PDA

View Full Version : Provocatie Milquet ivm taalwet


BHV
28 mei 2010, 09:06
Zo dat is duidelijk!

Na de openhartigheid van BDW kon Milquet niet achterblijven. Het is ook duidelijk dat de franstaligen weer over de modaliteiten gaan onderhandelen.

Een Vlaamse cordon rond cDH!

Steben
28 mei 2010, 09:07
Milquet doet gewoon al jaren mee om de eerste premier van de staat Wallonië te worden.

BHV
28 mei 2010, 09:09
Milquet doet gewoon al jaren mee om de eerste premier van de staat Wallonië te worden.

Mijn punt is dat typetjes als Vanhengel nu ook maar eens moeten oproepen om cDH uit te sluiten.

Steben
28 mei 2010, 09:11
Mijn punt is dat typetjes als Vanhengel nu ook maar eens moeten oproepen om cDH uit te sluiten.

A nee he. Vanhengel eet van het Belgicistische banket.

vlijmscherp
28 mei 2010, 09:14
A nee he. Vanhengel eet van het Belgicistische banket.

en Vanhengel zal met plezier een uitbreiding van Brussel goedkeuren.

Vette Pois(s)on
28 mei 2010, 09:37
en Vanhengel zal met plezier een uitbreiding van Brussel goedkeuren.

Die valse adder kan niks anders dan gal spuwen met zijn geniepige oogsjes.

Zijn rekeningen kloppen niet en een ander moet er maar voor opdraaien.

Gwyndion
28 mei 2010, 09:45
Op zich snap ik hun logica "Meerderheid Franstalig => Aansluiten bij Wallonië" maar men negeert de reden waarom dit zo is...

EddyBal
28 mei 2010, 09:52
Op zich snap ik hun logica "Meerderheid Franstalig => Aansluiten bij Wallonië" maar men negeert de reden waarom dit zo is...

Wel, de Walen legden toch zo graag een cordon rond het VB nietwaar? Wel, de Vlamingen hebben hun cordon rond brussel. Geen corridor... ;)

frank1234
28 mei 2010, 09:57
Op zich snap ik hun logica "Meerderheid Franstalig => Aansluiten bij Wallonië" maar men negeert de reden waarom dit zo is...

dus van op t moment dat er in een gemeente bvb +50% turken wonen, gemeente aansluiten bij Turkije?

Txiki
28 mei 2010, 09:58
Waarover gaat dit nu eigenlijk?

Fieseler
28 mei 2010, 10:00
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.

Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

EddyBal
28 mei 2010, 10:01
Zo dat is duidelijk!

Na de openhartigheid van BDW kon Milquet niet achterblijven. Het is ook duidelijk dat de franstaligen weer over de modaliteiten gaan onderhandelen.

Een Vlaamse cordon rond cDH!

Ik snap eigenlijk niet goed hoe DOM dat mens kan zijn. Allemaal koren op de molen van het NVA. Het is welkom hoor, maar HOE DOM kan je zijn? MEER mensen zullen een signaal willen geven dat dit ongehoord is en ontoelaatbaar.

Hoe meer schuim op hun lippen, hoe straffer de uitspraken, hoe sterker de NVA en het VB worden. Er zijn er nog wel die traditioneel stemmen, maar velen zijn al wel tot de jaren van verstand gekomen hoor.

BHV
28 mei 2010, 10:03
dus van op t moment dat er in een gemeente bvb +50% turken wonen, gemeente aansluiten bij Turkije?
... en bij bvb +50% Afghanen, gemeente aansluiten bij Afghanistan? Dat zou gemakkelijk zijn voor onze troepen. Dan kan Pieter de Crimi hen hier inzetten.

EddyBal
28 mei 2010, 10:04
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.

Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

:lol:
WIJ niet: de traditionele partijen! Die zijn zo dom om cordons toe te laten rond de groootste partijen = veel kiezers.

BHV
28 mei 2010, 10:06
Ik snap eigenlijk niet goed hoe DOM dat mens kan zijn. Allemaal koren op de molen van het NVA. Het is welkom hoor, maar HOE DOM kan je zijn? MEER mensen zullen een signaal willen geven dat dit ongehoord is en ontoelaatbaar.


NVA en CD&V op weg naar een nieuw kartel of geheime afspraak?

Txiki
28 mei 2010, 10:07
Uiteindelijk is dat een verkiezingsshow, he. Milquet probeert daar gewoon wat stemmen af te pitsen van MR en FDF. Meer is daar niet aan. Laat u toch zo snel niet provoceren, mannekes.

BHV
28 mei 2010, 10:10
Uiteindelijk is dat een verkiezingsshow, he. Milquet probeert daar gewoon wat stemmen af te pitsen van MR en FDF. Meer is daar niet aan. Laat u toch zo snel niet provoceren, mannekes.

Strategie. Bij een elke scheet in een fles roepen de franstaligen moord en brand. . Laten wij nu ook van een provocatie spreken en verontwaardigd zijn. Doe niet zo braaf en verstandelijk. Emoties of z'n zuiders hebben wij nodig.

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:11
Uiteindelijk is dat een verkiezingsshow, he. Milquet probeert daar gewoon wat stemmen af te pitsen van MR en FDF. Meer is daar niet aan. Laat u toch zo snel niet provoceren, mannekes.

dat is ook waar.

maar de Franstalige partijen kunnen nu echt niet meer terug hoor, ze kunnen het nooit van hun leven uitleggen dat ze Brussel niet uitgebreid hebben, dat zou gewoon politieke zelfmoord betekenen.

Txiki
28 mei 2010, 10:13
Strategie. Bij een elke scheet in een fles roepen de franstaligen moord en brand. Laten wij nu ook van een provocatie spreken en verontwaardigd zijn. Doe niet zo braaf en verstandelijk. Emoties of z'n zuiders hebben wij nodig.

Dat moet ge tegen Txiki komen zeggen :-o

Maar nee, lach daar gewoon mee en herhaal zelf een stevige boodschap: Waalse vrienden, laten we scheiden. Punt.

Txiki
28 mei 2010, 10:14
dat is ook waar.

maar de Franstalige partijen kunnen nu echt niet meer terug hoor, ze kunnen het nooit van hun leven uitleggen dat ze Brussel niet uitgebreid hebben, dat zou gewoon politieke zelfmoord betekenen.

Ja, ok. Dat is dan hun probleem.

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:15
Ja, ok. Dat is dan hun probleem.

uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Vlaamse partijen
geen uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Franstalige partijen

wie gaat er eerst toegeven, denk je?

Vette Pois(s)on
28 mei 2010, 10:16
uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Vlaamse partijen
geen uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Franstalige partijen

wie gaat er eerst toegeven, denk je?

Doel blijft tot het verdwijnt.

Txiki
28 mei 2010, 10:17
uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Vlaamse partijen
geen uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Franstalige partijen

wie gaat er eerst toegeven, denk je?

La manipulation du peuple, tiens. 8-)

Fieseler
28 mei 2010, 10:22
:lol:
WIJ niet: de traditionele partijen! Die zijn zo dom om cordons toe te laten rond de groootste partijen = veel kiezers.

Het is aandoenlijk te moeten vaststellen dat u , samen met mezelf, toch wil opkomen voor "ons volk".

Maar laat ons eens eerlijk zijn: wie stemt er op de traditionele partijen?
Een meerderheid.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=4775163&postcount=552

Bijgevolg mag ik tot op de dag van vandaag gerust verklaren: "de Vlaming is een laf en achterlijk boerke".

Felix (be)
28 mei 2010, 10:30
Als de Vlaamse kiezer blijft stemmen voor de pappers-en-nathouders,
zullen die er waarschijnlijk sneller uit zijn dan sommigen denken.
Citaatje uit een interview met Milquet in de Vif (http://levif.rnews.be/fr/news/actualite/belgique/joelle-milquet-elargir-bruxelles-c-est-une-necessite-geopolitique/article-1194728216294.htm) van een paar weken geleden:

Lors d'un face-�*-face avec Steven Vanackere, dans l'hebdomadaire Knack, vous aviez déclaré en substance : « La réforme de l'Etat, �* nous deux, on pourrait la négocier en un week-end. »

Tout est prêt !
...
en ce qui concerne les transferts de compétences, beaucoup de choses sont déj�* préparées.

EddyBal
28 mei 2010, 10:35
Als de Vlaamse kiezer blijft stemmen voor de pappers-en-nathouders,
zullen die er waarschijnlijk sneller uit zijn dan sommigen denken.
Citaatje uit een interview met Milquet in de Vif (http://levif.rnews.be/fr/news/actualite/belgique/joelle-milquet-elargir-bruxelles-c-est-une-necessite-geopolitique/article-1194728216294.htm) van een paar weken geleden:

Ach, een lachertje. Hoeveel % vertegenwoordigen die? Heel ver af van 2/3 meerderheid en 50% per taalgebied, nietwaar?

En al eens goed het nieuws gevolgd? De ene partij wil al Vlaamser zijn dan de andere. De schrik zit erin!

Gwyndion
28 mei 2010, 10:36
Frank ik heb niet gezegd dat ik het eens ben met hun logica en dat is inderdaad een van mijn tegenwerpingen. We moeten ook zo schreeuwen dat dit een onaanvaardbare provocatie is zoals zij elke zoveel weken doen.

an1958
28 mei 2010, 10:41
Ja, ok. Dat is dan hun probleem.





Er is gewoon ook niets om uit te leggen...maar ja,breng ze dat maar eens aan hun verstand.
Veel geblaat,en weinig wol,dat zijn de fanatieke Franstaligen...Zo kennen we ze.
Maar ga daar je slaap maar niet voor laten,zou ik zeggen...;-);-);-);-);-);-);-)

Wiley E Coyote
28 mei 2010, 10:42
Geen enkele Vlaamse partij - zelfs Groen! niet - is bereid om aan de taalgrens te morrellen. Te meer daar alle Vlaamse partijen weten dat dat het precedent schaapt en men binnen tien jaar ook Dilbeek, Overijse enz opeist (de natte droom van maingain). Sommige Brusselaars zoals Smet, Vanacker of Vanengel zouden dit misschien wel zien zitten maar die wegen niet op hun partij.

Ik ben het echter met Milquet eens dat de faciliteiten een sociologische vergissing waren... maar dan wel van de Vlamingen. Want daardoor werd de kans geboden een sluipend gif te introduceren uin Vlaanderen.

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:46
Geen enkele Vlaamse partij - zelfs Groen! niet - is bereid om aan de taalgrens te morrellen. Te meer daar alle Vlaamse partijen weten dat dat het precedent schaapt en men binnen tien jaar ook Dilbeek, Overijse enz opeist (de natte droom van maingain). Sommige Brusselaars zoals Smet, Vanacker of Vanengel zouden dit misschien wel zien zitten maar die wegen niet op hun partij.

