PDA

View Full Version : CD&V: ook voor Niet-Katholieken?


kwelduvel
4 mei 2004, 19:05
CD&V = christen democratisch & vlaams

Gaan jullie, indien jullie in de regering zitten, nu ook rekening houden met de vrijgezinden?

Zo denk ik bvb aan het invoeren van de regel, zoals die ook in bvb Duitsland actief is, om mensen te laten KIEZEN (wat nu voor IEDEREEN via de belastingen gebeurt) al dan niet geld af te staan aan de kerkfabriek.

Den Duisteren Duikboot
4 mei 2004, 22:45
CD&V = christen democratisch & vlaams

Gaan jullie, indien jullie in de regering zitten, nu ook rekening houden met de vrijgezinden?

Zo denk ik bvb aan het invoeren van de regel, zoals die ook in bvb Duitsland actief is, om mensen te laten KIEZEN (wat nu voor IEDEREEN via de belastingen gebeurt) al dan niet geld af te staan aan de kerkfabriek.

Waar houdt zo'n kerkfabriek zich eigenlijk mee bezig? Waartoe dient dat geld?

kwelduvel
5 mei 2004, 07:51
Waar houdt zo'n kerkfabriek zich eigenlijk mee bezig? Waartoe dient dat geld?

Via de "kerkfabriek" wordt het geld van de belastingbetaler naar de katholieke instellingen geleid. (bvb voor betaling lonen priesters)

DidiusTheGreat
5 mei 2004, 13:27
CD&V = christen democratisch & vlaams

Die C staat al lang niet meer voor christen, maar voor centrum.
Ik zie geen verplichting om katholiek te zijn als je wilt op de CD&V stemmen.

kwelduvel
5 mei 2004, 13:55
Ik zie geen verplichting om katholiek te zijn als je wilt op de CD&V stemmen.

Bedankt, dan ga ik nu voor de CD&V stemmen......... :rofl:

Den Duisteren Duikboot
5 mei 2004, 13:55
Die C staat al lang niet meer voor christen, maar voor centrum.
Ik zie geen verplichting om katholiek te zijn als je wilt op de CD&V stemmen.

In de banner in uw onderschrift staat nochtans... :?

DidiusTheGreat
5 mei 2004, 14:01
In de banner in uw onderschrift staat nochtans... :?

Ja en?

De SP.a betekent wel Sociaal Progressief .... Alternatief? Alternatief? waarvoor? ze zitten in de regering.

Als de partijnaam het belangrijkste was dan won een of andere kutpartij.

tool2kil
5 mei 2004, 14:04
Mmm maar je gaat toch niet ontkennen dat een partij die zich 'christen-democratisch' noemt niet christelijk geïnspireerd is he ;)
Ik zie de CD&V trouwens eerder als een (gezins)waardenpartij, en om belang aan waarden te hechten, hoef je geen christen te zijn.

DidiusTheGreat
5 mei 2004, 14:05
Mmm maar je gaat toch niet ontkennen dat een partij die zich 'christen-democratisch' noemt niet christelijk geïnspireerd is he ;)

Ik zie de CD&V trouwens eerder als een (gezins)waardenpartij, en om belang aan waarden te hechten, hoef je geen christen te zijn.

Je geeft een antwoord op je eerste vraag, dus waarom zou ik het nog doen. :)

kwelduvel
5 mei 2004, 14:08
Als de partijnaam het belangrijkste was dan won een of andere kutpartij.

Christelijke Waarden??? :rofl:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

DidiusTheGreat
5 mei 2004, 14:10
Christelijke Waarden??? :rofl:

lol.

Kom kom, christen zijn wil niet zeggen dat je geen omstreden woordgebruik mag hebben. :D

Ik ben katholiek, maar dan op mijn eigen (kritische) manier. :wink:

Thomas Hx
5 mei 2004, 16:57
Om te beginnen: er gaat geld naar alle geloofsbetuigingen ook naar de vrijzinnige gespreksgroepen.

Dan wil ik nog eens zeggen dat een centrum-democratie zoweizo geinspirreerd is op een christen-democratie. Niemand gaat hier zeggen dat een wereld zoals christus het wou, een selcht wereld zou geweest zijn.

Maar niemand gaat hier ontkennen dat een wereld, zoals d epaus het wilt, een goede wereld zou zijn.

snap je de nuance :wink:

tool2kil
6 mei 2004, 10:14
Maar niemand gaat hier ontkennen dat een wereld, zoals d epaus het wilt, een goede wereld zou zijn.


Wel euh... I do :oops: Ik ben er van overtuigd dat een wereld zoals de paus die wil geen goede wereld zou zijn, omdat dit bijv. botst met mijn opvattingen over de gelijkheid van man en vrouw en over anti-conceptie die ik belangrijk acht voor een goede wereld.

Steenbok66
6 mei 2004, 10:32
Men moet duidelijk een onderscheid maken tussen Christen zijn als levensbeschouwing en lid zijn van het instituut Room-Katholieke Kerk.

Christen zijn betekent enkele fundamentele waarden navolgen die vervat zijn in een leer die door de eeuwen heen gepreciseerd werd en die vervat is in een reeks wetmatigheden van naastenliefde, respect voor de evenmens in de breedste zin van het woord, enkel die dingen doen die de andere die evenveel rechten heeft als jezelf niet schaden want zijn rechten en plichten zijn gelimiteerd door diezelfde rechten en plichten die jezelf hebt... kortom een moraal...
waarbij men zich de vraag kan stellen of het christendom daar het monopolie van heeft...
daarom zou ik zeggen, de levenshouding is belangrijk...
en voor wat het instituut Kerk betreft... dat zijn ook mensen, met hun goede en slechte kanten... die ook fouten kunnen maken... hoofdzaak is dat men zoals Alice Nahon ooit schreef: "het is goed in eigen hart te kijken...."

ik ben op dit ogenblik ook helemaal niet overtuigd dat de partij die zich ervoor uitgeeft, zo christelijk is zoals de fundamenten van het christen zijn zouden meoten laten zien...

dus CD&V omdat ik het christianisme aankleef????
of Vlaamsvoelend omdat ik toevallig in een streek woon die nu als dusdanig beschouwd wordt????
dus CD&V: voor mij niet gelaten maar niet voor mij :?: :?: