lijkt?

Metternich
1 juni 2009, 02:14
En deze keer kuis ik echt mijn schup af voor deze periode van wakker zijn. Tot wanneer ik terug ontwaakt ben!

Metternich
1 juni 2009, 11:00
En hier ben ik weer!

Jeronimo
1 juni 2009, 11:24
Je bent geen socioloog, wat ben je dan wel?

Metternich
1 juni 2009, 11:30
Je bent geen socioloog, wat ben je dan wel?Iemand met een uitgesproken mening die nog volop wordt gevormd. Vooral een mens, ergo imperfect en geneigd om fouten te maken.

Uh-Huh
1 juni 2009, 11:35
Top 5 van fictie en non-fictie boeken?

Uh-Huh
1 juni 2009, 11:39
Zoals de moslims zeggen, maar pin mij niet vast op de exacte bewoordingen; "het zoemen van de bij is het constante herhalen van de zegen van Allah". Voor mij is het dagelijkse bewijs genoeg van het eeuwige.
Wow, kei-kewl! :-D

En ben je al veel meisjes tegengekomen die qua religie, toch een belangrijk aspect in het (dagelijks) leven, op dezelfde manier als jou denken?

Metternich
1 juni 2009, 11:46
Top 5 van fictie en non-fictie boeken?De volgorde is willekeurig.
Fictie:

1. "Roadside Picnic" van Arkady & Boris Strugatsky
2. "Starship Troopers" van Robert Heinlein
3. "Vinas Solamnus" van de Dragonlance-serie
4. "Reinaert De Vos"
5. "De autobiografie van Stalin" van Richard Lourie

Non-fictie:

1. "Carthago" van Adrian Goldsworthy
2. "Persian Fire" van Tom Holland
3. "Mussolini" van Nicholas Farell
4. "Das Kapital" van Karl Marx (maar wel lezen met Ernest Mandel ernaast)
5. "Arm en rijk" van David Landes

Metternich
1 juni 2009, 11:47
En ben je al veel meisjes tegengekomen die qua religie, toch een belangrijk aspect in het (dagelijks) leven, op dezelfde manier als jou denken?Helaas niet :(

Flanelcondoom
1 juni 2009, 11:50
1. "Roadside Picnic" van Arkady & Boris Strugatsky

:O

Dat is wat ik smaak noem. Heb je de Slak op de Helling ook gelezen?

Metternich
1 juni 2009, 11:53
:O

Dat is wat ik smaak noem. Heb je de Slak op de Helling ook gelezen?Die ken ik niet? Aanrader?

laurensje
1 juni 2009, 11:54
1. "Carthago" van Adrian Goldsworthy


Excellent werk. Heb je van Goldsworthy ook "Caesar" gelezen? Niet zo goed als Carthago, maar nog steeds uitstekend.

Ambiorix
1 juni 2009, 11:54
wat denkt ge van de jaren '60 en meer bepaald de contestatie?
Heeft deze periode buiten muzikale genieën niks goed voortgebracht?

Hebt ge al persoonlijke ideologische verschuivingen meegemaakt? en zonee, denkt ge dat dit mogelijk is in de toekomst?

in welk jaar zit ge?

Metternich
1 juni 2009, 11:55
Excellent werk. Heb je van Goldsworthy ook "Caesar" gelezen? Niet zo goed als Carthago, maar nog steeds uitstekend.Die staat zeker op het verlanglijstje, helaas wordt de omvang van mijn (toch al omvangrijke) boekencollectie ook mede bepaald door de omvang van de inhoud van mijn geldbeugel.

Zoveel interessante boeken, zo weinig geld en nog minder tijd...

Flanelcondoom
1 juni 2009, 11:55
Die ken ik niet? Aanrader?

Van dezelfde auteurs. Als je de Picknick al een absolute topper vond, zal dit je een achterwaardse salto doen maken.

Is beschikbaar op het net, in't Engels. Even googlen en afprinten, zou ik zeggen. Geen dik werk.

Metternich
1 juni 2009, 11:58
wat denkt ge van de jaren '60 en meer bepaald de contestatie?
Heeft deze periode buiten muzikale genieën niks goed voortgebracht?Een hoop gefrustreerde politici die niet kunnen begrijpen dat de jeugd voor een groot deel hun ideeën niet meer volgt en zich zoals hun oude tegenstanders redeneren volgens een soort "De jeugd van tegenwoordig trekt op niets...". Voor de rest een versplintering van de nationale consensus, de volksgemeenschap, de identiteit, hoe je het ook wilt noemen. Emancipatie is één, destructief egalitarisme en totalitair pluralisme zijn dingen die ik toch liever niet had zien verschijnen. Maar ze zijn er nu, dus we zullen er mee moeten werken en vooral tegen vechten.
Hebt ge al persoonlijke ideologische verschuivingen meegemaakt? en zonee, denkt ge dat dit mogelijk is in de toekomst?Ik ging bij de NSV! als een pro-zionistische, pro-atlantistische, pacifistische flamingant met liberale visies op maatschappij en economie. Genoeg gezegd zeker?
in welk jaar zit ge?2009, ergens halverwege.

Metternich
1 juni 2009, 11:58
Van dezelfde auteurs. Als je de Picknick al een absolute topper vond, zal dit je een achterwaardse salto doen maken.

Is beschikbaar op het net, in't Engels. Even googlen en afprinten, zou ik zeggen. Geen dik werk.Aha, ik zal eens zoeken. Dankjewel voor de aanrader!

Flanelcondoom
1 juni 2009, 12:01
Picknick on the Roadside is de Engelse naam.

Metternich
1 juni 2009, 12:02
Picknick on the Roadside is de Engelse naam.Ha ha ha...

Flanelcondoom
1 juni 2009, 12:02
Een hoop gefrustreerde politici die niet kunnen begrijpen dat de jeugd voor een groot deel hun ideeën niet meer volgt en zich zoals hun oude tegenstanders redeneren volgens een soort "De jeugd van tegenwoordig trekt op niets...". Voor de rest een versplintering van de nationale consensus, de volksgemeenschap, de identiteit, hoe je het ook wilt noemen. Emancipatie is één, destructief egalitarisme en totalitair pluralisme zijn dingen die ik toch liever niet had zien verschijnen. Maar ze zijn er nu, dus we zullen er mee moeten werken en vooral tegen vechten.

Hoe verklaar je het ontstaan ervan? Kan je ermee akkoord gaan als ik stel dat het a priori geen slechte zaak was, maar dat de emancipatiebeweging uit de hand is gelopen?


Een beetje zoals wat Bowie bezong in The Cygnet Commitee

Jeronimo
1 juni 2009, 12:03
Hoeveel gouden (of zilveren;-)) sterren sieren je pet?

Flanelcondoom
1 juni 2009, 12:03
Ha ha ha...

Ow. Ik zit tegelijkertijd te leren, dus mijn aandacht is zeer verstrooid en er vliegen constant visioenen van matrices voor mijn ogen.

Het moest dus zijn: The Snail on the Slope is de Engelse naam. Dit was dus geen slechte grap, maar een vergissing.

Metternich
1 juni 2009, 12:03
Hoeveel gouden (of zilveren;-)) sterren sieren je pet?Geen. Geen zin om daar geld aan uit te geven.

Metternich
1 juni 2009, 12:04
Kan je ermee akkoord gaan als ik stel dat het a priori geen slechte zaak was, maar dat de emancipatiebeweging uit de hand is gelopen?A priori zijn zoveel dingen geen slechte zaak... Maar ja, ik kan je daar voor een deel in volgen.Ow. Ik zit tegelijkertijd te leren, dus mijn aandacht is zeer verstrooid en er vliegen constant visioenen van matrices voor mijn ogen.Studeren en het forum van P.be zijn niet compatibel.
Het moest dus zijn: The Snail on the Slope is de Engelse naam. Dit was dus geen slechte grap, maar een vergissing.Komt in orde, zal eens zoeken.

Metternich
1 juni 2009, 12:47
Ik ga eens naar de zoo van Antwerpen. Wat rondlopen tussen de SP.a'ers, *zucht*

Jeronimo
1 juni 2009, 13:06
Ik ga eens naar de zoo van Antwerpen. Wat rondlopen tussen de SP.a'ers, *zucht*
Flippen over de baby-olifant? ;-)

Metternich
1 juni 2009, 13:51
Flippen over de baby-olifant? ;-)De SP.a-ledendag (http://forum.politics.be/showthread.php?p=4137974#post4137974)

Jeronimo
1 juni 2009, 16:26
Als je nu zou doodvallen, denk je dat je dan naar de hemel mag?

Metternich
1 juni 2009, 16:50
Als je nu zou doodvallen, denk je dat je dan naar de hemel mag?Dat hangt van de criteria af die de Almachtige hanteert, ik kan daar dus niet over oordelen.

Geert C
1 juni 2009, 18:14
Erger jij je aan overbodige anglicismen? (zoals charity in plaats van liefdadigheid)

Metternich
1 juni 2009, 20:56
Erger jij je aan overbodige anglicismen? (zoals charity in plaats van liefdadigheid)Aan bijna allemaal. Dat is zoals de verfransing, maar dan zonder enige culturele onderbouwing of klasse. Iets dat de Franstalige burgerij tenminste nog wel had.

IronChef
1 juni 2009, 21:14
Rode of witte wijn?

Metternich
1 juni 2009, 21:45
Rode of witte wijn?Witte wijn uit de Elzas. Of Hanepoot uit Suid-Afrika.

Hertog van Gelre
1 juni 2009, 22:57
Ik ging bij de NSV! als een pro-zionistische, pro-atlantistische, pacifistische flamingant met liberale visies op maatschappij en economie. Genoeg gezegd zeker?
Nee, juist niet. Nu begint het boeiende. Ik heb het nooit begrepen: Wat doet iemand met jouw inzichten en capaciteiten bij voorpost én: Wat moet Voorpost met iemand als jou beginnen?

toccata
1 juni 2009, 22:59
Favoriete kuststad?

Metternich
1 juni 2009, 23:30
Favoriete kuststad?In Vlaanderen, in Europa of globaal?

toccata
1 juni 2009, 23:34
In Vlaanderen, in Europa of globaal?

alle drie:-)

Metternich
1 juni 2009, 23:35
Ik heb het nooit begrepen: Wat doet iemand met jouw inzichten en capaciteiten bij voorpost én: Wat moet Voorpost met iemand als jou beginnen?Ik doe bij Voorpost mijn ideologisch ding en ik ben zelf niet de enige NSV!'er die daarmee bezig is. En het is zeker niet zo dat ik op enige manier dan ook wordt tegengewerkt, integendeel! Integenstelling tot wat sommige mensen op dit forum denken, staan ze bij Voorpost (van de basis tot en met de top) zeker open voor nieuwe interpretaties. Wie Revolte, magazine van Voorpost, leest, zal er ook elke keer een ideologisch artikel van mij in vinden. Zo heb ik eens een analyse gemaakt van België volgens de lijnen van Atoon Roossens (en ja, hij werd vermeld met naam en toenaam als bron/inspiratie). De commentaren waren unaniem positief. Binnenkort nog meer over ideologie bij Voorpost trouwens, maar daar zal je een paar maanden voor moeten wachten. Ik beloof wel om het op dit forum te zetten.

Beschouw dit trouwens niet als een manier van mij om te zeggen hoe fantastisch ik ben. Ik ben zeker niet de enige die zich hiermee bezighoudt en vorm maar één rad in een groter geheel. Niemand is te min om proportioneel bescheiden te zijn. Ik geef toe dat er bepaalde figuren zitten bij Voorpost (bij welke organisatie niet?), maar dat zijn maar enkelingen in een veel groter geheel.

Metternich
1 juni 2009, 23:39
alle drie:-)Vlaanderen: Oostende. Marginaal bij momenten, maar ik heb er de charme van leren inzien.
Europees: ergens in Portugal nabij Lissabon, maar ben de naam vergeten van de plaats. Als ik erop kom, zal ik het vermelden.
Globaal: in de mate dat ik al kan spreken over een globale vergelijking...., Tunis.

Metternich
2 juni 2009, 01:09
Metternich heeft vanavond gekeken naar Terzake '09 en wat zag hij?

Een Dewinter die zowaar zinnige dingen zei! Een aanklacht tegen de consumptiemaatschappij die de mens ongelukkig maakt in haar overdaad en een aanklacht tegen de versplintering van de identiteit. Ik heb zowaar de term volksgemeenschap gehoord, een mens zou de dingen bijna positief gaan bekijken!

Wat ontbrak? Een degelijke analyse waarom het fout ging of alvast een teken van leven van die analyse. Momenteel blijft het bij wat gebruik van termen als volksgemeenschap, maar nog geen kritiek op het kapitalisme dat net heel de consumptiemaatschappij stimuleert en het grootkapitaal dat de versplintering van de identiteit promoot. Maar kom, we zijn al één stap dichter in de goede richting gegaan. Nog een paar duizend kilometer en we zijn halverwege.

Hertog van Gelre
2 juni 2009, 01:37
Ik doe bij Voorpost mijn ideologisch ding en ik ben zelf niet de enige NSV!'er die daarmee bezig is. En het is zeker niet zo dat ik op enige manier dan ook wordt tegengewerkt, integendeel! Integenstelling tot wat sommige mensen op dit forum denken, staan ze bij Voorpost (van de basis tot en met de top) zeker open voor nieuwe interpretaties. Wie Revolte, magazine van Voorpost, leest, zal er ook elke keer een ideologisch artikel van mij in vinden. Zo heb ik eens een analyse gemaakt van België volgens de lijnen van Atoon Roossens (en ja, hij werd vermeld met naam en toenaam als bron/inspiratie). De commentaren waren unaniem positief. Binnenkort nog meer over ideologie bij Voorpost trouwens, maar daar zal je een paar maanden voor moeten wachten. Ik beloof wel om het op dit forum te zetten.

Beschouw dit trouwens niet als een manier van mij om te zeggen hoe fantastisch ik ben. Ik ben zeker niet de enige die zich hiermee bezighoudt en vorm maar één rad in een groter geheel. Niemand is te min om proportioneel bescheiden te zijn. Ik geef toe dat er bepaalde figuren zitten bij Voorpost (bij welke organisatie niet?), maar dat zijn maar enkelingen in een veel groter geheel. Ja, ik bedoelde dát maar ook nog wat anders. Misschien beledig ik je er wel mee, dat is zeker niet de bedoeling, maar je bent voor mij een raadsel en een atypische Voorposter. Uit je posten blijkt dat je geen racist, geen antisemiet, geen holocaustontkenner bent; Geweld trekt je niet en ik moet de eerste scheldpost van je nog tegenkomen. Ik zie ook geen link met jullie nieuw-solidaristische ''broertjes'' en in tegenstelling tot anderen schijn je niet te genieten van de kredietcrisis.

En nu niet zeggen dat de meeste Voorposters zo zijn. De website van Voorpost is radicaler dan jij en het Nederlandse Voorpost is schorum.
Ik zie je dan ook eerder als rechts-liberaal of conservatief dan als ''solidarist''.
Begrijp je wat ik bedoel?

Metternich
2 juni 2009, 03:22
Ja, ik bedoelde dát maar ook nog wat anders. Misschien beledig ik je er wel mee, dat is zeker niet de bedoeling, maar je bent voor mij een raadsel en een atypische Voorposter.Zeker geen belediging. De wereld zou maar een saaie plaats zijn als alles duidelijk en perfect was. Maar je mag alvast gerust zijn, ik zit hier geen toneel te voeren en iemand anders te zijn dan ik ben. Wat je ziet, is wat ik ben.
Uit je posten blijkt dat je geen racist, geen antisemiet, geen holocaustontkenner bent;Blij om dat te horen. Andere culturen zijn zo interessant om te zien. Had ik de tijd en het geld, ik reisde de ganse wereld rond en zou studeren in alle cultuurgebieden. Maar dat wilt natuurlijk ook weer niet zeggen dat ik ze naar hier wil halen. In tegenstelling tot misschien anderen ben ik tegen de multicultuur omdat ik net voor diversiteit pleit. Maar dan op een globale schaal.
Geweld trekt je niet en ik moet de eerste scheldpost van je nog tegenkomen.Pas op. Ik beschouw geweld nog steeds als een perfect bruikbaar middel in de politieke strijd. Maar alles op zijn tijd, alles op zijn plaats en alles vooral in zijn eigen kader bekeken. Geweld om het geweld is ronduit achterlijk, dan kunnen we evengoed terug in de bomen kruipen en met kak naar elkaar smijten. Verheerlijking van geweld en gevaar is niet aan mij besteed, futurisme zegt mij bv ook niet echt veel. Ik maak mij ook geen illusies over die dingen. Wanneer het moment komt dat de macht ons zou kunnen toekomen door een beetje revolutionair geweld, dan is daar geen probleem mee. Maar dat is momenteel niet het geval en de crisis zal nog véél erger moeten worden eer Vlamingen gemotiveerd kunnen worden tot opstand. En zelfs dan twijfel ik nog aan het revolutionaire potentieel.

