PDA

View Full Version : De franstaligen doen al toegevingen!


Karel Martel B
29 mei 2010, 08:14
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx


Bart De Wevers standpunten over hoe het verder moet met dit land, zijn niet de mijne. Maar wanneer de Vlamingen voor de N-VA stemmen en De Wever naar de onderhandelingstafel sturen, dan zal ik met hem praten.

Jan Meuleman
29 mei 2010, 08:25
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx
Palaveren, de vergadertechniek van bosnegers en Walen: na 500 jaar zitten ze nog onder de zelfde boom te zeveren over wat ze van anderen moeten krijgen om te overleven.

EddyBal
29 mei 2010, 08:32
Als het er op aankomt, en de Vlaamse partijen beslissen om met N-VA samen naar de onderhandelingen te gaan, dan zal IEDEREEN willen praten, ook diegenen die nu zeggen van niet. Iedereen wil de macht, wil niet buitenspel gezet worden. En Reynders weet dat hem een nederlaag te wachten staat, en maakt het dus voor de Vlamingen makkelijk om hem erbij te betrekken, als het met de anderen niet zou lukken.
Hij vraagt een nationale kieskring voor de senaat. Wel, dat is een cadeautje dat men makkelijk kan geven... volgende regering dan de senaat afschaffen, en de doos is leeg ;)
Er wonen trouwens zoveel Vlamingen in Wallonië, dat, met een echte verdeling van de zetels volgens stemmen, hij wel eens zwaar zou kunnen schrikken van de uitslag...

De schoofzak
29 mei 2010, 09:01
Toen Aleksander de Kroote er de stekker uittrok, zegden vele onderhandelaars in koor "ooooh, en we stonden toch zo dicht bij een vergelijk, we moesten maar een beetje ekstra tijd hebben ...".

Persoonlijk zie ik nergens enige toenadering.
De verlangens, de eisen, de vizie op zaken ... alles, werkelijk alles, staat diametraal tegenover mekaar, tussen frankofwieten en Vlamingen.

Sommigen denken dat een federale kieskring, voor een beperkt gedeelte van de senaat, een 'oplossing' zou zijn.
Ja ? Voor wat dan ? Om daar met 10 frankofonen en met 10 Vlamingen (één mens één stem ??) zakdoek leggen te gaan spelen ?

Een unitaire kieskring is een vorm van terugkeer naar de (heel) oude toestand.
Onaanvaardbaar voor een V-partij.
Eerlijk gezegd: ik begrijp zelfs niet wat de voorstanders ermee willen aanvangen: geen enkele partij is in staat om iets deftigs van kampanje, van uitleg van programma, van partijstruktuur ... op poten te zetten aan de overkant van de taalgrens.

Het zal er dan wel op neerkomen dat dat spel er is om postjes uit te delen, voor oudere krokodillen die daar dan goed zitten te verdienen als gebuizde minister ..., en voor de buitenwacht te misleiden van "zie eens hoe unitair wij zijn".

Karel Martel B
29 mei 2010, 09:18
Hij vraagt een nationale kieskring voor de senaat. Wel, dat is een cadeautje dat men makkelijk kan geven.

Niet echt.

Hij vraagt een zogenaamde "nationale" kieskring waar het aantal franstalige verkozenen al op voorhand vastligt.

Maw, eigenlijk vraagt hij twee regionale kieskringen, met verhoudingsgewijs meer zetels voor de franstalige kieskring + onbeperkt inschrijvingsrecht.

Everytime
29 mei 2010, 09:26
Toen Aleksander de Kroote er de stekker uittrok, zegden vele onderhandelaars in koor "ooooh, en we stonden toch zo dicht bij een vergelijk, we moesten maar een beetje ekstra tijd hebben ...".

Persoonlijk zie ik nergens enige toenadering.
De verlangens, de eisen, de vizie op zaken ... alles, werkelijk alles, staat diametraal tegenover mekaar, tussen frankofwieten en Vlamingen.

Sommigen denken dat een federale kieskring, voor een beperkt gedeelte van de senaat, een 'oplossing' zou zijn.
Ja ? Voor wat dan ? Om daar met 10 frankofonen en met 10 Vlamingen (één mens één stem ??) zakdoek leggen te gaan spelen ?

Een unitaire kieskring is een vorm van terugkeer naar de (heel) oude toestand.
Onaanvaardbaar voor een V-partij.
Eerlijk gezegd: ik begrijp zelfs niet wat de voorstanders ermee willen aanvangen: geen enkele partij is in staat om iets deftigs van kampanje, van uitleg van programma, van partijstruktuur ... op poten te zetten aan de overkant van de taalgrens.

Het zal er dan wel op neerkomen dat dat spel er is om postjes uit te delen, voor oudere krokodillen die daar dan goed zitten te verdienen als gebuizde minister ..., en voor de buitenwacht te misleiden van "zie eens hoe unitair wij zijn".

