PDA

View Full Version : Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.


Herman Desmedt ©HD
25 april 2004, 13:30
Ons overgedimensioneerd staatsapparaat.

Naast de staatsschuld is het grote probleem van onze begroting het "teveel" aan de staatsuitgavenkant en het "te weinig" aan de staatsinkomstenkant.

Als er daar één kant is waar de regering iets kan aan doen, dan is het aan de uitgavenzijde.

Volgens het volgende rapport van de Europese Centrale Bank
"Public Sector Efficiëncy: An International Comparison" In de "Working Papers Series" EcbWp242 ( Juli 2003. ) is, zelfs als men de federale structuur van dit landje in rekening brengt, onze ambtenarij in vergelijking met andere landen méér dan 1/3 te ruim bemeten.
Dat geldt trouwens niet alleen voor het federale overheidsapparaat, maar ook voor de gewesten. (Over het zuiden van 't land spreken we zelfs nog niet! Laat ons eerst ons eigen gewest bekijken!)

Het kan dus (ook volgens de ECB) in elk geval efficiënter. In ieder geval zou een afslanking van dat staatsapparaat effect hebben op de begroting, ook qua werkingskosten, zeker als het zou gaan om afslanken in de overheid en verplaatsing naar de privé.

Een mogelijke oplossing is het in leven roepen van een ambtenaren-poel (of Engels -pool) om tijdelijke "werkpieken" op diverse diensten op te vangen, zodat niet al dat extra personeel per dienst hoeft en zodat iedereen in de kalmere dagen ook nog iets om handen heeft.
Dat bespaart trouwens ook aan benodigd meubilair en materiaal.

Toch werd dat idee al een aantal keren afgeschoten vanuit verschillende politieke hoeken. Enig idee waarom? (Dat de ambtenaren zelf en de vakbonden dat geen goed idee vonden dat is nogal wiedes)

Het Copernicus plan. Zo overroepen, maar het blijkt volkomen gefaald te hebben en heeft trouwens een hoop geld gekost. Waarom het gefaald heeft daar heb ik zo mijn idee over, maar wat is het standpunt van uw partij terzake ?

Als men weet dat de federale ambtenarij anders moet draaien, waarom heeft men daar de nodige lessen niet uitgetrokken om het op gewestelijk niveau anders aan te pakken?
(Toegegeven, het is al iets beter, maar nog ver van efficiënt)

Andere concrete ideetjes van U of uw partij om ons staatapparaat (zowel federaal als gewestelijk) binnen de ECB efficiëntie-normen te brengen en het efficiënt te laten functioneren.?

Op wat zou uw partij besparen moest ze het voor het zeggen hebben. ?

Dank bij voorbaat.

Herman Desmedt ©HD
30 april 2004, 00:09
Beetje promoten in de lijst. Is intussen al vrijdag en nog zonder repliek.

Bart Tommelein
30 april 2004, 11:39
Een mogelijkheid, die nu al wettelijk mogelijk is, maar waar nog altijd geen uitvoeringsbesluiten van zijn, is het inschakelen van interims in de overheidssector.

De VLD-fractie in de Kamer heeft daar herhaaldelijk op aangedrongen (o.m. bij monde van collega Annemie Turtelboom die daar sterk mee bezig is) bij de bevoegde minister Arena. Uitzendarbeid heeft echter in politieke middens een (m.i. onterecht) vrij pejoratieve bijklank.

Poolvorming werd al meerdere malen geopperd door VLD-leden o.m. door mezelf toegespitst op de horecasector. In de overheid moet het dus ook kunnen. Het is evenwel niet gemakkelijk om iedereen daarvan te overtuigen. Men schermt altijd met de onzekerheid voor de werknemer en potentiële misbruiken. Partijen met sterke vakbondsvleugels (SPa en CD&V) krijgen dergelijke voorstellen maar moeilijk aan hun achterban verkocht.

Het ambtenarenapparaat moet hervormd worden, maar we kunnen dat alleen maar geleidelijk doen.

Herman Desmedt ©HD
30 april 2004, 13:05
Ik vind het vreemd dat U interims wil inschakelen in de overheid als uit alles blijkt dat het overheidsapparaat nu al overgedimensioneerd is.

Als U bij (gelimiteerde) nieuwe aanwervingen de ambtenaren meteen in een poolsysteem opgenomen worden, dan is er meteen een aanvang van dat poolsysteem. Door stelselmatige uitbreidingen van die pool, gepaard gaande met hervormingen departement per departement is er na verloop van tijd een volledige reorganisatie incluis de gewenste pool-structuur.
Natuurlijk moeten de ambtenaren zelf nog meewillen.

Ook had ik graag het standpunt van een politicus over het Copernicusplan geweten.

Bart Tommelein
1 mei 2004, 00:26
Ik vind het vreemd dat U interims wil inschakelen in de overheid als uit alles blijkt dat het overheidsapparaat nu al overgedimensioneerd is.

Als U bij (gelimiteerde) nieuwe aanwervingen de ambtenaren meteen in een poolsysteem opgenomen worden, dan is er meteen een aanvang van dat poolsysteem. Door stelselmatige uitbreidingen van die pool, gepaard gaande met hervormingen departement per departement is er na verloop van tijd een volledige reorganisatie incluis de gewenste pool-structuur.
Natuurlijk moeten de ambtenaren zelf nog meewillen.

Ook had ik graag het standpunt van een politicus over het Copernicusplan geweten.


uitzendarbeid is een vorm van poolvorming; ik heb enkele maanden geleden in het parlement er eens voor gepleit dat interimkantoren hun interims contracten voor onbepaalde duur zouden moeten kunnen aanbieden

als ik pleit om interims in te schakelen is dat niet bovenop het aantal ambtenaars dat we nu hebben, maar eerder in plaats van
nu grijpen we te snel naar contracten van onbepaald duur (of naar vaste benoemingen) voor een nieuwe ambtenaar wanneer zich ergens op een overheidsdienst extra-werk voordoet

ik sta achter het copernicusplan; het feit dat ambtenaren nu periodiek geëvalueerd worden, vind ik een gunstige evolutie
de hoge lonen van topambtenaars vind ik niet noodzakelijk weggegooid geld

Herman Desmedt ©HD
1 mei 2004, 00:46
...
uitzendarbeid is een vorm van poolvorming; ik heb enkele maanden geleden in het parlement er eens voor gepleit dat interimkantoren hun interims contracten voor onbepaalde duur zouden moeten kunnen aanbieden

als ik pleit om interims in te schakelen is dat niet bovenop het aantal ambtenaars dat we nu hebben, maar eerder in plaats van
nu grijpen we te snel naar contracten van onbepaald duur (of naar vaste benoemingen) voor een nieuwe ambtenaar wanneer zich ergens op een overheidsdienst extra-werk voordoet

ik sta achter het copernicusplan; het feit dat ambtenaren nu periodiek geëvalueerd worden, vind ik een gunstige evolutie
de hoge lonen van topambtenaars vind ik niet noodzakelijk weggegooid geld

ALs die uitzendarbeid in de plaats komt van nieuwe aanwerving, dan is dat zeker aanvaardbaar. Het voorkomt ook dat eenmaal vast benoemd, de persoon in kwestie vastroest in zijn job.