Voor de volledigheid en voor de zekerheid: dit is geen oproep tot geweld.
Ik zie ook geen link met jullie nieuw-solidaristische ''broertjes'' en in tegenstelling tot anderen schijn je niet te genieten van de kredietcrisis.Ik ben dan ook een klassiek solidarist, of oud-solidarist zoals anderen mij weer noemen. Ieder zijn ding, mijn plaats is dan ook bij Voorpost en niet bij N-SA. Al zal ik een discussie met die laatstgenoemde organisatie uiteraard niet uit de weg gaan. Ondanks het feit dat ik grote stukken van hun ideeën niet deel, blijft ik het wel de moeite waard vinden om ermee in debat te gaan.
En nu niet zeggen dat de meeste Voorposters zo zijn. De website van Voorpost is radicaler dan jij en het Nederlandse Voorpost is schorum.
Ik zie je dan ook eerder als rechts-liberaal of conservatief dan als ''solidarist''.
Begrijp je wat ik bedoel?Ik ben anders even radicaal als de webstek van Voorpost en socio-economisch neem ik zelf veel radicalere standpunten in dan wat er op de webstek te vinden staat.

Over bepaalde personen bij Voorpost-Nederland valt inderdaad nog wat te zeggen, ik ga daar ook niet over liegen. Maar ik zie ik de laatste tijd steeds meer en meer vooruitgang. Ik zie daar vooral een stabiel kader ontstaan van mensen die niet meer constant met kale koppen rondlopen, ik zie een groei in ledenaantal en daarbij veel "deftige" mensen en ik merk ook daar een stijgende en gemeende interesse in het solidarisme. Persoonlijk heb ik de laatste keren goede ervaringen met Voorpost-Nederland. Ik beschouw die Autonome Nationaal-Socialisten in Nederland ergens dan ook als een zegen. Het trekt volk aan dat misschien anders bij Voorpost had gezeten. Er is nog werk, maar we zijn zeker de goede kant aan het opgaan.

Persoonlijk beschouw ik mezelf zeker als solidarist en zeker niet als rechtsliberaal. Maar ik sta altijd open voor discussie over termen natuurlijk. Alvast bedankt voor de complimenten!

Metternich
2 juni 2009, 03:29
Neukende hel zeg (fucking hell klinkt zo yankee), half vijf. Tijd om eens te stoppen en te gaan slapen. Tot binnen x-aantal uur iedereen. Nieuwe vragen zijn altijd welkom uiteraard.

Metternich
2 juni 2009, 11:46
Vijf uur slaap is blijkbaar genoeg voor mij.

Flanelcondoom
2 juni 2009, 12:31
Hoe reageren andere mensen op je nationalisme?

Krijg je veel te maken met idioten die komen aandraven met "nationalisme is slecht want Hitler heeft bestaan"?

Metternich
2 juni 2009, 12:36
Hoe reageren andere mensen op je nationalisme?Hangt ervan af. Meestal begin ik met de "disclaimer" dat ik geen Vlaams Belang-nationalist ben en dat ik op veel vlakken niet akkoord ga met hen. Dat leidt dan meestal tot "Ah, is er dan nog een ander?" en dan kan ik mijn verhaal doen. Het overgrote merendeel van de mensen die dan erover willen discussiëren, reageert dan positief, of ze nu akkoord zijn of niet. En als er een solidaristische invulling van wordt gegeven, kijken ze bijna altijd positiever naar het nationalisme.

Slechts een kleine minderheid begint dan te zagen en te zeiken van "Wat jij ook zegt, hoe je het ook verpakt, je bent en blijft een vieze Hitleriaan!" Maar dan minder mooi gezegd.
Krijg je veel te maken met idioten die komen aandraven met "nationalisme is slecht want Hitler heeft bestaan"?Ondertussen al genoeg om een middelgrote parochiezaal te vullen. Niet dat ik ooit enige argumentatie daarachter ben tegengekomen. Meestal wel een onvolledige reproductie van wat ze ooit eens in het middelbaar gehoord hebben toen ze eens toevallig wakker waren.

SDX
2 juni 2009, 12:41
...en god bestaat want hij/zij/het is 'tastbaar'?

Metternich
2 juni 2009, 12:45
...en god bestaat want hij/zij/het is 'tastbaar'?De schepping is tastbaar en voor mij een constante herinnering aan het bestaan van God. Wetenschappelijk en rationeel onderbouwd moet dat voor mij persoonlijk niet eens zijn, ik neem genoegen met mijn (blind) geloof.

Flanelcondoom
2 juni 2009, 12:47
De schepping is tastbaar en voor mij een constante herinnering aan het bestaan van God. Wetenschappelijk en rationeel onderbouwd moet dat voor mij persoonlijk niet eens zijn, ik neem genoegen met mijn (blind) geloof.

Hoe kom jij bij dit geloof?

SDX
2 juni 2009, 12:48
Is je geloof enkel blind ivm een almacht/godheid - of ook in andere dingen - in dat geval verlies je in dit draadje heel wat geloofwaardigheid - in mijn ogen dan.

Metternich
2 juni 2009, 12:53
Is je geloof enkel blind ivm een almacht/godheid - of ook in andere dingen - in dat geval verlies je in dit draadje heel wat geloofwaardigheid - in mijn ogen dan.Enkel in het geval van God. Al de rest mag voor mijn part in vraag gesteld worden, ik koester de hamer van Nietzsche op dat vlak. Ideologische overtuigingen moeten altijd in vraag gesteld worden. De ideologische lectuur die ik lees gaat voor 75% ook over stellingen die mijn visies radicaal tegenspreken. Anders zou het maar saai zijn.Hoe kom jij bij dit geloof?Geen idee. Misschien heb ik het wel nodig om normaal te kunnen functioneren, misschien is het wel ergens een soort ontsnappingsdrang om even uit de materiële wereld te kunnen vluchten. Maar voor mij is het vooral het geloof in alvast één zekerheid die goed en rechtvaardig is.

Jarno
2 juni 2009, 13:00
De blote vuist of een busje traangas?:twisted:

Flanelcondoom
2 juni 2009, 13:07
De blote vuist of een busje traangas?:twisted:

De vraag is ambigu. Ik ontvang liever traangas dan een vuist, maar ik deel liever vuisten uit dan traangas.

Jarno
2 juni 2009, 13:15
De vraag is ambigu. Ik ontvang liever traangas dan een vuist, maar ik deel liever vuisten uit dan traangas.

Metternich begrijpt de vraag wel. ;-)

Flanelcondoom
2 juni 2009, 13:19
Voor welke stroming waarmee je het helemaal niet eens bent heb je de meeste sympathie?

Met welke stromingen naast de jouwe voel jij je het meest verwant?

Uh-Huh
2 juni 2009, 13:39
Helaas niet :(
O, maar dat is helemaal niet erg. Als je mans genoeg bent, kun je nog altijd proberen om een paar jonge deernes naar uw gewenste beeld te kneden.

Uh-Huh
2 juni 2009, 13:41
De volgorde is willekeurig.
Fictie:

1. "Roadside Picnic" van Arkady & Boris Strugatsky
2. "Starship Troopers" van Robert Heinlein
3. "Vinas Solamnus" van de Dragonlance-serie
4. "Reinaert De Vos"
5. "De autobiografie van Stalin" van Richard Lourie

Non-fictie:

1. "Carthago" van Adrian Goldsworthy
2. "Persian Fire" van Tom Holland
3. "Mussolini" van Nicholas Farell
4. "Das Kapital" van Karl Marx (maar wel lezen met Ernest Mandel ernaast)
5. "Arm en rijk" van David Landes
De bijbel of het N.T. hoort niet in thuis in uw top 5? Welke waarde schrijf je er, als religieuze, dan aan toe?

