PDA

View Full Version : Zonnepanelen op de weg.


Fallen Angel
8 september 2009, 19:04
Een tijdje geleden had ik dit idee al eens op het forum gepost.
Blijkbaar heeft iemand reeds dit idee in werkelijkheid omgezet:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/990166/2009/09/08/Amerikaan-ontwerpt-baanbrekende-zonnepanelen-waar-je-kan-over-rijden.dhtml

Amerikaan ontwerpt baanbrekende zonnepanelen waar je kan over rijden

Het Amerikaanse Ministerie van Transport heeft een - weliswaar kleine - subsidie toegekend aan een bedrijf dat wegen wil bouwen van zonnepanelen. Solar Roadways heeft speciale zonnepanelen ontworpen van ongeveer 3,5 bij 3,5 meter, die het asfalt op autowegen zouden kunnen vervangen.

...............................................

91 procent
Voor één mijl Amerikaanse snelweg van vier rijbanen breed (3,6 meter breedte per rijbaan) wordt een opbrengst becijferd van 4,8 miljoen kWh per jaar. Als alle Amerikaanse verharde oppervlakten (wegen, parkeerplaatsen, opritten) belegd wordt met hun zonnetegels dan geeft dat 13,4 miljard kWh stroom per jaar of zowat 91% van het stroomverbruik in de hele wereld.


Goed idee?

maddox
8 september 2009, 20:29
Die gaan veel opbrengen tijdens de file.

maddox
8 september 2009, 20:29
dubbel

Zwitser
9 september 2009, 12:24
Goed idee?

Nee (http://depletedcranium.com/worst-solar-power-concept-ever/).

Flanelcondoom
9 september 2009, 12:25
Baanbrekende zonnepanelen op de weg.


Wat heb ik toch flauwe humor.

smokey
9 september 2009, 13:27
het zou super zijn moest deze weg tegelijktijd ook energie leveren aan de voertuigen die erop rijden

Fallen Angel
9 september 2009, 18:06
Nee (http://depletedcranium.com/worst-solar-power-concept-ever/).

Interessant artikel. Alleen heb ik een paar opmerkingen:

Ice, which can melt and then refreeze, potentially separating layers or forcing its way into small cracks

Breuken door bevriezen van water zijn een probleem bij brosse materialen omdat zij de toegenomen spanning niet elastisch kunnen opvangen.
Bij elastische materialen is dit echter geen probleem (heb je ooit al kapotgesprongen plastiek gezien in de winter).
Dat is één van de redenen waarom men nu veel oude betonnen (bros en poreus) wegen vervangt door asfalt (elastisch en poreus) of beton (compact beton met plastificeerders) wegen.
Het probleem met elastische materialen is dat ze niet erg slijtvast zijn. Men zal dus hoogstwaarschijnlijk een soort composiet gaan gebruiken.

# Plowing (as mentioned above)
# Road salt and sand (as mentioned above)
# Dirt, sand and dust, both blowing onto the road and being tracked by tires
# Pebbles and small stones, being run over, ground in and agitated by cars
# The occasional car that is dragging part of the muffler or the chains on a trailer hitch
# Cars occasionally skidding to a stop
# A variety of tire types, potentially including metal studded tires

Materiaaltechnische problemen. Groot probleem, maar niet onoverkomelijk gezien recente ontwikkelingen:

Lichtdoorlatend beton (nu nog een peperdure architectuur gimmick, morgen misschien functioneel betaalbaar)
http://asia.cnet.com/i/r/2008/crave/gd/63002004/litracon_sc.jpg

Voltian
10 september 2009, 18:59
Baanbrekende zonnepanelen op de weg.


Wat heb ik toch flauwe humor.

't is niet erg, je kan er ook niet aan doen...

Zwitser
14 september 2009, 09:27
Breuken door bevriezen van water zijn een probleem bij brosse materialen omdat zij de toegenomen spanning niet elastisch kunnen opvangen.
Bij elastische materialen is dit echter geen probleem (heb je ooit al kapotgesprongen plastiek gezien in de winter).

Ja...


Dat is één van de redenen waarom men nu veel oude betonnen (bros en poreus) wegen vervangt door asfalt (elastisch en poreus) of beton (compact beton met plastificeerders) wegen.

Gezien hoe de straten er hier uitzagen na de laatste winter (die dit jaar behoorlijk hard was) is asfalt geen wondermiddel. Het is natuurlijk wel makkelijker te repareren.



Materiaaltechnische problemen. Groot probleem, maar niet onoverkomelijk gezien recente ontwikkelingen:

Zeker niet onoverkomelijk. Met genoeg geld is alles oplosbaar.
Echter, ik acht het onbewezen dat dergelijke zonnepanelen in staat zullen zijn hun eigen energiekost terug te verdienen, laat staan dat ze nuttige hoeveelheden energie gaan opbrengen.

eno2
14 september 2009, 09:39
Een tijdje geleden had ik dit idee al eens op het forum gepost.
Blijkbaar heeft iemand reeds dit idee in werkelijkheid omgezet:

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/990166/2009/09/08/Amerikaan-ontwerpt-baanbrekende-zonnepanelen-waar-je-kan-over-rijden.dhtml



Goed idee?
Ja, vooral op fietspaden.

Fallen Angel
14 september 2009, 09:50
Ja...

Zal hoogstwaarschijnlijk pvc geweest zijn.
pvc wordt bros in lage temperaturen.

Gezien hoe de straten er hier uitzagen na de laatste winter (die dit jaar behoorlijk hard was) is asfalt geen wondermiddel. Het is natuurlijk wel makkelijker te repareren.

Veel hangt af van hoe asfalt gelegd is.
El cheapo landweg waar profiel en ondergrond niet belangrijk zijn of een autostrade waar men met nauwe toleranties en een goede ondergrond werkt.

Zeker niet onoverkomelijk. Met genoeg geld is alles oplosbaar.
Echter, ik acht het onbewezen dat dergelijke zonnepanelen in staat zullen zijn hun eigen energiekost terug te verdienen, laat staan dat ze nuttige hoeveelheden energie gaan opbrengen.

Ik denk niet dat men voor zulke toepassingen de beste zonnepannelen gaat gebruiken. Het zal dan hoogswaarschijnlijk gaan om de goedkoopste cellen per vierkante meter.
Dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dye-sensitized_solar_cells
Of dit:
http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_solar_cell

slegie
14 september 2009, 10:45
De vraag is niet zozeer of het mogelijk is maar eerder of het winstgevend is.

Ik kan me inbeelden dat elke meter straat enorm duur zal worden, niet alleen om te leggen maar ook onderhoud en reparaties en dus elke meter straat zal genoeg energie moeten kunnen opwekken die de investeringskost en onderhoud zo snel mogelijk terug verdiend want alles moet winst opbrengen anders kun je het vergeten in deze samenleving ook al is je idee zeer goed voor de mensheid. geld is nog steeds de enige factor die telt, de toekomst van de mensheid is bijzaak en zorgen voor morgen

Dus 1 meter straat, hoeveel zonnepanelen kunnen daar op momenteel en hoeveel energie leveren die dan samen? tel die energie op en bereken hoeveel geld je hiervoor krijgt dan weet je ook ineens hoeveel uw meter weg met zonnepanelen mag kosten en ook het onderhoud niet te vergeten

dan weet je direct of het project haalbaar is of ni

Raven
14 september 2009, 13:41
Wij hebben dan ook zoveel highway door zon-verbrande prairies zoals de VS...

patrickve
14 september 2009, 14:52
Goed idee?

Het lijkt me toch een beetje om problemen vragen. Het lijkt mij moeilijker om PV panelen te ontwerpen die 1) netjes moeten blijven en 2) niet verslijten en 3) prima wegmateriaal zijn voor auto's en trucks, eerder dan PV panelen te ontwerpen die enkel maar stroom moeten leveren.

Natuurlijk is het aantrekkelijk om die "verloren oppervlakte" die de weg voorstelt, te gebruiken, maar ik vraag mij serieus af of het sop de kool waard is. Waarom die panelen niet NAAST de weg zetten, bvb ? Of BOVEN de weg ?

Want een zonnepaneel dat vol zwart stof en vettigheid ligt, werkt dat nog goed als zonnepaneel ? Of moet schoonmaak personeel daar om de twee weken met Ajax die panelen/wegen komen wassen en opblinken ?

maddox
14 september 2009, 15:20
Dan vind ik het Nederlandse idee om de snelweg te gebruiken als zonnecollector een pak beter. Het is goedkoper, te combineren met de huidige wegenbouwtechnologie en op zijn minst betrouwbaar.

De Prodigy
17 september 2009, 23:55
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom.
Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte.

Libro
18 september 2009, 23:08
Goed idee?Als het werkt wel ja.

Libro
18 september 2009, 23:09
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom.
Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte.

:thumbsup: Verder geen commentaar, 'k kan het niet beter zeggen.

Fallen Angel
19 september 2009, 21:08
Het lijkt me toch een beetje om problemen vragen. Het lijkt mij moeilijker om PV panelen te ontwerpen die 1) netjes moeten blijven en 2) niet verslijten en 3) prima wegmateriaal zijn voor auto's en trucks, eerder dan PV panelen te ontwerpen die enkel maar stroom moeten leveren.

Natuurlijk is het aantrekkelijk om die "verloren oppervlakte" die de weg voorstelt, te gebruiken, maar ik vraag mij serieus af of het sop de kool waard is. Waarom die panelen niet NAAST de weg zetten, bvb ? Of BOVEN de weg ?

Want een zonnepaneel dat vol zwart stof en vettigheid ligt, werkt dat nog goed als zonnepaneel ? Of moet schoonmaak personeel daar om de twee weken met Ajax die panelen/wegen komen wassen en opblinken ?

Mja in één van de vorige posts had ik een aantal mogelijke denkpistes gegeven over materialen enz....

Maar over stof en vuiligheid.
Het leuke is dat een drukbereden autostrade net zichzelf (redelijk) schoonhoud. De wind van de honderden auto's en vrachtwagens blaast stof en vuil weg van de rijbaan. Het verschil kan je zien tussen de rijbaan en de pechstrook. De pechstrook ligt vol met vuil terwijl de rijbaan er proper uit ziet.

Fallen Angel
19 september 2009, 21:10
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom.
Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte.

Hmmm de toekomst is volgens mij een mengeling van de twee. Zowel collectieve als private energiewinning.
Uitsluitend 1 van de twee kiezen is om problemen vragen.

Micele
19 september 2009, 21:35
Maar over stof en vuiligheid.
Het leuke is dat een drukbereden autostrade net zichzelf (redelijk) schoonhoud. De wind van de honderden auto's en vrachtwagens blaast stof en vuil weg van de rijbaan. Het verschil kan je zien tussen de rijbaan en de pechstrook. De pechstrook ligt vol met vuil terwijl de rijbaan er proper uit ziet.
Idd, maar ook eens gedacht wat autosnelwegbestuurders en passagiers slikken via de lucht"verversing" (vooral ultrafijne roetdeeltjes) en wat zich in het luchtverversingscircuit kan opstapelen ?

Of gewoon zomaar eens ventilator in de hoogste stand zetten, liefst niet ademen... ;-)

Naja, roken in de auto maakt het nog erger...
http://www.youtube.com/watch?v=7LA7uYKQ1Lw

patrickve
20 september 2009, 03:59
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom.
Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte.

Onze economische evolutie is eerder in de omgekeerde richting geweest: specialisatie. Er is inderdaad een gedachtenstroming om het weer allemaal zelf te doen, zijn eigen water, zijn eigen energie, zijn eigen voedsel uit zijn eigen tuin die sinds de jaren 68 zijn romantiek verspreidt, maar in de praktijk delegeren we meer en meer van onze behoeften. Dat maakt dat er inderdaad grote aantallen tussenpersonen zijn, en vaak spelen we zelf op professioneel vlak "tussenpersoon" op een of andere manier. Zo houdt het ons bezig.

patrickve
20 september 2009, 04:03
Het leuke is dat een drukbereden autostrade net zichzelf (redelijk) schoonhoud. De wind van de honderden auto's en vrachtwagens blaast stof en vuil weg van de rijbaan. Het verschil kan je zien tussen de rijbaan en de pechstrook. De pechstrook ligt vol met vuil terwijl de rijbaan er proper uit ziet.

Kan zijn, hoor. Maar je hebt geen centimeters dik stof nodig om de efficientie van een zonnepaneel omlaag te halen: een dun laagje zwarte vettigheid zal wel al volstaan, nee ? Nu ja, ik weet het niet, maar het lijkt me toch een punt waar rekening zou moeten mee gehouden worden. Het zou te dom zijn om voor miljarden Euro's zonnepaneel autostrades te bouwen om dan vast te stellen dat na 6 maanden, de efficientie door 5 is gedeeld of zo omdat er geen licht meer door geraakt...

praha
1 oktober 2009, 01:13
Dan vind ik het Nederlandse idee om de snelweg te gebruiken als zonnecollector een pak beter. Het is goedkoper, te combineren met de huidige wegenbouwtechnologie en op zijn minst betrouwbaar.
Refereer je naar warmtepompsystemen ?

praha
1 oktober 2009, 01:16
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom.
Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte.
dat zou leuk zijn en heilzaam voor allen... ik vrees alleen dat men dit net ten alle prijze wilt vermijden.
Als je bedenkt met wat voor regelneverij een gewone burger te maken krijgt als ie wat op poten wilt zetten : zonnepanelen, windmolentjes ... gelukkig is het al iets verbeterd ... daar waar grote projectontwikkelaars her en der giganten kunnen neerpoten.

maddox
1 oktober 2009, 06:07
Refereer je naar warmtepompsystemen ?

Yeps

De warmte die het asfalt in de zon opslaat versluizen naar de ondergrond wat verder op, en als het asfalt onder temperatuur X komt, terugpompen als "ontijzer". of anders als verwarming voor een groep woningen etc etc.

Simpele gekende technologie, en indien op voldoend grote schaal toegepast, dubbel en dik rendabel. Ook is het puur mechanisch, en stevig genoeg uit te voeren voor dagdagelijks misbruik.

brother paul
1 oktober 2009, 08:57
sowieso denk ik toch

stel dat alle warmte verliezen van de auto's zou gerecupereerd worden, dan heb je nu 30% rendement, dan komt 70% beschikbaar als warmteenergie om huizen, serres,scholen te verwarmen...

stel dat alle warmteverliezen van energiecentrales gerecupereerd worden, dan heb je nog eens een pak warmte energie 'gratis'

De enige manier om dit te doen is: locale electriciteitsproductie met gascentrales WKK, en die gestuurd maken in functie van warmtebehoefte. En combineren met electrisch rijden.

En als we dit 100% uitvoeren, wordt zogoed als gans Belgie dubbel energieefficient.
Simpel idee, en met oneindig sterke besparing.

Als we een CASCADE maken aan WKK...
dan kan ik mij ook inbeelden dat we volgende doen

1° verbranden 1000° voor energie productei
2° restwarmte 500° voor hitteproductie bvb bij allerlij industriele producties
3° restwarmte 100° voor verwarming gebouwen met ammoniumcyclus
komt 140% energie onder vorm van warmte bij 80° beschikbaar om te douchen, en huizen te verwarmen
4° en finaal heb je 40% van energie beschikbaar om te vriezen

Dus deze cascade massaal in bouwen in de maatschappij moet een IMMENSE besparing opleveren...

Zwitser
1 oktober 2009, 11:09
Als we een CASCADE maken aan WKK...
dan kan ik mij ook inbeelden dat we volgende doen

1° verbranden 1000° voor energie productei
2° restwarmte 500° voor hitteproductie bvb bij allerlij industriele producties
3° restwarmte 100° voor verwarming gebouwen met ammoniumcyclus
komt 140% energie onder vorm van warmte bij 80° beschikbaar om te douchen, en huizen te verwarmen
4° en finaal heb je 40% van energie beschikbaar om te vriezen

Dus deze cascade massaal in bouwen in de maatschappij moet een IMMENSE besparing opleveren...

De besparing is veel minder dan je denkt. Je vergeet immers dat door verschillende thermische cycli te cascaderen je de efficientie van elke afzonderlijke cyclus vermindert.

Als je bijvoorbeeld de "koude" kant van de thermische cyclus in een electriciteitscentrale verhoogd van pakweg 20 naar 500 graden (wat jij hier voorstelt) dan ga je merken dat de efficientie van je electriciteitsproductie behoorlijk naar beneden gaat. Je kan niet om de wetten van de thermodynamica heen.

Dat is iets wat ontwerpers van WKK centrales goed weten. Produceer je meer warmte, dan gaat je electriciteitsproductie omlaag, en met meer dan wat je extra aan warmte produceert. Daardoor is WKK eigenlijk maar marginaal efficienter dan warmte en electriciteit afzonderlijk produceren.

Lees maar eens vanaf hier:
http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c21/page_145.shtml