PDA

View Full Version : De Lijn overschat de reizigerscijfers


Gun
2 juni 2009, 21:27
Eindelijk

De timing is perfect, indien de Sp.A niet in de regering komt krijgen we eindelijk een mobiliteits- en openbaar vervoersbeleid.

Hier (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090602_cijfers_lijn)

Dimensie
2 juni 2009, 21:32
Eindelijk

De timing is perfect, indien de Sp.A niet in de regering komt krijgen we eindelijk een mobiliteits- en openbaar vervoersbeleid.

Hier (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090602_cijfers_lijn)

Hopelijk houdt Katleen Van Brempt er geen permanent blijvend motorische stoornis /tic aan over na dit gelezen te hebben. De cameramensen hebben het al moeilijk genoeg haar hoofd in beeld te houden. 8-)

jbl
2 juni 2009, 21:40
Kijk hier heb ik meermaals mijn bedenkingen over neergeschreven. De Lijn in Vlaanderen vervoert als je het omrekend 1/12de van de wereldbevolking en dit per jaar8O. Ofwel is vlaanderen groter dan ik dacht, ofwel hebben ze in andere landen geen openbaar vervoer, ofwel neemt gans de wereld de lijn dat laatse kan ook ook want ik ben zelf niet zo'n regelmatige gebruiker.

solidarnosc
2 juni 2009, 21:41
Eindelijk

De timing is perfect, indien de Sp.A niet in de regering komt krijgen we eindelijk een mobiliteits- en openbaar vervoersbeleid.

Hier (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090602_cijfers_lijn)

Ik vind dat al die partijen die zitten te kakken op het openbaar vervoer wel eens mogen zeggen wat ze er concreet mee willen gaan doeken en wat de impact daarvan zal zijn. Welke lijnen wil men afschaffen, hoeveel moet een ticket kosten.

Dimensie
2 juni 2009, 21:42
Kijk hier heb ik meermaals mijn bedenkingen over neergeschreven. De Lijn in Vlaanderen vervoert als je het omrekend 1/12de van de wereldbevolking en dit per jaar8O. Ofwel is vlaanderen groter dan ik dacht, ofwel hebben ze in andere landen geen openbaar vervoer, ofwel neemt gans de wereld de lijn dat laatse kan ook ook want ik ben zelf niet zo'n regelmatige gebruiker.

:lol::lol::lol:

jbl
2 juni 2009, 21:50
Ik vind dat al die partijen die zitten te kakken op het openbaar vervoer wel eens mogen zeggen wat ze er concreet mee willen gaan doeken en wat de impact daarvan zal zijn. Welke lijnen wil men afschaffen, hoeveel moet een ticket kosten.

Beste LSP Ik ben et dikwijls eens met je analyses, maar dat cijfers van de lijn de laatste jaren wat hoog gegrepen zijn mag je toch niet ontkennen. Ik vrees dat de Lijn haar aantallen kunstmatig heeft opgedreven om extra subsidies te verkrijgen, iets wat wat niet is goed te keuren.
Onze ruimtelijke ordening stelt ons voor zeer grote problemen, en openbaar vervoer kan dit eigenlijk niet oplossen. Dus een politiek van ruimtelijke wanorde nu afwentelen op de burgers vind ik onredelijk. Alle geld sturen naar openbaar vervoer op basis van valse cijfers, en ondertussen 90% van de werkende bevolking in de fille laten staan (dit met alle sociale en familiale gevolgen vandien), neen dit kan niet.

Gun
2 juni 2009, 21:54
Ik vind dat al die partijen die zitten te kakken op het openbaar vervoer wel eens mogen zeggen wat ze er concreet mee willen gaan doeken en wat de impact daarvan zal zijn. Welke lijnen wil men afschaffen, hoeveel moet een ticket kosten.
Ik zit op donderdagavond regelmatig in een cafeetje waar zowat om het half uur dezelfde slogan wordt geroepen ... "kijk, ons belastingsgeld passeert weer" ... wanneer er opnieuw een lege bus van de Lijn voorbij rijdt

De lijn presenteert de jaarcijfers heel fier met miljoenen winst ... terwijl ze honderden miljoenen belastingsgeld krijgen toegestopt :? ... en slechts 12% van hun inkomsten zijn afkomstig van ticket- en abonnementsverkoop :?...

Fallen Angel
2 juni 2009, 21:55
Eindelijk

De timing is perfect, indien de Sp.A niet in de regering komt krijgen we eindelijk een mobiliteits- en openbaar vervoersbeleid.