U bent dus tegen alle discussie tussen Franstaligen en Vlamingen, zelfs onder de Belgische bevolking?

JP Coen
29 mei 2010, 09:52
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx

Ze zeggen niet hoelang dat praten gaat duren ,waarschijnlijk tot sint juttemis.

EddyBal
29 mei 2010, 10:15
Niet echt.

Hij vraagt een zogenaamde "nationale" kieskring waar het aantal franstalige verkozenen al op voorhand vastligt.

Maw, eigenlijk vraagt hij twee regionale kieskringen, met verhoudingsgewijs meer zetels voor de franstalige kieskring + onbeperkt inschrijvingsrecht.

Als de zetels op voorhand vastliggen, doet hij ook geen winst met dat "onbeperkt inschrijvingsrecht" he...

Karel Martel B
29 mei 2010, 10:28
Als de zetels op voorhand vastliggen, doet hij ook geen winst met dat "onbeperkt inschrijvingsrecht" he...

Toch wel, de meeste franstaligen woonachtig in Vlaanderen zijn rijker dan de gemiddelde franstalige, en stemmen dus wat rechtser.

Zijn grootste winst is dat de 60 % vlamingen nog steeds maar 55 % van de senaatszetels krijgen, en de 40 %franstaligen 45% van de zetels.

Shadowke
29 mei 2010, 10:31
Reynders eist ondertussen weer de uitbreiding van Brussel.

Franstaligen toegeven? bijlange ni!

Zwartengeel
29 mei 2010, 10:48
Niet echt.

Hij vraagt een zogenaamde "nationale" kieskring waar het aantal franstalige verkozenen al op voorhand vastligt.

Maw, eigenlijk vraagt hij twee regionale kieskringen, met verhoudingsgewijs meer zetels voor de franstalige kieskring + onbeperkt inschrijvingsrecht.

Je dacht toch niet dat diegenen die voorstander zijn van een nationale kieskring dat doen omdat ze meer democratie willen?

XVA
29 mei 2010, 11:18
Toch wel, de meeste franstaligen woonachtig in Vlaanderen zijn rijker dan de gemiddelde franstalige, en stemmen dus wat rechtser.

Zijn grootste winst is dat de 60 % vlamingen nog steeds maar 55 % van de senaatszetels krijgen, en de 40 %franstaligen 45% van de zetels.

Maar dat kan ook gezegd worden voor Walonië , er zijn namelijk ook Vlamingen die er wonen en die dan misschien voor Rechtse nederlandstalige partijen zouden stemmen.

Voor mij is het vooral dat momenteel het federaal systeem eigenlijk naar separatisme leid . Ik begin het eigenlijk beu te worden dat voor federale regeringen aan beide kanten ze het altijd hebben over de interesten van de 'franstaligen' of 'nederlandstaligen' . Het wordt is tijd om aan het land te denken.
En ik ben er zeker dat zulk een systeem aan beide kanten radicalisme zou verminderen en misschien zal het land eindelijk vooruit kunnen gaan.

Karel Martel B
29 mei 2010, 11:58
Ik begin het eigenlijk beu te worden dat voor federale regeringen aan beide kanten ze het altijd hebben over de interesten van de 'franstaligen' of 'nederlandstaligen' . Het wordt is tijd om aan het land te denken.

Het zijn enkel de franstaligen die franstalige eisen hebben, De Vlamingen vragen niet meer dan dat de wetgeving zou worden toegepast.


De Vlamingen zijn dus gematigd, en de Walen zijn nationalistisch in de zin dat hun eigen belangen altijd primeren op het gezamenlijk belang.

XVA
29 mei 2010, 12:12
Het zijn enkel de franstaligen die franstalige eisen hebben, De Vlamingen vragen niet meer dan dat de wetgeving zou worden toegepast.


De Vlamingen zijn dus gematigd, en de Walen zijn nationalistisch in de zin dat hun eigen belangen altijd primeren op het gezamenlijk belang.


Dat is maar half correct , de Vlamingen zouden dat niet vragen als het niet in hun eigen belang zou zijn (ook logisch). De situatie geeft hen gewoon het voordeel om aan "de goede" kant te zitten.

Maar hoe dan ook , het gaat erom dat aan beide kanten , tijdens Federale verkiezingen , ze het altijd hebben over hun eigen belangen . (sommige dan weer radicaler dan anderen , zoals BDW en Mevrouw "non" bv.)

quercus
29 mei 2010, 12:23
Toen Aleksander de Kroote er de stekker uittrok, zegden vele onderhandelaars in koor "ooooh, en we stonden toch zo dicht bij een vergelijk, we moesten maar een beetje ekstra tijd hebben ...".

Persoonlijk zie ik nergens enige toenadering.
De verlangens, de eisen, de vizie op zaken ... alles, werkelijk alles, staat diametraal tegenover mekaar, tussen frankofwieten en Vlamingen.

