PDA

View Full Version : Geschiedenis en oorsprong van het Afrocentrisme


smiley
30 september 2009, 00:37
Geschiedenis en oorsprong van het Afrocentrisme


Afrocentrisme is een wereldbeeld waarbij Afrika, Afrikanen en hun afstammelingen centraal worden geplaatst.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrocentrisme

Bij zijn onderzoek naar Belle van Zuylens vergeten zwarte oma gaat Egmond Codfried uit van het afrocentrisme.(1) "Een vorm van wetenschap welke de Afrikaanse mens, die ook de eerste mens was, centraal stelt", aldus Codfried. Het afrocentrisme werd begin twintigste eeuw ontwikkeld door zwarte en gekleurde onderzoekers in Noord-Amerika en het Caraïbisch gebied om een tegenwicht te bieden aan de dominante eurocentrische wetenschap die de witte mens centraal zet.

De meeste afrocentrische wetenschappers zijn afkomstig uit kringen van Amerikaanse zwarte nationalisten die in de jaren 60 Afrikaanse namen aannamen om hun band met dat continent te symboliseren. Het lijkt bij de meesten in hun werk niet in eerste instantie om de wetenschap te gaan, maar om het opkrikken van het zwarte zelfvertrouwen. Het is de vraag of hun nu en dan overduidelijk onzinnige beweringen daar werkelijk aan kunnen bijdragen.

Onder afrocentristen vindt men regelrechte racisten die het witte racisme simpelweg omdraaien. Zo meent de New Yorkse professor Leonard Jeffries dat witten minderwaardig zijn door hun gebrek aan melanine, de stof die de menselijke huid zijn kleur geeft. Witten zouden daardoor materialistische, egoïstische, gevoelloze en onderdrukkende "ijsmensen" zijn. Zwarten ziet hij daarentegen als humane, gemeenschapsgerichte, warme en goedhartige "zonmensen".

De afrocentrische ideeën van Jeffries en Welsing sluiten nauw aan bij die van de uiterst rechtse organisatie Nation of Islam, die overigens een vorm van islam promoot die in vrijwel niets lijkt op de islam die we in Nederland kennen. De Nation of Islam beweert namelijk dat de mens oorspronkelijk "aziatisch zwart" was, net als God. Zwarten zouden daarom superieur zijn aan andere "rassen". Witten zouden genetisch gemanipuleerde zwarten zijn. De leiding van de Nation of Islam grossiert ook in denigrerende opmerkingen over joden, homo's, katholieken en gehandicapten. Hun vorm van zwart nationalisme lijkt qua structuur zo sterk op het witte nationalisme van bijvoorbeeld de Ku Klux Klan

http://www.gebladerte.nl/11229f77.htm

Wat is Afrocentrisme?

Afrocentristen beschouwen de mensheid vanuit negroïde oogpunt, zuiver visueel, zonder te letten op cultuur, nationaliteit, geloof of taal. Het gaat er bij de Afrocentrist dus alleen om of iemand negerbloed heeft of met een neger naar bed geweest is. Tenminste, zo werkt het in de praktijk. Feitelijk is Afrocentrisme het extreem racistisch denken, gedragen en handelen van mensen met Afro of negroïde genen. Een Afrocentrist let vooral op uiterlijke kenmerken, zoals huidskleur, neusvorm (platte negerneus), dikke lippen, vorm schedel, haartype (zwart, kroes, dreadlocks, of gekruld), kleur penis, enz. Egmond Codfried kan zelfs aan een geconserveerde teen zien of iemand een negergen heeft, zoals hij mij vertelde

Egmond Codfried is een radicale racist

Een radicale racist let in principe alleen op uiterlijk waarneembare kenmerken, ten gevolge van specifieke genen in het DNA van een persoon. Doordat Egmond Codfried in al zijn teksten en uitlatingen uitsluitend let op uiterlijke Afro kenmerken, kan onomstotelijk bewezen worden dat hij een radicale racist is.

Opmerkelijk is dat Egmond Codfried de 'blanke' volkeren beschouwd als een gefixeerd albinoras, omdat hij Afrocentristisch hierover denkt. Vaak hoor ik wel dat de talloze Afro-volkeren heel negatief denken over zichzelf en eerder geloven in hun eigen minderwaardigheid. Een gemengde vrouw vertelde mij zelfs dat de zelfhaat bij negers en mulatten geïnternaliseerd is en alle geestelijke ontwikkeling naar een sterker zelfbewustzijn blokkeert. Dit betekent dat de meeste negers gevangen zitten in een eigen inferioriteitscomplex en niet meer goed kunnen functioneren, als intelligente mensen. Dit is natuurlijk niet goed voor de vooruitgang van het negerras.

Ik vind het heel triest dat de Nederlandse volksmassa nu verbitterd is en leeft in een kastemaatschappij. Dit is niet de schuld van 'blanken', want de negers, allochtonen en Hindoestanen zijn zelf hieraan schuldig. Ik moet hierbij wel opmerken dat ik het minst of totaal niet gediscrimineerd wordt door nationalistische of extreemrechtse 'blanken' of Germanen en dit wonderlijk vind. Nationalistische 'blanke' Nederlanders zijn feitelijk geen radicale racisten, want zij letten vooral op geestelijke en ideologische verbondenheid met land, vlag, volk en taal. Dit zijn dingen die ik diepgaand onderzoek
http://dewanand.com/wfor1196.htm

Flanelcondoom
30 september 2009, 00:39
Jij citeert Dewanand. Interessant.

Bovenbuur
30 september 2009, 07:23
Hé, psst, hij staat er nog niet tussen (http://nl.wikipedia.org/wiki/Afrocentrisme). misschien moet je hem nog wat bekender helpen worden, nu je toch bezig bent.

smiley
29 oktober 2009, 02:03
Afrocentrisme is een pseudohistorische politieke beweging die verkeerdelijk beweert dat Afrikaanse Amerikanen hun wortels moeten terugvoeren tot het oude Egypte omdat het werd gedomineerd door een ras van zwarte Afrikanen. Enkele andere beweringen van het Afrocentrisme zijn: de oude Grieken stalen hun voornaamste culturele verwezenlijkingen van zwarte Egyptenaren; onder andere Jezus, Socrates en Cleopatra ware zwart; en Joden begonnen met de slavernij van zwarte Afrikanen.

http://nederlands.skepdic.com/dict_afrocentrisme.htm

Afrocentrisme en de vlucht uit de wetenschap

In de Verenigde Staten worden de laatste jaren theorieën gelanceerd die een grotere waarde willen geven aan de aldaar bestaande minderheidsculturen ten nadele van de overheersende 'blanke', westerse cultuur. Dit zou groepen zwarten (Afro-Amerikanen), Indianen en Spaanssprekende Amerikanen een groter gevoel van eigenwaarde moeten bezorgen, en daarom worden deze opvattingen zelfs op school verkondigd. Dat daarbij minder aandacht wordt besteed aan wetenschappelijke bewijzen dan aan politieke correctheid is voor velen nog de minste zorg. De meest extreme vorm is het afrocentrisme, dat stelt dat zowat alle oude kennis en wijsheid uit Afrika afkomstig is. Eén van die afrocentrische theorieën wordt hier bekritiseerd.

http://skepp.be/artikels/wetenschap/geschiedenis-archeologie/afrocentrisme-en-de-vlucht-uit-de-wetenschap

S-K
31 oktober 2009, 21:59
Jij citeert Dewanand. Interessant.


Wie of wat is Dewanand?

Egmond Codfried
26 mei 2012, 11:01
een veroordeelde crimineel die uit naam van een fictieve moslimgroepering poederbrieven naar hindoe organisaties stuurde. Hij werd ook veroordeeld tot dwangverpleging. Iemand betaalt geld zodat zijn laster steeds als eerste in google verschijnt. men wil dus tot elke prijs mijn onderzoek onderdrukken, wat niet erg lukt, want er komt in 2013 een Black History museum op basis van mijn onderzoeken.