Hier (http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/090602_cijfers_lijn)

1) Ik reis zelf geregeld met de (meestal overvolle) bus (410). En maak meer dan gebruik van mijn abonnement.
2) Sinds wanneer is een enquête van 200 mensen een representatief onderzoek? (normaal moet men bij onderzoek minstens 1000 hebben)

jodewa
2 juni 2009, 21:56
ik mailde toevallig tegelijkertijd een post over de lijn. Met een vers voorvalletje dat getuigt van klantvriendelijkheid.
Mijn mening: privatiseer die handel en schaf de subsidie's af.
Wie gebruikt actueel de lijn :buitenlanders, studenten en pendelaars.
Een iets of wat zelfrespecterende burger zou voor geen geld ter wereld op die klantonvriendelijke roestbakken stappen.
Dan nog liever 1/2 uur zoeken achter een parkeerplaats.
Trouwens als je met je gezin gaat komt het nog goedkoper uit ook! :?

Gun
2 juni 2009, 21:56
1) Ik reis zelf geregeld met de (meestal overvolle) bus. En maak meer dan gebruik van mijn abonnement.
2) Sinds wanneer is een enquête van 200 mensen een representatief onderzoek? (normaal moet men bij onderzoek minstens 1000 hebben)Cursus statistiek nog eens boven halen?

De willekeur van de steekproef is veel belangrijker dan de grootte;-)

Gun
2 juni 2009, 21:57
ik mailde toevallig teglijkertijd een post over de lijn. Met een vers voorvalletje dat getuigt van klantvriendelijkheid.
Mijn mening: privatiseer die handel en schaf de subsidie's af.
Wie gebruikt actueel de lijn :buitenlanders, studenten en pendelaars.
Kinderen en gepensionneerden ... gratis dan nog

Fallen Angel
2 juni 2009, 22:02
Cursus statistiek nog eens boven halen?

De willekeur van de steekproef is veel belangrijker dan de grootte;-)

Ik ken uw wiskundig talent nog van een topic over de holocaust (http://forum.politics.be/showthread.php?p=3979460) waarin u glashard beweerde dat er nooit genoeg kolen zouden zijn geweest om 6 miljoen joden te cremeren.
Ik zie dan ook niet meteen het nut in om u de beginselen van de statistiek bij te brengen.

En als laatste:
Voor een abonnee maakt het niet uit hoeveel ritten hij maakt aangezien hij toch een vast bedrag moet betalen voor dat abonnement. Deze enquete zegt dan ook totaal niets over de winstgevendheid van De Lijn.

jbl
2 juni 2009, 22:04
1) Ik reis zelf geregeld met de (meestal overvolle) bus. En maak meer dan gebruik van mijn abonnement.
2) Sinds wanneer is een enquête van 200 mensen een representatief onderzoek? (normaal moet men bij onderzoek minstens 1000 hebben)

Dus U neemt zoals zo velen :-), drie keer per dag de bus (90 keer per maand in een stedelijke kern) elke dag van het jaar. (dus als U een dag rust moet U de volgende dag 6 keer de bus nemen, neemt U twee weken verlof, dan dient U de volgende maand 112.5 keer het openbaar vervoer te nemen om aan de cijfers van de lijn te voldoen). Geef nu toe die cijfers zijn ongeloofwaardig, het is overdreven en voor een stuk geld dat zijn doel mist.

Gun
2 juni 2009, 22:59
Voor een abonnee maakt het niet uit hoeveel ritten hij maakt aangezien hij toch een vast bedrag moet betalen voor dat abonnement. Deze enquete zegt dan ook totaal niets over de winstgevendheid van De Lijn.
De lijn wordt wel gesubsidieerd met uw geld op basis van het aantal ritten er gemaakt worden en niet op basis van de abonnementen die worden verkocht

De Lijn zegt: +/- 90 per maand per abonnement
Deze studie zegt: +/- 20 per maand per abonnement

Meer dan vier keer te veel subsidies op basis van de akkoorden met de Vlaamse regering

Gun
3 juni 2009, 17:18
Ik vind dat al die partijen die zitten te kakken op het openbaar vervoer wel eens mogen zeggen wat ze er concreet mee willen gaan doeken en wat de impact daarvan zal zijn. Welke lijnen wil men afschaffen, hoeveel moet een ticket kosten.De wilde subsidiëring moet er gewoon uit, de wilde maatregelen zoals busbanen allerhande die alleen de autochauffeur pesten, ...