Sommigen denken dat een federale kieskring, voor een beperkt gedeelte van de senaat, een 'oplossing' zou zijn.
Ja ? Voor wat dan ? Om daar met 10 frankofonen en met 10 Vlamingen (één mens één stem ??) zakdoek leggen te gaan spelen ?

Een unitaire kieskring is een vorm van terugkeer naar de (heel) oude toestand.
Onaanvaardbaar voor een V-partij.
Eerlijk gezegd: ik begrijp zelfs niet wat de voorstanders ermee willen aanvangen: geen enkele partij is in staat om iets deftigs van kampanje, van uitleg van programma, van partijstruktuur ... op poten te zetten aan de overkant van de taalgrens.

Het zal er dan wel op neerkomen dat dat spel er is om postjes uit te delen, voor oudere krokodillen die daar dan goed zitten te verdienen als gebuizde minister ..., en voor de buitenwacht te misleiden van "zie eens hoe unitair wij zijn".

De natte droom van "la francophonie belge" is een via een federale kieskring verkozen, en bovendien paritaire, Senaat. Daar zouden ze dan evenveel macht hebben als "les flamands". Meer nog, elke wetsvoorstel dat via een Vlaamse meerderheid in de Kamer zou worden goedgekeurd kunnen ze daarna met de glimlach afschieten wanneer het aan de Senaat wordt voorgelegd.
En zeggen dat er zogezegde "Vlamingen" zijn die dat idee verdedigen. De Vlamingen zijn altijd zeer vaardig geweest wanneer het erop aankomt zichzelf politiek te castreren. We hebben het de voorbije veertig jaar gezien wanneer onze "wijze Vlaamse Staatsmannen" hebben toegelaten dat de huidige grondwet werd verknoeid met alarmbellen, belangenconflicten, pariteiten en andere grendels.

De schoofzak
29 mei 2010, 12:38
U bent dus tegen alle discussie tussen Franstaligen en Vlamingen, zelfs onder de Belgische bevolking?

Beste Allentijd,

Het ontgaat me volkomen waar jij uit konkludeert dat ik tegen diskussie zou zijn tussen mensen.

Het feit dat ik vaststel dat het spel geblokkeerd zit tussen frankofonen en Vlamingen, is wel degelijk te situeren op het politieke vlak.
Of had ik dit zo eksplisiet moeten vermelden, liefst in vette tekst en gekleurd ??

Ik zal je zeggen op welk vlak ik zeer graag en nog zeer lang zou willen 'kommunikeren' met de franstaligen:
op dezelfde bazis als wij kommunikeren met de Nederlanders, de Duitsers, de Luksemburgers, de Fransen en de Engelsen, plus bij uitbreiding de rest van de EU en de rest van de wereld.
En dat allemaal onder de paraplu van de EU.


Als ik nou jouw post (die ik hierboven kwoot) herlees, dan vraag ik me af:
ben jij echt van zo slechte wil of van slecht karakter, dat je mijn bedoelingen zo verkeerd interpreteert ?
of is het iets anders, zo ja, wat dan: domheid, angst, haat ...?
Plies, tel mie.




Voorts nog even herhalen,


diksit Luc Broes:
VB-NVA-LDD moeten samen meer stemmenhalen.
En de CD&V moet een pak slagen krijgen omdat ze tegen beter weten in steeds haar Vlaamse kiezers opoffert op het Belgisch altaar.

gertc
29 mei 2010, 12:44
Dat is maar half correct , de Vlamingen zouden dat niet vragen als het niet in hun eigen belang zou zijn (ook logisch). De situatie geeft hen gewoon het voordeel om aan "de goede" kant te zitten.

Is dat zo? Er werd anders al ettelijke keren vermeld dat een splitsing van BHV wel eens zeer slecht zou kunnen uitdraaien voor de Vlaamse Brusselaars. Bovendien kan ook na een splitsing de MR, PS (of UF) een kieslijst neerleggen in Vlaams-Brabant, en dus stemmen verzamelen tot in Tienen. Alleen zal die lijst niet de Brusselse kopstukken bevatten.
De splitsing is noodzakelijk, en we hopen dat dat verdere verfransingsdruk zal verminderen. Maar een splitsing is niet onverdeeld in het voordeel van Vlamingen.

EddyBal
29 mei 2010, 12:45
Toch wel, de meeste franstaligen woonachtig in Vlaanderen zijn rijker dan de gemiddelde franstalige, en stemmen dus wat rechtser.

Zijn grootste winst is dat de 60 % vlamingen nog steeds maar 55 % van de senaatszetels krijgen, en de 40 %franstaligen 45% van de zetels.

