PDA

View Full Version : Verkiezingen???


Drut
13 mei 2010, 10:35
Wat ik van geen enkele politieker tot nog toe gehoord heb, is hoe ze de verkiezingen rechtsgeldig gaan maken. Staan ze misschien boven de wet?
Waarom zouden we dan gaan stemmen, de uitslag zal toch voor de rechtbank aangevochten worden. Dus, laat niet met je voeten spelen en ga niet stemmen!
Trouwens, op personen stemmen heeft toch geen enkel nut. De partijtop beslist toch eenzijdig wie er op welk plaatsje mag gaan zitten. Waarom dan nog personen op lijsten plaatsen, men kan beter enkel de partij op de stembrief zetten. Kunnen ze naderhand zelf uitvechten wie er mag gaan zetelen. Zijn we meteen af van al die vervelende borden langs de weg en dit komt uiteindelijk ook ten goede aan de belastingbetaler. Kan er iets nuttigs gedaan worden met het geld dat elke Belg moet afdragen aan de politiek.
Misschien is het zelfs beter dat elke partij een bepaald bedrag krijgt, waar ze hun mandatarissen zelf mee moeten betalen. De partij draagt dan zelf op voor het loon van de mensen in de verschillende kamers. dit zou dan zelfs tot gevolg hebben dat die mensen ook eens iets gaan presteren, in plaats van enkel maar op te dagen op die dagen dat er stemmingen zijn in de kamers.
Kunnen ze eindelijk eens een oplossing zoeken voor dringende problemen, zoals de oplossing voor de Antwerpse ring, de werkloosheid, etc.

omaplop
13 mei 2010, 11:25
Er zal nog veel gepalaberd worden over de rechtsgeldigheid NA de verkiezingen.

Ik zie het zo al : NVA wordt de grootste partij en de anderen zullen meteen de rechtsgeldigheid betwisten.

fonne
14 mei 2010, 09:54
Wat ik van geen enkele politieker tot nog toe gehoord heb, is hoe ze de verkiezingen rechtsgeldig gaan maken. Staan ze misschien boven de wet?
Waarom zouden we dan gaan stemmen, de uitslag zal toch voor de rechtbank aangevochten worden. Dus, laat niet met je voeten spelen en ga niet stemmen!


Voor de politiekers is de uitleg gemakkelijk: de grondwet bepaalt dat de kamers zelf de geloofsbrieven van de nieuwe parlementariers onderzoeken. Het parlement keurt zichzelf goed! Natuurlijk gaan een paar partijen daar wat heibel over maken. Maar als de N-VA echt een forse winst haalt gaan ze dat ook niet weggooien, en blijft alleen het VB over om wat wind te maken.

Maar daarna komen natuurlijk de rechtbanken in het spel, raad van state en grondwettelijk hof. Iedereen die kan aantonen dat hij ergens schade geleden heeft door de onwettelijke manier om de verkiezingen te organizeren volgens een wet waarvan cruciale onderdelen vernietigd zijn kan naar de rechter trekken. Benieuwd wat daar gaat uit komen.

Steben
14 mei 2010, 09:56
Vraag me wel af hoe je een rechtsgeldig argument naar voren kunt werpen dat je "schade" hebt.

fonne
14 mei 2010, 10:30
Vraag me wel af hoe je een rechtsgeldig argument naar voren kunt werpen dat je "schade" hebt.

Ja, dat is aan de rechters om uit te maken. En et rechters in Belgiƫ weet je nooit.
Toen het grondwettelijk hof de klachten tegen de wet behandelde probeerde Verhofstadt ook te argumenteren dat de indieners van de klachten geen direct belang konden aantonen bij hun argumenten en het hof de klachten dus maar blauw-blauw moest laten.
Het grondwettelijk hof heeft Verhofstadt toen wel kurkdroog met de grond gelijk gemaakt.

Scherven A. Mok
14 mei 2010, 10:34
Illegaal is legaal geworden in de politiek en de economie. Enkel de gewone brave mens kan nog de wet overtreden. De grootste varkens staan boven de wet. Sinds we weten dat we eigenlijk allemaal dieren zijn en de mens daar niet hemelsver boven prijkt zijn de machtigen animal farm gaan verwerkelijken.

grhluna
14 mei 2010, 13:50
ik vrees dat de echte leiders niet in de politiek zitten