PDA

View Full Version : Machinist overwerkt, NMBS betaalt taxi


Libro
18 september 2009, 21:52
Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/997751/2009/09/18/Machinist-overwerkt-NMBS-stuurt-taxi.dhtml

netslet
18 september 2009, 22:00
Werknemersrechten.

Libro
18 september 2009, 22:05
Werknemersrechten.Akkoord maar dit voorval was te vermijden met een degelijke planning.

netslet
18 september 2009, 22:10
Akkoord maar dat is te vermijden met een degelijke planning.

In hun plan zat alleszins de inzet van taxi's in. Wat dat betreft zijn de passagiers wel correct behandeld geweest lijkt het. 't ging die mensen dan ook waarschijnlijk meer om van punt a naar b te geraken dan om het treinreizen op zich.

Dan zijn er misschien een klein beetje extra kosten geweest en daar moet dan inderdaad rekening mee gehouden worden. Er zijn dus extra gegevens voorhanden om rekening mee te houden bij het maken/verfijnen van een planning. Jochei!

Iedereen content.

Libro
18 september 2009, 22:14
In hun plan zat alleszins de inzet van taxi's in. Wat dat betreft zijn de passagiers wel correct behandeld geweest lijkt het. 't ging die mensen dan ook waarschijnlijk meer om van punt a naar b te geraken dan om het treinreizen op zich.

Dan zijn er misschien een klein beetje extra kosten geweest en daar moet dan inderdaad rekening mee gehouden worden. Er zijn dus extra gegevens voorhanden om rekening mee te houden bij het maken/verfijnen van een planning. Jochei!

Iedereen content.Kan je evengoed meteen de auto nemen.

netslet
18 september 2009, 22:26
Kan je evengoed meteen de auto nemen.

Die mensen die op die trein wachten hadden naar alle waarschijnlijkheid geen eigen auto bij zich. Ze hadden alleszins niet de intentie om een voertuig mee te sleuren en benzine te betalen. Ze hadden immers allemaal al een treinticket gekocht.

En de mensen die jou mening aangedaan waren die avond, die leefden inderdaad samen met hun auto nog lang en gelukkig.

Nee, hebt gij eigenlijk persoonlijk iets tegen openbaar vervoer? :-P

Libro
18 september 2009, 23:07
Nee, hebt gij eigenlijk persoonlijk iets tegen openbaar vervoer? :-PJa:-P

netslet
18 september 2009, 23:26
Ja:-P

Had dat dan gezegd!

Al die zever voor niks getypt.

We zullen iedereen gelukkig maken en de discussie als volgt afronden: ik post een foto ter propoganda van de trein en jij mag daaronder een afbeelding van je favoriete autobak posten.

netslet
18 september 2009, 23:26
http://img89.imageshack.us/img89/3712/sm00034.jpg

Libro
19 september 2009, 12:45
Had dat dan gezegd!
't Is maar dat het openbaar vervoer altijd als mirakeloplossing voor mobiliteit en milieu wordt voorgesteld, op basis van argumenten die een belediging zijn voor mijn intelligentie. Op den duur begint een mens dan ook alle gevoel voor nuance te verliezen en ben ik altijd wel te vinden voor een potje OV-bashen. Het is inderdaad een geste naar de reiziger toe om in voorliggend geval een taxi te voorzien (ze hadden hem evengoed in de kou kunnen laten staan zoals bij de eerste de beste wilde staking) maar dat belet niet dat ik er toch het mijne van denk.

schaduw
19 september 2009, 17:12
Het is verboden voor treinbestuurders om langer dan 9 uur te rijden behalve in bepaalde reeksen van het goederenvervoer (ook adr). Reservebestuurders reizigers zullen op dat uur niet meer voor handen zijn geweest. Taxi's kunnen voor de nmbs gemakkelijk nog goedkoper uitkomen dan het hele treinstel elektriciteit te laten gebruiken voor een klein aantal personen. Iedereen happy behalve de openbaar vervoer bashers.

stapas
19 september 2009, 17:46
Het lijkt me een pragmatische oplossing die taxi's. En als de trein niet al te vol zat ook een goedkope oplossing. Akkoord, het mag niet gebeuren, maar het lijkt me hier prima opgelost.

De Nederlandse of Britse spoorwegen zouden de reizigers wellicht ergens midden in de nacht 3 uur laten staan wachten.

Dronkoers
22 september 2009, 17:47
Sommige machinisten zijn om niks verlegen eh

Zwitser
23 september 2009, 07:44
De Nederlandse of Britse spoorwegen zouden de reizigers wellicht ergens midden in de nacht 3 uur laten staan wachten.

De Nederlandse of Britse (of Duitse of Franse) spoorwegen waren ook met taxis afgekomen. Ze zijn immers verplicht om (binnen redelijke grenzen) het nodig te doen opdat je op je bestemming aankomt.

Herr Flick
23 september 2009, 08:47
Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/997751/2009/09/18/Machinist-overwerkt-NMBS-stuurt-taxi.dhtml


Die machinist kan daar overigens niets aan doen,de regelmenten zijn duidelijk en als hij zich daar niet aan houd, dan is hij verantwoordelijk in geval van een ongeval.

Bij piloten gebeurd identiek hetzelfde, als een vliegtuig of een trein dus meer vertraging maakt, kan de maximum "veilige" arbeidstijd overschreden worden en dan mag men niet meer rijden, vliegen, voor truck en bus chaufeurs geld ook dergelijke regeling.

farak
25 september 2009, 16:21
De vraag is hoe lang het nog duurde alvorens hij op bestemming was. In België kan dit niet lang zijn. Wa ne zeveraar. Als we allemaal de regeltjes elke keer zo strikt naleven, zal er nog veel veranderen.

Geen dokters op speodgevallen want die mogen ook maar 8 uur doen. Ik zou die eens naar huis willen zien gaan.

Sorry, de volgende dokter komt binnen 6 uur, even wachten nog. Danke

roger verhiest
25 september 2009, 16:28
Sommige machinisten zijn om niks verlegen eh

Die werken hun 9 uur en niet langer ten einde de andere verkeersdeelnemers en hun passagiers niet in gevaar te brengen. Ik heb groot respect voor het europees treinpersoneel, dat ik als zeer correct en behulpzaam ervaar -
spijtig is dat we nog steeds met "nationale" spoorwegen zitten die geen oog hebben voor de grote reizigersvraag op internationale verbindingen -
wat het internationaal treinreizen absurd duur maakt in vergelijking met de goedkope luchtvaartmaatschappijen en de internationale lijnbusoperatoren.

Scherven A. Mok
25 september 2009, 16:32
De vraag is hoe lang het nog duurde alvorens hij op bestemming was. In België kan dit niet lang zijn. Wa ne zeveraar. Als we allemaal de regeltjes elke keer zo strikt naleven, zal er nog veel veranderen.

Geen dokters op speodgevallen want die mogen ook maar 8 uur doen. Ik zou die eens naar huis willen zien gaan.

Sorry, de volgende dokter komt binnen 6 uur, even wachten nog. Danke

Als een treinbestuurder langer dan negen uur rijdt en er springt weer eens iemand onder de trein of iemand zigzagt door de gesloten overweg wat bijna dagelijkse kost is dan wordt de treinbestuurder verantwoordelijk gesteld. En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden van dingen die zwaar fout kunnen gaan. Een dokter wordt meestal nog bijgestaan door enkele andere mensen en kan op een foutje door vermoeidheid gewezen worden. De treinbestuurder zit alleen en een klein foutje kan zeer zware gevolgen hebben.

farak
25 september 2009, 16:38
Dat wil ik eens zien. Een trein die ontspoort en waar de verantwoordelijkheid in de schoenen van de machinist wordt geduwd, die 9 uur reed. In theorie misschien, in praktijk zal dit toch niet gebeuren??

Scherven A. Mok
25 september 2009, 16:45
Ik wil dat liever niet zien.

farak
25 september 2009, 17:14
Als een treinbestuurder langer dan negen uur rijdt en er springt weer eens iemand onder de trein of iemand zigzagt door de gesloten overweg wat bijna dagelijkse kost is dan wordt de treinbestuurder verantwoordelijk gesteld. En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden van dingen die zwaar fout kunnen gaan. Een dokter wordt meestal nog bijgestaan door enkele andere mensen en kan op een foutje door vermoeidheid gewezen worden. De treinbestuurder zit alleen en een klein foutje kan zeer zware gevolgen hebben.

Als iemand onder je trein springt ben je als machinist verantwoordelijk?
Als iemand de verkeersregels negeert en sterft, dan is de machinist verantwoordelijk? Ik dacht van niet. Hij wordt verantwoordelijk gesteld omdat hij met de trein reed, maar dat is ook al. Hij zal er zeker niet voor moeten opdraaien.

Zwitser
26 september 2009, 14:21
Dat wil ik eens zien. Een trein die ontspoort en waar de verantwoordelijkheid in de schoenen van de machinist wordt geduwd, die 9 uur reed. In theorie misschien, in praktijk zal dit toch niet gebeuren??


Het is voldoende dat een machinist te snel rijd, of door een rood sein en er kan een ongeval gebeuren. Als er ergens een ongeval gebeurt zal er altijd onderzocht worden of de machinist zijn job goed gedaan heeft.

Zwitser
26 september 2009, 14:24
De vraag is hoe lang het nog duurde alvorens hij op bestemming was. In België kan dit niet lang zijn. Wa ne zeveraar. Als we allemaal de regeltjes elke keer zo strikt naleven, zal er nog veel veranderen.


Het probleem was dat het voor de betreffende machinist al de zoveelste keer was dat dit gebeurde. Hij was dit gewoon beu, en besloot deze keer op zijn strepen te staan.
De kern van het probleem is dat de NMBS gewoon niet goed in plannen is. En dat ondanks dat ze ruim meer administratief personeel hebben dan ze nodig hebben.

Scherven A. Mok
26 september 2009, 17:05
Als iemand onder je trein springt ben je als machinist verantwoordelijk?
Als iemand de verkeersregels negeert en sterft, dan is de machinist verantwoordelijk? Ik dacht van niet. Hij wordt verantwoordelijk gesteld omdat hij met de trein reed, maar dat is ook al. Hij zal er zeker niet voor moeten opdraaien.


Draai de boel gewoon om ja. Dat er nog geen treinbestuurders veroordeeld zijn is omdat ze hun verkeersregels zo goed mogelijk proberen respecteren. Geen bestuurder die harder zal gaan rijden dan mag om zijn reizigers op tijd op hun bestemming te brengen. Tenandere ik heb weet van boetes omwille van 2 km/u te snel rijden.
Natuurlijk ben je als machinist niet verantwoordelijk als er iemand onder je trein springt. Maar als je tien km/u te hard reed heb je het aan je rekker ook al kon je er dan nog niets aan doen. Dat zijn burgerlijke rechtbanken en geen NMBS rechtbank of zoiets die daar gaan over oordelen.
En het zelfde geld voor langer rijden dan is toegestaan.

farak
26 september 2009, 19:04
Het probleem was dat het voor de betreffende machinist al de zoveelste keer was dat dit gebeurde. Hij was dit gewoon beu, en besloot deze keer op zijn strepen te staan.
De kern van het probleem is dat de NMBS gewoon niet goed in plannen is. En dat ondanks dat ze ruim meer administratief personeel hebben dan ze nodig hebben.

Dat is wat ik al dacht. Welke andere uitleg sommigen willen geven is gewoon te grappig!

farak
26 september 2009, 19:07
Natuurlijk ben je als machinist niet verantwoordelijk als er iemand onder je trein springt.

Als de machinist zich aan de regels houdt, kan hij niet verantwoordelijk zijn. Sommigen opperden dat hij ook in andere gevallen in fout was, ik niet. Kom er nu dus niet aan mijn adres mee af.

Scherven A. Mok
27 september 2009, 07:59
Als de machinist zich aan de regels houdt, kan hij niet verantwoordelijk zijn. Sommigen opperden dat hij ook in andere gevallen in fout was, ik niet. Kom er nu dus niet aan mijn adres mee af.


Dan moet je sommigen quoten en niet ondergetekende.

guido 007
27 september 2009, 12:01
Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/997751/2009/09/18/Machinist-overwerkt-NMBS-stuurt-taxi.dhtml


Ze hadden beter en beterkoop een verse machinst met een taxi gestuurd.

Ik vind het wel overdreven hoor, ik dacht dat je wettelijk niet meer dan 11 uren mocht presteren.

guido 007
27 september 2009, 12:05
Die machinist kan daar overigens niets aan doen,de regelmenten zijn duidelijk en als hij zich daar niet aan houd, dan is hij verantwoordelijk in geval van een ongeval.

Bij piloten gebeurd identiek hetzelfde, als een vliegtuig of een trein dus meer vertraging maakt, kan de maximum "veilige" arbeidstijd overschreden worden en dan mag men niet meer rijden, vliegen, voor truck en bus chaufeurs geld ook dergelijke regeling.

Dus een piloot moet halverwege stoppen, en een taxi bellen?

Kon de machinist dit niet aankaarten vooraleer hij vertrok?

farak
27 september 2009, 12:08
Ze hadden beter en beterkoop een verse machinst met een taxi gestuurd.

Flanelcondoom
27 september 2009, 12:10
Waarom zeveren mensen hier? NMBS heeft het probleem opgelost. Toch goed?


Of gaat het hier over jullie dierbaar belastinggeld?

guido 007
27 september 2009, 12:20
Waarom zeveren mensen hier? NMBS heeft het probleem opgelost. Toch goed?


Of gaat het hier over jullie dierbaar belastinggeld?

Dit is een oplossing ja, maar het lost structureel niets op. Morgen moet dezelfde machinist of een collega meer dan 9u00 rijden en dan? 100 taxi's klaar zeteen?

Flanelcondoom
27 september 2009, 12:22
Dit is een oplossing ja, maar het lost structureel niets op. Morgen moet dezelfde machinist of een collega meer dan 9u00 rijden en dan? 100 taxi's klaar zeteen?

Wat is, structureel gezien, hier het probleem?

farak
27 september 2009, 12:25
planning, dienstregeling

guido 007
27 september 2009, 12:28
Wat is, structureel gezien, hier het probleem?

Zoals je ook al niet kan lezen in andere topics, kan je het hier ook niet. Erg voor u, terwijl je hier de slimme alleswetende betweter wil uithangen.

Flanelcondoom
27 september 2009, 12:30
planning, dienstregeling

Het gaat hier om een spoorweg. Er kan vanalles gebeuren. Misschien is zulke problemen oplossen zo goed als onmogelijk en is taxi's aanbieden gemakkelijker?

farak
27 september 2009, 12:35
Het gaat hier om een spoorweg. Er kan vanalles gebeuren. Misschien is zulke problemen oplossen zo goed als onmogelijk en is taxi's aanbieden gemakkelijker?

Dat kan gerust zijn, het zij dan zo! In deze topic erover zagen/klagen/alternatieven zoeken is toch niet erg, en zeker niet op zondag? :-)

Wat denk ik wel opvalt is dat ze deze oplossing enkel verkiezen als het niet over veel treingangers gaat. Wat als de NMBS staakt, kan je dan iedereen 's ochtends met de taxi naar de bestemming brengen?

Zwitser
27 september 2009, 15:06
Dit is een oplossing ja, maar het lost structureel niets op. Morgen moet dezelfde machinist of een collega meer dan 9u00 rijden en dan? 100 taxi's klaar zeteen?

Als zoiets overdag gebeurt dan is het doorgaans makkelijker om een andere machinist te vinden, of om gewoon de reizigers naar een andere trein door te verwijzen.
Midden in de nacht, voor de laatste trein van de dag is dat wat lastig.

Maar het is inderdaad een kwestie van planning. De SBB heeft in alle voornaamste stations een reserve trein staan. Als daar een trein meer dan 15 minuten vertraging oploopt of uitvalt wordt deze ingezet.

guido 007
27 september 2009, 16:24
Het gaat hier om een spoorweg. Er kan vanalles gebeuren. Misschien is zulke problemen oplossen zo goed als onmogelijk en is taxi's aanbieden gemakkelijker?


Een planning maken over welke machinist wanneer zal en mag rijden is niet zo moeilijk.