Maar dat raakt ONZE kouwe kleren toch niet? Dus geven we daar NIETS weg...

gertc
29 mei 2010, 12:56
De natte droom van "la francophonie belge" is een via een federale kieskring verkozen, en bovendien paritaire, Senaat.
Klopt. Maar dat is dus pure discriminatie. Twee politici die zich in dezelfde verkiezingen in dezelfde kieskring aan dezelfde kiezers presenteren, zouden dus verschillend behandeld worden op basis van de taal die ze spreken.
Op welke basis? Talentellingen zijn er al lang niet meer, nergens wordt officieel bijgehouden welke taal ik spreek. Bart De Wever spreekt goed Frans, net zoals de meeste andere Vlaamse politici. Wat zou hen tegenhouden om zich bij die verkiezingen als Franstalig te laten registreren?
Trouwens, is het niet een beetje belachelijk, dat de grote voorstanders van de belgische staat een unitaire kieskring willen, om zo de grootste Belgische politici te laten verkiezen - en daarbij eisen dat die politici eerst vertellen of ze Vlaming of Waal zijn?

Xenophon
29 mei 2010, 13:10
Als het er op aankomt, en de Vlaamse partijen beslissen om met N-VA samen naar de onderhandelingen te gaan, dan zal IEDEREEN willen praten, ook diegenen die nu zeggen van niet. Iedereen wil de macht, wil niet buitenspel gezet worden. En Reynders weet dat hem een nederlaag te wachten staat, en maakt het dus voor de Vlamingen makkelijk om hem erbij te betrekken, als het met de anderen niet zou lukken.
Hij vraagt een nationale kieskring voor de senaat. Wel, dat is een cadeautje dat men makkelijk kan geven... volgende regering dan de senaat afschaffen, en de doos is leeg ;)
Er wonen trouwens zoveel Vlamingen in Wallonië, dat, met een echte verdeling van de zetels volgens stemmen, hij wel eens zwaar zou kunnen schrikken van de uitslag...

Dat zou een fout van formaat zijn.

Ik hoor al lang dat we de Senaat wel even gaan afschaffen, maar we hebben het nog lang niet zien gebeuren.

XVA
29 mei 2010, 13:26
Is dat zo? Er werd anders al ettelijke keren vermeld dat een splitsing van BHV wel eens zeer slecht zou kunnen uitdraaien voor de Vlaamse Brusselaars. Bovendien kan ook na een splitsing de MR, PS (of UF) een kieslijst neerleggen in Vlaams-Brabant, en dus stemmen verzamelen tot in Tienen. Alleen zal die lijst niet de Brusselse kopstukken bevatten.
De splitsing is noodzakelijk, en we hopen dat dat verdere verfransingsdruk zal verminderen. Maar een splitsing is niet onverdeeld in het voordeel van Vlamingen.

Er zijn dan ook maar weinig Vlaamse Brusselaars , misschien wel een reden waarom de politici daar overheen kijken.

En er is duidelijk een voordeel voor de Vlaamse politici , of het nu zijnde dat ze BHV als propaganda middel gebruiken of onrechtstreeks meer stemmen krijgen door de potentiele vermindering van Franstalige lijsten in die streken.

Zou het niet zo zijn dan vind ik het nog belachelijker, het heel land plat leggen zonder enig voordeel (vooral in een land die veel andere problemen heeft zoals veiligheid en de economie) . En als mensen het hebben over de verfransing stel ik me altijd de vraag of het niet beter zou zijn om de oorzaak aan te pakken in het plaats van het probleem (zoals ik het altijd zeg: zolang de oorzaak bestaat zullen er problemen zijn) . Het onder (hoge)druk zetten van het franstalig onderwijs om beter en meer nederlands aan te leren zou al een goede stap zijn.

Ik ken zelf veel franstaligen die het betreuren dat door het extreem laag niveau van hun onderwijssyteem ze amper of héél slecht Nederlands kunnen spreken.

Xenophon
29 mei 2010, 13:27
Er zijn dan ook maar weinig Vlaamse Brusselaars , misschien wel een reden waarom de politici daar overheen kijken.

En er is duidelijk een voordeel voor de Vlaamse politici , of het nu zijnde dat ze BHV als propaganda middel gebruiken of onrechtstreeks meer stemmen krijgen door de potentiele vermindering van Franstalige lijsten in die streken.

Zou het niet zo zijn dan vind ik het nog belachelijker, het heel land plat leggen zonder enig voordeel (vooral in een land die veel andere problemen heeft zoals veiligheid en de economie) . En als mensen het hebben over de verfransing stel ik me altijd de vraag of het niet beter zou zijn om de oorzaak aan te pakken in het plaats van het probleem (zoals ik het altijd zeg: zolang de oorzaak bestaat zullen er problemen zijn) . Het onder (hoge)druk zetten van het franstalig onderwijs om beter en meer nederlands aan te leren zou al een goede stap zijn.

Ik ken zelf veel franstaligen die het betreuren dat door het extreem laag niveau van hun onderwijssyteem ze amper of héél slecht Nederlands kunnen spreken.

