PDA

View Full Version : Referendum over Vlaamse onafhankelijkheid?


Kallikles
2 juni 2009, 22:38
Geachte heer Van Overmeire,

Vlaamse onafhankelijkheid is een belangrijk standpunt van uw partij en van u in het bijzonder. Wat denkt u van de eis tot een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid in Vlaanderen inclusief Brussel?

Een dergelijke eis tot referendum speelt of speelde een centrale rol in andere nationale bevrijdingsbewegingen, of het nu om nationale soevereiniteit (Quebec, Westelijke Sahara, ...) of nationale hereniging (Vietnam, Korea, Duitsland, ...) gaat.

Waarom hoort men deze eis niet even luid en expliciet vanuit de Vlaamse Beweging? Als men schrik had dat de geesten hiervoor nog niet rijp waren, dan is dat met het huidige totale immobilisme op federaal vlak toch volledig anders?

Met vriendelijke groet,
Kallikles

Shadowke
2 juni 2009, 22:41
Geachte heer Van Overmeire,

Vlaamse onafhankelijkheid is een belangrijk standpunt van uw partij en van u in het bijzonder. Wat denkt u van de eis tot een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid in Vlaanderen inclusief Brussel?

Een dergelijke eis tot referendum speelt of speelde een centrale rol in andere nationale bevrijdingsbewegingen, of het nu om nationale soevereiniteit (Quebec, Westelijke Sahara, ...) of nationale hereniging (Vietnam, Korea, Duitsland, ...) gaat.

Waarom hoort men deze eis niet even luid en expliciet vanuit de Vlaamse Beweging? Als men schrik had dat de geesten hiervoor nog niet rijp waren, dan is dat met het huidige totale immobilisme op federaal vlak toch volledig anders?

Met vriendelijke groet,
Kallikles

Kallikles, volgens de Belgische grondwet is het onmogelijk een referendum te organiseren. een referendum is hedendaags enkel mogelijk in een gemeente.
dus het kan enkel via een verklaring door het parlement.

Kallikles
2 juni 2009, 22:46
Kallikles, volgens de Belgische grondwet is het onmogelijk een referendum te organiseren. een referendum is hedendaags enkel mogelijk in een gemeente.
dus het kan enkel via een verklaring door het parlement.

Sinds wanneer moet de Belgische grondwet de Koran der Vlaams-nationalisten zijn? De Belgische grondwet geeft ten andere ook aan het Vlaams parlement niet het recht zich af te scheiden.

Ik heb het over de eis tot een referendum, de eis dat het Vlaamse volk eindelijk zelfbeschikkingsrecht krijgt, dat de Vlamingen zelf mogen kiezen of ze onafhankelijkheid willen of niet.

Zelfs Lenin, toch geen rechtse volksnationalist, hield een vlammend pleidooi voor dit zelfbeschikkingsrecht in "Voor het recht der naties op zelfbeschikking".

Maar ik kijk vooral uit naar de mening van de heer Van Overmeire, die toch al veel langer met de strijd voor Vlaamse onafhankelijkheid bezig is.

Kallikles
3 juni 2009, 19:09
up

Rr00ttt
3 juni 2009, 19:17
up


Ben het met uw mening eens, al wil ik eigenlijk bij uitbreiding het BROV zoals in Zwitserland.

Karim Van Overmeire
4 juni 2009, 07:24
Een referendum kan een manier zijn om tot onafhankelijkheid te komen (Montenegro, 2006) of om een bestaande de facto onafhankelijkheid te bevestigen (Noorwegen, 1905).
In beide gevallen heb je in Vlaanderen een politieke meerderheid pro-onafhankelijkheid nodig. De Vlaamse regering zal natuurlijk geen referendum organiseren 'om eens te zien wat de Vlamingen denken'.
De sleutel voor de Vlaamse onafhankelijkheid ligt volgens mij op dit ogenblik in het partijbureau van de CD&V. Op het ogenblik dat men daar 'de klik' maakt, is er samen met NVA, LDD en VB wel iets mogelijk. Maar er is daar nog veel werk aan de Vlaamse winkel. Op VLD hoop ik al helemaal niet: die partij evolueert helaas in belgicistische richting.

Fieseler
4 juni 2009, 10:55
Een referendum kan een manier zijn om tot onafhankelijkheid te komen (Montenegro, 2006) of om een bestaande de facto onafhankelijkheid te bevestigen (Noorwegen, 1905).
In beide gevallen heb je in Vlaanderen een politieke meerderheid pro-onafhankelijkheid nodig. De Vlaamse regering zal natuurlijk geen referendum organiseren 'om eens te zien wat de Vlamingen denken'.
De sleutel voor de Vlaamse onafhankelijkheid ligt volgens mij op dit ogenblik in het partijbureau van de CD&V. Op het ogenblik dat men daar 'de klik' maakt, is er samen met NVA, LDD en VB wel iets mogelijk. Maar er is daar nog veel werk aan de Vlaamse winkel. Op VLD hoop ik al helemaal niet: die partij evolueert helaas in belgicistische richting.

Geef Verhofstadt, Tommelein en Quicky uitzicht op macht en ze zijn voor hun part voor de annexatie van Buiten-Mongolië of Chocowakije.
Het drama bij die partij is echter dat ze al even corrumpeerbaar zijn in de andere richting.

Neem nu bijvoorbeeld de Burgermanifesten van VHS.

Smoer
4 juni 2009, 13:15
Op zich zou er gepeild kunnen worden naar de mening van de Vlaming via een referendum. Is het niet gewoon zo dat het Vlaams Belang dit bewust niet eist, gewoonweg omdat ze weten dat er geen Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid te vinden is? Is het misschien omdat ze weten dat ze niet tegen die democratie opkunnen?

Herr Oberst
4 juni 2009, 14:56
Op zich zou er gepeild kunnen worden naar de mening van de Vlaming via een referendum. Is het niet gewoon zo dat het Vlaams Belang dit bewust niet eist, gewoonweg omdat ze weten dat er geen Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid te vinden is? Is het misschien omdat ze weten dat ze niet tegen die democratie opkunnen?

http://www.gva.be/Archief/guid/vlaams-belang-wil-referendum-over-vlaamse-onafhankelijkheid.aspx?artikel=df7b57bf-a14a-4e91-9f91-3aab4b4c7d8c

Fieseler
4 juni 2009, 17:56
Op zich zou er gepeild kunnen worden naar de mening van de Vlaming via een referendum. Is het niet gewoon zo dat het Vlaams Belang dit bewust niet eist, gewoonweg omdat ze weten dat er geen Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid te vinden is? Is het misschien omdat ze weten dat ze niet tegen die democratie opkunnen?


Herr Oberst

http://www.gva.be/Archief/guid/vlaam...1-3aab4b4c7d8c

:-P

Smoer
4 juni 2009, 18:10
Ze 'menen' dat een referendum nodig is, maar waar is de kracht achter die mening? Omdat het een keer in het nieuws komt, wil niet zeggen dat ze er een strijdpunt van maken. Van mijn part komt er een referendum, dan heeft het VB voor eens en altijd gedaan met zagen en dient het zich aan de democratie te onderwerpen.

Zwartengeel
4 juni 2009, 18:20
Ze 'menen' dat een referendum nodig is, maar waar is de kracht achter die mening? Omdat het een keer in het nieuws komt, wil niet zeggen dat ze er een strijdpunt van maken. Van mijn part komt er een referendum, dan heeft het VB voor eens en altijd gedaan met zagen en dient het zich aan de democratie te onderwerpen.

Waarom zou de uitslag van een referendum 'definitief' moeten zijn? Het aantal mensen dat voorstander is van Vlaamse onafhankelijkheid is geen constante, maar verandert voortdurend. In Québec bijvoorbeeld heeft men ondertussen al drie van zulke referenda achter de rug.