Ik ben het echter met Milquet eens dat de faciliteiten een sociologische vergissing waren... maar dan wel van de Vlamingen. Want daardoor werd de kans geboden een sluipend gif te introduceren uin Vlaanderen.

op dit moment is idd geen enkele Vlaamse partij daartoe bereid.

maar we zullen de onderhandelingen afwachten, ofwel zal Brussel uitbreiden ofwel zal de Franstalige Gemeenschap in geheel Vlaams-Brabant verregaande bevoegdheden krijgen (plan Dehaene). ik weet zelf niet wat nu juist het ergste is.

Felix (be)
28 mei 2010, 10:51
Ach, een lachertje. Hoeveel % vertegenwoordigen die? Heel ver af van 2/3 meerderheid en 50% per taalgebied, nietwaar?

En al eens goed het nieuws gevolgd? De ene partij wil al Vlaamser zijn dan de andere. De schrik zit erin!
Oranje+Rood+Groen zal er sneller uit zijn dan menigeen denkt,
al dan niet (passief) gesteund door blauw.
De schrik zit er mss in bij de Vlaamse versies van die partijen,
maar zodra die de vertrouwde geur van de macht opsnuiven,
is er geen houden meer aan.

Goede handtekening trouwens!

Wiley E Coyote
28 mei 2010, 10:52
op dit moment is idd geen enkele Vlaamse partij daartoe bereid.

maar we zullen de onderhandelingen afwachten, ofwel zal Brussel uitbreiden ofwel zal de Franstalige Gemeenschap in geheel Vlaams-Brabant verregaande bevoegdheden krijgen (plan Dehaene). ik weet zelf niet wat nu juist het ergste is.

Beiden zouden even erg zijn... 't is kiezen tussen de pest en de cholera. Grondgebied afstaan is een no paseran maar het territorialiteitsprincipe overboord gooien even zeer.

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:53
Beiden zouden even erg zijn... 't is kiezen tussen de pest en de cholera. Grondgebied afstaan is een no paseran maar het territorialiteitsprincipe overboord gooien even zeer.

het laatste werd wel voorgesteld door zowel Verhofstadt (het voorstel dat Spirit heeft verworpen) en nu door Dehaene (wat veel te weinig was voor de Franstaligen).

fox
28 mei 2010, 10:53
Milquet blijft vasthouden aan haar discours en ze handelt er ook steeds naar. Je kan daar enkel respect voor op brengen. Aan de andere kant zat daar een tjeef uit Kortrijk zich volkomen belachelijk te maken door te stellen dat ze het communautair hard zullen spelen en inzetten op confederalisme. Het ongelofelijke van de zaak is dat er nog mensen gaan intrappen ook.

EddyBal
28 mei 2010, 10:54
uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Vlaamse partijen
geen uitbreiding van Brussel: politieke zelfmoord voor de Franstalige partijen

wie gaat er eerst toegeven, denk je?

Ik weet wel heel zeker dat de Vlaamse partijen NIET toegeven deze keer. Geen corridor! Je mag me hier op pakken na de (eventuele) regeringsvorming.

Wiley E Coyote
28 mei 2010, 10:55
het laatste werd wel voorgesteld door zowel Verhofstadt (het voorstel dat Spirit heeft verworpen) en nu door Dehaene (wat veel te weinig was voor de Franstaligen).

Spijtig genoeg is dat iets wat ongeloofelijk veel schade zou berrokkenen. om van het territorialiteitsprincipe af te stappen moet men gelukkig wel de grondwet wijzigen... dat kan dus niet bij bijzondere wet. En ik geloof niet dat die artikelen voor herziening vatbaar zijn...

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:55
Ik weet wel heel zeker dat de Vlaamse partijen NIET toegeven deze keer. Geen corridor! Je mag me hier op pakken na de (eventuele) regeringsvorming.

zou kunnen, maar dat betekent dan wel dat de Franstalige Gemeenschap bevoegdheden gaat krijgen op Vlaams grondgebied.

EddyBal
28 mei 2010, 10:56
het laatste werd wel voorgesteld door zowel Verhofstadt (het voorstel dat Spirit heeft verworpen) en nu door Dehaene (wat veel te weinig was voor de Franstaligen).

BRON (nota Dehaene) ?

vlijmscherp
28 mei 2010, 10:57
Spijtig genoeg is dat iets wat ongeloofelijk veel schade zou berrokkenen. om van het territorialiteitsprincipe af te stappen moet men gelukkig wel de grondwet wijzigen... dat kan dus niet bij bijzondere wet. En ik geloof niet dat die artikelen voor herziening vatbaar zijn...

het zal in het voorstel van Dehaene, dus ik ga er vanuit dat het er wel zal bijzitten zeker?

Wiley E Coyote
28 mei 2010, 10:59
Ik denk het niet want doordat Reynders en co weer eens dwars lagen is slechts een beperkte lijst van grondwetsartikelen vatbaar voor herziening goedgekeurd geraakt... de lijst van 2007.

EddyBal
28 mei 2010, 10:59
zou kunnen, maar dat betekent dan wel dat de Franstalige Gemeenschap bevoegdheden gaat krijgen op Vlaams grondgebied.

NO PASARAN ;)

Compromissen in die aard zullen er niet komen. Hoe gaan de Vlaamse partijen dat verkopen?

Eén ding niet vergeten. De Franstaligen willen iets EXTRA, de Vlamingen willen gewoon de wet toepassen.
Alles wat de Franstaligen zullen kunnen bekomen is uitstel van executie, maar dat zal niet voor lang zijn.

stropke
28 mei 2010, 11:01
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.

Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

De waarheid kan zeer doen.
Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Zo het mes is er eens goe ingezet.
Tijd voor een hoognodige mentaliteitsverandering. Miss kunne we iets leren op da gebied van de "Ollander" mee zijn grote bek en van de Feyenoord slogan: geen woorden, maar daden.
Fieseler ge slaat de nagel op de kop en ik heb die grote bek ook moeten leren, heeft wel lang geduurd maar toch.
Die deemoedige neerbuigende houding zit erin bij jullie vlamingen, zei een nederlandse collega.
Op dat gebied ben ik wel een beetje verhollandst.

vlijmscherp
28 mei 2010, 11:05
BRON (nota Dehaene) ?

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=JF2P5VRI&kanaalid=467

Een voor de Vlamingen moeilijk verteerbaar element is voorts dat Vlaanderen de voogdij verliest over de zes faciliteitengemeenten.

Het inschrijvingsrecht wordt gebetonneerd. In de zes faciliteitengemeenten krijgen Franstaligen een ‘inschrijvingsrecht' om in Brussel te stemmen. Dat zou daar in sommige voorstellen ‘voor eens en voor altijd' gegarandeerd worden. In andere gemeenten uit de Vlaamse Rand zou het inschrijvingsrecht uitdoven.


Volgens Le Soir ligt ook op tafel dat de Franse Gemeenschap zeggenschap krijgt over de inspectie van de Franstalige scholen in de Rand.


en als uitsmijter:
Op vraag van de Franstaligen zouden de taalwetten worden versoepeld voor sommige administratieve en politiefuncties in Brussel. Er wordt geknaagd aan de tweetaligheid van de Brusselse ambtenaren.

giserke
28 mei 2010, 11:05
NVA en CD&V op weg naar een nieuw kartel of geheime afspraak?

We gaan toch geen kartel maken met kleinere partijen? :lol:

EddyBal
28 mei 2010, 11:05
Oranje+Rood+Groen zal er sneller uit zijn dan menigeen denkt,
al dan niet (passief) gesteund door blauw.
De schrik zit er mss in bij de Vlaamse versies van die partijen,
maar zodra die de vertrouwde geur van de macht opsnuiven,
is er geen houden meer aan.

Toch zal het deze keer anders zijn. Geen enkele Vlaamse partij zal nadelen voor Vlaanderen accepteren. Ze hebben nu wel door dat ze daardoor hun doodvonnis tekenen. Daarvoor zijn er teveel vlottende kiezers en ouderen (traditionele stemmers) vallen af door dood te gaan...
Al wat kan gebeuren is dat er GEEN staatshervorming komt omdat de crisis zo erg zal worden dat er idd echt een regering nodig is om ergens in te grijpen. En of de Koning deze keer oren gaat vinden die hem willen volgen, is zeer de vraag.

Goede handtekening trouwens!
Dank U ;) Ik vind liever zelf wat uit dan ergens een quote op te pikken ;)

EddyBal
28 mei 2010, 11:09
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=JF2P5VRI&kanaalid=467

en als uitsmijter:

Dank je maar eigenlijk zijn dat geruchten. Het is een interpretatie van de kranten van wat de interpretatie is van diegenen die de info doorspeelden. JIJ zou dat moeten weten...

Ik wacht nog altijd op de publicatie van de nota Dehaene.

vlijmscherp
28 mei 2010, 11:11
Dank je maar eigenlijk zijn dat geruchten. Het is een interpretatie van de kranten van wat de interpretatie is van diegenen die de info doorspeelden. JIJ zou dat moeten weten...

Ik wacht nog altijd op de publicatie van de nota Dehaene.

ja ok, maar een onderhandelde oplossing voor BHV houdt altijd toegevingen in.

maw, ofwel zal Brussel uitbreiden ofwel krijgen de Franstaligen bevoegdheden op Vlaams grondgebied "om de rechten van de Franstaligen in Vlaanderen te waarborgen".

dat van die voogdij over de faciliteitengemeentes zou er zeker doorkomen, had ik begrepen.

EddyBal
28 mei 2010, 11:11
We gaan toch geen kartel maken met kleinere partijen? :lol:

Ach, waarom niet? Maar dan met NVA als de baas. Kunnen ze langzaam maar zeker de CD&V opnemen en hun sociale netwerken overnemen. En de Belgicisten buitengooien.

Felix (be)
28 mei 2010, 11:11
Toch zal het deze keer anders zijn. Geen enkele Vlaamse partij zal nadelen voor Vlaanderen accepteren. Ze hebben nu wel door dat ze daardoor hun doodvonnis tekenen. Daarvoor zijn er teveel vlottende kiezers en ouderen (traditionele stemmers) vallen af door dood te gaan...
Al wat kan gebeuren is dat er GEEN staatshervorming komt omdat de crisis zo erg zal worden dat er idd echt een regering nodig is om ergens in te grijpen. En of de Koning deze keer oren gaat vinden die hem willen volgen, is zeer de vraag.
...

Zelfs als je gelooft dat die partijen beseffen dat ze zo hun achterban zouden schofferen,
is een stem voor een V-partij de enige juiste stem.

De regimepers zal de Vlaamse pappen-en-nathouden-partijen
sowieso ruimhartig de "nodige" hand- en spandiensten leveren.

EddyBal
28 mei 2010, 11:13
ja ok, maar een onderhandelde oplossing voor BHV houdt altijd toegevingen in.

maw, ofwel zal Brussel uitbreiden ofwel krijgen de Franstaligen bevoegdheden op Vlaams grondgebied "om de rechten van de Franstaligen in Vlaanderen te waarborgen".

dat van die voogdij over de faciliteitengemeentes zou er zeker doorkomen, had ik begrepen.

Er zal NIKS komen van wat je hier stelt. De "toegevingen" zullen in het geheel van de staatshervorming zitten, NIET in BHV.

WAT zou kunnen : in ruil voor de betonnering van inschrijvingsrecht, kunnen de fasciliteiten uitdovend worden gemaakt. Dan hebben ze tijd om te verhuizen of aan te passen... Dat maakt dat inschrijvingsrecht een lege doos ;)

vlijmscherp
28 mei 2010, 11:16
Er zal NIKS komen van wat je hier stelt. De "toegevingen" zullen in het geheel van de staatshervorming zitten, NIET in BHV.

WAT zou kunnen : in ruil voor de betonnering van inschrijvingsrecht, kunnen de fasciliteiten uitdovend worden gemaakt. Dan hebben ze tijd om te verhuizen of aan te passen...

je vergeet toch wat zaken.

voor de Franstaligen is het 2x NON: geen splitsing van BHV en geen staatshervorming.

maw, voor hun is een staatshervorming zeker geen toegeving voor de splitsing van BHV, integendeel zelf. ook voor een staatshervorming zullen er toegevingen van Vlaanderen moeten komen.

niet vergeten ze zijn "demandeurs de rien".

EddyBal
28 mei 2010, 11:18
Nog een commentaartje terzijde:

HOE zou Mulquet de taalgrens willen aanpassen? De artikelen daarvoor zijn NIET goedgekeurd. Men moet dus eerst een regering vormen, die dan opgeven na de juiste artikelen voor verandering vatbaar te maken en opnieuw naar de kiezer gaan?
DAT zal nogal een bom geven!

fox
28 mei 2010, 11:20
Toch zal het deze keer anders zijn. Geen enkele Vlaamse partij zal nadelen voor Vlaanderen accepteren.


Hahahahaha. Natuurlijk wel. CD&V op kop want ze zullen electoraal amper afgestraft worden.

Gwyndion
28 mei 2010, 11:22
Als ze dat doen dan zou een score van 30%+ voor de NV-A niet onrealistisch zijn. Het VB zou zijn kiezers dan het beste ook oproepen om voor de NV-A te stemmen om 1 groot blok te hebben.

Felix (be)
28 mei 2010, 11:22
Nog een commentaartje terzijde:

HOE zou Mulquet de taalgrens willen aanpassen? De artikelen daarvoor zijn NIET goedgekeurd. Men moet dus eerst een regering vormen, die dan opgeven na de juiste artikelen voor verandering vatbaar te maken en opnieuw naar de kiezer gaan?
DAT zal nogal een bom geven!
Niet te veel Vlaamse eisen ivm BHV inwilligen
en zoveel mogelijk status-quo
is voor haar al een eerste stap.
Is gewoon een bijkomend onderhandelingsdreigement of "argument".

De Verfransing in BHV gaat dan onverminderd ongehinderd door.

EddyBal
28 mei 2010, 11:23
je vergeet toch wat zaken.

voor de Franstaligen is het 2x NON: geen splitsing van BHV en geen staatshervorming.

maw, voor hun is een staatshervorming zeker geen toegeving voor de splitsing van BHV, integendeel zelf. ook voor een staatshervorming zullen er toegevingen van Vlaanderen moeten komen.

niet vergeten ze zijn "demandeurs de rien".

Je vergeet : ze zijn demandeur de Belgique. Als ze niet toegeven barst België, net DAT wat ze willen vermijden... Nu kunnen ze nog wat van de sociale zekerheid redden. Als het barst, hebben ze NIKS meer... Ze spelen poker en bluffen er op los, maar als de kaarten op tafel komen zal je zien dat ze met een mislukte straat staan tegenover een full house.

EddyBal
28 mei 2010, 11:25
Niet te veel Vlaamse eisen ivm BHV inwilligen
en zoveel mogelijk status-quo
is voor haar al een eerste stap.
Is gewoon een bijkomend onderhandelingsdreigement of "argument".

De Verfransing in BHV gaat dan onverminderd ongehinderd door.

Geen enkele partij (ook niet de sossen en de groenen) stappen in een regering zonder eerst een oplossing voor BHV.

Felix (be)
28 mei 2010, 11:27
Geen enkele partij (ook niet de sossen en de groenen) stappen in een regering zonder eerst een oplossing voor BHV.
Oplossing is een zeer rekbaar begrip.
Nogmaals: de regimepers enz.

De enige juiste stem is een stem voor een V-partij.

EddyBal
28 mei 2010, 11:34
Oplossing is een zeer rekbaar begrip.
Nogmaals: de regimepers enz.

De enige juiste stem is een stem voor een V-partij.

MIJ moet je dat niet vertellen. De grootste affiches van de NVA: DRIE hangen er aan mijn vensters. 6 kleinere, en er komen er nog 2 bij... Het ziet er hier uit alsof de NVA hier zijn hoofdkwartier heeft :lol:

Firestone
28 mei 2010, 11:49
op dit moment is idd geen enkele Vlaamse partij daartoe bereid.

maar we zullen de onderhandelingen afwachten, ofwel zal Brussel uitbreiden ofwel zal de Franstalige Gemeenschap in geheel Vlaams-Brabant verregaande bevoegdheden krijgen (plan Dehaene). ik weet zelf niet wat nu juist het ergste is.De Franstalige Gemeenschap in geheel Vlaams-Brabant verregaande bevoegdheden geven is het domste wat men kan doen.

Daarom verkies ik een beperkte uitbreiding van Brussel gekoppeld met een afschaffing van de faciliteiten elders.

De partijen langs beide kanten denken dat zoiets politieke zelfmoord is. N�* de verkiezingen hebben we echter 4 jaar zonder nationale of regionale verkiezingen. Politici met k....n aan hun lijf moeten het maar aandurven onmiddellijk na de verkiezingen radikale oplossingen door te drukken.

Troost je, het zal niet gebeuren.

vlijmscherp
28 mei 2010, 12:02
De Franstalige Gemeenschap in geheel Vlaams-Brabant verregaande bevoegdheden geven is het domste wat men kan doen.

Daarom verkies ik een beperkte uitbreiding van Brussel gekoppeld met een afschaffing van de faciliteiten elders.

De partijen langs beide kanten denken dat zoiets politieke zelfmoord is. N�* de verkiezingen hebben we echter 4 jaar zonder nationale of regionale verkiezingen. Politici met k....n aan hun lijf moeten het maar aandurven onmiddellijk na de verkiezingen radikale oplossingen door te drukken.

Troost je, het zal niet gebeuren.

het probleem van die beperkte uitbreiding is dat je de deur open zet voor verdere uitbreidingen. maw, nu een kleine uitbreiding betekent een grote uitbreiding binnen 10-20 jaar.

een afschaffing van de faciliteiten zal er trouwens sowieso niet doorkomen.

Firestone
28 mei 2010, 12:39
het probleem van die beperkte uitbreiding is dat je de deur open zet voor verdere uitbreidingen. maw, nu een kleine uitbreiding betekent een grote uitbreiding binnen 10-20 jaar.De kans dat de franstaligen binnen 10-20 jaar een nieuwe uitbreiding eisen lijkt me net groter met de halfslachtige oplossingen �* la Dehaene.
Je zou kunnen zeggen dat in "mijn" voorstel (eigenlijk dat van Vermeersch) we de faciliteiten afkopen met een beperkte uitbreiding.
Als we Dehaene's oplossing toepassen krijgen de franstaligen nieuwe pasmunt voor binnen 10-20 jaar.

een afschaffing van de faciliteiten zal er trouwens sowieso niet doorkomen.Dat is inderdaad taboe voor de franstaligen. Grotere taboes werden in de geschiedenis al doorbroken.

vlijmscherp
28 mei 2010, 12:47
De kans dat de franstaligen binnen 10-20 jaar een nieuwe uitbreiding eisen lijkt me net groter met de halfslachtige oplossingen �* la Dehaene.
Je zou kunnen zeggen dat in "mijn" voorstel (eigenlijk dat van Vermeersch) we de faciliteiten afkopen met een beperkte uitbreiding.
Als we Dehaene's oplossing toepassen krijgen de franstaligen nieuwe pasmunt voor binnen 10-20 jaar.

goed, maar dat kan je dus ook bereiken door het splitsingsvoorstel van de Vlaamse partijen hé. trouwens, welke faciliteitengemeentes ga je overhevelen en welke niet? en wat doe je met de faciliteitengemeentes die niet aan Brussel grenzen?


Dat is inderdaad taboe voor de franstaligen. Grotere taboes werden in de geschiedenis al doorbroken.

mja, ik zie echt niet in hoe ze dat gaan uitleggen aan de Franstaligen hoor.

net zomin dat ik inzie hoe de Vlaamse partijen een uitbreiding van Brussel gaan uitleggen.

EddyBal
28 mei 2010, 12:48
Declerck zei: "stop met proberen te praten over de aanpassing van de grenzen en bevoegdheden want dat werkt niet meer. We moeten NU gaan voor andere oplossingen...

Firestone
28 mei 2010, 12:54
goed, maar dat kan je dus ook bereiken door het splitsingsvoorstel van de Vlaamse partijen hé. trouwens, welke faciliteitengemeentes ga je overhevelen en welke niet? en wat doe je met de faciliteitengemeentes die niet aan Brussel grenzen?Een referendum misschien?
Het Vlaams splitsingsvoorstel is eenzijdig en maakt geen komaf met de faciliteiten. Wellicht kunnen ze het na alle alarmbellen ed wel doordrukken, maar je weet hoe het in de politiek gaat: een prijs betaal je op één of andere wijze altijd.
Persoonlijk vind ik voor de rest dat alle faciliteiten op de Nederlands/Franse taalgrens afgeschaft moeten worden.

mja, ik zie echt niet in hoe ze dat gaan uitleggen aan de Franstaligen hoor.

net zomin dat ik inzie hoe de Vlaamse partijen een uitbreiding van Brussel gaan uitleggen.Politieke moed.
Partijen hebben in het verleden nooit problemen gehad om belastingsverhogingen ed uit te leggen.

Anna List
28 mei 2010, 13:00
De kans dat de franstaligen binnen 10-20 jaar een nieuwe uitbreiding eisen lijkt me net groter met de halfslachtige oplossingen �* la Dehaene.
Je zou kunnen zeggen dat in "mijn" voorstel (eigenlijk dat van Vermeersch) we de faciliteiten afkopen met een beperkte uitbreiding.
Als we Dehaene's oplossing toepassen krijgen de franstaligen nieuwe pasmunt voor binnen 10-20 jaar.