:D

Breda
29 mei 2010, 15:37
ik ben benieuwd hoe deze Soap rond BHV zal lopen ;-)

Pol
29 mei 2010, 15:50
Reynders vraagt een zogenaamde "nationale" kieskring waar het aantal franstalige verkozenen al op voorhand vastligt.

Maw, eigenlijk vraagt hij twee regionale kieskringen, met verhoudingsgewijs meer zetels voor de franstalige kieskring + onbeperkt inschrijvingsrecht.

De discussie rond een "federale kieskring" onder voorwaarden lijkt een volgend sukkelstraatje zoals faciliteiten, BHV-arrest GH, hoofdstedelijk tweetalig gewest Brussel 19 gemeenten, ongrondwettelijke verkiezingen, ...

Volgende stap is dan weer Belgische partijen en andere utopica... Of misschien wel nieuwe taalgrensgeschillen, nieuwe faciliteitengemeenten, aan Belgische meerderheid aangepaste kieswetgeving, ...

Vlaanderen Boven
29 mei 2010, 16:35
Niemand neemt die onzin over een federale kieskring dan ook serieus. Dat is iets dat steevast geopperd wordt door van die betweterige kutmensen die denken dat ze de oplossing hebben gevonden, namelijk "why can't we all just get along?". BRILJANT. Het is net alsof het om aliens gaat die totaal geen voeling hebben met de geschiedenis van België en de achtergrond van de huidige problemen. Maar we moeten er ons dus ook niet echt zorgen over maken.

fonne
29 mei 2010, 20:44
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx

Als we niet oppassen gaan ze na het wiel en het warm water ook nog de democratie heruitvinden.

fonne
29 mei 2010, 20:47
Als het er op aankomt, en de Vlaamse partijen beslissen om met N-VA samen naar de onderhandelingen te gaan, dan zal IEDEREEN willen praten, ook diegenen die nu zeggen van niet. Iedereen wil de macht, wil niet buitenspel gezet worden. En Reynders weet dat hem een nederlaag te wachten staat, en maakt het dus voor de Vlamingen makkelijk om hem erbij te betrekken, als het met de anderen niet zou lukken.
Hij vraagt een nationale kieskring voor de senaat. Wel, dat is een cadeautje dat men makkelijk kan geven... volgende regering dan de senaat afschaffen, en de doos is leeg ;)
Er wonen trouwens zoveel Vlamingen in Wallonië, dat, met een echte verdeling van de zetels volgens stemmen, hij wel eens zwaar zou kunnen schrikken van de uitslag...

Het moet natuurlijk wel een paritair samengestelde Senaat zijn. Of had je gedacht dat het principe van één man, één stem daar al zou doorgedrongen zijn, daar in het verre Wallonië. In Zuid-Afrika ja.

fonne
29 mei 2010, 20:52
Reynders eist ondertussen weer de uitbreiding van Brussel.

Franstaligen toegeven? bijlange ni!

Net zoals Maingain en Milquet. En impliciet net ze goed Di Rupo en Javaux, lees hun verkiezingsprogramma er op na en je ogen gaan vanzelf wel open. En dan zie je door de valse vriendelijkheid van die mannen door.

Als de PS de PaSSie preekt, Vlaming let op grond en centen

Shadowke
29 mei 2010, 21:02
de Franstalige partijen willen helemaal niet samenleven met de Vlamingen, ervan profiteren wel.
dat ze maar beginnen te zoeken naar een nieuwe melkkoe, we zijn het beu!

an1958
29 mei 2010, 21:19
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx





PRATEN???Ja palaberen zonder inhoud.Luister naar hun woorden,maar zie niet naar hun daden...

benjiro
29 mei 2010, 23:15
Ze willen zelfs praten met Vlaamse verkozenen!

Komt dat tegen!

http://www.gva.be/verkiezingen/2010/aid935226/ik-praat-wel-met-de-wever.aspx

Vertaling:

We wensen net zoals de afgelopen 7 jaar, rustig rond de tafel te zitten, met lekker eten, en een beetje een circus opvoeren.

Daarna gaan we claimen bij onze achterban, dat het de schuld is van de tegenpartij, terwijl we voor niet te werken, rustig ons geld binnenhalen, proberen onze macht uit te breiden door die Vlamingen weeral is te bedriegen, en die zotten van burgers geloven nog dat we iets willen uitvoeren. Ha!

--------------

En dat beste mensen, is zoals het echt is. We gaan nooit of te nimmer, een toegeving zien, zonder de gekende Belgische "alles wat gij krijgt, willen we ook" systeem.

Hoe vaak is het niet dat de Vlamingen een mega project wouden doen, voor commercieel de regio te verbeteren, en dat men "moest" een gelijkaardig kostende project doen voor de Walen. En wat krijgen we dan, ja ... zo van die zotte projecten, die niets bijdragen tot de commerciële aspect van Wallonië. En waar waarschijnlijk wel geld blijven plakken is.

