PDA

View Full Version : Hoe overwinning CD&V interpreteren/verklaren


De Koninck
8 juni 2009, 13:46
Waaraan heeft CD&V volgens jullie zijn overwinning te danken?

Zou het kunnen dat veel mensen voor CD&V gekozen hebben omdat deze de staathervorming destijds op de agenda heeft gezet en omdat ze het tenminste geprobeerd hebben om deze ook door te drukken?

Babeth
8 juni 2009, 13:53
Neen. Ik vermoed eerder dat de economische crisis er iets mee te maken heeft. Wanneer het slecht gaat vallen mensen sneller terug op het "oude en vertrouwde". Niet voor niets hebben de 3 oudste partijen (alle drie toch meer dan een eeuw oud, ondanks naamswijzigingen) de meeste stemmen behaald... 53 % samen als ik me niet vergis. Vergeet ook niet dat een groot deel van de Vlamingen "conservatief" stemt. CD&V zal -vrees ik- altijd wel de grootste partij blijven.

Pericles
8 juni 2009, 13:54
Dat is voer voor psychiaters.:lol:

Johan217
8 juni 2009, 14:34
Combinatie van de twee, denk ik.

CD&V heeft met het kartel inderdaad de staatshervorming bovenaan op de agenda geplaatst, en heeft het inderdaad geprobeerd. Hoe dat afgelopen is, is dan eigenlijk irrelevant omdat het nog altijd een stuk meer is dan wat de andere traditionele partijen hebben gedaan. VLD en in mindere mate SPa hielden zich namelijk alleen maar bezig met het uiteenspelen van dat kartel.

Dus als je omwille van de crisis je heil gaat zoeken bij een oude vertrouwde partij, kies je de "best of a bad lot".

Curieus eigenlijk hoe men in België de CD&V conservatief noemt. In andere landen bedoelt men daarmee partijen die o.a. radikaal tegen abortus, euthanasie etc zijn. Leg maar eens uit aan een Pool of een Italiaan dat een "christelijke" partij bereid is om de goedkeuring van het homohuwelijk toe te staan.

1207
8 juni 2009, 14:35
Dat is voer voor psychiaters.:lol:

inderdaad

Jennes
8 juni 2009, 15:09
Waaraan heeft CD&V volgens jullie zijn overwinning te danken?

Zou het kunnen dat veel mensen voor CD&V gekozen hebben omdat deze de staathervorming destijds op de agenda heeft gezet en omdat ze het tenminste geprobeerd hebben om deze ook door te drukken?

Dat denk ik wel. En men heeft altijd het been stijf gehouden om die staatshervorming er toch te kunnen laten komen. Dat het niet is gelukt, kan je hen dus niet verwijten. Zij hebben alles gedaan wat binnen hun mogelijkheden lag en hebben niet zoals andere politieke partijen de soep heel wat minder heet geserveerd dan ze werd gegeten.

Die houding is terecht beloond geworden.

IronChef
8 juni 2009, 15:13
Omdat de CD&V de afspiegeling is van de Vlaamse volksaard.

Conservatieve en christelijke burgertrutjes zonder ruggengraat.

1207
8 juni 2009, 15:17
.
Die houding is terecht beloond geworden.

"geen fed. regering zonder hervorming"
"geen regering zonder vlaamse meerderheid" zijn maar 2 beloftes

meneer 800 000 stemmen die eerst wegloopt uit vlaanderen om dan de staatshervorming terug te sturen :)

rechters onder druk zetten om 10 000 kleine fortisaandeelhouders in het zak te kunnen zetten. en kom me geen zever vertellen. er is geen spaargeld verloren gegaan.

idioten als Reynders tolereren terwijl ge er 8j op zat te kappen met alle miserie vandien

als klap op de vuurpijl heeft de cvp haar 3 topmensen uit 2007 manu militari aan de kant geschoven voor rompuy en de afgelopen 3 weken deed peeters bijna dezelfde beloftes als leterme als het over staatshervorming ging.
"we zullen de praatbarak heropenen"

door de cvp ligt het federale al 2j op zijn gat en zijn de cvp parlementariërs daar alleen maar bezig om de schertsvertoning van V. rompuy in stand te houden. as ge zo'n verherstraeten bezig ziet dan moet ge toch medelijden hebben dat die Hoste's job afpakt?

ik snap het echt niet.

globalmedia
8 juni 2009, 15:18
Dat denk ik wel. En men heeft altijd het been stijf gehouden om die staatshervorming er toch te kunnen laten komen. Dat het niet is gelukt, kan je hen dus niet verwijten. Zij hebben alles gedaan wat binnen hun mogelijkheden lag en hebben niet zoals andere politieke partijen de soep heel wat minder heet geserveerd dan ze werd gegeten.

Die houding is terecht beloond geworden.

Goudbever
8 juni 2009, 15:23
Ze hebben Fortis gered.

En voor een vlaming zijn zijn centen het belangrijkst.

Pericles
8 juni 2009, 15:23
"geen fed. regering zonder hervorming"
"geen regering zonder vlaamse meerderheid" zijn maar 2 beloftes

meneer 800 000 stemmen die eerst wegloopt uit vlaanderen om dan de staatshervorming terug te sturen :)

rechters onder druk zetten om 10 000 kleine fortisaandeelhouders in het zak te kunnen zetten. en kom me geen zever vertellen. er is geen spaargeld verloren gegaan.

idioten als Reynders tolereren terwijl ge er 8j op zat te kappen met alle miserie vandien

als klap op de vuurpijl heeft de cvp haar 3 topmensen uit 2007 manu militari aan de kant geschoven voor rompuy en de afgelopen 3 weken deed peeters bijna dezelfde beloftes als leterme als het over staatshervorming ging.
"we zullen de praatbarak heropenen"

door de cvp ligt het federale al 2j op zijn gat en zijn de cvp parlementariërs daar alleen maar bezig om de schertsvertoning van V. rompuy in stand te houden. as ge zo'n verherstraeten bezig ziet dan moet ge toch medelijden hebben dat die Hoste's job afpakt?

ik snap het echt niet.

Dat is niet te snappen. Zelfs een heel college psychiaters kan dat niet uitleggen.

globalmedia
8 juni 2009, 15:24
Dat is niet te snappen. Zelfs een heel college psychiaters kan dat niet uitleggen.

een nieuw gat in de markt ?

brother paul
8 juni 2009, 16:03
Neen. Ik vermoed eerder dat de economische crisis er iets mee te maken heeft. Wanneer het slecht gaat vallen mensen sneller terug op het "oude en vertrouwde". Niet voor niets hebben de 3 oudste partijen (alle drie toch meer dan een eeuw oud, ondanks naamswijzigingen) de meeste stemmen behaald... 53 % samen als ik me niet vergis. Vergeet ook niet dat een groot deel van de Vlamingen "conservatief" stemt. CD&V zal -vrees ik- altijd wel de grootste partij blijven.

Volgens mij

1° Peeters effect, die gast is gewoon een klassebak, een Vlaamse Clooney, keygaaf uiterlijk waar alle vrouwen op kicken, en keigoed werk waar alle mannen ook op kicken, duidelijke taal, eerlijke en correct, gewoon een zeldzaam type onverkozen vanuit nowhere getorpedeerd naar de top.

2° VLD: Verhofstad effect, dus Guy weg is een klassebak of leider die weg is, en de blunder van fils a papa te benoemen in Gent... En voor de rest typisch als een sterk figuur de rangen verlaat, blijft er zoiets als een vacuum over. Dat effect heeft de VLD dus, ze hebben intern niet de mensen blijkbaar om dat gat op te vullen. De verruiming van Guy is ook over,d at effect is ook voorbij, men heeft gezien dat het verruimd was naar zijn doel, en voor de rest dat niemand van de verruimers aan de bak is gekomen. Dus de grote fout van VLD is dat ze hun kieslijsten ook eens sterk intern democratischer/technocratischer of noem het rationeler mogen onderbouwen.

3° NVA, fenomeen Bard de wever effect. Dus die gast is gewoon oratorisch en in debatten een puur natuurtalent. Daar kun je niet meer rond, hij verdient een rol. Ik mis zijn economische inzichten, maar anders hou ik ook 100% van Bart. Zijn ethische principes zijn gewoon puntgaaf. Hij broedt daar in een partij die anders druipte van saaiheid, denk aan bourgeois, dat is gewoon leterme-saai in het kwadraat. Anderzijds is het de typische underdog cult die hier tevoorschijn komt. De calimero of de underdog is altijd de populairste. De david tegen goliath die zijn duimen moest leggen bij CD&V maar kaarsrecht kon buitengaan en zeggen ik heb niet toeggegeven.

4° LDD zijn marketing snoept gewoon van alle partijen en vooral het communicerende vat theorie is daar juist. De drieling LDD-NVA-VB vissen in hetzelfde water, en hebben inderdaad de dialoog rond onafhankelijk vlaanderen uit rechtse handen getrokken. Bovendien is volgens mij LDD zijn marketing frisser en meer 'back to basics'. Het beste dat VLD kan doen is fusioneren met LDD.. Na la die hautain gedoe tegen Dedecker mogen ze nu eens plat over de buik onder de lat door toegeven dat ze mis waren.

5° Spa-spirit is ook zoiets versplinterd gedoe. Ze hebben door Groen en Spirit te lossen getoond dat ze versplinterd zijn. Het doodknuffelen was blijkbaar een eerste symptoom, maar vooral het gevolg van de 'anti VB strategie' om kost wat kost via de waalse SP, en via de cordon theorie in de regering te willen zitten, tonen ze misschien zichzelf als strategen, maar ondertussen moeten ze toegeven dat ze niet meer staan voor iets of iemand in vlaanderen.. Links onder genez is een ramp, ze zullen die meid afvoeren volgens mij

Kaal
8 juni 2009, 16:08
Is de CD&V er wel op vooruitgegaan?

De laatste twee verkiezingen waren ze in kartel, waardoor het moeilijk is te vergelijken. Om echt te vergelijken moeten je eerst weten hoeveel de N-VA zelf waard was in 2007.

In DS van vandaag vertelt Jan Peumans (N-VA) dat de N-VA binnen het kartel op 6% werd geschat. Als we aannemen dat dat klopt en we kijken dan naar de federale verkiezingen van 2007 toen het kartel 29+% haalde, dan moet de CD&V toen zo'n 23% van de stemmen vergaard hebben, oftewel hetzelfde resultaat als nu.

Ik neem de berichtgeving hieromtrent dus met een korreltje zout. Volgens mij is het effectief zo dat de kiezer de CD&V niet heeft afgestraft voor het falen van Leterme. Verder wil ik ook best aannemen dat de kiezer redelijk blij is met wat Peeters gepresteerd heeft in de Vlaamse regering. Maar een forse vooruitgang, een zege, dat is zeer twijfelachtig. De CD&V houdt stand, meer niet.

stab
8 juni 2009, 16:14
cd&v heeft gewonnen dank zij de crisis, n-va dank zij de vrt.

Zucht
8 juni 2009, 16:19
De eerste gebroken belofte is al binnen. Een record ? ;-)

CD&V hoopt tijdens de verkiezingen van zondag een duidelijk mandaat te krijgen om opnieuw de leiding te nemen van de Vlaamse regering. Die rol is volgens de partij weggelegd voor huidig minister-president Kris Peeters.

Als hij dat mandaat krijgt, wil Peeters op maandag 8 juni al starten met de gesprekken over de vorming van een nieuwe coalitie.

http://www.trends.be/nl/72-71-34273/cd-v-gaat-voor-leiding-nieuwe-vlaamse-regering.html

De winnaar van de verkiezingen, aftredend minister-president Kris Peeters (CD&V) is aan zet, maar de gesprekken zullen nog niet voor vandaag zijn. Voordat het CD&V-partijbureau maandag begon kondigde Peeters aan dat hij met N-VA, sp.a en Open Vld wil praten. Wie het eerst aan bod komt, is nog niet duidelijk.


http://www.gva.be/verkiezingen/2009/aid837989/gesprekken-met-andere-partijen-nog-niet-voor-vandaag.aspx

Vlaanderen Boven
8 juni 2009, 17:07
Omdat de CD&V de afspiegeling is van de Vlaamse volksaard.

Conservatieve en christelijke burgertrutjes zonder ruggengraat.

Idd, en zo wordt meteen ook het uitblijven van de Vlaamse onafhankelijkheid verklaard.

Vette Pois(s)on
8 juni 2009, 17:10
De eerste gebroken belofte is al binnen. Een record ? ;-)



http://www.trends.be/nl/72-71-34273/cd-v-gaat-voor-leiding-nieuwe-vlaamse-regering.html



http://www.gva.be/verkiezingen/2009/aid837989/gesprekken-met-andere-partijen-nog-niet-voor-vandaag.aspx

Eert even polsen wat monseigneur Dehaene, Wilfried Martens en Mark Eijskens willen zeker?

present_1957
8 juni 2009, 17:24
Waaraan heeft CD&V volgens jullie zijn overwinning te danken?

Zou het kunnen dat veel mensen voor CD&V gekozen hebben omdat deze de staathervorming destijds op de agenda heeft gezet en omdat ze het tenminste geprobeerd hebben om deze ook door te drukken?


Ik denk dat de staatshervorming minder speelt in hun overwinning dan de economische crisis waarbij een deel van de bevolking blijkbaar vertrouwen heeft in de gevestigde waarden om deze op te lossen of toch deelwijze daar dit een wereldfenomeen is.De liberalen deden zichzelf de das om door hun visie op de gezondheidszorg die ze het liefst zouden privatiseren,en waar de CD&V gelukkig geen oren naar heeft alsook een belangrijk deel van de kiezers.Dirk Van Mechelen vond trouwens ook nog dat het openbaar vervoer te goedkoop was dit tot terechte verontwaardiging van Kathleen Van Brempt.Men moet niet altijd op de man spelen zoals dat wel meer bij de Open VLD gebeurt,maar eens nota nemen van wat de bevolking niet wil en de twee aangehaalde partijpunten horen daar toe. CD&V is de socialere partij in het rechtste spectrum,dat kan deels hun overwinning verklaren.