PDA

View Full Version : PVDA: LDD eist 7.812 euro schadevergoeding van PVDA-voorzitter Peter Mertens


Politics.be
10 augustus 2009, 13:00
Lijst Dedecker eist 7.812 euro schadevergoeding… voor het overplakken van enkele verkiezingsaffiches. Peter Mertens denkt er niet aan één euro te betalen, vooral om principiële redenen.

"LDD wil zijn kas spijzen met het geld van zijn tegenstrevers. Ik denk er niet aan", reageert PVDA-voorzitter Peter Mertens.

Op 27 mei 2009, om 22u36 stapt provinciaal LDD-voorzitter Freddy De Keyser (Vlaams-Brabant) zwaar gefrustreerd het politiebureau van Aarschot binnen. Hij heeft net gezien dat zes van de LDD-affiches aan de kerk van Aarschot overplakt zijn. De foto van Anne De Baetzelier is nog wel te zien, maar haar naam is niet meer leesbaar. Voor alle zekerheid heeft Freddy de overplakte affiches goed gefotografeerd en dient hij om half elf ’s avonds de foto’s ook in bij de politie.

Freddy De Keyser laat een proces verbaal opstellen en staat erop dat het rekeningnummer van “Lijst Dedecker Vlaams Brabant” in het PV wordt opgenomen (001-5370318-86). “Wij wensen schadeloosgesteld te worden”, laat hij in het PV noteren. Een aantal uren nadien is het schadebestek al klaar. Lijst Dedecker dient gewoon de factuur van alle extra verkiezingsdrukwerk van Lijst Dedecker in Vlaams-Brabant in. Dat is 7.812 euro, exclusief btw, die LDD gemakshalve aan de voorzitter van de PVDA wil laten doorrekenen.

De stad Aarschot neemt de zaak zowaar ernstig. Het gaat volgens de stad om een overtreding van het politiereglement, die bestraft moet worden met een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS-boete). Er wordt een GAS-ambtenaar op gezet, die bepaalt dat het om een “inbreuk” gaat “op artikel 74 – Afdeling 12” van het politiereglement. De GAS-ambtenaar adviseert een boete op te leggen aan Peter Mertens, de voorzitter van de PVDA. De sanctie wordt aangetekend opgestuurd naar de hoofdzetel van de PVDA in Brussel. Via zijn advocaat, meester Ivo Flachet, heeft de voorzitter van de linkse PVDA onmiddellijk een betwisting ingediend. Het is nu aan de stad Aarschot om zich over die betwisting uit te spreken.

De heikneuterigheid van de partij van privédetectives: de partijkas spekken met het geld van de tegenstrever

“Dit getuigt van een extreme kneuterigheid”, zegt PVDA-voorzitter Peter Mertens. “Wij kunnen tientallen steden en gemeenten aangeven waar de PVDA-affiches overplakt werden door de ploegen van Lijst Dedecker. Voor Dedecker mag zogezegd alles: zo snel rijden als je wil, roken waar je wil, enzovoorts, maar als er ergens een affiche scheef hangt dan staan ze binnen het kwartier bij de politie om een overlastklacht in te dienen. Fototrekkende Freddy De Keyser solliciteert blijkbaar voor een job als privédetective van grote baas Jean-Marie Dedecker zelf.“

Ook het fenomenale bedrag van 7.812 euro is opvallend. “LDD wil alle extra drukwerk van heel de provincie Vlaams-Brabant aan ons doorrekenen. Ze hebben gewoon een kopie van de factuur van hun communicatiebureau als schadebestek ingediend. “Wij spijzen onze verkiezingskas met het geld van onze politieke tegenstanders”, zo klinkt het blijkbaar bij LDD”, aldus een verontwaardigde Mertens. “Voor mij is dat meer dan vijf maandlonen die ik zou moeten afdragen om het verkiezingsdrukwerk van LDD te sponsoren. Geen cent krijgen ze van mij.”

Waar gaan we naar toe als partijvoorzitters beboet worden voor gelijk wat er gebeurt?

Maar er is meer aan de hand. “Dit gaat ook om een principekwestie. Ik weet niet wie die affiche van “Stop het politieke circus” aan de kerk van Aarschot heeft geplakt. Ik alvast niet. Ik ben tijdens de verkiezingen niet in Aarschot geweest en in de week van 25 mei had ik elke avond een debat. Dat zouden de privédetectives van Lijst Dedecker toch moeten kunnen natrekken. In het politiereglement van Aarschot staat in artikel 77 dat “de overtreders” bestraft kunnen worden met “een administratieve geldboete”. Ik ben geen overtreder en ben dan ook niet van plan om iets te betalen. Waar gaan we naar toe als voortaan de voorzitters van politieke partijen beboet worden voor gelijk wat er gebeurt. Dat is gewoon een aanfluiting van elk rechtsprincipe”, aldus nog de voorzitter van de linkse partij.

Bron: politics.be (http://www.politics.be/persmededelingen/22902/)