Al die corruptie dossiers, zijn in mijn mening, maar de topje van de ijsberg.

Zodus ja ... Het spelletjes zal gewoon verder gaan. Veel bla bla ... Jaren blokkeren van de regering, en als er iets uitkomt, zal het wel met mega compensaties zijn ( voor iets dat wettelijk gewoon uitgevoerd moet worden zonder compensaties ).

Ik snapte persoonlijk niet waarom Dehaene met zijn voorstellen afkwam... Direct op zijn buik voor de Walen. Men moest gewoon de boel splitsen zonder boe of ba. Stemmen, en gedaan ermee.

Wat ik weet is, de praktijk toont aan, zelf met een verlamde regering, die gewoon bijna niets doet ( behalve praten ), dat ons land rustig blijft verder werken. Waarom hebben we eigen een regering nodig? *lol*

Henri1
29 mei 2010, 23:22
de Franstalige partijen willen helemaal niet samenleven met de Vlamingen, ervan profiteren wel.
dat ze maar beginnen te zoeken naar een nieuwe melkkoe, we zijn het beu!

Kun jij ook iets inhoudelijk ventilerten ipv altijd maar oeverllos hetzelfde te vertellen ?

Inno
29 mei 2010, 23:55
Ik weet niet meer welke waalse politica dit gisteren zei maar het was grappig: Nu is het genoeg, we hebben genoeg toegevingen gedaan aan de Vlamingen.

EddyBal
30 mei 2010, 00:04
Ik weet niet meer welke waalse politica dit gisteren zei maar het was grappig: Nu is het genoeg, we hebben genoeg toegevingen gedaan aan de Vlamingen.

Het was madame NON Milquet

djimi
30 mei 2010, 06:42
...

Ik ken zelf veel franstaligen die het betreuren dat door het extreem laag niveau van hun onderwijssyteem ze amper of héél slecht Nederlands kunnen spreken.


Tijdens het mondelinge examen (nog twee weken) moeten mijn leerlingen in staat zijn in vlekkeloos Nederlands uit te leggen dat iederéén schuld heeft aan hun gebrekkige kennis van mijn moedertaal: hun leraars Nederlands (vooral die, ja), hun ouders (omdat die hen verboden hebben te studeren), hun handboeken, 'het systeem', het voetbal, George Bush, Euro-song, MSN, de politie, de klimaatsverandering, Facebook, Carla Bruni, de zionisten, de reptilians, de hond van de buren, de NMBS, ...


Werkelijk iederéén, behalve zijzelf, natuurlijk. Zij zitten er immers voor niks tussen.

UFSIA
30 mei 2010, 16:19
Maar dat kan ook gezegd worden voor Walonië , er zijn namelijk ook Vlamingen die er wonen en die dan misschien voor Rechtse nederlandstalige partijen zouden stemmen.

Voor mij is het vooral dat momenteel het federaal systeem eigenlijk naar separatisme leid . Ik begin het eigenlijk beu te worden dat voor federale regeringen aan beide kanten ze het altijd hebben over de interesten van de 'franstaligen' of 'nederlandstaligen' . Het wordt is tijd om aan het land te denken.
En ik ben er zeker dat zulk een systeem aan beide kanten radicalisme zou verminderen en misschien zal het land eindelijk vooruit kunnen gaan.Men spreekt van hier niet van, wel van franstaligen en vlamingen, let er maar eens op.

"Les flamands et les francophons"

De overzijde illustreert met deze tegenstelling dat ze gewoon imperialistisch zijn, alsof een franstalige vlaming niet mogelijk zou zijn ... en onze media nemen de terminologie goed over, prutsers als ze zijn.


De WAALSE politici willen stemmen kunnen krijgen van franstalige vlamingen, daar waar ze niet willen dat nederlandstalige walen ( verhuisde vlamingen en zo ) op vlaamse lijsten zouden kunnen stemmen. De eisen voor faciliteiten lopen steeds in één richting, en omgekeerd is voor hen onbespreekbaar.


Wat denk je bijvoorbeeld van één volk ? totale tweetaligheid in heel België ? Franstaligheid tot in Turnhout ? Lijkt je dat een goed idee ? guess what, de vlamingen hebben dit voorgesteld in de jaren '60 , maar de Walen waren niet akkoord "want dan moeten wij ook nederlands leren".


Zo spreekt men van de uitbreiding van Brussel , maar uitbreiding waarmee ? Waalse gemeenten ? Wil men pakweg Sint Genesius Rode en Waver of Rixensart of zo bij Brussel voegen ? Nee hoor, men wil enkel VLAAMSE grond bij Brussel voegen. Waarom denk je dat de provincie Brabant uberhaupt gesplitst werd in Vlaams en Waals brabant ?


mvg. Sint Ignacius

Everytime
30 mei 2010, 16:24
de Franstalige partijen willen helemaal niet samenleven met de Vlamingen, ervan profiteren wel.
dat ze maar beginnen te zoeken naar een nieuwe melkkoe, we zijn het beu!