Flanelcondoom
3 juni 2009, 17:26
Alle buslijnen moeten blijven. Aantal reizigers is niet zo'n argument.

Fallen Angel
3 juni 2009, 17:30
Dus U neemt zoals zo velen :-), drie keer per dag de bus (90 keer per maand in een stedelijke kern) elke dag van het jaar. (dus als U een dag rust moet U de volgende dag 6 keer de bus nemen, neemt U twee weken verlof, dan dient U de volgende maand 112.5 keer het openbaar vervoer te nemen om aan de cijfers van de lijn te voldoen). Geef nu toe die cijfers zijn ongeloofwaardig, het is overdreven en voor een stuk geld dat zijn doel mist.

Hangt er vanaf of dat je overstappen meerekent of niet.
Bij mij is het meestal bus, tram heen en tram, bus terug. Telt dat als 2 of als 4?

En soms wanneer ik ergens precies moet zijn gebruik ik de auto.

Fallen Angel
3 juni 2009, 17:33
De wilde subsidiëring moet er gewoon uit, de wilde maatregelen zoals busbanen allerhande die alleen de autochauffeur pesten, ...

Aparte busbanen zijn net een zeer goed voorstel. Dan ben ik sneller op het werk dan met de auto.
Dat de autochauffeurs daar niet tegen kunnen is hun probleem.
Voor hen zou het trouwens niet uitmaken of de file nu uit twee of drie rijstroken bestaat.

artisjok
3 juni 2009, 18:32
De lijn wordt wel gesubsidieerd met uw geld op basis van het aantal ritten er gemaakt worden en niet op basis van de abonnementen die worden verkocht

De Lijn zegt: +/- 90 per maand per abonnement
Deze studie zegt: +/- 20 per maand per abonnement

Meer dan vier keer te veel subsidies op basis van de akkoorden met de Vlaamse regering

Met alle respect voor het onderzoek, maar als je de prijzen van het abonnement bekijkt
voor 25-64 jaar
1 maand € 27
3 maanden € 76
12 maanden € 211
voor -25 jaar
1 maand € 20,90
3 maanden € 59
12 maanden € 162
en je weet dat een rit, als je een lijnkaart koopt, in de stad € 0,80 kost
Reken dan eens uit vanaf hoeveel ritten per maand je een abonnement zal kopen.

nihao
3 juni 2009, 18:44
Altijd dat gezaag over het openbaar vervoer, terwijl ons hele topkader en de grote helft van het middenkader GRATIS particulier vervoer geniet, of wat dacht je dat het woord 'bedrijfswagen' feitelijk betekent ? Maar wel steen en been klagen over de overconsumptie die dat met zich meebrengt, of wat denk je dat het woord 'file' eigenlijk betekent ? (Gebrek aan capaciteit, met het dichtste wegennet van Europa ? You must be kidding !)

Ik ben PRO correcte prijszetting op ALLE vormen van transport, maar veel medestanders heb ik nog niet gevonden... vooral niet bij degenen die beweren dat ze de files willen wegwerken...

Gun
3 juni 2009, 22:36
Met alle respect voor het onderzoek, maar als je de prijzen van het abonnement bekijkt
voor 25-64 jaar
1 maand € 27
3 maanden € 76
12 maanden € 211
voor -25 jaar
1 maand € 20,90
3 maanden € 59
12 maanden € 162
en je weet dat een rit, als je een lijnkaart koopt, in de stad € 0,80 kost
Reken dan eens uit vanaf hoeveel ritten per maand je een abonnement zal kopen.

Of krijgen

Andy
3 juni 2009, 23:14
Die 'gekregen' abonnementen worden natuurlijk ook betaald. Denkt u dat werkgevers zomaar betalen voor abonnementen die niet renderen?

Daarnaast is een focus op de op sommige plaatsen idd vaak half-lege tot lege bussen een compleet foute focus. Die hypocrisie wordt duidelijk wanneer je het aantal inzittenden in personenwagens tijdens de spits gaat tellen. Als openbaar vervoer erin slaagt om op een efficiënte wijze een massa mensen te verplaatsen en een nog grotere groep van mobiliteit te voorzien dan heeft ze m.i. haar belangrijkste doelstelling verwezenlijkt. En dat lijkt op basis van enkele elementaire denkstappen idd het geval. Bussen zijn goedkoper, veiliger, milieuvriendelijker en nemen minder plaats in in een eventuele file dan personenwagens.

artisjok
4 juni 2009, 05:18
Of krijgen

Kan jij dit nader verklaren?