Dat is inderdaad taboe voor de franstaligen. Grotere taboes werden in de geschiedenis al doorbroken.

het lijkt mij logischer het uitdoven van de faciliteiten 'af te kopen' met een erkenning van de Franstaligen als minderheid in Vlaanderen.

gebiedsafstand als gevolg van migratie lijkt me niet zo logich als principe.

maw ook als 100% van die gemeentes Franstalig wordt, het blijven Vlaamse gemeentes

Vlamingen moeten er dan maar mee leren leven dat Vlaanderen nooit eentalig Nederlands zal zijn, geen probleem daar. Franstaligen moeten ermee leren leven dat de grenzen vastliggen.

vlijmscherp
28 mei 2010, 13:04
Een referendum misschien?
Het Vlaams splitsingsvoorstel is eenzijdig en maakt geen komaf met de faciliteiten. Wellicht kunnen ze het na alle alarmbellen ed wel doordrukken, maar je weet hoe het in de politiek gaat: een prijs betaal je op één of andere wijze altijd.
Persoonlijk vind ik voor de rest dat alle faciliteiten op de Nederlands/Franse taalgrens afgeschaft moeten worden.


met referenda hebben we in dit land geen al te goede herinneringen. het gaat trouwens sowieso de polarisatie serieus voeden.



Politieke moed.
Partijen hebben in het verleden nooit problemen gehad om belastingsverhogingen ed uit te leggen.

voor de faciliteiten af te schaffen moeten eerst die artikels ter wijziging goedgekeurd worden, net zoals de uitbreiding van Brussel. maw, deze zaken kunnen pas na nieuwe verkiezingen goedgekeurd worden.
welke partij zie jij haar eigen decimering organiseren?

Zwartengeel
28 mei 2010, 13:05
Het Vlaams splitsingsvoorstel is eenzijdig en maakt geen komaf met de faciliteiten. Wellicht kunnen ze het na alle alarmbellen ed wel doordrukken, maar je weet hoe het in de politiek gaat: een prijs betaal je op één of andere wijze altijd.
Persoonlijk vind ik voor de rest dat alle faciliteiten op de Nederlands/Franse taalgrens afgeschaft moeten worden.


Het probleem zijn niet de faciliteiten an sich, maar het feit dat men ze niet wil naleven. In dit opzicht biedt het afschaffen van de faciliteiten nog steeds geen enkele garantie op communautaire rust. Mocht er ooit in een gemeente zonder faciliteiten een Franstalige meerderheid ontstaan, dan kan men daar immers even goed een loopje beginnen nemen met de taalwetten.

Firestone
28 mei 2010, 13:09
het lijkt mij logischer het uitdoven van de faciliteiten 'af te kopen' met een erkenning van de Franstaligen als minderheid in Vlaanderen.

gebiedsafstand als gevolg van migratie lijkt me niet zo logich als principe.

maw ook als 100% van die gemeentes Franstalig wordt, het blijven Vlaamse gemeentes

Vlamingen moeten er dan maar mee leren leven dat Vlaanderen nooit eentalig Nederlands zal zijn, geen probleem daar. Franstaligen moeten ermee leren leven dat de grenzen vastliggen.Wel, voor mij mag dat ook. Ik zal niet beginnen zeuren over welke precieze rechten die Franstalige minderheid in Vlaanderen al dan niet krijgt. Anderen daarentegen ...
Ik vrees dat we dan weer eens vertrokken zijn ... :?

Firestone
28 mei 2010, 13:10
met referenda hebben we in dit land geen al te goede herinneringen. het gaat trouwens sowieso de polarisatie serieus voeden.Nu ja, met die polarisatie zit het nu ook al goed.

voor de faciliteiten af te schaffen moeten eerst die artikels ter wijziging goedgekeurd worden, net zoals de uitbreiding van Brussel. maw, deze zaken kunnen pas na nieuwe verkiezingen goedgekeurd worden.
welke partij zie jij haar eigen decimering organiseren?Een moedige partij.
Nogmaals, de politici hebben blijkbaar niet de minste moeite onpopulaire maatregelen door te drukken als de economische toestand dat volgens hen vereist.

Firestone
28 mei 2010, 13:14
Het probleem zijn niet de faciliteiten an sich, maar het feit dat men ze niet wil naleven. In dit opzicht biedt het afschaffen van de faciliteiten nog steeds geen enkele garantie op communautaire rust. Mocht er ooit in een gemeente zonder faciliteiten een Franstalige meerderheid ontstaan, dan kan men daar immers even goed een loopje beginnen nemen met de taalwetten.Wetten kan je altijd niet-naleven, dat klopt.
Maar als de grenzen vastliggen, er geen pasmunt meer is (geen BHV te splitsen, geen faciliteiten met modaliteiten waar men eindeloos mee kan spelen, een degelijke (con)federale structuur), dan zal de provinciale overheid (Vlaams Brabant in dit geval) de stoute gemeenten op het matje kunnnen roepen zoals voor elke andere overtreding.

k9
28 mei 2010, 13:21
het lijkt mij logischer het uitdoven van de faciliteiten 'af te kopen' met een erkenning van de Franstaligen als minderheid in Vlaanderen.

gebiedsafstand als gevolg van migratie lijkt me niet zo logich als principe.

maw ook als 100% van die gemeentes Franstalig wordt, het blijven Vlaamse gemeentes

Vlamingen moeten er dan maar mee leren leven dat Vlaanderen nooit eentalig Nederlands zal zijn, geen probleem daar. Franstaligen moeten ermee leren leven dat de grenzen vastliggen.


Juist wat is het probleem met faciliteiten aan te bieden aan de bevolking? Waarom zo dogmatisch eisen dat elkeen in vlaanderen perfect nederlands moet spreken. Integreren is zoveel meer dand e taal en zeker in de huidige samenleving is dat soms heel oudbollig.

EddyBal
28 mei 2010, 13:33
Juist wat is het probleem met faciliteiten aan te bieden aan de bevolking? Waarom zo dogmatisch eisen dat elkeen in vlaanderen perfect nederlands moet spreken. Integreren is zoveel meer dand e taal en zeker in de huidige samenleving is dat soms heel oudbollig.

Integreren is idd veel meer dan de taal ALLEEN. Maar het begint wel met de taal. Hoe ga je integreren als je je niet eens verstaanbaar kunt maken? En niemand vraagt perfectie.

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 13:33
Vlamingen moeten er dan maar mee leren leven dat Vlaanderen nooit eentalig Nederlands zal zijn, geen probleem daar. Franstaligen moeten ermee leren leven dat de grenzen vastliggen.

WAT?? Daar draait het juist om. De enige mogelijke toegeving voor mijn part is inschrijvingsrecht in Brussel, zoals dat in Voeren bestaat. Als ze er moeite voor moeten doen, zal het langzaam uitdoven. Zo werken die dingen.

Zwartengeel
28 mei 2010, 14:00
WAT?? Daar draait het juist om. De enige mogelijke toegeving voor mijn part is inschrijvingsrecht in Brussel, zoals dat in Voeren bestaat. Als ze er moeite voor moeten doen, zal het langzaam uitdoven. Zo werken die dingen.

Het is juist die houding die de Franstaligen sterkt in hun expansionisme. Als de Vlamingen zelf vinden dat Vlaanderen enkel het gebied is waar er Nederlands gesproken wordt, is het maar logisch dat demografische evoluties op die manier voor sommigen aanleiding geven om de bestaande grenzen in vraag te stellen. Die houding was misschien goed in de negentiende eeuw, toen het Nederlands nog moest vechten voor zijn erkenning binnen België, maar nu riskeert dit ons enkel maar meer grondgebied te kosten. Bovendien, homogeen eentalige staten zijn in Europa sowieso, op Portugal en IJsland na, onbestaand. Het kan zelfs als argument gebruikt worden om Brussel uiteindelijk aan de kant van Vlaanderen te krijgen.

EddyBal
28 mei 2010, 14:22
Het is juist die houding die de Franstaligen sterkt in hun expansionisme. Als de Vlamingen zelf vinden dat Vlaanderen enkel het gebied is waar er Nederlands gesproken wordt, is het maar logisch dat demografische evoluties op die manier voor sommigen aanleiding geven om de bestaande grenzen in vraag te stellen. Die houding was misschien goed in de negentiende eeuw, toen het Nederlands nog moest vechten voor zijn erkenning binnen België, maar nu riskeert dit ons enkel maar meer grondgebied te kosten. Bovendien, homogeen eentalige staten zijn in Europa sowieso, op Portugal en IJsland na, onbestaand. Het kan zelfs als argument gebruikt worden om Brussel uiteindelijk aan de kant van Vlaanderen te krijgen.

Wel, draai dat eens om en stel dat eens aan de Franstaligen voor? Je gaat van een kale reis thuiskomen. Het Franse taalgebied wordt koste wat kost beschermd, inkrimpen kan niet, toegevingen kunnen niet, alleen uitbreiding is mogelijk...
Dream on!

EddyBal
28 mei 2010, 14:28
http://forum.politics.be/showpost.php?p=2997054&postcount=14

Nog steeds actueel!

Torkilson
28 mei 2010, 14:32
In de geschiedenis is het nog voorgevallen dat een volk een ander onder druk zette om inlijving bij het eigen gebied te bekomen. Het ging hier om het nationaal-socialistische Duitsland dat Sudetenland wou inlijven bij het eigen rijk. Ook hier werd de minderheid (van Duitssprekend) zogezegd onderdrukt, tot Hitler kwam ingrijpen. Dit vertelt ons veel over de principes die bepaalde partijen aanhangen, me dunkt.

Milquets houding is gewoon een onderdeel van een agressief beleid dat niet onderdoet voor dat van een zekere Schicklgruber in de jaren '30. Als wij dit toestaan komt er toch een volgende eis, tot Vlaanderen niet meer bestaat en Kardinaal Mercier zijn zin heeft gekregen.

Anna List
28 mei 2010, 14:36
Het is juist die houding die de Franstaligen sterkt in hun expansionisme. Als de Vlamingen zelf vinden dat Vlaanderen enkel het gebied is waar er Nederlands gesproken wordt, is het maar logisch dat demografische evoluties op die manier voor sommigen aanleiding geven om de bestaande grenzen in vraag te stellen. Die houding was misschien goed in de negentiende eeuw, toen het Nederlands nog moest vechten voor zijn erkenning binnen België, maar nu riskeert dit ons enkel maar meer grondgebied te kosten. Bovendien, homogeen eentalige staten zijn in Europa sowieso, op Portugal en IJsland na, onbestaand. Het kan zelfs als argument gebruikt worden om Brussel uiteindelijk aan de kant van Vlaanderen te krijgen.

²
Franstaligen moeten dan idd beseffen dat ze Brussel kwijt zijn, ook al blijft Brussel franstalig, het ligt in en maakt deel uit van Vlaanderen

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 14:39
Het is juist die houding die de Franstaligen sterkt in hun expansionisme. Als de Vlamingen zelf vinden dat Vlaanderen enkel het gebied is waar er Nederlands gesproken wordt, is het maar logisch dat demografische evoluties op die manier voor sommigen aanleiding geven om de bestaande grenzen in vraag te stellen. Die houding was misschien goed in de negentiende eeuw, toen het Nederlands nog moest vechten voor zijn erkenning binnen België, maar nu riskeert dit ons enkel maar meer grondgebied te kosten. Bovendien, homogeen eentalige staten zijn in Europa sowieso, op Portugal en IJsland na, onbestaand. Het kan zelfs als argument gebruikt worden om Brussel uiteindelijk aan de kant van Vlaanderen te krijgen.

