PDA

View Full Version : met de fiets naar school!


anusfluisteraar
14 oktober 2009, 21:03
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?

Flanelcondoom
14 oktober 2009, 22:49
6.

Jaani_Dushman
14 oktober 2009, 22:55
6 jaar, inderdaad.

Micele
15 oktober 2009, 15:44
De meeste studies spreken zich uit ten vroegste vanaf 10 jaar, zelfs vanaf 14 jaar.
Veel hangt van de afstand af, ttz betreffende het aanhouden van de concentratie, vanaf 14 jaar zou die concentratievaardigheid pas volledig ontwikkeld zijn.

Ik citeer willekeurig:
http://www.zuerichfamilie.ch/N102262/mit-dem-fahrrad-zur-schule-gute-ratschlage.html
Mit dem Fahrrad zur Schule - gute Ratschläge

Erst im Alter von 14 Jahren sind Kinder imstande, sich mit dem Fahrrad im Strassenverkehr richtig zu verhalten. Die Unfallquote der jüngeren Kinder ist im Vergleich höher.

Die Konzentration

Ein Kind unter 10 Jahren ist mit der Bewältigung des Verkehrs oft überfordert. Ein Kind im Alter von 8 Jahren vermag sich nur über kurze Distanzen auf den Schulweg zu konzentrieren. Die volle Konzentrationskapazität ist bei einem Kind erst ab 14 Jahren voll entwickelt.

Die motorischen Fähigkeiten

Um das Rad gut beherrschen zu können, muss die Motorik gut ausgebildet sein. Dies ist ungefähr im Alter zwischen 9 und 10 Jahren der Fall. Vor diesem Alter sind die Kinder nicht Reif genug und können sich im Verkehr nicht genügend konzentrieren.

Vroeger (´60-´70) was het meestal vanaf de middelbare school (11-12 jaar), blijkt nu nog te zijn:
http://www.hdp.be/nl/kinderbijslagfonds/nieuws-kinderbijslagfonds/persberichten-kinderbijslagfonds/3123-thuis_naar_school_15_minuten
Veilig op de weg met de fiets

Volgens de statistieken van de FOD Economie* werden in 2004 2.303 fietsers of passagiers op de fiets van 0 tot 17 jaar het slachtoffer van een verkeersongeval. Zelfs al hebben deze statistieken niet enkel betrekking op het traject van thuis naar school, ze zijn typerend voor het gevaar waaraan men wordt blootgesteld. In de geanalyseerde steekproef van HDP bleek bovendien dat 75% van de kinderen die met de fiets naar school gaan, geen beschermende helm draagt en dat 66% geen fluorescerende vest draagt.

* Verkeersongevallen op de openbare weg met doden en gewonden, FOD Economie, Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie

Alleen of met begeleiding naar school?

Wie brengt de kinderen naar school? In iets meer dan een derde van de gevallen (36,6%) is dat de moeder. Een derde van de kinderen gaat alleen en de overige kinderen worden gebracht door de grootouders, de vader… of afwisselend door verschillende personen.

Op de vraag ‘Vanaf welke leeftijd kan een kind volgens u alleen naar school gaan?’, bleek de minimumleeftijd 12 jaar te zijn. Ouden geven hun kinderen blijkbaar iets meer zelfstandigheid bij overgang naar het secundair onderwijs.

50% van de ouders vermeldt 12 jaar als minimumleeftijd waarop hun kind alleen het openbaar vervoer mag gebruiken.
Om alleen met de fiets te gaan, vindt 23,5% dat dit vanaf 10 jaar kan, en 37% vanaf 12 jaar. Bijna 12% van de ouders zou hun kind alleen te voet naar school laten gaan vanaf 8 jaar, 25% vanaf 10 jaar en 24% vanaf 12 jaar.

In de geanalyseerde steekproef zien we dat 82% van de kinderen die alleen naar school gaan 12 jaar of ouder zijn.


Bij kinderen onder de 14 jaar zouden de fietsongevallen naar/terug van school vergelijkingswijze hoger uitvallen

Erst im Alter von 14 Jahren sind Kinder imstande, sich mit dem Fahrrad im Strassenverkehr richtig zu verhalten. Die Unfallquote der jüngeren Kinder ist im Vergleich höher.

Jantje
15 oktober 2009, 15:48
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?

Dit hangt van veel factoren af.

Hier kan men zelfs kleuters alleen met de fiets laten rijden, daar ze via wegen rijden waar geen auto's kunnen komen.
Op andere plaatsen is het gewoon steeds onverantwoord om er een fiets te laten rijden.

Flanelcondoom
15 oktober 2009, 16:02
Het hangt inderdaad van de situatie af, maar mensen die 14 jaar als een leeftijd benoemen zijn slachtoffers van de valhelmcultuur.

Niet komen zagen wanneer jullie kindjes niks met hun handen kunnen en volkomen onzelfstandig zijn. Ik weet dat de kinderen er enkel zijn voor mentale rukpartijen die ook gekend staan als "kinderwens", maar daarom moeten jullie hun levens niet verpesten.

patrickve
15 oktober 2009, 16:25
55 lijkt mij de goeie leeftijd.

Herr Flick
15 oktober 2009, 16:49
Dit hangt van veel factoren af.

Hier kan men zelfs kleuters alleen met de fiets laten rijden, daar ze via wegen rijden waar geen auto's kunnen komen.
Op andere plaatsen is het gewoon steeds onverantwoord om er een fiets te laten rijden.

Inderdaad, ik heb hier ergens een baantje en geen haar op mijn kop dat daar aan denkt om daar zelf als volwasene met relatief veel fietservaring over te gaan rijden, pure zelfmoord.

Maar het traject dat wij moesten doen naar school was juist op 2 plaatsen echt gevaarlijk, nu ja ge moet overal oppassen natuurlijk toch de lagere school deden we met de bus, maar het traject dat we te voet moesten doen was ook niet zonder gevaar.

in elk geval uw kinderen blootstellen aan 0 gevaar is ook niet goed, eens goe op hun bek vallen is soms zelf gezond, ik heb ook moeten leren dat plastieke zakskes aan uw stuur hangen niet zonder gevaar is . ;-) of dat broltech van materiaal potentieel gevaar inhoud, (kan ook aan mijn plotse acceleratie gelegen hebben... ) toch nog niet teveel mensen tegengekomen die gewoon een kanwiel scheeftrokken op hun achterwiel. :? waardoor stopkracht in zwaartekracht werd omgezet.

Herr Flick
15 oktober 2009, 16:51
Het hangt inderdaad van de situatie af, maar mensen die 14 jaar als een leeftijd benoemen zijn slachtoffers van de valhelmcultuur.

Niet komen zagen wanneer jullie kindjes niks met hun handen kunnen en volkomen onzelfstandig zijn. Ik weet dat de kinderen er enkel zijn voor mentale rukpartijen die ook gekend staan als "kinderwens", maar daarom moeten jullie hun levens niet verpesten.

Yep, eene die op zijn 14 maar met zijn veloke naar school mag, dat komt nooit meer goed !

Hebben geen stuurvaardigheid, geen verkeersinzicht enz...

brother paul
15 oktober 2009, 16:59
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen? Soms zie ik wel heel erg jonge kinderen (6 jaar) op weg naar school met hun fietske... Is dit verantwoord of hebben we hier te maken met ouders die hun kinderen aan vermijdbaar gevaar bloot stellen?

verantwoord en bewust in het verkeer 12 volgens mij
als je een veilige rustige binnenweg of afgezoomd fietspad hebt 6

freespirit
15 oktober 2009, 17:30
Dat hangt toch af van kind tot kind en van woonplaats t.o.v. de schoollocatie. Als je kind in een rurale omgeving woont en via een rustig landweggetje zijn school kan bereiken of zo is 6 jaar misschien oud genoeg, als je daarentegen langs een drukke baan woont of in een verkeersdrukke stad en de school ligt veel verder en ook in een drukke buurt, dan is misschien 12 jaar zelfs te jong. Moest ik een kind hebben en in mijn woonbuurt t.o.v. scholen in de buurt, zou ik aan mijn kind het fiat geven op 10 jaar, denk ik. Maar je moet er ook rekening mee houden of je kind matuur genoeg is om de verkeerssituatie aan te kunnen. En dat is individueel te bepalen.

Ik las overigens in DM Magazine afgelopen weekend in een column dat in de Verenigde Staten slechts 13 % van de kinderen tussen 10 en 14 jaar nu nog alleen van z'n ouders met de fiets naar school mag gaan. Dit zou niet in de eerste plaats te maken hebben met angst op verkeersonveiligheid, maar wel met de angst op ontvoeringen / aanrandingen onderweg. Wat natuurlijk compleet irrelevant is, want de kans om ontvoerd te worden door onbekenden is 100 maal kleiner (!) dan doodgereden te worden wanneer men naar school fietst. Dit zegt natuurlijk weer veel over hoe paranoïde die Amerikaanse samenleving wel is geworden.

Alboreto
15 oktober 2009, 18:08
Vanaf welke leeftijd zouden jullie kinderen alleen met de fiets naar school laten fietsen?

Dat hangt er sterk van af waar en ook van het kind.

In de steden zou ik wat langer met de kinderen meerijden, op het platteland kan je ze al vroeger alleen laten rijden.

Ik ging vanaf het lagere met de fiets naar school.
Het was een stad, maar de route was over het algemeen vrij rustig behalve op de kruising van een drukke invalsweg.

De eerste paar maand reed ik mee met een oudere scholier, maar daarna reed ik alleen (6,5 jaar).
Dat was in die tijd heel gewoon (jaren 70).
Zo goed als geen klasgenootjes werden gebracht.

Nu is het verkeer wat drukker en zou ik zeggen
- veilige route 6-8 jaar
- onveilige route 8-10 jaar.

Indien mogelijk probeer zo vroeg mogelijk je kinderen te laten fietsen en fiets met hen mee tot je zelf beslist dat ze het aankunnen.
Dit zal van kind tot kind verschillen.

Bovenbuur
15 oktober 2009, 19:37
Ik fietste nooit naar school tot ik naar de middelbare ging, want de basisschool lag op loopafstand. Kinderen die naar de middelbare gaan niet alleen laten fietsen is onzin, ze moeten het ooit leren, net als hun eigen brood smeren.

lomeanor
15 oktober 2009, 20:48
Ik vraag me af wat endeldarmmasseerder van dit topic zou denken...

Herr Flick
16 oktober 2009, 07:53
Ik vraag me af wat endeldarmmasseerder van dit topic zou denken...

Hebben we hier nu al een endeldarmmasseerder ook ? ;-)

Jedd
17 oktober 2009, 18:20
dit stadskind ging alleen naar't school met de tram toen ie zes was.

En zie wat er van geworden is 8-)

Lampedeir
18 oktober 2009, 08:33
Als het kindje elke dag met de auto naar school is gebracht en dan plotseling alleen naar school moet fietsen is elke leeftijd een gevaar.

PeterCC
31 oktober 2009, 17:28
Onze kinderen gaan vanaf de middelbare school zelfstandig met de fiets naar school.
Al vanaf hun 6 jaar ongeveer rijden ze wel onder begeleiding met de fiets, maar naar ons aanvoelen en inschatten waren ze toch pas vanaf hun 11 - 12 jaar rijp genoeg om alleen te rijden.
Het is zeker zo dat het beter is voor het verkeersinzicht als ze zich sneller in het verkeer mogen begeven: jong geleerd is oud gedaan en oefening baart kunst, maar je moet er toch rijp voor zijn: ttz: een situatie goed kunnen inschatten.

groentje
31 oktober 2009, 21:56
Ik volg hier de meerderheid. Het is niet onverantwoord om op jonge leeftijd naar school te fietsen, hoogstens zou begeleiding aan te raden zijn. Maar het is net door actieve deelname aan het verkeer dat je een verantwoordelijke verkeersdeelnemer, i.c. fietser wordt.

Duvelke
1 november 2009, 00:47
11

rikbe
1 november 2009, 02:13
Zodra je ervanaf wil.

Jantje
1 november 2009, 09:45
11

Op die leeftijd rijden ze hier al met de tractor op de velden rond en zijn zij het reeds die moeten opletten voor de fietser die over de landbouwwegen rijden.
Op hun 16de rijden ze hier met zware tractors met geladen aanhangers over de wegen, in sommige periodes zelfs met meer dan 100 ton er achter en dubbele aanhanger

Duvelke
1 november 2009, 21:57
Op die leeftijd rijden ze hier al met de tractor op de velden rond en zijn zij het reeds die moeten opletten voor de fietser die over de landbouwwegen rijden.
Op hun 16de rijden ze hier met zware tractors met geladen aanhangers over de wegen, in sommige periodes zelfs met meer dan 100 ton er achter en dubbele aanhanger
platteland misschien wel
maar zou je ze in een grote stad als antwerpen of brussel ook al op 11 jaar alleen naar school laten fietsen?

rikbe
1 november 2009, 23:18
Op die leeftijd rijden ze hier al met de tractor op de velden rond en zijn zij het reeds die moeten opletten voor de fietser die over de landbouwwegen rijden.
Op hun 16de rijden ze hier met zware tractors met geladen aanhangers over de wegen, in sommige periodes zelfs met meer dan 100 ton er achter en dubbele aanhanger

Dat zullen er niet veel zijn: ze zitten nu al te zeuren voor nieuwe goed berijdbare fietspaden. En als die er komen gebruiken ze die zelfs niet.

Bovenbuur
2 november 2009, 06:41
platteland misschien wel
maar zou je ze in een grote stad als antwerpen of brussel ook al op 11 jaar alleen naar school laten fietsen?

Ja. Ongelukken zullen er altijd zijn, maar die worden eerder veoorzaakt doordat jongeren niet fatsoenlijk willen fietsen dan dat ze het niet kunnen, en juist op jongere leeftijd nemen ze de verkeersregels misschien nog enigzins serieus.

Jantje
2 november 2009, 06:51
Dat zullen er niet veel zijn: ze zitten nu al te zeuren voor nieuwe goed berijdbare fietspaden. En als die er komen gebruiken ze die zelfs niet.

Je zou er verstelt van staan, hoeveel van die mountainbikers er op de landwegen komen crossen. Gasten die met hun 4X4 uit de steden naar hier komen, om hier te komen crossen.

Sammael
2 november 2009, 11:19
Vanaf de middelbare school ging ik alleen met de fiets.

Op m'n tiende reed ik in 't week-end al alleen naar mijn grootvader.

Vanaf 10 jaar, zou ik zeggen.

Ik moet er wel bij zeggen dat mijn vader elke week, als het weer wat meezat tenminste, minstens twee keer met ons op de openbare weg ging fietsen van zodra we ons evenwicht op een fiets konden bewaren. Eén keer heb ik een flinke oorvijg gekregen omdat ik zonder kijken een kruispunt was overgestoken. Dat is dan meteen ook de enige keer in m'n leven geweest dat ik zonder kijken een kruispunt heb overgestoken. De educatieve tik werkt en zal, als ik ooit het geluk van eigen kinderen mag kennen, door mij toegepast worden als gezegd nageslacht ooit durft een kruispunt oversteken zonder kijken. De algemene consensus en de afkeurende blikken van de samenleving zullen me gestolen kunnen worden.

stropke
2 november 2009, 15:09
55 lijkt mij de goeie leeftijd.

:roll:
Om der weer zijwielkes aan te zetten ofzo...:lol::lol:

stropke
2 november 2009, 15:13
De educatieve tik werkt en zal, als ik ooit het geluk van eigen kinderen mag kennen, door mij toegepast worden als gezegd nageslacht ooit durft een kruispunt oversteken zonder kijken.

Dat zal wel niet direct meer nodig zijn, peisk. Ze verbouwen zowat alle kruispunten tot rotondes.

slegie
2 november 2009, 21:33
ik denk dat we niet zozeer moeten kijken naar het feit of een kind al dan niet bekwaam is om te fietsen op 6 jaar in het verkeer maar ik denk dat je kind van 6 niet zomaar alleen laat fietsen naar school ook al is die afstand minder dan 1km bij manier van spreken.

Dutroux zit misschien in de gevangenis maar er lopen nog heel wat meer van die monsters rond. ik zeg niet dat je achter elke hoek een pedofiel of kindermoordenaar zult vinden maar niettemin is dit realistisch zeker als je weet dat hier in de buurt (ergens in midden limburg) een tijdje geleden nog geprobeerd is om een kind te ontvoeren.

dus zet de melk niet bij de kat hé!

ik zal mijn zoontje net zoals ik niet voor zijn 12de alleen met de fiets naar school laten gaan! wil dit zeggen dat ik een deel van zijn zelfstandigheid ontneem? neen, helemaal niet maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid als zijn papa, punt uit

Jaani_Dushman
3 november 2009, 00:18
ik denk dat we niet zozeer moeten kijken naar het feit of een kind al dan niet bekwaam is om te fietsen op 6 jaar in het verkeer maar ik denk dat je kind van 6 niet zomaar alleen laat fietsen naar school ook al is die afstand minder dan 1km bij manier van spreken.

Dutroux zit misschien in de gevangenis maar er lopen nog heel wat meer van die monsters rond. ik zeg niet dat je achter elke hoek een pedofiel of kindermoordenaar zult vinden maar niettemin is dit realistisch zeker als je weet dat hier in de buurt (ergens in midden limburg) een tijdje geleden nog geprobeerd is om een kind te ontvoeren.

dus zet de melk niet bij de kat hé!

ik zal mijn zoontje net zoals ik niet voor zijn 12de alleen met de fiets naar school laten gaan! wil dit zeggen dat ik een deel van zijn zelfstandigheid ontneem? neen, helemaal niet maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid als zijn papa, punt uitEn dan verbaasd zijn dat die kinderen maar niet op eigen benen kunnen staan...

slegie
3 november 2009, 04:42
En dan verbaasd zijn dat die kinderen maar niet op eigen benen kunnen staan...

Als u denkt dat uw kinderen enkel op eigen benen kunnen staan omdat ze vrij vroeg met de fiets naar school mogen gaan is dit uw eigen simplistische mening.

kom niet klagen als ooit de politie voor de deur staat met een zeer pijnlijke boodschap

Dronkoers
3 november 2009, 07:59
Als u denkt dat uw kinderen enkel op eigen benen kunnen staan omdat ze vrij vroeg met de fiets naar school mogen gaan is dit uw eigen simplistische mening.

kom niet klagen als ooit de politie voor de deur staat met een zeer pijnlijke boodschap

Meestal krijg ik die te horen op hun bureel zelf

Sammael
3 november 2009, 09:47
laat maar.

Zwitser
3 november 2009, 09:51
ik denk dat we niet zozeer moeten kijken naar het feit of een kind al dan niet bekwaam is om te fietsen op 6 jaar in het verkeer maar ik denk dat je kind van 6 niet zomaar alleen laat fietsen naar school ook al is die afstand minder dan 1km bij manier van spreken.

Je kan kinderen natuurlijk ook samen naar school laten lopen/fietsen. In Zwitserland is het gebruikelijk dat kinderen vanaf de kleuterschool te voet naar school gaan. Natuurlijk niet alleen. Oudere kinderen letten hierbij op de kleintjes, en de scholen zijn zo gesitueerd dat alle kinderen in de wijk een veilige weg naar school hebben.


Dutroux zit misschien in de gevangenis maar er lopen nog heel wat meer van die monsters rond. ik zeg niet dat je achter elke hoek een pedofiel of kindermoordenaar zult vinden maar niettemin is dit realistisch zeker als je weet dat hier in de buurt (ergens in midden limburg) een tijdje geleden nog geprobeerd is om een kind te ontvoeren.

Dat kans dat je kind omkomt door een ongeval in je tuin is nog altijd veel groter dan dat je kind het slachtoffer van een pedofiel wordt. Ga je nu je kinderen niet meer buiten laten spelen?

slegie
3 november 2009, 15:29
Je kan kinderen natuurlijk ook samen naar school laten lopen/fietsen. In Zwitserland is het gebruikelijk dat kinderen vanaf de kleuterschool te voet naar school gaan. Natuurlijk niet alleen. Oudere kinderen letten hierbij op de kleintjes, en de scholen zijn zo gesitueerd dat alle kinderen in de wijk een veilige weg naar school hebben.


dit is een goed iniatief maar in belgië voor heel veel scholen onmogelijk daar ze langs vrij drukke secundaire wegen liggen.




Dat kans dat je kind omkomt door een ongeval in je tuin is nog altijd veel groter dan dat je kind het slachtoffer van een pedofiel wordt. Ga je nu je kinderen niet meer buiten laten spelen?

Er kan zoveel gebeuren met je kind in negatieve zin maar een ongeluk in de tuin vergelijken met een eventuele verkrachting en moord door een pedofiel schokt mij toch wel een beetje.

in de tuin verongelukken zal misschien rapper voorvallen, zelfs een autoongeluk met de ouders erbij is nog groter maar liever dat mijn kind door zo'n ongeluk moet sterven dan lijden door een pedofiel die zijn lusten botviert op mijn kind

groentje
4 november 2009, 00:00
Verkrachtingen gebeuren meestal door bekenden, zelden door vreemden. En vaak zelfs door vertrouwenspersonen, mensen van wie je achteraf zegt: dat had ik nooit in hem gezien.
Niettemin, ik mag hopen dat je je kinderen niet opsluit voor hun eigen veiligheid, en elk contact met de buitenwereld verbiedt?
Een beetje paranoïde, toch wel, die houding van je, slegie. Maar we wijken af...

Jaani_Dushman
4 november 2009, 00:24
Een beetje paranoïde, toch wel, die houding van je, slegie. Maar we wijken af...Lijkt me niet echt afwijken, maar net het onderwerp van de draad.

Jaani_Dushman
4 november 2009, 00:27
kom niet klagen als ooit de politie voor de deur staat met een zeer pijnlijke boodschapIk ben vanaf m'n 7 jaar alleen naar school gefietst. Buiten wat schaafwonden en blauwe plekken denk ik niet dat het ooit pijnlijk afgelopen is.

Zwitser
4 november 2009, 08:21
in de tuin verongelukken zal misschien rapper voorvallen, zelfs een autoongeluk met de ouders erbij is nog groter maar liever dat mijn kind door zo'n ongeluk moet sterven dan lijden door een pedofiel die zijn lusten botviert op mijn kind

De kans dat een kind het slachtoffer wordt van een pedofiel is verwaarloosbaar klein, want zo vaak gebeurt dat niet. Kinderen te veel beschermen omwillen van een zo goed als onbestaand risico heeft neveneffecten die ik geen enkel kind wil aandoen.

Andy
4 november 2009, 09:34
in de tuin verongelukken zal misschien rapper voorvallen, zelfs een autoongeluk met de ouders erbij is nog groter maar liever dat mijn kind door zo'n ongeluk moet sterven dan lijden door een pedofiel die zijn lusten botviert op mijn kind
Indien het het mogelijke lijden van uw kind is dat u bezighoudt, en niet zozeer de kans op overlijden, dan moet je misschien het leed van een eventuele ontvoering eens vergelijken met het leed van een zwaar ongeluk. Ook dit laatste kan jarenlang aanslepen.

Verder sluit ik me aan bij de stelling dat de kans op een ontvoering door vreemden verwaarloosbaar klein is, en dat het wenselijk is een kind aan te leren hoe het zich in het verkeer dient te gedragen, ook al is dat een gevaarlijk iets.