PDA

View Full Version : Monarchist of niet?


Guderian
3 mei 2004, 01:22
Beste,

Graag had ik van u vernomen of u de belgische monarchie steunt of als u eerder republikein bent, en waarom?

Carl Decaluwé
4 mei 2004, 13:04
Beste,

Ik ben voorstander van het confederaal model, waarbij de koning een symbolische functie bekleedt naar Zweeds model.

kangoo
4 mei 2004, 17:58
Met andere woorden geen Vlaamse onafhankelijkheid, waaruit dus weeral blijkt dat de CD&V, een ruggegraatloze mossel noch vis partij is. Op Vlaams gebied melken over Vlaams, Vlaanderen, eigen beleid, autonomie,...... op federaal niveau, njet. Hopelijk lezen alle NVA kartelisten dat de Vlaamse zaak jullie geen barst kan schelen, de vetpotten lonken, Di Rupo roept en de CD&V springt. Het Vlaams Kartel kan men beter omdopen in het Verraad Kartel.
13 juni 2004: 10 om te zien!

Herman Desmedt ©HD
5 mei 2004, 01:42
De vraag leek mij eerst niet relevant, maar met het NVA in een kartel heeft die vraag een lichtjes andere betekenis. Immers heeft het NVA niet het imago van separatistisch te zijn ?

Ik dacht niet dat de NVA echt separatisten waren, maar dat ze de regionalisering zo sterk mogelijk wouden doordrijven.

Rr00ttt
5 mei 2004, 07:18
Ik dacht niet dat de NVA echt separatisten waren, maar dat ze de regionalisering zo sterk mogelijk wouden doordrijven.

Alleszins tot voor het kartel, was de N-VA uitgesproken voorstander van het separatisme, zij het in een stap bij stap benadering (in tegenstelling tot het VB, dat separatistisch is maar daar een breekpunt voor coalitiedeelname van maakt bvb). Maar het einddoel van N-VA was (is????) onmiskenbaar vlaamse onafhankelijkheid.

kwelduvel
5 mei 2004, 08:44
Het kan dus bijna niet anders dat de N-VA nog een groter deel van haar kiezers gaat kwijtspelen.... en dat het hele kartel daardoor de verkiezingen zou kunnen verliezen.

Even een citaat van het ISPO citeren:

Uit die potentiële keuzes berekende het ISPO de concurrentie tussen de partijen onderling. Bij de competitie tussen VLD, SP.A en CD&V zijn telkens tussen de 400.000 tot 450.000 kiezers betrokken. Tussen Groen! en SP.A twijfelen 265.000 kiezers. Tussen Blok en VLD dubben 185.000 kiezers, tussen Blok en CD&V 160.000 kiezers. Het is dus geen slecht idee van het Blok om zich tijdens zijn campagne vooral op de rechterkant van die twee partijen te richten. Maar ook de concurrentie tussen N-VA en Vlaams Blok blijft met 85.000 betrokkenen interessant. De afloop van die concurrentie bepaalt de eventuele volledige winst van het CD&V/N-VA-kartel op 13 juni.


(voor meer duidelijkheid zie http://www.standaard.be/nieuws/binnenland/index.asp?articleID=G265PN8F)

Jasper
5 mei 2004, 10:21
Met andere woorden geen Vlaamse onafhankelijkheid, waaruit dus weeral blijkt dat de CD&V, een ruggegraatloze mossel noch vis partij is. Op Vlaams gebied melken over Vlaams, Vlaanderen, eigen beleid, autonomie,...... op federaal niveau, njet. Hopelijk lezen alle NVA kartelisten dat de Vlaamse zaak jullie geen barst kan schelen, de vetpotten lonken, Di Rupo roept en de CD&V springt. Het Vlaams Kartel kan men beter omdopen in het Verraad Kartel.
13 juni 2004: 10 om te zien!

Vlaamse onafhankelijkheid is slechts één optie, en het is niet noodzakelijk de beste. Persoonlijk ben ik ook voor een onafhankelijke vlaamse staat gewonnen, waarbij Brussel integraal deel uitmaakt van die staat.

Maar de staatsvorm is slechts een structuur, een kader, de "carosserie". Ik hecht veel meer belang aan de inhoud.

Een vlaamse staat moet open en verdraagzaam zijn voor alle culturen en bevolkingsgroepen, een deel van zijn welvaart afstaan aan minderbedeelde landen, een voortrekkersrol spelen in het Europa der volkeren.

Zonder verdraagzaamheid, moet een vlaamse staat niet voor mij.

(PS: ik behoor tot geen enkele partij en heb ook niet de intentie dit te worden, kwestie van mogelijke misverstanden uit te sluiten).