PDA

View Full Version : De echte inzet van de verkiezingen: overleeft N-VA?


crimineelke
29 december 2002, 21:49
Er wordt al veel gepraat over de toekomstige verkiezingen en over de mogelijke uitslag. Volgens sommigen draait alles rond de vraag of paars-groen kan doorgaan, volgens anderen of het Vlaams Blok zal groeien.

Maar volgens mij is de belangrijkste vraag of N-VA zal overleven, dus m.a.w. de kiesdrempel van 5 % per provincie zal halen. Indien ze dit niet kan (of alleen in west-vlaanderen), dan is de partij dood, wat tot belangrijk gevolg zou hebben dat van dan af het Vlaams Blok de enige Vlaams-nationale partij meer zou zijn, waardoor alle radicale vlaams-nationalisten weer verenigd zouden zijn in één sterke partij.

Luddo
29 december 2002, 22:03
Als je het aan mij vraagt: In de provincie Antwerpen haalt de N-VA die kiesdrempel niet! Van de oorspronkelijke VU-Spiritverkozenen zijn Margriet Hermans, Patrick Van Krunkelsven en Fons Borginon + heel wat kleinere goden naar de VLD overgestapt, een deel is Bertje gevolgd naar de SP.A en veel afdelingen zitten op hun gat. De N-VAafdelingen geraken lokaal niet van de grond. Veel VU-militanten zijn de partijpolitiek beu en kijken vanop de zijlijn toe! In de andere provincies weet ik het niet zo goed.

VL
30 december 2002, 19:12
Waarom denk je dat de plaatselijke N-VA-afdelingen niet van de grond komen? Er komen er nog steeds bij! Het grote geld hebben we niet, we doen het dan ook met de overtuiging van de militanten.

Het enige probleem dat de N-VA eventueel zou kunnen hebben is dat de naambekendheid niet groot genoeg is. Vooral als er vervroegde verkiezingen zullen zijn. En die zullen er komen.

Maar op inhoudelijk vlak heeft de N-VA een sterk programma!

Niet de mensen zijn belangrijk, maar wel de inhoud. Dat willen de mensen nogal eens vergeten! Vooral met de huidige koersverandering van paars-groen. Van inhoud naar verpakking.


Wij hebben geen behoefte aan tv-spelletjes. Wij doen liever ons werk. En de parlementairen van de N-VA eveneens. Zij moeten niet grappig en leuk overkomen. Ze moeten hun werk doen.


Zij, Jos! Niet wij...

crimineelke
30 december 2002, 19:28
Waarom denk je dat de plaatselijke N-VA-afdelingen niet van de grond komen? Er komen er nog steeds bij! Het grote geld hebben we niet, we doen het dan ook met de overtuiging van de militanten.

Het enige probleem dat de N-VA eventueel zou kunnen hebben is dat de naambekendheid niet groot genoeg is. Vooral als er vervroegde verkiezingen zullen zijn. En die zullen er komen.

Maar op inhoudelijk vlak heeft de N-VA een sterk programma!

Niet de mensen zijn belangrijk, maar wel de inhoud. Dat willen de mensen nogal eens vergeten! Vooral met de huidige koersverandering van paars-groen. Van inhoud naar verpakking.


Wij hebben geen behoefte aan tv-spelletjes. Wij doen liever ons werk. En de parlementairen van de N-VA eveneens. Zij moeten niet grappig en leuk overkomen. Ze moeten hun werk doen.


Zij, Jos! Niet wij...


Jij bent wel een superoptimist: de N-Va zou "eventueel" een probleem van naambekendheid "kunnen hebben". Laat ons eerlijk zijn: vraag aan honderd mensen aan wat N-VA hen doet denken (en ik vraag niet eens de afkorting), en de overgrote meerderheid weet niet over wat je bezig bent. Als ze de partij nog niet eens kennen, zullne ze er zeker niet voor stemmen.

Luddo
30 december 2002, 21:33
Waarom denk je dat de plaatselijke N-VA-afdelingen niet van de grond komen? Er komen er nog steeds bij! Het grote geld hebben we niet, we doen het dan ook met de overtuiging van de militanten.

Het enige probleem dat de N-VA eventueel zou kunnen hebben is dat de naambekendheid niet groot genoeg is. Vooral als er vervroegde verkiezingen zullen zijn. En die zullen er komen.
Maar op inhoudelijk vlak heeft de N-VA een sterk programma!
Niet de mensen zijn belangrijk, maar wel de inhoud. Dat willen de mensen nogal eens vergeten! Vooral met de huidige koersverandering van paars-groen. Van inhoud naar verpakking.
Wij hebben geen behoefte aan tv-spelletjes. Wij doen liever ons werk. En de parlementairen van de N-VA eveneens. Zij moeten niet grappig en leuk overkomen. Ze moeten hun werk doen.
Zij, Jos! Niet wij...

VL, wordt wakker! Er is een verschil tussen optimistische persmededelingen en het plaatselijk militantenwerk! De vroegere ACTIEVE Vlaamsgezinden huiveren om zich nogmaals te engageren! Er is al te veel roofbouw gepleegd op hun inzet! Ze blijven wel geïnteresseerd maar kijken van op de zijlijn toe! Ik ben er zelf zo een en ken er veel in dat geval (Ik zit meer dan 40 jaar in de Vlaamse Beweging, waarvan méér dan 25 jaar actief in de Volksunie!). Voor mij geen PARTIJpolitiek meer! De VVB kan nog net!

Bolter
30 december 2002, 22:01
Voor de sympatisanten van NV-A is dit inderdaad de inzet..
Voor de anderen, een anekdote in de marge.

Alleen hoop ik van ganser harte dat ze het gaan halen.
Ondermeer om de strategie van de huidige meerderheid te dwarsbomen. Namelijk nieuwe tegenstand in de kiem smoren met een nieuwe kieswet en z'n ondemocratische drempel van 5%.

De NV-A gaat dus wel degelijk strijden voor zelfbehoud.
Het echte gevecht "om de macht" wordt toch wel op een ander niveau afgehandeld.

En hoe je het ook draait of keert, of je dat nu spijtig vindt of niet, ik vrees dat de NV-A wellicht toch een anekdote in de marge zal blijven.
Maar ja, wie niet waagt niet wint...

Stefanie
30 december 2002, 22:48
Waarom zouden ze 't direct al opgeven indien ze die 5 % niet halen? Als je bij alles al van bij de eerste tegenslag opgeeft, bereik je nooit iets.

Stefanie
30 december 2002, 22:54
Er is een verschil tussen optimistische persmededelingen en het plaatselijk militantenwerk! De vroegere ACTIEVE Vlaamsgezinden huiveren om zich nogmaals te engageren! Er is al te veel roofbouw gepleegd op hun inzet!

Toen Bert eerder dit jaar dat interview gaf over een alliantie met de SP.A, vond ik dat wel erg voor de militanten. Die stonden al klaar om een campagne voor spirit te beginnen voeren.

stijnVL
31 december 2002, 15:05
Niet de mensen zijn belangrijk, maar wel de inhoud.

Ik hoop dat je daarmee doelt op de persoonlijke ambitie van de kandidaten en niet de 6 miljoen Vlamingen waarmee de N-VA zo graag dweept...

Dan ben ik ermee akkoord, anders niet want mensen zijn wel belangrijk: zonder mensen geen inhoud!

Het probleem van de N-VA is dat ze te graag aanschurkt bij het eerder conservatieve deel van de Vlaamse Beweging en de bevolking. Defoort mag zich dan al beklagen dat DeMorgen destijds een bepaalde wending gaf aan het interview dat hij ze toestond, maar feit is dat Defoort inderdaad mocht waarschuwen voor een verrechtsing van de partij.

Een rechts-conservatieve partij die tussen de fulminaties tegen homohuwelijken, adoptie voor holebi's, pan-arabisch nationalisme en Islam-fundi's door zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden hebben wel al 25 jaar.

De Nieuw-Vlaamse Alliantie hoeft wat mij betreft geen Vlaams Blok Light te worden, maar zou liever de niet-confessionele en vooruitstrevende lijn van de radicaal Vlaams-nationale vleugel uit de Volksunie verder zetten.

Stefanie
31 december 2002, 15:13
Ik denk dat je dat goed ziet, Stijn. Moest Spirit nu alleen naar de verkiezingen gaan, dan was er geen probleem. Maar dat kartel met die Belgicisten van de SP.A kan 'n Vlaamsgezinde toch moeilijk vertrouwen, vind ik. Zeker als je ziet hoe Paars-groen bezig is (Die senaat, niet splitsen van Brussel-Halle-Vilvoorde, die Brusselse rechters, enz...) en d�*n met zo'n kartel afkomen... Dus, als spirit het laat afweten, waar moet 'n linkse vlaamsgezinde dan naartoe :?: :?: :?:

stijnVL
31 december 2002, 15:23
Ik denk dat je dat goed ziet, Stijn. Moest Spirit nu alleen naar de verkiezingen gaan, dan was er geen probleem.

Geen probleem? Met een media- en machtsgeile huilebalk gaan we Vlaanderen en Wallonië niet vooruithelpen om onafhankelijk van elkaar naar de EU te stappen.

Het Vlaams belang in Vlaams-Brabant werd nog maar eens verkocht door de bevoegde duikelnicht die men na het vertrek van Anciaux ook al cultuurminister maakte.

Rooi Nellie loopt het schandalige gedrag van Aznar en het verbod op Batasuna aan te klagen, zoals het een échte volks-nationalist betaamt, maar weert de NVA uit elk overleg van de Europese Vrije Alliantie.

Schoon volk echtwaar, ideaal om de hoofdrollen te vertolken in een soap serie maar laat hen alsjeblief hun handen afhouden van de politiek.

Stefanieke effe serieus blijven hé, heb je al aan de oudejaars-punch gezeten misschien :lol:

Stefanie
31 december 2002, 15:28
Stijn, ge begrijpt mij verkeerd. Ik bedoelde de ideologie van spirit. Ik weet ook wel dat dienen Bert er niks van bakt. Voor mij heeft hij echt afgedaan. Maar ik had spirit voor de linkse Vlaamsgezinden en NVA voor de conservatieve en rechtse Vlaamsgezinden in gedachten. Doordat die van Spirit het verpest hebben gaat dat nu niet, wat mij betreft. Dat bedoelde ik. Een kartel met die Belgicisten... :roll: Het punt is: Het Vlaams blok is nogal anti-SP.A en niet alleen omdat dat Belgicisten zijn. Dus als de NVA ook rechts is, waar moeten de linkse Vlaamsgezinden dan naartoe?

stijnVL
31 december 2002, 15:54
Stijn, ge begrijpt mij verkeerd. ...
Dus als de NVA ook rechts is, waar moeten de linkse Vlaamsgezinden dan naartoe?

Aha nu komen we er...

De linkse (tiens ik dacht dat links-rechts voorgestreefd was) Vlaams nationalisten, noem hen progressieve of sociale flaminganten, moet nèt ervoor zorgen dat de would-be-Blokkers het niet voor het zeggen krijgen in de partij.

Dat de toekomstgerichte en open-minded Vlaams nationalisten de meute rechtse ethisch-conservatievelingen eruit schoppen verdorie.

Gelukkig zijn het enkelingen maar ze blokkeren via hun vriendjes in de partijraad wel de hoogste gezaghebbende vergadering, zodat de N-VA op bepaalde punten noodgedwongen moet zwijgen. Gelukkig komen er meer en meer verlichte mensen bij de partij zodat die rechts-conservatieve kliek van numerieke minderheid tot quantité négligeable kan worden afgeschreven.

De zogenaamd 'linksen' uit het Vlaamse middenveld weten dit maar al te goed. Waar dacht je dat zij hun bonen te week leggen? Waar kan een radicaal én progressief Vlaams-nationalist beter naar toe dan de N-VA?

Zij zijn het enige alternatief!

VL
1 januari 2003, 19:56
Ik hoop dat je daarmee doelt op de persoonlijke ambitie van de kandidaten en niet de 6 miljoen Vlamingen waarmee de N-VA zo graag dweept...

Dan ben ik ermee akkoord, anders niet want mensen zijn wel belangrijk: zonder mensen geen inhoud!

Het probleem van de N-VA is dat ze te graag aanschurkt bij het eerder conservatieve deel van de Vlaamse Beweging en de bevolking. Defoort mag zich dan al beklagen dat DeMorgen destijds een bepaalde wending gaf aan het interview dat hij ze toestond, maar feit is dat Defoort inderdaad mocht waarschuwen voor een verrechtsing van de partij.

Een rechts-conservatieve partij die tussen de fulminaties tegen homohuwelijken, adoptie voor holebi's, pan-arabisch nationalisme en Islam-fundi's door zegt dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden hebben wel al 25 jaar.

De Nieuw-Vlaamse Alliantie hoeft wat mij betreft geen Vlaams Blok Light te worden, maar zou liever de niet-confessionele en vooruitstrevende lijn van de radicaal Vlaams-nationale vleugel uit de Volksunie verder zetten.


Ik bedoelde dat niet belangrijk is wie iets zegt, maar wat hij zegt!!! De N-VA is niet het Blok. Ook geen light versie. Ze wil ook geen anti-politiek voeren. Niet tegen België, zomaar, maar met redenen. Vóór Vlaanderen.

Bon
2 januari 2003, 11:06
Als je het aan mij vraagt: In de provincie Antwerpen haalt de N-VA die kiesdrempel niet! Van de oorspronkelijke VU-Spiritverkozenen zijn Margriet Hermans, Patrick Van Krunkelsven en Fons Borginon + heel wat kleinere goden naar de VLD overgestapt, een deel is Bertje gevolgd naar de SP.A en veel afdelingen zitten op hun gat. De N-VAafdelingen geraken lokaal niet van de grond. Veel VU-militanten zijn de partijpolitiek beu en kijken vanop de zijlijn toe! In de andere provincies weet ik het niet zo goed.

Je opmerkingen zijn terecht, maar gelden evengoed voor andere partijen.
Dat de Nieuwe Vlaamse Alliantie alle zeilen zal moeten bijzetten om over de kiesdrempel te geraken is ook waar, als je inderdaad ziet wie en wat allemaal de N-VA voor "Partij(en) Eigenbelangen" heeft verlaten.
Als de VU-kiezers uit het verleden goed hebben opgelet de voorbije twee jaar zullen ze tot de vaststelling komen dat hun Vlaamse stem alleen een goede stem is bij de N-VA.

Bon
2 januari 2003, 11:17
Ik denk dat je dat goed ziet, Stijn. Moest Spirit nu alleen naar de verkiezingen gaan, dan was er geen probleem. Maar dat kartel met die Belgicisten van de SP.A kan 'n Vlaamsgezinde toch moeilijk vertrouwen, vind ik. Zeker als je ziet hoe Paars-groen bezig is (Die senaat, niet splitsen van Brussel-Halle-Vilvoorde, die Brusselse rechters, enz...) en d�*n met zo'n kartel afkomen... Dus, als spirit het laat afweten, waar moet 'n linkse vlaamsgezinde dan naartoe :?: :?: :?:

Als jou definitie van 'links' "alles moet gratis op kosten van de ander" is, dan kunnen ze alleen terecht bij de rode Belgicisten van SP.A-RIT.
In het andere geval is de N-VA de beste keuze. Ook de N-VA zal snel leren uit het voorbije jaar, en vooral ook een sociale rechtvaardige Vlaamse politiek voorstaan, in het belang van zes miljoen Vlamingen.

torvicx
2 januari 2003, 20:40
Pas maar op dat jullie niet eindigen zoals Piano die als ex-vlaamsnationalist verbitterd-hatelijk spuwt in de beker waar hij uit gedronken heeft......