PDA

View Full Version : Bijna tweede ramp: NMBS moet wat doen aan zijn beveiliging


Derk de Tweede
22 februari 2010, 11:35
Een nieuwe treinbotsing in België is op het nippertje voorkomen. Vrijdag moest een trein tot stilstand worden gebracht nadat de machinist een rood sein had genegeerd. Het bijna-ongeval gebeurde tussen La Louvière en Charleroi.

Het Belgische spoorbedrijf NMBS gaat een onderzoek starten naar het incident.
http://www.spitsnieuws.nl/archives/buitenland/2010/02/tweede_treinongeluk_belgie_voo.html

Het huidige systeem van de Belgische ATB, de krokodil (of Crocodile) is stokoud.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen)

Tip:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_treinbe%C3%AFnvloeding

brother paul
22 februari 2010, 11:52
en waarom kunnen we geen digitale snelheidsbegrenzer, en een digitale rood licht begrenzer in ALLE VERKEER installeren.

Derk de Tweede
22 februari 2010, 18:58
en waarom kunnen we geen digitale snelheidsbegrenzer, en een digitale rood licht begrenzer in ALLE VERKEER installeren.

Analoog is vooralsnog het beste, zeker bij het spoor.
Meer over het beveiligingssysteem bij de NMBS:
http://www.nicospilt.com/nmbs-beveiliging.htm

Zwitser
23 februari 2010, 06:43
Analoog is vooralsnog het beste, zeker bij het spoor.
Meer over het beveiligingssysteem bij de NMBS:
http://www.nicospilt.com/nmbs-beveiliging.htm

Deze sites bevat een aantal fouten. Zo is TBL2 niet op de HSL naar Frankrijk geïnstalleert (daar ligt TVM). TBL2 is er enkel op de HSL van Leuven naar Luik.
TBL1+ is wat de NMBS nu overal installeert.

Tick
23 februari 2010, 09:59
* groen = doorrijden
* geel-geel = remmen tot 40 km/h om tijdig te kunnen stoppen voor het volgende, mogelijk rode, sein
* groen-geel horizontaal = het volgende sein legt een snelheidsbeperking op
* groen-geel verticaal = het volgende sein is geel-geel en staat binnen remwegafstand van een volgend sein dat mogelijk rood toont
* rood = stop

Even gekopieerd van die gegeven site. Als ik het goed begrijp is dat voordat je voorbij een rood signaal kunt rijden, deze al eens eerder aangegeven door een geel-geel signaal, die op ook al wordt aangegeven door een groen - geel signaal.

Dus om door het rood te rijden moet je niet 1 signaal negeren, maar 3. Lijkt mij toch al straf dat je dat niet ziet.

Herr Flick
23 februari 2010, 12:56
Even gekopieerd van die gegeven site. Als ik het goed begrijp is dat voordat je voorbij een rood signaal kunt rijden, deze al eens eerder aangegeven door een geel-geel signaal, die op ook al wordt aangegeven door een groen - geel signaal.

Dus om door het rood te rijden moet je niet 1 signaal negeren, maar 3. Lijkt mij toch al straf dat je dat niet ziet.

Ja, die geel geel legt trouwens een snelheidsbeperking op, zodat je tijdig voor dat rode sein kunt stoppen.


Het werkt zelf min of meer hetzelfde als in verschillende zowel analoge als digitale modelbouw sturingen, Heel het traject is ingedeeld in afzonderlijke blokken, als een blok bezet is, gaat het sein voor dat specifiek blok binnen te rijden op rood, het voorgaande op geel-geel, enz... In het meest extreme geval zou je kunnen zeggen dat een trein bvb net een blok binnen rijdt als het dubbel geel wordt, en de machinist dat dan net niet ziet, maar ze laten genoeg plaats tussen om dat te voorkomen, (vandaar ook dat die dienstregelingen moeilijk zijn,) het gaat hem niet alleen om het ter beschikking hebben van materiaal, maar ook het vrij hebben van slots. net zoals in de luchtvaart eigenlijk.

In sommige stations, kan je wel eens in een seinhuis binnen zien, je kan dat dan herkennen aan een groot bord, met daarop lijnen die rood, groen of niet oplichten. (beschikbaarheid of bezet staan van secties spoor. ) Dit was toch het oud systeem, tegenwoordig zal dat grotendeels als op computer staan.

Raven
23 februari 2010, 13:22
onlangs hoorde ik een man spreken over dat hij geen schrik had, met dat ongeval recentelijk gebeurd, zitten we weer voor 10 jaar veilig.

Beetje cynische humor, maar er zit misschien wel wat waarheid in.

Echter, nu is de periode voor een nieuw accident juist het grootst. Met al die treinen die nu niet kunnen rijden zoals normaal door omleidingen, vertragingen, en alle gevolge van dien, staan de fouten al klaar om de hoek...

Zwitser
23 februari 2010, 14:06
Even gekopieerd van die gegeven site. Als ik het goed begrijp is dat voordat je voorbij een rood signaal kunt rijden, deze al eens eerder aangegeven door een geel-geel signaal, die op ook al wordt aangegeven door een groen - geel signaal.

Dus om door het rood te rijden moet je niet 1 signaal negeren, maar 3. Lijkt mij toch al straf dat je dat niet ziet.

Normaal krijg je groen - dubbel geel - rood.
Groen betekent: Vrije baan.
Dubbel geel betekent: waarschuwing. Begin te vertragen, zodat je bij het volgende sein indien nodig kan stoppen.
Rood: Volgende blok is bezet. Indien het om een "permissief" sein gaat dan mag het voorbeigereden worden aan lage snelheid.

Groen - Geel horizontaal betekent: Het volgende sein legt een snelheidsbeperking op. Dat krijgt een machinist als hij bijvoorbeeld over een wissel gestuurt wordt, en hierom moet vertragen. Normaal volgt daarop een groen signaal, met daarbij een cijfer, bijvoorbeeld "6" voor 60km/h. Dus de opvolging is hier bijvoorbeeld: groen - groen geel - groen + 6.
(Meer hier: http://www.b-signal.thesignalpage.nl/)

Het probleem was hier mogelijk dat de machinist een stop had gemaakt in Buizingen. Dus is bijvoorbeeld het volgende mogelijk.
Het laatste sein voor Buizingen is groen, machinist stopt echter in Buizinen omdat dat volgens de dienstregeling moet.
Terwijl de stoptrein stilstaat legt de seinpost een reisweg in voor de vertraagde IC uit Bergen, die van lijn 96 naar 96N moet.
(Lijn 96 is de lijn van Brussel naar Bergen, lijn 96N zijn die nieuwe sporen die er naast liggen en die bij Lembeek overgaan in de HSL naar Frankrijk)
Hierdoor kruist die de reisweg van de stoptrein. Het eerstvolgende sein voor de stoptrein komt op rood te staan. Het sein dat hij net gepasseerd is blijft natuurlijk ook rood, want de stoptrein bezet het blok.
De machinist van de stoptrein kan in principe op het moment dat hij vertrekt uit Buizingen al het stop tonend sein zien. Hij had dus gewoon moeten langzaam rijden tot aan het sein en daar stoppen. Dat is hier dus mis gegaan.
Het is ook mogelijk dat het sein voor Buizingen al op dubbel geel stond, en dat de machinist dat na zijn stop gewoon vergeten was.
Het is om die reden dat men soms herhalingsseinen aan het einde van perrons plaatst.
Maar wat ik wel vreemd vind is dat men de IC al tussen Halle en Buizingen van lijn 96 naar 96N stuurde. Men had die ook gewoon op lijn 96 kunnen laten tot Ruisbroek, waar ook een verbinding is met lijn 96N. Echter op die plek kan dat zonder tegenverkeer te kruisen...

Derk de Tweede
23 februari 2010, 18:21
Deze sites bevat een aantal fouten. Zo is TBL2 niet op de HSL naar Frankrijk geïnstalleert (daar ligt TVM). TBL2 is er enkel op de HSL van Leuven naar Luik.
TBL1+ is wat de NMBS nu overal installeert.

Ik zal het doorgeven. Ben daar vaste klant, zoals meerdere sites over spoorwegen.

Dronkoers
1 maart 2010, 17:30
Even gekopieerd van die gegeven site. Als ik het goed begrijp is dat voordat je voorbij een rood signaal kunt rijden, deze al eens eerder aangegeven door een geel-geel signaal, die op ook al wordt aangegeven door een groen - geel signaal.

Dus om door het rood te rijden moet je niet 1 signaal negeren, maar 3. Lijkt mij toch al straf dat je dat niet ziet.

*groen = doorrijden

Bekijk dit filmpje (http://www.vtm.be/nieuws/binnenland/33476) eens (nieuws VTM) en zet hem eens op pauze op 1:19...
en kijk eens heel goed

kelt
1 maart 2010, 18:48
Als ik het goed begrijp dienen dus miljoenen geinvesteerd te worden omdat treinbestuurders geen goesting hebben om de signalen te volgen.

Zwitser
2 maart 2010, 17:15
Als ik het goed begrijp dienen dus miljoenen geinvesteerd te worden omdat treinbestuurders geen goesting hebben om de signalen te volgen.

Nee, er moeten miljoenen geïnvesteerd worden omdat er een ongeluk gebeurt is, en er daarom iets gedaan moet worden. Dat de trein een van de veilighste vervoermiddelen is, en dat dit ongeval daar eigenlijk niks aan verandert doet er allemaal niet to. Er is "iets" gebeurd dus moet er "iets" gedaan worden. Liefst iets dat veel geld kost...

groentje
9 maart 2010, 23:50
Hierover hebben we al gediscussieerd, en als het risico nog eens drastisch naar omlaag kan, zeker als daar andere voordelen aan verbonden zijn (je wil echt niet weten wat het ongeval in Buizingen heeft gekost aan menselijk leed, treinvertragingen, herstellingskosten, het verlies van materieel, minder reizigers...). En met ETCS hoort in de toekomst ook de capaciteit te verhogen op het Belgische net. Reden te meer om hier geld voor uit te trekken, het kost geld, maar dan heb je wel wat.
De Belgische spoorwegen zitten op het Europese gemiddelde. Maar elk van onze buurlanden doet het stukken beter. Wij zouden dus ook beter moeten kunnen. Niet alleen op vlak van veiligheid, trouwens.

Zwitser
10 maart 2010, 10:39
En met ETCS hoort in de toekomst ook de capaciteit te verhogen op het Belgische net. Reden te meer om hier geld voor uit te trekken, het kost geld, maar dan heb je wel wat.


Tuurlijk is dat een reden om er geld voor uit te trekken. Echter geld groeit niet aan bomen, en er zijn ook andere projecten die geld vergen. Reden te meer om het dus om het volgens een haalbare kalender uit te voeren.

groentje
10 maart 2010, 22:13
Toch hoort veiligheid een heel hoge prioriteit te krijgen. Zelfs als dat ten koste gaan van tarieven of (in mindere mate) dienstverlening.

Zwitser
11 maart 2010, 09:32
Toch hoort veiligheid een heel hoge prioriteit te krijgen. Zelfs als dat ten koste gaan van tarieven of (in mindere mate) dienstverlening.

Het probleem is dat het verhogen van de tarieven en/of het verminderen van de dienstverlening als neveneffect heeft dat mensen terug meer auto gaan rijden.
En autorijden is veel gevaarlijker als met de trein reizen. Je moet dus opletten dat je door het verplaatsen van financiele middelen van dienstverlening naar veiligheid je niet uiteindelijk voor meer verkeersslachtoffers zorgt.

groentje
11 maart 2010, 22:16
Maar met de tarieven die de NMBS hanteert, is er volgens mij wel nog behoorlijk wat marge om die op te trekken, en met de extra inkomsten te investeren in efficiëntiemaatregelen en veiligheid. Zoveel verschillen we ook niet van idee, hoor.
Al pleit ik er eigenlijk voor om eerst die efficiëntiemaatregelen uit te voeren, vooraleer de prijs te verhogen. Kwestie van voor een meer te betalen voor een beter product.