PDA

View Full Version : het openbaar vervoer moet gratis worden


jacoba
8 januari 2010, 17:31
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

maddox
8 januari 2010, 17:41
En wie gaat voor dat gratis openbaar vervoer betalen? Die bussen, treinen, trams rijden niet vanzelf ,daar is personeel voor nodig nietwaar.
Die willen ook geld zien om hun rekeningen mee te betalen. En de toeleveranciers van de transportmiddelen, onderdelen, brandstof
etc doen het ook niet voor de hemelse dauw.

Langs de andere kant, voor de paar passagiers van't openbaar vervoer die nog betalen, dat zal de situatie ook niet meer maken.

filosoof
8 januari 2010, 17:43
En wie gaat voor dat gratis openbaar vervoer betalen? Die bussen, treinen, trams rijden niet vanzelf ,daar is personeel voor nodig nietwaar.
Die willen ook geld zien om hun rekeningen mee te betalen. En de toeleveranciers van de transportmiddelen, onderdelen, brandstof
etc doen het ook niet voor de hemelse dauw.

Langs de andere kant, voor de paar passagiers van't openbaar vervoer die nog betalen, dat zal de situatie ook niet meer maken.Wie betaalt voor al wat met privévervoer te maken heeft?

De vraag is: "Wat is de meest efficiënte manier voor een maatschappij om de mobiliteit te organizeren?"

vesivius
8 januari 2010, 17:56
Geef is één reden waarom het openbaar vervoer gratis zou moeten worden?
Wanneer ik me met de tram verplaats betaald nog geen 1 % van de reizigers (toestand in Antwerpen). Natuurlijk zullen verschillende reizigers een abonnement hebben enz. maar ook zie ik in de vakantie maanden jonge mensen (studenten ?) evenzeer gratis reizen.
Het openbaar vervoer is gratis! Enkele brave mensen betalen nog, controle is zowat onbestaande en van een kei kan men het vel niet afstropen (bij boete zou het OCMW moeten betalen!)
Het gratis maken van het openbaar vervoer zou ook geen oplossingen bieden, de auto is nu eenmaal noodzakelijk (vervoer van goederen ook kleine denk bv maar eens aan een computer leveren/herstellen) en wat te doen als ge geen 9 to 5 job hebt in vb de Antwerpse haven. Openbaar vervoer is enkel nuttig voor wie in de stad school loopt, gaat winkelen een culturele activiteit wil volgen of een koffie gaat drinken

NoTuma
8 januari 2010, 18:01
aangezien we toch via belastingen al 70% betalen, zal het niet zoveel uitmaken...
Ik ben voorstander, als het openbaar vervoer gratis is zullen er misschien meer mensen er gebruik van maken...ik toch ;)


De Lijn slaagt er maar niet in haar eigen rekeningen te betalen. Slechts vijftien procent van de kosten wordt door de eigen opbrengst gedekt. De rest moet de Vlaamse overheid bijpassen.
Bron het nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G462JIE3E)

Bobke
8 januari 2010, 18:09
aangezien we toch via belastingen al 70% betalen, zal het niet zoveel uitmaken...
Ik ben voorstander, als het openbaar vervoer gratis is zullen er misschien meer mensen er gebruik van maken...ik toch ;)


De Lijn slaagt er maar niet in haar eigen rekeningen te betalen. Slechts vijftien procent van de kosten wordt door de eigen opbrengst gedekt. De rest moet de Vlaamse overheid bijpassen.
Bron het nieuwsblad (http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=G462JIE3E)
De vraag is of iedereen er nuttig gebruik van zal maken.
Waarom zouden hangjongeren niet met het openbaar vervoer rondrijden om zich onledig te houden.
Lijkt mij leuker dan op de hoek van een straat in de koude mensen lastig te vallen.

NoTuma
8 januari 2010, 18:23
De vraag is of iedereen er nuttig gebruik van zal maken.
Waarom zouden hangjongeren niet met het openbaar vervoer rondrijden om zich onledig te houden.
Lijkt mij leuker dan op de hoek van een straat in de koude mensen lastig te vallen.
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...

Bobke
8 januari 2010, 18:36
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...
Als je mensen lastigvallen, of de zitplaatsen van oude vrouwtjes in beslag nemen niet erg vindt niet natuurlijk.
Zolang ze naar de Ardennen gaan buiten de spitsuren is het inderdaad niet erg.
Wat de werkmensen betreft, voor hen zijn lage tarieven voldoende om geld uit te sparen. Vaak krijgen ze trouwens die kosten terugbetaald door de werkgever.

Bobke
8 januari 2010, 18:41
Wie betaalt voor al wat met privévervoer te maken heeft?

Wie denkt ge ?
Maar wellicht wilt ge dat ze ook nog uw vervoer betalen.

NoTuma
8 januari 2010, 19:14
Als je mensen lastigvallen, of de zitplaatsen van oude vrouwtjes in beslag nemen niet erg vindt niet natuurlijk.
Zolang ze naar de Ardennen gaan buiten de spitsuren is het inderdaad niet erg.
Wat de werkmensen betreft, voor hen zijn lage tarieven voldoende om geld uit te sparen. Vaak krijgen ze trouwens die kosten terugbetaald door de werkgever.
Over de werknemers heb je gelijk, de baas betaalt dat, had er niet aan gedacht...
Mensen lastig vallen en oude vrouwtjes hun zitplaatsen afnemen gebeurt nu al, er zijn nog veel meer andere mensen ipv criminele hangjongeren, waarom daar nu op focussen...

Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme...Dus misschien enkel gratis in het weekend? Omdat ik het zo lief vraag?:lol:

Sowieso is gratis openbaar vervoer een utopie, ik denk dat er geen enkel land ter wereld is waar het openbaar vervoer gratis is...

maddox
8 januari 2010, 19:21
Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme

Dat kan je wel vergeten. Een all in reis naar een Turkse badplaats voor 10 dagen, vliegtuig inbegrepen komt goedkoper uit dan een lang weekend in de Ardennen, als je dezelfde hoeveelheden wil eten en drinken.

Micele
8 januari 2010, 19:39
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Kun je eens definiëren wat gratis openbaar vervoer is ?
Met de nadruk op "gratis".

verder:
Voor wie ? iedereen, jong en oud ?
Waar ? enkel steden ? Zijn er dan bussen en bus-plaatsen genoeg ?

Hoe financieert "men" al die extra kosten ? Ook diegenen die nooit een bus gaan of kunnen nemen, ook al wordt ze "gratis" ? Kunnen die mensen vrijgesteld worden van die bus-gratis-belasting ?

enz... brainstorming....;-)

Gun
8 januari 2010, 19:43
De Lijn is bijna 15 jaar eigendom van de Sp.a
1995-1999*: Eddy Baldewijns (SP) (vervoer)
1999-2003*: Steve Stevaert (SP) (mobiliteit)
2003-2004*: Gilbert Bossuyt (sp.a) (mobiliteit)
2004-2009*: Kathleen Van Brempt (sp.a) (mobiliteit)

De Lijn presenteert jaarlijks winstcijfers … winstcijfers?

