PDA

View Full Version : Ecolo is blij met overwinning n-VA


ilfalco
9 juni 2009, 09:26
Ecolo ziet rol voor N-VA in institutionele dialoog
"Het is helemaal niet slecht dat de N-VA zou deelnemen aan een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap om tot een compromis te komen waarin iedereen zich kan vinden". Dat zegt Ecolo-voorzitter Jean-Michel Javaux.

De grote winnaar in Franstalig België is niet verontrust door de verkiezingsuitslag in Vlaanderen. "Het verbaast u misschien, maar dat verontrust mij niet. Vlaams Belang gaat fors achteruit. Er is dus een verschuiving van een ondemocratische partij naar democratische centrum-rechtse partijen met een uitgesproken communautair profiel. Dat is geen slechte zaak," aldus Javaux.

"Als we een institutioneel akkoord willen bereiken, is het belangrijk dat er geen sluipschutters op de achtergrond rondhangen. Dan is het belangrijk dat iedereen mee in bad gaat. Het is dus helemaal niet slecht dat de N-VA zou deelnemen aan een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap om tot een compromis te komen waarin iedereen zich kan vinden", dixit de Ecolo-voorzitter in de krant. (belga/sps)


net zoals heel het establishment blij zal zijn met een partij( n-va) die stemt voor vlaamse subsidies aan de prins(en) , voor meer moskeesubsiies, voor meer subsidies aan de islam , voor 60 miljoen nieuwe vreemdelingen (in europees parlement) , voor vlaams geld aan franstalig onderwijs in vlaanderen
= geld voor verfransingsmachine......


ook zorgde de n-va voor meer geld aan de rode zender en de geschreven media. mssch kan men daar de campagne van de rode zender voor wostijnvis dewever gaan zoeken...

bourgois heeft nooit maar dan ook nooit één vinger uitgestoken om de rode zender objectiever te maken en hij heeft ze zelfs beloond voor hun partijdigheid zo lang ze de n-va ook maar opvoerden.

mocht het Vb niet op de kieslijst staan ik bleef thuis want dit is mij teveel collaboratie en dan maar kappen op het Vb om salnfahig te zijn.

maar ik kan dewever één zaak verzekeren hij wordt nu al geconfronteerd met het feit dat als hij de minste vlamse eis tselt dat hij dan ook de facto in cordon zit. En wat dan blijven kappen op VB?

monza
9 juni 2009, 09:33
Alweer een slechte VB verliezer, man man. Ik ben geen n-va stemmer, maar ik ben tenminste hoopvol dat er misschien toch een uitweg is als deze 2 partijen elkaar ontmoeten en een dialoog zouden kunnen bereiken.

vlijmscherp
9 juni 2009, 09:35
dus il falco, als ik je goed begrijp, mag niemand tevreden zijn met je overwinning, en zeker niet Franstaligen, want anders ben je een verrader?

Turkje
9 juni 2009, 10:04
Zoals ik gisteren al zei: voor de staatshervorming en om uit het immobilisme is een uitgesproken andere regering in beide deelstaten (enerzijds CD&V-NVA-VLD; anderzijds PS-Ecolo-CDH) een opportuniteit. Het zou immers betekenen dat zowel aan Vlaamse als aan Franstalige zijde er incentives zijn om "op zichzelf" een beleid (ook qua economie, arbeidsmarkt en SZ) uit te tekenen.

Micele
9 juni 2009, 10:28
Zoals ik gisteren al zei: voor de staatshervorming en om uit het immobilisme is een uitgesproken andere regering in beide deelstaten (enerzijds CD&V-NVA-VLD; anderzijds PS-Ecolo-CDH) een opportuniteit. Het zou immers betekenen dat zowel aan Vlaamse als aan Franstalige zijde er incentives zijn om "op zichzelf" een beleid (ook qua economie, arbeidsmarkt en SZ) uit te tekenen.
Wat met de derde "deelstaat" of het Hoofdstedelijk Gewest Brussel ?
MR heeft daar de meeste zetels 24 (-1), gaat de "grote verliezer aldaar" PS 21(-5) de MR aan de kant zetten, en tesamen met Ecolo-CDH in Bxl "regeren" ?
Ik veronderstel van wel.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen09/V09_uitslagen/7.1823

ilfalco
9 juni 2009, 11:10
ik zie ecolo nu niet meteen als partij die voor waalse autonomie pleit? vlaams geld willen ze allemaal.

verfransing en vervreemding gaan hand in hand. n-va moet dat inzien.

monza
9 juni 2009, 11:15
Der is ook niemand bezig over autonomie. Als ge nu al eens eerst van uw idee afstapt dat er een vlaamse republiek zal komen. Dan gaat ge misschien heel misschien kunnen begrijpen dat er wel walen zijn die het federalisme willen uitbouwen ipv belgie af te breken.

rookie
9 juni 2009, 11:35
De Wever is gisteren zijn favoriet spelletje terug gestart : wanneer de camera's rollen ferme stoere uitspraken en daarna plat op de buik voor de walen, zoals we al zagen van 2007 tot nu

vlijmscherp
9 juni 2009, 11:40
De Wever is gisteren zijn favoriet spelletje terug gestart : wanneer de camera's rollen ferme stoere uitspraken en daarna plat op de buik voor de walen, zoals we al zagen van 2007 tot nu

en op welk punt is hij plat op de buik voor de walen gegaan???

DannyS
9 juni 2009, 11:44
"Als we een institutioneel akkoord willen bereiken, is het belangrijk dat er geen sluipschutters op de achtergrond rondhangen. Dan is het belangrijk dat iedereen mee in bad gaat. Het is dus helemaal niet slecht dat de N-VA zou deelnemen aan een dialoog van gemeenschap tot gemeenschap om tot een compromis te komen waarin iedereen zich kan vinden", dixit de Ecolo-voorzitter in de krant. (belga/sps)

Tja, als en dan,... maar: ,,Bij de Vlaamse politici heerst een soort collectieve Vlaamse hysterie, terwijl de publieke opinie zich schaart achter een Belgische, gemeenschappelijke toekomst. Dat is ook de mening van de Franstalige groenen. Er valt in dit land wel andere kwesties te bespreken dan alleen maar communautaire. We willen echt dat ons federaal België goed functionneert.''

Overigens vragen én Vlaams Belang, open vld, NVA, LDD en CD&V expliciet een overheveling van bijvoorbeeld alle bevoegdheden inzake gezondheid van het Federale naar het Vlaamse niveau. Bij het dan dichten van de gezondheidskloof leggen ze echter andere accenten: Doorlichting van de politieke partijprogrammas inzake het gezondheidsbeleid (http://www.ziekenzorg.be/cmz/nl/100/Resources/Doorlichting%20van%20de%20politieke%20partijprogra mmas%20inzake%20het%20gezondheidsbeleid_tcm272-59992.p)"

lollysticky
9 juni 2009, 12:01
Tja, als en dan,... maar: ,,Bij de Vlaamse politici heerst een soort collectieve Vlaamse hysterie, terwijl de publieke opinie zich schaart achter een Belgische, gemeenschappelijke toekomst. Dat is ook de mening van de Franstalige groenen. Er valt in dit land wel andere kwesties te bespreken dan alleen maar communautaire. We willen echt dat ons federaal België goed functionneert.''

dat ze dan stoppen met hun provocaties in de rand en hun eisen om grond te annexeren... Vlaanderen = Vlaanderen. Indien ze het niet naar hun goesting hebben, dan bollen ze het maar af.

DannyS
9 juni 2009, 12:06
dat ze dan stoppen met hun provocaties in de rand en hun eisen om grond te annexeren... Vlaanderen = Vlaanderen. Indien ze het niet naar hun goesting hebben, dan bollen ze het maar af.Investeerders bollen het af. Dat heeft die Vlaamse hysterie bereikt.

De schoofzak
9 juni 2009, 12:20
Der is ook niemand bezig over autonomie. Als ge nu al eens eerst van uw idee afstapt dat er een vlaamse republiek zal komen. Dan gaat ge misschien heel misschien kunnen begrijpen dat er wel walen zijn die het federalisme willen uitbouwen ipv belgie af te breken.