Metternich
2 juni 2009, 14:42
De bijbel of het N.T. hoort niet in thuis in uw top 5? Welke waarde schrijf je er, als religieuze, dan aan toe?De Bijbel overstijgt termen als fictie of non-fictie. Dat is een religieus document, voor mij hét religieus document. Het in die lijst opnemen zou het onrecht aandoen.

netslet
2 juni 2009, 14:43
Schaak je soms?

Metternich
2 juni 2009, 14:48
Voor welke stroming waarmee je het helemaal niet eens bent heb je de meeste sympathie?De romantiek van het imperialisme vind ik wel eens leuk. Niet dat ik het ooit zou goedkeuren, maar daar is tenminste nog een beetje glorie te rapen. Heel het volkerenmoordgedeelte is al minder romantisch, maar de idee van "de vlag planten op verre kusten" kan soms wel wat romantische sympathie wegdragen. Al staat dit natuurlijk haaks op mijn eigen overtuigingen.
Met welke stromingen naast de jouwe voel jij je het meest verwant?Bij momenten met de politieke islam, zonder dat ik daarbij sympathie heb voor de moslimfundamentalisten (die volgens mij bij momenten ronduit seksueel geperverteerd zijn). Maar een maatschappij gebaseerd op onderlinge verbondenheid, de Umma, waarbij woeker wordt beschouwd als iets afgrijselijk en waarbij de mens nog centraal staat (uiteraard ondergeschikt als God), is iets dat ik nog wel kan appreciëren.

Niet dat ik in Europa de politieke islam aan de macht wil zien komen. Verre van zelfs! Maar ik ben ook niet vies om toe te geven dat in de politieke islam positieve elementen zitten.

Metternich
2 juni 2009, 14:48
Schaak je soms?Soms wel ja. Ik denk dat ik in mijn ganse leven ondertussen drie keer heb gewonnen. In andere woorden; ik ben er rotslecht in...

Uh-Huh
2 juni 2009, 15:59
De Bijbel overstijgt termen als fictie of non-fictie. Dat is een religieus document, voor mij hét religieus document. Het in die lijst opnemen zou het onrecht aandoen.
http://i8.photobucket.com/albums/a20/OptimalProtocol/Smiley_Love_Struck.gif

Flanelcondoom
2 juni 2009, 16:15
Kan het iets worden tussen jou en Uh-huh?

Metternich
2 juni 2009, 16:50
Kan het iets worden tussen jou en Uh-huh?Ik wil er alvast zeker eens mee afspreken. Kan alleen een interessant gesprek worden. Volgens mij wonen wij zelf niet eens zo ver van elkaar.

Flanelcondoom
2 juni 2009, 16:53
Doen! Doen!

Kan een leuke ontmoeting worden. Ik ken jullie niet persoonlijk, maar afgaande op jullie posts hebben jullie de juiste raakvlakken om overeen te komen maar tegelijk voldoende tegenstellingen om het pikant te maken.

Ambiorix
2 juni 2009, 17:10
hebt ge ooit al eens genotsmiddelen gebruikt, anders dan tabak en alcohol?
Ik kan me inbeelden dat dit ideologisch gezien niet echt uw dada is, maar ik ken anders genoeg conservatieven die dit wel deden ("voor éne keer", "om eens uit te proberen", "om te weten waar ik tegen moet zijn", etc).

Metternich
2 juni 2009, 17:22
hebt ge ooit al eens genotsmiddelen gebruikt, anders dan tabak en alcohol?Heel eerlijk: nee. De kansen heb ik genoeg gekregen, maar heb altijd nee gezegd. Niet zozeer uit ideologische overwegingen, maar omdat ik er gewoon geen nood aan heb. Het boeit mij veel te weinig om zelf maar te overwegen.

Metternich
2 juni 2009, 17:22
Doen! Doen!

Kan een leuke ontmoeting worden. Ik ken jullie niet persoonlijk, maar afgaande op jullie posts hebben jullie de juiste raakvlakken om overeen te komen maar tegelijk voldoende tegenstellingen om het pikant te maken.Wel, ik zal hier geduldig op haar antwoord wachten ;)

Uh-Huh
2 juni 2009, 20:14
Ik wil er alvast zeker eens mee afspreken. Kan alleen een interessant gesprek worden. Volgens mij wonen wij zelf niet eens zo ver van elkaar.
Ja, goed idee! Dan kun je me meenemen naar zo'n bruine kroeg en kunnen we een gezellig babbeltje houden over onze buurt. :-D

Uh-Huh
2 juni 2009, 20:14
Doen! Doen!

Kan een leuke ontmoeting worden. Ik ken jullie niet persoonlijk, maar afgaande op jullie posts hebben jullie de juiste raakvlakken om overeen te komen maar tegelijk voldoende tegenstellingen om het pikant te maken.
Oh my... dat krijgt zelfs orgasmes in mijn plaats. :-P

Metternich
2 juni 2009, 20:19
Ja, goed idee! Dan kun je me meenemen naar zo'n bruine kroeg en kunnen we een gezellig babbeltje houden over onze buurt. :-DOlé, wanneer kan je? Ik ken al leuke Borgerhoutse bruine kroegen ;)

Uh-Huh
2 juni 2009, 20:25
Olé, wanneer kan je? Ik ken al leuke Borgerhoutse bruine kroegen ;)
Overmorgen, liefst bij daglicht. Als 't nog mooi weer is, kunnen we misschien een terrasje doen. :-)
Stuur PB.

Metternich
2 juni 2009, 20:30
Overmorgen, liefst bij daglicht. Als 't nog mooi weer is, kunnen we misschien een terrasje doen. :-)
Stuur PB.Komt in orde.

Uh-Huh
2 juni 2009, 21:16
Komt in orde.
Braaf! :-D

Flanelcondoom
2 juni 2009, 21:21
Flanelcondoom. Connecting people.

Metternich
2 juni 2009, 21:21
Flanelcondoom. Connecting people.Dit klinkt wel heel bizar.

Flanelcondoom
2 juni 2009, 21:22
Dit klinkt wel heel bizar.

Dat wel ja.

Kallikles
2 juni 2009, 21:22
Dit klinkt wel heel bizar.

Wat is je standpunt omtrent flanelcondooms?

Ars_Nova
2 juni 2009, 21:44
Wat is je standpunt omtrent flanelcondooms?

En vooral: wat is een flanelcondoom? 8O

Kallikles
2 juni 2009, 21:46
En vooral: wat is een flanelcondoom? 8O

Wel ja, maar dat is het leuke met iemand een opinie te vragen over imaginaire voorwerpen. Het is een middel om tot nieuwe gedachten te komen.

Metternich
2 juni 2009, 23:28
Wat is je standpunt omtrent flanelcondooms?Ik verkies geen stelling in te nemen over zo'n gevoelig onderwerp.

Metternich
3 juni 2009, 15:30
"Filosofie voor dummies" van Tom Morris heeft mij meer filosofische kennis bijgebracht dan uren in een aula "filosofie" te volgen. Hoedje af voor die schrijver!

Geert C
3 juni 2009, 16:12
Met welke drie historische figuren zou je graag eens een gesprek voeren?

Dronkoers
3 juni 2009, 16:33
Ben je voor de herinvoering van bier in houten vaten?

Dronkoers
3 juni 2009, 16:33
Zoja, op welke lijst sta je, en welke naam moet ik rood kleuren? ;-)

Metternich
3 juni 2009, 17:44
Zoja, op welke lijst sta je, en welke naam moet ik rood kleuren? ;-)Ha, partijpolitiek. Ik ben al slaaf genoeg van de maatschappij, laat staan dat ik mezelf wil gaan ketenen aan een parlementaire stoel. Partijdiscipline zou ook al niets voor mij zijn, tenzij ik mijn eigen partij heb vol met mensen zonder eigen mening of wil. Maar dan stelt het probleem zich natuurlijk dat de mensen waar ik mee omga een zeer uitgesproken mening hebben en die assertief uitdragen.

Dus partijpolitieke dingen als opkomen, nee bedankt!

Metternich
3 juni 2009, 17:46
Ben je voor de herinvoering van bier in houten vaten?Ja! Naar het schijnt zou dat ook een heel andere smaak geven aan bepaalde bieren.

IronChef
3 juni 2009, 17:56
"Filosofie voor dummies" van Tom Morris heeft mij meer filosofische kennis bijgebracht dan uren in een aula "filosofie" te volgen. Hoedje af voor die schrijver!

Ik heb als kritiek gelezen dat er bijna alleen aan Amerikaanse filosofen aandacht wordt besteed, dat er een disproportioneel groot stuk gewijd is aan de vraag of god bestaat en dat er teveel persoonlijke commentaar van de auteur in staat.

Jij deelt die mening dus niet?

Metternich
3 juni 2009, 17:57
Met welke drie historische figuren zou je graag eens een gesprek voeren?Eigenlijk zou ik veel liever een soort "talkshow" hebben waarbij telkens drie historische figuren met elkaar geconfronteerd worden. Een interessante combinaties zoun dan bv zijn Augustus + Machiavelli + Richelieu.

Metternich
3 juni 2009, 18:00
Ik heb als kritiek gelezen dat er bijna alleen aan Amerikaanse filosofen aandacht wordt besteed, dat er een disproportioneel groot stuk gewijd is aan de vraag of god bestaat en dat er teveel persoonlijke commentaar van de auteur in staat.

Jij deelt die mening dus niet?Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan de Duitse filosofen, dat is een feit.Overrepresentatie van de Amerikaanse filosofen heb ik echter nog niet gemerkt. Er staat veel persoonlijke inbreng in ja, maar ik verwacht van "Filosofie voor dummies" dan ook een basisuitleg van de begrippen op een vlotte en begrijpelijke manier, dus daar maak ik geen problemen van.

Burkide
3 juni 2009, 18:03
Ja! Naar het schijnt zou dat ook een heel andere smaak geven aan bepaalde bieren.

Men proeve maar het verschil tussen een echte geuze en dat snertdrankje van Belle Vue. De moderne geuzebrouwers moeten trouwens noodgedwongen oudere vaten recycleren; voor mensen die nog geschikte vaten kunnen maken zouden ze al in Frankrijk moeten gaan zoeken.

Iets anders: naast mijn algemene wat-moet-ik-dringend-eens-lezen-vraag, stel ik ook een specifiekere vraag naar het Ottomaanse Rijk. Ik dacht dat jij daar wel geïnteresseerd in was. Zo neen, schrappen maar. Is er iets wat de quasi-volledige leek hierover zou moeten lezen? In het bijzonder iets wat een duidelijk beeld kan scheppen van het staatsbeheer en de economie der Ottomanen (voor de Tanzimat).

Metternich
3 juni 2009, 18:05
Iets anders: naast mijn algemene wat-moet-ik-dringend-eens-lezen-vraag, stel ik ook een specifiekere vraag naar het Ottomaanse Rijk. Ik dacht dat jij daar wel geïnteresseerd in was. Zo neen, schrappen maar. Is er iets wat de quasi-volledige leek hierover zou moeten lezen? In het bijzonder iets wat een duidelijk beeld kan scheppen van het staatsbeheer en de economie der Ottomanen (voor de Tanzimat).Het recente "De droom van Osman" is naar het schijnt een goed werk over het Ottomaanse Rijk. Zelf nog niet gelezen, maar ben het zeker wel van plan. Ik zal nog eens nadenken over de werken die ik ondertussen allemaal gelezen heb over het onderwerp, ik kom hier nog op terug. Als ik lange tijd er niet meer op geantwoord heb, mag je mij er altijd aan doen denken.

Burkide
3 juni 2009, 18:06
Zo goed ken ik je ideologisch trouwens niet. Wat is je houding t.a.v. la Nouvelle Droite? Ik noteer dat je er op religieus vlak alvast geen aansluiting bij vindt.

Metternich
3 juni 2009, 18:11
Zo goed ken ik je ideologisch trouwens niet. Wat is je houding t.a.v. la Nouvelle Droite? Ik noteer dat je er op religieus vlak alvast geen aansluiting bij vindt.Ik vind la Nouvelle Droite (ND) wel interessant om er boeken van te lezen en bepaalde stellingen van over te nemen. Maar zoals je zelf zegt, op religieus vlak zit ik er mijlenver van af. Ik heb nooit begrepen hoe je je cultuur wilt revitaliseren door één van de meest bepalende factoren ervan, het christendom, opeens te gaan verwerpen en een neo-heidendom, wat eigenlijk een nationalistisch conservatief atheïsme is in mijn ogen, te gaan bedenken.

Het ND heeft voor een groot deel gezorgd voor nieuwe ideeën in de rechtse nationalistische kant, wat zeker nodig was na het wegvallen van de bipolaire wereld. Maar ondertussen is het mijn inziens wat doodgebloed. Misschien is het wel correct om mij te omschrijven als een eclectisch solidarist ;)

Preuße
3 juni 2009, 18:14
Bent u praktiserend Katholiek?

Metternich
3 juni 2009, 18:32
Bent u praktiserend Katholiek?Ik ben gelovig katholiek, maar kan mij niet meer vinden in het gedrocht dat moet doorgaan voor de liturgie. Zodra de klassieke liturgie terugkeert, zal ik ook telkens naar de kerk terugkeren.

Preuße
3 juni 2009, 18:36
Ik ben gelovig katholiek, maar kan mij niet meer vinden in het gedrocht dat moet doorgaan voor de liturgie. Zodra de klassieke liturgie terugkeert, zal ik ook telkens naar de kerk terugkeren.

Ah, wat een plezier zulke dingen te lezen! Het deed me destijds veel goed om lezen dat ook de fenomenale Herr Oberst tot de onzen kon worden gerekend. Ik heb hem ook gevraagd, of de huidige liturgie (die er in feite geen is, het is ruis en veelal verveling) hem wel kon bevallen. Het gaat ook dieper dan de liturgie, vele priesters en leken zijn onmogelijk nog katholiek te noemen. Overigens, vermits u Antwerpen woont, hoeft u niet te talmen daar de volledige schoonheid van de Latijnse H. Mis er dagelijks wordt opgedragen en zich in recente maanden zelfs gevoelig heeft verspreid in de omgeving.

Burkide
3 juni 2009, 18:38
Wie is je favoriete lid van het huidige Belgische koningshuis? :twisted:

Metternich
3 juni 2009, 18:44
Wie is je favoriete lid van het huidige Belgische koningshuis? :twisted:Philippe, spijtig dat ze hem niet meer in de pers laten komen. Het zou ons nog meer helpen, elke keer als hij prominent in het nieuws komt, is dat meestal gevolgd door artikels als "Heeft België wel toekomst?"

Avondland
3 juni 2009, 19:10
Wat is je mening over de Rijksgedachte? Een alternatief voor Europese samenwerking of een onhaalbaar organisme uit tijden die reeds lang vervlogen zijn?

Kallikles
3 juni 2009, 19:16
Ah, wat een plezier zulke dingen te lezen! Het deed me destijds veel goed om lezen dat ook de fenomenale Herr Oberst tot de onzen kon worden gerekend. Ik heb hem ook gevraagd, of de huidige liturgie (die er in feite geen is, het is ruis en veelal verveling) hem wel kon bevallen. Het gaat ook dieper dan de liturgie, vele priesters en leken zijn onmogelijk nog katholiek te noemen. Overigens, vermits u Antwerpen woont, hoeft u niet te talmen daar de volledige schoonheid van de Latijnse H. Mis er dagelijks wordt opgedragen en zich in recente maanden zelfs gevoelig heeft verspreid in de omgeving.

Ik kan daar wel respect voor opbrengen. Als ik katholiek was, dan eerder jullie soort katholiek: wenn schon, denn schon.

Toch moest ik even glimlachen, denkend aan:
http://www.youtube.com/watch?v=kngrr_Wj7kQ

Burkide
3 juni 2009, 19:23
Waar stemde je op, indien je Waal was (en ook effectief aan de opkomstplicht gehoorzaamde)?

Burkide
3 juni 2009, 19:25
FARC of ELN? ;-)

Metternich
3 juni 2009, 19:31
Waar stemde je op, indien je Waal was (en ook effectief aan de opkomstplicht gehoorzaamde)?Geen flauw idee, maar werkelijk niet...FARC of ELN? ;-)ELN.

GaRnaaLBeeR
3 juni 2009, 19:41
Aan welke objectieve criteria toets jij menselijke handelingen, om ze als goed of slecht te bestempelen?

