bgf324
29 maart 2010, 11:43
bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=KG2O5EH8
De Lijn vraagt buschauffeur om blog te censureren
Een buschauffeur die een online dagboek bijhield, is door de directie van De Lijn op het matje geroepen.
‘Vandaag heb ik alweer een rustige en mooie dienst mogen doen. Beide ritten verliepen min of meer op tijd. De eerste rit was wel drukker dan de tweede omdat er schoolkinderen op zaten, maar de rittijden waren goed te doen.'
Zo klonken tot voor kort de ervaringen van een Vlaams-Brabantse buschauffeur van DeLijn. Tot voor kort, want de blog in kwestie hield deze week op te bestaan.
‘De chauffeur is gestopt onder druk van zijn chefs', vertelt een collega. ‘Het wordt blijkbaar weer gevaarlijk om vrijuit je mening te zeggen via blogs. Eind 2009 heeft de MIVB ook al een chauffeur gevraagd om zijn blog te verwijderen, omdat hij er een filmpje plaatste over hoe de klanten ons dagelijks afblaffen.'
De blogger in kwestie wil niet reageren. De vervoersmaatschappij zelf bevestigt dat de man op het matje werd geroepen. ‘We hebben hem niet gedwongen om te stoppen met bloggen, maar hebben hem gevraagd om alles duidelijk te kaderen', zegt Karen Vandenplas van De Lijn Vlaams-Brabant.
‘We kunnen ermee leven dat de blog vermeldt dat een rit niet perfect is verlopen, maar we vragen toch een gepaste loyaliteit ten opzichte van de reizigers en van het bedrijf. Het was bovendien niet de eerste keer dat we hem hebben geroepen. Er staan zeker ook positieve dingen op de blog, maar we lazen er ook interne werkdocumenten en ongepaste commentaren over onze reizigers. Dat is niet de bedoeling.'
Waarop de blogger besloot om zijn dagboek stop te zetten, tot grote ongerustheid van andere bloggende buschauffeurs. ‘Er gebeurt dikwijls iets waar ik graag over zou schrijven, maar ik durf alleen nog neutrale berichtjes te posten', klinkt het bij verschillende chauffeurs met een weblog.
‘Wij hebben hier zeker geen Big Brother zitten om die blogs op te volgen, maar we hebben wel een internetpolicy', zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. ‘Natuurlijk mag je een blog hebben, maar je mag niet bijten in de hand die je voedt.'
Met de tussenkomst van deze week balanceert de vervoersmaatschappij op het randje van de wetten over arbeidsrecht, zegt professor Roger Blanpain. ‘Je mag je eigen ding doen in je privéleven, zolang je de belangen van de werkgever niet schaadt. Het is aan De Lijn om te bewijzen dat het gaat om uitlatingen die de arbeidsverhouding moeilijk maken of de werkgever in een kwaad daglicht stellen. Er moet een duidelijke lijn worden getrokken, anders mag niemand nog spreken.'
‘Een bank mag een bediende buitenzetten als die steelt, want dat schaadt het vertrouwen van de klanten. Beledigende uitspraken over passagiers zijn dus ook op het randje, want die kunnen het imago van de bus als veilig en aangenaam vervoermiddel beschadigen. Ik zou de chauffeur voorzichtigheid aanraden, maar hij had zeker nog over andere zaken mogen schrijven.'
Gestapo-praktijken bij De Lijn!
Alles wat niet in het plaatje past van 'de bus is het ideale vervoersmiddel' moet er uit! Kritiek wordt nie aanvaardt!
Ik ken de persoon in kwestie. Een mens die nooit iemand kwaad zou doen!
Er zijn nog chauffeurs die blogs bijhouden en vaker nog kritischer zijn tegenover de politiek en de sfeer van/bij De Lijn. Deze blog die van het net gehaald is is echter de grootste en had na een dik jaar de kaap van 100.000 bezoekers al gehaald!
De Lijn vraagt buschauffeur om blog te censureren
Een buschauffeur die een online dagboek bijhield, is door de directie van De Lijn op het matje geroepen.
‘Vandaag heb ik alweer een rustige en mooie dienst mogen doen. Beide ritten verliepen min of meer op tijd. De eerste rit was wel drukker dan de tweede omdat er schoolkinderen op zaten, maar de rittijden waren goed te doen.'
Zo klonken tot voor kort de ervaringen van een Vlaams-Brabantse buschauffeur van DeLijn. Tot voor kort, want de blog in kwestie hield deze week op te bestaan.
‘De chauffeur is gestopt onder druk van zijn chefs', vertelt een collega. ‘Het wordt blijkbaar weer gevaarlijk om vrijuit je mening te zeggen via blogs. Eind 2009 heeft de MIVB ook al een chauffeur gevraagd om zijn blog te verwijderen, omdat hij er een filmpje plaatste over hoe de klanten ons dagelijks afblaffen.'
De blogger in kwestie wil niet reageren. De vervoersmaatschappij zelf bevestigt dat de man op het matje werd geroepen. ‘We hebben hem niet gedwongen om te stoppen met bloggen, maar hebben hem gevraagd om alles duidelijk te kaderen', zegt Karen Vandenplas van De Lijn Vlaams-Brabant.
‘We kunnen ermee leven dat de blog vermeldt dat een rit niet perfect is verlopen, maar we vragen toch een gepaste loyaliteit ten opzichte van de reizigers en van het bedrijf. Het was bovendien niet de eerste keer dat we hem hebben geroepen. Er staan zeker ook positieve dingen op de blog, maar we lazen er ook interne werkdocumenten en ongepaste commentaren over onze reizigers. Dat is niet de bedoeling.'
Waarop de blogger besloot om zijn dagboek stop te zetten, tot grote ongerustheid van andere bloggende buschauffeurs. ‘Er gebeurt dikwijls iets waar ik graag over zou schrijven, maar ik durf alleen nog neutrale berichtjes te posten', klinkt het bij verschillende chauffeurs met een weblog.
‘Wij hebben hier zeker geen Big Brother zitten om die blogs op te volgen, maar we hebben wel een internetpolicy', zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. ‘Natuurlijk mag je een blog hebben, maar je mag niet bijten in de hand die je voedt.'
Met de tussenkomst van deze week balanceert de vervoersmaatschappij op het randje van de wetten over arbeidsrecht, zegt professor Roger Blanpain. ‘Je mag je eigen ding doen in je privéleven, zolang je de belangen van de werkgever niet schaadt. Het is aan De Lijn om te bewijzen dat het gaat om uitlatingen die de arbeidsverhouding moeilijk maken of de werkgever in een kwaad daglicht stellen. Er moet een duidelijke lijn worden getrokken, anders mag niemand nog spreken.'
‘Een bank mag een bediende buitenzetten als die steelt, want dat schaadt het vertrouwen van de klanten. Beledigende uitspraken over passagiers zijn dus ook op het randje, want die kunnen het imago van de bus als veilig en aangenaam vervoermiddel beschadigen. Ik zou de chauffeur voorzichtigheid aanraden, maar hij had zeker nog over andere zaken mogen schrijven.'
Gestapo-praktijken bij De Lijn!
Alles wat niet in het plaatje past van 'de bus is het ideale vervoersmiddel' moet er uit! Kritiek wordt nie aanvaardt!
Ik ken de persoon in kwestie. Een mens die nooit iemand kwaad zou doen!
Er zijn nog chauffeurs die blogs bijhouden en vaker nog kritischer zijn tegenover de politiek en de sfeer van/bij De Lijn. Deze blog die van het net gehaald is is echter de grootste en had na een dik jaar de kaap van 100.000 bezoekers al gehaald!