Het hele idee van Vlaanderen en de Vlaamse Beweging is net dat op zijn grondgebied enkel Nederlands de officiële taal is. Of er nu 10.000, 100.000, of voor mijn part 5 miljoen 'Franstaligen' in Vlaanderen wonen maakt geen ruk uit, net zoals het aantal mensen dat thuis Arabisch of Berbers spreekt volledig irrelevant is. Het allerlaatste wat ik van plan ben is om die bourgeois-franskiljonse kolonisten nog eens te gaan belonen voor hun arrogante schijthouding. Dat is niet de boodschap die we moeten uitsturen. Als die gemeenten verfranst kunnen worden, kunnen ze evengoed vernederlandst worden, zoals het geval is in Voeren. Si vous n'aimez pas la Flandre, quittez-la.

Expansionisme? Waar is Vlaanderen bang voor? Laat ze maar proberen.

Txiki
28 mei 2010, 14:40
²
Franstaligen moeten dan idd beseffen dat ze Brussel kwijt zijn, ook al blijft Brussel franstalig, het ligt in en maakt deel uit van Vlaanderen

Ze hebben Brussel nooit gehad.

Torkilson
28 mei 2010, 14:43
Gaan we het dan voortaan Broekzele noemen :?:

Anna List
28 mei 2010, 14:44
Gaan we het dan voortaan Broekzele noemen :?:

gewoon Bruxelles zal volstaan.

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 14:44
Brussel is binnen een decennium een post-apocalyptisch wasteland. Waarom denk je dat de FDF'ers zo dringend Lebensraum nodig hebben? Die stad zal ooit nog smeken om bij Vlaanderen te mogen horen.

Rogge
28 mei 2010, 14:45
Het is juist die houding die de Franstaligen sterkt in hun expansionisme. Als de Vlamingen zelf vinden dat Vlaanderen enkel het gebied is waar er Nederlands gesproken wordt, is het maar logisch dat demografische evoluties op die manier voor sommigen aanleiding geven om de bestaande grenzen in vraag te stellen. Die houding was misschien goed in de negentiende eeuw, toen het Nederlands nog moest vechten voor zijn erkenning binnen België, maar nu riskeert dit ons enkel maar meer grondgebied te kosten. Bovendien, homogeen eentalige staten zijn in Europa sowieso, op Portugal en IJsland na, onbestaand. Het kan zelfs als argument gebruikt worden om Brussel uiteindelijk aan de kant van Vlaanderen te krijgen.

Dan zou je dus een tweetalig Vlaanderen krijgen. Als omslag kan dat tellen...

Wat primeert eigenlijk? Onafhankelijkheid om puur institutionele redenen, of linguïstische integriteit?

Ik opteer voor het laatste.

BHV
28 mei 2010, 14:45
Mevrouw Non,

indien U de taalgrens in vraag stelt, dan heb ik de eer de grendelwet met alarmbelprocedures etc. in vraag te stellen.

mvg (met vlaamse groeten)

BHV

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 14:53
Dan zou je dus een tweetalig Vlaanderen krijgen. Als omslag kan dat tellen...

Wat primeert eigenlijk? Onafhankelijkheid om puur institutionele redenen, of linguïstische integriteit?

Ik opteer voor het laatste.

²

Hoewel Vlaamse onafhankelijkheid natuurlijk de beste garantie is voor linguïstische integriteit.

Txiki
28 mei 2010, 14:53
Ik ben eigenlijk ferm geboeid door de term "sociologische vergissing" en vraag me af wanneer iets als dusdanig bestempeld kan worden. Aan welke criteria moet iets voldoen om een "sociologische vergissing" te zijn? Of nee, de eerste vraag is: "wat is een sociologische vergissing"? Is het mogelijk dat de oprichting van de Belgische staat ook een sociologische vergissing kan zijn? Ik vraag het me af.

Dus, als een Milquet afkomt met zo'n term, zouden de Vlaamse politici en journalisten eerst moeten vragen wat die betekent. En dan met tegenvoorbeelden afkomen. Is BHV een sociologische vergissing? Is het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een sociologische vergissing? Is de inlijving van de Oostkantons bij de Belgische staat een sociologische vergissing? En ga zo maar door, he.

vlijmscherp
28 mei 2010, 14:54
Dan zou je dus een tweetalig Vlaanderen krijgen. Als omslag kan dat tellen...

Wat primeert eigenlijk? Onafhankelijkheid om puur institutionele redenen, of linguïstische integriteit?

Ik opteer voor het laatste.

dus ofwel ééntalig onafhankelijk Vlaanderen ofwel geen onafhankelijk Vlaanderen?

wat bedoel jij met ééntaligheid? moet iedereen dan verplicht Nederlands spreken, ook thuis?

Txiki
28 mei 2010, 14:56
Dan zou je dus een tweetalig Vlaanderen krijgen. Als omslag kan dat tellen...

Wat primeert eigenlijk? Onafhankelijkheid om puur institutionele redenen, of linguïstische integriteit?

Ik opteer voor het laatste.

Beide hangen samen. Alleen is het in eerste instantie uitermate belangrijk een afgebakend territorium te hebben waaraan niemand kan raken zonder oorlogsverklaring. De linguïstische integriteit is dan weer gelinkt met een proces dat jaren kan duren. De franstaligen in Vlaanderen zullen niet van de ene dag op de andere van taal veranderen. Hun achterkleinkinderen, of de kinderen van die achterkleinkinderen, wellicht wel. Korter gezegd: territoriale integriteit kan vandaag al, linguïstische integriteit heeft decennia nodig.

Torkilson
28 mei 2010, 14:56
Eentaligheid in het bestuur lijkt mij toch ook aangewezen, anders moet ge de nazistische of Stalinistische cultuur gaan volgen. Thuis doet ieder wat hij/zij wil, in het openbaar is het een teken van respect de plaatselijke voertaal te gebruiken in het contact met anderen.

Txiki
28 mei 2010, 14:57
Eentaligheid in het bestuur lijkt mij toch ook aangewezen, anders moet ge de nazistische of Stalinistische cultuur gaan volgen. Thuis doet ieder wat hij/zij wil, in het openbaar is het een teken van respect de plaatselijke voertaal te gebruiken in het contact met anderen.

Wat bedoel je daarmee?

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 15:00
Thuis doet ieder wat hij/zij wil, in het openbaar is het een teken van respect de plaatselijke voertaal te gebruiken in het contact met anderen.

Zo is dat, en daarom maakt het niets uit wat het percentage Franstaligen is in een bepaalde gemeente. Thuis spreekt iedereen wat hij wil, zolang het Nederlands maar de officiële taal is. En het mogen dan Vlamingenhatende, schuimbekkende FDF'ers zijn, maar hun kinderen, kleinkinderen of desnoods hun achterkleinkinderen zullen Vlamingen zijn - net zoals zij vroeger van Vlaamse kinderen FDF'ers hebben gemaakt.

Torkilson
28 mei 2010, 15:09
Txiki,

Ik bedoelde daarmee, dat ge dan mensen hun persoonlijke leven moet gaan controleren, dat deden de Nazi's en Stalin evengoed. Ik denk echter dat we het eens zijn over dit onderwerp maar het alleen anders verwoorden. We mogen gerust opleggen dat de voertaal Nederlands is, de eerste generatie zal misschien nooit helemaal Vlaams zijn , de volgende zullen dat wel zijn. Ik denk dat dat uw redenering volgt van territoriale integriteit en linguïstische integriteit.

Vlaanderen Boven,

Helemaal akkoord!

Txiki
28 mei 2010, 15:11
Txiki,

Ik bedoelde daarmee, dat ge dan mensen hun persoonlijke leven moet gaan controleren, dat deden de Nazi's en Stalin evengoed. Ik denk echter dat we het eens zijn over dit onderwerp maar het alleen anders verwoorden. We mogen gerust opleggen dat de voertaal Nederlands is, de eerste generatie zal misschien nooit helemaal Vlaams zijn , de volgende zullen dat wel zijn. Ik denk dat dat uw redenering volgt van territoriale integriteit en linguïstische integriteit.

Vlaanderen Boven,

Helemaal akkoord!

Ah, taalrepressie op z'n Franco's. Zeg dat dan ;-)

Tommm
28 mei 2010, 15:16
Of Vlamingen kunnen naar Brussel verhuizen ipv er over te zeuren dat het Franstalig is? Verandering komt door acties mensen, niet door er over te lullen. Maar dat willen Vlamingen niet, zelfs niet met subsidies... Dus eigen schuld, niet?

Torkilson
28 mei 2010, 15:16
Bedoelt ge wat ik voorstel? ik vind dat namelijk nauwelijks repressie, gewoon het Nederlands als bestuurstaal gebruiken.

Of gaat het over mijn antwoord op uw vraag?

fonne
28 mei 2010, 15:22
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.

Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

Inderdaad, tijd dat we de riek bovenhalen en al die vuile walebeesten van ons erf jagen, liefst na een goede doop in de mesthoop. In welk ander land ter wereld bepalen de beesten eigenlijk wat de boer te doen en te laten heeft op zijn erf?

EddyBal
28 mei 2010, 15:25
dus ofwel ééntalig onafhankelijk Vlaanderen ofwel geen onafhankelijk Vlaanderen?

wat bedoel jij met ééntaligheid? moet iedereen dan verplicht Nederlands spreken, ook thuis?

:lol: We hangen overal zwartgele microfoontjes :lol:

Thuis en op straat spreek je wat je wil. Wil je ergens bediend worden, spreek je de taal waarin men u kan bedienen.

fox
28 mei 2010, 15:25
Declerck zei: "stop met proberen te praten over de aanpassing van de grenzen en bevoegdheden want dat werkt niet meer. We moeten NU gaan voor andere oplossingen...


Declerck is een Tjeef. Tjeeven zijn ultravlaams in de weken net voor verkiezen. Daarna kieperen ze alles wat ze gezegd hebben in de vuilbak waarna ze aan tafel gaan zitten met de franstaligen waarbij ze bereid zijn om alles te slikken om toch maar te kunnen regeren.

Ik had gedacht dat daar maar weinig mensen zouden intrappen, maar u bewijst het tegendeel.

fonne
28 mei 2010, 15:27
Uiteindelijk is dat een verkiezingsshow, he. Milquet probeert daar gewoon wat stemmen af te pitsen van MR en FDF. Meer is daar niet aan. Laat u toch zo snel niet provoceren, mannekes.

Sorry, maar jowelleke heeft de drie voorbije jaren duidelijk aangetoond dat ze een "salope dangereuse" is, een gevaarlijkse feeks. Tijd dat we overleggen hoe we dat mens kunnen elimineren.

EddyBal
28 mei 2010, 15:27
Declerck is een Tjeef. Tjeeven zijn ultravlaams in de weken net voor verkiezen. Daarna kieperen ze alles wat ze gezegd hebben in de vuilbak waarna ze aan tafel gaan zitten met de franstaligen waarbij ze bereid zijn om alles te slikken om toch maar te kunnen regeren.

