PDA

View Full Version : Racisme bij Antwerps politiekorps blijft akuut probleem!


thePiano
27 december 2002, 13:18
Het probleem is niet dat 'sommige' migranten inderdaad criminelen zijn, maar dat ALLE migranten door een groot deel van het korps als criminelen worden aanzien en als zodanig worden behandeld.

=================

Racisme bij politie verdwijnt niet vanzelf

ANTWERPEN -- Is het optreden van de Antwerpse politie racistisch? Door de omstreden patrouilles van de Arabisch-Europese Liga (AEL) is die vraag het voorwerp geworden van een welles-nietesdiscussie. Toch wordt het bestaan van het probleem door insiders niet ontkend. Het vertrouwen van minderheden in de Antwerpse politie moet worden versterkt.


Lieven Sioen

Hoe groot het racisme in het Antwerpse korps is, valt moeilijk te meten. Uit de schaarse cijfers -- zoals bij het Intern Toezicht van de politie en bij het Centrum Voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding (CGKR) -- blijkt niet dat het Antwerpse korps racistischer is dan andere korpsen.

Maar dat het probleem ernstiger is dan de statistieken laten uitschijnen, bleek al uit wat Tony Dyck, de voormalige waarnemend hoofdcommissaris, zei toen hij in februari 2000 met pensioen ging. Dyck betreurde toen in een interview met Gazet van Antwerpen dat hij het racisme in het korps niet had kunnen uitroeien. De hervorming van de Antwerpse politie was toen volop bezig en sindsdien zijn heel wat maatregelen getroffen om de werking van het korps te verbeteren, zoals de rekrutering van vrouwen en van Belgen van vreemde origine. Daardoor steeg het aantal allochtonen in het korps van twee in 1995 tot een veertigtal nu.

De voorlopig belangrijkste stap naar een betere omgang van politie met de allochtonen was de oprichting in 2001 van de cel Diversiteit. En onlangs verklaarde korpschef Luc Lamine, naar aanleiding van de burgerpatrouilles van de AEL, dat hij keihard optreedt tegen elke vorm van racisme. ,,Ik heb al meer dan twintig mensen eruit gegooid, onder meer omdat ze racistisch zijn.''

Achteraf moest Lamine zijn uitspraak nuanceren: de twintig 'rotte appels' zijn 'geparkeerd', zoals dat in het politiejargon heet. Want een agent ontslaan kan niet zomaar. Marco Van Haeghenborgh van het Centrum Voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding betreurt dat: ,,Het ontslag van racistische agenten zou een heel sterk signaal zijn. Racisten horen niet thuis in een politiekorps. Die agenten zitten wel op een zijspoor, maar ze blijven een sluipend gif dat invloed heeft op het hele korps.''

,,Wat mij zeer verontrust, is de ontzettend goede communicatie tussen de politie en het Vlaams Blok. Tijdens de rellen sprak ik met een buitenlandse journalist die net daarvoor Filip Dewinter had geïnterviewd. De journalist verbaasde zich erover dat Dewinter perfect op de hoogte was van al zijn doen en laten die dag, met name dat hij een politiewoordvoerder had geïnterviewd en dat hij voor de zitting van de gemeenteraad door de politie was gecontroleerd. Via via was die informatie tot bij Dewinter geraakt.''

Ook de hele heisa over het zogeheten plan Geïntegreerde Aanpak Marokkaanse Daders is het gevolg van een lek. Op een vergadering tussen parket, politie en gemeente deed een van de aanwezigen het voorstel om de bestrijding van straatcriminaliteit zo te noemen. Het idee werd genotuleerd, maar verworpen, omdat de politie geen nationaliteit op het fenomeen wilde plakken.

Maar de werknota werd na een lek door het Blok verspreid, wat voor de AEL de aanleiding was om burgerpatrouilles op te zetten. De rest van het verhaal is bekend.



07/12/2002 Van onze medewerker

©Copyright De Standaard

Supe®Staaf
27 december 2002, 13:57
Maar de werknota werd na een lek door het Blok verspreid, wat voor de AEL de aanleiding was om burgerpatrouilles op te zetten. De rest van het verhaal is bekend.

Het AEL hoeft evenmin op militaristische wijze onze straten onveilig te maken als de bruinhemden van het VMO en andere privémilities van het blok en sympathisanten. We zijn eindelijk van die troep verlost, laat die anderen zich zonder onderscheid van ras of huidskleur ook aan onze wet op de privémilities houden.

Jan van den Berghe
27 december 2002, 14:05
Het AEL hoeft evenmin op militaristische wijze onze straten onveilig te maken als de bruinhemden van het VMO en andere privémilities van het blok en sympathisanten. We zijn eindelijk van die troep verlost, laat die anderen zich zonder onderscheid van ras of huidskleur ook aan onze wet op de privémilities houden.

Het VMO is in de eerste plaats geen privémilitie van het Vlaams Blok. Ten tweede bestaat het VMO al sedert jaar en dag niet meer. En op de derde plaats droeg het VMO geen bruin hemd.

Het VMO maakte trouwens de straten niet onveilig, maar fungeerde als ordedienst tijdens bepaalde Vlaamse manifestaties waar gevreesd werd voor rellen. Ook in Voeren ging het niet om provocaties, maar snelde het VMO de Vlaamsgezinde bevolking van Voeren tegemoet toen dat uitdrukkelijk werd gevraagd op vraag van o.m. Huub Broers, toen nog een jonge kerel en nu Voerens burgemeester. Wie meer over die tijd wil weten raad ik de twee boeken van professor Baerten aan: "harde vlaamse koppen: boeren van voeren" en "voeren 1921-1995". Daar zult u lezen op welke wijze de Vlaamsgezinde en zelfs de gematigde Waalsgezinde Voerense bevolking geterroriseerd werd en hoe daar slechts na het optreden van het VMO en de Vlaams wandelingen op Voeren een einde aan kwam. Laten we eerlijk zijn wanneer we over bepaalde dingen uit de geschiedenis spreken.

Dat het VMO voor de rest eigenlijk een overtreding was van bepaalde Belgische wetten (het was inderdaad een privémilitie), laat echter niet toe te zeggen dat het een organisatie van het Vlaams Blok.

thePiano
27 december 2002, 14:17
Het AEL hoeft evenmin op militaristische wijze onze straten onveilig te maken als de bruinhemden van het VMO en andere privémilities van het blok en sympathisanten. We zijn eindelijk van die troep verlost, laat die anderen zich zonder onderscheid van ras of huidskleur ook aan onze wet op de privémilities houden.

Het VMO is in de eerste plaats geen privémilitie van het Vlaams Blok. Ten tweede bestaat het VMO al sedert jaar en dag niet meer. En op de derde plaats droeg het VMO geen bruin hemd.
(...)
Dat het VMO voor de rest eigenlijk een overtreding was van bepaalde Belgische wetten (het was inderdaad een privémilitie), laat echter niet toe te zeggen dat het een organisatie van het Vlaams Blok.

Nogal wat ex-VMO leden en/of leiders vind je nu terug binnen het Vlaams Blok als mandataris: Luc Vermeulen, Xavier Buisseret (VMO-leider), Wim Verreycken, Francis Vanden Eynde, Spinnewijn enz..... toeval? :roll:

Wil je graag een recent kiekje van den Grooten VMO-leider Bert Eriksson en wiens gezelschap hij graag vertoeft?:

http://users.pandora.be/amarcord/thePiano/jpg/bert_eriksson.jpg

Bert Eiksson gaat er nog altijd prat op dat hij vroeger lid van de Hitler Jugend was. Bert leeft nu ergens in Nederland op pensioen.

chr.wouters
28 december 2002, 14:56
http://users.pandora.be/amarcord/thePiano/jpg/bert_eriksson.jpg


Zo'n fotootje bewijst niks.
De Antwerpse politie moet veel harder optreden tegen straatcriminelen.
Ongeacht de huidskleur, maar vermits er meer geboefte is bij de Marokkanen moeten die meer op hun nummer gezet worden. En niet door er een sociaal assistent bij te zetten AUB!

vlaanderen72
17 januari 2003, 23:06
Ze kunnen niet hard genoeg optreden tegen dat bruin gespuis. :wink:
En dat is geen racisme want het blok wordt aangesproken op dezelfde manier. :lol:

DNB
18 januari 2003, 01:30
Ze kunnen niet hard genoeg optreden tegen dat bruin gespuis. :wink:
En dat is geen racisme want het blok wordt aangesproken op dezelfde manier. :lol:

Allemaal goed en wel die standpunten van jou he, maar als jij nu toevallig een Marokkaanse was, en je was hier geboren, zou je dan je valiezen gepakt hebben en weggegaan zijn? Of zou je je voorbeeldig gedragen hebben (=geassimileerd) en dat van de daken roepen en je tegen de minder brave Marokkanen afgezet hebben?