Dat is het probleem van de Vlamingen, niet ons probleem!8-)

UFSIA
30 mei 2010, 16:27
Dat is maar half correct , de Vlamingen zouden dat niet vragen als het niet in hun eigen belang zou zijn (ook logisch). De situatie geeft hen gewoon het voordeel om aan "de goede" kant te zitten.

Maar hoe dan ook , het gaat erom dat aan beide kanten , tijdens Federale verkiezingen , ze het altijd hebben over hun eigen belangen . (sommige dan weer radicaler dan anderen , zoals BDW en Mevrouw "non" bv.)Kerel ,

Er is discriminatie. Deze is in het nadeel van de nederlandstalige Vlamingen en in het voordeel van de Brusselaars en de franstalige inwijkelingen die zich weigeren aan te passen ( lees : taalimperialisten ) in de VLAAMSE rand. ( dat zeg ik niet, dat zegt het grondwettelijk hof dat voor de helft trouwens zelf uit franstaligen bestaat )

De Nederlandstalige vlamingen vragen een gelijke behandeling voor iedereen.

De franstalige vlamingen ( voormalige walen ) , willen hun oneerlijke voordelen behouden.

Voor dit systeem is er een naam : Apartheid.

De Franstaligen in Brussel en de Vlaamse Rand willen een systeem in stand houden zoals dat van de blanken in Zuid Afrika destijds. De nederlandstalige vlamingen zijn de zwarten van toen. En net zoals in Afrika zal er een moment komen waarop trop teveel is geworden en we dit kutland ten val zullen brengen.

En we willen dit niet ten nadele van de Walen, we willen gewoon zelf niet meer gediscrimineerd worden in ons eigen land.



mvg. Sint Ignacius

UFSIA
30 mei 2010, 16:37
Er zijn dan ook maar weinig Vlaamse Brusselaars , misschien wel een reden waarom de politici daar overheen kijken.

En er is duidelijk een voordeel voor de Vlaamse politici , of het nu zijnde dat ze BHV als propaganda middel gebruiken of onrechtstreeks meer stemmen krijgen door de potentiele vermindering van Franstalige lijsten in die streken.

Zou het niet zo zijn dan vind ik het nog belachelijker, het heel land plat leggen zonder enig voordeel (vooral in een land die veel andere problemen heeft zoals veiligheid en de economie) . En als mensen het hebben over de verfransing stel ik me altijd de vraag of het niet beter zou zijn om de oorzaak aan te pakken in het plaats van het probleem (zoals ik het altijd zeg: zolang de oorzaak bestaat zullen er problemen zijn) . Het onder (hoge)druk zetten van het franstalig onderwijs om beter en meer nederlands aan te leren zou al een goede stap zijn.

Ik ken zelf veel franstaligen die het betreuren dat door het extreem laag niveau van hun onderwijssyteem ze amper of héél slecht Nederlands kunnen spreken.Wat jij nu voorstelt is niet mogelijk, het Waals gewest ( of is het de gemeenschap ? ) is bevoegd voor het franstalig onderwijs en schreeuwt moord en brand als de Vlaamse regering iets tracht te doen in de zin van nederlands lessen ondersteunen.


ter illustratie :
http://yvespernet.wordpress.com/2008/09/08/verboden-te-verplichten-vlaams-te-blaffen/

VERBODEN OM ONZE KINDEREN TE VERPLICHTEN VLAAMS TE BLAFFEN

De elitaire franstalige inwijkelingen die weigeren de wet na te leven doen zoveel ze kunnen hun best om het belgische APARTHEIDSREGIME in stand te houden. ZIJ zijn van slechte wil.

En akkoord , niet alle franstaligen in dit land zijn vuile cultuurimperialisten ( het zou er nog aan mankeren ) , net zoals niet alle blanken in Zuid Afrika het helemaal eens waren met het racistische regime aldaar. Maar dat ze dan eens EINDELIJK op politici stemmen die een breuk maken met de crisis die door hun verkozenen is veroorzaakt aub.


mvg. Sint Ignacius

UFSIA
30 mei 2010, 16:46
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke
de Franstalige partijen willen helemaal niet samenleven met de Vlamingen, ervan profiteren wel.
dat ze maar beginnen te zoeken naar een nieuwe melkkoe, we zijn het beu!Dat is het probleem van de Vlamingen, niet ons probleem!8-)Dat weet ik nog zo niet, om te dansen moet je met twee zijn.


mvg. Sint Ignacius

k9
30 mei 2010, 17:08
Kerel ,

Er is discriminatie. Deze is in het nadeel van de nederlandstalige Vlamingen en in het voordeel van de Brusselaars en de franstalige inwijkelingen die zich weigeren aan te passen ( lees : taalimperialisten ) in de VLAAMSE rand. ( dat zeg ik niet, dat zegt het grondwettelijk hof dat voor de helft trouwens zelf uit franstaligen bestaat )

De Nederlandstalige vlamingen vragen een gelijke behandeling voor iedereen.

De franstalige vlamingen ( voormalige walen ) , willen hun oneerlijke voordelen behouden.

Voor dit systeem is er een naam : Apartheid.

De Franstaligen in Brussel en de Vlaamse Rand willen een systeem in stand houden zoals dat van de blanken in Zuid Afrika destijds. De nederlandstalige vlamingen zijn de zwarten van toen. En net zoals in Afrika zal er een moment komen waarop trop teveel is geworden en we dit kutland ten val zullen brengen.

En we willen dit niet ten nadele van de Walen, we willen gewoon zelf niet meer gediscrimineerd worden in ons eigen land.



mvg. Sint Ignacius

Ach nu niet overdrijven. Apartheid heeft hier niks mee te maken.

Wat is er een probleem om in een gemeente voor 80% franstaligen (of engelstaligen) de gemeente vrijwillig die talen ook te laten aanbieden ?

het probleem voor mij zijn de politici die daarna die gemeenten opeisen om te anexeren in brussel.

Karel Martel B
30 mei 2010, 17:14
Wat is [het] probleem om in een gemeente voor 80% franstaligen (of engelstaligen) de gemeente vrijwillig die talen ook te laten aanbieden ?

Dan is het nederlands over 100 jaar zoiets als het breton of het welsh.

En dat willen we niet.

born2bewild
30 mei 2010, 17:15
Wat is er een probleem om in een gemeente voor 80% franstaligen (of engelstaligen) de gemeente vrijwillig die talen ook te laten aanbieden ?


zet het nu maar uit op kop

k9
30 mei 2010, 17:28
Dan is het nederlands over 100 jaar zoiets als het breton of het welsh.

En dat willen we niet.

Onzin dat nederlandstaligen overschakelen op franstaligen is al lang gedaan, nu is het eerder omgekeerd. Dat is nog zo'n oudbollig idee.

Nu heb je gewone migratie , niks mis mee en helemaal geen invasie of kolonisatie.

k9
30 mei 2010, 17:29
zet het nu maar uit op kop

?

Herr Oberst
30 mei 2010, 17:32
Ach nu niet overdrijven. Apartheid heeft hier niks mee te maken.

Wat is er een probleem om in een gemeente voor 80% franstaligen (of engelstaligen) de gemeente vrijwillig die talen ook te laten aanbieden ?

En wij moeten blijven geloven dat gij N-VA'er bent? :lol:

k9
30 mei 2010, 17:41
En wij moeten blijven geloven dat gij N-VA'er bent? :lol:

Waarom niet? Moet je 100% met een partij akkoord zijn om erop te stemmen?

NVA is idd veel te dogmatisch en achter de feiten aanlopend daar voor mij.

Vlaanderen Boven
30 mei 2010, 18:08
Waarom niet? Moet je 100% met een partij akkoord zijn om erop te stemmen?

NVA is idd veel te dogmatisch en achter de feiten aanlopend daar voor mij.

Elke stem is natuurlijk welkom, maar ik vraag me toch ook af wat je bij de N-VA doet. Zelfs veel aanhangers van de traditionele partijen stellen de officiële eentaligheid van Vlaanderen niet in vraag.

Herr Oberst
30 mei 2010, 18:33
Waarom niet? Moet je 100% met een partij akkoord zijn om erop te stemmen?

Neen, maar het gaat hier wel over het hoofdthema van de partij (het communautaire).

k9
30 mei 2010, 19:05
Elke stem is natuurlijk welkom, maar ik vraag me toch ook af wat je bij de N-VA doet. Zelfs veel aanhangers van de traditionele partijen stellen de officiële eentaligheid van Vlaanderen niet in vraag.

Ik geloof in een verregaande hervorming van belgie, en ik heb ook nooit gezegd dat je belgie plots officieel 2talig moet maken he ?

Ik zeg enkel dat dit op zich geen probleem vormt voor vlaanderen. De verfransing is gedaan, get over it.

Shadowke
30 mei 2010, 19:07
Ik zeg enkel dat dit op zich geen probleem vormt voor vlaanderen. De verfransing is gedaan, get over it.

de verfransing is nog altijd bezig.

k9
30 mei 2010, 19:09
Neen, maar het gaat hier wel over het hoofdthema van de partij (het communautaire).

Waar ik de NVA grotendeels volg , dit gaat hier over kleine punten hoor, 3 burgemeesters, taalwetgeving in de rand ,... Dit is peanuts tov de grote thema's zoals staatshervorming.

k9
30 mei 2010, 19:11
de verfransing is nog altijd bezig.

Nee hoor, louter wat migratie . Ter verduidelijking verfransing betekend assimilatie van niet franstaligen (nederlandstaligen dus) . Dat gebeurd nu niet meer hoor.