Karim Van Overmeire
4 juni 2009, 18:31
Op zich zou er gepeild kunnen worden naar de mening van de Vlaming via een referendum. Is het niet gewoon zo dat het Vlaams Belang dit bewust niet eist, gewoonweg omdat ze weten dat er geen Vlaamse meerderheid voor onafhankelijkheid te vinden is? Is het misschien omdat ze weten dat ze niet tegen die democratie opkunnen?

Het Vlaams Belang heeft al voorstellen ingediend. Hoe komt u dan bij 'bewust niet eist' ???
Persoonlijk heb ik ook een voorstel ingediend om een referendum te organiseren over de Europese Grondwet. Weggestemd natuurlijk. Of wat had u gedacht? Ook door de partijen die lippendienst bewijzen aan meer democratie door middel van referenda.

laurensje
4 juni 2009, 18:55
Wat denkt u van de eis tot een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid in Vlaanderen inclusief Brussel?

Kallikles


Meneer Van Overmeire,

Vindt u dat ook in Brussel een referendum moet worden gehouden? En als u vindt van wel, worden de hier uitgebrachte stemmen zomaar bij de Vaamse resultaten gevoegd, of apart bekeken? Wat immers als een meerderheid van Brusselaars tegen blijkt te zijn?

Dank bij voorbaat.

Kallikles
5 juni 2009, 00:49
Ik dank de heer Van Overmeire voor zijn antwoorden, en ook Herr Oberst voor de link met de voorstellen terzake van het Vlaams Belang. Het Vlaams Belang heeft dus wel degelijk voorstellen gedaan. Wat ik mij dan afvraag: hoe komt dat er rond deze eis geen brede volksbeweging is ontstaan? Is het omdat het referendum een marginale rol speelt in onze politieke traditie, in tegenstelling tot bepaalde andere landen?

laurensje
5 juni 2009, 15:09
En als aanvullende vraag bij mijn andere vragen uit post 14: Een apart referendum voor de faciliteitengemeenten, of niet?

laurensje
5 juni 2009, 23:34
Ik neem aan dat het te laat is om nog antwoord te krijgen.

Jazeker
5 juni 2009, 23:46
Ik dank de heer Van Overmeire voor zijn antwoorden


Ik heb zoveel mogelijk politici proberen volgen en hoewel de respons over het algemeel gesproken erg beperkt was, moet ik zeggen dat Karim hier wel als betere uit de bus kwam.

ilfalco
6 juni 2009, 16:51
Geef Verhofstadt, Tommelein en Quicky uitzicht op macht en ze zijn voor hun part voor de annexatie van Buiten-Mongolië of Chocowakije.

dedecker is van hetzelfde kaliber....

Karim Van Overmeire
7 juni 2009, 06:58
Enkele minuten voor het openen van de stemlokalen toch nog een antwoordje ;-)

Mbt dit forum: Het probleem is een beetje dat je niet één enkele vraag krijgt, maar dat er zich rond een bepaald thema al een hele discussie ontsponnen heeft tussen andere deelnemers. Het grootste probleem is evenwel puur tijdsgebrek. Ik word niet alleen aan mijn pc verwacht, maar ook op markten en andere bijeenkomsten.

Mbt referendum Brussel, randgemeenten: Je moet zo'n referendum natuurlijk praktisch kunnen organiseren. In Brussel beschikt Vlaanderen niet over de mogelijkheden, aangezien de burgemeesters en de gewestsstructuren wellicht niet zullen meewerken. In de randgemeenten kunnen we een eventuele boycot/sabotage van de burgemeesters omzeilen. Het resultaat van het referendum moet natuurlijk over geheel Vlaanderen bekeken worden, en niet per gemeente. We gaan van Vlaanderen geen gruyère-kaas maken.

Nog drie minuten... Aan ieder hartelijk dank voor de gedachtenwisseling. En stem volgens je oprechte overtuiging.

vlijmscherp
7 juni 2009, 11:20
Ik heb zoveel mogelijk politici proberen volgen en hoewel de respons over het algemeel gesproken erg beperkt was, moet ik zeggen dat Karim hier wel als betere uit de bus kwam.

ik heb totaal andere ideeën dan Karim, maar ik vind toch ook dat hij hier als 1 van de betere uitkomt.