Of is het gewoon al bullshit om daar een objectieve standaard voor te willen vinden?

Metternich
3 juni 2009, 19:45
Aan welke objectieve criteria toets jij menselijke handelingen, om ze als goed of slecht te bestempelen?

Of is het gewoon al bullshit om daar een objectieve standaard voor te willen vinden?Mijn persoonlijke criteria die uiteraard voortkomen uit mijn etnocultureel denkkader. Collectieve criteria, tot op een bepaald niveau, die dus individueel, tot op een bepaald niveau, worden geïnterpreteerd. Objectieve criteria over goed en slecht zijn niet te vinden, moraliteit is overschat.

GaRnaaLBeeR
3 juni 2009, 19:52
Merci.

Liefhebber van Electronische muziek?
Zo ja, welke?

Metternich
3 juni 2009, 20:15
Liefhebber van Electronische muziek?Nee.

dominatrix
3 juni 2009, 20:31
Ik doe bij Voorpost mijn ideologisch ding en ik ben zelf niet de enige NSV!'er die daarmee bezig is. En het is zeker niet zo dat ik op enige manier dan ook wordt tegengewerkt, integendeel! Integenstelling tot wat sommige mensen op dit forum denken, staan ze bij Voorpost (van de basis tot en met de top) zeker open voor nieuwe interpretaties. Wie Revolte, magazine van Voorpost, leest, zal er ook elke keer een ideologisch artikel van mij in vinden. Zo heb ik eens een analyse gemaakt van België volgens de lijnen van Atoon Roossens (en ja, hij werd vermeld met naam en toenaam als bron/inspiratie). De commentaren waren unaniem positief. Binnenkort nog meer over ideologie bij Voorpost trouwens, maar daar zal je een paar maanden voor moeten wachten. Ik beloof wel om het op dit forum te zetten.

Beschouw dit trouwens niet als een manier van mij om te zeggen hoe fantastisch ik ben. Ik ben zeker niet de enige die zich hiermee bezighoudt en vorm maar één rad in een groter geheel. Niemand is te min om proportioneel bescheiden te zijn. Ik geef toe dat er bepaalde figuren zitten bij Voorpost (bij welke organisatie niet?), maar dat zijn maar enkelingen in een veel groter geheel.

Wil je mij bij de volgende revolte eens bladzijde of wat dan ook zeggen dat ik weet welke schrijfsels ik met jou mag associeren. (Als je natuurlijk denkt dat dit je identiteit hier kan schaden hoeft dat uiteraard niet)

Flanelcondoom
3 juni 2009, 20:32
Jogger, fietser of zwemmer?

Metternich
3 juni 2009, 20:48
Wil je mij bij de volgende revolte eens bladzijde of wat dan ook zeggen dat ik weet welke schrijfsels ik met jou mag associeren. (Als je natuurlijk denkt dat dit je identiteit hier kan schaden hoeft dat uiteraard niet)Zal PB sturen.

Metternich
3 juni 2009, 20:49
Jogger, fietser of zwemmer?Fietser (hometrainer), maar vooral wandelaar.

Avondland
4 juni 2009, 09:31
Welf of Ghibbelijn?

Metternich
4 juni 2009, 11:07
Wat is je mening over de Rijksgedachte? Een alternatief voor Europese samenwerking of een onhaalbaar organisme uit tijden die reeds lang vervlogen zijn?Ik vind de Rijksgedachte vooral iets vaag en onhaalbaar. Wie zich baseert op de Rijksgedachte van het Heilige Roomse Rijk bv negeert heel de demografische, socio-economische en culturele realiteit. Toen kon je meerdere volkeren gerust in één grote staat laten samenleven. Er was immers afstand genoeg tussen de volkeren vanwege een veel kleinere demografie, de economie was minder geglobaliseerd en economieën beperkten zich veel vaker tot etnoculturele groepen, inclusief crisissen, en identiteiten waren veel beter afgeleid (een intactere nationale consensus). Daarbij was het goddelijke recht om te heersen van koningen nog algemeen aanvaard, waardoor de vorst een bindingsmiddel was van de natie.

Het volksnationalisme en de evolutie in de geesten van de Europeanen heeft echter gezorgd voor de onmogelijkheid van de Rijksgedachte, hoe mooi ze ook mag klinken. En eerlijk gezegd ben ik daar ook niet rouwig om. Staten moeten zich legitimeren op basis van het volk. Let op; op basis van het volk, niet van de massa.Welf of Ghibbelijn?Ghibbelijn.

Avondland
4 juni 2009, 11:59
Dus voor jou is het Europa der volkeren eerder haalbaar dan een Imperium Europa? Of misschien beter gesteld - beter? Daarbij nog de vraag: denk je dat de rol van de natiestaat niet stilaan wordt uitgehold door enerzijds regionalisme en anderzijds supranationale instellingen?

Metternich
4 juni 2009, 12:03
Dus voor jou is het Europa der volkeren eerder haalbaar dan een Imperium Europa? Of misschien beter gesteld - beter?In de eerste plaats rechtvaardiger om naar te streven. Maar ook socio-economisch stabieler en dus beter om mee te werken.
Daarbij nog de vraag: denk je dat de rol van de natiestaat niet stilaan wordt uitgehold door enerzijds regionalisme en anderzijds supranationale instellingen?Dé natiestaat bestaat al niet. Zo heb je bv Frankrijk dat als een natiestaat wordt beschouwd, terwijl ze daar een halve politiestaat in leven moeten houden om die staat bijeen te houden. Al de volkeren in Frankrijk worden onderdrukt in naam la grande patrie. Anderzijds heb je dan de natiestaat Duitsland die wel maar uit één volk bestaat. Ook een halve politiestaat, maar die moet zich tenminste niet bezig houden met andere volkeren in hun grenzen te onderdrukken aangezien de Duitse staat is gesticht rond één volk.

En wat versta je onder regionalisme? Volksnationalisme is alvast geen regionalisme in mijn ogen. De supranationale instellingen die breken inderdaad de soeveriniteit van de staten af op een manier die mij helemaal niet aanstaat. Wie wordt immers gediend? Het grootkapitaal en de politici die door de instellingen op hun spreekwoordelijke loonlijst staan.

AdrianHealey
4 juni 2009, 12:50
"Filosofie voor dummies" van Tom Morris heeft mij meer filosofische kennis bijgebracht dan uren in een aula "filosofie" te volgen. Hoedje af voor die schrijver!

"Filosofie voor beginners" (auteur schiet me niet te binnen) is ook zalig.

AdrianHealey
4 juni 2009, 12:54
De volgorde is willekeurig.
Fictie:

1. "Roadside Picnic" van Arkady & Boris Strugatsky
2. "Starship Troopers" van Robert Heinlein
3. "Vinas Solamnus" van de Dragonlance-serie
4. "Reinaert De Vos"
5. "De autobiografie van Stalin" van Richard Lourie

Non-fictie:

1. "Carthago" van Adrian Goldsworthy
2. "Persian Fire" van Tom Holland
3. "Mussolini" van Nicholas Farell
4. "Das Kapital" van Karl Marx (maar wel lezen met Ernest Mandel ernaast)
5. "Arm en rijk" van David Landes

Das Kapital bij non-fictie?
Waarom noem je dat boek?

Jarno
4 juni 2009, 17:09
Pita of kebab?

Metternich
4 juni 2009, 17:44
Das Kapital bij non-fictie? Waarom noem je dat boek?Het heeft mij een hoop interessante manieren van analyse van de socio-economisch realiteit bijgebracht. Niet dat ik dezelfde conclusies trek, verre van zelfs, maar heb er een pak van bijgeleerd.Pita of kebab?Pita.

Preuße
4 juni 2009, 17:55
Ik kan daar wel respect voor opbrengen. Als ik katholiek was, dan eerder jullie soort katholiek: wenn schon, denn schon.

Toch moest ik even glimlachen, denkend aan:
http://www.youtube.com/watch?v=kngrr_Wj7kQ

Dank u voor dit klein teken van sympathie!

