PDA

View Full Version : Rechtse coalitie op Belgisch federaal niveau ?


Cynicus
5 mei 2004, 20:18
Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ? Absoluut !!!! Het Vlaams Blok en de rechtervleugels van VLD, CD&V, MR en CDH zouden perfect een rechtse regering kunnen vormen. Zo’n rechtse regering kan dan een zeer streng vreemdelingenbeleid voeren, werk maken van een harde aanpak van de criminaliteit, het sociaal profitariaat bestrijden, de staatsschuld versneld afbouwen, op sociaal-economisch vlak een aantal noodzakelijke maatregelen treffen om onze economie nieuw leven in te blazen, enz. De aanpak van de communautaire problemen kan dan tijdelijk wat wachten. Er zijn immers belangrijker zaken dan het communautaire. Een dergelijke regering biedt voor de MR en CDH een unieke kans om op federaal vlak eens zonder de PS te regeren. Eigenlijk hebben MR en CDH er alle belang bij om het cordon sanitaire zo snel mogelijk te doorbreken ten einde zo op federaal vlak het PS-juk van zich af te werpen. In de Waalse gewestraad zou de PS in dat geval dan waarschijnlijk een linkse regering vormen met Ecolo, vermits beide linkse partijen daar een meerderheid hebben. De PS en Ecolo zouden dan uiteraard niet tevreden zijn dat op federaal vlak het Vlaams Blok in de regering zit en meer nog dat ze op de sociale zekerheid geen greep meer hebben. De PS en Ecolo zouden daardoor dan wel eens kunnen eisen dat de sociale zekerheid naar de gewesten zou worden overgedragen, een eis die dan perfect zou kunnen worden ingewilligd als de PS en Ecolo bereid zouden zijn een twee derde meerderheid te leveren om de regionalisering van de sociale zekerheid mogelijk te maken. Een zelfde redenering zou gelden voor het justitie- en vreemdelingenbeleid en voor alle andere bevoegdheden, ... totdat er uiteindelijk geen federale bevoegdheden meer zouden overblijven.

Vlaanderen Boven
5 mei 2004, 20:25
:fist:

Ga bij het Liberaal Appèl of Fervent Nationaal, wat doe je bij het Vlaams Blok?

Rr00ttt
6 mei 2004, 01:15
Ik zie hier een paar grote flaters in imo.

1. CDH en MR hebben volgens mij geen meerderheid in Wallonië (kan mij vergissen) maar vooral
2. Het Vlaams Blok heeft voor zover ik weet van Vlaamse Onafhankelijkheid een breekpunt gemaakt. M.a.w. een 'rechtse belgische regering' met het VB behoort niet tot de mogelijkheden, tenzij om de boel te splitsen. Ik zou het zeer betreurenswaardig vinden als ze daarvan zouden terugkomen en bij mijn weten zijn ze dat gelukkig ook niet van plan.

ancapa
6 mei 2004, 06:43
zou kunnen, binnen een paar jaar...

nu gaat het over Vlaams-Brussels-Waals Parlement en Europees Parlement...

In het Vlaams Parlement zou het kunnen indien CD&V en Vlaams Blok een monsterscore halen 30% en 25%...

Sinistra
6 mei 2004, 13:27
Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ? Absoluut !!!! Het Vlaams Blok en de rechtervleugels van VLD, CD&V, MR en CDH zouden perfect een rechtse regering kunnen vormen. Zo’n rechtse regering kan dan een zeer streng vreemdelingenbeleid voeren, werk maken van een harde aanpak van de criminaliteit, het sociaal profitariaat bestrijden, de staatsschuld versneld afbouwen, op sociaal-economisch vlak een aantal noodzakelijke maatregelen treffen om onze economie nieuw leven in te blazen, enz. De aanpak van de communautaire problemen kan dan tijdelijk wat wachten. Er zijn immers belangrijker zaken dan het communautaire. Een dergelijke regering biedt voor de MR en CDH een unieke kans om op federaal vlak eens zonder de PS te regeren. Eigenlijk hebben MR en CDH er alle belang bij om het cordon sanitaire zo snel mogelijk te doorbreken ten einde zo op federaal vlak het PS-juk van zich af te werpen. In de Waalse gewestraad zou de PS in dat geval dan waarschijnlijk een linkse regering vormen met Ecolo, vermits beide linkse partijen daar een meerderheid hebben. De PS en Ecolo zouden dan uiteraard niet tevreden zijn dat op federaal vlak het Vlaams Blok in de regering zit en meer nog dat ze op de sociale zekerheid geen greep meer hebben. De PS en Ecolo zouden daardoor dan wel eens kunnen eisen dat de sociale zekerheid naar de gewesten zou worden overgedragen, een eis die dan perfect zou kunnen worden ingewilligd als de PS en Ecolo bereid zouden zijn een twee derde meerderheid te leveren om de regionalisering van de sociale zekerheid mogelijk te maken. Een zelfde redenering zou gelden voor het justitie- en vreemdelingenbeleid en voor alle andere bevoegdheden, ... totdat er uiteindelijk geen federale bevoegdheden meer zouden overblijven.

Zéér terechte vraag Cynicus. Het feit is gewoon dat de P.S in Wallonië een zuil is waar men niet om heen kan. De meeste rechtse regering die we al hebben gehad is de regering Martens-Gol uit de jaren '80 (PSC-PRL-PVV-CVP) nog steeds 1 van men grote favorieten (toen de PVV tenminste nog een echte rechtse liberale partij was). Nu is rooms-blauw quasi onmogelijk omdat alle traditionele partijen buiten het Blok gedomineerd worden door hun linkervleugel die coalities zonder de Sociaal-demokraten zo goed als onmogelijk hebben gemaakt. Aan Waalse zijde haalt de CDH niet genoeg stemmen méér om een Rooms-blauwe regering op poten te zetten.

Cynicus
6 mei 2004, 19:02
:fist:

Ga bij het Liberaal Appèl of Fervent Nationaal, wat doe je bij het Vlaams Blok?

Waarom zou ik mijn stem weggooien aan een splinterpartij ????????? Ik ben een trouwe Vlaams Blok-kiezer die in de eerste plaats voor het Vlaams Blok stemt omwille van de standpunten inzake vreemdelingen en veiligheid. Dat vind ik meer dan voldoende redenen om voor het Vlaams Blok te stemmen.

Patriot!
6 mei 2004, 19:09
Inderdaad, bijna alle Blok-stemmers stemmen op die partij owv het vreemdelingenstandpunt.

Een centrumrechtse regering PVVPRLPSCCVP geniet ook mijn voorkeur, maar dit kan niet meer omdat:

* cdH een vrij linkse partij is. Liefst zag ik CDF, een rechtse, Monarchistische en Belgischgezinde partij groter worden.
* CD&V zo'n ultra-Vlaams discours heeft dat er van samenwerken weinig sprake zou zijn.

VLD en MR daarentegen komen zeer goed overeen, en hebben al een federale koepel. Het Blok en FN zullen, wanneer het hun uitkomt, wel samenwerken, en dan gooit het Blok het separatisme zó overboord.
Immers dan is de reden voor separatisme (de linkse PS-Staat) ook meteen weg.

Peace
6 mei 2004, 19:18
Inderdaad, bijna alle Blok-stemmers stemmen op die partij owv het vreemdelingenstandpunt.

Dat zou pas goed in je Bubber ideologie passen. Vergeet het maar. Elke stem die het Vlaams Blok erbij krijgt, is een stem korter bij de Vlaamse onafhankelijkheid.

Echter zijn wij wel zo realistisch om in te zien dat er enkel met de onafhankelijkheid van Vlaanderen niet alle problemen zijn opgelost.

Een onafhankelijk Vlaanderen dat binnen enkele decenia geleid wordt door een Mullah, kan geen oplossing zijn.
Daarom kan Vlaanderen enkel een mooie toekomst tegemoet zien wanneer alle problemen opgelost worden.

Patriot!
6 mei 2004, 19:20
Inderdaad, bijna alle Blok-stemmers stemmen op die partij owv het vreemdelingenstandpunt.

Dat zou pas goed in je Bubber ideologie passen. Vergeet het maar. Elke stem die het Vlaams Blok erbij krijgt, is een stem korter bij de Vlaamse onafhankelijkheid.

Echter zijn wij wel zo realistisch om in te zien dat er enkel met de onafhankelijkheid van Vlaanderen niet alle problemen zijn opgelost.

Een onafhankelijk Vlaanderen dat binnen enkele decenia geleid wordt door een Mullah, kan geen oplossing zijn.
Daarom kan Vlaanderen enkel een mooie toekomst tegemoet zien wanneer alle problemen opgelost worden.

Gelukkig hebben we het Blok nog om ALLE problemen op te lossen! :roll:

Guderian
6 mei 2004, 19:41
Men moet zich toch eens de vraag stellen wat "rechts" of "links" nog betekent anno 2004. Ik stel vast dat sommigen terugkijken naar de periode van de jaren '80. Dit is eigenlijk problematisch omdat er geen ideologische tegenstelling meer bestaat zoals toen. In de jaren '90 zijn de sociaal-democraten hun traditionele pad van overheidsinmenging, keynesianisme,... gaan verlaten en zijn de "rechts"(sic) liberalen veranderd naar een socialere stroming. Het neoliberalisme kende in ons land een laatste opstoot met de burgermanifesten van Verhofstadt, maar de tijd van Hayek, Friedman, Buchanan, Thatcher, Reagan,... is definitief voorbij.

Vandaag is het programma en het beleid van "links" en "rechts" zodanig verwaterd en naar elkaar toegegroeid, dat men in feite van een consensus kan spreken, ter beheer en bestuur van het systeem en de maatschappij. De politicus werd gedegradeerd van keuzemaker tot beheerder en vooral: verzekeraar van economische groei. In die zin zijn "rechtse" en "linkse" regeringen eigenlijk afwisselde beheersploegen geworden. Vanaf dat de kiezer/consument oordeelt dat de het systeem niet voldoende draaiend werd gehouden, komt de andere beheersploeg aan de macht. De ene keer kleuren de Europese regeringscoalities dan overwegend rood, de andere keer overwegend blauw...

Peace
6 mei 2004, 19:45
Misschien komt de dag dat men het Vlaams Blok heel hard gaat nodig hebben om de problemen in dit land nog in de hand te houden.

In het bijzonder deze paarse regering is er zo een zooitje van aan het maken, dat wij wanneer dit beleid zou voortgezet worden, binnen een aantal jaren een enorm stuk van onze welvaart en welzijn moeten inboeten.

Cynicus
7 mei 2004, 19:13
Ik zie hier een paar grote flaters in imo.

1. CDH en MR hebben volgens mij geen meerderheid in Wallonië (kan mij vergissen) maar vooral
2. Het Vlaams Blok heeft voor zover ik weet van Vlaamse Onafhankelijkheid een breekpunt gemaakt. M.a.w. een 'rechtse belgische regering' met het VB behoort niet tot de mogelijkheden, tenzij om de boel te splitsen. Ik zou het zeer betreurenswaardig vinden als ze daarvan zouden terugkomen en bij mijn weten zijn ze dat gelukkig ook niet van plan.

1. Het Vlaams Blok, de VLD, CD&V, de MR en CDH hebben in het federaal parlement weldegelijk een zeer ruime meerderheid. Deze 5 partijen zouden dus in principe zonder probleem een rechtse regering kunnen vormen op federaal niveau (d.i. op nationaal niveau). De 4 conventionele van 5 voormelde partijen zouden het zich dan zelfs kunnen permitteren dat ze elk enkele parlementsleden toelaten oppositie te voeren tegen een dergelijke regering waar hun eigen partij aan deelneemt, om zo de linkervleugel van hun partij te sussen. Op gewestelijk niveau beschikken MR en CDH inderdaad niet over een meerderheid. Het Waalse gewest zou dan vermoedelijk worden bestuurd door PS en Ecolo.
2. In de politiek moet men een beetje pragmatisch zijn. Men kan niet in één keer alle programmapunten realiseren, men moet nu eenmaal prioriteiten stellen. Een rechts vreemdelingenbeleid is veel belangrijker dan de strijd om een onafhankelijk Vlaanderen.

Rr00ttt
7 mei 2004, 23:51
2. In de politiek moet men een beetje pragmatisch zijn. Men kan niet in één keer alle programmapunten realiseren, men moet nu eenmaal prioriteiten stellen. Een rechts vreemdelingenbeleid is veel belangrijker dan de strijd om een onafhankelijk Vlaanderen.

De top van het VB is het daar (m.i. gelukkig) niet mee eens. FDW (of was het GA) bevestigde in een van de forumsessies dat het enige punt waarop geen compromis mogelijk was dat van vlaamse onafhankelijkheid was. Ik ben het daar volledig mee eens, if not kan ik net zo goed terug op de N-VA stemmen...

Kristof Miele
8 mei 2004, 00:38
Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ? Absoluut !!!! Het Vlaams Blok en de rechtervleugels van VLD, CD&V, MR en CDH zouden perfect een rechtse regering kunnen vormen. Zo’n rechtse regering kan dan een zeer streng vreemdelingenbeleid voeren, werk maken van een harde aanpak van de criminaliteit, het sociaal profitariaat bestrijden, de staatsschuld versneld afbouwen, op sociaal-economisch vlak een aantal noodzakelijke maatregelen treffen om onze economie nieuw leven in te blazen, enz. De aanpak van de communautaire problemen kan dan tijdelijk wat wachten. Er zijn immers belangrijker zaken dan het communautaire. Een dergelijke regering biedt voor de MR en CDH een unieke kans om op federaal vlak eens zonder de PS te regeren. Eigenlijk hebben MR en CDH er alle belang bij om het cordon sanitaire zo snel mogelijk te doorbreken ten einde zo op federaal vlak het PS-juk van zich af te werpen. In de Waalse gewestraad zou de PS in dat geval dan waarschijnlijk een linkse regering vormen met Ecolo, vermits beide linkse partijen daar een meerderheid hebben. De PS en Ecolo zouden dan uiteraard niet tevreden zijn dat op federaal vlak het Vlaams Blok in de regering zit en meer nog dat ze op de sociale zekerheid geen greep meer hebben. De PS en Ecolo zouden daardoor dan wel eens kunnen eisen dat de sociale zekerheid naar de gewesten zou worden overgedragen, een eis die dan perfect zou kunnen worden ingewilligd als de PS en Ecolo bereid zouden zijn een twee derde meerderheid te leveren om de regionalisering van de sociale zekerheid mogelijk te maken. Een zelfde redenering zou gelden voor het justitie- en vreemdelingenbeleid en voor alle andere bevoegdheden, ... totdat er uiteindelijk geen federale bevoegdheden meer zouden overblijven.

Als het Vlaams Blok dat zou doen, stem ik van dan af N-VA. Waar blijft u met de Vlaamse onafhankelijkheid? Is het niet zo dat het Vlaams Blok alleen in een federale regering zou stappen als dat de laatste was? Daar lees ik in uw tekst weinig over.

Kristof Miele
8 mei 2004, 00:41
:fist:

Ga bij het Liberaal Appèl of Fervent Nationaal, wat doe je bij het Vlaams Blok?

Waarom zou ik mijn stem weggooien aan een splinterpartij ????????? Ik ben een trouwe Vlaams Blok-kiezer die in de eerste plaats voor het Vlaams Blok stemt omwille van de standpunten inzake vreemdelingen en veiligheid. Dat vind ik meer dan voldoende redenen om voor het Vlaams Blok te stemmen.

Punt 1 in het programma: Vlaamse onafhankelijkheid. Die zal u er toch moeten bijnemen, vrees ik.

Kristof Miele
8 mei 2004, 00:44
Inderdaad, bijna alle Blok-stemmers stemmen op die partij owv het vreemdelingenstandpunt.

Een centrumrechtse regering PVVPRLPSCCVP geniet ook mijn voorkeur, maar dit kan niet meer omdat:

* cdH een vrij linkse partij is. Liefst zag ik CDF, een rechtse, Monarchistische en Belgischgezinde partij groter worden.
* CD&V zo'n ultra-Vlaams discours heeft dat er van samenwerken weinig sprake zou zijn.

VLD en MR daarentegen komen zeer goed overeen, en hebben al een federale koepel. Het Blok en FN zullen, wanneer het hun uitkomt, wel samenwerken, en dan gooit het Blok het separatisme zó overboord. Immers dan is de reden voor separatisme (de linkse PS-Staat) ook meteen weg.

Dan zal het niet meer op mij hoeven rekenen. Geloof mij: het Vlaams Blok zal Vlaanderen niet verraden. Het zal altijd voor onze onafhankelijkheid blijven strijden.

Cynicus
8 mei 2004, 14:06
Ik heb van dit topic een poll gemaakt.

solidarnosc
8 mei 2004, 14:17
Men moet zich toch eens de vraag stellen wat "rechts" of "links" nog betekent anno 2004. Ik stel vast dat sommigen terugkijken naar de periode van de jaren '80. Dit is eigenlijk problematisch omdat er geen ideologische tegenstelling meer bestaat zoals toen. In de jaren '90 zijn de sociaal-democraten hun traditionele pad van overheidsinmenging, keynesianisme,... gaan verlaten en zijn de "rechts"(sic) liberalen veranderd naar een socialere stroming. Het neoliberalisme kende in ons land een laatste opstoot met de burgermanifesten van Verhofstadt, maar de tijd van Hayek, Friedman, Buchanan, Thatcher, Reagan,... is definitief voorbij.

Vandaag is het programma en het beleid van "links" en "rechts" zodanig verwaterd en naar elkaar toegegroeid, dat men in feite van een consensus kan spreken, ter beheer en bestuur van het systeem en de maatschappij. De politicus werd gedegradeerd van keuzemaker tot beheerder en vooral: verzekeraar van economische groei. In die zin zijn "rechtse" en "linkse" regeringen eigenlijk afwisselde beheersploegen geworden. Vanaf dat de kiezer/consument oordeelt dat de het systeem niet voldoende draaiend werd gehouden, komt de andere beheersploeg aan de macht. De ene keer kleuren de Europese regeringscoalities dan overwegend rood, de andere keer overwegend blauw...

8O Het enigste waar ik het hier niet mee eens ben (hier :wink: ) is de stelling dat het neo-liberaal offensief voorbij is. Ok de harde directe aanvallen �* la Tatcher zijn misschien voorbij maar haar geest leeft verder in liberale instellingen als de EU, Wereldbank, IMF etc..... . Het is vrij eenvoudig voor een liberaal (een rode, blauwe of oranje) om een sociaal gezicht op te zetten en een liberaal beleid te voeren omdat het ''moet'' van Europa. De Maastrichtnormen voor Dehaene, Lissabonormen Verhofstadt.

De reis van de SP-a naar Nederland om de gevolgen van een rechts beleid te bekijken is uiteraard belachelijk als je weet dat de grootste puinhoop in Nederland werd gecreëerd door.....Paars en dat Wouter Bos op het punt stond om quasi hetzelfde beleid te voeren als nu in Nederland maar op het laatste moment werd gedumpt ten voordele van de VVD. En als je kijkt wat Schröder uitspookt in Duitsland en Blair in VK. Tja

Ta'azir
8 mei 2004, 14:45
NEEN dit is niet nodig, het vreemdelingenbeleid is al streng genoeg, maar moet deftig toegepast worden ! :evil:

Thomas Hx
8 mei 2004, 20:51
Ik zie hier een paar grote flaters in imo.

1. CDH en MR hebben volgens mij geen meerderheid in Wallonië (kan mij vergissen) maar vooral
2. Het Vlaams Blok heeft voor zover ik weet van Vlaamse Onafhankelijkheid een breekpunt gemaakt. M.a.w. een 'rechtse belgische regering' met het VB behoort niet tot de mogelijkheden, tenzij om de boel te splitsen. Ik zou het zeer betreurenswaardig vinden als ze daarvan zouden terugkomen en bij mijn weten zijn ze dat gelukkig ook niet van plan.

1) cdH: 8 kamerzetels, MR: 24 kamerzetels totaal: 32 zetels van de 62. Een meerderheid op franstalig niveau.
Voor de rest heb ik gene glazen bol voor de verkiezingen van 13 juni...

Cynicus
10 mei 2004, 19:21
Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ? Absoluut !!!! Het Vlaams Blok en de rechtervleugels van VLD, CD&V, MR en CDH zouden perfect een rechtse regering kunnen vormen. Zo’n rechtse regering kan dan een zeer streng vreemdelingenbeleid voeren, werk maken van een harde aanpak van de criminaliteit, het sociaal profitariaat bestrijden, de staatsschuld versneld afbouwen, op sociaal-economisch vlak een aantal noodzakelijke maatregelen treffen om onze economie nieuw leven in te blazen, enz. De aanpak van de communautaire problemen kan dan tijdelijk wat wachten. Er zijn immers belangrijker zaken dan het communautaire. Een dergelijke regering biedt voor de MR en CDH een unieke kans om op federaal vlak eens zonder de PS te regeren. Eigenlijk hebben MR en CDH er alle belang bij om het cordon sanitaire zo snel mogelijk te doorbreken ten einde zo op federaal vlak het PS-juk van zich af te werpen. In de Waalse gewestraad zou de PS in dat geval dan waarschijnlijk een linkse regering vormen met Ecolo, vermits beide linkse partijen daar een meerderheid hebben. De PS en Ecolo zouden dan uiteraard niet tevreden zijn dat op federaal vlak het Vlaams Blok in de regering zit en meer nog dat ze op de sociale zekerheid geen greep meer hebben. De PS en Ecolo zouden daardoor dan wel eens kunnen eisen dat de sociale zekerheid naar de gewesten zou worden overgedragen, een eis die dan perfect zou kunnen worden ingewilligd als de PS en Ecolo bereid zouden zijn een twee derde meerderheid te leveren om de regionalisering van de sociale zekerheid mogelijk te maken. Een zelfde redenering zou gelden voor het justitie- en vreemdelingenbeleid en voor alle andere bevoegdheden, ... totdat er uiteindelijk geen federale bevoegdheden meer zouden overblijven.

Zéér terechte vraag Cynicus. Het feit is gewoon dat de P.S in Wallonië een zuil is waar men niet om heen kan. De meeste rechtse regering die we al hebben gehad is de regering Martens-Gol uit de jaren '80 (PSC-PRL-PVV-CVP) nog steeds 1 van men grote favorieten (toen de PVV tenminste nog een echte rechtse liberale partij was). Nu is rooms-blauw quasi onmogelijk omdat alle traditionele partijen buiten het Blok gedomineerd worden door hun linkervleugel die coalities zonder de Sociaal-demokraten zo goed als onmogelijk hebben gemaakt. Aan Waalse zijde haalt de CDH niet genoeg stemmen méér om een Rooms-blauwe regering op poten te zetten.

De regering Martens-Gol (1982-1985) was nu ook weer niet bepaald de meest ideale regering, maar toen werd er ten minste toch nog een iets strenger vreemdelingenbeleid gevoerd. De gemeenten kregen toen dank zij de wet-Gol de mogelijkheid om de inschrijving van vreemdelingen te weigeren, een mogelijkheid waarvan ook gemeenten met een SP-bestuur dankbaar gebruik maakten. Ook het vreemdelingenstemrecht stond toen absoluut niet op de politieke agenda. Voor een knuffelbeleid was er toen geen geld. Niet alleen de PVV, maar ook de PRL was toen een stuk rechtser. Roger Nols die in 1984 Jean-Marie Le Pen naar Schaarbeek op bezoek liet komen, was toen een graag geziene gast bij de PRL. Het is trouwens dank zij Nols dat de Franstalige liberalen in 1985 uitgroeiden tot de grootste partij in Brussel.

dorus
10 mei 2004, 20:28
De tijd is rijp. Het blok moet nu meeregeren.

blabla
10 mei 2004, 20:36
het blok mag nie met de walen samenwerken, de enigste Belgische regering waaraan het blok mag meedoen is de laatse belgische regering.

Patriot!
10 mei 2004, 20:40
De tijd is rijp. Het blok moet nu meeregeren.


Als hun separatisme dan wegvalt.

Cynicus
11 mei 2004, 19:21
het blok mag nie met de walen samenwerken, de enigste Belgische regering waaraan het blok mag meedoen is de laatse belgische regering.

Het is maar de vraag hoe men het snelst tot Vlaamse onafhankelijkheid kan komen. Door aan te kant te staan en te roepen dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden ? Of door de PS in een zodanige positie te dringen dat de PS zelf vragende partij wordt om de sociale zekerheid en andere bevoegdheden te regionaliseren ?

Cynicus
8 oktober 2007, 20:56
Graag zou ik dit topic nog eens onder de aandacht willen brengen. Daar ik CDH als een (extreem)linkse partij beschouw, vindt u hieronder echter wel een geactualiseerde versie van het openingsbericht :

" Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ?
Absoluut !!!! Het Vlaams Belang, VLD, CD&V-NVA, LDD, en MR zouden in principe perfect een rechtse regering kunnen vormen. Zo’n rechtse regering kan dan een zeer streng vreemdelingenbeleid voeren, werk maken van een harde aanpak van de criminaliteit, het sociaal profitariaat bestrijden, de staatsschuld versneld afbouwen, op sociaal-economisch vlak een aantal noodzakelijke maatregelen treffen om onze economie nieuw leven in te blazen, enz. De aanpak van de communautaire problemen kan dan tijdelijk wat wachten. Een dergelijke regering biedt voor de MR een unieke kans om op federaal vlak eens zonder de PS en zonder de andere Waalse linkse partijen te regeren. Eigenlijk heeft MR er alle belang bij om het cordon sanitaire zo snel mogelijk te doorbreken ten einde zo op federaal vlak het PS-juk van zich af te werpen. In de Waalse gewestraad vormt de PS heden een linkse regering met CDH. De PS, Ecolo en CDH zouden uiteraard niet tevreden zijn dat op federaal vlak het Vlaams Belang in de regering zit en meer nog dat ze op de sociale zekerheid geen greep meer hebben. De PS, Ecolo en CDH zouden daardoor dan wel eens kunnen eisen dat de sociale zekerheid naar de gewesten zou worden overgedragen, een eis die dan perfect zou kunnen worden ingewilligd als de PS, Ecolo en CDH bereid zouden zijn een tweederde meerderheid te leveren om de regionalisering van de sociale zekerheid mogelijk te maken. Een zelfde redenering zou gelden voor het justitie- en vreemdelingenbeleid en voor alle andere bevoegdheden, ... totdat er uiteindelijk geen federale bevoegdheden meer zouden overblijven."

Den Ardennees
9 oktober 2007, 09:03
Het cordon sanitaire is nog lang niet dood, dit blijft dus pure science fiction

Herr Oberst
9 oktober 2007, 11:17
Het Vlaams Belang zal noo�*t deelnemen aan een federale regering, tenzij het de laatste is.

Zwartengeel
9 oktober 2007, 11:30
Als hun separatisme dan wegvalt.

Anders is er dus blijkbaar niets op tegen?

ericferemans
9 oktober 2007, 12:30
Is een rechtse regering op Belgisch federaal niveau mogelijk ? Absoluut !!!! Het Vlaams Blok en de rechtervleugels van VLD, CD&V, MR en CDH zouden perfect een rechtse regering kunnen vormen.

Kan u eigenlijk de realiteit onder ogen zien?
De rechtervleugel van de CD+vee en van de CDH: hoe groot is die eigenlijk?
Hebt u enig idee hoeveel mensen er aangesloten zijn bij de christelijke vakbonden?
U verwart het feit dat de top van de CD+vee nauw aanleunt bij liberaal economisch denken, dat die tevens het NVA heeft aan boord genomen om te kunnen wegen op de politiek (rechtse economische politiek) en voorlopig zijn kiesvee daar mee kan zoet houden, met de realiteit dat de overgrote meerderheid van de STEMMERS uit ACV-ers bestaat, mensen uit het sociale middenveld van de christelijke zuil, Kaj, Klj militanten die zeer duidelijk een links wereldbeeld hebben! Tel hierbij de mensen die werken voor de CM, de vele scouts, giro en aanverwante jeugd- en volwassenverenigingen die een sociale en anti-liberale houding hebben en je ziet in welk lastig parket de christen-liberalen, de tjevo-hypocrieten zich hebben gezet. Zo'n patstelling bedreigt niet eens hun plannetjes: het dreigt hun kliek die aaneenhangt van de politieke, sociale en economische tegenstellingen te laten exploderen en te verspreiden over liberale en socialistische, groene en NVA stemmers!


Maar als het erop aan komt, als deze kliek, deze hypocriete partijtop, een rechts economisch beleid gaan volgen dat onvriendelijk is naar de werknemers toe vallen zij als kaartenhuisjes in mekaar.
Milquet beseft dit zeer goed: dat is de reden waarom u haar extreem links noemt... in feite is zij centrum rechts, maar beseft dat ze wijlen is indien ze meewerkt aan een liberaal asociaal plan...!
De zenuwachtigheid bij de CD+vee, die inziet dat de vakbonden haar niet volgen voor wat betreft de regionalisering op een rechtse en conservatieve manier, en aan de andere kant de druk voelt van het NVA is voelbaar. Er is onderhuids paniek, het zweet staat op hun aangezicht.

Indien het ACVen de MOC duidelijk partij kiest tegen een rechtse coalitie is er geen sprake meer van oranje blauw: dan moeten de Waalse socialisten erbij en zijn de poppen aan het dansen binnen de cd+vee. Zij lopen op het scherp van het mes, zij staan voor een grote afgrond en wensen een stapje vooruit te zetten ;)

Om de huidige regering die de top ambieert: oranje-blauw, te kunnen vormen dient te cd+vee voor het hoofd te stoten van de NVA, maar veel erger nog van de grote hoop acv en linkse kiezers. Ze dreigt hiermede dezelfde aderlating te ondergaan die de Spa heeft gevoeld, toen ze haar linkse achtergrond niet alleen ideologisch verloochende, maar nadien ook verloor!

vlijmscherp
9 oktober 2007, 12:44
en waarom zou MR hiermee willen instemmen? ze hebben totaal geen absolute meerderheid in Wallonië hoor.

Adam Smith
9 oktober 2007, 12:47
Ik vermoed toch dat de rechtervleugel binnen het CD&V i.i.g. invloedrijker is dan binnen haar zusterpartij de CDh......

ericferemans
9 oktober 2007, 12:55
Ik vermoed toch dat de rechtervleugel binnen het CD&V i.i.g. invloedrijker is dan binnen haar zusterpartij de CDh......
Ik weet dit niet: beiden zijn niet zomaar meer te vergelijken.
Maar vergeet niet dat het ACV meer leden telt dan de voorkeurstemmen van Leterme en alle NVA-ers samen ....
Het beeld dat gecreëerd is van Leterme als een voorzichtig en pragmatisch man, die geen kwaad voor had (op economisch vlak) is ondertussen aan scherven.
Indien men nu verkiezingen houdt is Leterme een accident de parcours waar men nog veel zediger over zal zwijgen dan de sossen dat over WIlly Claes doen of over Van Miert!

De tripartite zit er natuurlijk aan te komen: met groot gezichtsverlies voor CD+vee, exit Nva en CDH en de groter retour van Verofstad, Di Rupo.

Zonder Spa-voorzitter is men natuurlijk niet in staat om de ontbrekende link, de missing link "om het land te redden" te activeren...

Na 21 oktober kan pas definitief het laatste stukje van de puzzel worden opgevuld: dan wordt immers bekend gemaakt wie het opperhoofd is van de Spa, en wordt die ook geactiveerd. OF.... JUIST NIET!

Besef heel goed, dat indien de Spa weigert om een asociale staatshervorming te steunen, vanuit de oppositie of vanuit de regering, er nieuwe verkiezingen komen. Alle manouevers en al het philibusteren is enkel maar om te zien of men nog kan komen tot een tripartite die de vorige politiek voortzet, oranje blauw is immers niet haalbaar op het sociaal economische vlak.

Kortaf
9 oktober 2007, 13:02
Indien het ACVen de MOC duidelijk partij kiest tegen een rechtse coalitie is er geen sprake meer van oranje blauw: dan moeten de Waalse socialisten erbij en zijn de poppen aan het dansen binnen de cd+vee. Zij lopen op het scherp van het mes, zij staan voor een grote afgrond en wensen een stapje vooruit te zetten

Het is hoog, maar dan ook hoog tijd voor een grondige herverkaveling van het Vlaamse politieke landschap. Er moet een grote, enigszins conservatieve en uitgesproken Vlaamsgezinde liberale partij komen. De kern zal een kartel NVA-LDD zijn, waarbij zich Vlaamsgezinde CD&V-ers en rechtsere liberalen kunnen aansluiten. Zo'n partij zou op dit moment imho een potentieel van minstens 30 pct hebben, en tegemoet komen aan een zeer diepe verzuchting binnen het Vlaamse kiezerskorps.

ericferemans
9 oktober 2007, 13:11
Het is hoog, maar dan ook hoog tijd voor een grondige herverkaveling van het Vlaamse politieke landschap. Er moet een grote, enigszins conservatieve en uitgesproken Vlaamsgezinde liberale partij komen. De kern zal een kartel NVA-LDD zijn, waarbij zich Vlaamsgezinde CD&V-ers en rechtsere liberalen kunnen aansluiten. Zo'n partij zou op dit moment imho een potentieel van minstens 30 pct hebben, en tegemoet komen aan een zeer diepe verzuchting binnen het Vlaamse kiezerskorps.

Wie heeft er belang bij een extreem liberale politiek? Tien procent van de bevolking? Vijf?
Wie gaat er fameus afzien bij een dergelijke politiek: de rest!

Het is onrealistisch om te stellen dat Vlaanderen uit miljardairs bestaat enerzijds en masochisten anderzijds en dat beiden het goed met mekaar zouden kunnen vinden, het is gewoon belachelijk.

Rechts voert altijd een politiek die een kleine minderheid laat een grote minderheid onderdrukken en die dit prachtig vindt.
Dat kan je met veel militairen, met een volk dat zich gemakkelijk laat "pakken" en onderdrukken. Vlaanderen is het laatste land waar je met zo'n nonsens moet afkomen: het is een volk getraind in het weerstand bieden tegen onderdrukkers, bezetters en een bourgeoisie die hautain het volk veracht. Lees eens een geschiedenisboekske, schat ;)

Kortaf
9 oktober 2007, 13:20
Wie heeft er belang bij een extreem liberale politiek? Tien procent van de bevolking? Vijf?
Wie gaat er fameus afzien bij een dergelijke politiek: de rest!

Het is onrealistisch om te stellen dat Vlaanderen uit miljardairs bestaat enerzijds en masochisten anderzijds en dat beiden het goed met mekaar zouden kunnen vinden, het is gewoon belachelijk.

Rechts voert altijd een politiek die een kleine minderheid laat een grote minderheid onderdrukken en die dit prachtig vindt.
Dat kan je met veel militairen, met een volk dat zich gemakkelijk laat "pakken" en onderdrukken. Vlaanderen is het laatste land waar je met zo'n nonsens moet afkomen: het is een volk getraind in het weerstand bieden tegen onderdrukkers, bezetters en een bourgeoisie die hautain het volk veracht. Lees eens een geschiedenisboekske, schat ;)

Wie heeft er belang bij een extreem liberale politiek? Tien procent van de bevolking? Vijf?
Wie gaat er fameus afzien bij een dergelijke politiek: de rest!

Miljardairs, onderdrukken, militairen, bourgeoisie ... wat bazel jij toch allemaal zeg?

Als er nood is aan een Vlaamgezinde, liberale, enigszins rechtse partij, dan zal die er komen, schat.

Ik zie niet in wat jij daartegen zou kunnen hebben. Want de keerzijde zou natuurlijk zijn dat er aan de linkerzijde ook zo'n hergroepering komt: linkse SPa-ers, Acw-ers, groenen, Spirit en nog wat linkse VLD-ers.

Vlaanderen zou zeker winnen bij zulk een thematische herverkaveling, waarbij niet langer schimmige zuilen en belangenorganisaties maar eindelijk de politieke inhoud centraal staat.

Nr.10
9 oktober 2007, 16:44
... weerstand bieden tegen onderdrukkers ...
Inderdaad.
Al tweeduizend jaar.

Cynicus
9 oktober 2007, 18:51
Kan u eigenlijk de realiteit onder ogen zien?
De rechtervleugel van de CD+vee en van de CDH: hoe groot is die eigenlijk?
Hebt u enig idee hoeveel mensen er aangesloten zijn bij de christelijke vakbonden?
U verwart het feit dat de top van de CD+vee nauw aanleunt bij liberaal economisch denken, dat die tevens het NVA heeft aan boord genomen om te kunnen wegen op de politiek (rechtse economische politiek) en voorlopig zijn kiesvee daar mee kan zoet houden, met de realiteit dat de overgrote meerderheid van de STEMMERS uit ACV-ers bestaat, mensen uit het sociale middenveld van de christelijke zuil, Kaj, Klj militanten die zeer duidelijk een links wereldbeeld hebben! Tel hierbij de mensen die werken voor de CM, de vele scouts, giro en aanverwante jeugd- en volwassenverenigingen die een sociale en anti-liberale houding hebben en je ziet in welk lastig parket de christen-liberalen, de tjevo-hypocrieten zich hebben gezet. Zo'n patstelling bedreigt niet eens hun plannetjes: het dreigt hun kliek die aaneenhangt van de politieke, sociale en economische tegenstellingen te laten exploderen en te verspreiden over liberale en socialistische, groene en NVA stemmers!


Maar als het erop aan komt, als deze kliek, deze hypocriete partijtop, een rechts economisch beleid gaan volgen dat onvriendelijk is naar de werknemers toe vallen zij als kaartenhuisjes in mekaar.
Milquet beseft dit zeer goed: dat is de reden waarom u haar extreem links noemt... in feite is zij centrum rechts, maar beseft dat ze wijlen is indien ze meewerkt aan een liberaal asociaal plan...!
De zenuwachtigheid bij de CD+vee, die inziet dat de vakbonden haar niet volgen voor wat betreft de regionalisering op een rechtse en conservatieve manier, en aan de andere kant de druk voelt van het NVA is voelbaar. Er is onderhuids paniek, het zweet staat op hun aangezicht.

Indien het ACVen de MOC duidelijk partij kiest tegen een rechtse coalitie is er geen sprake meer van oranje blauw: dan moeten de Waalse socialisten erbij en zijn de poppen aan het dansen binnen de cd+vee. Zij lopen op het scherp van het mes, zij staan voor een grote afgrond en wensen een stapje vooruit te zetten ;)

Om de huidige regering die de top ambieert: oranje-blauw, te kunnen vormen dient te cd+vee voor het hoofd te stoten van de NVA, maar veel erger nog van de grote hoop acv en linkse kiezers. Ze dreigt hiermede dezelfde aderlating te ondergaan die de Spa heeft gevoeld, toen ze haar linkse achtergrond niet alleen ideologisch verloochende, maar nadien ook verloor!


U hebt gereageerd op mijn openingsbericht uit 2004. Toen ik dit topic nog eens onder de aandacht bracht, heb ik ook een geactualiseerde versie van het openingsbericht geschreven, die u hier (http://forum.politics.be/showpost.php?p=2984911&postcount=26) kunt vinden. In dat geactualiseerde bericht heb ik gepleit voor een federale coalitie van Vlaams Belang, CD&V-NVA, VLD, LDD en aan franstalige kant enkel de MR. CDH beschouw ik als veel te links.

Cynicus
9 oktober 2007, 18:57
en waarom zou MR hiermee willen instemmen? ze hebben totaal geen absolute meerderheid in Wallonië hoor.

Een coalitie van Vlaams Belang, CD&V-NVA, VLD, LDD en MR zouden in de Kamer een ruime meerderheid hebben van 93 op 150. De MR zou dan de enige franstalige partij zijn en zou dan de helft van de ministerposten innemen. Een dergelijke coalitie zou de MR een enorme macht geven op federaal vlak, althans toch gedurende één legislatuur. Daar kan de MR toch niet geheel ongevoelig voor zijn ?

Cynicus
9 oktober 2007, 19:02
Wie heeft er belang bij een extreem liberale politiek? Tien procent van de bevolking? Vijf?
Wie gaat er fameus afzien bij een dergelijke politiek: de rest!

Het is onrealistisch om te stellen dat Vlaanderen uit miljardairs bestaat enerzijds en masochisten anderzijds en dat beiden het goed met mekaar zouden kunnen vinden, het is gewoon belachelijk.

Rechts voert altijd een politiek die een kleine minderheid laat een grote minderheid onderdrukken en die dit prachtig vindt.
Dat kan je met veel militairen, met een volk dat zich gemakkelijk laat "pakken" en onderdrukken. Vlaanderen is het laatste land waar je met zo'n nonsens moet afkomen: het is een volk getraind in het weerstand bieden tegen onderdrukkers, bezetters en een bourgeoisie die hautain het volk veracht. Lees eens een geschiedenisboekske, schat ;)

Een rechtse coalitie hoeft helemaal geen extreem liberaal economisch beleid te voeren, doch een beleid dat ten goede komt aan de brave werkende middenklasse, en die maakt nog steeds het grootste deel van de bevolking uit. Ingeval van een socialistisch beleid wordt die brave werkende middenklasse fiscaal leeggezogen ten bate van het parasiterend sociaal profitariaat.

4x10E6
9 oktober 2007, 19:11
Inderdaad.
Al tweeduizend jaar.


Sorry, geschiedenis was nooit mijn forté. Wat gebeurde er ook weer in 7 na Christus?

4x10E6
9 oktober 2007, 19:24
Kan u eigenlijk de realiteit onder ogen zien?
De rechtervleugel van de CD+vee en van de CDH: hoe groot is die eigenlijk?
Hebt u enig idee hoeveel mensen er aangesloten zijn bij de christelijke vakbonden?
U verwart het feit dat de top van de CD+vee nauw aanleunt bij liberaal economisch denken, dat die tevens het NVA heeft aan boord genomen om te kunnen wegen op de politiek (rechtse economische politiek) en voorlopig zijn kiesvee daar mee kan zoet houden, met de realiteit dat de overgrote meerderheid van de STEMMERS uit ACV-ers bestaat, mensen uit het sociale middenveld van de christelijke zuil, Kaj, Klj militanten die zeer duidelijk een links wereldbeeld hebben! Tel hierbij de mensen die werken voor de CM, de vele scouts, giro en aanverwante jeugd- en volwassenverenigingen die een sociale en anti-liberale houding hebben en je ziet in welk lastig parket de christen-liberalen, de tjevo-hypocrieten zich hebben gezet. Zo'n patstelling bedreigt niet eens hun plannetjes: het dreigt hun kliek die aaneenhangt van de politieke, sociale en economische tegenstellingen te laten exploderen en te verspreiden over liberale en socialistische, groene en NVA stemmers!


Maar als het erop aan komt, als deze kliek, deze hypocriete partijtop, een rechts economisch beleid gaan volgen dat onvriendelijk is naar de werknemers toe vallen zij als kaartenhuisjes in mekaar.
Milquet beseft dit zeer goed: dat is de reden waarom u haar extreem links noemt... in feite is zij centrum rechts, maar beseft dat ze wijlen is indien ze meewerkt aan een liberaal asociaal plan...!
De zenuwachtigheid bij de CD+vee, die inziet dat de vakbonden haar niet volgen voor wat betreft de regionalisering op een rechtse en conservatieve manier, en aan de andere kant de druk voelt van het NVA is voelbaar. Er is onderhuids paniek, het zweet staat op hun aangezicht.

Indien het ACVen de MOC duidelijk partij kiest tegen een rechtse coalitie is er geen sprake meer van oranje blauw: dan moeten de Waalse socialisten erbij en zijn de poppen aan het dansen binnen de cd+vee. Zij lopen op het scherp van het mes, zij staan voor een grote afgrond en wensen een stapje vooruit te zetten ;)

Om de huidige regering die de top ambieert: oranje-blauw, te kunnen vormen dient te cd+vee voor het hoofd te stoten van de NVA, maar veel erger nog van de grote hoop acv en linkse kiezers. Ze dreigt hiermede dezelfde aderlating te ondergaan die de Spa heeft gevoeld, toen ze haar linkse achtergrond niet alleen ideologisch verloochende, maar nadien ook verloor!

Dag Eric,


Ik merk dat U het substantief "kiesvee" kaapte uit de toespraak zaterdag laatst ("liberaal kiesvee", atypisch sloganesk voor de spreker, 't bleef allezins hangen). CD+vee, spits.

Goeie analyse, doch het kan ook omgekeerd uitpakken: een reactionair (voor de gelegenheid even dit adjectief terug afgestoft) oranje-blauw, wars van de dada's van het ACW (wee niet vee). Walter Pauli kwam met die idee op de proppen juli laatst. Hij stelde dat het ACW zich sinds de voorbije federale verkiezingen best ernstig zorgen begint te maken. Mij niet gelaten dat laatste, au contraire même.


virmiljoen

Nr.10
9 oktober 2007, 22:20
Sorry, geschiedenis was nooit mijn forté. Wat gebeurde er ook weer in 7 na Christus?
Laat het even terzijde wat er toen gebeurde.

Twee opmerkingen:
1. Waaruit ga jij leren, als je geen geschiedenis kent?
2. Omdat je over Christus begint: Jezus Christus was de enige 'Christen' die er ooit geweest is. [Als je dat begrijpt begrijp je al een heel stukje geschiedenis.]

ericferemans
10 oktober 2007, 11:51
Een rechtse coalitie hoeft helemaal geen extreem liberaal economisch beleid te voeren, doch een beleid dat ten goede komt aan de brave werkende middenklasse, en die maakt nog steeds het grootste deel van de bevolking uit. Ingeval van een socialistisch beleid wordt die brave werkende middenklasse fiscaal leeggezogen ten bate van het parasiterend sociaal profitariaat.

Een paar cijfertjes: Het instituut voor de arbeid publiceerde recentelijk het historische feit dat sinds onlang de inkomsten uit vermogen in Belgie groter zijn dan het inkomen uit arbeid.
Nu moet jij me eens uitleggen wie wie uitzuigt? De middenklasse, wordt die nu uitgezogen door de grote money pakkers of door de fiscus?

Gaat rechts nu de grote money pakkers pakken of de middenklasse, wat dacht je?
En gaan de sossen het geld halen bij hun kiespubliek (de werkende mensen) of pogen zij (tegen rechts in!) de belastingen te innen die veeeeel meer geld opbrengen dan rechtse ministers belastingsontduiking oogluikend toelaten te ontduiken, veel meer dan het deficiet van het land, de transfers aan Wallonie en de toelage aan het VB samen kosten ;)

4x10E6
10 oktober 2007, 18:06
Laat het even terzijde wat er toen gebeurde.

Twee opmerkingen:
1. Waaruit ga jij leren, als je geen geschiedenis kent?
2. Omdat je over Christus begint: Jezus Christus was de enige 'Christen' die er ooit geweest is. [Als je dat begrijpt begrijp je al een heel stukje geschiedenis.]

Mijn waarde Nummer,
Beste Puntje Tien,


Ik ga er maar even van uit dat U mij 2 heel directe vragen stelt. U heeft dan wederkeerlijk recht op 2 heerlijke antwoorden. Ierzo:

1. Uit mijn fouten natuurlijk. Bijvoorbeeld dat ik beter toch voor die licentie in de geschiedenis had gekozen, dan moest ik me nu tenminste niet afpeigeren om te weten wat er in 's hemelsnaam gebeurde 7 jaar na Christus.
2. Dit is echt wel de eerste keer dat ik me realiseer dat het anti-klerikalisme, mijn vibrant gebrek aan geschiedkundige kennis zou kunnen helpen verdoezelen.
Hier komt jouw doordenker voor vanavond: als christenen de volgelingen van Christus zijn, hoe kan Christus dan de enige christen ooit geweest zijn (gokje: de heilige drievuldigheid) en wat vertelt ons dat over laamazegge Thomas van Aquino, de meisjes uit het Instituut Immaculata en Pieter De Crem?

weerom wijzer,
virmiljoen

ancapa
10 oktober 2007, 20:38
Een rechtse coalitie hoeft helemaal geen extreem liberaal economisch beleid te voeren, doch een beleid dat ten goede komt aan de brave werkende middenklasse, en die maakt nog steeds het grootste deel van de bevolking uit. Ingeval van een socialistisch beleid wordt die brave werkende middenklasse fiscaal leeggezogen ten bate van het parasiterend sociaal profitariaat.

en van dat laatste moeten af ! Iedereen aan het werk ! :-D

ancapa
10 oktober 2007, 20:38
Sorry, geschiedenis was nooit mijn forté. Wat gebeurde er ook weer in 7 na Christus?

even google raadplegen...

ancapa
10 oktober 2007, 20:41
Een paar cijfertjes: Het instituut voor de arbeid publiceerde recentelijk het historische feit dat sinds onlang de inkomsten uit vermogen in Belgie groter zijn dan het inkomen uit arbeid.
Nu moet jij me eens uitleggen wie wie uitzuigt? De middenklasse, wordt die nu uitgezogen door de grote money pakkers of door de fiscus?

Gaat rechts nu de grote money pakkers pakken of de middenklasse, wat dacht je?
En gaan de sossen het geld halen bij hun kiespubliek (de werkende mensen) of pogen zij (tegen rechts in!) de belastingen te innen die veeeeel meer geld opbrengen dan rechtse ministers belastingsontduiking oogluikend toelaten te ontduiken, veel meer dan het deficiet van het land, de transfers aan Wallonie en de toelage aan het VB samen kosten ;)

de middenklasse betaalt belastingen...

de rest ontwijkt ze...

de MR beschermd de rest...