In 2008 piekte de overheidsdotatie naar 943 miljoen €

Elke 750 m wordt een halte voorzien, ook al is enkel een boerderij het dichtsbijzijnde huis op meer dan die 750 m verwijderd van de halte en is de kans klein dat Boer Jan met zijn koeien per openbaar vervoer naar het slachthuis in Anderlecht zal trekken.

Op vele wegen wordt autoverkeer en een deel van de economie lam gelegd om de bus te kunnen laten passeren, overdag zowat één elk kwartier, met soms minder dan twintig reizigers op de bus, terwijl er honderden auto’s in de file staan (halvering capaciteit)

‘s Avonds op café zie je zowat om het half uur ons belastingsgeld passeren, namelijk lege bussen van … ‘De Lijn’

Het overgrote deel van de groei zijn gepensioneerden en kinderen (mensen die zich vroeger te voet, per fiets of niet verplaatsten), op zich niets daartegen maar economische kracht gaat daar niet van uit.

Een aantal maanden geleden stelden een aantal profs de universiteit van Leuven dat de statistieken die ‘De Lijn’ elk kwartaal presenteert totaal met de haren getrokken zijn en soms meer dan de helft overschat

Een rit van stad A naar stad B met, omwille van de slechte aansluitingen, twee overstappen wordt als 3 individuele ritten gerekend, heen en terug zijn onmiddellijk 6 ritten

Een bezitter van een abonement wordt gerekend als dagelijks gebruiker van het openbaar vervoer, incluis feestdagen, incluis weekends, voor schoolabonnementen wordt zelfs juli en augustus aan 31 dagen aan meerdere ritten meegerekend

NoTuma
8 januari 2010, 19:45
Dat kan je wel vergeten. Een all in reis naar een Turkse badplaats voor 10 dagen, vliegtuig inbegrepen komt goedkoper uit dan een lang weekend in de Ardennen, als je dezelfde hoeveelheden wil eten en drinken.
Ik heb niets in Turkije te zoeken, een pure toeristische trekpleister is niet mijn ding...ik ga op reis met de rugzak incluis tent...;)
Een lang weekend kost veel geld, maar het dagjes toerisme? Dagje Ardennen, aan de zee, musea's bezoeken in Brussel...ik zelf zou dat dan toch al sneller eens gaan doen...behalve de zee dan...

Maar ik ben ik natuurlijk, en jullie zullen wel gelijk hebben...zoals gezegd, het is maar een utopie 8-)



Bij korte afstanden zou het niets schelen, dat is waar, ik ga geen 2 bussen nemen om eens mijn ma te bezoeken, ik rijd wel gewoon met de auto...
Maar lange afstanden, waarvoor je de trein nodig hebt zouden toch interessanter zijn met bus+trein...uiteindelijk rijdt iedere bus toch naar een station? Hier in mijn buurt toch...

Gun
8 januari 2010, 20:27
Ik heb niets in Turkije te zoeken, een pure toeristische trekpleister is niet mijn ding...ik ga op reis met de rugzak incluis tent...;)
Een lang weekend kost veel geld, maar het dagjes toerisme? Dagje Ardennen, aan de zee, musea's bezoeken in Brussel...ik zelf zou dat dan toch al sneller eens gaan doen...behalve de zee dan...

Maar ik ben ik natuurlijk, en jullie zullen wel gelijk hebben...zoals gezegd, het is maar een utopie 8-)



Bij korte afstanden zou het niets schelen, dat is waar, ik ga geen 2 bussen nemen om eens mijn ma te bezoeken, ik rijd wel gewoon met de auto...
Maar lange afstanden, waarvoor je de trein nodig hebt zouden toch interessanter zijn met bus+trein...uiteindelijk rijdt iedere bus toch naar een station? Hier in mijn buurt toch...Turkije met de rugzak is ook fijn:roll:

filosoof
8 januari 2010, 20:32
Wie denkt ge ?
Maar wellicht wilt ge dat ze ook nog uw vervoer betalen.Een bus- en treingebruiker betaalt ook mee voor de E-19 e.a wegen. Of dacht je dat de camionneurs die betalen ?

Bobke
8 januari 2010, 20:41
Mensen lastig vallen en oude vrouwtjes hun zitplaatsen afnemen gebeurt nu al, er zijn nog veel meer andere mensen ipv criminele hangjongeren, waarom daar nu op focussen...
Dus kunt ge u voorstellen wat het wordt als het gratis is.
Hangjongeren zoeken nu eenmaal naar afleiding.
Als er geen rem is in de vorm van een kostprijs zie ik geen enkele reden om een beetje rondrijden niet als tijdverdrijf te gebruiken.

Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme...Dus misschien enkel gratis in het weekend? Omdat ik het zo lief vraag?:lol:
Allez “t is goed.
Maar ge gaat mij toch niet vertellen dat de 3 € die de 65+ ers moeten betalen om een dag rond te sporen een rem is.

Sowieso is gratis openbaar vervoer een utopie, ik denk dat er geen enkel land ter wereld is waar het openbaar vervoer gratis is...
Bwa, in Hasselt lukt dat aardig geloof ik.

Bobke
8 januari 2010, 20:44
Een bus- en treingebruiker betaalt ook mee voor de E-19 e.a wegen. Of dacht je dat de camionneurs die betalen ?
Van wat, de subsidies die het openbaar vervoer kost zeker ?

NoTuma
8 januari 2010, 20:47
Turkije met de rugzak is ook fijn:roll:
zeveraar ;)

Turkije heeft inderdaad ook mooie natuur, maar naar een Turkse badplaats voor 10 dagen zoals Maddox aangaf ga ik liever niet...

Om toch iets on-topic te zeggen, aangezien we toch al 85% van De Lijn betalen zal die andere 15% (link eerder in topic) het verschil niet maken...dan moet die brave burger tenminste ook niet meer betalen...

Mahalingam
8 januari 2010, 20:53
Voordeel van gratis: je hebt geen problemen met zwartrijders meer.
Dat scheelt een hoop controleurs en geweld.

vesivius
8 januari 2010, 20:57
Kijk in ben 65 plusser, de lijn is gratis de trein in België kost 5€/dag ik woon in Antwerpen toch doe ik met mijn auto 15 �* 20.000 km/jaar. Buiten sommige verplaatsingen vb voor een paar dagen naar de kust (geen parkeerplaatsen),een toneel meepikken in Antwerpen doe ik praktisch geen verplaatsing met openbaar vervoer.
Reden waarom ik het openbaar vervoer neem is altijd het tekort aan parkeer plaatsen op de bestemming, maar dit gebrek (aan parkeerplaatsen) zet mij ook aan om deze plaatsen zoveel mogelijk te mijden.
Ik kan me niet indenken dat iemand voor een paar dagen de trein neemt naar de Ardennen en daar op één bestemming moet blijven (Vb watervallen van Coo, Bouillon)

schaduw
9 januari 2010, 07:52
Vermits we maar blijven neuken en er geen plaats meer is voor wilde paarden die we kunnen vangen en temmen moet het openbaar vervoer gratis zijn.