Ook zeer aangrijpend, ofschoon alleen gezongen tijdens de Missa pro defunctis;

http://www.youtube.com/watch?v=Dlr90NLDp-0&feature=related

Metternich
4 juni 2009, 20:53
Nieuw initiatief van Voorpost. Vandaag openbaar gemaakt:

Gratis bijlessen en huiswerkbegleiding

Om een toekomst te hebben, is degelijk onderwijs noodzakelijk. Sommige leerlingen hebben nood aan bijlessen. Iedere Vlaming heeft hierop recht. Maar in de praktijk is dit niet altijd betaalbaar (o.m. voor een aantal gezinnen met kinderen waar we met het eindejaar een kerstpakket afgeven). Daarom gaat Voorpost van start met het organiseren van gratis bijlessen en huiswerkbegleiding voor Vlaamse kinderen. Geëngageerde leerkrachten (in opleiding) en/of leden en sympathisanten die kunnen helpen en die bereid zijn om hieraan vrijwillig mee te werken, kunnen zich bij ons melden. Twee kinderen krijgen via Voorpost ondertussen gratis bijles.

Flanelcondoom
4 juni 2009, 23:33
Nieuw initiatief van Voorpost. Vandaag openbaar gemaakt:

Gratis bijlessen en huiswerkbegleiding

Om een toekomst te hebben, is degelijk onderwijs noodzakelijk. Sommige leerlingen hebben nood aan bijlessen. Iedere Vlaming heeft hierop recht. Maar in de praktijk is dit niet altijd betaalbaar (o.m. voor een aantal gezinnen met kinderen waar we met het eindejaar een kerstpakket afgeven). Daarom gaat Voorpost van start met het organiseren van gratis bijlessen en huiswerkbegleiding voor Vlaamse kinderen. Geëngageerde leerkrachten (in opleiding) en/of leden en sympathisanten die kunnen helpen en die bereid zijn om hieraan vrijwillig mee te werken, kunnen zich bij ons melden. Twee kinderen krijgen via Voorpost ondertussen gratis bijles.

Ik ben goed in wiskunde. Kan ik mij melden?

Scherven A. Mok
5 juni 2009, 05:39
Schade, schade. Alcohol richt schade aan, ja. Dat zou ik van bijvoorbeeld zwammen niet zeggen. Alcohol is dan ook de drug van de plebejer, hoewel ik het zelf ook al te vaak inneem.

Je ziet het als grenzen, en drugs wellicht als pleziermiddelen. Zou het kunnen dat je redelijk ongeinformeerd bent op dit vlak, en dat de verschillen tussen twee middelen wel eens veel groter zouden zijn dan jij denkt?



Van alcohol wordt men dom, trouwens.

Te kort na elkaar zwammen eten vergiftigd je lichaam en belemmerd de werking ervan ook. Als je paddestoelen vreet alsof je bier drinkt ga je pak sneller in je graf liggen vrees ik.

Als je bier drinkt zoals je paddestoelen eet is er niets ongezonds aan alcohol.

IronChef
5 juni 2009, 23:55
Was jij het die de voltreffer op Thiéry had gelanceerd? ;-)

Flanelcondoom
6 juni 2009, 10:23
Te kort na elkaar zwammen eten vergiftigd je lichaam en belemmerd de werking ervan ook. Als je paddestoelen vreet alsof je bier drinkt ga je pak sneller in je graf liggen vrees ik.

Als je bier drinkt zoals je paddestoelen eet is er niets ongezonds aan alcohol.

En als ik nu paddestoelen eet zoals ik bier drink zoals ik paddestoelen eet?

Jeronimo
6 juni 2009, 20:45
Welke boeken zou je een beginnende nationalist met een lange vakantie voor de boeg aanraden? :-P

Hans Jozef
7 juni 2009, 03:16
Verdinaso en Van Severen. Held?

Favoriete muziekstijl?

Baard?

Metternich
7 juni 2009, 10:32
Verdinaso en Van Severen. Held?Ik geloof niet in heldenverering. Interessante figuren zijn er genoeg, waaronder Van Severen.
Favoriete muziekstijl?Power metal.
Baard?Yeppa.

Hans Jozef
7 juni 2009, 11:32
Ik geloof niet in heldenverering. Interessante figuren zijn er genoeg, waaronder Van Severen.
Power metal.
Yeppa.

Graspop of Wacken?

Ambiorix
7 juni 2009, 11:34
op welke partij hebt ge gestemd?

Metternich
7 juni 2009, 12:06
Graspop of Wacken?Graspop
op welke partij hebt ge gestemd?Op twee partijen.

Metternich
7 juni 2009, 12:06
Welke boeken zou je een beginnende nationalist met een lange vakantie voor de boeg aanraden? :-PZal er even over nadenken ;)

Hans Jozef
7 juni 2009, 13:41
Graspop


Mooi.

Hans Jozef
7 juni 2009, 13:46
is de anglicanisering van onze taal een tijdelijk fenomeen volgens u?

Aan wat stoor je je het meest aan de EU, mss in kernwoorden te beantwoorden?

Is de secularisatie een onafwendbaar fenomeen dat zich zal blijven doorzetten?

Burkide
7 juni 2009, 19:53
Wat zou je vinden van een lutheranisering van onze taal?

Beeld je in dat je iets meer dan zestig jaar geleden had geleefd. Mag ik aannemen dat je zult zeggen dat je het eens was met de opdeling van Indië, of vond je het desondanks toch een organische nationale eenheid die bewaard moest blijven?

Metternich
8 juni 2009, 13:07
Welke boeken zou je een beginnende nationalist met een lange vakantie voor de boeg aanraden? :-P* "Droom & Daad" over Joris Van Severen
* "Arm & Rijk" van David S. Landes
* "Sociale collaboratie" van Edgard Delvo (als je hem kan vinden)
* "Zwaarden, paarden en ziektekiemen" van Jared Diamond
* "Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire
* "De Shock Doctrine" van Naomi Klein
* "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber

Flanelcondoom
8 juni 2009, 13:09
* "Droom & Daad" over Joris Van Severen
* "Arm & Rijk" van David S. Landes
* "Sociale collaboratie" van Edgard Delvo (als je hem kan vinden)
* "Zwaarden, paarden en ziektekiemen" van Jared Diamond
* "Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire
* "De Shock Doctrine" van Naomi Klein
* "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber

Is het voor een beginneling nog te vroeg om over te schakelen op esoterisch nationalisme?
Ik heb al mensen gezien die juist waren opgezweept door schrijvers als Guenon en Evola. Ikzelf hoor tot die groep.

Metternich
8 juni 2009, 13:09
Wat zou je vinden van een lutheranisering van onze taal?Hoe bedoel je?
Beeld je in dat je iets meer dan zestig jaar geleden had geleefd. Mag ik aannemen dat je zult zeggen dat je het eens was met de opdeling van Indië, of vond je het desondanks toch een organische nationale eenheid die bewaard moest blijven?De organische eenheid van Indië bestaat niet. Voor de Britten kwamen was het land ook verdeeld in hindoe-staten en moslim-staten, met een paar die enorm onstabiel waren. Zonder Britten geen Indië. Al kan ik mij er niet echt teveel over uitspreken, mijn kennis is net iets meer dan basis, maar ook niet echt diepgaand.

Metternich
8 juni 2009, 13:10
Is het voor een beginneling nog te vroeg om over te schakelen op esoterisch nationalisme?
Ik heb al mensen gezien die juist waren opgezweept door schrijvers als Guenon en Evola. Ikzelf hoor tot die groep.Ik zou het niet weten. Esoterie interesseert mij eigenlijk geen bal als christen.

Flanelcondoom
8 juni 2009, 13:11
Ik zou het niet weten. Esoterie interesseert mij eigenlijk geen bal als christen.

Ook geen christelijke mystiek?

Metternich
8 juni 2009, 13:12
is de anglicanisering van onze taal een tijdelijk fenomeen volgens u?Tot de anglicaanse dominantie voorbij is.
Aan wat stoor je je het meest aan de EU, mss in kernwoorden te beantwoorden?Liberalisme, migratie, doorgedregen secularisme, egalitarisme.
Is de secularisatie een onafwendbaar fenomeen dat zich zal blijven doorzetten?Geen idee, het pendulum kan evensnel terug de andere kant uitslaan. Alleen de tijd kan dit zeggen.

Metternich
8 juni 2009, 13:12
Ook geen christelijke mystiek?Nee. Ik ben een aanhanger van het blinde en onvoorwaardelijke geloof in God.

Flanelcondoom
8 juni 2009, 13:18
Nee. Ik ben een aanhanger van het blinde en onvoorwaardelijke geloof in God.

Je klonk nochtans vrij geinteresseerd toen ik dat aanhaalde over de verlangens in een andere draad.

Overigens -- de naam van de daar aangehaalde denkoefening kon ik niet achterhalen. De persoon van wie ik het heb geleerd heeft het geleerd op een plein in India van een kerel die het snelsnel vertelde, enkele Socratische vragen stelde om het te illustreren, om nadien weg te rijden op zijn roestig brommertje.

Jarno
8 juni 2009, 14:49
Pita of McDonalds?

Jeronimo
8 juni 2009, 15:37
* "Droom & Daad" over Joris Van Severen
* "Arm & Rijk" van David S. Landes
* "Sociale collaboratie" van Edgard Delvo (als je hem kan vinden)
* "Zwaarden, paarden en ziektekiemen" van Jared Diamond
* "Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire
* "De Shock Doctrine" van Naomi Klein
* "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber
Bedankt ;-)

Metternich
8 juni 2009, 18:03
Pita of McDonalds?Pita

Jarno
8 juni 2009, 21:57
Pita

:thumbsup:

Scherven A. Mok
10 juni 2009, 17:08
En als ik nu paddestoelen eet zoals ik bier drink zoals ik paddestoelen eet?

Dan bijt je jezelf in je staart :lol:

Metternich
11 juni 2009, 10:46
Ik verdwijn weer even van dit forum. Maar ik zal wederkeren!

Burkide
11 juli 2009, 10:46
Hoe bedoel je?

't Was gewoon een flauwe kwinkslag, verwijzend naar het vreemde gebruik van 'anglicanisering' i.p.v. 'verengelsing' of eventueel 'anglicisering'.

Burkide
11 juli 2009, 10:48
Het recente "De droom van Osman" is naar het schijnt een goed werk over het Ottomaanse Rijk. Zelf nog niet gelezen, maar ben het zeker wel van plan. Ik zal nog eens nadenken over de werken die ik ondertussen allemaal gelezen heb over het onderwerp, ik kom hier nog op terug. Als ik lange tijd er niet meer op geantwoord heb, mag je mij er altijd aan doen denken.

Iep.

Preuße
11 juli 2009, 12:15
Gaat u vandaag naar de kerk? Ik vroeg me al af waarom de Vlaamse leeuwen weer buiten hangen maar ik zag net op de scheurkalender dat het "11 juli" was. Gewoonlijk krijgen we dan weer wat vertier te zien op tv (kibbelende Vlaams-nationalisten, hopelijk wat geduw en getrek tijdens de IJzerbedevaart) maar gaat u ook het H. Misoffer bijwonen? Ik weet nog dat men vroeger tijdens de voorbeden een Vlaams-getint gebed bijvoegde op deze dag. Zelf ga ik in alle geval op 21 juli ter kerke voor het Te Deum.

Turkse Nederlander
14 juli 2009, 01:03
Metternich, wat vind je van een unie tussen de EU en Turan (de eenwording van de Turkse landen)? We noemen het de Euturan :-D

Metternich
15 juli 2009, 00:19
Metternich, wat vind je van een unie tussen de EU en Turan (de eenwording van de Turkse landen)? We noemen het de Euturan :-DBen er geen fan van. Turkije zou wel beter een Unie van Turan oprichten i.p.v. zich op de EU te richten.

Metternich
15 juli 2009, 00:20
Gaat u vandaag naar de kerk?Ik zat op 11 juli in de kerk ja. Voor een huwelijk om exact te zijn.

Metternich
15 juli 2009, 00:22
Iep.De Droom van Osman blijkt dus effectief een zeer goed boek te zijn over het Ottomaanse Rijk. Voor de rest kan ik niet direct op een boek komen, ondanks het feit ik zowat elk boek over het Ottomaanse Rijk moet hebben gelezen in de bibliotheek Permeke van Antwerpen...

Ik zou dus zo zeggen: lees elk boek dat je kan vinden in die bibliotheek daarover!

Geert C
15 juli 2009, 00:43
Ik zat op 11 juli in de kerk ja. Voor een huwelijk om exact te zijn.
Stoort u zich aan atheïsten die voor de Kerk trouwen? ;-)

Metternich
15 juli 2009, 00:52
Stoort u zich aan atheïsten die voor de Kerk trouwen? ;-)Ik vind het eigenlijk wel grappig. "Wij geloven niet in God, maar gaan toch voor de Kerk trouwen" straalt een hoog je-weet-maar-nooit-gehalte uit. Zo ken ik ook een overtuigde atheïstische socialiste die absoluut wou dat haar kinderen gedoopt werden. Gevraagd waarom was het antwoord dan ook duidelijk "Ah, daarom!".

Metternich
15 juli 2009, 00:56
Zal trouwens de komende dagen weer wat actiever zijn voor zolang het duurt. Juich!

Metternich
15 juli 2009, 00:57
Bedankt ;-)The Web of Debt van Ellen Brown. Ook een enorme aanrader!

Jeronimo
15 juli 2009, 03:58
The Web of Debt van Ellen Brown. Ook een enorme aanrader!
Toegevoegd aan de lijst. ;-)

Turkse Nederlander
15 juli 2009, 22:19
Ben er geen fan van. Turkije zou wel beter een Unie van Turan oprichten i.p.v. zich op de EU te richten.
Maar we zijn toch broedervolkeren?:-(

Metternich
15 juli 2009, 23:23
Maar we zijn toch broedervolkeren?:-(Als Turken nu eens Christelijk zouden zijn geworden, zou het een andere zaak zijn geweest mijn inziens. De Hongaren (die met de Hunnen zijn meegekomen) en de Bulgaren (ook oorspronkelijk van Turkse origine) zijn daar een voorbeeld van.

Metternich
27 juli 2009, 01:24
Zwarte Renaissance (http://www.amerigo.nl/ow/olympus/902541902X.html) over het Spanje tussen 1492 en 1536 is trouwens een fantastisch boek! Niet zozeer een opsomming van data, maar een goed inzicht in het denken en handelen van de mensen in Spanje.

Andy
27 juli 2009, 23:59
Zwarte Renaissance (http://www.amerigo.nl/ow/olympus/902541902X.html) over het Spanje tussen 1492 en 1536 is trouwens een fantastisch boek! Niet zozeer een opsomming van data, maar een goed inzicht in het denken en handelen van de mensen in Spanje.
2
'k Ben het boek trouwens aan het lezen. Zeer vlot geschreven, en het geeft inderdaad een mooie kijk in de politieke mentaliteit.

LiberaalNL
10 augustus 2009, 20:07
Hoi Metternich,

welke verschillende soorten nationalisme en bijbehorende filosofen en wetenschappers hebben jouw eigen nationalisme beïnvloedt?

Metternich
15 augustus 2009, 02:01
Hoi Metternich,

welke verschillende soorten nationalisme en bijbehorende filosofen en wetenschappers hebben jouw eigen nationalisme beïnvloedt?Het volksnationalisme. Andere invloeden van mijn ideologie zijn de volgende (heb ze door elkaar gezet):

Karel Dillen, Edgard Delvo, Bert Van Boghout, Wies Moens, Joris Van Severen, Immanuel Kant, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karl Marx, Desiderius Erasmus, Friedrich Nietzsche, Arthur Schopenhauer, Johann Gottfried von Herder, Johann Wolfgang von Goethe, Max Weber, René Descartes, Abū Nasr al-Fārābi, Niccoló Machiavelli, Alain de Benoist, Charles de Montesquieu.

En ik vergeet er nog een hoop

Flanelcondoom
11 september 2009, 17:33
-Gaan die bijlessen nog door?

-Wanneer wordt er eindelijk eens iets aan dit gedaan?:
http://www.nsv.be/images/stories/banier/banner.gif

Turkse Nederlander
21 oktober 2009, 22:24
Metternich,

Aan je avatar te zien ben je een fan van Watchmen. Ben je een fan van het boek of van de film. Het boek (graphic novel) van Alan Moore wordt beschouwd als een van de hoogtepunten van de Engelse literaire geschiedenis. Ben je het hiermee eens? Wie is je favoriete karakter uit het verhaal? Wie zou winnen in een gevecht? Superman of Dr Manhatten?