Ten eerste, waarom zou ik van een politiek idee moeten afstappen ?? Waarom zouden 13 prosent van de kiezers in Vlaanderen (nva-stemmers) van gedacht moeten veranderen?

Voorts ben ik er voorstander van om de franstaligen nog één keer een laatste b. wens in te willigen: ze hebben bijna 200 jaar alles gedaan om de Vlaming te bewegen tot separatisme; ewel, van mij krijgen ze gelijk.

monza
9 juni 2009, 12:37
Ten eerste, waarom zou ik van een politiek idee moeten afstappen ?? Waarom zouden 13 prosent van de kiezers in Vlaanderen (nva-stemmers) van gedacht moeten veranderen?

Voorts ben ik er voorstander van om de franstaligen nog één keer een laatste b. wens in te willigen: ze hebben bijna 200 jaar alles gedaan om de Vlaming te bewegen tot separatisme; ewel, van mij krijgen ze gelijk.
Alsof iedere n-va stemmer uw mening deelt.

lollysticky
9 juni 2009, 13:27
Investeerders bollen het af. Dat heeft die Vlaamse hysterie bereikt.

dat ligt aan het belgische niveau mijn beste :P
vlaanderen heeft al meer gedaan om de crisis op te lossen dan het immobilisme van de Van Rompuy regering

vlijmscherp
9 juni 2009, 13:28
Investeerders bollen het af. Dat heeft die Vlaamse hysterie bereikt.

het Belgisch immobilisme heeft daar totaal geen fout aan?
de te hoge belastingsdruk vanwege het totaal niet meer innen van de belastingen van de rijken, heeft daar totaal geen fout aan?

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 13:30
ik zie ecolo nu niet meteen als partij die voor waalse autonomie pleit? vlaams geld willen ze allemaal.

verfransing en vervreemding gaan hand in hand. n-va moet dat inzien.

Ecolo, wat hun andere standpunten ook mogen zijn, is één van de weinige partijen die geen interesse hebben in de verfransing van de Rand.

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 13:31
Investeerders bollen het af. Dat heeft die Vlaamse hysterie bereikt.

:lol:

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 13:33
Alsof iedere n-va stemmer uw mening deelt.

Het zou nogal vreemd zijn om voor de N-VA te stemmen als je niet geïnteresseerd bent in Vlaamse autonomie.

Is dat de nieuwe truuk (van rechter- èn linkerkant) nu de N-VA te groot is geworden om nog te negeren, doen alsof ze eigenlijk niet zo Vlaamsgezind zijn als je wel zou denken? Beetje onnozel.

monza
9 juni 2009, 13:37
Het zou nogal vreemd zijn om voor de N-VA te stemmen als je niet geïnteresseerd bent in Vlaamse autonomie.

Is dat de nieuwe truuk (van rechter- èn linkerkant) nu de N-VA te groot is geworden om nog te negeren, doen alsof ze eigenlijk niet zo Vlaamsgezind zijn als je wel zou denken? Beetje onnozel.

Een beetje onnozel om autonomie te zien als vlaamse republiek. Dewever spreekt toch altijd over verdere uitwerking van het federaal model.

Txiki
9 juni 2009, 13:41
Een beetje onnozel om autonomie te zien als vlaamse republiek. Dewever spreekt toch altijd over verdere uitwerking van het federaal model.

Die eerste zin versta ik niet.

Abraxas
9 juni 2009, 16:07
Een beetje onnozel om autonomie te zien als vlaamse republiek.

Als wat dan wel? Een kersvers koninkrijkje? Koning Bart I?

Vette Pois(s)on
9 juni 2009, 16:14
honing op de baard, we zullen zien.

Vlaanderen_onafhankelijk
9 juni 2009, 19:10
Zolang de gemiddelde VB'er (zowel partij als stemmer) te dom is om te zien dat je compromissen moet sluiten om vooruit te gaan, zal deze partij altijd gemarginaliseerd worden.