Ik had gedacht dat daar maar weinig mensen zouden intrappen, maar u bewijst het tegendeel.

We zullen zien wie er deze reis zal durven om nog verder de dieperik ingestemd te worden...

Txiki
28 mei 2010, 15:30
Bedoelt ge wat ik voorstel? ik vind dat namelijk nauwelijks repressie, gewoon het Nederlands als bestuurstaal gebruiken.

Of gaat het over mijn antwoord op uw vraag?

Over de eerste zin: "Ik bedoelde daarmee, dat ge dan mensen hun persoonlijke leven moet gaan controleren, dat deden de Nazi's en Stalin evengoed." ;-)

Tommm
28 mei 2010, 15:30
Inderdaad, tijd dat we de riek bovenhalen en al die vuile walebeesten van ons erf jagen, liefst na een goede doop in de mesthoop. In welk ander land ter wereld bepalen de beesten eigenlijk wat de boer te doen en te laten heeft op zijn erf?

Lekker genuanceerd... Ze spreken een andere taal, het is geen andere diersoort. Ja echt, dat is alles, andere taal.

Txiki
28 mei 2010, 15:32
Sorry, maar jowelleke heeft de drie voorbije jaren duidelijk aangetoond dat ze een "salope dangereuse" is, een gevaarlijkse feeks. Tijd dat we overleggen hoe we dat mens kunnen elimineren.

Met dat soort mensen moet ge subtiel de spot drijven. Lach daar mee en negeer hen voor de rest dood. Het is omdat de Vlaamse politici effectief met haar in discussie treden dat ze de kans krijgt haar dwaasheden van de daken te schreeuwen. Soms mag men gerust wat minder hoffelijk zijn, vind ik.

Torkilson
28 mei 2010, 15:32
Andere taal, andere cultuur, andere politieke voorkeur, andere manier van kijken naar migratie,...

Alleen taal? Op welke planeet leeft ge, als ge dat geloofd?

Txiki
28 mei 2010, 15:33
Inderdaad, tijd dat we de riek bovenhalen en al die vuile walebeesten van ons erf jagen, liefst na een goede doop in de mesthoop. In welk ander land ter wereld bepalen de beesten eigenlijk wat de boer te doen en te laten heeft op zijn erf?

:| zal het wat gaan?

fonne
28 mei 2010, 15:34
Het is aandoenlijk te moeten vaststellen dat u , samen met mezelf, toch wil opkomen voor "ons volk".

Maar laat ons eens eerlijk zijn: wie stemt er op de traditionele partijen?
Een meerderheid.

http://forum.politics.be/showpost.php?p=4775163&postcount=552

Bijgevolg mag ik tot op de dag van vandaag gerust verklaren: "de Vlaming is een laf en achterlijk boerke".

Verkiezingen afwachten of er nog een meerderheid zal zijn voor "klassieke" partijen. CD&V: 18% , VLD: 14% , SP.1: 12%, samen 44%.

Maar je hebt gelijk, zolang we ons laf wegsteken voor het ingebeelde gevaar van de vuile walebeest gaan we niets bereiken, tijd om die beesten uit te roeien dus.

Txiki
28 mei 2010, 15:34
Lekker genuanceerd... Ze spreken een andere taal, het is geen andere diersoort. Ja echt, dat is alles, andere taal.

De discussie gaat weer de verkeerde richting op, he. De kern van de zaak is de politieke structuur en de invulling daarvan, niet de opgefokte conflicten tussen mensen.

EddyBal
28 mei 2010, 15:35
Lekker genuanceerd... Ze spreken een andere taal, het is geen andere diersoort. Ja echt, dat is alles, andere taal.

U "vergeet" hier voor het gemak heel even hoe die van de andere taal ONS behandelen...

Txiki
28 mei 2010, 15:37
U "vergeet" hier voor het gemak heel even hoe die van de andere taal ONS behandelen...

Hoe die van de andere taal ons behandelen, is hun zaak. Hoe wij hen behandelen, is onze zaak.

Everytime
28 mei 2010, 15:39
Sorry, maar jowelleke heeft de drie voorbije jaren duidelijk aangetoond dat ze een "salope dangereuse" is, een gevaarlijkse feeks. Tijd dat we overleggen hoe we dat mens kunnen elimineren.

Slecht geslapen vorige nacht?:lol:

Torkilson
28 mei 2010, 15:40
EddyBal

"Die van de andere taal" is een wat generaliserende term die ons niet vooruit helpt. Vlaanderen en Wallonië zouden partners moeten zijn in het gevecht tegen de Bourgeoisie uit Brussel. Degenen die er voordeel bij hebben dat wij op dergelijke manier redeneren zijn dezelfde personen die de Franstalige politieke top uitmaken.
PS, MR, FDF drijven elkaar steeds verder in het verdedigen van die klasse die van België een aanfluiting maakt. Dat ze elkaar opfokken om steeds verder hierin te gaan is juist het grote probleem om tot een verstandige staatshervorming te komen.

Torkilson
28 mei 2010, 15:41
Hoe die van de andere taal ons behandelen, is hun zaak. Hoe wij hen behandelen, is onze zaak.

Ook volledig waar. Om moreel hoogstaand te kunnen zijn moet men immers laaghartige menselijke gevoelens kunnen opzijzetten. Dit is dan weer een eerder filosofische discussie. :-)

fonne
28 mei 2010, 15:42
Nog een commentaartje terzijde:

HOE zou Mulquet de taalgrens willen aanpassen? De artikelen daarvoor zijn NIET goedgekeurd. Men moet dus eerst een regering vormen, die dan opgeven na de juiste artikelen voor verandering vatbaar te maken en opnieuw naar de kiezer gaan?
DAT zal nogal een bom geven!

De taalgrens ligt niet vast in de grondwet. Laat U niet wijsmaken dat de taalgrens op een of andere wijze definitief zou zijn geregeld.


De grenzen van de vier taalgebieden kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan bij een wet, aangenomen met de meerderheid van de stemmen in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.


De franstalige agressie zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen, tenminste als we zo dom zijn weer voor de belgicistische regime-partijen te stemmen.

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 15:42
Met dat soort mensen moet ge subtiel de spot drijven. Lach daar mee en negeer hen voor de rest dood. Het is omdat de Vlaamse politici effectief met haar in discussie treden dat ze de kans krijgt haar dwaasheden van de daken te schreeuwen. Soms mag men gerust wat minder hoffelijk zijn, vind ik.

Ja, precies. Mexico zou ook wel graag willen dat de Verenigde Staten zijn Zuidwestelijke provincies afstaat, maar dat gaat ook nooit gebeuren, hoeveel Mexicanen er ook wonen. En dat is dan nog historisch gezien Mexicaans gebied. Vlaanderen moet gewoon eens wat ballen kweken en zich niets aantrekken van Franstalig geblaat. Op ons grondgebied bepalen wij wat er gebeurt.

Everytime
28 mei 2010, 15:44
Lekker genuanceerd... Ze spreken een andere taal, het is geen andere diersoort. Ja echt, dat is alles, andere taal.

De haat is daar, Tommm, en u kan ze niet schrappen. Ik begrijp uw standpunt maar u moet ook met de realiteit leven.........

fonne
28 mei 2010, 15:45
het probleem van die beperkte uitbreiding is dat je de deur open zet voor verdere uitbreidingen. maw, nu een kleine uitbreiding betekent een grote uitbreiding binnen 10-20 jaar.

een afschaffing van de faciliteiten zal er trouwens sowieso niet doorkomen.

Het volstaat dat de Vlaamse regering zich op dezelfde wijze gedraagt als de Waalse in Komen, en er zijn geen faciliteiten meer. Waarom zouden Vlamingen zich aan een wet moeten houden als de Walen er ongestraft hun gat aan vegen?

Everytime
28 mei 2010, 15:45
Andere taal, andere cultuur, andere politieke voorkeur, andere manier van kijken naar migratie,...

Alleen taal? Op welke planeet leeft ge, als ge dat geloofd?

Inderdaad!

Xenophon
28 mei 2010, 15:46
Ja, precies. Mexico zou ook wel graag willen dat de Verenigde Staten zijn Zuidwestelijke provincies afstaat, maar dat gaat ook nooit gebeuren, hoeveel Mexicanen er ook wonen. En dat is dan nog historisch gezien Mexicaans gebied. Vlaanderen moet gewoon eens wat ballen kweken en zich niets aantrekken van Franstalig geblaat. Op ons grondgebied bepalen wij wat er gebeurt.

Helaas, daar wordt je mee geboren, die kweek je niet.

Ik ken in het buitenland een paar meisjes met grotere ballen dan de gemiddelde Vlaming.

Torkilson
28 mei 2010, 15:47
In Thailand?:-o

EddyBal
28 mei 2010, 15:48
De taalgrens ligt niet vast in de grondwet. Laat U niet wijsmaken dat de taalgrens op een of andere wijze definitief zou zijn geregeld.



De franstalige agressie zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen, tenminste als we zo dom zijn weer voor de belgicistische regime-partijen te stemmen.

Evengoed 2/3 meerderheid nodig. En Welke Vlaamse partijen willen nog méér stemmen verliezen?

Dit keer wordt het een Vlaams NEEN. Waar dat ons zal leiden, valt af te wachten. Het is een pokerspel en WIJ hebben 4 azen... De Vlaamse partijen moeten alleen maar afwachten en hun kaarten niet folden...

fonne
28 mei 2010, 15:49
:| zal het wat gaan?

Om even te verduidelijken: 'vuile walebieste' was de scheldnaam van de ongeletterde lompe waalse koeienhoeders die in Limburg en Brabant bij de Vlaamse boeren wat kwamen bijverdienen.

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 15:50
Het volstaat dat de Vlaamse regering zich op dezelfde wijze gedraagt als de Waalse in Komen, en er zijn geen faciliteiten meer. Waarom zouden Vlamingen zich aan een wet moeten houden als de Walen er ongestraft hun gat aan vegen?

²

Vlaanderen moet gewoon zonder complexen haar macht ten volste benutten. Niet om een agressieve politiek te voeren, niet om andermands grondgebied in te pikken, maar wel om ondubbelzinnig duidelijk te maken waar de taalgrens ligt. Om te beginnen moeten we stoppen onze eigen verfransing te subsidiëren, zoals de Franstalige Gemeenschap tot op vandaag weigert de enige Nederlandstalige school in Wallonië te financiëren.

Txiki
28 mei 2010, 15:51
De taalgrens ligt niet vast in de grondwet. Laat U niet wijsmaken dat de taalgrens op een of andere wijze definitief zou zijn geregeld.

De franstalige agressie zal uiteindelijk zijn vruchten afwerpen, tenminste als we zo dom zijn weer voor de belgicistische regime-partijen te stemmen.

Ik neem de Grondwet er even bij. De taalgrens wordt als dusdanig niet direct bepaald in de Grondwet. Echter, aangezien de taalgebieden bepaald zijn, en die taalgebieden samenvallen met de gewesten en de gemeenschappen, en dus ook met de provincies, kan daaruit afgeleid worden dat die indirect wel bepaald wordt.

