PDA

View Full Version : Studie gezocht


nihao
7 oktober 2009, 15:15
De Metro gewaagt vandaag (via een uitspraak van Touring) van een studie van de KU Leuven waaruit zou blijken dat het aanzuigeffect ('traffic generation', bij ons vertaald als 'de verborgen vraag') van nieuwe wegen minder groot zou zijn dan gewoonlijk wordt aangenomen. Kent iemand die studie ? Waar kan ik ze vinden ?

[Vreemd dat zo'n opvallend afwijkend resultaat pas achteraf en via via bekend wordt ook.]

Voltian
8 oktober 2009, 19:07
De Metro gewaagt vandaag (via een uitspraak van Touring) van een studie van de KU Leuven waaruit zou blijken dat het aanzuigeffect ('traffic generation', bij ons vertaald als 'de verborgen vraag') van nieuwe wegen minder groot zou zijn dan gewoonlijk wordt aangenomen. Kent iemand die studie ? Waar kan ik ze vinden ?

[Vreemd dat zo'n opvallend afwijkend resultaat pas achteraf en via via bekend wordt ook.]

hmmm; als het van de KUL komt zal het iets zijn van Prof. Proost of Prof. Immers (als co-auteur dan). Maar ik heb alleszins nog niet van zo'n studie gehoord...

fonne
11 oktober 2009, 20:52
hmmm; als het van de KUL komt zal het iets zijn van Prof. Proost of Prof. Immers (als co-auteur dan). Maar ik heb alleszins nog niet van zo'n studie gehoord...

Gaat waarschijnlijk hier over.
http://www.febiac.be/documents_febiac/2009/etude-touring/nl%20Persbericht%20KUL-studie%20final.pdf

De studie ontkracht de aanzuiging van nieuwe autosnelwegen niet, maar wijt die eerder aan een repartitie van bestaand auto-verkeer, en niet zozeer aan een resulterende GROEI van het autoverkeer. Komt er op neer dat het geen zin heeft wat in de marge te sleutelen, je moet meteen genoeg investeren om aan de vraag te voldoen. En dat geldt ook voor het openbaar vervoer.

Volledige studie (http://www.febiac.be/documents_febiac/2009/etude-touring/master%20v05.pdf) vind je hier.

fonne
11 oktober 2009, 20:57
hmmm; als het van de KUL komt zal het iets zijn van Prof. Proost of Prof. Immers (als co-auteur dan). Maar ik heb alleszins nog niet van zo'n studie gehoord...


Ben Immers dus, ism. Steven Logghe en Chris Tampère.

Prof. Proost is die van het rekening-rijden :evil:

Voltian
12 oktober 2009, 10:23
Het stuk over aanzuigeffect is tendensieus en niet onderbouwd. Logisch ook als de studie van Touring en Febiac komt.
Toch wel eigenaardig dat Chris Tampère zich zo voor de kar laat spannen...

nihao
17 oktober 2009, 08:25
Toch wel eigenaardig dat Chris Tampère zich zo voor de kar laat spannen...
__________________
Vind ik ook ja.

PeterCC
11 november 2009, 13:08
Het stuk over aanzuigeffect is tendensieus en niet onderbouwd. Logisch ook als de studie van Touring en Febiac komt.
Toch wel eigenaardig dat Chris Tampère zich zo voor de kar laat spannen...

Het is geen studie maar een persbericht, daarom staat er niet direct veel onderbouwing in.
Ik heb het snel doorgenomen en het lijkt me een correcte opsomming van common sense waarvan ik alleen maar kan hopen dat er eerder vroeg dan laat een dag komt dat onze overheid die eindelijk deelt en haar beleid aanpast.
Wat het thema van het aanzuigen betreft: het is in ieder geval tijdens de voorbije 20-25 jaar in de praktijk gebleken dat het verkeer is blijven toenemen ook als er geen nieuwe capaciteit wordt bijgebouwd, en zelfs als bestaande capaciteit wordt afgebouwd.
Iemand die de link naar de studie zelf heeft?

fonne
11 november 2009, 13:49
Het is geen studie maar een persbericht, daarom staat er niet direct veel onderbouwing in.
Ik heb het snel doorgenomen en het lijkt me een correcte opsomming van common sense waarvan ik alleen maar kan hopen dat er eerder vroeg dan laat een dag komt dat onze overheid die eindelijk deelt en haar beleid aanpast.
Wat het thema van het aanzuigen betreft: het is in ieder geval tijdens de voorbije 20-25 jaar in de praktijk gebleken dat het verkeer is blijven toenemen ook als er geen nieuwe capaciteit wordt bijgebouwd, en zelfs als bestaande capaciteit wordt afgebouwd.
Iemand die de link naar de studie zelf heeft?

zie onderaan #3 (http://forum.politics.be/showpost.php?p=4384610&postcount=3)

PeterCC
14 november 2009, 15:34
zie onderaan #3 (http://forum.politics.be/showpost.php?p=4384610&postcount=3)

Sorry, overheen gezien.