Natuurlijk, ze kunnen ook roepen '5 minuten politieke moed en Vlaanderen is onafhankelijk' terwijl dat helemaal niet zomaar te realiseren valt, maar dan zal het met deze partij niet anders vergaan dan met het VB, ze worden in de marge geduwd en gehouden en de meest recente verkiezingsuitslag toont wel aan de brandstof van het VB stilaan aan het opbranden is.

Ik ben blij dat er eindelijk een einde is gekomen aan dit zootje ongeregeld en hoop dat de N-VA erin slaagt om de Vlaamse zaak te ontgiften, al zal dat moeilijk zijn na jaren van misbruiken en verneuken van de Vlaamse zaak door die ene partij.

En weer de islam erbij halen... Neem dat weg en van dat partijtje verzuurden zal helemaal niets meer overblijven. Een lege doos noemt men dat.

DannyS
9 juni 2009, 19:23
Overigens vragen én Vlaams Belang, open vld, NVA, LDD en CD&V expliciet een overheveling van bijvoorbeeld alle bevoegdheden inzake gezondheid van het Federale naar het Vlaamse niveau. Bij het dan dichten van de gezondheidskloof leggen ze echter andere accenten: Doorlichting van de politieke partijprogrammas inzake het gezondheidsbeleid (http://www.ziekenzorg.be/cmz/nl/100/Resources/Doorlichting%20van%20de%20politieke%20partijprogra mmas%20inzake%20het%20gezondheidsbeleid_tcm272-59992.p)"Oops, die pagina is plots verdwenen.
Da's pech want voor sommigen is gezondheid het hoogste goed, en een Vlaamse republiek maar een mogelijk middel om de zorgeconomie te regelen.
En omdat uit die doorlichting* binnen Vlaanderen toch sterke verschillen blijken te bestaan inzake visie, aandachtspunten en voorstellen, is hier een andere samenvatting met link naar het tien pagina's tellende rapport: http://www.medinews.be/full_article/detail.asp?aid=15483

*Doorlichting door professor Gezondheidseconomie Lieven Annemans, voorzitter van de Vlaamse gezondheidsraad, naar aanleiding van de verkiezingen.

Kazan
9 juni 2009, 19:46
De Wever is gisteren zijn favoriet spelletje terug gestart : wanneer de camera's rollen ferme stoere uitspraken en daarna plat op de buik voor de walen, zoals we al zagen van 2007 tot nu

Wanneer is de N-VA plat op de buik gegaan?

Maak uzelf niets wijs aub.

Kazan
9 juni 2009, 19:48
Een beetje onnozel om autonomie te zien als vlaamse republiek. Dewever spreekt toch altijd over verdere uitwerking van het federaal model.

Ook als je een marathon loopt, moet je beginnen met 1 stap.

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 19:59
Ook als je een marathon loopt, moet je beginnen met 1 stap.

Idd...zolang het verder blijft evolueren in de richting van meer Vlaanderen ben ik tevreden. De laatste stap is dan een onafhankelijk Vlaanderen, en dat zal dan pijnloos zijn omdat België tegen dan toch enkel een betekenisloos omhulsel is.

20 jaar geleden was de steun voor separatisme praktisch nihil. Vandaag is er op zijn minst een goede 20 % voor gewonnen. Een meerderheid behoort zeker tot de mogelijkheden, maar dan mogen we niet stilvallen.

Kallikles
9 juni 2009, 20:05
Ecolo, wat hun andere standpunten ook mogen zijn, is één van de weinige partijen die geen interesse hebben in de verfransing van de Rand.

Inderdaad. Daarom is het dwaas dat men in Vlaanderen Ecolo en PS diaboliseert. Het is de MR met de FDF die Vlaminghatend en imperialistisch is en zij neemt de andere partijen op sleeptouw. Di Rupo is die MR-stemmers in de rand liever kwijt dan rijk!

Boduo
9 juni 2009, 20:08
Zoals ik gisteren al zei: voor de staatshervorming en om uit het immobilisme is een uitgesproken andere regering in beide deelstaten (enerzijds CD&V-NVA-VLD; anderzijds PS-Ecolo-CDH) een opportuniteit. Het zou immers betekenen dat zowel aan Vlaamse als aan Franstalige zijde er incentives zijn om "op zichzelf" een beleid (ook qua economie, arbeidsmarkt en SZ) uit te tekenen.

Incentives: een mooi Nederlands woord is : aansporingen

;-)

Turkje
9 juni 2009, 20:19
Incentives: een mooi Nederlands woord is : aansporingen

;-)

Het is natuurlijk een nevendiscussie, maar ik schrijf zoals het in me opkomt. En omdat ik professioneel nogal veel het Engels moet hanteren, zijn er dus ook bepaalde termen die me eerst in het Engels, en daarna pas in het Nederlands (soms moet ik er zelfs over nadenken wat het juiste Nederlandse woord is) te binnen schieten. Globalisering en zijn gevolgen ;-)

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 20:29
Het is natuurlijk een nevendiscussie, maar ik schrijf zoals het in me opkomt. En omdat ik professioneel nogal veel het Engels moet hanteren, zijn er dus ook bepaalde termen die me eerst in het Engels, en daarna pas in het Nederlands (soms moet ik er zelfs over nadenken wat het juiste Nederlandse woord is) te binnen schieten. Globalisering en zijn gevolgen ;-)

Heb hetzelfde probleem. Maar als goede Vlaming doe ik natuurlijk m'n best om zoveel mogelijk Nederlands te hanteren.

rookie
9 juni 2009, 21:08
Wanneer is de N-VA plat op de buik gegaan?

Maak uzelf niets wijs aub.

de vijf resoluties van de Vlaamse regering, unaniem goedgekeurd in het Vlaamse parlement, oeps bij de "regeringsvorming" Leterme kende NVA die niet meer, men ging voor borrelnootjes die, oeps, wegvlogen naar alle kanten zonder dat iemand ze gezien had. Dan maar een vette vis, zo vet dat hij uit hun handen glipte, de franstaligen hadden hun wenkbrauw opgetrokken.
Maar snel uit de Vlaamse regering gaan want verkiezingen kwamen eraan met de nodige voorspelde klop dus terug de maagdelijkheid verdienen.
Het slotdebat op een met de partijvoorzitters heel stoere taal van BVW België onder curatele, de bevoegdheden buiten de lijnen kleuren, de Walen het mes op de keel zetten en dergelijke en 's anderendaags na gesprek met Peeters ..... We willen compromissen sluiten ..... WINDHAAN = BDW

Boduo
9 juni 2009, 21:13
Het is natuurlijk een nevendiscussie, maar ik schrijf zoals het in me opkomt. En omdat ik professioneel nogal veel het Engels moet hanteren, zijn er dus ook bepaalde termen die me eerst in het Engels, en daarna pas in het Nederlands (soms moet ik er zelfs over nadenken wat het juiste Nederlandse woord is) te binnen schieten. Globalisering en zijn gevolgen ;-)

Ik begrijp je volkomen. Toch wil ik je aansporen om 2 seconden na te denken wanneer zo'n termen door je geest flitsen.
;-)

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 21:28
de vijf resoluties van de Vlaamse regering, unaniem goedgekeurd in het Vlaamse parlement, oeps bij de "regeringsvorming" Leterme kende NVA die niet meer, men ging voor borrelnootjes die, oeps, wegvlogen naar alle kanten zonder dat iemand ze gezien had. Dan maar een vette vis, zo vet dat hij uit hun handen glipte, de franstaligen hadden hun wenkbrauw opgetrokken.
Maar snel uit de Vlaamse regering gaan want verkiezingen kwamen eraan met de nodige voorspelde klop dus terug de maagdelijkheid verdienen.
Het slotdebat op een met de partijvoorzitters heel stoere taal van BVW België onder curatele, de bevoegdheden buiten de lijnen kleuren, de Walen het mes op de keel zetten en dergelijke en 's anderendaags na gesprek met Peeters ..... We willen compromissen sluiten ..... WINDHAAN = BDW

Idd, het is beter te wachten tot het VB de absolute meerderheid haalt zodat de onafhankelijkheid eenzijdig kan uitgeroepen worden. :roll:

Manman, sommige VB'ers kunnen echt alleen maar kankeren.