Andy
9 januari 2010, 08:30
Geef is één reden waarom het openbaar vervoer gratis zou moeten worden?
Wanneer ik me met de tram verplaats betaald nog geen 1 % van de reizigers (toestand in Antwerpen). Natuurlijk zullen verschillende reizigers een abonnement hebben enz. maar ook zie ik in de vakantie maanden jonge mensen (studenten ?) evenzeer gratis reizen.
Het openbaar vervoer is gratis! Enkele brave mensen betalen nog, controle is zowat onbestaande en van een kei kan men het vel niet afstropen (bij boete zou het OCMW moeten betalen!)
Dit is onzin. Het grootste deel van de inkomsten van De Lijn komt uit abonnementen. Die mensen die u in of naar Antwerpen de bus ziet nemen (ik was er daar vroeger eentje van) die laten veelal uit gewoonte hun abonnement niet zien. Dat betekent echter nog niet dat ze er geen hebben of dat ze er niet voor betaald hebben.

Wat zwartrijders betreft: van de vier of vijf controles die ik op evenveel jaar heb meegemaakt (op eentje na allen op de lijn Turnhout-Antwerpen, die ene op de lijn Turnhout-Tilburg) werd er hoogstens één iemand (op telkens ca 20 man of meer) meegenomen. Dat kunnen zwartrijders of illegalen zijn. Dat is - op die lijnen die frequent gecontroleerd worden - zoiets van een vijf procent, vermoedelijk minder. Stellen dat alleen de braven nog betalen doet me besluiten dat de overgrote meerderheid van de bevolking braaf is.

Of er te weinig controle is of niet is een heel andere vraag. Je moet immers de kosten van controle afwegen tegenover de gemiste inkomsten en de geïnde boetes. Als je die gegevens niet hebt (en ik heb de boekhouding van De Lijn niet), dan is speculeren daarover zinloos.

Het gratis maken van het openbaar vervoer zou ook geen oplossingen bieden, de auto is nu eenmaal noodzakelijk (vervoer van goederen ook kleine denk bv maar eens aan een computer leveren/herstellen) en wat te doen als ge geen 9 to 5 job hebt in vb de Antwerpse haven. Openbaar vervoer is enkel nuttig voor wie in de stad school loopt, gaat winkelen een culturele activiteit wil volgen of een koffie gaat drinken
Voor mensen die regelmatig het OV gebruiken is dat OV eigenlijk relatief goedkoop (de bus toch). Door dat ding gratis te maken, ga je dan ook hoogstens de uitzonderlijke OV-gebruiker aanmoedigen een enkele keer de bus te nemen, met slechts een beperkte toename van het OV tot gevolg. Een verbetering/uitbreiding van het OV moet zich volgens mij juist richten op haar potentiële regelmatige gebruikers. Die mensen overtuig je niet door het OV gratis te maken, aangezien zij nu reeds kiezen voor de veel duurdere wagen dan voor de goedkope bus. Als je ervoor zorgt dat de bus een geloofwaardig alternatief wordt van de wagen (door meer regelmatige bediening in bvb kleinere dorpen), dan hoeven mensen geen (tweede) wagen meer aan te schaffen.

Als de wagen vooral gebruikt/gekocht wordt om naar het werk te gaan en inkopen te doen, dan moet je misschien juist daar het OV verbeteren. Je doet dat door bvb leveringen aan huis te stimuleren (of door winkels met hun traditionele grote uitstalramen meer te belasten). In de VS en Frankrijk organiseren bepaalde winkelketens zelf rondritten om hun leveringen tot bij de klanten te brengen. Dat bespaart hen heel wat aan winkelkosten (de winkel evolueert daarbij naar een magazijn waar je meer in kan steken dan in een winkel), terwijl hun klanten een reden minder hebben om een (tweede) wagen aan te schaffen. In ons land hebben we nu al Peeters Govaerts, het Ysboerke, de occassionele melkboer, patissier en zelfs pizzerias die hun waren aan de deur komen brengen. Als je andere winkelketens in die trend meekrijgt - en je slaagt erin om mensen met het OV naar het werk te krijgen - dan heb je sowieso minder wagens, minder wegen en minder brandstof nodig.

Alboreto
9 januari 2010, 10:35
Van wat, de subsidies die het openbaar vervoer kost zeker ?

Nee, de gebruikers van het openbaar vervoer betalen inderdaad ook mee voor de kostprijs van het privé vervoer.

Die aannemers die de wegenwerken uitvoeren moeten immers ook betaald worden?

vesivius
9 januari 2010, 11:15
Consultancy bureau Price Waterhouse Coopers publiceert volgende cijfers
jaarlijkse toelage aan de lijn 1 miljard voor 8% van het personen vervoer.
Al het openbaar vervoer zorgt voor 15% van het personen vervoer.
Het OV is niet goedkoop zoals hier verschillende beweren.
Moet men het openbaar vervoer dan afschaffen? Nee zeker niet, maar het als alleen zaligmakend beschouwen is het andere uiterste. Voor mij (maar ja ik rij gratis met de lijn) moet men het ticket duurder maken en vooral veel en veel meer controle uitoefenen op de tickets. Ik blijf erbij dat de meerderheid (tram 3 in Antwerpen buiten de spits uren) zwart rijders zijn.

driewerf
9 januari 2010, 11:49
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Hoog tijd dat je dan eens kennismaakt met de standpunten van LSP:
http://www.socialisme.be/marxisme/openbaar.htm
de algemene site van LSP is
www.socialisme.be

Bobke
9 januari 2010, 12:19
Nee, de gebruikers van het openbaar vervoer betalen inderdaad ook mee voor de kostprijs van het privé vervoer.

Die aannemers die de wegenwerken uitvoeren moeten immers ook betaald worden?
Als je de opbrengsten van de accijnzen op benzine + autotaksen gebruikt om subsidies van het openbaar vervoer te betalen kunt ge gelijk hebben.

guido 007
9 januari 2010, 15:27
De vraag is of iedereen er nuttig gebruik van zal maken.
Waarom zouden hangjongeren niet met het openbaar vervoer rondrijden om zich onledig te houden.
Lijkt mij leuker dan op de hoek van een straat in de koude mensen lastig te vallen.

Daarvoor dient het openbaar vervoer niet.
Er zijn al ouderen die doen als tijdverdrijf, ik vind dit gewoon niet kunnen.

guido 007
9 januari 2010, 15:29
Nee, de gebruikers van het openbaar vervoer betalen inderdaad ook mee voor de kostprijs van het privé vervoer.

Die aannemers die de wegenwerken uitvoeren moeten immers ook betaald worden?

Leg me dit eens uit?

Hoe betalen gebruikers van het Openbaar vervoer de wegenwerkers?

Door het openbaar vervoer te gebruiken?

guido 007
9 januari 2010, 15:32
Over de werknemers heb je gelijk, de baas betaalt dat, had er niet aan gedacht...
Mensen lastig vallen en oude vrouwtjes hun zitplaatsen afnemen gebeurt nu al, er zijn nog veel meer andere mensen ipv criminele hangjongeren, waarom daar nu op focussen...

Maar toch zou het een heropleving kunnen betekenen van het Belgisch toerisme...Dus misschien enkel gratis in het weekend? Omdat ik het zo lief vraag?:lol:

Sowieso is gratis openbaar vervoer een utopie, ik denk dat er geen enkel land ter wereld is waar het openbaar vervoer gratis is...

De baas komt tussen in de kosten, als je nu met het openbaar vervoer, de fiets of de auto komt maakt niets uit.

guido 007
9 januari 2010, 15:35
Een bus- en treingebruiker betaalt ook mee voor de E-19 e.a wegen. Of dacht je dat de camionneurs die betalen ?

Hoe betaald een bus- treingebruiker mee voor de wegen?

guido 007
9 januari 2010, 15:40
Dit is onzin. Het grootste deel van de inkomsten van De Lijn komt uit abonnementen. Die mensen die u in of naar Antwerpen de bus ziet nemen (ik was er daar vroeger eentje van) die laten veelal uit gewoonte hun abonnement niet zien. Dat betekent echter nog niet dat ze er geen hebben of dat ze er niet voor betaald hebben.

Wat zwartrijders betreft: van de vier of vijf controles die ik op evenveel jaar heb meegemaakt (op eentje na allen op de lijn Turnhout-Antwerpen, die ene op de lijn Turnhout-Tilburg) werd er hoogstens één iemand (op telkens ca 20 man of meer) meegenomen. Dat kunnen zwartrijders of illegalen zijn. Dat is - op die lijnen die frequent gecontroleerd worden - zoiets van een vijf procent, vermoedelijk minder. Stellen dat alleen de braven nog betalen doet me besluiten dat de overgrote meerderheid van de bevolking braaf is.

Of er te weinig controle is of niet is een heel andere vraag. Je moet immers de kosten van controle afwegen tegenover de gemiste inkomsten en de geïnde boetes. Als je die gegevens niet hebt (en ik heb de boekhouding van De Lijn niet), dan is speculeren daarover zinloos.

Voor mensen die regelmatig het OV gebruiken is dat OV eigenlijk relatief goedkoop (de bus toch). Door dat ding gratis te maken, ga je dan ook hoogstens de uitzonderlijke OV-gebruiker aanmoedigen een enkele keer de bus te nemen, met slechts een beperkte toename van het OV tot gevolg. Een verbetering/uitbreiding van het OV moet zich volgens mij juist richten op haar potentiële regelmatige gebruikers. Die mensen overtuig je niet door het OV gratis te maken, aangezien zij nu reeds kiezen voor de veel duurdere wagen dan voor de goedkope bus. Als je ervoor zorgt dat de bus een geloofwaardig alternatief wordt van de wagen (door meer regelmatige bediening in bvb kleinere dorpen), dan hoeven mensen geen (tweede) wagen meer aan te schaffen.

Als de wagen vooral gebruikt/gekocht wordt om naar het werk te gaan en inkopen te doen, dan moet je misschien juist daar het OV verbeteren. Je doet dat door bvb leveringen aan huis te stimuleren (of door winkels met hun traditionele grote uitstalramen meer te belasten). In de VS en Frankrijk organiseren bepaalde winkelketens zelf rondritten om hun leveringen tot bij de klanten te brengen. Dat bespaart hen heel wat aan winkelkosten (de winkel evolueert daarbij naar een magazijn waar je meer in kan steken dan in een winkel), terwijl hun klanten een reden minder hebben om een (tweede) wagen aan te schaffen. In ons land hebben we nu al Peeters Govaerts, het Ysboerke, de occassionele melkboer, patissier en zelfs pizzerias die hun waren aan de deur komen brengen. Als je andere winkelketens in die trend meekrijgt - en je slaagt erin om mensen met het OV naar het werk te krijgen - dan heb je sowieso minder wagens, minder wegen en minder brandstof nodig.

De grootste inkomsten van De Lijn komen uit Belastingen.
De tweede grootste inkomste zijn de Reclame op de bussen.
- Achterruit kost...
- Zijkant links kost ...
- Zijkant rechts kost...
- Venster achter chauffeur kost...

Ik heb de tarieven ooit gezien, destijds met het inrichten van het OLS.
De tarieven waren zelfs gelinkt aan de plaatsen waar de bus reed.

guido 007
9 januari 2010, 15:42
Als je de opbrengsten van de accijnzen op benzine + autotaksen gebruikt om subsidies van het openbaar vervoer te betalen kunt ge gelijk hebben.

Hoe betalen gebruikers van het OV accijnzen op brandstof + autotaks?

Micele
9 januari 2010, 16:15
Laat de pendelaars met de auto - die niet anders kunnen als de auto te nemen - nog maar wat meer betalen om het gratis OV te financieren :? , of uit welke pot hadden jullie dan gedacht ? :mrgreen:

Tip, de dieselaccijnzen kunnen nog gerust 10 cent hoger zoals in onze buurlanden, directe kassa-kassa.

"Reden": milieu, vooral de fijnstof en stikstofdioxide is veel te hoog in ons diesellandje met 60% dieselpersonenwagens... :-P

Ref prijzen EU: http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp?typ=Diesel

Bij benzine zit er maar weinig rek op:
http://www.clever-tanken.de/statistik6.asp

:snipersm: ;-)

Bobke
9 januari 2010, 17:46
Daarvoor dient het openbaar vervoer niet.
Er zijn al ouderen die doen als tijdverdrijf, ik vind dit gewoon niet kunnen.
Inderdaad.
Trouwens die ouderen betalen dan nog iets op de trein.

Bobke
9 januari 2010, 17:52
Hoe betalen gebruikers van het OV accijnzen op brandstof + autotaks?
Dat stond er niet.
Maar onze Filo wilt natuurlijk aantonen dat hij via de belastingen ook bijdraagt voor de aanleg van de wegen.
Ik stel dat daar de accijnzen op brandstof + autotaks voor zouden moeten dienen.

brother paul
9 januari 2010, 21:38
Gratis is leuk, maar een 'remgeld' is beter.

zoals alles, wanneer het gratis wordt, ontstaan er aberrant gebruik. Dus gratis is nooit echt goed in het perespectief van zuinig gebruik van onze beperkte middelen... Want ook treinen verbruiken energie, hoeveel minder dit ook mag zijn.



Mobiliteit is u verplaatsen van punt a naar punt b, voor een bepaalde snelheid, en aan een bepaalde kostprijs.
Dus de twee parameters bepalen het produkt. Het produkt kostprijs is dus maar één facet; Een TGV speelt bvb met de parameter tijd, waar uw stelling moet trachten te verdedigen is de parameter prijs.

Feitelijk, wat ben je dus met een Gratis trein die u gratis van hasselt naar oostende brengt in 6u tijd, als dezelfde rit met de auto kan in 2 uur tijd... Dan wil dit zeggen dat die 4u tijdverlies voor u minder waard zijn dan de kostprijs van dezelfde rit met de auto. Stel dat de auto die rit doet voor 30euro, dan is de waarde van uw tijd kleiner dan 7u per uur. En zo snap je het dilemma: de keuze van een vervoersmiddel is een economisch gegeven, en je kiest in functie van de tijd en de kostprijs en die twee worden permanent afgewogen.

Toegegeven, niet iedereen zit continu met de rekenmachine te rekenen. En moest iedereen op zijnauto de kostprijs/uur zien staan van het hardrijden zouden veel mensen trager rijden...

Henri1
10 januari 2010, 09:35
En wie gaat voor dat gratis openbaar vervoer betalen? Die bussen, treinen, trams rijden niet vanzelf ,daar is personeel voor nodig nietwaar.
Die willen ook geld zien om hun rekeningen mee te betalen. En de toeleveranciers van de transportmiddelen, onderdelen, brandstof
etc doen het ook niet voor de hemelse dauw.

Langs de andere kant, voor de paar passagiers van't openbaar vervoer die nog betalen, dat zal de situatie ook niet meer maken.

Hele dagen luierende ambtenaren moeten ook betaald worden nietwaar.
En met wat ze zinnens zijn met die kilometerheffing zou gratis openbaar vervoer wel zin hebben.
Tegelijk zou het goed zijn voor de CO2 uitstoot.

Dajjal
10 januari 2010, 09:54
Openbaar vervoer ofwel kostdekkend maken (dan moeten de prijzen voor de reizigers FLINK de hoogte in), ofwel het hele geldverslindende gedrocht afschaffen en mensen een taxi laten nemen (en betalen).

Andy
10 januari 2010, 11:11
De grootste inkomsten van De Lijn komen uit Belastingen.
De tweede grootste inkomste zijn de Reclame op de bussen.
- Achterruit kost...
- Zijkant links kost ...
- Zijkant rechts kost...
- Venster achter chauffeur kost...

Ik heb de tarieven ooit gezien, destijds met het inrichten van het OLS.
De tarieven waren zelfs gelinkt aan de plaatsen waar de bus reed.
Je hebt wellicht gelijk. Ik bedoelde met dat deel van mijn post dat de meeste gebruikers van De Lijn (als gewogen gemiddelde van alle gebruikers van De Lijn) abonnementen kochten, veel meer dan dat ze telkens opnieuw betalen. Dat maakt dat je wanneer iemand opstapt die geen abonnement laat zien en niet betaalt niet kan zeggen of die persoon een zwartrijder is of een abonnement heeft.

Andy
10 januari 2010, 11:14
Openbaar vervoer ofwel kostdekkend maken (dan moeten de prijzen voor de reizigers FLINK de hoogte in), ofwel het hele geldverslindende gedrocht afschaffen en mensen een taxi laten nemen (en betalen).
Vorige week nog gesproken met iemand die elke week met een klein busje van Limburg naar West-Vlaanderen reed in opdracht van een kleine zaakvoerder. Die jongen kwam - naar eigen zeggen - jaarlijks aan 20.000 km. Als we dat soort van verkeer 'kostendekkend' maken, dan kan die zaakvoerder zijn boeltje wel sluiten. In het licht daarvan schat ik de overlevingskansen van een (duurdere) De Lijn veel hoger in, omwille van de grotere efficiëntie die zij realiseert.

Uw mes snijd langs twee kanten. En de kant naar de automobilisten alsook naar het vrachtverkeer is vele malen scherper dan die naar het openbaar vervoer.

Jantje
10 januari 2010, 11:27
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Kijk, meer dan de helft van Vlaanderen beschikt niet eens over openbaar vervoer binnen een afstand van 5km.
En het systeem van belbus werkt zo goed, dat je vaak meer dan 14dagen op voorhand moet bellen om er gebruik van te kunnen maken.

Als men het openbaar vervoer op een deftige manier zou organiseren, zou het inderdaad kunnen werken tegen de prijs dat het nu krijgt aan subsidies.
Maar 1001 bussen en tram in steden leeg achter elkaar terwijl er geen zijn buiten de steden.
Bussen die zelfs gewoon naast treinsporen rijden en deze hun lijn volledig volgen.

Daarnaast rijden de meeste gebruikers van De Lijn reeds gratis of tegen een prijs van 200€ per jaar.
Het enige openbaar vervoer dat niet betaalbaar is voor de privégebruiker is de trein, maar dit komt door de vele verspillingen die daar gebeuren en gebeurd zijn, vooral onder Schoepe, die er zelfs een eigen wegtransportbedrijf op na wilde houden.

dirupo
12 januari 2010, 01:56
Eerst en vooral, wil ik even kwijt dat ik niet vind dat het openbaar vervoer gratis zou moeten zijn. Want een heleboel mensen hebben niet de mogelijkheid om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Gewoon omdat er geen of weinig verbindingen zijn waar zij wonen of werken. Of omdat zij op onregelmatige uren werken, dit op momenten dat er geen openbaar vervoer voorhanden is. Toch zouden deze mensen dmv belastingsgeld mee moeten betalen voor al degenen die wel in grootstad wonen en wel een 9 to 5 job hebben. Want gratis is natuurlijk een utopie. Vervoersmaatschappijen zullen altijd op één of andere manier moeten betaald worden. Onderhoud van de voertuigen, benzine en natuurlijk hun personeel. Als men het openbaar vervoer gratis maakt zal dat dus betaald worden met belastingsgeld, ook van degenen die er nooit gebruik van kunnen maken.

En toch is het openbaar vervoer sinds begin december gratis. 8O
Mss hebt U het bericht in zowel de nederlandstalige als franstalige pers gemist? Want in het geval dat U door controleurs wordt gesnapt zonder ticketje, mogen deze U wel om Uw identiteitskaart vragen om PV op te stellen. Maar U mag dat weigeren.:-D Zonder Uw gegevens kan dus ook geen PV opgesteld worden. De controleur zal U dan voorstellen om een ticketje te kopen of om het voertuig of station te verlaten. U neemt dus gewoon het volgende voertuig. Dit kan toch niet, zult U denken? En toch, dit is weer typisch belgische wetgeving. :roll: Let wel, doe niet moeilijk en ga in op het voorstel van de controleur. Want hij mag U dan wel weer met dwang uit het voertuig verwijderen. Vroeger hadden controleurs U ter plaatse gehouden tot aankomst van politie. Indien U geen geldig vervoersbewijs had en U zich niet wou laten identificeren. Nu is echter gebleken dat indien politie ter plaatse komt, zij Uw gegevens niet mogen doorgeven aan een controleur van een vervoersmaatschappij. En geloof me, sinds een maand gebeurd dat ook niet meer. Want U zou klacht kunnen indienen, zowel tegen de politie als tegen de vervoersmaatschappij.

Als men U dus niet meer kan beboeten voor zwartrijden, betekend dat dus meteen dat een ticketje of een abonnement kopen. Vooral heel dom is. Velen hebben het nooit gedaan en vele anderen doen het sinds begin december al helemaal niet meer. Dat maakt dus dat het openbaar vervoer eigenlijk gratis is.
Controleurs van zowel De lijn, MIVB/STIB, TEC als de treinbegeleiders van de NMBS zijn door dit (foutje) in de wet gebonden.

Hoe moet dat dan praktisch? Als je je naam, identiteitskaart of eender welk identificatiebewijs vrijwillig aan een controleur meedeeld. Zal ie PV opstellen en kost dat je minsten 84€. Je zegt of toont gewoon niks en wacht op het voorstel om een ticketje te kopen of het voertuig te verlaten.
Let op, als je een abonnement hebt en je weet dat het is verlopen. Dan zeg je beter dat je helemaal niks hebt. Want op je abonnement staan je gegevens en via deze gevens zal zonder pardon PV worden opgesteld.

Heb je net een jaarabonnement aangekocht en vind je het oneerlijk dat al die anderen gewoon gratis rijden? Dan moet je klacht indienen. Zowel bij het Ministerie van binnenlandse zaken als bij de betrokken vervoersmaatschappij.
Het is de enige manier om in te gaan tegen deze dwaze regelgeving.
Ofwel kies je ervoor om in de toekomst ook gewoon gratis te gaan rijen. Tot men eindelijk inziet dat men de wet toch eens zou moeten aanpassen. ;-)

Dit klinkt mss ongelooflijk? Maar werkt het en is volledig wettelijk.

dirupo
12 januari 2010, 02:32
Maar is dat dan zo erg? Misschien dat ze dan eens naar de Ardennen zouden rijden en wat van de natuur zouden genieten of zo...als de trein gratis is zou er meer gebruik van gemaakt worden als ontspanning, mensen zouden meer buitenkomen wat toch positief is... (?)

Als ik bijv ga winkelen in Gent of Antwerpen doe ik dat steeds met de auto, waarom niet, het kost toch evenveel. Mocht het openbaar vervoer gratis zijn zou ik sneller de trein nemen, woon hier op nog geen 500m van een station...ik denk dat veel werkmensen indien mogelijk zelfs hetzelfde zouden doen want dan spaar je tenminste geld uit, en het is dan nog goed voor het milieu...

Men heeft geen respect voor iets wat gratis is. Er zou nog meer vandalisme en onveiligheid zijn op de voertuigen en in de stations. En niemand die daar wat aan zou kunnen doen. Want het zouden publieke plaatsen worden waar iedereen gewoon zou mogen zijn ook al reist men niet. Nu betaald men voor een rit, een zone, of een uur reistijd. De gecontroleerde zone van een station is alleen toegankelijk voor betalende reizigers. Als dat wegvalt zou men als het ware in een bus kunnen gaan wonen. Of met vrienden op een tram een rijdend fuifje kunnen houden. Klinkt mss absurd? Maar geloof me, je zou nogal wat toestanden tegenkomen. En wat doe je daar dan aan? Men heeft het recht om er gewoon aanwezig te zijn.:roll: Hangjongeren zouden dan gewoon rijdend hangen.

brother paul
12 januari 2010, 07:23
dirupo: weer van die hallucinante privacy cut ???

De mensen gooien gans hun leven op internet en facebook, en je hebt daar een commissie die nog in het zog van de paranoia van de oorlog van die regeltjes aan het uitvinden zijn.
Volgens mij de dag dat Quicky zijn administratieve vereenvoudiging op de privacy richt groeit de economie met 30%.

Gun
12 januari 2010, 07:59
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Al veel argumenten tegengekomen?;-)

Zwitser
12 januari 2010, 10:05
Het grootste nadeel van openbaar vervoer is dat dan de reiziger helemaal van geen tel meer is. Waarom zou een bedrijf dat zijn inkomsten integraal van de staat krijgt nog zijn best doen om een dienst aan te bieden waar mensen iets voor over hebben. Als je het OV voor niets aanbied zal het al snel ook niets waard zijn.

Goed openbaar vervoer heeft een prijs. Met een goed systeem en een goede prijzenpolitiek kan je echter bereiken dat OV betaalbaar blijft voor zowel de reiziger als de subsidiërende overheid, en dat het populair is.
In de stad Zürich vervoert het OV dubbel zoveel mensen als het privévervoer, en het systeem wordt over het algemeen als heel goed ervaren. Maar het systeem moet ook goed zijn, want 65% van de inkomsten komen direct van de reizigers (de subsidie is een stuk lager dan in Vlaanderen) en die reizigers willen waar voor hun geld.

Voltian
12 januari 2010, 15:38
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Je hebt al heel wat materiaal kunnen verzamelen uit bovenstaande discussie denk ik. :-)

Misschien nog enkele overwegingen:

"Gratis" bestaat niet, als het publiek gefinancierd wordt, dan betaalt niet de reiziger maar elke belastingbetalende burger. Dat is een kwestie van keuze...

Bij gratis openbaar vervoer creeer je de facto een monopolie en dat is meestal niet goed voor de klant
Eén enkel overheidsbedrijf is meestal minder effectief & efficïent in vgl. met een verschillende private bedrijven die in concurrentie zijn.

Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk schaalvoordelen die de kosten kunnen drukken. Bovendien is er ook nog het Mohring effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohring_effect (zeker vermelden tijdens je debat, dan krijgt je zeker een 10 :-))

Een vraag kan zijn wat de overheid wil bereiken met het openbaar vervoer:
Mobiliteit van armere inkomens (hebben geen auto) en ouderen (kunnen/ mogen niet rijden) verzekeren?
Als maatregel om file te reduceren?
Milieu-overwegingen?
...

De vraag is dan, wegen de baten op tegen de kosten?, in sommige gevallen kan dat worden berekend (vb. file-reductie), in andere gevallen is het minder eenvoudig (vb. "recht op mobiliteit")...


Welke positie ga/wil jij innemen in het debat?

AdrianHealey
12 januari 2010, 16:47
Ik zou graag de topictitel veranderd zien naar 'het openbaar vervoer moet volledig betaald worden door de belastingsbetaler'.

Kwestie van intellectueel eerlijk te zijn.

Voltian
12 januari 2010, 16:53
Ik zou graag de topictitel veranderd zien naar 'het openbaar vervoer moet volledig betaald worden door de belastingsbetaler'.

Kwestie van intellectueel eerlijk te zijn.

Dat spreekt wel minder aan als titel voor een debat, nee? :-)

brother paul
12 januari 2010, 16:59
Je hebt al heel wat materiaal kunnen verzamelen uit bovenstaande discussie denk ik. :-)

Misschien nog enkele overwegingen:

"Gratis" bestaat niet, als het publiek gefinancierd wordt, dan betaalt niet de reiziger maar elke belastingbetalende burger. Dat is een kwestie van keuze...

Bij gratis openbaar vervoer creeer je de facto een monopolie en dat is meestal niet goed voor de klant
Eén enkel overheidsbedrijf is meestal minder effectief & efficïent in vgl. met een verschillende private bedrijven die in concurrentie zijn.

Aan de andere kant krijg je waarschijnlijk schaalvoordelen die de kosten kunnen drukken. Bovendien is er ook nog het Mohring effect: http://en.wikipedia.org/wiki/Mohring_effect (zeker vermelden tijdens je debat, dan krijgt je zeker een 10 :-))

Een vraag kan zijn wat de overheid wil bereiken met het openbaar vervoer:
Mobiliteit van armere inkomens (hebben geen auto) en ouderen (kunnen/ mogen niet rijden) verzekeren?
Als maatregel om file te reduceren?
Milieu-overwegingen?
...

De vraag is dan, wegen de baten op tegen de kosten?, in sommige gevallen kan dat worden berekend (vb. file-reductie), in andere gevallen is het minder eenvoudig (vb. "recht op mobiliteit")...


Welke positie ga/wil jij innemen in het debat?

die mohring is leuk, ik heb mij altijd voorgesteld hoe zou het leven zijn als je bvb ipv een trein een shuttle maakt van 30 personen. Vanaf hij vol zit vertrek je tijdens de piekuren bvb, vanaf hij 50% vol zit vertrek je in de daluren bvb en met een criterium we doen de mensen maximaal 30min wachten...

dan heb je bvb tijdens de piekuren gemiddeld om de minuut een trein...

Raven
12 januari 2010, 22:08
Zowel de NMBS & De Lijn zijn nu al niet rendabel. Maak het gratis en het gaat helemaal de dieperik in.

Tenzij men verplicht de werknemers in die bedrijven gratis te werken... als slaven :twisted:. Zet dat misschien ook maar in je behandeling als motivatie om het haalbaar te maken.

TomT
15 januari 2010, 03:03
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

Het openbaar vervoer moet afgebouwd worden. Mensen willen geen openbaar vervoer, dat is toch duidelijk. Het zorgt voor meer problemen dan oplossingen.

cookie monster
15 januari 2010, 03:15
I mag geen rijbewijs hebben , leuk dusvoor mij
wanneer geen of nogminder openbaar vervoer !!

guido 007
15 januari 2010, 07:45
Het openbaar vervoer moet afgebouwd worden. Mensen willen geen openbaar vervoer, dat is toch duidelijk. Het zorgt voor meer problemen dan oplossingen.

Openbaar vervoer mag er zeker zijn. Maar koken kost geld, het mag dus zeker niet gratis zijn, ik opteer eigenlijk voor een nuloperatie.

TomT
16 januari 2010, 06:49
Openbaar vervoer mag er zeker zijn. Maar koken kost geld, het mag dus zeker niet gratis zijn, ik opteer eigenlijk voor een nuloperatie.

En koken voor een lege tafel dan?

guido 007
16 januari 2010, 07:25
En koken voor een lege tafel dan?

Zelfs koken voor een lege tafel kost geld.

's morgens (4u50) , als ik naar mijn werk rij, zie ik de bus van Maaseik naar Genk, tot bij ons zit er nooit iemand op. De bus stopt tot in As welgeteld soms 2 keer, één keer aan de krantenwinkel en heel soms om een passagier in Niel bij As op te laden (dan heeft de bus reeds meer dan 25 km afgelegd!!!!).

Dient daarvoor het openbaar vervoer?

Gun
18 januari 2010, 13:06
Ben gisterenavond een pintje gaan drinken en heb zes maal ons belastingsgeld zien passeren, zes maal een bus van De lijn (om het half uur zowat) zonder één (1) passagier :-(

bgf324
18 januari 2010, 14:06
hey!
ik moet een debat voeren op school met deze stelling :

openbaar vervoer moet gratis worden

zouden jullie jullie meningen willen geven ?
alvast bedankt!!

In en naar de steden toch.

skaldis
18 januari 2010, 14:18
Verbied gewoon al het gemotoriseerd vervoer.

brother paul
18 januari 2010, 14:19
Ben gisterenavond een pintje gaan drinken en heb zes maal ons belastingsgeld zien passeren, zes maal een bus van De lijn (om het half uur zowat) zonder één (1) passagier :-(

ZO dan wordt dat nogal wat eenvoudig als we kyoto willen halen.

Pelgrim
18 januari 2010, 17:01
Zeg Dirupo, bedankt voor de geweldige tips. Ik ga ze vanavond goed gebruiken. :mrgreen:

cookie monster
18 januari 2010, 17:12
Ben gisterenavond een pintje gaan drinken en heb zes maal ons belastingsgeld zien passeren, zes maal een bus van De lijn (om het half uur zowat) zonder één (1) passagier :-(Maar weet nooit of erklanten staaan !!
Belbus voortaan ??


Vraagje , reden die inzelfde richting ??
betekent:
heb je iets meerdan3 uur opkafee gezeten ?? :-D
of ondertussenook de andere richting ??
Dan ietsmeer 1,5 uur opkafee gezeten !! :-D
Of misschien tergelijkertijd , inbeide , betekent:
heb je iets meer1,5 uur opkafee gezeten ?? :-D

guido 007
18 januari 2010, 17:15
Ben gisterenavond een pintje gaan drinken en heb zes maal ons belastingsgeld zien passeren, zes maal een bus van De lijn (om het half uur zowat) zonder één (1) passagier :-(

Hopelijk zat er een chauffeur in.

Vlad
9 oktober 2019, 08:13
Nog zes maanden: Luxemburg maakt op 1 maart 2020 het OV gratis (https://pvmagazine.nl/nog-zes-maanden-luxemburg-maakt-op-1-maart-2020-het-ov-gratis/)

Benieuwd wat dat gaat teweeg brengen.

Micele
9 oktober 2019, 08:41
Nog zes maanden: Luxemburg maakt op 1 maart 2020 het OV gratis (https://pvmagazine.nl/nog-zes-maanden-luxemburg-maakt-op-1-maart-2020-het-ov-gratis/)

Benieuwd wat dat gaat teweeg brengen.

Blijkbaar zijn ze er op voorbereid met voldoende Park and Ride en frequente OV verbindingen.

De Luxemburgse overheid heeft de laatste jaren niet stil gezeten. Er werd in Luxemburg-stad geïnvesteerd in een fraaie nieuwe tramlijn (met opvallend genoeg een bijzonder groot aantal zitplaatsen) en een aantal imposante P&R-faciliteiten langs de tramroute en de invalswegen. Wanneer de hoogfrequente tramroute (de tram rijdt elke 3-5 minuten) ook het centrum heeft bereikt (volgend jaar) verhuizen alle buslijnen van het overvolle plein voor het centraal station naar de eindhaltes van de tram aan de rand van Luxemburg-stad.


En de de car-free straten en pleinen zullen ze wel fors uitbreiden, zodat Luxemburg-stad in de lijst komt:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_car-free_places

Voltian
9 oktober 2019, 08:46
benieuwd hoe het debat van Jacoba 10j geleden is verlopen... :)

De schoofzak
9 oktober 2019, 10:04
Dat zal betaald worden met de btw-opbrengsten van Duitsers, Walen, Fransen, Nederlanders en Vlamingen die graag tanken in Luxemburg als ze daar in de buurt moeten passeren.

Er is in de aanbieding van diensten altijd ergens een kantelmoment waarop het goedkoper wordt om met forfaitaire bedragen te werken. En dat moment wordt natuurlijk sneller bereikt als a) je de maatschappelijke voordelen mee in rekening kan nemen, en b) de overheid geen diepzee-staatsschulden heeft.

Blijft nog de vraag: wie moet dan via de belastingen betalen?
De mensen van Bachten de Kuupe die buiten De Panne geen trein kunnen nemen, of slechts twee maal per dag een bus? Moeten die mee betalen voor Antwerpen en Brussel?

En goesting om te betalen? Moet ik goesting hebben om te betalen, als ik meer bussen zie rondrijden met 1 of 2 mensen op ?

Ik betaal nu 50 euro per jaar voor De Lijn, als oude man.
Och, 't kan zijn dat ik goedkoper zou uitkomen, mocht ik per rit betalen. Maar ik heb nu geen zorgen: opstappen en wegwezen (voor mij voornamelijk dan de kusttram ..)

reservespeler
9 oktober 2019, 11:22
Dat zal betaald worden met de btw-opbrengsten van Duitsers, Walen, Fransen, Nederlanders en Vlamingen die graag tanken in Luxemburg als ze daar in de buurt moeten passeren.

Er is in de aanbieding van diensten altijd ergens een kantelmoment waarop het goedkoper wordt om met forfaitaire bedragen te werken. En dat moment wordt natuurlijk sneller bereikt als a) je de maatschappelijke voordelen mee in rekening kan nemen, en b) de overheid geen diepzee-staatsschulden heeft.

Blijft nog de vraag: wie moet dan via de belastingen betalen?
De mensen van Bachten de Kuupe die buiten De Panne geen trein kunnen nemen, of slechts twee maal per dag een bus? Moeten die mee betalen voor Antwerpen en Brussel?

En goesting om te betalen? Moet ik goesting hebben om te betalen, als ik meer bussen zie rondrijden met 1 of 2 mensen op ?

Ik betaal nu 50 euro per jaar voor De Lijn, als oude man.
Och, 't kan zijn dat ik goedkoper zou uitkomen, mocht ik per rit betalen. Maar ik heb nu geen zorgen: opstappen en wegwezen (voor mij voornamelijk dan de kusttram ..)

Wij in het Maasland, hebben zelfs geen kusttram.

Mambo
9 oktober 2019, 11:47
Ze zijn nu toch wel net bezig om openbaar vervoer te privatiseren zeker.

Lijn per lijn zal in aanbesteding gaan.
X zoveel euro voor x zoveel haltes. Trek er uw plan mee.
Van gratis zal niks in huis komen.
Integendeel.

Voltian
9 oktober 2019, 15:06
Nog zes maanden: Luxemburg maakt op 1 maart 2020 het OV gratis (https://pvmagazine.nl/nog-zes-maanden-luxemburg-maakt-op-1-maart-2020-het-ov-gratis/)

Benieuwd wat dat gaat teweeg brengen.

Zeg Vlad, hoe komt het dat je plots een oude draad van bijna 10j oprakelt?

Ik heb dat al een paar keer zien gebeuren; ik vraag me altijd af wat de reden daarvoor is... :)

De schoofzak
9 oktober 2019, 16:53
Wij in het Maasland, hebben zelfs geen kusttram.

Ik heb ook geen kusttram. Toch niet waar ik woon.

Maar in jouw provinciehoodstad, enige tijd terug ...

De schoofzak
9 oktober 2019, 16:55
Ze zijn nu toch wel net bezig om openbaar vervoer te privatiseren zeker.

Lijn per lijn zal in aanbesteding gaan.
X zoveel euro voor x zoveel haltes. Trek er uw plan mee.
Van gratis zal niks in huis komen.
Integendeel.

De Liefkeshoektunnel is betalend.
Maar als er een serieus ongeval is op de ring, dan gaan de barelen in de betalende tunnel omhoog; dat wordt aangekondigd langs de radio.
En mobliliteit Vlaanderen betaalt dan de passages.

Om maar te illustreren dat alles perfect mogelijk is.

Vlad
9 oktober 2019, 17:37
Zeg Vlad, hoe komt het dat je plots een oude draad van bijna 10j oprakelt?

Ik heb dat al een paar keer zien gebeuren; ik vraag me altijd af wat de reden daarvoor is... :)

Ik begin eigenlijk niet graag nieuwe draden. Dat is alles.

Vlad
9 oktober 2019, 17:39
Ik betaal nu 50 euro per jaar voor De Lijn, als oude man.
Och, 't kan zijn dat ik goedkoper zou uitkomen, mocht ik per rit betalen. Maar ik heb nu geen zorgen: opstappen en wegwezen (voor mij voornamelijk dan de kusttram ..)

Met de lengte van uw loopbaan en de hoogte van uw pensioen zou u ipv 50 euro voor een abo dat meer dan 300 euro kost, eigenlijk 700 euro moeten betalen. Het is een echte schande.

Voltian
9 oktober 2019, 19:42
Ik begin eigenlijk niet graag nieuwe draden. Dat is alles.

Cool.

't Is waar, alles is hier ongetwijfeld al eens gezegd.

Ik moet zeggen, wel sterk dat je zo diep gaat graven; deze had toch al heel wat stof vergaard! :)

Ik ben benieuwd naar uw volgende vondst!

Vlad
10 oktober 2019, 05:46
Cool.

't Is waar, alles is hier ongetwijfeld al eens gezegd.

Ik moet zeggen, wel sterk dat je zo diep gaat graven; deze had toch al heel wat stof vergaard! :)

Ik ben benieuwd naar uw volgende vondst!

* zoekterm site:https://forum.politics.be * ingeven in zoekmachine of adresbalk
ik ben te ongeduldig om te graven

dpg
10 oktober 2019, 06:25
Met de lengte van uw loopbaan en de hoogte van uw pensioen zou u ipv 50 euro voor een abo dat meer dan 300 euro kost, eigenlijk 700 euro moeten betalen. Het is een echte schande.

In plaats van eerst jarenlang de toerist uit te hangen had je ook kunnen gaan werken gelijk de overgrote meerderheid.

Kom dus nu niet zagen omdat de klok verder tikt terwijl gij nog steeds in het verleden leeft.

De schoofzak
10 oktober 2019, 10:14
Met de lengte van uw loopbaan en de hoogte van uw pensioen zou u ipv 50 euro voor een abo dat meer dan 300 euro kost, eigenlijk 700 euro moeten betalen. Het is een echte schande.

Dat is jouw mening.
Maar die wordt door geen enkel parlementslid in gans het Vlaams parlement gedeeld.
En jouw mening staat ook wel in contrast met die van de draadopstarter.

Overigens: ik betaal ongeveer 50 euro, maar ik meen me wel te herinneren dat sociale gevallen (en asielzoekers) minder moeten betalen.