PDA

View Full Version : Referendum


armando
15 mei 2010, 18:28
Ik beschouw de volgende verkiezingen als een referendum.

de keuze gaat tussen :

1. statusquo : belgisch federalisme

2. confederalisme

3. Seperatisme

Mijn keuze gaat uit naar punt 3

speurneus
15 mei 2010, 18:36
Ik beschouw de volgende verkiezingen als een referendum.

de keuze gaat tussen :

1. statusquo : belgisch federalisme

2. confederalisme

3. Seperatisme

Mijn keuze gaat uit naar punt 3
Als ik me niet vergis staat:
-SPA voor 1
-VLD voor 1
-Groen vr. 1
-CD&V tussen 1 & 2
-NVA voor 2
-VB voor 3

Xenophon
15 mei 2010, 18:46
Als ik me niet vergis staat:
-SPA voor 1
-VLD voor 1
-Groen vr. 1
-CD&V tussen 1 & 2
-NVA voor 2
-VB voor 3

Laat dat "& 2" er maar af bij de CD&V.

En zet er bij NVA "& 3" maar bij vermits bij confederalisme het om onafhankelijke staten handeld. Geen confederalisme voor Vlaanderen dus zonder separatisme.

Robinus V
15 mei 2010, 18:53
De mogelijkheden 'unitaire staat' en 'samenvoegen met andere staten' ontbreken.

Xenophon
15 mei 2010, 18:55
De mogelijkheden 'unitaire staat' en 'samenvoegen met andere staten' ontbreken.

Misschien wilden ze de poll niet te surrealistisch maken.

Robinus V
15 mei 2010, 18:57
Misschien wilden ze de poll niet te surrealistisch maken.

Zonder standpunt in te nemen: N-VA wil toch ook een betere samenwerking van Europa?

Pericles
15 mei 2010, 19:01
Zonder standpunt in te nemen: N-VA wil toch ook een betere samenwerking van Europa?

Europa staat op instorten. Als het er op aankomt is het toch ieder voor zich; dat is het laatste anderhalf jaar voldoende gebleken.

Robinus V
15 mei 2010, 19:07
Europa staat op instorten. Als het er op aankomt is het toch ieder voor zich; dat is het laatste anderhalf jaar voldoende gebleken.

En dat willen N-VA en anderen nu net niet. Ik ben geen N-VA-stemmer, ik mag ook niet stemmen, maar dat standpunt deel ik met ze.

Robinus V
15 mei 2010, 19:15
Als ik me niet vergis staat:
-SPA voor 1
-VLD voor 1
-Groen vr. 1
-CD&V tussen 1 & 2
-NVA voor 2
-VB voor 3

En LDD? En PVDA+? En LSP? En Belg. Alliantie? En Vrijheid? En RESPECT? En CAP? En VCD? En BUB? En PP? En PvdD? En Volksraadpartij?

Van sommigen onder hen ben ik wel niet zeker of ze aan deze federale verkiezingen zullen deelnemen. Toch is het 5-12% van de geldig stemmende bevolking die genegeerd wordt.

Geert C
15 mei 2010, 19:22
Als ik me niet vergis staat:
-SPA voor 1
-VLD voor 1
-Groen vr. 1
-CD&V tussen 1 & 2
-NVA voor 2
-VB voor 3
VLD is ook voorstander van een confederaal model, alleen bedoelen zij daar iets heel anders mee dan N-VA. ;-)

Edit: Oh ja, status quo en federalisme is niet hetzelfde, je kan ook voor een hervormd federaal model kiezen (zie ook: het "confederalisme" van de VLD).

Xenophon
15 mei 2010, 19:31
Zonder standpunt in te nemen: N-VA wil toch ook een betere samenwerking van Europa?

Ja, dan worden we allemaal vrienden en dan zullen we het nationaal belang opzij zetten.

Als er dan in de toekomst de volgende "GM" voorvalt dan wil iedereen dat GM zijn deuren sluit bij hen.

"Laat de fabrieken in Belgie maar open", zal Duitsland dan zeggen, "sluit de Duitse fabrieken maar".
"Neen!" Roepen de Belgische europarlementsleden dan boos. "Sluit de Belgische!"

Dat wordt werkelijk een mooie wereld. Als er dan investeerders in Wallonie willen investeren dan zeggen de Walen, "doe dat liever toch in Vlaanderen".

Jaja.

Xenophon
15 mei 2010, 19:33
VLD is ook voorstander van een confederaal model, alleen bedoelen zij daar iets heel anders mee dan N-VA. ;-)

Edit: Oh ja, status quo en federalisme is niet hetzelfde, je kan ook voor een hervormd federaal model kiezen (zie ook: het "confederalisme" van de VLD).

En het "samenwerkingsfederalisme", of is dat nu voorbij? :)

Geert C
15 mei 2010, 19:34
En het "samenwerkingsfederalisme", of is dat nu voorbij? :)
Hebben we dat ooit gehad dan? :?

Enfin, om on-topic te blijven, mijn persoonlijke voorkeur: 1, 3 en 2. Confederalisme is echt de slechtst denkbare staatsvorm.

EddyBal
15 mei 2010, 21:24
En LDD? En PVDA+? En LSP? En Belg. Alliantie? En Vrijheid? En RESPECT? En CAP? En VCD? En BUB? En PP? En PvdD? En Volksraadpartij?

Van sommigen onder hen ben ik wel niet zeker of ze aan deze federale verkiezingen zullen deelnemen. Toch is het 5-12% van de geldig stemmende bevolking die genegeerd wordt.

LDD, PVDA+, LSP doen mee, de rest niet. CAP heeft alleen een Senaatslijst. Check het hier:

http://www.verkiezingssite.be/lijsten/

Zonder afbreuk te doen aan de waarde van de kleine partijen, moeten we toch stellen dat voor het maken van een beleid, ze totaal van geen tel zijn. Gewoon te klein.

Garry
15 mei 2010, 21:28
Laat dat "& 2" er maar af bij de CD&V.

En zet er bij NVA "& 3" maar bij vermits bij confederalisme het om onafhankelijke staten handeld. Geen confederalisme voor Vlaanderen dus zonder separatisme.Ik hoop dat je mag gelijk hebben, maar ik geloof er geen moer van.:-(

Xenophon
16 mei 2010, 00:04
Ik hoop dat je mag gelijk hebben, maar ik geloof er geen moer van.:-(

BDW gaat met Bracke alles regelen, samen gaan ze stap voor stap - door te onderhandelen, het land afbreken en redden tegelijkertijd.

Allemaal NVA stemmen dus, ze gaan onderhandelen met de Walen om een vette vis in de pan te krijgen.

De NVA, de beslissingen, de communicatie, het wordt hoe langer hoe neurotischer. Ik hoop voor hen dat het gaat duren maar ik vrees dat de tegengestelde krachten binnenin bij de minste spanning van buiten af de zaak gaan laten uiteen springen.

Garry
16 mei 2010, 00:35
BDW gaat met Bracke alles regelen, samen gaan ze stap voor stap - door te onderhandelen, het land afbreken en redden tegelijkertijd.

Allemaal NVA stemmen dus, ze gaan onderhandelen met de Walen om een vette vis in de pan te krijgen.

De NVA, de beslissingen, de communicatie, het wordt hoe langer hoe neurotischer. Ik hoop voor hen dat het gaat duren maar ik vrees dat de tegengestelde krachten binnenin bij de minste spanning van buiten af de zaak gaan laten uiteen springen.En de simpele Vlaamse zielen die zich hebben laten wijsmaken dat NVA stemmen beter is dan VB, omdat VB stemmen een verloren stem zou zijn, zijn er weer eens aan voor de moeite.

Inderdaad is iedere stem voor het VB een verloren stem. Een verloren stem voor het Belgicisme.

sperma
16 oktober 2010, 11:34
ka da:?

brother paul
16 oktober 2010, 11:43
Als ik me niet vergis staat:
-SPA voor 1
-VLD voor 1
-Groen vr. 1
-CD&V tussen 1 & 2
-NVA voor 2
-VB voor 3

volgens mij is VLD voor 2, maar met overleg aan de andere kant, niet in de strot rammen...

EddyBal
16 oktober 2010, 14:19
En LDD? En PVDA+? En LSP? En Belg. Alliantie? En Vrijheid? En RESPECT? En CAP? En VCD? En BUB? En PP? En PvdD? En Volksraadpartij?

Van sommigen onder hen ben ik wel niet zeker of ze aan deze federale verkiezingen zullen deelnemen. Toch is het 5-12% van de geldig stemmende bevolking die genegeerd wordt.

Toen het VB de grootste partij in Vlaanderen waren, werden die doodgewoon genegeerd. Dus die prutspartijen negeren is van een veel kleinere orde. Aan hen om zich aanlokkelijk te maken voor de kiezer.

Hollander
16 oktober 2010, 14:25
Ja, dan worden we allemaal vrienden en dan zullen we het nationaal belang opzij zetten.

Als er dan in de toekomst de volgende "GM" voorvalt dan wil iedereen dat GM zijn deuren sluit bij hen.

"Laat de fabrieken in Belgie maar open", zal Duitsland dan zeggen, "sluit de Duitse fabrieken maar".
"Neen!" Roepen de Belgische europarlementsleden dan boos. "Sluit de Belgische!"

Dat wordt werkelijk een mooie wereld. Als er dan investeerders in Wallonie willen investeren dan zeggen de Walen, "doe dat liever toch in Vlaanderen".

Jaja.

:lol: