PDA

View Full Version : De Tijd en De Lijn


nihao
29 september 2009, 10:11
Alleen: als die rendabiliteitsoefening consequent uitgevoerd wordt voor het hele net, dreigt het verworven recht van basismobiliteit opnieuw op de helling te komen. Tenzij men goedkopere alternatieven zoekt.

freespirit
29 september 2009, 15:06
En de sociaal zwakkeren worden weereens getroffen, mensen die zich geen auto kunnen of willen permitteren. Hoe gaat men bepalen of een bepaalde buslijn al dan niet rendabel is? Als je als beesten of sardientjes opeen gepropt zit, is ze dan rendabel ? Als je toevallig eens een zitplaatsje hebt, is ze dan niet meer rendabel ? Is het ons lot voortaan in de warme zomermaanden nog meer te kunnen genieten van de okselgeur van de mensen rondom ons die tegelijkertijd zich ook aan die ene paal moeten vasthouden om niet om te vallen? Want een extra busje inleggen is immers niet rendabel meer en zeker niet één met airco.

En ik die dacht dat men het openbaar vervoer verder ging optimaliseren om de auto uit de binnenstad te weren ? Misschien wordt het hier zoals in bepaalde delen van de USA, waar de marginalen en de 'working poor' zijn overgeleverd aan een bijna niet functionerend aftands openbaar vervoernet dat nooit op tijd komt.

AdrianHealey
29 september 2009, 15:18
Hoe gaat men bepalen of een bepaalde buslijn al dan niet rendabel is?

Het prijsmechanisme kan - oeps, neen dat, kan niet: het is de overheid.

Het zal dus willekeurig moeten en de slaven zullen ertegen protesteren, maar niet toelaten dat andere mensen het doen: de meester moet de baas blijven.

Savatage
29 september 2009, 17:08
En de sociaal zwakkeren worden weereens getroffen, mensen die zich geen auto kunnen of willen permitteren. Hoe gaat men bepalen of een bepaalde buslijn al dan niet rendabel is?

Lijkt mij niet zo moeilijk, de gewone formule voor ROI (of rendement) volstaat al:

(prijs van een ticketje x aantal verkochte ticketjes) / (vaste kost + variabele kost van de bus)

Als dat groter is dan 1, dan kan je spreken van een rendabele investering. Allé, eentje met een rendement groter dan 0% toch.

Andy
29 september 2009, 17:39
Indien men het openbaar vervoer zou uitbreiden met kleinere bussen en publieke wagens is het sowieso rendabel.

Flanelcondoom
29 september 2009, 17:40
Een openbaar vervoersnet moet niet rendabel zijn.

nihao
29 september 2009, 17:51
Je kunt 'rendabel' ook anders bekijken, meer macro-economisch : vervoer leveren tegen de laagste maatschappelijke kost. Dat soort rendabiliteit, daar ben ik voor.

Andy
29 september 2009, 17:59
Idd. In zo'n benadering van openbaar vervoer wordt het recht op mobiliteit ook niet problematisch. Je kan immers pleiten voor een zo efficiënt mogelijke mobiliteit (en de vraag naar mobiliteit als een gegeven beschouwen). In zo'n geval ken je aan het niet vervullen van de mobiliteitsvraag gewoon een erg hoge kost toe, en tracht je zo goedkoop/efficiënt mogelijk te voorzien in de te realiseren mobiliteit.

Dat is een heel andere benadering dan diegene die stelt dat nauwelijks bezette buslijnen moeten afgeschaft worden. Die laatste benadering kleeft immers wel een prijs op mobiliteit. Zo'n prijs (of kost) kan je echter nooit objectief verantwoorden indien je mensen een recht op vervoer toekent.

bgf324
29 september 2009, 18:13
De Lijn kan al 40 miljoen besparen door simpelweg wat logischer na te denken.