Want ik ken genoeg Turken, Marokkanen, Italianen, Spanjaarden, ... die misschien niet geassimileerd zijn, maar perfect geïntegreerd: werken allemaal, kinderen nooit iets verkeerd gedaan, wonen niet in een ghetto (want dat is natuurlijk ook hun eigen fout volgens jou misschien), kinderen zijn aan 't studeren of hebben al een diploma enz.
En die mensen doen nooit iets verkeerd, behalve misschien eens af en toe geflitst worden zoals een "gewone" Belg, af en toe eens te laat komen op een afspraak, meerdere keren per dag aan tafel gaan (rare mensen he), aan sport doen (bah), inkopen doen (hoe komen ze daarbij!?), uitgaan (nee toch!), ...

Wat doen we met al dat uitschot? Allemaal één pot nat zeg ik je! Die hebben allemaal ouders of grootouders die niet hier geboren zijn, da's pas crimineel hè! Ze zouden het strafbaar moeten maken, hier geboren worden als je geen voorouders hebt die mee aan de Ijzer gestreden hebben, of beter: de Guldensporenslag!

:?

vlaanderen72
18 januari 2003, 12:29
Dat is wat al te gemakkelijk gezegt zenne dnb,als ik :? een vreemdeling was en ik was hier geboren .
In een heel andere cultuur dan degene die ik thuis belijd ,tja dan val je tussen wal en schip.
Aan de ene kant ga je hier naar school en snuif je de vlaamse cultuur op ,aan de andere kant trek je de deur dicht als je thuis komt en zit je pal in de cultuur van je voorouders.
Denk je nu echt dat je daar gelukkig voor moet zijn ,de énige oplossing is kiezen .
Wil ik hier blijven dan moet ik totale aanpassing aangaan,zoniet dan willen of niet (want hier is meer en het is vrijer ook)moet ik wel naar land van herkomst.
Alles in het leven hebben kan niet .
Een bont allegaartje zoals het nu is kan niet blijven duren ,je kan niet ziende blind blijven en doen of er is niets aan de hand.
De spanningen gaan hoe langer hoe meer oplopen ,maar waar gaat het eindigen nietwaar.

moon
18 januari 2003, 23:22
Wil ik hier blijven dan moet ik totale aanpassing aangaan,zoniet dan willen of niet (want hier is meer en het is vrijer ook)moet ik wel naar land van herkomst.
Alles in het leven hebben kan niet ..

vraagske Vlaanderen72, wanneer je het over allochtonen hebt, heb je het dan alleen over marokanen en turken? of vb. ook chinesen, noord-afrikane, joden,....

ik kan me niet uitspreke over de marokanen en turken (aangezien ik van chinese origine ben)
ik weet alleen dat de chinesen toch wel geintegreerd zijn , ik weet niet of we al dan niet voldoen aan uw "totale aanpassing"
chinezen werken, veel houden zich aan de wet, de meeste kinderen studeren hoger onderwijs
chinese hebben niet echt een godsdienst, sommige geloven in boedhisme mar dat is niet echt een godsdienst
dus ik denk dat we voldoende aangepast zijn
een totale aanpassing is volgens mij niet mogelijk, want dat zal dan betekenen dat we nooit meer chinees moge spreke, geen rijst meer mogen eten,....
is het dit wat je bedoelt met "totale aanpassing" ?
anyway corrigeer me als ik op verkeerde spoor zit

vlaanderen72
19 januari 2003, 13:31
MOON,ik heb het over iedereen die hier vreemd is,maar het is een feit dat we de meeste problemen hebben met moslims.
Wat betreft eten ieder eet wat hij wil, ik eet ook al eens graag chinees.
En geloof is iets persoonlijk ,als je dat binnenshuis houd dan kan me dat niet schelen.
Wat betreft kleding (keppeltjes,lange gewaden,hoofddoeken enz...)ben ik finaal tegen.
Ik ben het niet eens met wat sommige personen beweren aangaande:dat verschillende culturen samen een verrijking zijn.
Ik ben tegen die multicul waar alles gemixt word en mijn cultuur verdrongen word.
Ik vind ook persoonlijk dat men de chinezen ,en moslims met hun cultuur waar wij enorm veel problemen mee hebben (en dat is nog aan het verslechteren) niet op een zelfde lijn kunt plaatsen.

Supe®Staaf
21 januari 2003, 10:55
MOON,ik heb het over iedereen die hier vreemd is,maar het is een feit dat we de meeste problemen hebben met moslims.
Wat betreft eten ieder eet wat hij wil, ik eet ook al eens graag chinees.
Kan jij je op restaurant wel gedragen tegenover je gele medemensen? Of laat je het afhalen?

Wat betreft kleding (keppeltjes,lange gewaden,hoofddoeken enz...)ben ik finaal tegen.
Waarom dan?
Elk kleedt zich toch naar wens?
Ik heb er geen last van wanneer jij je met krulspelden en uniformrok uit de meisjesschool en ziekenfondsbril onder de mensen begeeft.

Ik ben het niet eens met wat sommige personen beweren aangaande:dat verschillende culturen samen een verrijking zijn.
Oogkleppen afdoen en je ontdekt werelden waarvan je het bestaan niet eens vermoedde.

Ik ben tegen die multicul waar alles gemixt word en mijn cultuur verdrongen word.
Multicultuur is geen mix!
Het is een vreedzaam en verdraagzaam naastelkaar bestaan, met respect voor mekaars levenswijze.

Ik vind ook persoonlijk dat men de chinezen ,en moslims met hun cultuur waar wij enorm veel problemen mee hebben (en dat is nog aan het verslechteren) niet op een zelfde lijn kunt plaatsen.
Nog een beetje en we zitten dankzij mensen zoals jij weer gele sterren uit te snijden om op ongewensten hun kostuum te naaien.

vlaanderen72
21 januari 2003, 14:27
Ja superstaaf ik kan zelfs heel goed om met gele mensen zoals jij ze noemde . :wink:
Zij hebben over het algemeen minder aanpassingsmoeilijkheden en lopen de straten niet onveilig te maken.
Ik ga het zelfs halen en we houden het beleefd .
Krulspelden heb ik niet een uniformrok nog minder en lenzen is de toekomst. :wink:
Waar het op neer komt superstaaf is dat het me nu eenmaal enorm stoort om mensen met zo een dweil op hun kop en lakens omgewikkeld ,zie rondlopen. :x
Dat benadrukt nog maar eens hoe ze zich niet aanpassen ,ik vind gewoon dat het niet hoort .
Je kan hier geen vijf meter gaan of ge ziet en vreemde,ik ben dat kotsbeu. :evil:
Je loopt precies niet meer in eigen land onder je eigen volk.
Mijn oogkleppen zijn er allang af de jouwe dus nog niet. :wink:
Met jullie halstarrig vast houden aan dat idiote multicul gezwam. :evil:
Ik blijf er bij een:MIX.
En die belachelijke laatste zin van jou slaat dus op niks. :?
En altijd maar lullen over nazi tijdperken maar nooit van mijn kant, steeds die van jullie .
Wie heeft er hier heimwee? :roll:
Ik niet hoor!
:evil:

chr.wouters
21 januari 2003, 23:33
Waar het op neer komt superstaaf is dat het me nu eenmaal enorm stoort om mensen met zo een dweil op hun kop en lakens omgewikkeld ,zie rondlopen. :x
Je kan hier geen vijf meter gaan of ge ziet en vreemde,ik ben dat kotsbeu. :evil:


Ge zijt eerlijk 72 en dat valt wel te appreciëren.
En dan dat slachten van die schapen! We moeten g******** zelfs speciale politiek-correcte slachtvloeren ter beschikking stellen van die primairen hun bloeddorst! Wij verstaan geen Arabiers of Berbers(er schijnt een verschil te zijn)maar volgens mij symboliseren die onschuldige wolhuiden ongelovigen die hun gerechte straf in het aanschijn van Allah ondergaan!
Getto-vorming is misschien niet zo slecht: zo voelen zij zich goed in hun cultuuren weten wij welke stadsdelen te mijden.

vlaanderen72
22 januari 2003, 13:01
Getto's zijn uit den boze ten eerste en waarom zou ik wat voor VLAAMS stadsdeel moeten vermijden!
Dan is het al ver gekomen me dunkt.

DNB
23 januari 2003, 19:37
Hm, ik heb nog een bericht gevonden waar ik nog niet op gereageerd had. Zal het bij deze doen.Dat is wat al te gemakkelijk gezegt zenne dnb,als ik :? een vreemdeling was en ik was hier geboren .
In een heel andere cultuur dan degene die ik thuis belijd ,tja dan val je tussen wal en schip.
Aan de ene kant ga je hier naar school en snuif je de vlaamse cultuur op ,aan de andere kant trek je de deur dicht als je thuis komt en zit je pal in de cultuur van je voorouders.
Denk je nu echt dat je daar gelukkig voor moet zijn ,de énige oplossing is kiezen .
Wil ik hier blijven dan moet ik totale aanpassing aangaan,zoniet dan willen of niet (want hier is meer en het is vrijer ook)moet ik wel naar land van herkomst.
Alles in het leven hebben kan niet . Alles niet nee, maar die twee dingen kunnen perfect samengaan. Maar goed, over dit punt kunnen we een "welles-nietes" spel beginnen zonder vooruit te komen.
Een bont allegaartje zoals het nu is kan niet blijven duren ,je kan niet ziende blind blijven en doen of er is niets aan de hand.
De spanningen gaan hoe langer hoe meer oplopen ,maar waar gaat het eindigen nietwaar.
Ah, hierover hebben we het op dit moment elders. Ik stel voor dat we het gesprek daar dan ook gewoon verderzetten over jouw "clash" of civilisations.

Vlad
27 februari 2023, 13:46
29 agenten riskeren celstraffen (deels) met uitstel voor pesterijen en racisme (https://vrtnws.be/p.YbYAZqLGD)

Straks weer klagen dat ze geen volk vinden om zich te laten in elkaar slaan, beschimpen en bespuwen ...

Brandweeragenten maken grove moppen over wat ze tegenkomen om er mee om te gaan, agenten doen dat ook.

Als de politiek de lat om politieagent te worden zo laag legt dat agenten voor hun leven vrezen als ze met sommige collega's moeten samenwerken dan moet je er niet van verschieten dat er gepest wordt.

Als de politie als werkgever weigert om de verwondingen die politieagenten tijdens de job oplopen als werkongeval te categoriseren dan verschiet er toch niemand van dat er bij de agenten een machosfeertje ontstaat om met die weigering om te kunnen en het gevaar in spot en daad te relativeren.

Wat een eenzijdige reportage weer van de VRT. Die advocaat van de liga van de mensenrechten vergeet precies dat politieagenten ook mensen zijn. Wat een verschrikkelijke kwal.

Vlad
28 februari 2023, 11:21
Zo (https://www.demorgen.be/nieuws/ik-krijg-s-nachts-nog-aanvallen-van-ondraaglijke-hoofdpijn-soms-is-het-zo-hevig-dat-ik-zelfs-mijn-pijnstillers-niet-kan-binnenhouden~bbe4cab7/) worden politieagenten behandeld. En het is overal aan de staat hetzelfde: je hebt langs de ene kant de professionele karottentrekkers die met hulp van de vakbond overal mee weg geraken en niet snel in de vuurlinie zullen terechtkomen, en langs de andere kant de mensen die het beste van zichzelf geven en als het misgaat volledig aan hun lot worden overgelaten of zelfs tegengewerkt. We leven in een 'linkse' dictatuur waar criminelen beter worden behandeld dan slachtoffers en diegenen die terrorisme proberen tegen te gaan.

Oma
28 februari 2023, 13:50
Het probleem is niet dat 'sommige' migranten inderdaad criminelen zijn, maar dat ALLE migranten door een groot deel van het korps als criminelen worden aanzien en als zodanig worden behandeld.
=============
Racisme bij politie verdwijnt niet vanzelf
De voorlopig belangrijkste stap naar een betere omgang van politie met de allochtonen was de oprichting in 2001 van de cel Diversiteit.
.....
En waarom worden ALLE migranten door een groot deel van het korps als criminelen aanzien en als zodanig behandeld?

Omdat al die migranten een negatief imago hebben door de criminaliteit en het wangedrag van enkele rotte appels uit hun gemeenschap.
Dat ze over één kam geschoren worden is dus hun eigen schuld.
Iedere migrant uit diezelfde cultuur wordt dan als potentiële crimineel aanzien en behandeld, dat is geen racisme maar voorzichtigheid en een logisch gevolg van dat negatieve imago dat ze zelf creëeren.
Ze moeten hun allochtone jongeren maar leren om zich te gedragen in de maatschappij en geen rottigheid uit te halen.

Zou AEL zich dus niet beter richten op de rotte appels in hun eigen cultuur en het gespuis onder de allochtonen respect bijbrengen in plaats van met burgerpatrouilles de autoriteit van de politie en de ordehandhaving te ondermijnen?

Jammerende AEL hoort te wijzen naar zichzelf, naar hun eigen besloten cultuur/gemeenschap en hun eigen onvermogen om hun allochtone jongeren op te voeden om zich te gedragen zoals dat hoort in onze maatschappij, met toezicht over hun jongeren om hen te weerhouden van wangedrag en het plegen van misdrijven.
Dan is er geen racisme bij de politie.