Nr.10
9 juni 2009, 22:25
Heb hetzelfde probleem. Maar als goede Vlaming doe ik natuurlijk m'n best om zoveel mogelijk Nederlands te hanteren.

Meneer de "goede vlaming":
Andere mensen doen dus niet hun best om het nederlands te hanteren?

Pieter B
9 juni 2009, 23:31
Inderdaad. Daarom is het dwaas dat men in Vlaanderen Ecolo en PS diaboliseert. Het is de MR met de FDF die Vlaminghatend en imperialistisch is en zij neemt de andere partijen op sleeptouw. Di Rupo is die MR-stemmers in de rand liever kwijt dan rijk!

MR-FDF zijn vlamingen haters en PS verspilt al ons geld met hun corrupt bestuur...

Vlaanderen Boven
9 juni 2009, 23:52
Meneer de "goede vlaming":
Andere mensen doen dus niet hun best om het nederlands te hanteren?

Een beetje autistisch of zo? Die opmerking was helemaal niet serieus bedoeld.

Turkje
10 juni 2009, 07:00
Heb hetzelfde probleem. Maar als goede Vlaming doe ik natuurlijk m'n best om zoveel mogelijk Nederlands te hanteren.

:lol: En dan te weten dat ik om die smiley (sorry, het lachend stripfiguurgezichtje) te verkrijgen de afkorting van een Engelse uitdrukking neer moest schrijven. Dit forum laat gewoon niet toe een goede Vlaming te zijn... Een belgicistisch complot, je te jure ! ;-)

fransV
10 juni 2009, 07:28
de vijf resoluties van de Vlaamse regering, unaniem goedgekeurd in het Vlaamse parlement, oeps bij de "regeringsvorming" Leterme kende NVA die niet meer, men ging voor borrelnootjes die, oeps, wegvlogen naar alle kanten zonder dat iemand ze gezien had. Dan maar een vette vis, zo vet dat hij uit hun handen glipte, de franstaligen hadden hun wenkbrauw opgetrokken.
Maar snel uit de Vlaamse regering gaan want verkiezingen kwamen eraan met de nodige voorspelde klop dus terug de maagdelijkheid verdienen.
Het slotdebat op een met de partijvoorzitters heel stoere taal van BVW België onder curatele, de bevoegdheden buiten de lijnen kleuren, de Walen het mes op de keel zetten en dergelijke en 's anderendaags na gesprek met Peeters ..... We willen compromissen sluiten ..... WINDHAAN = BDW

Dat er een zekere ontgoocheling heerst bij Vb stemmers is te begrijpen maar wees blij dat een deel van de verloren stemmen bij NVA gekomen is en niet allemaal naar een LDD . Woorden als " we willen compromissen sluiten" worden uitvergroot of verdraaid door de "correcte" media. Operatie beschadiging NVA is reeds gestart . NVA heeft maar 2 keuzes bij regeringsdeelname : ofwel inderdaad compromissen sluiten en naderhand teruggefloten worden ofwel proberen Peeters en VD&V te overtuigen van het spel hard te spelen , maar voor dit laatste zal heel wat overredingskracht nodig zijn . Feit is dat vanuit de oppositie geen breekwerk kan worden verricht

monza
10 juni 2009, 08:38
Ook als je een marathon loopt, moet je beginnen met 1 stap.
Ja maar ze zijn nog niet vertrokken, staan al 2 jaar aan de start te kijken en vanalles te roepen.

fernand
10 juni 2009, 09:29
Ja maar ze zijn nog niet vertrokken, staan al 2 jaar aan de start te kijken en vanalles te roepen.

men kan ook een marathon lopen op een loopband. dan staat men nog steeds op dezelfde plek!

monza
10 juni 2009, 09:32
men kan ook een marathon lopen op een loopband. dan staat men nog steeds op dezelfde plek!

funny fons heeft de weg naar het forum gevonden.

fernand
10 juni 2009, 10:33
funny fons heeft de weg naar het forum gevonden.

en?