PDA

View Full Version : wat denkt u hiervan


muys
3 mei 2004, 18:21
dit zijn 2 lezersbrieven die enige tijd geleden in de krant stonden, ze geven wel iets mee om over na te denken.

In ons bekrompen landje doet de politiek er alles aan om zijn grote binnenzakken te vullen.
Wij, als inwoners van de meulenberg moeten ons opsluiten en zorgen dat ze niet inbreken, daarom moeten we veel extra kosten doen om ons te beveiligen. Doen we dit niet , trekt de verzekering zich terug.
De anderen , die hier uitgehuwelijkt worden, die hun hele familie nog eens binnensmokkelen , die ook nog door hun huwelijk stempelgeld na een x-aantal weken verkrijgen, zitten rustig samen, met de DEUREN OPEN,
bijna op de straat te genieten.Zij kunnen leven, zij worden beschemd door de overheid.
En wij, wat hebben wij de overheid misdaan, moeten we ons blijven opsluiten, moeten we de sjaal maar aandoen? Hebben onze ouders daar voor moeten vechten?WIJ MOETEN ONS AANPASSEN!
Wij moeten zwijgen en alles toloreren van die anderen.Ik moet oppassen wat ik zeg of schrijf, want anders sta ik ook voor de rechtbank.Zij, die anderen , zijn baas in ons land en wij........zwijgen.........anders ben je een ......
Zie je, ik durf mijn mening zelfs niet schrijven.
Laat hen de stemmen halen, die er alles aan doen om ons terug hier thuis te laten voelen in ons eigen land.
Graag zou ik gewoon met mijn hond of mijn kleinkind langs onze straat willen wandelen.......Zij kunnen dat, doen dat .Zij hokken samen, wij moeten voor hun gaan werken; Mooie maatschappij waarin wij leven. Onze ouders moesten maar eens terug komen, zij hadden meer ruggegraat om voor eigen volk te vechten.
De vreemdelingen van hun tijd hadden geen problemen om zich aan te passen, zij werkten allen voor hun kroost. Er was toen geen angst, iedereen moest zijn kracht gebruiken om te werken, nu krijgen ze wat ze nodig hebben en anders komen ze het bij ons halen, ze zijn niet meer moe, ze moeten alleen maar ergens op de wacht gaan staan om te kijken wie gaat werken, om dan in te breken. Wat wil je, ze worden toch beschermd, en wij moeten de rolluiken maar dag en nacht beneden laten . Want je weet, je goed beveiligen, anders krijg je niets van de verzekering.
Het resultaat: wij leven in het donker en voor hen is er altijd licht!!!!!!!!!!


Lezersbrief verschenen in Humo nr 3321 van 30 april 2004 – pag.30
Vlaams Blok (3)
't Blok zal straks de elfde opeenvolgende verkiezingsoverwinning vieren, en nog steeds hebben de democratische
politici het totaal niet begrepen.

Voor alle duidelijkheid: ik woon in Molenbeek, was idealistisch, links, humanistisch, progressief, had een lidkaart van
het Antifascistisch Front, enfin, de hele stamboom... en ik stem straks met de dood in het hart voor datzelfde
vermaledijde Blok, en zeer velen met mij!

Ik ken de realiteit op het terrein, en na zes jaar tussen de kut-Marokkaantjes is de maat vol. Men heeft er blijkbaar
echt geen idee van hoe agressief, smerig, achterlijk, fundamentalistisch en totaal ondemocratisch de meerderheid van
deze mensen is, en hoe totaal irreëel, duur en belachelijk amateuristisch de zogezegde initiatieven ter bevordering van
de integratie zijn. Ben ik nu ook strafbaar?

Moet ik blijven verdragen dat mijn leven kapot gemaakt wordt, dat de wijk een vuilnisbelt is, dat geen enkele wet
wordt nageleefd, dat de moskeeën en de steeds groeiende groep bezoekers ervan haat, racisme en homofobie
propageren op een niveau dat zelfs Blokkers zou doen blozen; dat mijn vrouw uitgescholden wordt voor hoer,
dat vrienden niet meer durven langskomen, dat we niet :meer kunnen slapen (in vergelijking hiermee is vliegtuiglawaai
echt een luxeprobleem, hoor); dat meisjes van vier a vijf in boerka's rondlopen, dat er ingebroken en gestolen
wordt, dat we constant geïntimideerd worden en dat werkelijk niemand - noch gemeente, noch politie, noch
parket, noch de park-, plein-, zebrapad- en andere wachters - daar iets aan doen! Ik stel dagelijks vast dat de
traditionele politieke partijen het probleem (van Marokkanen) ontkennen, verdoezelen en onbespreekbaar houden, en
daar moet dringend een einde aan komen.

Ook de berichtgeving in de media komt me de strot uit. Men liegt, vergoelijkt en verzwijgt. Na 11/9 bijvoorbeeld
stonden ze hier in de straat te joelen dat het een lust was (en dat waren niet die paar enkelingen, zoals de politiek
correcte verslaggeving het wil). Gezien de Midden-Oostenproblematiek kan ik die reactie nog goed begrijpen; wat ik niet
begrijp is dat ik achteraf op tv hoor dat 'de moslimgemeenschap' met afschuw op de gebeurtenissen reageerde. Of dat
ik via het journaal verneem dat er tijdens het Offerfeest in de voorziene slachtplaatsen wordt geslacht, terwijl we de
schapen de huizen zien binnengesleurd worden, en we ze horen mekkeren op het balkon naast ons. Please, get real!
Als men wil dat er niet voor 't Blok gestemd wordt, zijn dergelijke (veelvuldige) mediareflexen zeer contraproductief.

Ga eens in de oude journalistieke traditie de boer op en praat met mensen in bioscopen, metro, cafés, zwembaden,
winkels, uitzend-, post- en andere kantoren, maar ook in progressieve bolwerken zoals gemeenschapscentra,
kinderopvangcentra... Peil daar naar wat men denkt, voelt en ervaart. Ga eens kijken in wijken zoals de mijne hoe men
daar werkelijk alles kapotmaakt, terwijl het blok van democratische partijen dat ontkent.

Doe er godverdomme eindelijk eens iets aan. Ik stem Blok, niet omdat ik racistisch ben, maar omdat de
democratische partijen hun verantwoordelijkheid niet opnemen en daardoor het grootste gevaar voor de democratie zijn.
Ik ben echt een 'bange, blanke man' geworden. Niet omdat ik bang ben van het onbekende, wel net andersom.

Naam en adres bekend.


wat vindt u hiervan, en denkt u dat je de mensen echt nog kunt wijsmaken dat progressief goed is en dat de multiculturele samenleving een verrijking is.
we zullen zien op 13 juni :twisted:

StevenNr1
3 mei 2004, 18:40
Ik kan best begrijpen dat deze mensen zich niet goed voelen in de wijken waar ze wonen. Ik woon ook vlakbij hte Kiel (Antwerpen-Zuid) en daar hoor ik ook veel 'bangelijke' verhalen van. Toch is dit geen rede om op een (naar mijn mening) facistische en racistische partij te stemmen.
Er is misschien inderdaad geen andere uitweg maar toch denk ik dat de hedendaagse politiek al kleine stappen heeft gezet ivm die problematiek.
Maar ik geef toe dat de meerderheidspartijen (en ook de vroegere CVP) schuldig zijn aan het mislukte integratiebeleid en de barslechte situatie in de grootsteden (het zijn bijna getto's).
Daarom moet er dringend een signaal worden gestuurd naar de overheid (als dat nog niet gebeurd is). Dit signaal zou gegeven kunnen worden door een stem op het Vlaams Blok, wat ik ten zeerste afraad.
Beter zou zijn om bijvoorbeeld een grootscheepse e-mailactie te voeren tegen de overheid of dergelijke...
Misschien is dit ineens een gelegenheid om ideëen voor zo'n acties te kweken!

Dies
5 mei 2004, 22:47
ze geven wel iets mee om over na te denken.
Wel ja, een schrijfsel vol ongefundeerde verwijten, wat stemmingmakerij, veralgemeningen en vooral een hele hoop 'bullshit'.
Over veel meer dan het intellect van de schrijver doet mij dit dan ook niet nadenken.

de limburgse leeuw
7 mei 2004, 03:32
Tja, ik denk dat de waarheid nooit zwart/wit is : zelf heb ik als Limburger ook ongeveer acht jaar in Brussel gewoond, eerst in Elsene, toen in St-Joost-ten-Noode en daarna nog even in Etterbeek. Overal was het anders. De tofste buurt vind ik nog altijd St-Joost. Het is de kleinste gemeente van België wat betreft oppervlakte, maar wel de dichtst bevolkte. Ik heb er 2,5 jaar gewoond aan de Place Houwaert en ik keer er nog regelmatig terug om mijn vrienden te zien. Nochtans wonen er in deze gemeente ongeveer 90 % vreemdelingen. Het geheim ligt denkelijk in de sociale mix : er zitten heel veel Turken, maar ook voldoende Marokkanen en Congolezen en Ghanezen. Daardoor had niemand het absolute overwicht. De generatiekloof speelde wel mee : de Belgen waren meestal senioren en die verlangden wel terug naar de goede oude tijd toen er nog geen vreemdelingen aanwezig waren, of toch niet zoveel. Ik kan begrijpen dat deze, meestal alleenstaande ouderen, zich niet zeker voelen op straten die bruisen van grote families en veel kinderen.Nu is het ook zo dat de meeste Belgen de neiging vertonen van zich op te sluiten in hun appartementen en niet buiten te gaan staan. Ik deed dat echter wèl en ging elke dag op de straathoeken staan praten met alle buren en kennissen uit de straat. Dat heeft ervoor gezorgd dat iedereen mij ook leerde kennen en dat ik geen enkel probleem heb gehad, noch met de Marokkanen, noch met de Turken. En al helemaal niet met de Afrikanen. Van alle groepen die ik hier opnoem zijn de Afrikanen het meest open, de Turken daarentegen hebben nogal fel de neiging van allemaal bij elkaar te kruipen in hun eigen café's en VZW's, het contact verloopt door het taalprobleem veel moeilijker. Doordat zij het Frans minder goed beheersen en onder elkaar blijven en alleen maar Turks spreken is deze groep het moeilijkst te benaderen. Maar daarom zijn het nog geen criminelen. De Marokkanen en Afrikanen beheersen beter het Frans. De Ghanezen en Nigerianen het Engels. Doordat ik zelf nogal communicatief ben ingesteld en zelf contact zocht en vriendelijk was, werd ik tamelijk snel geaccepteerd in deze buurt. Toen ze na een week doorhadden dat ik géén politieman was en hun geen kwaad wilde doen, was het ijs gebroken en gedroeg iedereen zich plots normaal ten opzichte van mij en niet meer wantrouwig of agressief. Ik werd toen overal uitgenodigd om te drinken en te eten met hun. Het is de fijnste tijd uit mijn leven geweest, althans de meest sociale tijd. Sommige moslims zijn wèl racistisch t.o.v. Belgen, maar dat merk je vooral als je probeert aan 'hun' vrouwen te zitten. Ik denk dat de Belgen dat dan ook maar meer moeten doen, hun vrouwen wat beter beschermen. Dat zou wel meer respect afdwingen, denk ik. Maar voor de rest valt het wel mee. Er liepen in St.-Joost ook een koppel vrouwen rond in burka, maar die werden door de arabieren zelf uitgelachen en bespot. "Kijk, de heks is daar", riepen de kinderen dan. En hun ouders lachten mee. Nu ik alweer vier jaar terug in Limburg zit, mis ik dat sociaal contact, die grappen en gesprekken en uitnodigingen allerhande. De straten zijn hier doods en leeg, iedereen sluit zich op in zijn kot hier in Lanaken en iedereen zegt dat hij Vlaams Blok gaat stemmen terwijl hier praktisch geen vreemdelingen wonen. Zou het niet de invloed van de media zijn ? De mensen zijn hier ook verziekt door het geld : als je zelf arm bent merk je dat heel goed. Je wordt echt uitgesloten door alle anderen omdat ze weten dat je invaliditeit trekt of werkloos bent. Iedereen die je tegenkomt vraagt alleen maar : "En, waar werk je ?" of "Waar staat je auto ?" In St-Joost was daar geen sprake van : het was niet belangrijk om veel te hebben,er werd ook nog gekeken naar hoe je was. Kwam het per ongeluk toch eens ter sprake, dan werd je soms een werkje aangeboden en als bleek dat je het dan ook wou doen, kwamen ze terug. In Lanaken hoef je dat niet te proberen : dan ben je een zwartwerker en bellen ze de controleur. En ik denk dat veel van de vraag rond het racisme te maken heeft met hoe je zelf bent en hoe je zelf naar buiten komt : als een bange muis of als een wereldburger. Of je door de straat loopt met een glimlach, bereid de hand te schudden en te helpen, of als een lastig kijkend persoon met vooroordelen t.o.v. alles en iedereen wat anders is. Mijn conclusie is : overal is goed en slecht, maar het is gemakkelijker arm te zijn in een arme omgeving, dan arm te zijn in een rijke gemeente, omdat het contrast dan veel feller is en de sociale uitsluiting vele malen groter. En dat heeft niets te maken met de kleur, de taal of het geloof van de mensen op zich.