PDA

View Full Version : Optimalisatie leegstandsheffing


eddy devliegere
7 mei 2004, 22:43
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt
het is beter de oude woningen af te breken en er nieuwe op te bouwen dan steeds weer nieuwe grond te verkavelen

Eloi Glorieux
8 mei 2004, 09:08
Ik heb ernstige vragen over de doeltreffendheid van de leegstandsheffing op leegstaande woningen
Zouden die niet beter hernoemd en herbruikt worden als renovatieheffing die dan niet zou dienen om de schatkist te spekken maar, indien mogelijk, in samenspraak met de eigenaar zou dienen om het gebouw waarop de heffing van toepassing is te renoveren
Zodat die opnieuw bewoond kunnen worden
Indien het gebouw niet meer te renoveren valt zou de heffing moeten dienen om het gebouw af te breken zodat er bouwgrond vrijkomt
het is beter de oude woningen af te breken en er nieuwe op te bouwen dan steeds weer nieuwe grond te verkavelen

antwoord:
Op initiatief van mijn Groen!-collega Ann De Martelaer werd vorige week een nieuw decreet gestemd dat de leegstandsheffing volledig aanpast en sociaal corrigeert. De vorige regeling was inderdaad ondoeltreffend en niet rechtvaardig. Ongeveer de helft van de bezwaren die werden ingediend waren terecht. Nu is hier aan verholpen. Als je hierover meer info wenst of een exemplaar van het vorige week nog goedgekeurde decreetvoorstel, dan kan je je best richten tot "[email protected]". Zij is onze experte in deze materie en helpt je hiermee graag verder.
Eloi Glorieux

Herman Desmedt ©HD
8 mei 2004, 09:15
Wanneer gaat de leegstand vanwege de overheid eens aangepakt worden ?

De overheid valt niet onder die heffing van leegstand. Er is dan ook geen enkele impuls om leegstande panden te herbruiken.
Niet dat alles als woonst kan dienen, maar er zijn gerust andere dingen te bedenken. Herbergen van een atelier voor jeugdverenigingen bijvoorbeeld.

boer_bavo
8 mei 2004, 09:26
Ik denk dat er andere zaken zouden zijn behalve een hogere leegstandsheffing om leegstand te voorkomen. Ik denk daarbij vooral bij de notariskosten en registratierechten als je een huis verkoopt.
Nu betaal je zo'n 10% taks als je een huis verkoopt of koopt. Daardoor is het vaak interessanter om een huis een tijd leeg te laten staan als je er niks mee doet dan het te verkopen.
Een verhoging van de leegstandstaks gekoppeld aan lagere registratierechten lijkt mij een faire deal. In elk geval beter dan de huidige situatie.

Eloi Glorieux
9 mei 2004, 09:13
Leegstand in overheidsgebouwen moet inderdaad prioritair worden aangepakt. De overheid moet in alles een voorbeeldfunctie vertolken. Maar al bij al denk ik dat het op het vlak van leegstand van overheidsgebouwen nog wel meevalt, alhoewel er natuurlijk steeds uitzonderingen zijn die inderdaad moeten worden aangepakt.
Eloi Glorieux