Om de grenzen van die taalgebieden te wijzigen of te corrigeren, is er een wet nodig, die gesteund wordt door een meerderheid in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.

Wijziging van de grenzen van de taalgebieden, betekent ook een wijziging van de taalgrens. En dus geldt daarvoor hetzelfde.

Kortom: zo simpel is dat allemaal niet.

Vlaanderen Boven
28 mei 2010, 15:53
Helaas, daar wordt je mee geboren, die kweek je niet.

Ik ken in het buitenland een paar meisjes met grotere ballen dan de gemiddelde Vlaming.

Als je genoeg geprovoceerd wordt, treedt bij iedereen wel het zelfverdedigingsmechanisme op. Jammer genoeg weigert de Vlaamse pers te tonen hoe de gemiddelde Franstalige denkt over Vlaanderen en het Nederlands (pardon, 'le flamand'), terwijl aan de andere kant van de taalgrens elke Vlaamse actie of uitspraak onder de loep wordt gelegd. Vergelijk eens De Standaard met La Libre Belgique en zoek de verschillen.

Txiki
28 mei 2010, 15:53
Het volstaat dat de Vlaamse regering zich op dezelfde wijze gedraagt als de Waalse in Komen, en er zijn geen faciliteiten meer. Waarom zouden Vlamingen zich aan een wet moeten houden als de Walen er ongestraft hun gat aan vegen?

Maar waarom zouden wij, of de Vlaamse regering, een even onverdraagzame en onverantwoordelijke houding moeten aannemen? Het oog-om-oog-principe leidt nergens toe. Wat we zelf doen, doen we beter, luidt de aloude slogan. Doe het dan ook beter.

Txiki
28 mei 2010, 15:54
Om even te verduidelijken: 'vuile walebieste' was de scheldnaam van de ongeletterde lompe waalse koeienhoeders die in Limburg en Brabant bij de Vlaamse boeren wat kwamen bijverdienen.

Ja en?

Txiki
28 mei 2010, 15:55
Ik ken in het buitenland een paar meisjes met grotere ballen dan de gemiddelde Vlaming.

dikke vette 2

fonne
28 mei 2010, 16:02
Maar waarom zouden wij, of de Vlaamse regering, een even onverdraagzame en onverantwoordelijke houding moeten aannemen? Het oog-om-oog-principe leidt nergens toe. Wat we zelf doen, doen we beter, luidt de aloude slogan. Doe het dan ook beter.

Je bedoelt: twee ogen voor één oog? Het omgekeerde doen we al 180 jaar: slaafs ondergaan, praten, toegeven, dubieuze compromissen sluiten. Tijd voor een beetje meer radicaliteit dus. Twee tanden om één tand, twee ogen om één oog.

Txiki
28 mei 2010, 16:05
Je bedoelt: twee ogen voor één oog? Het omgekeerde doen we al 180 jaar: slaafs ondergaan, praten, toegeven, dubieuze compromissen sluiten. Tijd voor een beetje meer radicaliteit dus. Twee tanden om één tand, twee ogen om één oog.

Ik vind dit nu eigenlijk wel een grappige interpretatie van 'het beter doen'... :rofl:

Zwartengeel
28 mei 2010, 16:16
²

Vlaanderen moet gewoon zonder complexen haar macht ten volste benutten. Niet om een agressieve politiek te voeren, niet om andermands grondgebied in te pikken, maar wel om ondubbelzinnig duidelijk te maken waar de taalgrens ligt. Om te beginnen moeten we stoppen onze eigen verfransing te subsidiëren, zoals de Franstalige Gemeenschap tot op vandaag weigert de enige Nederlandstalige school in Wallonië te financiëren.

Wat stel je dan voor?

djimi
28 mei 2010, 17:06
Frank ik heb niet gezegd dat ik het eens ben met hun logica en dat is inderdaad een van mijn tegenwerpingen. We moeten ook zo schreeuwen dat dit een onaanvaardbare provocatie is zoals zij elke zoveel weken doen.

Ik vraag zo'n mensen gewoon of ze ook gescheiden openbare toiletten willen, en of het opportuun zou zijn om de zitplaatsen in bus en tram voortaan voor Frans-taligen voor te behouden.

speurneus
28 mei 2010, 17:13
Milquet doet gewoon al jaren mee om de eerste premier van de staat Wallonië te worden.
dit lijkt mij gezien de groote van CDH zo goed als onmogelijk.

quercus
28 mei 2010, 17:14
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.

Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

Je hebt wel een punt. De Vlaamse politici hebben zich in het verleden regelmatig zeer laf en slaafs gedragen. Er is geen andere verklaring voor de huidige nep-grondwet met zijn belangenconflicten, alarmbelprocedures, pariteiten en andere grendels die op politiek vlak Vlaanderen deskundig hebben gecastreerd. Daar zijn onze Belgicistische "wijze Vlaamse staatsmannen" uit het recente verleden voor verantwoordelijk.

fonne
28 mei 2010, 17:16
Slecht geslapen vorige nacht?:lol:

We zien wel wie er op 13 Juni slecht gaat slapen. Ik denk zefs dat ik die nacht helemaal niet ga slapen, zo'n feest...

speurneus
28 mei 2010, 17:21
dat is ook waar.

maar de Franstalige partijen kunnen nu echt niet meer terug hoor, ze kunnen het nooit van hun leven uitleggen dat ze Brussel niet uitgebreid hebben, dat zou gewoon politieke zelfmoord betekenen.

In Wallonie trekt niemand zich iets aan van BHV. In de rand hebben CDH en vooral PS bijna geen kiezers.
Die politieke zelfmoord is dus erg overdreven.

fonne
28 mei 2010, 17:22
Ik neem de Grondwet er even bij. De taalgrens wordt als dusdanig niet direct bepaald in de Grondwet. Echter, aangezien de taalgebieden bepaald zijn, en die taalgebieden samenvallen met de gewesten en de gemeenschappen, en dus ook met de provincies, kan daaruit afgeleid worden dat die indirect wel bepaald wordt.

Om de grenzen van die taalgebieden te wijzigen of te corrigeren, is er een wet nodig, die gesteund wordt door een meerderheid in elke taalgroep van elke Kamer, op voorwaarde dat de meerderheid van de leden van elke taalgroep aanwezig is en voor zover het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen bereikt.

Wijziging van de grenzen van de taalgebieden, betekent ook een wijziging van de taalgrens. En dus geldt daarvoor hetzelfde.

Kortom: zo simpel is dat allemaal niet.


Ik neem de grondwet er even bij. Artikel 4 kreeg je al in mijn vorige post. En dit is artikel 5:


Art. 5

Een wet kan bepaalde gebieden, waarvan zij de grenzen vaststelt, aan de indeling in provincies onttrekken, ze onder het rechtstreekse gezag plaatsen van de federale uitvoerende macht en ze een eigen statuut toekennen. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.

Art. 6

De onderverdelingen van de provincies kunnen alleen door de wet worden vastgesteld.

Art. 7

De grenzen van de Staat, van de provincies en van de gemeenten kunnen niet worden gewijzigd of gecorrigeerd dan krachtens een wet.


Het volstaat genoeg collaborateurs te vinden onder de Vlamingen om de faciliteitengemeenten onder rechtstreeks gezag van de Belgische regering te brengen. Of om de provincie-grenzen te wijzigen ten voordele van de Franstaligen.

Denk je nu echt dat de Franstaligen er ooit mee zouden akkoord zijn gegaan dat er een definitieve beperking zou worden opgelegd aan hun aggressieve veroveringsdrang?

djimi
28 mei 2010, 17:23
Of Vlamingen kunnen naar Brussel verhuizen ipv er over te zeuren dat het Franstalig is? Verandering komt door acties mensen, niet door er over te lullen. Maar dat willen Vlamingen niet, zelfs niet met subsidies... Dus eigen schuld, niet?

Ik woon hier al langer dan vandaag, en heb daar tot nu toe nog geen subsidies voor gekregen.

Brussel is m�*jn stad, maar ik wil best delen. Zelfs met u. Kom maar uw stuk opeisen.

fonne
28 mei 2010, 17:31
Ik vraag zo'n mensen gewoon of ze ook gescheiden openbare toiletten willen, en of het opportuun zou zijn om de zitplaatsen in bus en tram voortaan voor Frans-taligen voor te behouden.

Wees maar gerust, Burgemeester Nols van Scaerbècque is nog altijd het grote voorbeeld voor de Waalse socialisten, te beginnen met Onkelinckx. Die gescheiden toiletten komen er wel :lol:

fonne
28 mei 2010, 17:34
Ja en?


Ik vind dat we die scheldnaam "vuile walebieste" een beetje meer moeten propageren als reactie tegen het "sale flamins" en "flamouches" van onze geliefde stiefbroertjes.

fonne
28 mei 2010, 17:36
Je bedoelt: twee ogen voor één oog? Het omgekeerde doen we al 180 jaar: slaafs ondergaan, praten, toegeven, dubieuze compromissen sluiten. Tijd voor een beetje meer radicaliteit dus. Twee tanden om één tand, twee ogen om één oog.

Ja, als je te dikwijls telkens weer de andere wang aanbiedt en ze blijven er op slaan, dan blijft er van die wang niet veel meer over en moet je op een andere strategie overschakelen.

Zwartengeel
28 mei 2010, 17:36
Dan zou je dus een tweetalig Vlaanderen krijgen. Als omslag kan dat tellen...

Wat primeert eigenlijk? Onafhankelijkheid om puur institutionele redenen, of linguïstische integriteit?

Ik opteer voor het laatste.

Waarom zou de tweetaligheid uitgebreid moeten worden tot geheel Vlaanderen? Kan men niet bepalen dat de Franstaligen minderheidsrechten zouden krijgen uitsluitend in de gebieden waar zij nu al taalrechten hebben? Het is toch ook niet de bedoeling dat bijvoorbeeld Duitstaligen in gans Italië in hun eigen taal terechtkunnen omwille van Zuid-Tirol? Of dat je straks in gans Wallonië van Eupen tot Doornik in het Duits terechtkunt?

djimi
28 mei 2010, 17:40
Wees maar gerust, Burgemeester Nols van Scaerbècque is nog altijd het grote voorbeeld voor de Waalse socialisten, te beginnen met Onkelinckx. Die gescheiden toiletten komen er wel :lol:

Spannend :-)

Als jullie in Vlaanderen 'fascisme' krijgen, wil ik hier op z'n minst Apartheid.

:lol:

djimi
28 mei 2010, 17:51
Ik vind dat we die scheldnaam "vuile walebieste" een beetje meer moeten propageren als reactie tegen het "sale flamins" en "flamouches" van onze geliefde stiefbroertjes.

Ik stel mij aan sommige mensen graag voor als "Mr. ...., sale flamand", omdat ik weet dat ze zich daar bijzonder ongemakkelijk bij zullen voelen.

Ik zeg er dan bij dat dat afgekort 'SF' is, en dat ik daar altijd al een zwak voor heb gehad. Dan zie je ze twijfelen: "is die gast gek of hoe zit het?"