De machinist haalt een structureel probleem aan, als het een eenmalige gebeurtenis was, dan was het iets heel anders. De machinist gaat echter in de fout door het feit dat hij de rit aanvangt, goed wetende dat hij niet aankomt binnen zijn negen werkuren. Hij had dit moeten melden aan zijn overste met de mededeling dat hij, op het moment dat zijn negen uren erop zaten, zou stoppen en niet meer verder zou rijden. De overste had dan een machinist kunnen voorzien in het station net voordat de machinist zijn 9 uren zou bereiken.

maddox
27 september 2009, 17:15
Een planning maken over welke machinist wanneer zal en mag rijden is niet zo moeilijk.
1 magneetbord per station, magnetische naamkaartjes en trein nummers. Moeilijk he.


De machinist haalt een structureel probleem aan, als het een eenmalige gebeurtenis was, dan was het iets heel anders. De machinist gaat echter in de fout door het feit dat hij de rit aanvangt, goed wetende dat hij niet aankomt binnen zijn negen werkuren. Hij had dit moeten melden aan zijn overste met de mededeling dat hij, op het moment dat zijn negen uren erop zaten, zou stoppen en niet meer verder zou rijden. De overste had dan een machinist kunnen voorzien in het station net voordat de machinist zijn 9 uren zou bereiken.
Zoals aangehaald, het is een structureel probleem, en als de overste van die machinisten er van uitgaat, zelfs na een paar 100 klachten van die machinisten, dat ze toch die overuren gaan draaien, dan krijg je dit, machinisten die het gewoon afbollen. Waarom moet die machinist zijn overste op de hoogte stellen van dat de planning weeral eens niet klopt. Da's toch de job van die overste nietwaar, of waarom word die man/vrouw anders betaalt? Om zijn lidkaart van de PS te polijsten?

guido 007
27 september 2009, 18:30
1 magneetbord per station, magnetische naamkaartjes en trein nummers. Moeilijk he.



Zoals aangehaald, het is een structureel probleem, en als de overste van die machinisten er van uitgaat, zelfs na een paar 100 klachten van die machinisten, dat ze toch die overuren gaan draaien, dan krijg je dit, machinisten die het gewoon afbollen. Waarom moet die machinist zijn overste op de hoogte stellen van dat de planning weeral eens niet klopt. Da's toch de job van die overste nietwaar, of waarom word die man/vrouw anders betaalt? Om zijn lidkaart van de PS te polijsten?


Je hebt overschot van gelijk. Maar nu is het weeral de reiziger die gegijzeld wordt. Als een privéfirma z'n klanten zo dikwijls zou gijzelen was de firma reeds lang in faling.

In ieder bedrijf loopt al eens iets fout, moesten al deze fouten doorgerekend worden aan de "klanten" zoals nu bij de NMBS, het zou er mooi uitzien.

Als bij ons iets fout dreigt te lopen schakelen wij vooraleer het fout loopt.

Zwitser
28 september 2009, 05:57
Een planning maken over welke machinist wanneer zal en mag rijden is niet zo moeilijk.


Het is anders niet triviaal. Je moet bij de planning van de diensten rekening houden met een hoop zaken. Zo kent niet elke machinist elk type trein. En ook kennen niet alle machinisten alle lijnen. Je moet er dus voor zorgen dat je voor en bepaalde trein een machinist inplant die met het betreffende type trein mag rijden, en die de lijn kent.

Daar bestaat software voor. Maar een ander probleem bij de NMBS is een beetje een tekort aan machinisten. Dat zijn ook weer een hoop redenen voor. Onder andere heeft de NMBS teveel kantoorpersoneel, en weigerenden de vakbonden lang dat men het kantoorkader zou verkleinen terwijl men het rijdend kader vergroot. Ook is de arbeidsweek te kort, en hebben de machinisten met zoveel administratie te doen dat ze tijdens hun dienst veel minder effectief met de trein aan het rijden zijn dan ze zouden kunnen.

Zwitser
28 september 2009, 06:00
1 magneetbord per station, magnetische naamkaartjes en trein nummers. Moeilijk he.


Zullen wel grote magnetische kaartjes moeten zijn. Want op elk machinistenkaartje moet je aangeven met welke types hij of zij mag rijden, en over welke lijnen.
En op elk kaartje met een treinnummer zal ook moeten staan welke route die trein neemt, en uit welk materiaal hij bestaat...

Nee, zoiets doe je met software. Maar dan moet de wil wel bestaan. En dat men in België voortdurend aan de dienstregeling prutst helpt natuurlijk ook niet.

guido 007
28 september 2009, 06:23
Het is anders niet triviaal. Je moet bij de planning van de diensten rekening houden met een hoop zaken. Zo kent niet elke machinist elk type trein. En ook kennen niet alle machinisten alle lijnen. Je moet er dus voor zorgen dat je voor en bepaalde trein een machinist inplant die met het betreffende type trein mag rijden, en die de lijn kent.

Daar bestaat software voor. Maar een ander probleem bij de NMBS is een beetje een tekort aan machinisten. Dat zijn ook weer een hoop redenen voor. Onder andere heeft de NMBS teveel kantoorpersoneel, en weigerenden de vakbonden lang dat men het kantoorkader zou verkleinen terwijl men het rijdend kader vergroot. Ook is de arbeidsweek te kort, en hebben de machinisten met zoveel administratie te doen dat ze tijdens hun dienst veel minder effectief met de trein aan het rijden zijn dan ze zouden kunnen.


Moest het privé uitgebaat worden was het reeds lang opgelost. In de privé moet het renderen of het wordt opgedoekt. Ook hier kunnen de ambtenaren de direktie naar eigen goeddunken gijzelen. Zo zie je maar weer, het wordt hoog tijd dat de overheid alleen basisfuncties uitoefent en de rest overllaat aan ondernemers. Iedereen zal er wel bij varen, de arbeiders, die alles moeten betalen, in de eerste plaats.

Renesse
28 september 2009, 07:30
Lijkt me meer iets voor In De Gloria. :lol:

Werknemersrechten, goed en wel, maar hier is geblunderd.

1. Je laat toch in de planning niet iemand exact 8u59 werken? Vertragingen komen altijd voor, een te strak schema kan wel eens in het 100 lopen. En een kwartier is toch nog geen overdreven vertraging?
2. De trein had een kwartier vertraging, nu dacht ik dat de reistijd tussen Brussel-Zuid en Oostende ongeveer 1u15 bedroeg en de eerstvolgende halte is Gent op een half uur rijden. Stel dat de trein op tijd was, wat ging men doen? Stoppen in Welle en daar taxi's laten komen?

Jantje
28 september 2009, 07:55
Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/997751/2009/09/18/Machinist-overwerkt-NMBS-stuurt-taxi.dhtml

Vindt dat die klanten-reizigers niet te klagen hebben, zij hadden tenminste vervoer tot hun bestemming.
De reizigers die vrijdagavond de trein van of naar Essen wilde nemen waren veel slechter af. Door een verandering in de planning vanwege werken in Kapellen, waren de machinisten vergeten te stoppen in Essen of blijven staan in Kapellen.

Na twee uur wachten was de aangeboden oplossing van de NMBS, er rijden toch bussen tussen Essen en Kapellen, je kan dus met behulp van deze bussen tot in Kapellen geraken.
Je treinticket telt immers ook vanuit Kapellen en de meeste mensen hebben een abonnement bij De Lijn, dus extra kosten heb je als reiziger hierdoor niet.

Dat de mensen ondertussen hun laatste verbindingstrein naar andere bestemmingen kwijt waren, was het laatste van hun zorgen.
Het verwittigen van de reizigers van dit probleem gebeurde enkel omdat deze zelf begonnen op de zenuwen van de stationschef te werken met hun gezaag.
Pas na 2 uur nam deze de moeite om na te gaan wat er fout was met zijn treinen.

Duvelke
28 september 2009, 09:08
ik vind sjieke service van de NMBS dat ze taxi's inzetten voor de passagiers.
bovendien is het ook weer goed voor de taxi's, die er ook een graantje van meepikken.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:01
ik vind sjieke service van de NMBS dat ze taxi's inzetten voor de passagiers.


Zeer juist.

Bovendien begrijp ik niet waarover hier geklaagd wordt.

abou Anis
28 september 2009, 11:05
Dat wil ik eens zien. Een trein die ontspoort en waar de verantwoordelijkheid in de schoenen van de machinist wordt geduwd, die 9 uur reed. In theorie misschien, in praktijk zal dit toch niet gebeuren??

Ah neen, want die mannen zijn zo verstandig te stoppen als ze 9 uur gereden hebben.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:08
Vindt dat die klanten-reizigers niet te klagen hebben, zij hadden tenminste vervoer tot hun bestemming.
De reizigers die vrijdagavond de trein van of naar Essen wilde nemen waren veel slechter af. Door een verandering in de planning vanwege werken in Kapellen, waren de machinisten vergeten te stoppen in Essen of blijven staan in Kapellen.

Na twee uur wachten was de aangeboden oplossing van de NMBS, er rijden toch bussen tussen Essen en Kapellen, je kan dus met behulp van deze bussen tot in Kapellen geraken.
Je treinticket telt immers ook vanuit Kapellen en de meeste mensen hebben een abonnement bij De Lijn, dus extra kosten heb je als reiziger hierdoor niet.

Dat de mensen ondertussen hun laatste verbindingstrein naar andere bestemmingen kwijt waren, was het laatste van hun zorgen.
Het verwittigen van de reizigers van dit probleem gebeurde enkel omdat deze zelf begonnen op de zenuwen van de stationschef te werken met hun gezaag.
Pas na 2 uur nam deze de moeite om na te gaan wat er fout was met zijn treinen.

Ja, ik stond toen op de perrons. Met een aantal boze reizigers gesproken.

NMBS/Infrabel hebben te maken met bepaalde, vrij grote problemen die bijvoorbeeld bij De Lijn niet aanwezig zijn.

Ik ben op zoek naar een structurele analyse (dus zonder gezaag over ons belastinggeld) van die problemen. Als regelmatig reiziger heb ik al bepaalde dingen opgemerkt, zoals het feit dat de communicatie tussen de NMBS-treinbestuurders en de netwerkregelaars van Infrabel niet altijd even vlot verloopt.

Wat ik weet van een insider is dat gezien het feit dat B-Cargo failliet is aan't gaan, ze op alle mogelijke manieren geld proberen te recupereren. Dat was volgens mijn bron ook de verklaring van de verstrenging van de attitude van de controleurs die de laatste weken te merken is. Terwijl deze vroeger losser waren, riskeert men nu veel sneller een boete.


Ook zijn bepaalde zaken ronduit onredelijk: Indien men vanuit Antwerpen een station wenst te bereiken dat zich tussen Antwerpen en Mechelen bevindt, zijn er twee mogelijkheden: de L-trein Antwerpen-Mechelen, of de IC van Antwerpen naar Mechelen en nadien de L van Mechelen naar Antwerpen.
Tegenwoordig heeft een of andere klootzak gezegd dat indien men de laatste optie gebruikt, men extra moet betalen. Men mag de bestemming niet voorbijrijden, zeggen ze.
Zo had ik de vorige keer een kakker te pakken, zo'n jong ongeschoren rossig typetje die zat te klagen dat ik mijn bestemming voorbij zit te rijden. Ik was moe en had geen zin in lange uitleg te doen aan een onredelijke, zagende controleur, en zei dat indien ik kon uitstappen te Duffel, ik wel extra zou betalen.
"Ja nee, maar u rijdt wel uw bestemming voorbij, en dat is niet mogelijk."

Ik zei toen dat ik hem wel extra zou betalen als ik gebruik mocht maken van de noodrem te Duffel. Het joch verdween toen eindelijk.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:11
10% van alle treinen komen meer dan 5 minuten te laat. Dit zijn de officiele cijfers.

Renesse
28 september 2009, 11:20
Zeer juist.

Bovendien begrijp ik niet waarover hier geklaagd wordt.

Het zal wel weer burgerlijk zijn van mij, maar weet jij hoeveel een taxi kost? En dan vooral een taxi van Brussel naar Oostende? Wie betaalt dat? Zeker niet de passagier, want je komt niet toe met je biljetprijs. De NMBS? Die haalt haar inkomsten uit de passagiers en van de overheid en die passagiert betaalt dus niet in dit geval.

Denk jij dat de kassa van de overheid gespijsd wordt met wat er achter de regenboog te vinden is of zo? Waarover wordt er geklaagd...:roll:

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:27
Je hebt overschot van gelijk. Maar nu is het weeral de reiziger die gegijzeld wordt. Als een privéfirma z'n klanten zo dikwijls zou gijzelen was de firma reeds lang in faling.

In ieder bedrijf loopt al eens iets fout, moesten al deze fouten doorgerekend worden aan de "klanten" zoals nu bij de NMBS, het zou er mooi uitzien.

Als bij ons iets fout dreigt te lopen schakelen wij vooraleer het fout loopt.

Fact check: NMBS is een NV en kan wel degelijk failliet gaan. Infrabel is verplicht om alle spoorwegmaatschappijen die hun treinen langs het Belgisch net willen laten rijden door te laten (indien deze aan de voorwaarden voldoen uiteraard).
Dit is overigens de reden voor de splitsing van NMBS en Infrabel: er moest een vrije toegang zijn tot de spoorwegen.


Dus niets houdt je tegen om een eigen spoorwegmaatschappij op te richten, liberaal.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:31
Het zal wel weer burgerlijk zijn van mij, maar weet jij hoeveel een taxi kost? En dan vooral een taxi van Brussel naar Oostende? Wie betaalt dat? Zeker niet de passagier, want je komt niet toe met je biljetprijs. De NMBS? Die haalt haar inkomsten uit de passagiers en van de overheid en die passagiert betaalt dus niet in dit geval.

Denk jij dat de kassa van de overheid gespijsd wordt met wat er achter de regenboog te vinden is of zo? Waarover wordt er geklaagd...:roll:

Aaah, ik snap het al. Het gaat hier over "ons belastinggeld".

Wel, werk gewoon een beetje harder, burgerman. Dan kunnen met je belastingen taxi's voor iedereen worden betaald. En speciaal om jou te doen ontstressen is er p.be.

Als ze geen taxi zouden betalen, zou het niet goed zijn. Nu zij het wel doen, is het ook niet goed. Kleine burgermannetjes moeten toch over iets kunnen zagen he.


Overigens: waarom komen er geen betere private spoorwegmaatschappijen?

farak
28 september 2009, 11:33
En als ze nu voor iedereen limousines zouden besteld hebben?

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:37
En als ze nu voor iedereen limousines zouden besteld hebben?

Niets houdt je tegen om een eigen spoorwegmaatschappij op te richten als je niet tevreden bent met de diensten van NMBS. NMBS kan wel degelijk failliet gaan. Infrabel kan dit niet.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:37
En dan nog? Wat is het probleem nu juist?

Jantje
28 september 2009, 11:48
Niets houdt je tegen om een eigen spoorwegmaatschappij op te richten als je niet tevreden bent met de diensten van NMBS. NMBS kan wel degelijk failliet gaan. Infrabel kan dit niet.

Ook infrabel kan failliet gaan, maar dan moet de overheid de infrastructuur en dienstverzekering overnemen en bekostigen.

Infrabel is immers een onafhankelijke overheidsbedrijf.
En zelfs overheden en staten kunnen failliet gaan.
Men kan zelfs de totale uitverkoop van een staat gerechtelijk eisen, als deze niet aan zijn financiële verplichtingen voldoet.

farak
28 september 2009, 11:48
Dat een degelijke planning de NMBS geld zou uitsparen, waardoor een betere dienstverlening ontstaat en de NMBS minder snel failliet gaat en de klanten meer tevreden.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:50
Ook infrabel kan failliet gaan, maar dan moet de overheid de infrastructuur en dienstverzekering overnemen en bekostigen.

Infrabel is immers een onafhankelijke overheidsbedrijf.
En zelfs overheden en staten kunnen failliet gaan.
Men kan zelfs de totale uitverkoop van een staat gerechtelijk eisen, als deze niet aan zijn financiële verplichtingen voldoet.

Probleem is dat Infrabel het bedrijf is dat voor de Belgische spoorweginfrastructuur zorgt. NMBS heeft slechts een secundaire functie. Er kan een beslissing komen om NMBS te kelderen moest het er slecht mee gaan en er alternatieven beschikbaar waren.
Een alternatief voor Infrabel is onmogelijk zonder het privatiseren van Infrabel zelf.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:53
Dat een degelijke planning de NMBS geld zou uitsparen, waardoor een betere dienstverlening ontstaat en de NMBS minder snel failliet gaat en de klanten meer tevreden.

NMBS wordt met de jaren meer en meer rendabel. Het eigen vermogen van NMBS bedraagt nu meer dan 80% van de budget van het bedrijf, terwijl het in 2007 slechts 75% was. Ook is de deficiet van NMBS gedaald met 73.7% sinds 2006.

Overigens: er worden hier veel dingen door elkaar gehaald, namelijk NMBS, de NMBS-holding en Infrabel. Infrabel is wel degelijk de maatschappij die de planningen maakt.

Flanelcondoom
28 september 2009, 11:56
Daar de overheid slechts voor 20% instaat van de NMBS-financiering, stel ik mij vragen welke gevolgen een volledige privatisering zou hebben.

Hoe elastisch is de hoeveelheid reizigers tegenover de prijs, dat is de vraag?

Renesse
28 september 2009, 12:32
Aaah, ik snap het al. Het gaat hier over "ons belastinggeld".

Ja, u snapt het.

Wel, werk gewoon een beetje harder, burgerman.

Ik stel voor dat u gewoon mijn deel betaalt, aangezien u dat niet erg schijnt te vinden.

Als ze geen taxi zouden betalen, zou het niet goed zijn. Nu zij het wel doen, is het ook niet goed. Kleine burgermannetjes moeten toch over iets kunnen zagen he.


Doet u zo denigrerend uit frustratie of bij gebrek aan degelijke argumenten? Bent u jaloers dat ik een mooie job heb en goed centen verdien en daardoor meer belastingen betaal die ik graag goed gespendeerd zie? Is het dat? Jaloezie op iemand die je veracht? How low can you go?

Overigens: waarom komen er geen betere private spoorwegmaatschappijen?


Geen idee, misschien kun je er een topic over starten?

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:36
Doet u zo denigrerend uit frustratie of bij gebrek aan degelijke argumenten? Bent u jaloers dat ik een mooie job heb en goed centen verdien en daardoor meer belastingen betaal die ik graag goed gespendeerd zie? Is het dat? Jaloezie op iemand die je veracht? How low can you go?


Zeker niet.

Maar het feit dat ik rundvlees eet, beekent niet dat ik een koe een sympathiek wezen moet vinden.
Het feit dat de kleine burgerman mijn treinreis mede betaalt, betekent niet dat ik gezeur moet aanhoren van de burgerman in kwestie.

guido 007
28 september 2009, 12:42
10% van alle treinen komen meer dan 5 minuten te laat. Dit zijn de officiele cijfers.
.

Dus taxi's inzetten of wat?

guido 007
28 september 2009, 12:43
Zeker niet.

Maar het feit dat ik rundvlees eet, beekent niet dat ik een koe een sympathiek wezen moet vinden.
Het feit dat de kleine burgerman mijn treinreis mede betaalt, betekent niet dat ik gezeur moet aanhoren van de burgerman in kwestie.


O jawel, het is Bruggeman zijn goed recht te zeuren over slecht gespendeerde belastingscenten.

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:44
.

Dus taxi's inzetten of wat?

http://www.panzerfaust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/iq-test.jpg

Daar waar de afgeleide evenwijdig loopt met de x-as.

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:45
O jawel, het is Bruggeman zijn goed recht te zeuren over slecht gespendeerde belastingscenten.

Ok dan. Hij mag zeuren, als het hem blij maakt.

guido 007
28 september 2009, 12:45
Daar de overheid slechts voor 20% instaat van de NMBS-financiering, stel ik mij vragen welke gevolgen een volledige privatisering zou hebben.

Hoe elastisch is de hoeveelheid reizigers tegenover de prijs, dat is de vraag?


De overheid werkt met ambtenaren die gemiddeld 200 uren per jaar minder werken dan iemand in de privé. Ook moet voor ambtenaren een hoger pensioen betaald worden. Dus er kan veel, zeer veel bespaard worden door te privatiseren.

guido 007
28 september 2009, 12:46
http://www.panzerfaust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/iq-test.jpg

Daar waar de afgeleide evenwijdig loopt met de x-as.


Ha, ha, ha, je maakt jezelf hopeloos belachelijk.

guido 007
28 september 2009, 12:46
http://www.panzerfaust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/iq-test.jpg

Daar waar de afgeleide evenwijdig loopt met de x-as.


Ha, ha, ha, je maakt jezelf hopeloos belachelijk.

guido 007
28 september 2009, 12:46
http://www.panzerfaust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/iq-test.jpg

Daar waar de afgeleide evenwijdig loopt met de x-as.


Ha, ha, ha, je maakt jezelf hopeloos belachelijk.

Renesse
28 september 2009, 12:46
Zeker niet.

Maar het feit dat ik rundvlees eet, beekent niet dat ik een koe een sympathiek wezen moet vinden.
Het feit dat de kleine burgerman mijn treinreis mede betaalt, betekent niet dat ik gezeur moet aanhoren van de burgerman in kwestie.

Daar heb je dat denigrerende weer. Zo kom je niet geloofwaardig over hoor, dat je "burgermannen" (wat is dat nu weer, iemand die meer verdient dan jij?) niet zou haten.

Ik ben wel blij dat je durft toegeven dat je parasitaire neigingen hebt.

guido 007
28 september 2009, 12:47
NMBS wordt met de jaren meer en meer rendabel. Het eigen vermogen van NMBS bedraagt nu meer dan 80% van de budget van het bedrijf, terwijl het in 2007 slechts 75% was. Ook is de deficiet van NMBS gedaald met 73.7% sinds 2006.




En Sinterklaas is op 6 december.

guido 007
28 september 2009, 12:48
Zeer juist.

Bovendien begrijp ik niet waarover hier geklaagd wordt.



Over het feit dat .......maar ja, dat begrijp jij toch niet.

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:49
Ik heb geen boodschap aan mensen met een gemiddeld IQ die op N-VA stemmen en klagen over de belastingen. Zwijg gewoon.

guido 007
28 september 2009, 12:50
Fact check: NMBS is een NV en kan wel degelijk failliet gaan. Infrabel is verplicht om alle spoorwegmaatschappijen die hun treinen langs het Belgisch net willen laten rijden door te laten (indien deze aan de voorwaarden voldoen uiteraard).
Dit is overigens de reden voor de splitsing van NMBS en Infrabel: er moest een vrije toegang zijn tot de spoorwegen.


Dus niets houdt je tegen om een eigen spoorwegmaatschappij op te richten, liberaal.
Met allemaal ambtenaren? Maak jezelf maar iets wijs, dat geldverslindend aparaat laten ze nooit in faling gaan.

Renesse
28 september 2009, 12:56
Ok dan. Hij mag zeuren, als het hem blij maakt.

Misschien moet de koe zijn Michel Vandenbossche in actie steken opdat zijn vlees niet meer bij de verwende consument terecht komt, want de Michel kan wel verdragen dat de mensen een stukje vlees eten, maar niet dat het koetje pijn heeft en de verwende snotter die graag rundsvlees eet, de helft op zijn bord laat liggen. ;-)

De overheidstoelages voor de NMBS wat terugschroeven bv. Want ze hebben daar geld genoegd precies. Een goede planning zodat de machinist een hele tijd vertraging "aankan" of een paar taxi's? Laat ons het laatste maar pakken, dat kost wel meer, maar wij betalen de factuur toch niet en voor het eerste moeten we teveel nadenken.

http://3.bp.blogspot.com/_J9IckM0Ovss/SfAyAD9krPI/AAAAAAAAAME/jMgiFM3SGoM/s400/homer_simpson_2006.png
De directeur van de NMBS?

Renesse
28 september 2009, 12:58
http://www.panzerfaust.org/wordpress/wp-content/uploads/2008/02/iq-test.jpg

Daar waar de afgeleide evenwijdig loopt met de x-as.

Wat is je punt? Dat de NMBS-directie geestelijk gehandicapt is door die taxi's in te zetten?

Flanelcondoom
28 september 2009, 12:59
Klein vraagje aan de economisch topgeschoolde burgermannen:

Hoeveel % van de uitgaven van NMBS gaat naar de taxi's voor reizigers bij noodgevallen? Wie zegt dat NMBS geen noodgevallenkas hiervoor heeft?

Een iets moeilijker vraagje voor de nog beter geschoolde grootburgermannen:

Indien de overheidssubsidies voor NMBS dalen, zal NMBS dit kunnen opvangen met afschaffen van taxi's bij noodgevallen of zullen er andere dingen moeten inkrimpen? Zou het wel eens kunnen dat dan de dienstregeling nog slechter zal verlopen?

Renesse
28 september 2009, 13:17
Klein vraagje aan de economisch topgeschoolde burgermannen:

Hoeveel % van de uitgaven van NMBS gaat naar de taxi's voor reizigers bij noodgevallen? Wie zegt dat NMBS geen noodgevallenkas hiervoor heeft?

Een iets moeilijker vraagje voor de nog beter geschoolde grootburgermannen:

Indien de overheidssubsidies voor NMBS dalen, zal NMBS dit kunnen opvangen met afschaffen van taxi's bij noodgevallen of zullen er andere dingen moeten inkrimpen? Zou het wel eens kunnen dat dan de dienstregeling nog slechter zal verlopen?

Ik voel me niet aangesproken, misschien als je je vraag eens wat minder denigrerend zou stellen?

Ik heb wel een vraagje voor u. Denk je dat er geen andere mogelijkheid was geweest om dit te voorkomen of op te lossen? Zoals een betere planning of een bus? Kwestie om ook eens op de CO2-toer te gaan...

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:18
Zou het wel eens zo kunnen zijn dat de kosten om een noodgevallenkas te hebben, die zulke zaken dekt, wel eens goedkoper zou kunnen zijn dan een volledige herschikking van de lijnen?
Treinen zijn geen notities bij de notaris: zij zijn werkelijk, zij rijden, en er kan vanalles mislopen. Zelfmoorden, aan flarden gereden runderen, wissels die stuk gaan, kapotte bovenleidingen, en veel meer.

Tegelijk heeft NMBS een budget. Ze hebben met veel dingen te kampen nu, zeker dat het goederenverkeer met een vrij groot percentage (de exacte cijfers ontgaan mij, maar het is een getal met twee cijfers zonder komma) is gedaald.
Een herstructurering is in dit geval wenselijk, maar valt wellicht niet onmiddellijk door te voeren zonder kosten die nog hoger zouden liggen dat het invoeren van een noodgevalskas. Bovendien zijn situaties als deze uniek, ik maak wekelijks gebruik van vrij courante verbindingen en ik heb zoiets nog nooit meegemaakt.
Een herstructurering zou impliceren dat:

-er meer machinisten aan het werk moeten (machinisten verdienen, if memory serves, 1300 netto. In het worst motherfucking case scenario waarbij 1x per maand 100 reizigers die naar Antwerpen van Brussel moeten gestrand zitten allemaal een taxi moeten hebben, komt taxi's inzetten nog steeds goedkoper uit dan een tiental extra machinisten op te leiden en in te zetten.

-er moeten lijnen verdwijnen of de ticketprijzen moeten omhoog. De prijs-passagierselasticiteit schat ik als volgt in: er is een vaste reizigersbulk, studenten of pendelaars, die steeds gebruik zullen maken van de treinen. De rest zijn opportuniteitsreizigers, maar hun aantal is niet zo groot vergeleken met de bulk. Er kan dus wel degelijk worden ingekrompen qua aantal lijnen of treinen per uur, maar dat zou de kwaliteit van de treinreizen enkel verlagen.

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:24
Ik heb wel een vraagje voor u. Denk je dat er geen andere mogelijkheid was geweest om dit te voorkomen of op te lossen? Zoals een betere planning of een bus? Kwestie om ook eens op de CO2-toer te gaan...

Ben jij systeemingenieur/optimalisatiedeskundige bij NMBS? Weet jij wat in treinvervoertermen een betere oplossing is, en wat de kostprijs is van deze oplossing?

Treinverkeer laat heel weinig speling toe, waardoor een herstructurering heel duur zou kunnen uitvallen. Eerst en vooral moet men een commissie samenstellen van systeemingenieurs, optimalisatiedeskundigen en veldonderzoekers om een nieuwe oplossing te bekomen. Dat kost al veel.

Dan moet men de huidige planningen herschikken. De stationsverantwoordelijken beschikken bij Infrabel over een district, dat bestaat uit een klein aantal hoofdstations en een groot aantal tussenstations, waarbij ze de regeling reeds kennen. Het doorvoeren van de optimalisatie zal heel wat hinder met zich meebrengen, daar zowel machinisten, stationsverantwoordelijken als veldpersoneel omgeschoold dient te worden (al eens een spoorwegplan van dichtbij gezien?). Zeker in deze tijden.

Dus de opties zijn:

-privatisatie, met als gevolg een drastische verlaging van de kwaliteit, aangezien het de marginale kosten om de opportuniteitsreizigers aan te trekken erg hoog liggen tegenover de marginale baten.

-herstructurering, wat nogal duur en schadelijk kan uitdraaien in deze tijden en voor nog meer taxi-problematiek kan zorgen.

-wachten totdat het goederenverkeer wat is gestabiliseerd en terug omhoog klimt, en dan de huidige toestand verbeteren door bijvoorbeeld extra machinisten in te zetten.


Voor zo ver dat ik weet worden er niet wekelijks taxi's ingezet. De structurele problemen zijn dus waarschijnlijk gering en reeds gedekt door een noodgevalkas. Dat mensen hierop zo reageren heeft te maken met de volgende heilige drievuldigheid:

Media, sensatiedrang, haat tegenover het openbaar vervoer.

Renesse
28 september 2009, 13:31
Treinen zijn geen notities bij de notaris: zij zijn werkelijk, zij rijden, en er kan vanalles mislopen. Zelfmoorden, aan flarden gereden runderen, wissels die stuk gaan, kapotte bovenleidingen, en veel meer.


Een zelfmoord of een kapotte bovenleiding duurt wel heel wat langer dan een kwartier. Wij "burgermannen" zijn van oordeel dat bij een zelfmoord je het lijk niet even van de voorkant schraapt en aan de kant van de spoorweg gooit en dan verder rijdt. Dat zou inderdaad in een kwartier kunnen.

In het betreffende artikel was er sprake van een kwartier vertraging in Brussel-Zuid. Van daar tot Gent, de eerstvolgende halte, is het een half uur rijden. Als de trein wel op tijd was geweest, kwam de machinist aan zijn 9 uren halfweg tussen Gent en Brussel. Wat dan? Stoppen in the middle of nowhere? Of bij de eerste halte in Gent? Misschien is dat laatste logischer, maar dan is het nog een provincie en een half te doorkruisen eer je in Oostende bent, dat is allemaal niet te wijten aan een "noodgeval", maar aan een slechte planning.

Ja, als er iemand onder was gesprongen, men de overledene opbaart, het parket erbij haalt die de nodige vaststellingen doet,... begrijp ik dat men 1u15 achter raakt op schema en zo niet tot in Oostende raakt. Ja, het is lovend van de NMBS dat men een oplossing zoekt voor de reizigers in dat geval, maar omwille van de lieve centen én het milieu had men dan beter een paar bussen gecharterd.

Renesse
28 september 2009, 13:33
Ben jij systeemingenieur/optimalisatiedeskundige bij NMBS?

Ben jij dat?

-privatisatie, met als gevolg een drastische verlaging van de kwaliteit, aangezien het de marginale kosten om de opportuniteitsreizigers aan te trekken erg hoog liggen tegenover de marginale baten.

-herstructurering, wat nogal duur en schadelijk kan uitdraaien in deze tijden en voor nog meer taxi-problematiek kan zorgen.

-wachten totdat het goederenverkeer wat is gestabiliseerd en terug omhoog klimt, en dan de huidige toestand verbeteren door bijvoorbeeld extra machinisten in te zetten.


Je wijkt af van de kwestie.

Voor zo ver dat ik weet worden er niet wekelijks taxi's ingezet. De structurele problemen zijn dus waarschijnlijk gering en reeds gedekt door een noodgevalkas. Dat mensen hierop zo reageren heeft te maken met de volgende heilige drievuldigheid:

Media, sensatiedrang, haat tegenover het openbaar vervoer.


Wat een tralala allemaal, de grote woorden zijn weer goedkoop. Dus jij vindt een bus geen betere keuze dan een taxi?

Renesse
28 september 2009, 13:36
Overigens ben ik niet echt een voorstander van een privé spoorwegbedrijf. Ik heb liever dat men dit soort dogmatische maatregelen neemt (9 uur werken) dan dat er een machinist achter het stuur in slaap valt uit vermoeidheid.

Alleen vind ik de manier waarop het gedaan werd niet logisch en geldverspillend. Mag het nog?

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:37
Een zelfmoord of een kapotte bovenleiding duurt wel heel wat langer dan een kwartier. Wij "burgermannen" zijn van oordeel dat bij een zelfmoord je het lijk niet even van de voorkant schraapt en aan de kant van de spoorweg gooit en dan verder rijdt. Dat zou inderdaad in een kwartier kunnen.

In het betreffende artikel was er sprake van een kwartier vertraging in Brussel-Zuid. Van daar tot Gent, de eerstvolgende halte, is het een half uur rijden. Als de trein wel op tijd was geweest, kwam de machinist aan zijn 9 uren halfweg tussen Gent en Brussel. Wat dan? Stoppen in the middle of nowhere? Of bij de eerste halte in Gent? Misschien is dat laatste logischer, maar dan is het nog een provincie en een half te doorkruisen eer je in Oostende bent, dat is allemaal niet te wijten aan een "noodgeval", maar aan een slechte planning.

Ja, als er iemand onder was gesprongen, men de overledene opbaart, het parket erbij haalt die de nodige vaststellingen doet,... begrijp ik dat men 1u15 achter raakt op schema en zo niet tot in Oostende raakt. Ja, het is lovend van de NMBS dat men een oplossing zoekt voor de reizigers in dat geval, maar omwille van de lieve centen én het milieu had men dan beter een paar bussen gecharterd.

Wel, kijk: het treinverkeer is een systeem. Een complex systeem dan nog. Complexe systemen hebben doorgaans het kenmerk dat een kleine aanpassing op 1 plaats in het systeem grote onverwachte veranderingen kan impliceren elders in het systeem een onbepaald tijdsinterval verder.

Dat kan het geval bij deze zijn: een zelfmoord in Baarle-Hertog 9 uur vroeger zou wel eens ervoor kunnen hebben gezorgd dat er een machinist moest ingrijpen in de Kempen, waardoor er een vertraging gebeurde nabij Hasselt, waardoor een signalist in Luik zaken niet alleen kon oplossen en hulp via radio van een machinist moest hebben, waardoor ... ... ... (n stappen verder) waardoor niemand de machinist op de lijn Brussel-Oostende kon vervangen.

Ziet je, er zit heel weinig speling op de spoorwegen. Valt er ergens iets mis, dan wordt het gans systeem ontregeld. En geloof mij, als ze daaraan iets zouden doen, zou jij moord, brand en Obama roepen: zoek eens op hoeveel een kilometer nieuw spoor kost. ;-)

netslet
28 september 2009, 13:38
Al eens gezien hoeveel volk er zo laat de trein nog neemt?

Die bussen moeten natuurlijk ook nog eens vanuit een depot rijden naar het station en weer terugkeren terwijl het rondom de meeste stationsbuurten wemelt van de taxi's.

Ik zie geen redenen waarom een bus noodzakelijkerwijs goedkoper en beter voor het milieu zou zijn in deze specifieke situatie.

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:41
Ben jij dat?

Neen. Als ik het was, zou ik kunnen uitleggen hoe het kwam dat er iets misliep, wat er eventueel aan kon veranderen, wat er niet kon veranderen, en wat de meest rendabele oplossingen zouden zijn voor het probleem.

Zoals jij ziet, kan ik dit niet. Ik kan mij wel inbeelden dat NMBS niet vol zit met droge, grijze en pappige Amtenaren die heelder dagen niks doen. Het is echter het tegendeel. Dus is de kans dat taxi's een vrij rendabele oplossing zijn volgens mij groter dan dat er alles mis is in het Deens koninkrijk.



Je wijkt af van de kwestie.

Dat was eerder een reactie op "ons geld!!!1".


Wat een tralala allemaal, de grote woorden zijn weer goedkoop. Dus jij vindt een bus geen betere keuze dan een taxi?

Zie mijn post over systemen. Het kan zijn dat het probleem zich openbaarde op een moment waarop het al te laat was om bussen te charteren. Als het 4 uur op voorhand is, lijkt het mij nog doenbaar. Als het 2 uur op voorhand is, niet. Ik ben geen optimalisatieingenieur, jij ook niet. Hoe kunnen wij weten of er bussen inzetbaar waren toen?

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:41
Al eens gezien hoeveel volk er zo laat de trein nog neemt?

Die bussen moeten natuurlijk ook nog eens vanuit een depot rijden naar het station en weer terugkeren terwijl het rondom de meeste stationsbuurten wemelt van de taxi's.

Ik zie geen redenen waarom een bus noodzakelijkerwijs goedkoper en beter voor het milieu zou zijn in deze specifieke situatie.

Dat, en ik betwijfel dat er zelfs 4 uur op voorhand bussen te regelen zijn overal in Vlaanderen na 18.00.

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:44
Alleen vind ik de manier waarop het gedaan werd niet logisch en geldverspillend. Mag het nog?

Ja en nee. Mag enkel aan de hand van kennis van het systeem in kwestie. Niet op basis van sensationele feiten.

Ik verdedig, noch steun, NMBS. Ik heb scherpe kritiek geuit tegen de NV in deze draad. In vergelijking met De Lijn doen ze het aanzienlijk slechter. Maar ik geef geen sensatiegebaseerde kritiek.

Als een chaffeur van De Lijn met de laatste bus mij voorbijrijdt in de regen op een nacht in februari waardoor ik 2 uur naar huis moet stappen, zal ik daarom niet fulmineren dat De Lijn een vreselijk inefficient en onkundig bedrijf is.

netslet
28 september 2009, 13:48
Dat, en ik betwijfel dat er zelfs 4 uur op voorhand bussen te regelen zijn overal in Vlaanderen na 18.00.

En buschauffeurs dienen opgeropen te worden terwijl die taxichauffeurs al aan het werk zijn.

't is trouwens al zeker 2 uur tijd tot 20.00u. Dat denk ik toch als ik het belbus-systeem eventjes bekijk.

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:53
En buschauffeurs dienen opgeropen te worden terwijl die taxichauffeurs al aan het werk zijn.

't is trouwens al zeker 2 uur tijd tot 20.00u. Dat denk ik toch als ik het belbus-systeem eventjes bekijk.

Om maar niet te spreken over die ene passagier die naar een obscuur West-Vlaams dorpje moet terwijl een even eenzame passagier naar Eeklo moet.

netslet
28 september 2009, 13:55
Om maar niet te spreken over die ene passagier die naar een obscuur West-Vlaams dorpje moet terwijl een even eenzame passagier naar Eeklo moet.

De passagier moet natuurlijk afgezet worden aan z'n eindstation, niet thuis.

Flanelcondoom
28 september 2009, 13:57
De passagier moet natuurlijk afgezet worden aan z'n eindstation, niet thuis.

Geen idee hoe het met de trein in kwestie zit, maar er zijn vaak overstappen te halen. Deze kunnen uiteenlopend zijn. Stel dat je een bifurcatie krijgt in Sint-Pieters.

Zwitser
28 september 2009, 14:06
Daar de overheid slechts voor 20% instaat van de NMBS-financiering, stel ik mij vragen welke gevolgen een volledige privatisering zou hebben.


De overheid staat in voor het gros van de financiering van de NMBS. De NMBS kreeg in 2007 een dotatie van 844 miljoen euro.
Infrabel kreeg 435 miljoen voor de werking en 558 miljoen voor investeringen...

De inkomsten uit de kaarten en abonnementsverkoop bedroegen bedroegen 551 miljoen euro (daar zit overigens ook een deel overheidsgeld via de 20% regeling voor woon - werk verkeer, en de school en campus kaarten).

Dat zijn overigens de cijfers van de NMBS zelf. Sla je de federale begroting van 2007 er op na kom je andere cijfers tegen, maar de grootte-ordes kloppen wel.
In 2007 waren de spoorwegen goed voor 2,7 miljard op de Belgische begroting. Daar zat echter ook een bijdrage voor de NMBS pensioenskas bij. Al bij al toch een forse som. Voor ongeveer elke euro die de NMBS krijgt van een reiziger komen er ongeveer 5 van de overheid.

Renesse
28 september 2009, 14:14
Al eens gezien hoeveel volk er zo laat de trein nog neemt?

Een veertigtal verbouwereerde treinreizigers, aldus het artikel. Het kunnen er nog meer zijn, men spreekt enkel van verbouwereerde reizigers? ;-)

Dat zijn 10 taxi's of 1 bus.


Die bussen moeten natuurlijk ook nog eens vanuit een depot rijden naar het station en weer terugkeren terwijl het rondom de meeste stationsbuurten wemelt van de taxi's.

Stelplaats Grimbergen, 15 km rijden. Jeej...

Ik zie geen redenen waarom een bus noodzakelijkerwijs goedkoper en beter voor het milieu zou zijn in deze specifieke situatie.

En dat terwijl men ons al jaren aanraadt het openbaar vervoer te nemen om je energieuitstoot te beperken.... :roll:

Overigens kost 1 taxi Brussel-Oostende zeker minstens €250 (prijzen voor overdag, 's nachts vind ik niet), om 40 passagiers te vervoeren hen je dus €2500 nodig. Voor minder dan dat bedrag kan je gerust een busje huren van 50 man.

netslet
28 september 2009, 14:16
Geen idee hoe het met de trein in kwestie zit, maar er zijn vaak overstappen te halen. Deze kunnen uiteenlopend zijn. Stel dat je een bifurcatie krijgt in Sint-Pieters.

't was de laatste IC-trein dacht ik. Meestal rijden er op dat tijdstip geen treinen meer op lokalere lijnen.

Het aantal te halen overstappen zal dus eerder beperkt zijn. Natuurlijk, als die mensen hun overstap gemist hebben dienen ze wel tot aan hun eindbestemming gebracht te worden.

Flanelcondoom
28 september 2009, 14:16
De passagier moet natuurlijk afgezet worden aan z'n eindstation, niet thuis.

Overigens is dit niet per se waar, niet enkel volgens mij maar ook volgens NMBS. Het kan zijn dat ze de aan de reizigers toegebrachte schade willen recupereren door ze thuis af te zetten.

De sorry-biljetten van ten tijde van de Grote Stakingen 2 jaar geleden komen in mij op.

Renesse
28 september 2009, 14:17
Ja en nee. Mag enkel aan de hand van kennis van het systeem in kwestie. Niet op basis van sensationele feiten.

Ik verdedig, noch steun, NMBS. Ik heb scherpe kritiek geuit tegen de NV in deze draad. In vergelijking met De Lijn doen ze het aanzienlijk slechter. Maar ik geef geen sensatiegebaseerde kritiek.

Als een chaffeur van De Lijn met de laatste bus mij voorbijrijdt in de regen op een nacht in februari waardoor ik 2 uur naar huis moet stappen, zal ik daarom niet fulmineren dat De Lijn een vreselijk inefficient en onkundig bedrijf is.

Wat groot van u zeg ;-)

Dat is dan ook helemaal niet de kwestie.

Flanelcondoom
28 september 2009, 14:18
Overigens kost 1 taxi Brussel-Oostende zeker minstens €250 (prijzen voor overdag, 's nachts vind ik niet), om 40 passagiers te vervoeren hen je dus €2500 nodig. Voor minder dan dat bedrag kan je gerust een busje huren van 50 man.

Het busje doet er dan nog een eeuwigheid over om iedereen thuis/op eindstation af te zetten.

Verder is je opmerking over milieu irrelevant, daar dit een zeldzaam voorval is.

netslet
28 september 2009, 14:21
Overigens is dit niet per se waar, niet enkel volgens mij maar ook volgens NMBS. Het kan zijn dat ze de aan de reizigers toegebrachte schade willen recupereren door ze thuis af te zetten.

De sorry-biljetten van ten tijde van de Grote Stakingen 2 jaar geleden komen in mij op.

Als de treinreiziger niet later dan anders arriveert op z'n eindstation, zie ik niet in waarin de toegebrachte schade zou kunnen liggen. 't zal die treinreizigers vooral te doen zijn geweest om van punt a naar punt b tijdig te geraken, niet per se om de ervaring van het treinreizen op zich.

Renesse
28 september 2009, 14:23
Dat was eerder een reactie op "ons geld!!!1".



Ik heb dan ook nooit gesteld dat men moet privatiseren. Ik vind persoonlijk dat de overheid een aantal kerntaken moet uitvoeren zoals een standaard postbedeling en openbaar vervoer. Maar ik wens wel dat het belastinggeld dat daarvoor dient goed gebruikt wordt.


Zie mijn post over systemen. Het kan zijn dat het probleem zich openbaarde op een moment waarop het al te laat was om bussen te charteren. Als het 4 uur op voorhand is, lijkt het mij nog doenbaar. Als het 2 uur op voorhand is, niet. Ik ben geen optimalisatieingenieur, jij ook niet. Hoe kunnen wij weten of er bussen inzetbaar waren toen?

Point taken. Laten we afronden: bus was beter geweest indien mogelijk. Dat zullen we wellicht niet in de krant lezen.

Flanelcondoom
28 september 2009, 14:24
Als de treinreiziger niet later dan anders arriveert op z'n eindstation, zie ik niet in waarin de toegebrachte schade zou kunnen liggen. 't zal die treinreizigers vooral te doen zijn geweest om van punt a naar punt b tijdig te geraken, niet per se om de ervaring van het treinreizen op zich.

Ja, maar zulke incidenten zorgen doorgaans voor een vertraging. De "wat doen"-fase bij de stationsverantwoordelijken, het oproepen van de taxi's, enzovoort.

netslet
28 september 2009, 14:25
En dat terwijl men ons al jaren aanraadt het openbaar vervoer te nemen om je energieuitstoot te beperken.... :roll:

Overigens kost 1 taxi Brussel-Oostende zeker minstens €250 (prijzen voor overdag, 's nachts vind ik niet), om 40 passagiers te vervoeren hen je dus €2500 nodig. Voor minder dan dat bedrag kan je gerust een busje huren van 50 man.

Openbaar vervoer is niet per se milieuvriendelijker dan privaat verkeer, wat mensen u ook wijsmaken. Maar als u dit kan aantonen, ben ik best bereid om te luisteren.

Er zijn trouwens ook taxibusjes die plaats bieden aan 8 personen. Ook denk ik niet dat de NMBS de volle pot zal betaald hebben. Hoogstwaarschijnlijk genieten ze van een groepskorting of misschien hebben ze hierover al eerdere afspraken gemaakt met het taxibedrijf om voor een vaststaand bedrag te werken.

Renesse
28 september 2009, 14:26
Het busje doet er dan nog een eeuwigheid over om iedereen thuis/op eindstation af te zetten.

Zijn IC treinen niet de laatste die rijden? In dat geval moet men gewoon het traject volgen. Nikske thuis af te zetten....

Verder is je opmerking over milieu irrelevant, daar dit een zeldzaam voorval is.

Alle beetjes helpen, zei de mug en ze deed een plaske in de zee.

Flanelcondoom
28 september 2009, 14:31
Zijn IC treinen niet de laatste die rijden? In dat geval moet men gewoon het traject volgen. Nikske thuis af te zetten....


Als ik 2 uur later thuis arriveer en de dag daarop moet werken, ben ik boos. Ik ga het ook verkondigen op allerlei internetfora. Mensen van NMBS weten dat, ondanks het monopolisch karakter. Zie sorry-biljetten.

guido 007
2 oktober 2009, 17:04
Kunnen ze geen hangmat in de trein hangen?

TomB
20 oktober 2009, 04:05
Vind het grappig dat piloten langer mogen vliegen dan machinisten een trein besturen.

driewerf
20 oktober 2009, 07:26
Om maar niet te spreken over die ene passagier die naar een obscuur West-Vlaams dorpje moet terwijl een even eenzame passagier naar Eeklo moet.

De passagier moet natuurlijk afgezet worden aan z'n eindstation, niet thuis.

Jaren her ben ik zelf ook door een gecharterde taxi naar huis gebracht. De taxichauffeur stelde voor om mij thuis af te zetten, dat was voor hem even goed als het station. (Mijn fiets stond echter aan het station, en ik moest mijn fiets hebben.)

guido 007
27 oktober 2009, 18:59
Ondertussen gaat het spoor volgende week doen waarin ze echt uitblinken, ze gaan namenlijk staken. Nogmaals de hele bevolking gijzelen om hun gelijk te halen.

Wanneer gaan ze eens inzien dat een grondige herstructurering de enige mogelijkheid is om te overleven?