PDA

View Full Version : Rijbewijs voor fietsers?


Den Duisteren Duikboot
11 november 2009, 11:57
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.

Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen?

Mahalingam
11 november 2009, 12:17
In Nederland kent met wel het snorfiets rijbewijs.
Dit komt alsvolgt:
Heel veel scholieren reden zich dood op hun brommers.
Die kregen zodoende verkeersles met examen en na een praktijkproef een zgn. bromfietscertificaat. Voor 25 euro.
Alle oudjes op een snorfiets hoefden geen examen te doen maar moesten wel zo'n certificaat (eeuwig durend) kopen.
Nu dient met een rijbewijs te hebben. Alleen oudjes met een certificaat kunnen zonder meer dat ding inruilen voor een rijbewijs (45 euro per 3 jaar), de rest moet examen doen.

Indien er aanleiding toe is kan van iedere verkeersdeelnemer het rijbewijs worden ingevorderd. Ook voetgangers kunnen hun rijbewijs (auto, snorfiets etc.) kwijt raken b.v. als ze dronken over straat zwalken en het verkeer in gevaar brengen.
Men is nog niet zo ver dat er een voetgangers loopbewijs bestaat. Het zou raar zijn want als ze dat ding intrekken heb je huisarrest.

Jantje
11 november 2009, 12:35
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.

Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen?

Reeds als kleuter krijg je op school een verkeersopleiding.

Reeds als kleuter leert men je aan hoe zich te gedragen in het verkeer.

Je mag je volgens de wet trouwens niet in het verkeer begeven, zonder het verkeersreglement te kennen, zelfs niet als voetganger.
Maar deze wetten worden sneller verandert dan je vrouw van slipje kan veranderen.
Het is daarom ook dat er zo weinig mensen de verkeersregels nog kennen en begrijpen.

Zelfs een autorijbewijs is daardoor een waardeloos iets, waarom zo je dan een fietsrijbewijs invoeren?

stropke
11 november 2009, 13:14
Heeft de regering weer geld te weinig? Ze zoude beter iets meer doen tegen al die zuipschuiten die de laatste tijd zoveel in de krant staan.
Een fiest rijbewijs, beetje belachelijk.
Een voetgangers moete strak nog zekers een loopbewijs halen..:roll:
Zeg nie overdrijven hé.

skaldis
11 november 2009, 14:02
Auto's zijn ongrondwettelijk want schenden de grondwettelijk gegarandeerde lichamelijke integriteit. Waarom dus zou een fietser rekening moeten houden met auto's en hun verkeersreglement. Ik geef als fietsers voetgangers overal voorrang, stop voor zebrapaden ed waardoor ik dikwijls raar wordt nagekeken maar auto's kunnen mijn zak op blazen. Dagelijks terroriseren deze mij met lawaai, stank, ... .

Den Duisteren Duikboot
11 november 2009, 15:29
Reeds als kleuter krijg je op school een verkeersopleiding.

Reeds als kleuter leert men je aan hoe zich te gedragen in het verkeer.

Je mag je volgens de wet trouwens niet in het verkeer begeven, zonder het verkeersreglement te kennen, zelfs niet als voetganger.
Maar deze wetten worden sneller verandert dan je vrouw van slipje kan veranderen.
Het is daarom ook dat er zo weinig mensen de verkeersregels nog kennen en begrijpen.

Zelfs een autorijbewijs is daardoor een waardeloos iets, waarom zo je dan een fietsrijbewijs invoeren?

De overtredingen die door fietsers worden begaan hebben doorgaans geen betrekking op gloednieuwe regels. Het gaat om klassieke dingen als stoppen voor een rood licht, je arm uitsteken als je afslaat, bellen als je iemand voorbij wil steken, je licht aanzetten als het mist, etc. Als sanctie kunnen dan ook rijbewijzen worden ingetrokken.

Mijn ervaring is overigens dat je als kind inderdaad met een aantal basisregels vertrouwd wordt gemaakt, maar dat dit niet volstaat om op minder bekend terrein te rijden - buiten het thuis/school-parcours - en dat die kennis nadien ook niet meer opgefrist wordt. Men zou zo'n rijkennis met een zekere regelmaat opnieuw kunnen testen.

Er is inderdaad wel sprake van soms gebrekkige communicatie over veranderingen (m.n. voorrangsregels), maar dat is eerder een probleem naast het aangekaarte, en niet zozeer één dat het aangekaarte mee zal oplossen.

Bhairav
11 november 2009, 16:57
Altijd maar regeltjes...

netslet
11 november 2009, 17:16
De overtredingen die door fietsers worden begaan hebben doorgaans geen betrekking op gloednieuwe regels. Het gaat om klassieke dingen als stoppen voor een rood licht, je arm uitsteken als je afslaat, bellen als je iemand voorbij wil steken, je licht aanzetten als het mist, etc. Als sanctie kunnen dan ook rijbewijzen worden ingetrokken.

Bellen als je iemand voorbij wil steken is volgens mij niet verplicht, ook arm uitsteken wanneer je afslaat is niet verplicht (enkel als het enigszins veilig kan)

Buiten door het rood rijden zie ik in dat lijstje ook geen reden om het hypothetisch fietsbewijs af te gaan nemen. Bij soortgelijke overtredingen met de auto wordt immers ook het rijbewijs niet ingetrokken.

Jantje
11 november 2009, 17:18
De overtredingen die door fietsers worden begaan hebben doorgaans geen betrekking op gloednieuwe regels. Het gaat om klassieke dingen als stoppen voor een rood licht, je arm uitsteken als je afslaat, bellen als je iemand voorbij wil steken, je licht aanzetten als het mist, etc. Als sanctie kunnen dan ook rijbewijzen worden ingetrokken.

Mijn ervaring is overigens dat je als kind inderdaad met een aantal basisregels vertrouwd wordt gemaakt, maar dat dit niet volstaat om op minder bekend terrein te rijden - buiten het thuis/school-parcours - en dat die kennis nadien ook niet meer opgefrist wordt. Men zou zo'n rijkennis met een zekere regelmaat opnieuw kunnen testen.

Er is inderdaad wel sprake van soms gebrekkige communicatie over veranderingen (m.n. voorrangsregels), maar dat is eerder een probleem naast het aangekaarte, en niet zozeer één dat het aangekaarte mee zal oplossen.

Zonder licht rijden is zo een idiote regel, want wanneer moet je lichten aan hebben op een voertuig en op welke voertuigen moet je geen lichten voeren?

En je mag NOOIT bellen, dit is lawaaihinder.Je mag enkel bellen als je hierdoor een ongeluk vermijd in gevaarlijke situaties.
En je arm uitsteken als je afslaat is niet steeds verplicht, onder welke voorwaarden niet?

Trouwens wist je dat je niet voor alle rode lichten moet stoppen?
Meer dan de helft van de rode lichten voor fietsers staan volgens de wetgeving niet juist en verplichten een fietser dus niet tot stoppen!!!!
Volgens de wet mag een fietser ze gewoon negeren.

Jantje
11 november 2009, 17:24
Bellen als je iemand voorbij wil steken is volgens mij niet verplicht, ook arm uitsteken wanneer je afslaat is niet verplicht (enkel als het enigszins veilig kan)

Buiten door het rood rijden zie ik in dat lijstje ook geen reden om het hypothetisch fietsbewijs af te gaan nemen. Bij soortgelijke overtredingen met de auto wordt immers ook het rijbewijs niet ingetrokken.

De meeste rode lichten staan LINKS van het fietspad en tellen dus gewoon niet voor een fietser!!!!

Want enkel de verkeerslichten aan de rechterkant van je rijweg tellen.
En daar vele fietspaden links van de weg liggen en de verkeerslichten links van het fietspad staan, tellen ze volgens het Belgische verkeersreglement niet voor de fietsers op dat fietspad.

Alboreto
11 november 2009, 18:21
De meeste rode lichten staan LINKS van het fietspad en tellen dus gewoon niet voor een fietser!!!!

De meeste rode lichten staan rechts van het fietspad.

Er zijn inderdaad wel kruispunten waar het fietspad rechts van het verkeerslicht ligt en waar de fietsers rechtsaf kunnen zonder een verkeerslicht te passeren.

Willen ze echter rechtdoor dan zullen daar wel fietslichten staan die het oversteken daar regelen


http://www.noordhollandsdagblad.nl/multimedia/dynamic/01262/verkeerslicht_fiet_1262034h.jpg

Maar laat ons eerlijk zijn, er rijden veel fietsers door rood waar het niet mag.

skaldis
11 november 2009, 19:31
Maar laat ons eerlijk zijn, er rijden veel fietsers door rood waar het niet mag.

Je zou voor minder. Om af te slaan moet je dikwijls twee x voor het licht staan. Voor de politieschool in Ekeren moet je zelfs drie keer wachten wat ik ook doe behalve op zondag of wanneer er een tweetakter me doet tilt slaan. Zo ben ik eens door zeven zwaantjes aan de kant gezet en toe ik beleefd uitlegde waarom ik door het rood gereden was (namelijk omdat ik geslagen werd door een wolk tweetakt recht op men neus tot in mijn hoofd en longen en dat ik onwel werd) mocht ik gewoon verder :-)
En zo ken ik nog verschillende kafkaiaanse toestanden van lichten op 5 meter van elkaar, eerst om auto's die daar amper af moeten door te laten en dan om de tram die er nooit is door te laten. Daar sta je bijna vijf minuten voor niets want het tweede springt op rood als het eerste eindelijk groen wordt.
Ik weet waar ik door het rood rij. Op de leien zie ik veel mensen de grote kruispunten door het rood rijden wat ik nooit zal doen, ook niet de kruispunten met voetgangers, maar ik doe er tien minuten langer over als ik echt voor elk licht stop. Deze dus waar auto's maar van één kant kunnen komen rij ik ook door.

jamás será vencido
11 november 2009, 19:45
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.

Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen?

Fietsers kunnen zich vaak door de erbarmelijke verkeersomstandigheden niet aan de regels houden...
Ze zouden beter eerst de verkeerssitatie beter aanpassen aan fietsers, zodat het ook mogelijk is om zich aan de verkeersregels te houden...

Txiki
11 november 2009, 20:45
Ik stel voor ook nog een kruip-, stap- en waggelbewijs in te voeren. En een rijbewijs voor kinderkoetsen, sleeën, kruiwagens, winkelkarretjes en vooral, voor valiezen op wieltjes. 8-)

edit: en voor rolschaatsen ook.

Henri1
11 november 2009, 21:24
Goed plan en boete's in de vorm van heropvoeding.
Vooral voor de wielerterroristen van de zondagvoormiddag.

Txiki
11 november 2009, 21:27
Goed plan en boete's in de vorm van heropvoeding.
Vooral voor de wielerterroristen van de zondagvoormiddag.

Voor terroristen: de doodstraf 8-)

Nynorsk
11 november 2009, 21:29
Fietsers kunnen zich vaak door de erbarmelijke verkeersomstandigheden niet aan de regels houden...
Ze zouden beter eerst de verkeerssitatie beter aanpassen aan fietsers, zodat het ook mogelijk is om zich aan de verkeersregels te houden...

jups. ik ken alvast 2 kruispunten waar het als fietser veel veiliger is om door het rood te rijden dan door het groen :?
mijn wil om te leven is iets sterker dan mijn wil om regeltjes na te leven :?

Jaani_Dushman
11 november 2009, 21:33
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers?Nee. :evil:

jamás será vencido
11 november 2009, 21:49
jups. ik ken alvast 2 kruispunten waar het als fietser veel veiliger is om door het rood te rijden dan door het groen :?
mijn wil om te leven is iets sterker dan mijn wil om regeltjes na te leven :?

Ik raad je aan om in Antwerpen en Brussel eens met de fiets door de staf te rijden en probeert om geen enkele verkeersregel te overtreden zonder zelf gewond te geraken. Je zal merken dat stoppen voor het rood licht, het minste van uw zorgen is.

Micele
11 november 2009, 22:09
In de Zuid-Russische oblast Belgorod (bijna zo groot als Be) met 1,5 milj inwoners is een bepaald (auto?) rijbewijs voor fietsers sinds juli 2008 verplicht.

http://de.wikipedia.org/wiki/F%C3%BChrerschein_und_Fahrerlaubnis#Russland
Russland
Im Juli 2008 entschied das Parlament der südrussischen Region Belgorod, dass auch Fahrradfahrer und Kutscher für ihre Gefährte einen Führerschein erwerben müssen.[13]

http://afp.google.com/article/ALeqM5jwsoHn98iJivQ66VSegIwE_4hn7A
Russische Region verlangt Führerschein für Fahrradfahrer
(AFP) – 08.07.2008

Moskau (AFP) — In der südrussischen Region Belgorod müssen auch
Fahrradfahrer und Kutscher für ihre Gefährte einen Führerschein erwerben. Wie die Nachrichtenagentur Interfax berichtete, entschied das Regionalparlament, dass für Eigentümer von Fahrrädern und Kutschen künftig dieselben Regeln wie für Autofahrer gelten sollen. "Die Straßen in der Region werden stark ausgebaut", sagte ein Sprecher des Gouverneurs. Dies bedeute, dass auch der Straßenverkehr besser kontrolliert werden müsse.

Nach Angaben der Weltbank ist Russland das Land mit den meisten Verkehrsunfällen: Auf 10.000 Autos kommen demnach zwölf Unfälle.

Tja, waarom niet vanaf 14 of 16 jaar (ook brommers en brommobielen** tot 45 kmh) een bepaald rij-bewijs vanaf tweewielige voertuigen(*Ref wegcode) ?
** brommobielrijbewijs (onder brommer Klasse B in Be) is in sommige Europese landen al ingevoerd.

Als men de Be-statistieken bekijkt... en vroeger geleerd is meegenomen.

* Ref: http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

2.14. "Voertuig" : elk middel van vervoer te land, alsmede alle verrijdbaar landbouw- of bedrijfsmaterieel.

2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
Het niet bereden rijwiel wordt niet als voertuig beschouwd.

2.15.2. Een "Voortbewegingstoestel" is :

1° ofwel een "niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk voertuig dat niet beantwoordt aan de definitie van rijwiel, dat door de gebruiker of de gebruikers door middel van spierkracht wordt voortbewogen en niet met een motor is uitgerust.

2° ofwel een "gemotoriseerd voortbewegingstoestel", dit wil zeggen elk motorvoertuig met twee of meer wielen dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 18 km per uur.

Voor de toepassing van dit besluit worden de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen niet gelijkgesteld met motorvoertuigen.

Het niet bereden voortbewegingstoestel wordt niet als voertuig beschouwd.

De gebruiker van een voortbewegingstoestel, die niet sneller dan stapvoets rijdt, wordt niet gelijkgesteld met een bestuurder.

2.16. "Motorvoertuig" : elk voertuig uitgerust met een motor, bestemd om op eigen kracht te rijden.

2.17. "Bromfiets" :
1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
** elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;
De maximale lege massa van de driewielige bromfietsen is beperkt tot 270 kg; deze van de vierwielige bromfietsen tot 350 kg; voor de elektrische voertuigen geldt die massa evenwel zonder de batterijen.

De driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van deze wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m, wordt beschouwd als bromfiets met twee wielen.

De niet-bereden tweewielige bromfiets wordt niet als voertuig beschouwd.

Bevestiging van een aanhangwagen aan een bromfiets brengt geen wijziging in de classificatie van dit voertuig.

De voertuigen bestuurd door personen met een handicap, uitgerust met een motor die niet toelaat zich sneller dan stapvoets voort te bewegen, worden niet als bromfiets beschouwd.

http://internationaltransportforum.org/irtad/pdf/roaduse.pdf
NL is natuurlijk het fietsland bij uitstek, veel meer afgelegde fietskms.

ook belangrijk: http://www.fietsberaad.nl/index.cfm?lang=nl&section=Kennisbank&mode=detail&repository=De+risico%E2%80%99s+van+vrachtwagens

De belangrijkste conclusies zijn:

De veiligheidsrisico’s van een gemiddelde vrachtauto voor fietsers zijn de afgelopen twee decennia trendmatig gedaald. Dit is vergelijkbaar met de algemene verbetering van de verkeersveiligheid.
Rond de invoering van dodehoekspiegel in 2003 zijn de risico’s van vrachtauto’s abrupt extra sterk gedaald. Dat geldt niet alleen voor de typische dodehoekongevallen, maar ook voor andere vrachtwagen-fietsongevallen. De sterke daling is echter tijdelijk. Dit bevestigt de SWOV-conclusie dat de daling vooral het gevolg is van de extra publiciteit rond de invoering van de dodehoekspiegel, waardoor chauffeurs en fietsers alerter zijn.
Een gemiddelde vrachtauto op een 50-km-weg is minder vaak betrokken bij fietsongevallen dan andere motorvoertuigen. Het letsel is bij een aanrijding door een vrachtauto echter veel ernstiger. Vrachtwagens zijn gemiddeld ruim 7,5 keer zo vaak bij dodelijke fietsongevallen betrokken als andere motorvoertuigen. De ernstige afloop heeft waarschijnlijk alles te maken met de massa van de vrachtauto’s, maar ook de vorm van vrachtautocabines is van belang. Bij een aanrijding met een vrachtauto komen fietsers vaak onder de wielen terecht. Bij een aanrijding door een personenauto belandt de fietser daarentegen vaak op de motorkap.
Vrachtauto’s zijn het gevaarlijkst voor oudere fietsers. Vanwege hun kwetsbaarheid zijn de gevolgen van een aanrijding voor oudere fietsers sowieso ernstiger, ook wanneer het een personenauto betreft. Bij vrachtauto’s is de kans op fataal letsel echter nog eens twee keer zo groot.
Opvallend zijn de relatief grote risico’s van vrachtauto’s voor kinderen. Een vrachtauto is voor jonge fietsers ruim 26 keer zo gevaarlijk als een doorsnee motorvoertuig. In de afgelopen 10 jaar kwamen er 13 jonge fietsers om het leven als gevolg van een aanrijding door een personenauto, motor of bestelwagen en maar liefst 26 kinderen door een aanrijding met een vrachtwagen of bus. Het is aannemelijk dat dit te maken heeft met het feit dat kinderen kleiner zijn en daardoor vaker in de dode hoek zitten.
Over het algemeen vergroten rotondes de verkeerveiligheid. De risico’s van vrachtauto’s op rotondes blijven echter relatief groot. Als het om dodelijke ongevallen gaat, is een vrachtauto op een rotonde 17 keer zo gevaarlijk voor fietsers als andere motorvoertuigen. Ter vergelijking: op een doorsnee kruispunt is een vrachtwagen ruim 7,5 keer zo gevaarlijk

Jantje
12 november 2009, 07:58
De meeste rode lichten staan rechts van het fietspad.

Er zijn inderdaad wel kruispunten waar het fietspad rechts van het verkeerslicht ligt en waar de fietsers rechtsaf kunnen zonder een verkeerslicht te passeren.

Willen ze echter rechtdoor dan zullen daar wel fietslichten staan die het oversteken daar regelen


http://www.noordhollandsdagblad.nl/multimedia/dynamic/01262/verkeerslicht_fiet_1262034h.jpg

Maar laat ons eerlijk zijn, er rijden veel fietsers door rood waar het niet mag.

Wel om het je nog duidelijker te maken, aan de politieschool in Ekeren op de Noordelaan, staan de lichten LINKS van de fietsers overstreekzone.
Ben daar zelf reeds verschillende malen tegen gehouden geweest omdat ik dit licht negeer met fiets en brommer en de voertuigen met groen licht uit de zijstraat doe stoppen om mijn voorrang op te eisen.

En ze zijn het daar reeds gaan opzoeken hoe ze de fietsers en voetgangers toch kunnen dwingen de lichten aan hun linkerkant te respecteren.
Maar de plaatsbepaling van verkeersborden en lichten is het enige in het Belgische verkeer dat duidelijk is.

Dronkoers
12 november 2009, 08:28
Fietsers kunnen zich vaak door de erbarmelijke verkeersomstandigheden niet aan de regels houden...
Ze zouden beter eerst de verkeerssitatie beter aanpassen aan fietsers, zodat het ook mogelijk is om zich aan de verkeersregels te houden...

Bij automobilisten pakt die smoes ook niet

Dronkoers
12 november 2009, 08:32
Wel om het je nog duidelijker te maken, aan de politieschool in Ekeren op de Noordelaan, staan de lichten LINKS van de fietsers overstreekzone.
Ben daar zelf reeds verschillende malen tegen gehouden geweest omdat ik dit licht negeer met fiets en brommer en de voertuigen met groen licht uit de zijstraat doe stoppen om mijn voorrang op te eisen.

En ze zijn het daar reeds gaan opzoeken hoe ze de fietsers en voetgangers toch kunnen dwingen de lichten aan hun linkerkant te respecteren.
Maar de plaatsbepaling van verkeersborden en lichten is het enige in het Belgische verkeer dat duidelijk is.

Fietsers mochten zelfs door het rood als ze rechts moesten afslagen dacht ik

pibo®
12 november 2009, 08:43
Fietsers mochten zelfs door het rood als ze rechts moesten afslagen dacht ik



fietsers mogen ALTIJD door het rood rijden :lol:

Dronkoers
12 november 2009, 09:06
fietsers mogen ALTIJD door het rood rijden :lol:

En nog liefst met getuigen :mrgreen:

Alvas
12 november 2009, 12:31
Ik begrijp het niet zo helemaal? Ik kan wel begrijpen dat ze fietsers een test laten doen om hun verkeersregels kennis te checken. Maar wat voor kinderen die als van het 1ste leerjaar / 2 de leerjaar die de 100-500 meter alleen met de fiets naar school afleggen?

Libro
12 november 2009, 13:17
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.

Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen?Een rijbewijs gaat m.i. te ver: wat vb. met kleine kinderen? Beter sensibiliseren op school, gerichte controles e.d.m.

Herr Flick
12 november 2009, 15:32
Altijd maar regeltjes...

Inderdaad, ...

skaldis
12 november 2009, 19:38
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/ookdatnog/091112_bobbies_fietshandboek

:mrgreen:

een engelse ambtenaar die aan meditatie doet en een bioloog gespecialiseerd in het menselijk lichaam en een hersendeskundige gaan nog een 500 pagina lange proloog schrijven waarin onder meer uitleg wordt gegeven bij welke spieren voor welke beweging worden gebruikt en hoe dat door het brein wordt geregeld. Voor het vallen wordt ook een bijhorende katern van een duizend tal pagina's geschreven onder meer over de relativiteit van tijd, instincten, de mogelijkheden van concentratie, ...

Alboreto
12 november 2009, 19:48
Wel om het je nog duidelijker te maken, aan de politieschool in Ekeren op de Noordelaan, staan de lichten LINKS van de fietsers overstreekzone.

Staan daar geen fietslichten?


Ben daar zelf reeds verschillende malen tegen gehouden geweest omdat ik dit licht negeer met fiets en brommer en de voertuigen met groen licht uit de zijstraat doe stoppen om mijn voorrang op te eisen.

Bedoel je het verkeer uit de havanastraat?

Jantje
13 november 2009, 06:59
Staan daar geen fietslichten?


Jawel, maar die staan links van het fietspad en tellen dus niet.
Het is zelfs opgezocht geweest door leerlingen van de politieschool.


Bedoel je het verkeer uit de havanastraat?

Deze situatie is er eigenlijk over heel de Noordelaan, daar je zowel het fietspad links als rechts mag gebruiken op die baan.

Ben er zelfs voor moeten voorkomen en heb dus gewonnen dankzij de bepaling dat verkeerssignalering links niet van toepassing zijn voor deze weggebruikers.

PeterCC
14 november 2009, 19:20
In Nederland kent met wel het snorfiets rijbewijs.
Dit komt als volgt:
Heel veel scholieren reden zich dood op hun brommers.
Die kregen zodoende verkeersles met examen en na een praktijkproef een zgn. bromfietscertificaat. Voor 25 euro.
(...)


En, heeft dat iets opgebracht? Rijden ze zich nu minder dood?

freespirit
17 november 2009, 03:21
Ik vrees dat een soort van fietsbewijs de enigste oplossing zal zijn om kinderen / jongeren verplicht wat verkeersethiek en reglementering mee te geven. Ook de universiteitsstudenten in steden als Gent en Leuven mogen ze gerust eens bijvijzen en een testje laten afleggen. Rode lichten en voorrang verlenen geldt niet voor hen, voetpaden dienen bij voorkeur om breeduit met de tweewieler over te zigzaggen, eenrichtingsstraten kennen ze niet, met vijfen naast elkaar rijden op de rijbaan is een gezellig theekransje en een licht op de fiets is hooguit versiering. En dan dragen ze bij voorkeur nog eens 'modieuze', zwarte kledij. Ze vegen aan alles hun botten, omdat het toch meestal de automobilisten zijn die zich unilateraal aan de regels moeten houden. En dat moet dan over enkele jaren onze intellectuele elite worden, die allicht ook de politieke vijvers zullen vullen.

P.S.: ik bezit zelf geen eigen wagen, dus ik spreek zeker niet namens mijn 'heilige koe' of dergelijke, ik stel enkel vast.

Andro
17 november 2009, 06:23
Ga je de fiets het minst milieubelastende vervoermiddel daarmee ontmoedigen?

Bovenbuur
17 november 2009, 15:53
Fietsbewijs? Ik zie het al voor me. Ik moet eerst een jaar wachten tot er plaats is bij de fietsschool, vervolgens kost het me een enorme zak centen en veel te veel tijd, ik leer niks dat ik nog niet weet of kan en mijn rijgedrag blijft belabberd. 2 jaar, 300 manuren en een klein fortuin verder is er niks veranderd. Nee bedankt. Heeft er iemand toevallig nog een step, skateboard of human powered vehicle in de aanbieding, zo lang het maar niet onder de noemer fiets valt?

freespirit
18 november 2009, 17:55
Ga je de fiets het minst milieubelastende vervoermiddel daarmee ontmoedigen?

Fietsers moeten zich net als de auto's en andere voertuigen aan de verkeerswetgeving houden ! Als dat gebeurt, zouden er weinig of geen problemen met fietsers zijn. Hoeveel ouders zijn er die hun kinderen voldoende verkeersregels bijbrengen alvorens naar school te laten fietsen? En dan nog, ons verkeer is zeer druk geworden om zomaar onvoorbereid als 'jong schepsel' de baan te worden opgejaagd. Maar diegenen die zich bewust niet aan de verkeerswetgeving houden, zijn voornamelijk de middelbare scholieren en studenten. Want voor een rood licht wachten, kost immers een minuutje tijd. En met een licht rijden, kost meer moeite om te trappen. En wat herkenbare kledij dragen bij nacht of slecht weer is niet modieus genoeg. En als 'zwakke weggegruiker' hebben we onvoorwaardelijke voorrang, of we nu van links of rechts komen; Het is van die mentaliteit dat mijn tenen krullen. Als ze dan een terechte boete krijgen, zijn ze verontwaardigd, 'want ik ben maar een fietser'. Maar het zijn wel deze creaturen die het verkeer mee in gevaar brengen en het risico doen toenemen dat ook automoblisten in een ongeluk betrokken raken. Laatsten krijgen dan ook nog eens meestal ongelijk, want ze zijn immers geen zwakke weggebruikers. Hoog tijd om ook fietsers dringend eens wat verkeersmoraliteit bij te brengen !

rikbe
19 november 2009, 01:04
Zien jullie wat in een rijbewijs voor fietsers? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat fietsers maar weinig bekend zijn met de verkeersreglementen. Meestal maken ze daar pas echt serieus kennis mee wanneer ze hun rijbewijs voor de auto proberen te halen. Maar sommige lieden, waaronder ikzelf, leiden een autoloos bestaan, en weer anderen lijken ervan uit te gaan dat fietsers zich aan veel minder conventies moeten houden dan autobestuurders (vooral Antwerpen-Zuid-nozems, maar dat is een ander verhaal). Voorts zie ik af en toe ouden van dagen op een fiets wankelen die je, uit vrees voor een bloederige val, willens nillens blijft nastaren. Om ten slotte maar niet uit te weiden over de staat van de fietsen zelf.

Gaat dit voorstel te ver? En zo ja, redden we het dan met meer controles alleen?

Fietsers zouden gewoon hun gang moeten mogen gaan. Dat houdt hun aantal laag. 8-)

Mahalingam
19 november 2009, 21:26
En, heeft dat iets opgebracht? Rijden ze zich nu minder dood?
Helaas. Sindsdien heeft een nieuw brommer type opgang gedaan en die heeft kleine scooter-wieltjes. Ze worden 'buikschuivers' genoemd voor voor de hand liggende reden.
En een fietsrijbewijs is heel goed. In navolging van het brommerrijbewijs.
Die moet om de paar jaar verlengd worden a raison van 50 euro legesrechten.
Tel uit je winst, overheid!

freespirit
20 november 2009, 02:25
Een rijbewijs gaat m.i. te ver: wat vb. met kleine kinderen? Beter sensibiliseren op school, gerichte controles e.d.m.

Laten we het houden op kinderen die zich zonder begeleiding van volwassenen in het verkeer gaan begeven. Ik neem aan dat kinderen in het bijzijn van hun ouders niet over straat gaan zwalpen of door rode lichten rijden, hoewel je tegenwoordig van niets meer moet schrikken. Kinderen die alleen naar school gaan fietsen van pakweg 8 of 10 jaar kunnen perfect een aangepast 'fietsexamen' afleggen. Oudere kinderen en tieners kan men dan een 'volwassen' theoretisch rijexamen voor fietsers laten doen en ook een praktische proef.