PDA

View Full Version : Zorgverzekering helpt 110.000 Vlamingen


Recitator
23 december 2002, 11:20
Zorgverzekering helpt 110.000 Vlamingen

Wie veel zorg nodig heeft, kan beroep doen op de Vlaamse zorgverzekering. Kosten die niet door de ziekteverzekering (RIZIV) terugbetaald worden, worden vergoed. 1080 euro per jaar voor wie thuis verzorgd wordt; 1500 euro per jaar voor wie in een rusthuis verblijft (nu al voor categorie C, vanaf 1/04/2003 ook categorie B, en vanaf 1/04/2004 voor iedereen). Op die manier wordt de levenskwaliteit verhoogd.

De Vlaamse zorgverzekering komt tegemoet aan een reële nood. Dat bewijzen de jongste cijfers van het aantal goedgekeurde dossiers. Op 31 augustus 2002 waren al 81.646 Vlamingen zeker van een uitkering. Verwacht wordt dat tegen het eind van dit jaar ongeveer 110.000 Vlamingen groen licht hebben gekregen.

Minister Mieke Vogels is verheugd over deze cijfers. “De Vlaamse zorgverzekering bewijst haar nut. Dit is een mooi voorbeeld van hoe Vlaanderen een eigen sociale politiek kan voeren. Met de zorgverzekering helpen we nu al 110.000 Vlamingen die veel zorg nodig hebben. Met het geld dat ze krijgen, zijn wellicht niet al hun zorgen opgelost. Maar het helpt wel. Een vrouw die zwaar zorgbehoevend is, kan iemand in huis halen om de boodschappen te doen of het eten te maken bijvoorbeeld. Of in een rusthuis maakt de zorgverzekering de zware zorgfactuur een stuk lichter.”

Mieke Vogels: “Volgende jaren bouwen we de zorgverzekering nog verder uit. Vlaanderen bewijst op die manier dat solidariteit geen voorbijgestreefd woord is. In deze kersttijden vind ik dat een belangrijke boodschap.”

Het solidair systeem van de zorgverzekering wordt gedragen door een combinatie van individuele bijdragen van burgers (25 euro per jaar, met uitzondering van 500.000 Vlamingen die 10 euro per jaar ‘sociaal’ tarief betalen) en bijdragen van de Vlaamse overheid.

De ‘dotaties’ van de Vlaamse overheid worden voor het grootste deel in een reservefonds gestort en worden dus in principe niet gebruikt voor de uitbetalingen van de maandelijkse vergoedingen. Daarvoor worden de bijdragen van de burgers gebruikt (of extra eenmalige financiële injecties van de overheid)

Nu sparen voor later is nodig. Want tegen 2010 bereikt de vergrijzing haar hoogtepunt en zullen er veel Vlamingen zorgbehoevend zijn en dus recht hebben op de zorgverzekering.

Een verantwoordelijke overheid kijkt vooruit. Vandaar dat de Vlaamse regering al sinds 1999 ieder jaar een aanzienlijk bedrag in het reservefonds stort.

Op 31 december 2001 zat er in het fonds al 291.721.000 euro. (dotaties + interesten). Verwacht wordt dat dit bedrag op 31 december 2002 388 miljoen euro zal bedragen. En eind 2003 moet dit 429.145.000 euro zijn.(17,3 miljard bef).

De Vlaamse regering wil een voorbeeldrol spelen en zal dit geld vanaf 1 januari 2003 veilig en duurzaam beleggen. Van de reserves wordt 2003 350.000.000 euro belegd in obligaties en vanaf april 2003 38.000.000 in duurzame aandelen uit het Ethibel-universum.

Bece
23 december 2002, 15:31
Verdacht is wel dat je nergens kan vinden of je in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. Alles wat je vindt zijn verwijzigingen naar regels. De inhoud en betekenis van de regels zelf is blijkbaar alleen aan insiders bekend die ze voor.......

Supe®Staaf
31 december 2002, 16:15
Het is allesbehalve liberaal om de mensen een verzekeringsproduct op te dringen.
Wanneer de mutualiteit niet kan instaan voor voldoende financiering, dan moet er maar nationaal een bijdrageverhoging geschieden.
En dan lees ik dat ze met de ons ontwrongen centen nog een beetje gaan speculeren ook. Of is het gewoon centen 'investeren' (lees: toestoppen) in/aan 'bevriende' bedrijven?

Schande.

Dosz
7 januari 2003, 15:52
Het is allesbehalve liberaal om de mensen een verzekeringsproduct op te dringen.
Wanneer de mutualiteit niet kan instaan voor voldoende financiering, dan moet er maar nationaal een bijdrageverhoging geschieden.
En dan lees ik dat ze met de ons ontwrongen centen nog een beetje gaan speculeren ook. Of is het gewoon centen 'investeren' (lees: toestoppen) in/aan 'bevriende' bedrijven?

Schande.

Probleem hierbij is dat de zorgverzekering enkel geld in het Vlaamse gedeelde(althans dat dacht ik toch), dus een nationale bijdrage is dan al uit den boze.

RJF
10 januari 2003, 13:48
Mijn mening is dat de zorgverzekering een bijkomende last betekent voor alle Vlamingen boven de 25 jaar. De verstrekte zorgen zouden reeds in het pakket van de ziekte en invaliditeitenverzekering moeten zitten en dus betaald worden uit de RSZ-bijdragen die van de lonen worden afgehouden.
Wanneer de Overheid nu eens de MUTIALITEITEN afschafte, dan kan die zorgverstrekking ruimschoots uit die besparing betaald worden.
Zoals Steve Stevaert het steeds opnieuw zegt : waarom een tweede keer belasting betalen voor iets dat je reeds betaald hebt.
Wat is het doel van de mutualiteit ? Het bestaat erin jou een bedrag terug te storten dat je bij de arts teveel hebt betaald. Die arts kon het rechtstreeks bij het RIZIV opvragen op basis van het attest van bezoek dat hij heeft uitgeschreven. De apothekers doen dat toch ook ?
Waarom staat daar dan nog een tussenschakel tussen die alleen weer kost. Ziet maar naar het gehele SIS-kaarten systeem. Ik heb al meer dan een maand een kaart die niet correspondeert met mijn sociale toestand. (Gepensionneerd sinds 1.1.03). Van de MIVB heb ik wel mijn "gratis-vervoers'-pas toegestuurd gekregen, bijtijds.
AFSCHAFFEN maar al die overbodige politieke instellingen, die overigens bijdragen opeisen die ze, omdat ze eens wettelijk opgelegd werden (-gedurende 2 jaar-), nog steeds als wettelijk vereist doen schijnen aan hun leden. (het betreft de 90 BEF/jaar die het eerste en tweede jaar echt wettelijk waren voorgeschreven, maar daarna niet meer.
Maar ja die onnozele burger die weet dat toch niet, en betaalt maar.
(4.000.000 x 2.5 €= 10.000.000 € of 400.000.000 EBF/jaaar). Chchchut!

Knuppel
10 januari 2003, 14:13
Het is allesbehalve liberaal om de mensen een verzekeringsproduct op te dringen.
Wanneer de mutualiteit niet kan instaan voor voldoende financiering, dan moet er maar nationaal een bijdrageverhoging geschieden.
En dan lees ik dat ze met de ons ontwrongen centen nog een beetje gaan speculeren ook. Of is het gewoon centen 'investeren' (lees: toestoppen) in/aan 'bevriende' bedrijven?

Schande.

Probleem hierbij is dat de zorgverzekering enkel geld in het Vlaamse gedeelde(althans dat dacht ik toch), dus een nationale bijdrage is dan al uit den boze.

Klopt. Daarom wordt het ook een "Vlaamse" zorgverzekering genoemd.
Moest ze federaal geregeld zijn, er werd wellicht niet zo op geschampt.
Met het geld van pensioensparen wordt trouwens ook op de beurs gespeculeerd, maar daar hoor ik niet zo over klagen want...federaal geregeld, nietwaar?

Ik denk maar zo, moest het geen goeie zaak zijn maar een slechte voor de Vlamingen, de franstaligen zouden ze niet hebben proberen af te schieten.
Ik heb geen groot inkomen maar ik vind dat we ook eens een keertje solidair mogen zijn met onze eigen Vlaamse mensen.
U toch ook?

Supe®Staaf
10 januari 2003, 14:18
Fonds helpt 110.000 vlamingen.
Besteelt dus 5.890.000 andere vlamingen.

Knuppel
10 januari 2003, 20:42
Fonds helpt 110.000 vlamingen.
Besteelt dus 5.890.000 andere vlamingen.

Neen Staafje,
Dat heet "solidariteit'.
En die solidariteit kost bijl�*�*�*�*nge niet zoveel als een autootje per Vlaams gezin om de paar jaar. :wink:
Bovendien zien we duidelijk het resultaat van onze solidariteit.
Daarbovenop weet ik zeker dat die 110.000 geholpen mensen ons dankbaar zijn voor onze solidariteit. :D
Wij zijn nu eenmaal een solidair volkje, hé?
Of mogen we niet solidair zijn met het "eigen volk"? :P
Solidariteit is toch solidariteit, niet? 8)

Dosz
13 januari 2003, 15:47
Wat is het doel van de mutualiteit ? Het bestaat erin jou een bedrag terug te storten dat je bij de arts teveel hebt betaald.

Vergeet de uitkeringen niet (vervangingsinkomen bij ziekte)

Herman Allaert
15 januari 2003, 13:21
Knuppel:
Zijn die zgn "transferten" van Vlaanderen naar Wallonië ook niet voor een groot deel te beschouwen als solidariteit?
Als een Vlaming en een Waal evenveel verdienen (bruto) dan betalen ze toch evenveel voor de SZ en kan je dus niet stellen dat er een "transfer" is van die Vlaming naar die Waal. Als er in Wallonië meer misbruiken zouden zijn dan betalen de gezonde, werkende Walen daar evenveel voor als hun Vlaamse collega's en kan men niet stellen dat enkel de Vlamingen daarvoor moeten opdraaien.

Knuppel
15 januari 2003, 13:33
Zijn die zgn "transferten" van Vlaanderen naar Wallonië ook niet voor een groot deel te beschouwen als solidariteit?


Je zegt dat goed: voor een groot deel.
Voor een ander deel dus niet.
Bovendien is het niet verboden om daar iets tegenover te zetten....
Ik ga daar niet over doorbomen want dat weet jij beter dan ik.

Herman Allaert
16 januari 2003, 12:17
Knuppel:
Denk je niet dat tussen Vlaamse provincies ook "transferten" plaatsvinden en dat er in de ene provincie meer misbruiken zijn dan in de andere? Ga je voor de solidariteits-transferten tussen Vlaamse provincies ook "iets tegenover zetten"?
Wat zou ik volgens jou beter weten en waarom?