PDA

View Full Version : Waarom is het heidendom zo verbonden met rechts in dit land?


Denker
25 december 2002, 13:07
Eén van de vele religies in dit land, die ongetwijfeld aan belang wint, is het heidendom of de Asatru. Deze religie is gebaseerd op de oude Noord-Europese tradities. Enkele synoniemen voor (schijnbaar) dezelfde religie: Odinisme, Druïdisme, Wiccanisme, ...

Wat mij telkens opvalt is dat deze mensen zich vaak met rechtse partijen zoals het Vlaams Blok associeren. Het is algemeen geweten dat enkele Vlaams Blok verkozenen deze religie aanhangen. Zo zouden de Verreyckens (vader en zoon) deze religie aanhangen.

Op zich kan ik mij daar best mee verzoenen. Ik ben zelfs aangenaam verrast dat dergelijke tradities nog bestaan. Mijn fascinatie voor de Noorse mythologieën was erg uitgesproken ...

Maar toch die ene vraag: waarom wordt deze religie zo veel gelinkt aan rechts gedachtengoed? Is het een protectionistische houding? Omdat deze partij zich afzet tegen een aantal relgieuze factoren uit andere hoeken die bedreigend kunnen zijn voor de Asatru? Of zijn er andere redenenen.

Zij er hier mensen die de Asatru aanhangen?

Denker
25 december 2002, 13:13
effe een quote

Sinds september volgt een twintigtal leerlingen in het secundair onderwijs heidense religie, in plaats van de erkende vakken Godsdienst of Niet-Confessionele Zedenleer. De jongeren behoren tot twaalf families die Asatrú, het oude Ijslandse heidendom, belijden. ‘Ik wist niet eens dat er nog heidenen bestonden’, zegt directeur Roger Geypens van het atheneum van Malle, dat nu vijf heidense leerlingen heeft.
Jan de Zutter - De Morgen 13 november ‘97

Je kan ook eens kijken op deze locatie:
http://home.planetinternet.be/~logghe/pers.html

Denker
25 december 2002, 13:15
Ah, hier nog meer:
http://www.traditie.be

amexx
25 december 2002, 13:21
Ik heb zelf een paar joelfeesten meegemaakt. Zelfs geboortefeesten. Huwelijksfeesten. Het is inderdaad iets dat leeft in Vlaanderen.

Bij het VNJ zijn er jaarlijks joelfeesten.

datri
25 december 2002, 19:13
Ik voel mij er ook beter in thuis dan in andere religies, en heb ook al enkele feesten meegemaakt zoals joelfeesten, bruidsfeesten,.....

torvicx
1 januari 2003, 11:11
Waarom wordt niet iedereen gewoon agnotst-atheist zoals ik. En daarnaast kun je nog altijd wel een hobby hebben als Asatru of wat dan ook. In het postmodernisme steekt de kop van de romantiek weer boven blijkbaar.

Denker
5 januari 2003, 14:11
Deze reactie van virtuoso wil ik jullie niet onthouden. Kwam binnen via pm
U beweert dat heidenen zich eerder met rechts associeren..
dit klopt niet ..
Elke 'kerstfeest' binnen de BSP, SP, KP (modernere agalev-ers) wordt al jarenlang joelfeest genoemd, niets nieuws hier..

Het verschil tussen links en rechts is de band die deze religie zou hebben met het vaderland, vele 'NSV-ers kiezen voor dit geloof om hun band met het vaderland te bevestigen, terwijl in de linkse vaarwaters dit meer werd gebruikt om zich af te zetten tegen de katholieke kerk,en hebben deze feesten ontkoppeld van de oude goden maar meer natuurfeesten van gemaakt

de iets moderne stroming vindt dat joelfeesten, vruchtpbaarheidsfeesten(paasfeesten) ook zijn plaats heeft in geloof maar evenwaardig is aan het katholieke geloof... (er zijn ook wicca's binnen alle andere partijen)

Maar de 'linksere' partijen vinden dat geloof een persoonlijke keuze is en pakken daar niet mee uit.
Terwijl voor de rechtsere partijen geloof thuishoort in (Vlaamse cultuur') hopelijk heb ik u vraag beantwoord

Tantist
18 januari 2003, 21:56
Waarom wordt niet iedereen gewoon agnotst-atheist zoals ik. En daarnaast kun je nog altijd wel een hobby hebben als Asatru of wat dan ook. In het postmodernisme steekt de kop van de romantiek weer boven blijkbaar.

Effe een randdiscussie, maar agnost zijn en atheïst zijn is zowat tegengesteld aan elkaar. De eerste trekt zich van al dat gedoe niets aan, de tweede weet zeker dat er geen God bestaat. Het 2e is ook een soort geloof, het eerste niet echt...

Het heidendom zelf dan... Op zich heb ik er niets op tegen, maar die mannen zijn zo haatdragend tov alles wat katholiek is (een joods-christelijke volksvreemde godsdienst in hun ogen), dat er van hun kant geen respect bestaat voor andere religies en hiermee in hetzelfde schuitje komen als de radicale Islam.

Ik hoop dat dit niet het officiële standpunt is van de Heidense gemeenschap, en dat de paar heidenen die ik gesproken heb de uitzondering op de regel vormen.

vlaanderen72
26 januari 2003, 21:37
Soms loopt het wel eens ineen,ik ben katholiek maar geen pilaarbijter .
Ik ben zeer rechts gezind en draag een keltisch kruis,en heb een paar symbolen in huis zoals een vruchtbaarheidssymbool en en odal teken enz...
Het eerste ben ik mee opgegroeid en mee vergroeid en ook omdat ik geloof in een hogere macht.
Het tweede kende ik al voor ik me politiek gelinkt had aan ene of deze,en voel me daar ook goed bij.
Al zijn het twee verschillende dingen nietwaar.
Tot daar mijn rede. :wink: :D

N-VA
28 januari 2003, 01:54
Rechts is atheistisch? Zijn de socialisten dan opeens zulke goede gelovigen? Het geloof heeft zeer veel terrein verloren in Vlaanderen, zowel links als rechts. Ikzelf geloof niet. Ik zal mijn kinderen niet dopen, niet trouwen in de kerk, enz...

datri
28 januari 2003, 17:29
Het heidendom zelf dan... Op zich heb ik er niets op tegen, maar die mannen zijn zo haatdragend tov alles wat katholiek is (een joods-christelijke volksvreemde godsdienst in hun ogen), dat er van hun kant geen respect bestaat voor andere religies en hiermee in hetzelfde schuitje komen als de radicale Islam.

Ik hoop dat dit niet het officiële standpunt is van de Heidense gemeenschap, en dat de paar heidenen die ik gesproken heb de uitzondering op de regel vormen.

Dit is inderdaad niet zo voor iedereen, ik heb het ook niet zo voor alles wat katholiek is, maar soit, als mensen daarin willen geloven en zich daar goed bij voelen is dat hun zaak. Wat de islam betreft ligt dit iets anders omdat ik dit een zeer haatdragende godsdienst vind.
Mijn vrouw daarentegen is niet 'actief' gelovig, maar wou de kinderen toch laten dopen. Dit maakt voor mij niets uit, als ze ouder zijn kunnen ze nog kiezen wat ze doen. Alleen is het niet makkelijk voor mij om in een kerk binnen te stappen omdat ik me er niet thuis voel.

circe
28 januari 2003, 20:09
Het is natuurlijk wel zo dat het vroegere heidendom hier niet op zo'n vredelievende manier werd verdrongen.

Misschien dat men daar enige verbinding in kan vinden met het afwijzen van nogmaals een andere monotheistische godsdienst die zich hier wil komen vestigen, en die OOK niet zo'n vredelievende manier tot zich heeft genomen om in de streken waar ze aanbelanden de daar bestaande religie volledig te overheersen.

Van hetgeen ik gelezen heb over die heidense godsdiensten lijkt het verspreiden en verbreiden van die godsdienst nu niet echt in hun "bijbel" te staan!

Mijns inziens is het verspreiden (met of zonder zwaard) vooral voorbehouden voor het vroegere christendom en de islam!

Godfried
28 januari 2003, 20:23
We hebben het christendom collectief afgezworen, dus nu hebt ge een massa mensen die wanhopig op zoek zijn naar zingeving. In dat kader moet ge de vernieuwde interesse zien in alle mogelijke rare dingen zoals het boeddhisme, new age, waarzeggerij enz. En ja, als ge dan rechts gezind zijt, belandt ge een vermeende "oorspronkelijke" godsdienst als het druïdisme of hoe het ook moge heten. Pure nostalgie, want betrouwbaar bronmateriaal over deze godsdienst bestaat gewoon niet.

datri
29 januari 2003, 20:46
2 februari, het feest van Imbolc, ter ere van godin Brigid, gesymboliseerd door de kleur wit.
Feit is dat met dit feest de wedergeboorte van het licht gevierd wordt, of voor sommige 'lichtmis'
Traditioneel gevierd met pannekoeken, die de vruchtbare zon voorstellen omwille van hun goudgele kleur....... smakelijk :wink:

Tantist
30 januari 2003, 17:42
Dit is inderdaad niet zo voor iedereen, ik heb het ook niet zo voor alles wat katholiek is, maar soit, als mensen daarin willen geloven en zich daar goed bij voelen is dat hun zaak. Wat de islam betreft ligt dit iets anders omdat ik dit een zeer haatdragende godsdienst vind.

Maar als ik een heiden (en dan nog een, en nog een en...) vol haat hoor spreken over het katholicisme, valt die dan in hetzelfde schuitje als de islam? Of zal men dan met 2 maten en gewichten werken?

Ik neem echter aan dat dit randfenomenen waren en dat de meeste heidenen wel verdraagzaam zijn tov andere religies?

datri
30 januari 2003, 18:05
Maar als ik een heiden (en dan nog een, en nog een en...) vol haat hoor spreken over het katholicisme, valt die dan in hetzelfde schuitje als de islam? Of zal men dan met 2 maten en gewichten werken?

Ik neem echter aan dat dit randfenomenen waren en dat de meeste heidenen wel verdraagzaam zijn tov andere religies?

Of ik representatief ben voor de meeste heidenen weet ik niet, ik ben zeker niet bij de allerfanatiekste, maar het boeit me enorm, en ik voel me er best in thuis.
Wat betreft het katholicisme en de islam ligt dit voor mij inderdaad verschillend, de islam van nu is zoals het katholicisme van vroeger, maar dan 10 keer erger. Dan heb ik het over de kruistochten ed wat zich nu bij de islam vertaalt in een haat tov andersgelovigen. Hier kan ik geen respect voor opbrengen, en vind ik een gevaar voor de maatschappij.
En tussendoor durf ik ook wel eens een verwijt werpen naar het katholicisme, maar dan eerder naar het instituut van de kerk dan naar de gelovigen, want daar zit voor mij een enorm verschil. Moest de kerk eens meeëvolueren met de maatschappij, het zou vast en zeker positief zijn!
Ik heb trouwens een pastoor in de familie, en ik heb daar soms interessante gesprekken mee. Ik denk trouwens dat vele pastoors ook vinden dat het instituut van de kerk eens herbekeken moet worden!
Net zoals wij met onzen tijd mee moeten gaan zou de kerk dat misschien beter ook eens overwegen....... :wink:

circe
30 januari 2003, 18:38
De KIP of het EI?


De agrarische cyclus
De Keltische jaarcyclus was gebaseerd op de zonnebeweging en de relatie van de krachtbron met het alledaagse, natuurgebonden, agrarische werk- en leefritme.
De jaarlijkse hoogfeesten die aldus ontstonden waren de volgende:


1 november: Samain (christelijke feestdag: Allerheiligen/Allerzielen)
21 december: winterzonnewende (christelijke feestdag: Kerstmis)
1 februari: Imbolc (christelijke feestdag: Maria Lichtmis)
21 maart: lente-equinox(christelijke feestdag: Pasen)
1 mei: Beltain (christelijke feestdag: O.-L.-H. Hemelvaart)
21 juni: zomerzonnewende
1 augustus:Lugnasa (na 10 (15) dagen= christelijke feestdag: O.-L.-V. Hemelvaart)
21 september:herfstequinox

De strategische zonnestanden werden in oost-west positie gezien. Die punten werden dus links en rechts als een diagonaal kruis ingevuld. Vanuit die vier kardinale zonnestanden bepaalden de Kelten hun vier hoogfeesten door middel van het getal 40. Samain situeert zich 40 dagen na de herfstequinox, Imbolc 40 dagen na de winterzonnewende etc.

Dit getal 40 is geen lukraak getal. Van oudsher kleefde er universeel een zuiveringsaspect aan, een betekenis van "voltooide voorbereiding". Niet alleen in onze prehistorie gold die opvatting. Egyptenaren en Mesopotamiërs hanteerden ze in dezelfde betekenis. Misschien moet in het natuurlijke gebeuren een logica hiervoor worden gezien.
De situering van de Keltische hoogfeesten berustte dus op betekenisvolle gronden. Niet de vier kardinale zonnestanden, maar wel de daarvan afgeleide hoogfeesten vormden de markeringspunten van de vier jaarkwartieren. Elk hoogfeest duurde een periode van tien �* elf dagen, waarna een tijd van weer 40 dagen leidde naar de volgende cruciale zonnestand. De Keltische jaarindeling werd eeuwenlang gesymboliseerd door het Keltische kruis en het achtspakige wiel. Dit wiel is een zeer oud symbool dat bij de Romeinen onder meer werd toegekend aan de hemelgod Jupiter. De mogelijke oorsprong ervan moet worden gezocht in het Verre Oosten, waar we het terugvinden in India en China.

De tussenpauze van ongeveer 40 + 10 dagen tussen de feestdagen, kan men nu nog terugvinden in verschillende "christelijke" feestdagen, die 'toevallig' altijd rond een bepaalde periode te vinden zijn:
vb. Pasen / na 40 dagen OLH / en 10 dagen later: Pinksteren

C uit W
30 januari 2003, 19:36
Het is niet omdat er onverdraagzame heidenen zijn dat het heidendom onverdraagzaam is; maar bij de islam ligt dat wel degelijk anders, dat is van de basis onverdraagzaam, hoe minder geloviger, hoe gematigder, terwijl een zeer gelovige heidene perfect verdraagzaam blijft.

Tantist
1 februari 2003, 13:09
Het jodendom en christendom is ook aan de basis onverdraagzaam (Bovenal bemin 1 God, beeldenstormen van koning Josia etc etc), en dat zeg ik als katholiek. Maar elke godsdienst kan seculariseren. Tot ze dat doet, is ze een potentieel gevaar...

Ik ben dus voor de niet-erkenning van ELKE godsdienst, inclusief het christendom.

Supe®Staaf
1 februari 2003, 13:13
Ik ben dus voor de niet-erkenning van ELKE godsdienst, inclusief het christendom.
Elk initiatief in die richting geniet mijn steun (voor wat die waard is)
Hobbies dienen op eigen kosten beoefend te worden.

datri
2 februari 2003, 16:28
Ik ben dus voor de niet-erkenning van ELKE godsdienst, inclusief het christendom.

Volledig mee akkoord :!:

circe
5 februari 2003, 14:59
Misschien past het niet direct onder deze topic, maar ik heb gisteren een stukje van "recht op antwoord" gezien, waar het ging over de Raelliaanse beweging.

Wat mij opviel (en met mij ook die raelliaense mijnheer) was dat de persoon die instond voor opvang van mensen die door een sekte waren geronseld, bepaalde definities gaf over wanneer een beweging als een sekte werd aanzien en wanneer niet.

Er bestond blijkbaar een lijst met 23 punten waardoor men kon zien of iets als een "sekte" dan wel als een "religie" werd beschouwd.

(correct me if I'm wrong) ik heb het niet genoteerd dus "uit het hoofd"

- er moet één persoon als specifiek leider aanzien worden.
(in geval van Rael, was het dus Rael zelf, maar ingeval van vb. zowel christendom (= Jezus? paus?)/ islam (=Mohammed?)/boeddhisme (=Boeddha?) dan vallen die er sowieso ook onder? Enkel bij het Jodendom kan ik het niet vinden, tenzij we teruggaan naar Abraham of desnoods Mozes?)
Of verwordt een beweging van sekte tot een religie als de originele leider potdood is?

- er moet aan de leden gevraagd worden om geld bij te dragen aan "iets"
(in geval van Rael: die 10% bijdragen aan dat consulaat / ingeval van islam de zakat / ingeval van christendom: sint pieterspenning (jarenlang, misschien nu afgeschaft? allerlei soorten "christelijke verenigingen", goede doelen, erfenis van kloosterlingen etc... die vragen (vroegen) toch ook altijd geld voor vanalles en nog wat?)

- de geloofsovertuiging van de volgelingen KAN NIET WETENSCHAPPELIJK bewezen worden.
(in geval van Rael: de buitenaardse wezens, ingeval van alle andere godsdiensten? lamenielachen !)

- indien mensen uit de sekte willen stappen, wordt hen dat praktisch onmogelijk gemaakt door zowel psychologische druk als andere bedreigingen.
(in geval van Rael was er niets duidelijk, in geval van islam? hallooohoo! geen familie, geen vrienden, geen kennissen, DOODSTRAF in bepaalde landen, christendom? nu niet meer hé! maar laten we effe terug in de tijd gaan? ik zou de "afvalligen" die uit de dorpsgemeenschap gestoten werden ook niet willen vergeten hoor)


-------------------

Ik vraag me dus gewoon af, WAAROM wordt er een onderscheid gemaakt tussen 'religie' en 'sekte'? Omdat sommigen van de beleidsmakers deel uitmaken van een 'sekte'?

Ik zou graag een volledige kopij hebben van die 23-punten waar die mevrouw over sprak.

Is er iemand die daar enige internetlinks naartoe heeft?

circe
7 februari 2003, 17:03
Ter info voor de geïnteresseerden:



Vormingsavond van de Werkgroep Traditie v.z.w.

De Gewijde Vrouw in de Keltische Traditie


Wanneer we over druïden spreken, denken we spontaan aan mannen.

Maar, klopt dat beeld wel met de werkelijkheid en welke rol speelde de vrouw in de Keltische ritualistiek?

Hoe zit het met het beeld van de Gewijde Vrouw dat opgehangen wordt in de razend populaire boeken van Marion Bradley?

Werden vrouwen ingewijd of juist niet? Kortom, werden zij als evenwaardig aanzien binnen de Keltische Traditie?

Op deze en andere vragen poogt Stefaan Van den Eynde u tijdens de voordracht van februari 2003 een antwoord te geven.

Deze boeiende voordracht gaat door op vrijdag 14 februari 2002 in Kasteel Walburg, Walburgstraat 35, 9100 St.- Niklaas. Aanvang om 20 uur.

Denker
1 april 2003, 10:06
Ik kreeg alvast nog een reactie via pm:

###
Beste,


ik kon slechts via deze omweg reageren op je vraag over het heidendom.
Inderdaad, vele Asatru (zij die trouw zijn aan de Asen) zijn gelinkt aan het Blok of aan andere extreem rechtse organisaties.
Ik vermoed dat het te maken heeft met het feit dat illustere voorbeelden hier ook mee dweepten. Tijdens het nazisme werd ook gretig gebruik gemaakt van runen. Het heeft ook te maken met het zoeken naar roots. Deze zijn voor veel extreem nationalisten heel belangrijk. Zo kom je ongetwijfeld uit bij de Germanen en de Kelten en zij hadden animistische godsdiensten dus...
Ikzelf pas niet in het plaatje. Ik ben lid van een van de linkse partijen in dit land en voel me ook heiden. Ik ben geen Asatru, maar draag wel een Mjölnir rond mijn hals. Ik zie mezelf eerder als druïde of heks. Druïdisme en Wicca zijn overigens helemaal geen synoniemen voor Asatru.
Meer informatie vind je wel bij de Pagan Federation.

Blessed be,


Makkie

Guderian
29 mei 2003, 01:32
Sluit aan bij het Vlaams Heidens Front!

Bindt mee de strijd aan tegen de verderfelijke woestijngodsdiensten van "het boek" die uit het jodendom ontstonden!

WWW.HEATHENFRONT.ORG/VHF/