Ik voeg daar vaak nog aan toe dat diezelfde afkorting ook staat voor 'sans façade', en dan beginnen die mensen dikwijls te zweten. Je ziet ze dan denken: "merde, ja, die gast is gek, en gevaarlijk op de koop toe. Is hier ergens een nooduitgang?"

Grappig zicht is dat.

BHV
28 mei 2010, 18:00
http://gen.sanoma-magazines.be/image_upload/images/humo/H_SID-53E2FF7A-270749C5/full_Bart-en-yves-geflitst.jpg

In Humo's inbox (grappen): http://www.humo.be/tws/inbox/3225/opnieuw-kartel-cdv-nva.html

Kaal
28 mei 2010, 18:55
Ik vind dat we die scheldnaam "vuile walebieste" een beetje meer moeten propageren als reactie tegen het "sale flamins" en "flamouches" van onze geliefde stiefbroertjes.

Als we dan toch moeten schelden, dan vind ik dat we beter de Vlaamse politieke klasse als doel moeten gebruiken.

De Walen komen op voor hun eigen belang/voorrechten. Dat is menselijk.

De Vlamingen zijn in meerderheid en zijn bovendien ook rijker. Zij zijn perfect in staat om de Walen tot toegevingen te dwingen, doch schrikken daar altijd van terug.

Ipv van kracht achter de eigen eisen te zetten verwacht de Vlaamse politieke klasse - en ook heel veel kiezers - dat de tegenstander spontaan de Vlaamse eisen zou inwilligen. Wanneer dat niet gebeurt wordt er aan Vlaamse kant veel geklaagd en soms gevloekt maar verder dan "nooit opgeven" komt het niet. Ondenkbaar gewoon om eens iets te forceren.

De Walen de huid volschelden zal niets uithalen zolang onze eigen vertegenwoordigers vrijuit gaan.

fonne
28 mei 2010, 19:06
Als we dan toch moeten schelden, dan vind ik dat we beter de Vlaamse politieke klasse als doel moeten gebruiken.

De Walen komen op voor hun eigen belang/voorrechten. Dat is menselijk.

De Vlamingen zijn in meerderheid en zijn bovendien ook rijker. Zij zijn perfect in staat om de Walen tot toegevingen te dwingen, doch schrikken daar altijd van terug.


Ik had zo de indruk dat ze het de laatste drie jaren toch eens heel voorzichtig geprobeerd hebben. Met zo iets totaal onbelangrijks waar geen enkele burger van wakker ligt. En wat was het resultaat: inderdaad. De gevolgen van onze apartheidsgrondwet in al zijn glorie.


Ipv van kracht achter de eigen eisen te zetten verwacht de Vlaamse politieke klasse - en ook heel veel kiezers - dat de tegenstander spontaan de Vlaamse eisen zou inwilligen. Wanneer dat niet gebeurt wordt er aan Vlaamse kant veel geklaagd en soms gevloekt maar verder dan "nooit opgeven" komt het niet. Ondenkbaar gewoon om eens iets te forceren.

De Walen de huid volschelden zal niets uithalen zolang onze eigen vertegenwoordigers vrijuit gaan.

Probleem is dat de Vlamingen zich altijd legalistisch opstellen en geloven dat trouw aan de grondwet en de wetten van het land ooit iets zal opleveren. De enige oplossing is de Belgische apartheidsgrondwet opzeggen en NA de stichting van een Vlaamse republiek eens aan de Walen te vragen wat ze willen: constructief meewerken in een confederaal model, of de oprichting van T.O.M Wallonie. Tijd om de onwil van de franstaligen om zich loyaal te gedragen te doorbreken via een revolutionair proces.

Steben
28 mei 2010, 19:09
http://gen.sanoma-magazines.be/image_upload/images/humo/H_SID-53E2FF7A-270749C5/full_Bart-en-yves-geflitst.jpg

In Humo's inbox (grappen): http://www.humo.be/tws/inbox/3225/opnieuw-kartel-cdv-nva.html

Ben je gek.
NVA heeft de tjeven al goed leeggezogen.
Ze mogen nu zelf eens aan de deur komen kloppen.

Ik wacht in elk geval al op al die verontschuldigingen aan mijn adres met de woorden dat ik gelijk heb gekregen: het kartel was een stap naar de overwinning van de NVA, welke bewijst dat sommige partijen echt wel kunnen nadenken in jarenplannen. Dat ze zo vlug getipt gingen worden de grootste te kunnen worden overtreft wel mijn stoutste verwachtingen.

BHV
28 mei 2010, 22:10
We gaan toch geen kartel maken met kleinere partijen? :lol:

Maar wel gesprekken hebben met een "kleinere" partij, toch? :twisted:

toegevoegd: bv. Gesprekjes binnen de Vlaamse regering.

Garry
28 mei 2010, 22:17
Mijn punt is dat typetjes als Vanhengel nu ook maar eens moeten oproepen om cDH uit te sluiten.Wedijvert voor een adellijk titteltje in de wacht te slepen . Geen België meer, geen baronnetjes meer

BHV
28 mei 2010, 22:29
Wedijvert voor een adellijk titteltje in de wacht te slepen . Geen België meer, geen baronnetjes meer

Dat kan goed zijn! Hij gedraagt zich nu al als een potsierlijke "edelman".

Txiki
28 mei 2010, 22:32
Politiek als een film...

Het Kartel
Het Kartel II
Het Kartel III

tot als de hele boel uitgemolken is. 8-)

Boduo
28 mei 2010, 22:50
Miel kit wil meer lebensraum voor haar Brusselaars (zoals Mein gein)

EddyBal
29 mei 2010, 08:06
Als we dan toch moeten schelden, dan vind ik dat we beter de Vlaamse politieke klasse als doel moeten gebruiken.

De Walen komen op voor hun eigen belang/voorrechten. Dat is menselijk.

De Vlamingen zijn in meerderheid en zijn bovendien ook rijker. Zij zijn perfect in staat om de Walen tot toegevingen te dwingen, doch schrikken daar altijd van terug.

Ipv van kracht achter de eigen eisen te zetten verwacht de Vlaamse politieke klasse - en ook heel veel kiezers - dat de tegenstander spontaan de Vlaamse eisen zou inwilligen. Wanneer dat niet gebeurt wordt er aan Vlaamse kant veel geklaagd en soms gevloekt maar verder dan "nooit opgeven" komt het niet. Ondenkbaar gewoon om eens iets te forceren.

De Walen de huid volschelden zal niets uithalen zolang onze eigen vertegenwoordigers vrijuit gaan.

100% mee eens Kaal, maar zijn we niet volop bezig? Allee, hier toch al op zijn minst ;)

Eén ding : zelfs al waren wij de ARMSTE regio, dan NOG zou ik voor onafhankelijkheid gaan op termijn. En als het niet anders kan : onmiddellijk. Het heeft voor mij minder te maken met de sociale hulp die we aan onze zuiderse landgenoten bieden, en er stank voor dank terug voor krijgen, maar wel met het gebrek aan respect dat men daar heeft voor ons. Voornamelijk dan de inwijkelingen in de rand. Men houd maar niet op met het claimen van Vlaamse grond. Dat moet stoppen en teruggeschroefd worden.

Ze kunnen GEBETONNEERDE inschrijvingsrechten krijgen in Brussel, maar de fasciliteiten moeten uitdovend worden gemaakt, en over een korte periode. Ook moet men Brussel verplichten om van het BHG een STAD te maken met één burgemeester. Maar natuurlijk wil niemand daar aan: niet de burgemeesters, niet de Brusselse raad, want dan zijn die allemaal overbodig, want dan heeft Brussel een burgemeester en gemeenteraad...

Karel Martel B
29 mei 2010, 08:09
De Walen komen op voor hun eigen belang/voorrechten. Dat is menselijk.

De walen eisen privileges op in Vlaanderen die ze niet gunnen of gegund hebben aan Vlamingen in de Walen. Dat is hypocriet.

born2bewild
29 mei 2010, 08:23
Wees maar gerust, Burgemeester Nols van Scaerbècque is nog altijd het grote voorbeeld voor de Waalse socialisten, te beginnen met Onkelinckx. Die gescheiden toiletten komen er wel :lol:

francofonen moeten niet kakken

Pol
29 mei 2010, 16:12
Ik krijg van dag tot dag meer respect voor de waalse zaak.
Laat ons eens eindelijk de meest pertinente vraag stellen die geen Vlaming durft te beantwoorden.
Waarom behandelen de waalse politici de vlamingen als achterlijke boerkes?

Antwoord: omdat wij ons ook als achterlijke boerkes gedragen.

Ik moet BDW gelijk geven: Milquet draagt ook mijn volledige respect weg omdat zij niet te beroerd is om zonder gêne Vlamingen te rangschikken op de plaats die ze in al hun achterlijke lafheid verdienen.

Wat is de Waalse zaak? Vrees dat Vlamingen en Walen beide het slachtoffer zijn van enkele arrogante Brusselse politici... Is Milquet ook geen Brusselse ?

Wiley E Coyote
29 mei 2010, 16:23
Is Milquet ook geen Brusselse ?

Ja, geboren in Charleroi en aldaar opgegroeid, is ze later gaan wonen in eerst Sint-Pieters-Woluwe en dan in 2006 in Brussel waar ze na de laatste gemeenteraadsverkiezingen schepen werd.

omaplop
29 mei 2010, 21:45
Dat is het drama: de meeste Waalse politici kiezen voor de brusselse bourgeois!! De Walen worden aan hun lot overgelaten! Door reeds op voorhand te verkondigen wat ze voor Brussel en BHV eisen, bewijzen ze steeds opnieuw dat ze 100.000 Brusselaars verkiezen boven de 4.000.000 Walen!!!

Eigenlijk zijn de Walen de grootste slachtoffers in heel die BHV en staatshervormingsruzie!! En nochtans, zij hebben een hervorming het meest nodig!!

Vlaanderen Boven
29 mei 2010, 22:51
Ja, geboren in Charleroi en aldaar opgegroeid, is ze later gaan wonen in eerst Sint-Pieters-Woluwe en dan in 2006 in Brussel waar ze na de laatste gemeenteraadsverkiezingen schepen werd.

Dat is interessant, ik dacht dat Milquet in Wallonië woonachtig was. Weet je hoe het zit met de andere kopstukken?

Ik denk dat Wallonië verscheurd is tussen 'Franstalige solidariteit' en een houding van onverschilligheid of zelfs vijandelijkheid tegenover de MR-FDF'ers uit de Rand. Vlaanderen zou dat meer moeten belichten; het zijn tenslotte over het algemeen niet de Walen die de boel proberen te verfransen, maar wel arrogante Franstalige Brusselaars.
Jammer genoeg kent de gemiddelde Vlaming nauwelijks het verschil tussen beide groepen, en dat is ironisch genoeg nog het vaakst het geval bij mensen die zich voor België uitspreken...

fonne
30 mei 2010, 00:26
francofonen moeten niet kakken

Ze kakken nochtans elke dag op onze kop :twisted: