PDA

View Full Version : De Euro 1 jaar later


Tjolder
26 december 2002, 21:12
We hebben de Euro nu bijna 1 jaar.

Hoe zien jullie de toekomst voor onze munt ?

Welke landen moeten er bijkomen om nog een sterkere munt te hebben ?

Zal de Dollar op de achtergrond gedrongen worden ? Olie in Euro's ?

Ikzelf zal me gedragen zoals een Amerikaan.
Als ik in England , Egypte of Turkije iets niet kan kopen met Euro's dan koop ik het niet.

Darwin
26 december 2002, 22:53
We hebben de Euro nu bijna 1 jaar.

Hoe zien jullie de toekomst voor onze munt ?

Welke landen moeten er bijkomen om nog een sterkere munt te hebben ?

Zal de Dollar op de achtergrond gedrongen worden ? Olie in Euro's ?

Ikzelf zal me gedragen zoals een Amerikaan.
Als ik in England , Egypte of Turkije iets niet kan kopen met Euro's dan koop ik het niet.

Ik vind persoonlijk dat we teveel muntjes hebben.


Een stuk van 1 cent

Een stuk van 5 cent

Een stuk van 20 cent

Een stuk van 50 cent

Een briefje van 1 Euro

Een briefje van 5 Euro

Een briefje van 20 Euro

Een briefje van 50 Euro


Dat is eigenlijk alles wat we nodig hebben om gemakkelijk met cash te kunnen werken.


Maar dat was waarschijnlijk niet waarnaar u vroeg? ;)


Wat de toekomst van de Euro in de wereld betreft ben ik er zeker van dat het nog slechts een kwestie van jaren is of de Euro zal de Dollar verdringen als belangrijkste munt. Gewoon omdat de Europese markt dan minstens 2 keer groter zal zijn dan de Amerikaanse.

democratsteve
27 december 2002, 20:07
Ik persoonlijk vind het toch geweldig makkelijk. Als zelfstandige heb ik financiële contacten met Duitsers, Nederlanders en Turken. Dat was vroeger een stuk tijdrovender én duurder dan nu.
Ik zie het dus vooral als een vergemakkelijking van vele dingen.
Om iets te zeggen over de toestand van de Euro op de internationale markt enzo, daar heb niet genoeg verstand van.

datri
27 december 2002, 21:13
Het is inderdaad gemakkelijk; ik werk dicht bij de Nederlandse grens, vroeger zat je met een schuif voor guldens en voor de frank, nu heb je daar geen last meer van. Wat de munten betreft mogen er inderdaad enkele afgevoerd worden!

Tjolder
27 december 2002, 22:25
Ik hoop dat de Britten er binnenkort ook mee beginen.
Maar ja die gasten moeten altijd een beetje tegendraads zijn.
Ze laten liever andere de kastanjes uit het vuur halen en als het dan lukt dan zijn ze daar ook .

Dan kunnen ze het volgende trucje niet meer uithalen.

Stel een softwarepakket komt uit in Amerika aan 100$
Als ze dit nu exporteren naar Europa gaan ze eerst naar de UK
en dan doen ze 100 Dollar = 100 Pond
Dan verdelen ze verder over Europa waarbij ze de wisselkoers nemen tussen de Pond en de Euro.

Die "toevallig" in het nadeel is van de Euro

Ik heb dat eens gehoord van een hardwareverkoper

chr.wouters
30 december 2002, 21:23
Ik persoonlijk vind het toch geweldig makkelijk. Als zelfstandige heb ik financiële contacten met Duitsers, Nederlanders en Turken. Dat was vroeger een stuk tijdrovender én duurder dan nu.
Ik zie het dus vooral als een vergemakkelijking van vele dingen.
Om iets te zeggen over de toestand van de Euro op de internationale markt enzo, daar heb niet genoeg verstand van.
Ik ben tegen globalisatie dus tegen een eenheidsmunt maar kom dat is puur symbolisch. Voor de rest is een Verenigd Europa nog altijd een utopie.
Duisenburg komt ons nu schoorvoetend vertellen dat er wel degelijk een inflatoir effect is geweest terwijl ze ons eerst bezwoeren dat dat helemaal niet het geval zou zijn!
Ik schat de Euro-inflatie op 5 �* 6 %. Kunt ge uitrekenen hoeveel uw spaarboekje nog opbrengt!
Erst ging de wereld vergaan als we niet onder 3 % bleven(Dehaene!)nu is het ineens het dubbele maar daar wordt niet meer over gesproken!Ook al opgemerkt dat het ellendig slecht gaat met onze economie? Of is dat helemaal een toeval.
Geef mij de frank en de lire maar terug.

Tjolder
30 december 2002, 23:13
Geef mij de frank en de lire maar terug.

Liever niet , als je nu eens naar een buurland gaat is het toch gemakkelijk dat je niet moet omruilen. Je ziet ook of iets duurder of goedkoper is dan bij ons .

Wees blij dat de Euro er is en dat hij sterker staat dan de Dollar.
Want de olieprijs staat al boven de 30$.

chr.wouters
31 december 2002, 00:45
[Liever niet , als je nu eens naar een buurland gaat is het toch gemakkelijk dat je niet moet omruilen. Je ziet ook of iets duurder of goedkoper is dan bij ons

Ik ga niet dikwijls naar buurlanden. Dat omrekenen houdt uw geest levendig!Hier is alles stukken duurder geworden.

N-VA
28 januari 2003, 19:57
De euro is zeer handig, je gaat naar het buitenland en je kunt betalen in dezelfde munt. Pure luxe! :D

Landen die zeker mee moeten doen zijn: Groot-Brittanië, Zweden en Denemarken. Dat is beter voor hun en voor ons.

Ik denk dat de euro de dollar snel zal verdringen op de internationale markten, zeker als de VS op economisch en diplomatiek vlak gaan blijven blunderen. Ik heb zo de indruk dat de VS minder en minder als de absolute nummer 1 van de wereld moet worden beschouwd, er zijn vele tekenen van afbrokkeling. En de domme president Bush draagt zeker zijn steentje bij tot dit verval!

Ooit is het machtige Romeinse rijk ook ingestort, nu de VS??

Pelgrim
29 januari 2003, 22:38
Op termijn dus ook de Europese Unie?

gibbe
3 februari 2003, 11:08
[Liever niet , als je nu eens naar een buurland gaat is het toch gemakkelijk dat je niet moet omruilen. Je ziet ook of iets duurder of goedkoper is dan bij ons

Ik ga niet dikwijls naar buurlanden. Dat omrekenen houdt uw geest levendig!Hier is alles stukken duurder geworden.

Het is niet omdat jij meestal in het Belgenland verblijft, dat andere mensen het niet gemakkelijk mogen hebben. Heb je er ook reeds aan gedacht hoeveel geld je verloor toen je de gulden, franse frank enz... terug moest verkopen. Dit is passé. Gelukkig maar.
Alleen nu nog het Amerikaans systeem overnemen. Daar zijn alle briefjes even groot en beginnen vanaf 1 dollar. En de muntstukken hebben in alle staten dezelfde achterzijde (of beter kop genoemd). Dat het hier verschillend is hebben we aan die Engelsen te danken, en het schoonste van al is dat zij niet mee doen, maar zich met alles moeten bemoeien. Maar ja, wat kun je van een bekrompen Engelsman verwachten.

DNB
3 februari 2003, 17:05
[Liever niet , als je nu eens naar een buurland gaat is het toch gemakkelijk dat je niet moet omruilen. Je ziet ook of iets duurder of goedkoper is dan bij ons

Ik ga niet dikwijls naar buurlanden. Dat omrekenen houdt uw geest levendig!Hier is alles stukken duurder geworden.

Het is niet omdat jij meestal in het Belgenland verblijft, dat andere mensen het niet gemakkelijk mogen hebben. Heb je er ook reeds aan gedacht hoeveel geld je verloor toen je de gulden, franse frank enz... terug moest verkopen. Dit is passé. Gelukkig maar.
Tja, als je in Brussel woont, is het gemakkelijk he... Dan waan je je in't centrum van de wereld... Iemand die daarentegen dicht bij Belgisch-Nederlandse grens woont, werd vroeger serieus beperkt in zijn vrijheid, of beter: moest betalen voor zijn vrijheid om over de grens inkopen te gaan doen:
Een Belg telde voor een gulden 20 BEF neer, een Nederlander telde voor 17 BEF een gulden neer... Maar ook als je op vakantie gaat, is alles nu zoveel gemakkelijker geworden. En dan klagen ze NU dat met de invoering van de euro inflatoir is geweest! Over de langere termijn, wil ik dat eenmalig effect er gerust bijnemen!

chr.wouters: Het is te merken dat je niet veel in het buitenland gaat zoals je zelf zegt: anders had je een levendigere geest gehad en had niet niet zo'n uitspraak gedaan...

En: Dat het de geest levendig houdt, ok, maar dat hoeft niet ten koste van onze portefeuille te gaan! Daar zijn andere middelen genoeg voor (eens een keer naar Blokken kijken bv. :roll: )

Alleen nu nog het Amerikaans systeem overnemen. Daar zijn alle briefjes even groot en beginnen vanaf 1 dollar. En de muntstukken hebben in alle staten dezelfde achterzijde (of beter kop genoemd). Dat het hier verschillend is hebben we aan die Engelsen te danken, en het schoonste van al is dat zij niet mee doen, maar zich met alles moeten bemoeien. Maar ja, wat kun je van een bekrompen Engelsman verwachten.

chr.wouters
3 februari 2003, 21:06
[En dan klagen ze NU dat met de invoering van de euro inflatoir is geweest! Over de langere termijn, wil ik dat eenmalig effect er gerust bijnemen!

chr.wouters: Het is te merken dat je niet veel in het buitenland gaat zoals je zelf zegt: anders had je een levendigere geest gehad en had niet niet zo'n uitspraak gedaan...
[quote]Alleen nu nog het Amerikaans systeem overnemen

Ik schat de inflatie sinds de Euro op 8 %. Ik hoop dat ge geen geld op een spaarboekske hebt staan DNB want dan kunt ge het even goed gaan verbrassen!-de rente is 2,5 %. Is het economisch beter gegaan sinds de Euro? Ik dacht van niet...

Waar slaat dat nu op? Mijn geest is levendig genoeg zo hoor.

Jaja het Amerikaanse systeem, nu zijn we er. Globalisatie naar Amerikaans model, d�*t is de bedoeling van de Euro die +- dezelfde koers als de dollar heeft. Waarom kan Europa niet Europa blijven?rijkdom in en door diversiteitweetjewel. Weg met de hamburger en cola-cultuur!!!

chr.wouters
3 februari 2003, 21:10
[
Het is niet omdat jij meestal in het Belgenland verblijft, dat andere mensen het niet gemakkelijk mogen hebben. Heb je er ook reeds aan gedacht hoeveel geld je verloor toen je de gulden, franse frank enz... terug moest verkopen. Dit is passé. Gelukkig maar.
.

Al eens bekeken Gibbe hoeveel de banken nu aan iedereen aanrekenen voor elke verrichting? Dat overcompenseert de besparing die ge daar komt te noemen RUIMSCHOOTS hoor.

gibbe
4 februari 2003, 00:03
[
Het is niet omdat jij meestal in het Belgenland verblijft, dat andere mensen het niet gemakkelijk mogen hebben. Heb je er ook reeds aan gedacht hoeveel geld je verloor toen je de gulden, franse frank enz... terug moest verkopen. Dit is passé. Gelukkig maar.
.

Al eens bekeken Gibbe hoeveel de banken nu aan iedereen aanrekenen voor elke verrichting? Dat overcompenseert de besparing die ge daar komt te noemen RUIMSCHOOTS hoor.

Ooit al van homebanking gehoord, daar verdien je geld mee.
En welke bank is begonnen met kosten aan te rekenen denk je, juist Fortis. Dit is de grootste zakkenvuller van allemaal.

DNB
4 februari 2003, 16:16
[En dan klagen ze NU dat met de invoering van de euro inflatoir is geweest! Over de langere termijn, wil ik dat eenmalig effect er gerust bijnemen!

chr.wouters: Het is te merken dat je niet veel in het buitenland gaat zoals je zelf zegt: anders had je een levendigere geest gehad en had niet niet zo'n uitspraak gedaan...
Alleen nu nog het Amerikaans systeem overnemen

Ik schat de inflatie sinds de Euro op 8 %. Sommige dingen hoef je zelf niet te schatten, die staan gewoon al ergens op papier of op 't internet. Omdat ik me niet geroepen voel om elke nonsens-uitspraak te gaan weerleggen door het op te zoeken, kan ik je de juiste cijfers niet geven. Maar dit neemt niet weg dat het nonsens blijft: "IK schat...". Allez nu! Op die manier kan ik ook discussies voeren: "ik schat de inflatie sinds de euro op 1%". (Maar goed, ik weet het dus niet.)

Maar je uitspraak is in nog een opzicht nietszeggend! Er is nog een verschil tussen de inflatie SINDS de euro, en de inflatie TEN GEVOLGE VAN de euro. Of m.a.w. DAT deel van de inflatie dat je aan de invoering van de euro kan toeschrijven. De rest is normale inflatie, die er anders ook geweest zou zijn.

Ik hoop dat ge geen geld op een spaarboekske hebt staan DNB want dan kunt ge het even goed gaan verbrassen!-de rente is 2,5 %. Is het economisch beter gegaan sinds de Euro? Ik dacht van niet...
Opnieuw moet je een onderscheid maken tussen de volledige economische trend en de economische trend MIN de invloed van de euro.
Een voorbeeld:
Als de economie zonder de euro met 7% zou stijgen, maar met de euro slechts 5%, dan gaat het wel beter tegenover vorig jaar (namelijk 5% beter), maar zou het nog beter gegaan zijn ZONDER de euro. Jouw vraag "Gaat het beter sinds de euro" is dus niet relevant. Je moet dus enkel kijken naar de "euro-component" van de economische groei of recessie.
Maar ook al heeft de euro het voorbije jaar een negatief effect gehad op de recessie, dan nog moet ik je naar mijn vorig bericht verwijzen: op de middellange termijn gaat de invloed zeker positief zijn.
Waar slaat dat nu op? Mijn geest is levendig genoeg zo hoor.
Doe dan geen domme uitspraken als: "ik kom niet in het buitenland" en "wisselkoersen houden de geest levendig". Ofwel kom je niet in 't buitenland en raken die wisselkoersen je niet; ofwel kom je WEL in 't buitenland, en ben je dus wel met die wisselkoersen bezig.
Jaja het Amerikaanse systeem, nu zijn we er. Globalisatie naar Amerikaans model, d�*t is de bedoeling van de Euro die +- dezelfde koers als de dollar heeft. Waarom kan Europa niet Europa blijven?rijkdom in en door diversiteitweetjewel. Weg met de hamburger en cola-cultuur!!!Dat van Amerika was niet van mij, maar soit. Ik ga me verder sowieso niet uitlaten over jouw verdenkingen omtrent de bedoeling van de euro. Zoals ik al zei: op die manier kan iedereen met schattingen, gissingen, eigen meningen, enz. die meer weg hebben van sprookjes, fabeltjes, ...

gibbe
4 februari 2003, 19:26
DNB

proficiat, goed gezegd, laat die Wouters nu maar voor eeuwig en altijd zwijgen.

chr.wouters
4 februari 2003, 22:42
DNB

proficiat, goed gezegd, laat die Wouters nu maar voor eeuwig en altijd zwijgen.

Ach jongens toch jullie komen evengoed maar met gissingen voor de pinnen!
Vraag: heeft de Euro ons vooruitgeholpen of niet? Antwoord daar 's op.

maddox
4 februari 2003, 23:00
Nope toch niet.

De inflatie is 2* zo hoog ten opzichte van de Bf.
Er is ongelofelijk veel geld uitgegeven, voor iets dat niet nodig was.Als het geen politiek geinspireerde USA optie was. "laat ons doen zoals de VS".
De eenvoudige goedkope optie had geweest, vaste niet bankgevoelige wisselratio's. En een geleidelijke invoer van de Eu.

Ik vraag me nog steeds af hoe de Eu politici hier dik hun zakken aan gevuld hebben.

Tjolder
8 februari 2003, 16:33
Ach jongens toch jullie komen evengoed maar met gissingen voor de pinnen!
Vraag: heeft de Euro ons vooruitgeholpen of niet? Antwoord daar 's op.

Voor onze generatie is het natuurlijk vervelend maar onze kinderen zullen het de gewoonste zaak v/d wereld vinden.

Voordelen :

Geen schommelende wisselkoersen meer

Fabrikanten en Toeristen moeten geen geld meer omwisselen.

(Werk maar eens op een bureau met facturen uit NL D Fr It ...)

Door het grote aantal gebruikers heeft het ook een stevige internationale waarde.

(Als ik ooit naar bvb Egypte Turkye of Engeland ga dan ga ik daar niets kopen als ik niet in € kan betalen )

Door de Euro voelen de mensen zich meer verbonden met elkaar.

(De europeese numerplaat zal daar ook aan bijdragen)

Nadelen

Mensen hebben geen waardegevoel meer

Men heeft naar boven afgerond

.... Misschien ken jij er nog enkele 8)

Pelgrim
10 februari 2003, 15:09
Met de Euro zelf heb ik geen problemen, maar het is de ultra-liberale politiek die er achter steekt waar ik problemen mee heb.

duveltje382
9 april 2006, 08:26
Was en is de euro ook geen middel geweest om de arme mensen te bestelen?

Chipie
9 april 2006, 09:21
Was en is de euro ook geen middel geweest om de arme mensen te bestelen?Niet alleen de armen...
Maar voor de armen is het natuurlijk honderdmaal erger...

duveltje382
9 april 2006, 09:49
Niet alleen de armen...
Maar voor de armen is het natuurlijk honderdmaal erger... Ik ben blij dat CHIPIE eindelijk iets geeft om de arme mensen,het ontroerd mij zelfs even:)

Chipie
9 april 2006, 10:04
Ik ben blij dat CHIPIE eindelijk iets geeft om de arme mensen,het ontroerd mij zelfs even:)U weet niet wat U schrijft.:roll:
Het is niet moeilijk iets te doen voor de armen als men zelf arm is... Veel moeilijker als men niet arm is... :oops:

Ik hoop dat U ooit eens gaat begrijpen dat de vrijwllige armen veel grotere vijanden van de echte kansarmen zijn dan vele andersarmen... Deze laatsten geven de armen meer kansen (of willen dat dit alleszins gedaan wordt)... De vrijwillige armen stelen de kansen van de kansarmen... als U (eindelijk) begrijpt wat ik bedoel...

U kunt natuurlijk een zandloper zonder zand blijven spelen... of een windmolen zonder wind... :wink:

duveltje382
9 april 2006, 10:22
U weet niet wat U schrijft.:roll:
Het is niet moeilijk iets te doen voor de armen als men zelf arm is... Veel moeilijker als men niet arm is... :oops:

Ik hoop dat U ooit eens gaat begrijpen dat de vrijwllige armen veel grotere vijanden van de echte kansarmen zijn dan vele andersarmen... Deze laatsten geven de armen meer kansen (of willen dat dit alleszins gedaan wordt)... De vrijwillige armen stelen de kansen van de kansarmen... als U (eindelijk) begrijpt wat ik bedoel...

U kunt natuurlijk een zandloper zonder zand blijven spelen... of een windmolen zonder wind... :wink: Wil je zeggen dat ik als hardwerkendearme mij maar moet troosten met de gedachten dat het vrijwillig is dat ik arm ben?

Chipie
9 april 2006, 10:58
Wil je zeggen dat ik als hardwerkendearme mij maar moet troosten met de gedachten dat het vrijwillig is dat ik arm ben?Bent U een andersarme? :wink:

duveltje382
9 april 2006, 11:03
Bent U een andersarme? :wink:
Nee , een echte arme die dan nog hard moet werken :evil:

duveltje382
9 april 2006, 11:20
Niet alleen de armen...
Maar voor de armen is het natuurlijk honderdmaal erger...
http://www.amnesty.no/web.nsf/files/colombia-armen.jpg/$File/colombia-armen.jpg

Chipie
9 april 2006, 11:41
Nee , een echte arme die dan nog hard moet werken :evil:Waarom stelt U dan zo'n domme vragen?...

duveltje382
9 april 2006, 13:20
Waarom stelt U dan zo'n domme vragen?...
Omdat ik arm ben door het hard werken,kan toch niet de bedoeling zijn hé spitsmuis