PDA

View Full Version : vanavond op 18h: de nieuwe peiling! Voorspel de resultaten en win eeuwige roem!


Pagina's : [1] 2

vrijevlaming
4 juni 2010, 09:33
Zoals gezegd verschijnt deze avond om 18h de laatste peiling van de VRT/standaard.

Ter info de resultaten van hun laatste peiling in maart:

CD&V : 22.2%
Open VLD: 17.6%
SPA: 15.9%
N-VA: 14.9%
VB: 14%
Groen: 8.1%
LDD: 7.4%


Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.

De gegokte cijfers:
CD&V: 20%
NVA: 18%
VLD: 17%
SPA: 15%
VB: 14.5%
Groen: 8.5%
LDD: 7%


Wat denken jullie?

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 09:36
Zolang de CVP, PVV, sossen en goenen maar achteruit gaan.

EddyBal
4 juni 2010, 09:43
CD&V : 18 %
Open VLD: 17 %
SPA: 14%
N-VA: 23 %
VB: 13%
Groen: 10 %
LDD: 5 %

vrijevlaming
4 juni 2010, 09:44
ik blijf erbij: de cijfers die ik voorspel zouden ideaal zijn voor n-va. Halen ze dat resulaat: ze zijn de overwinnaar. Halen ze meer want zijn ze weer onderschat: zoveel te beter.

Ik ben echter bang dat ze bij de VRT gaan proberen om n-va een onrealistisch hoog percentage te geven, om ze zo in de 'overwinningsnederlaag' te duwen.

EddyBal
4 juni 2010, 10:02
ik blijf erbij: de cijfers die ik voorspel zouden ideaal zijn voor n-va. Halen ze dat resulaat: ze zijn de overwinnaar. Halen ze meer want zijn ze weer onderschat: zoveel te beter.

Ik ben echter bang dat ze bij de VRT gaan proberen om n-va een onrealistisch hoog percentage te geven, om ze zo in de 'overwinningsnederlaag' te duwen.

Dat kunnen ze niet doen. Ze bestellen hun studie bij dimarso, en als ze ANDERE cijfers geven dan die dimarso hen geeft, besmeuren ze dimarso. Ze zullen dus de cijfers moeten geven zoals blijkt uit de peiling.

BTW, kijk maar eens goed naar de VRT... ze beginnen te beseffen dat met de Franstaligen geen land te bezeilen valt, en dat de Vlamingen samen sterk zullen moeten staan. Meer pro-Vlaams is te horen. (natuurlijk worden in de debatten wel de "juiste" partijen aan het woord gelaten, en de anderen gebombardeerd.

vrijevlaming
4 juni 2010, 10:11
BTW, kijk maar eens goed naar de VRT... ze beginnen te beseffen dat met de Franstaligen geen land te bezeilen valt, en dat de Vlamingen samen sterk zullen moeten staan. Meer pro-Vlaams is te horen. .

daar heb ik eerlijk gezegd nog geen hol van opgemerkt. En als ze al zoiets zouden zeggen, gaan ze er rap bijvoegen dat er moet 'onderhandeld worden" en dat de 'radicalen' dat niet gaan kunnen etc etc etc


Maar... zoals eerder gezegd, ik hoop met u

Anna List
4 juni 2010, 10:21
ik heb lak aan iedereen, dus ook aan eeuwige roem

maar dit wordt de uitslag van de peiling van vanavond :

CD&V : 21.2%
Open VLD: 16.6%
SPA: 17.9%
N-VA: 15.9%
VB: 15.5%
Groen: 8.1%
LDD: 5.4%

EddyBal
4 juni 2010, 10:28
ik heb lak aan iedereen, dus ook aan eeuwige roem

maar dit wordt de uitslag van de peiling van vanavond :

CD&V : 21.2%
Open VLD: 16.6%
SPA: 17.9%
N-VA: 15.9%
VB: 15.5%
Groen: 8.1%
LDD: 5.4%

en ga je je kristallen bol weggooien als je vanavond blijkt zwaar ongelijk te hebben?

grhluna
4 juni 2010, 10:29
CD&V : 1%
Open VLD: 2%
SPA: 3%
N-VA: 4%
VB: 5%
Groen: 6%
LDD: 79%
mijn voorspelling
dus dedecker grijpt de macht, belgie erkent als dictatuur en we verklaren de oorlog aan polen (dejavu) ik heb een verkoudheid ik kan niet meevechten jammergenoeg
maar ik vertrouw op mijn mede belgen en vlamingen hun onbaatzuchtig inzet in deze strijd onder de leiding van Zijne Excellentie Kapitein Sergeant-Luitenant- Weledelgestrenge Korporaal-Adjudant-Oppergeneraal Pieter De Crem
alles voor het vaderland

vrijevlaming
4 juni 2010, 10:29
en ga je je kristallen bol weggooien als je vanavond blijkt zwaar ongelijk te hebben?

neenee, dan heeft de kiezer zijne kristallen bol niet begrepen ;)

Ernst Niessen
4 juni 2010, 10:31
Zoals gezegd verschijnt deze avond om 18h de laatste peiling van de VRT/standaard.

Ter info de resultaten van hun laatste peiling in maart:

CD&V : 22.2%
Open VLD: 17.6%
SPA: 15.9%
N-VA: 14.9%
VB: 14%
Groen: 8.1%
LDD: 7.4%


Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.

De gegokte cijfers:
CD&V: 20%
NVA: 18%
VLD: 17%
SPA: 15%
VB: 14.5%
Groen: 8.5%
LDD: 7%


Wat denken jullie?

13 juni: bevrijdingsdag! :-P

Renesse
4 juni 2010, 10:34
Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.



Om die reden zal men N-VA juist wél enorm hoog inschatten, alles voor het Vaderland.

N-VA: 28%, op naar de selffulfilling prophecy van de overwinningsnederlaag
CD&V: 20%
SP.A: 14%
Open VLD: 12%, De Croo overtuigt niet
Groen: 10% (Lang leve BP)
Vlaams Belang: 10%, toch nog ver over de kiesdrempel dankzij Iraniër die mensen afknalt, anders zou het nipt zijn.
Lijst Dedecker: 5%, hier past men dezelfde taktiek toe als in 2003 met N-VA: zeggen dat ze flirten met de kiesdrempel en dan zal dat ook zo zijn: weeral een selffulfilling prophecy.
Al de rest: 3%

EddyBal
4 juni 2010, 10:40
13 juni: bevrijdingsdag! :-P

Ik zei al eens in vroegere postings, dat deze datum ooit nog een officiele feestdag wordt in Vlaanderen ;) meer nog dan de officiele Vlaamse feestdag NU ;)

Henri1
4 juni 2010, 10:42
CD&V : 16 %
Open VLD: 15 %
SPA: 17%
N-VA: 21 %
VB: 11%
Groen: 12 %
LDD: 8 %

vrijevlaming
4 juni 2010, 10:44
nog eens voor de zekerheid: we spreken over de peilingsresultaten hé, niet over de verkiezingen zelf ;)

De schoofzak
4 juni 2010, 10:49
Wanneer zijn de bevragingen gebeurt.
Ja, 't is al wel eventjes geleden toen de atoombom Bracke ontplofte in het gezicht van het vrt-joernaille, maar 'k zou 't toch graag weten.

Henri1
4 juni 2010, 10:52
nog eens voor de zekerheid: we spreken over de peilingsresultaten hé, niet over de verkiezingen zelf ;)

Oei, dan moet ik mijn cijfers verkrachten. ;-)

CD&V : 14 %
Open VLD: 14 %
SPA: 15%
N-VA: 28 %
VB: 9%
Groen: 12 %
LDD: 8 %

EddyBal
4 juni 2010, 11:01
nog eens voor de zekerheid: we spreken over de peilingsresultaten hé, niet over de verkiezingen zelf ;)

Is da dan ni hetzelfde?8O
:lol:

EddyBal
4 juni 2010, 11:03
Oei, dan moet ik mijn cijfers verkrachten. ;-)

CD&V : 14 %
Open VLD: 14 %
SPA: 15%
N-VA: 28 %
VB: 9%
Groen: 12 %
LDD: 8 %

Zeg Henri, is er geen peiling tegelijk in het andere landsgedeelte? Heb je daar een prognose voor?

Herr Oberst
4 juni 2010, 11:31
Vlaams Belang: 10%, toch nog ver over de kiesdrempel dankzij Iraniër die mensen afknalt, anders zou het nipt zijn.

Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat de periode om die peiling af te nemen en de resultaten te verwerken langer is dan één dag.

Anna List
4 juni 2010, 11:32
en ga je je kristallen bol weggooien als je vanavond blijkt zwaar ongelijk te hebben?

na 13 juni mss ;-)

Herr Oberst
4 juni 2010, 11:36
Mijn prognose voor de peiling:

CD&V : 20%
N-VA: 19%
Open VLD: 17%
SPA: 16%
VB: 12%
Groen: 9%
LDD: 5%

Pericles
4 juni 2010, 11:38
Vanavond is het ook Dewinter tegen Turtelboom. Normaal maakt Dewinter in een rechtstreekse confrontatie van zijn tegenstander filet Américain, van de deze gaat hij zonder enige twijfel confituur maken. Ik pak alvast een goed glas wijn en ga genieten van de show. :-D:-D:-D

robert t
4 juni 2010, 11:40
Zoals gezegd verschijnt deze avond om 18h de laatste peiling van de VRT/standaard.

Ter info de resultaten van hun laatste peiling in maart:

CD&V : 22.2%
Open VLD: 17.6%
SPA: 15.9%
N-VA: 14.9%
VB: 14%
Groen: 8.1%
LDD: 7.4%


Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.

De gegokte cijfers:
CD&V: 20%
NVA: 18%
VLD: 17%
SPA: 15%
VB: 14.5%
Groen: 8.5%
LDD: 7%


Wat denken jullie?Ik denk daar het volgende over : je geeft de N-VA 18 %. In je posting nr 4 zeg je precies het tegengestelde. Dus je spreekt jezelf tegen.

Ernst Niessen
4 juni 2010, 11:41
nog eens voor de zekerheid: we spreken over de peilingsresultaten hé, niet over de verkiezingen zelf ;)

Goed.

N-VA: 100 % :cheer:

EddyBal
4 juni 2010, 11:43
Ik denk daar het volgende over : je geeft de N-VA 18 %. In je posting nr 4 zeg je precies het tegengestelde. Dus je spreekt jezelf tegen.

Verschil voorspelling<>hoop? Hij geeft geen andere cijfers he.

vrijevlaming
4 juni 2010, 11:44
Ik denk daar het volgende over : je geeft de N-VA 18 %. In je posting nr 4 zeg je precies het tegengestelde. Dus je spreekt jezelf tegen.

dat doe ik helemaal niet. Het cijfer dat ik vooropstel is wat ze normaal gezien zouden moeten halen in deze peiling. ik zeg er alleen bij dat ik beducht ben voor een scenario waar de vrt de n-va serieus gaat overschatten, om ze een overwinningsnederlaag aan te smeren.

Maar hoe het zal uitdraaien, weten we pas vanavond.... en volgende week zondag

Xenophon
4 juni 2010, 11:46
dat doe ik helemaal niet. Het cijfer dat ik vooropstel is wat ze normaal gezien zouden moeten halen in deze peiling. ik zeg er alleen bij dat ik beducht ben voor een scenario waar de vrt de n-va serieus gaat overschatten, om ze een overwinningsnederlaag aan te smeren.

Maar hoe het zal uitdraaien, weten we pas vanavond.... en volgende week zondag

Ik denk dat iedereen die een beetje middelen daartoe heeft daar al wel een tijdje mee bezig is.

vrijevlaming
4 juni 2010, 11:50
Ik denk dat iedereen die een beetje middelen daartoe heeft daar al wel een tijdje mee bezig is.

dat denk ik ook. Maar dat zal maar in één geval werken: cd&v moet nog altijd ergens boven de 20% geraken. Anders lijkt het mij moeilijk om de n-va als verliezers af te schilderen moesten ze pakweg 18% halen (én dus stijgen) en de cd&v als de 'staatspartij' met 19% of zoiet


Edit: aan de andere kant weten ze ook dat ze moeten opletten met dat overschatten. Mensen gaan nogal graag in het kamp van de winnaar gaan staan, dus het zou wel eens een versterkend effect kunnen hebben ook.

EddyBal
4 juni 2010, 11:52
Ik ben vooral benieuwd naar de "uitleg" die men er weeral zal aan geven ;)

Shadowke
4 juni 2010, 12:02
ik doe geen prognose.
ik zal het vanavond wel zien.

Renesse
4 juni 2010, 12:05
Ik kan mij vergissen, maar ik denk dat de periode om die peiling af te nemen en de resultaten te verwerken langer is dan één dag.

Martine kleurt dat wel ter plekke bij hoor ;-)

flamingant
4 juni 2010, 15:52
mijn gok:

CD&V: 19.6%
NVA: 23.2%
VLD: 14.2%
SPA: 15.8%
VB: 11.3%
Groen: 8.7%
LDD: 4.9%

De schoofzak
4 juni 2010, 16:53
Vanavond is het ook Dewinter tegen Turtelboom. Normaal maakt Dewinter in een rechtstreekse confrontatie van zijn tegenstander filet Américain, van de deze gaat hij zonder enige twijfel confituur maken. Ik pak alvast een goed glas wijn en ga genieten van de show. :-D:-D:-D

Ik ga niet kijken, denk ik.

Want de Winter die diskuteert niet, die luister niet, die pakt alleen maar elke gelegenheid om zijn deuntje te zingen ...

ik denk dat ik met zo'n egosentrisch karakter nooit zal kunnen samenwerken/samenleven/zelfs geen pint pakken.

Daarmee betwist ik niet dat hij een stemmenkanon is en dat hij andere mensen niet zou kunnen overtuigen. Ik versta in ieder geval geen fluit van de mensen die iets in hem zien.

StemVanVlaanderen
4 juni 2010, 16:59
NVa haalt in peiling meer dan 25%, VB 11,5 LDD 6,6 VLD en SPa elk ongeveer 13 en CDV 19%, Groen zit op 8%

Oberon
4 juni 2010, 16:59
NVA meer dan 25 %
CD&V 19 %
VLD en SPA elk 13 %
Vlaams Belang 11,5 %
LDD 6,6 %

(bron FDW VB via twitter)

Oberon
4 juni 2010, 17:00
En de winnaar is ?

vrijevlaming
4 juni 2010, 17:00
en de resultaten:

CD&V 19
N-VA 25.2
VLD 13.9
SPA 13.8
VB 11.5
LDD 6.6
Groen 8.2


De overwinningsnederlaag komt dus dichterbij....

vrijevlaming
4 juni 2010, 17:02
geen meerderheid tripartite meer. Met groen erbij zeer krap (afhankelijk van de zetelverdeling)

mooi zo

flamingant
4 juni 2010, 17:04
en de resultaten:

CD&V 19
N-VA 25.2
VLD 13.9
SPA 13.8
VB 11.5
LDD 6.6
Groen 8.2


De overwinningsnederlaag komt dus dichterbij....

kvind dat ik er vrij dicht bij zat :p

CD&V: 19.6%
NVA: 23.2%
VLD: 14.2%
SPA: 15.8%
VB: 11.3%
Groen: 8.7%
LDD: 4.9%

Perzik
4 juni 2010, 17:04
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/verkiezingen2010/1.793787

vrijevlaming
4 juni 2010, 17:11
kvind dat ik er vrij dicht bij zat :p

inderdaad. En nu hopen dat uw voorspelling er ook dicht bijzit voor de dertiende


Nog 27% onbeslist. En de kiezers van de n-va zijn blijkbaar al de meest zekere. Lijkt me dus nog marge om te groeien?

Vlaanderen Boven
4 juni 2010, 17:13
kvind dat ik er vrij dicht bij zat :p

Buiten LDD en SP.a idd sterk.

Aan de ene kant ben ik blij, maar aan de andere kant kan de N-VA natuurlijk bijna alleen maar minder halen op de verkiezingsdag zelf. Toch, zelfs voor de 'regimepers' zal het moeilijk zijn de overwinning van de N-VA te ontkennen rekening houdend met de verkiezingen van 2009.

Dus:

:cheer: N-VA :cheer:

Vlaanderen Boven
4 juni 2010, 17:15
inderdaad. En nu hopen dat uw voorspelling er ook dicht bijzit voor de dertiende


Nog 27% onbeslist. En de kiezers van de n-va zijn blijkbaar al de meest zekere. Lijkt me dus nog marge om te groeien?

Lijkt me onrealistisch, zoals je zelf zegt zit de media de N-VA massaal op te blazen. Maar het ziet er wel naar uit dat ze de magische grens van 20 % gaan doorbreken. Als ik het mij goed herinner, is dat méér dan de VU ooit gehaald heeft. :D

Maar niemand ligt wakker van het communautaire, hoor.

Perzik
4 juni 2010, 17:17
Buiten LDD en SP.a idd sterk.

Aan de ene kant ben ik blij, maar aan de andere kant kan de N-VA natuurlijk bijna alleen maar minder halen op de verkiezingsdag zelf. Toch, zelfs voor de 'regimepers' zal het moeilijk zijn de overwinning van de N-VA te ontkennen rekening houdend met de verkiezingen van 2009.

Dus:

:cheer: N-VA :cheer:
Links haalt maar 22% reden te meer om te feesten

vrijevlaming
4 juni 2010, 17:18
Lijkt me onrealistisch, zoals je zelf zegt zit de media de N-VA massaal op te blazen. Maar het ziet er wel naar uit dat ze de magische grens van 20 % gaan doorbreken. Als ik het mij goed herinner, is dat méér dan de VU ooit gehaald heeft. :D

Maar niemand ligt wakker van het communautaire, hoor.


Dromen mag hé :-D

Quote uit het artikel van de standaard ::
Voor voorzitter Marianne Thyssen wordt het kopmanschap van de Senaat een wel erg vergiftigd geschenk. Met amper 19 procent staat CD&V wellicht op een week van het slechtste verkiezingsresultaat in de geschiedenis van de christendemocraten. De campagne verloopt rampzalig, de partij krijgt de motor maar niet aan de gang. Gezien het moment van de peiling ‐ de strapatsen van de laatste week konden nog geen rol spelen ‐ kan het eindverdict nog zwaarder uitvallen

Dat zou dubbel deugd doen, dat de tsjeven nog meer klop krijgen. Niet stemmen voor kleine partijen, jean -luc?

Fieseler
4 juni 2010, 17:18
De V partijen winnen 2%...een schande

Vlaanderen mag nu reeds zijn toekomst op zijn buik schrijven...

Burry
4 juni 2010, 17:19
Deze peiling is wel van voor dat M. Thyssen het op haar vrouwtjes deed, voor Leterme ook permier-in-spé was...

Dus laten we hoop niet opgeven dat CD&V nog zal zakken :-)

Arnforpresident
4 juni 2010, 17:21
Deze peiling is wel van voor dat M. Thyssen het op haar vrouwtjes deed, voor Leterme ook permier-in-spé was...

Dus laten we hoop niet opgeven dat CD&V nog zal zakken :-)

:clapping:

vrijevlaming
4 juni 2010, 17:22
Als ik het mij goed herinner, is dat méér dan de VU ooit gehaald heeft. :D


In 1971 bereikte de partij haar historisch hoogtepunt: 18,8 procent van de stemmen[1], wat goed was voor 21 volksvertegenwoordigers en 19 senatoren.


bron: wikipedia.
En dan moet je weten dat in die tijd de kamer nog meer leden telde dacht ik

Shadowke
4 juni 2010, 17:27
Deze peiling is wel van voor dat M. Thyssen het op haar vrouwtjes deed, voor Leterme ook permier-in-spé was...

Dus laten we hoop niet opgeven dat CD&V nog zal zakken :-)

en voor de provocaties van de franstalige partijen.

De schoofzak
4 juni 2010, 17:27
De V partijen winnen 2%...een schande

Vlaanderen mag nu reeds zijn toekomst op zijn buik schrijven...

Bij het Belang, en bij LDD ook denk ik, moogt ge wel een bonus bijvoegen, omdat bij peilingen blijkbaar een altijd een aantal mensen niet toegeeft om die partij(en) te stemmen.

Blijft wel dat het Belang achteruit gaat van de eerste naar de resentste peiling.

Salvadorii
4 juni 2010, 17:28
De grote winaar in deze peiling is LDD; als ze 5% of minder hadden gepeild riskeerde ze hetzelfde lot als SLP, met supporters die afhaken uit vrees dat de kiesdrempel toch niet gehaald wordt. Natuurlijk verandert het niets aan de lange termijn overlevingskansen van die partij...

Vlaanderen Boven
4 juni 2010, 17:29
In 1971 bereikte de partij haar historisch hoogtepunt: 18,8 procent van de stemmen[1], wat goed was voor 21 volksvertegenwoordigers en 19 senatoren.


bron: wikipedia.
En dan moet je weten dat in die tijd de kamer nog meer leden telde dacht ik

Dat zal dus (hopelijk) een historische dag voor Vlaanderen worden. :vlaander:

bartje
4 juni 2010, 17:30
Het zijn en blijven indd peilingen hé, dus zeer voorzichtig zijn daarmee, maar zo'n resultaat is gewoonweg prachtig, je hebt eigenlijk n-va en de rest, CD&V duikt onder de 20 % grens en het VB krijgt ne patat van zo'n 7 %.
Nog een week te gaan, eens benieuwd wat er nog gaat veranderen.

Perzik
4 juni 2010, 17:33
Als we CD&V nu 5% minder geven en VLD 5% meer ben ik tevreden ^^

Boduo
4 juni 2010, 17:34
:cheer::cheer::cheer:Dat zal dus (hopelijk) een historische dag voor Vlaanderen worden. :vlaander:

Het toppunt zou zijn dat NVA gróter wordt dan de PS !!!

flamingant
4 juni 2010, 17:36
In ieder geval geef ik U op een blaadje dat de N-VA voor de senaat significant méér stemmen zal halen dan voor de kamer ;)
Ik gok op 27% voor de senaat en 22% voor de kamer

Perzik
4 juni 2010, 17:37
:cheer::cheer::cheer:

Het toppunt zou zijn dat NVA gróter wordt dan de PS !!!

Dan moet het wel een nationale feestdag worden.

Steben
4 juni 2010, 17:47
In ieder geval geef ik U op een blaadje dat de N-VA voor de senaat significant méér stemmen zal halen dan voor de kamer ;)
Ik gok op 27% voor de senaat en 22% voor de kamer

Ik denk iets meer in beide.
Lijst Dewever zie ik naar de 30 gaan.

Fieseler
4 juni 2010, 17:47
Bij het Belang, en bij LDD ook denk ik, moogt ge wel een bonus bijvoegen, omdat bij peilingen blijkbaar een altijd een aantal mensen niet toegeeft om die partij(en) te stemmen.

Blijft wel dat het Belang achteruit gaat van de eerste naar de resentste peiling.

inderdaad...ik tel normaal een 2,5% bij omdat het VB (moedwillig of niet) steeds ondergewaardeerd wordt in de peilingen...maar dat maakt dat ze net niet niet aan de verhoopte 15% komen.
Dit wil dus zeggen dat in dat geval enkel de bubbeltjes die ik voor de NVA heb gereserveerd (een Piper Heidsieckske die ikzelf cadeau heb gekregen) zullen knallen...

Maar een psychologische meerderheid van de V partijen wordt ook in dit scenario niet gehaald...:-(

Steben
4 juni 2010, 17:48
Als we CD&V nu 5% minder geven en VLD 5% meer ben ik tevreden ^^

Ben je gek!

5% meer voor VB en LDD.

In deze peiling : 43,3% V partijen.

Fredo
4 juni 2010, 17:48
Hoeveel voorkeurstemmen zou Bart De Wever halen als lijsttrekker voor de senaat? 800.000 is een beetje veel zeker?

Fieseler
4 juni 2010, 17:48
Dan moet het wel een nationale feestdag worden.

Omdat België alzo gered is?

quercus
4 juni 2010, 17:50
De V partijen winnen 2%...een schande

Vlaanderen mag nu reeds zijn toekomst op zijn buik schrijven...

Momentje! In 2009 haalden de V-partijen (N-VA, VB en LDD):13,3+15,4+7,8= 36,5 %. In deze peiling halen ze: 25,2 +11,5+6,6= 43,3 %. Verschil: +6,8 %.

Perzik
4 juni 2010, 17:51
Ben je gek!

5% meer voor VB en LDD.

In deze peiling : 43,3% V partijen.

Eindelijk ge hebt het door:-P:lol:

Fieseler
4 juni 2010, 17:51
Momentje! In 2009 haalden de V-partijen (N-VA, VB en LDD):13,3+15,4+7,8= 36,5 %. In deze peiling halen ze: 25,2 +11,5+6,6= 43,3 %. Verschil: +6,8 %.

Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

flamingant
4 juni 2010, 17:53
Ben je gek!

5% meer voor VB en LDD.

In deze peiling : 43,3% V partijen.

dit zou betekenen dat bij een ForzaFlandria (als je de stemmen gewoon optelt) je een meerderheid hebt in zetels ;)

quercus
4 juni 2010, 17:53
In ieder geval geef ik U op een blaadje dat de N-VA voor de senaat significant méér stemmen zal halen dan voor de kamer ;)
Ik gok op 27% voor de senaat en 22% voor de kamer

Ik verwacht eveneens een nóg betere score.

flamingant
4 juni 2010, 17:53
Hoeveel voorkeurstemmen zou Bart De Wever halen als lijsttrekker voor de senaat? 800.000 is een beetje veel zeker?

haalbaar denk ik :p

Steben
4 juni 2010, 17:54
Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

Neenee, bekijk de evolutie. In 2003 +/- 25%, 2004 +/- 30%, in 2007 +/- 30%, in 2009 36,5%, nu +40%. Nog één verkiezing extra dus...

De schoofzak
4 juni 2010, 17:54
inderdaad...ik tel normaal een 2,5% bij omdat het VB (moedwillig of niet) steeds ondergewaardeerd wordt in de peilingen...maar dat maakt dat ze net niet niet aan de verhoopte 15% komen.
Dit wil dus zeggen dat in dat geval enkel de bubbeltjes die ik voor de NVA heb gereserveerd (een Piper Heidsieckske die ikzelf cadeau heb gekregen) zullen knallen...

Maar een psychologische meerderheid van de V partijen wordt ook in dit scenario niet gehaald...:-(

Waar en wanneer ?

flamingant
4 juni 2010, 17:55
Ik verwacht eveneens een nóg betere score.

we'll see...
Zolang de LDD-stemmen niet in de kiesdrempelvuilbak verdwijnen maakt het me niet zoveel uit of het nu 27 of 28% wordt ;)

Herr Oberst
4 juni 2010, 17:55
Deze peiling is vooral een goede zaak voor Lijst Dedecker. Een voorspelling die een stuk boven de kiesdrempel ligt is net wat de partij nodig had.

bartje
4 juni 2010, 17:56
Ben je gek!

5% meer voor VB en LDD.

In deze peiling : 43,3% V partijen.

Neen neen het VB mag voor mijn part nog 5 % minder halen dat ze flirten met de kiesdrempel net als LDD, N-VA mag voor mij gerust nog meer halen en open VLD bwa ze mogen ook een 1 % of zo meer hebben.

Steben
4 juni 2010, 17:56
dit zou betekenen dat bij een ForzaFlandria (als je de stemmen gewoon optelt) je een meerderheid hebt in zetels ;)

Dat is voor "tijdens" de onafhankelijkheid.
Samen haal je nooit 43,3%... echt niet. Wellicht wel evenveel zetels.

Henri1
4 juni 2010, 17:56
Zeg Henri, is er geen peiling tegelijk in het andere landsgedeelte? Heb je daar een prognose voor?

MR achteruit
PS vooruit
ECOLO vooruit
cdh STATUS QUO

speurneus
4 juni 2010, 17:56
inderdaad. En nu hopen dat uw voorspelling er ook dicht bijzit voor de dertiende


Nog 27% onbeslist. En de kiezers van de n-va zijn blijkbaar al de meest zekere. Lijkt me dus nog marge om te groeien?

Meen je dat van die 27% onbesliste kiezers?
Als dat zo is kunnen die onbeslisten gans de peiling nog onderuit halen.

Steben
4 juni 2010, 17:57
Deze peiling is vooral een goede zaak voor Lijst Dedecker. Een voorspelling die een stuk boven de kiesdrempel ligt is net wat de partij nodig had.

klopt

Steben
4 juni 2010, 17:57
Meen je dat van die 27% onbesliste kiezers?
Als dat zo is kunnen die onbeslisten gans de peiling nog onderuit halen.

zo werkt het niet.

quercus
4 juni 2010, 17:57
Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

Je vergeet dat er in de "traditionele" partijen er ook nog heel wat mensen zitten die er ook zo over denken als de V-partijen. Als de resultaten van de traditioneleninder daad zo slecht als, of zelfs nog slechter zijn dan de peilingen, dan kan er in de schoot van die partijen hommeles komen en een ruk naar de Vlaamse kant ontstaan.

Henri1
4 juni 2010, 17:58
Bij het Belang, en bij LDD ook denk ik, moogt ge wel een bonus bijvoegen, omdat bij peilingen blijkbaar een altijd een aantal mensen niet toegeeft om die partij(en) te stemmen.

Blijft wel dat het Belang achteruit gaat van de eerste naar de resentste peiling.

Natuurlijk sleur brulkikker Dedecker er maar bij als het in uw kraam past.

system
4 juni 2010, 17:59
Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

Het is maar een peiling natuurlijk. We zullen dus nog wat moeten wachten of het allemaal juist is.

Maar indien ze waar zou zijn, is het zonder twijfel een goed resultaat voor de NVA. Maar volstrekt onvoldoende. En, zoals ik reeds vroeger zei, een slag in het water. De NVA profiteert van het 'goed in de markt liggen' met Olijke Bart met de zotskap op kop, maar de andere Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, krijgt alweer een flinke afstraffing. De tweede pandoering op rij.

Besluit: "ze dronken een glas, p... een plas, en alles bleef zoals het was".

flamingant
4 juni 2010, 18:02
Dat is voor "tijdens" de onafhankelijkheid.
Samen haal je nooit 43,3%... echt niet. Wellicht wel evenveel zetels.

I know ;)
Het zou de centrum-linkse/centrum Vlaamsgezinde kiezer afschrikken.
Ik ben daarom ZELF niet gewonnen voor een Forza
Wel een mini-forza: LDD+NVA ;)

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 18:03
Onvoldoende?
Hier kunnen de sossen alleen nog maar van dromen, de mensen he

bartje
4 juni 2010, 18:04
Een Forzia Flandria met het VB; dan is de N-Va in één klap al mijn sympathie kwijt en zal heus niet de enige zijn, zelfs verkozen kamerleden zullen nooit in zo'n Forzia Flandria stappen.

Zou graag eens de peilingen zien in het Waalse landsgedeelte, is er daar niets afgenomen de laatste dagen?

vrijevlaming
4 juni 2010, 18:05
Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

zetels tellen hé fieseler, zetels! Als we dicht bij de 50% zitten kan dit in 50% van de zetels resulteren

flamingant
4 juni 2010, 18:07
Meen je dat van die 27% onbesliste kiezers?
Als dat zo is kunnen die onbeslisten gans de peiling nog onderuit halen.

CD&V 19
N-VA 25.2
VLD 13.9
SPA 13.8
VB 11.5
LDD 6.6
Groen 8.2

Oké, laten we dan een abstractie maken:
minimum-percentages volgens de peiling:

CD&V: 13,9%
NVA: 18,4%
VLD: 10,1%
SPA: 10%
VB: 8,4%
LDD: 4,8%
GROEN!: 6%
"onbeslist": 27%

=> we zijn quasi zeker dat LDD de kiesdrempel haalt
=> NVA zal zeker in de buurt van de 20% zitten

Renesse
4 juni 2010, 18:09
Joepie! Als dit klopt (ik twijfel) halen de traditionele partijen geen 50% meer...

flamingant
4 juni 2010, 18:12
Nu gaak ik weer ff gaan dromen:

Als we de Vlaamsegezinde "traditionelen" nu zouden kunnen overtuigen om één blok te vormen in de kamer, dan leggen we België plat :p
(Doomst, Lambert, Bogaert, ...)
Een zetel of 4 zou al volstaan denk ik ;)

respublica
4 juni 2010, 18:12
Dit is een hoopgevende peiling, maar ook niet meer dan dat. Hopelijk halen de 3 traditionele partijen geen 50% meer en wordt N-VA incontournable, ik denk dat dat de eigenlijke inzet van de verkiezingen is.

bartje
4 juni 2010, 18:13
Mja flamigant, weet het nog ,niet zo vlug hoor, denk dat vooral de tsjeven ten lange laatste toch voor het "belang" van hun tsjevenpartij zullen kiezen hoor, al weet je uiteraard nooit hé.

Fredo
4 juni 2010, 18:14
Nu gaak ik weer ff gaan dromen:

Als we de Vlaamsegezinde "traditionelen" nu zouden kunnen overtuigen om één blok te vormen in de kamer, dan leggen we België plat :p
(Doomst, Lambert, Bogaert, ...)
Een zetel of 4 zou al volstaan denk ik ;)

Toch niet. Er is geen meerderheid aan Vlaamse kant nodig om een regering te vormen hé. Al lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat men dit nog eens zou aandurven.

solidarnosc
4 juni 2010, 18:14
Nu gaak ik weer ff gaan dromen:

Als we de Vlaamsegezinde "traditionelen" nu zouden kunnen overtuigen om één blok te vormen in de kamer, dan leggen we België plat :p
(Doomst, Lambert, Bogaert, ...)
Een zetel of 4 zou al volstaan denk ik ;)

En dan? Hebben jullie al een concreet plan om België te splitsen dat aanvaardbaar is voor de Franstaligen, of willen jullie het op een ongrondwettelijke manier doen waarop ik mijn eerste vraag herhaal.

respublica
4 juni 2010, 18:16
En dan? Hebben jullie al een concreet plan om België te splitsen dat aanvaardbaar is voor de Franstaligen, of willen jullie het op een ongrondwettelijke manier doen waarop ik mijn eerste vraag herhaal.
Deze verkiezingen zijn niet eens grondwettelijk ;-)

N-VA wil nu bij voorkeur naar confederalisme gaan, niet naar een splitsing.

bartje
4 juni 2010, 18:16
Toch niet. Er is geen meerderheid aan Vlaamse kant nodig om een regering te vormen hé. Al lijkt het mij hoogst onwaarschijnlijk dat men dit nog eens zou aandurven.

Ik schrik gewoonweg in niets meer, hoor het Leterme nog zeggen dat hij zo'n regering zonder Vlaamse meerderheid zou bestrijden ter land, ter zee en in de lucht.
En als N-VA echt het been stijf houdt ivm met het communautaire zou het nog wel eens hééél erg interessant kunnen worden om een regering te vormen want met zo'n resultaat zie ik de sossen en de liberalen ook niet eender in een regering stappen hoor.

Maximus Aurelius
4 juni 2010, 18:21
ik blijf erbij: de cijfers die ik voorspel zouden ideaal zijn voor n-va. Halen ze dat resulaat: ze zijn de overwinnaar. Halen ze meer want zijn ze weer onderschat: zoveel te beter.

Ik ben echter bang dat ze bij de VRT gaan proberen om n-va een onrealistisch hoog percentage te geven, om ze zo in de 'overwinningsnederlaag' te duwen.



de wever is er de man niet naar om zich in die verkiezingsnederlaagoverwinningsrol te laten duwen. hij is nuchter genoeg om te beseffen dat DIT het momentum is, en dat hij het nu moet verzilveren.

StemVanVlaanderen
4 juni 2010, 18:22
Nu goed, bij deze weten we natuurlijk ook al dat N-VA de grote verliezer zal zijn in 2014 (en laat net dan alle verkiezingen samenvallen ...). Meer dan de helft van hun kiezers zweert onafhankelijkheid af als Vlaams-nationalistische partij, dat is geen goede basis. Net zoals in 2004 24% op het VB stemde, om heel wat andere redenen dan Vlaamse onafhankelijkheid. Wat niet wil zeggen dat partijen hun electoraal gewicht mogen gebruiken naar eigen goeddunken, uiteraard.

Een strategische Forza Flandria (daarom nog niet één lijst, maar wel het verkiezen van alle V-partijen om met elkaar samen te werken boven de traditionele partijen) is dus meer dan gewenst: 43,3% (peiling juni 2010) t.o.v. 36,5% (Vlaamse verkiezingen 2009), + 6,8%! Traditionele partijen zakken voor het eerst onder de 50% grens: 46,7% (peiling juni 2010) t.o.v. 53,7% (Vlaamse verkiezingen 2009), -7%! Misschien dat de V-partijen op 13 juni daadwerkelijk groter worden dan de traditionele partijen! Inzake zetelverdeling (want die bepalen de meerderheid, niet percentages) allicht niet, want ik geloof echt niet dat LDD overal de kiesdrempel zal halen. Buiten West-Vlaanderen misschien zelfs nergens.

willysproject
4 juni 2010, 18:22
Ik denk dat bij zo'n resultaten voor N-VA voor heel wat traditionele partijen, ook ten zuiden van de taalgrens, de verkiezingen 'plots' toch niet meer zo 'grondwettelijk' zullen zijn :lol: :lol:

Salvadorii
4 juni 2010, 18:22
Het is maar een peiling natuurlijk. We zullen dus nog wat moeten wachten of het allemaal juist is.

Maar indien ze waar zou zijn, is het zonder twijfel een goed resultaat voor de NVA. Maar volstrekt onvoldoende. En, zoals ik reeds vroeger zei, een slag in het water. De NVA profiteert van het 'goed in de markt liggen' met Olijke Bart met de zotskap op kop, maar de andere Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, krijgt alweer een flinke afstraffing. De tweede pandoering op rij.

Besluit: "ze dronken een glas, p... een plas, en alles bleef zoals het was".

Volstrekt onvoldoende? Voor u telt N-VA enkel als ze 51% van de stemmen halen of wat? Een goede leerling 'Belgische Demorcratie' zijt ge blijkbaar...

Herr Oberst
4 juni 2010, 18:23
CD&V 19
N-VA 25.2
VLD 13.9
SPA 13.8
VB 11.5
LDD 6.6
Groen 8.2

Oké, laten we dan een abstractie maken:
minimum-percentages volgens de peiling:

CD&V: 13,9%
NVA: 18,4%
VLD: 10,1%
SPA: 10%
VB: 8,4%
LDD: 4,8%
GROEN!: 6%
"onbeslist": 27%

=> we zijn quasi zeker dat LDD de kiesdrempel haalt
=> NVA zal zeker in de buurt van de 20% zitten

Waar vond u die minimumpercentages?

solidarnosc
4 juni 2010, 18:26
Dit is een hoopgevende peiling, maar ook niet meer dan dat. Hopelijk halen de 3 traditionele partijen geen 50% meer en wordt N-VA incontournable, ik denk dat dat de eigenlijke inzet van de verkiezingen is.

Er is nog altijd Groen! dat zeker bereid zal zijn om haar "verantwoordelijkheid" te nemen mocht Ecolo het vriendelijk vragen.

Nu het is ook de vraag hoe de verslagen traditionele partijen gaan reageren uiteraard. Want bon het zou betekenen dat de drie traditionele partijen nadat ze zwaar klop hebben gekregen een regering zullen moeten gaan vormen. Het is dan de vraag die men eigenlijk al drie jaar stelt. Gaat CD&V/VLD voor de korte pijn en zijn ze bereid om toegevingen te doen aan de Franstaligen of worden ze een NVA bis (en dan kunnen ze evengoed samengaan met NVA.) De CD&V kiest er vandaag voor om de "staatsman" te spelen, wat in de peilingen blijkbaar niet aanslaat (maar volgens mij hebben ze het afgelopen drie jaar verprutst door wat te weinig "staatsmanschap" en "moed" aan de dag te leggen in communautaire dossiers, zeker in het eerste jaar waarna de boel compleet was verziekt.) De kans is groot dat de "Vlaamse" vleugel van CD&V de boel gaat overnemen en dan is de kans groot dat er geen federale regering komt en dan hebben we een complete regimecrisis en een zeer grote (in eerste instantie politieke) chaos.

Misschien dat we binnen Open VLD zelfs een omgekeerde "coup" zien van "staatslieden" die het "onverantwoord" gedrag van De Croo junior gebruiken om hem te dumpen.

De ironie is dat CD&V een "monster" heeft gecrëeerd die ze niet meer de baas kunnen en dat voor een paar %.

En bon SP.a. Die leggen er zich tegenwoordig bijna bij neer dat ze onder de 15% scoren. Misschien dat Vandenbroucke wat meer macht krijgt en eventueel zelfs Gennez van de troon kan stoten.

Enfin het is één politiek zootje en ironisch genoeg zullen de traditionele partijen daarop aangerekend worden door op NVA te stemmen waarna het nog een groter zootje zal zijn. Want bon. NVA in de regering samen met Di Rupo en Maingain laat staan Dewever als premier? Ziet iemand dat echt gebeuren?

vrijevlaming
4 juni 2010, 18:27
Er is nog altijd Groen! dat zeker bereid zal zijn om haar "verantwoordelijkheid" te nemen mocht Ecolo het vriendelijk vragen.

Nu het is ook de vraag hoe de verslagen traditionele partijen gaan reageren uiteraard. Want bon het zou betekenen dat de drie traditionele partijen nadat ze zwaar klop hebben gekregen een regering zullen moeten gaan vormen. Het is dan de vraag die men eigenlijk al drie jaar stelt. Gaat CD&V/VLD voor de korte pijn en zijn ze bereid om toegevingen te doen aan de Franstaligen of worden ze een NVA bis (en dan kunnen ze evengoed samengaan met NVA.) De CD&V kiest er vandaag voor om de "staatsman" te spelen, wat in de peilingen blijkbaar niet aanslaat (maar volgens mij hebben ze het afgelopen drie jaar verprutst door wat te weinig "staatsmanschap" en "moed" aan de dag te leggen in communautaire dossiers, zeker in het eerste jaar waarna de boel compleet was verziekt.) De kans is groot dat de "Vlaamse" vleugel van CD&V de boel gaat overnemen en dan is de kans groot dat er geen federale regering komt en dan hebben we een complete regimecrisis en een zeer grote (in eerste instantie politieke) chaos.

Misschien dat we binnen Open VLD zelfs een omgekeerde "coup" zien van "staatslieden" die het "onverantwoord" gedrag van De Croo junior gebruiken om hem te dumpen.

De ironie is dat CD&V een "monster" heeft gecrëeerd die ze niet meer de baas kunnen en dat voor een paar %.

Enfin het is één politiek zootje en ironisch genoeg zullen de traditionele partijen daarop aangerekend worden door op NVA te stemmen waarna het nog een groter zootje zal zijn. Want bon. NVA in de regering samen met Di Rupo en Maingain laat staan Dewever als premier? Ziet iemand dat echt gebeuren?

chaos. I like :lol:

De tijd lijkt rijp voor échte veranderingen dus

solidarnosc
4 juni 2010, 18:32
chaos. I like :lol:

De tijd lijkt rijp voor échte veranderingen dus

Nja chaos is het recept voor veel goede en slechte dingen. Ik geloof persoonlijk niet in een ordelijke opdeling van België bijvoorbeeld. Niet dat het noodzakelijk tot geweld zal komen laat staan een burgeroorlog maar de sfeer in het economisch hart in België zal zeer zwaar verziekt worden. Vandaag is de communautaire spanningen vooral voelbaar in de politiek maar dan zal het wellicht ook voelbaar zijn in de dorpstraat. Want goed. Je hebt spanningen tussen Franstaligen en Nederlandstaligen en uiteraard onderlingen spanningen in Vlaanderen tussen de "seperatisten" en "federalisten". Misschien zelfs binnen de "seperatisten". En bon dat heb je uiteraard altijd een paar gekken aan beide kanten van de taalgrens die de boel verder kunnen laten escaleren en dan zijn we nog niet thuis.

system
4 juni 2010, 18:34
Volstrekt onvoldoende? Voor u telt N-VA enkel als ze 51% van de stemmen halen of wat? Een goede leerling 'Belgische Demorcratie' zijt ge blijkbaar...

Neen, u overdrijft.

Een goed resultaat voor de NVA zou zijn tussen de 32% en 36%. Dat zou een doorbraak zijn voor de Vlaamsnationalisten. Met 25 % is dat zeker niet het geval. Daar komt bij dat de andere Vlaams nationalistische partij , het Vlaams Belang, een opdoffer krijgt ook nog en weer eens. En dat de NVA zeker een groot deel van die stemmen recupereert. Bovendien golft de NVA nu wat voort op de tijdelijk succes dat deze partij nu kent omdat deze partij een nieuw geluid is, Olijke Bart veel honingzoete praatje vertelt, maar ook omdat de zogenaamde 'traditonele' partijen steken hebben laten vallen de laatste 3 jaar.

Maar succes is vergankelijk. Vraag het maar aan de SPa, de CD&V, de Open VLD, het VB, en de Groenen.

azert
4 juni 2010, 18:37
Vanavond is het ook Dewinter tegen Turtelboom. Normaal maakt Dewinter in een rechtstreekse confrontatie van zijn tegenstander filet Américain, van de deze gaat hij zonder enige twijfel confituur maken. Ik pak alvast een goed glas wijn en ga genieten van de show. :-D:-D:-D

daar is hij vet mee; amper een hond die zal kijken.

vrijevlaming
4 juni 2010, 18:38
Nja chaos is het recept voor veel goede en slechte dingen. Ik geloof persoonlijk niet in een ordelijke opdeling van België bijvoorbeeld. Niet dat het noodzakelijk tot geweld zal komen laat staan een burgeroorlog maar de sfeer in het economisch hart in België zal zeer zwaar verziekt worden. Vandaag is de communautaire spanningen vooral voelbaar in de politiek maar dan zal het wellicht ook voelbaar zijn in de dorpstraat. Want goed. Je hebt spanningen tussen Franstaligen en Nederlandstaligen en uiteraard onderlingen spanningen in Vlaanderen tussen de "seperatisten" en "federalisten". Misschien zelfs binnen de "seperatisten". En bon dat heb je uiteraard altijd een paar gekken aan beide kanten van de taalgrens die de boel verder kunnen laten escaleren en dan zijn we nog niet thuis.

kijk, er zijn levensnoodzakelijke sérieuze veranderingen nodig. Die veranderingen gaan de franstaligen nooit aanvaarden als je het ze vriendelijk blijft vragen, ala cd&v en vld. Je moet ze 'met hun kop boven de afgrond hangen' eer ze zullen toegeven, zoals BDW het plastisch omschreef.
Die chaos waarvan ik spreek, en die waarschijnlijk zal ontstaan na de verkiezingen, is nét dat figuurlijke 'boven de afgrond hangen'.
Als n-va nu doorduwt, kunnen ze quasi zeggen: kijk gasten, wij stellen het confederalisme voor. Jullie willen niet? OK, los het dan maar zelf op

azert
4 juni 2010, 18:42
inderdaad...ik tel normaal een 2,5% bij omdat het VB (moedwillig of niet) steeds ondergewaardeerd wordt in de peilingen...maar dat maakt dat ze net niet niet aan de verhoopte 15% komen.
Dit wil dus zeggen dat in dat geval enkel de bubbeltjes die ik voor de NVA heb gereserveerd (een Piper Heidsieckske die ikzelf cadeau heb gekregen) zullen knallen...

Maar een psychologische meerderheid van de V partijen wordt ook in dit scenario niet gehaald...:-(

Drink ze maar vlug voor de verkiezingen van oktober.
Dan weer verkiezingen en over en out met de n-va.

Max van Dietschland
4 juni 2010, 18:43
Joepie! Als dit klopt (ik twijfel) halen de traditionele partijen geen 50% meer...

De groenen zijn ook een klassieke politieke stroming. Dan kunnen ze wel nog de meerderheid halen, vooral in zetels dan.

Kijk ook eens hoe hoog de twee voormalige kartelpartijen samen halen: 44% !

Onze vriend virmiljoen gaat slecht slapen vannacht want de paarse partijen krijgen de zwaarste nederlaag ooit toegediend :twisted:

azert
4 juni 2010, 18:43
Bon, bon....inderdaad...maar desalnietemin halen ze bij lang niet de psychologische 50%...een schande dus en een objectief argument voor de anti-Vlamingen...

alsof n-va en VB ooit gaan samenwerken :-D:-D:-D

solidarnosc
4 juni 2010, 18:44
Neen, u overdrijft.

Een goed resultaat voor de NVA zou zijn tussen de 32% en 36%. Dat zou een doorbraak zijn voor de Vlaamsnationalisten. Met 25 % is dat zeker niet het geval vermits het VB een opdoffer krijgt ook nog. De NVA golft nu wat voort op de tijdelijk succes dat deze partij nu kent omdat deze partij een nieuw geluid is, Olijke Bart veel honingzoete praatje vertelt, maar ook omdat de zogenaamde 'traditonele' partijen steken hebben laten vallen de laatste 3 jaar.

Maar succes is vergankelijk. Vraag het maar aan de SPa, de CD&V, de Open VLD, het VB, en de Groenen.

Tja iedereen mag optimistisch zijn maar het moet toch voor iedereen duidelijk zijn dat men een dergelijke uitslag we voor extreem moeilijke onderhandelingen staan voor een federale regering te vormen (en dan nog op een moment we voorzitter zijn van de EU én de premier van Europa leveren) en dat het niet eens zeker meer is of die er effectief nog zal komen. NVA zal er geen moeite voor doen in ieder geval. Drie jaar geleden duurde het maaaanden voor er een regering was die daarna drie jaar met moeite aan regeren toekwam en geen fundamentele beslissingen heeft genomen (behalve onze grootste bank verkopen aan Frankrijk) en nu moeten de traditionele partijen (eventueel aangevuld met Groen!) een regering vormen dat én BHV oplost, én een staatshervorming realiseert én één van de grootste besparingsplannen uit de Belgische geschiedenis realiseert, nadat ze net alle drie het slechtste resultaat in de geschiedenis hebben gehaald .

Nu, ik denk wel dat mochten de traditionele partijen eventueel aangevuld met Groen! door de zure appel heenbijten en een regering vormen dat 4 jaar "goed" regeert dat de aanhang van NVA snel zou kunnen verdampen.

Nu BHV. De kans na deze verkiezingen dat CD&V en VLD nog meer op tafel zal leggen dan Dehaene reeds had gedaan is onbestaande (ook al hadden ze er vandaag ironisch genoeg beter voorgestaan hadden ze dat wel gedaan en ze een oplossing hadden gevonden voor BHV en gewoon verder geregeerd.) Kunnen we overigens ook zeggen van de Franstalige partijen. NVA zal wellicht ieder compromis over BHV hoe minamalistisch ook voor de Franstaligen aangrijpen om de Vlaamse regering te verlaten.

azert
4 juni 2010, 18:47
N-VA wil nu bij voorkeur naar confederalisme gaan, niet naar een splitsing.

Alweer zoals in 2007: onderhandelen zonder er ooit maar een seconde aan te denken dat er een tegenpartij is die de VL diktaten niet slikt.

azert
4 juni 2010, 18:48
Ik schrik gewoonweg in niets meer, hoor het Leterme nog zeggen dat hij zo'n regering zonder Vlaamse meerderheid zou bestrijden ter land, ter zee en in de lucht.
En als N-VA echt het been stijf houdt ivm met het communautaire zou het nog wel eens hééél erg interessant kunnen worden om een regering te vormen want met zo'n resultaat zie ik de sossen en de liberalen ook niet eender in een regering stappen hoor.

nieuwe verkiezingen dus.
De kiezers zullen zien dat er met BDW niets te bereiken is.

azert
4 juni 2010, 18:50
chaos. I like :lol:

De tijd lijkt rijp voor échte veranderingen dus

Typisch voor flaminganten; altijd negatief.
De beweging is tenslotte gegroeid door de VL soldaten in de loopgraven rond Diksmuide te misleiden.

solidarnosc
4 juni 2010, 18:51
kijk, er zijn levensnoodzakelijke sérieuze veranderingen nodig. Die veranderingen gaan de franstaligen nooit aanvaarden als je het ze vriendelijk blijft vragen, ala cd&v en vld. Je moet ze 'met hun kop boven de afgrond hangen' eer ze zullen toegeven, zoals BDW het plastisch omschreef.
Die chaos waarvan ik spreek, en die waarschijnlijk zal ontstaan na de verkiezingen, is nét dat figuurlijke 'boven de afgrond hangen'.
Als n-va nu doorduwt, kunnen ze quasi zeggen: kijk gasten, wij stellen het confederalisme voor. Jullie willen niet? OK, los het dan maar zelf op

Voor de Franstaligen is er geen enkel verschil tussen het confederalisme van NVA en Vlaamse onafhankelijkheid, behalve dan dat in confederaal voorstel van NVA de Franstaligen hun macht moeten afstaan over Brussel (in ruil voor Vlaams geld en de lege doos België).

solidarnosc
4 juni 2010, 18:52
nieuwe verkiezingen dus.
De kiezers zullen zien dat er met BDW niets te bereiken is.

Nja dat is dan blijkbaar niet echt duidelijk vandaag. Het had nochtans al duidelijk moeten zijn in 2007.

EddyBal
4 juni 2010, 18:52
Neen, u overdrijft.

Een goed resultaat voor de NVA zou zijn tussen de 32% en 36%. Dat zou een doorbraak zijn voor de Vlaamsnationalisten. Met 25 % is dat zeker niet het geval. Daar komt bij dat de andere Vlaams nationalistische partij , het Vlaams Belang, een opdoffer krijgt ook nog en weer eens. En dat de NVA zeker een groot deel van die stemmen recupereert. Bovendien golft de NVA nu wat voort op de tijdelijk succes dat deze partij nu kent omdat deze partij een nieuw geluid is, Olijke Bart veel honingzoete praatje vertelt, maar ook omdat de zogenaamde 'traditonele' partijen steken hebben laten vallen de laatste 3 jaar.

Maar succes is vergankelijk. Vraag het maar aan de SPa, de CD&V, de Open VLD, het VB, en de Groenen.

Wel System, ik reken erop dat veel van die onbeslisten naar VB en NVA gaan, en zo de percentjes nog wat opvrolijken. Niet iedereen wil direct toegeven dat ze VB stemmen, en traditionele stemmers zelfs niet dat ze NVA gaan stemmen.
NVA zal dus incontournable zijn voor een staatshervorming. Dat geeft een prettig gevoel: zonder de NVA géén staatshervorming.

ook prettig om lezen was de bovenste commentaar op lalibre.be ;) was van een Vlaming uit Brugge.

quercus
4 juni 2010, 18:52
Het is maar een peiling natuurlijk. We zullen dus nog wat moeten wachten of het allemaal juist is.

Maar indien ze waar zou zijn, is het zonder twijfel een goed resultaat voor de NVA. Maar volstrekt onvoldoende. En, zoals ik reeds vroeger zei, een slag in het water. De NVA profiteert van het 'goed in de markt liggen' met Olijke Bart met de zotskap op kop, maar de andere Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, krijgt alweer een flinke afstraffing. De tweede pandoering op rij.

Besluit: "ze dronken een glas, p... een plas, en alles bleef zoals het was".

Zou je dat even willen toelichten?

azert
4 juni 2010, 18:53
Wel System, ik reken erop dat veel van die onbeslisten naar VB en NVA gaan, en zo de percentjes nog wat opvrolijken. Niet iedereen wil direct toegeven dat ze VB stemmen, en traditionele stemmers zelfs niet dat ze NVA gaan stemmen.
NVA zal dus incontournable zijn voor een staatshervorming. Dat geeft een prettig gevoel: zonder de NVA géén staatshervorming.

ook prettig om lezen was de bovenste commentaar op lalibre.be ;) was van een Vlaming uit Brugge.

met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)

EddyBal
4 juni 2010, 18:54
Typisch voor flaminganten; altijd negatief.
De beweging is tenslotte gegroeid door de VL soldaten in de loopgraven rond Diksmuide te misleiden.

Yep, alle partijleden en zelfs de stemmers hebben daar nog gevochten :lol:

Het doet pijn zeker Azert?

EddyBal
4 juni 2010, 18:55
met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)

Wel, laat het zijn "schuld" maar zijn. Maar IEDEREEN weet dat het de schuld is van de Franstaligen, maar daar wil jij natuurlijk géén kwaad woord over horen he...
Zie mijn handtekening ;) Genezing is echt mogelijk hoor.

Vlaanderen Boven
4 juni 2010, 19:01
Het doet pijn zeker Azert?

Zoveel is duidelijk. :-D

azert
4 juni 2010, 19:01
Yep, alle partijleden en zelfs de stemmers hebben daar nog gevochten :lol:

Het doet pijn zeker Azert?

wat?

De gemuilkorfde
4 juni 2010, 19:04
Bij de RTBF (ik noem hen steevast "La Chaîne de la haine"), waren ze aan het rekenen.
Als de Vlamingen vasthouden aan hun wil om enkel met een meerderheid te regeren (er klonk een afkeurend toontje daarin, genre "we overtuigen die pipo's wel van het tegendeel"), dan waren 3 partijen het minimum, en in elk van die was de N-VA incontournable.
Van coalities met 4 hebben ze niet gepraat, maar dan kunnen ze natuurlijk wel N-VA uitsluiten.
Ze kunnen ook de olijfboomcoalitie doen, zonder Vlaamse meerderheid.
De Vlaamse partijen zeggen wel dat ze een Vlaamse meerderheid willen, maar de vorige keer zei CD&V dat ook, en je ziet hoe ze daar afstand van nemen als het is om een postje te krijgen.

Ik vind ook dat het nog onvoldoende is, de V-partijen zouden rond de 50% moeten halen.

BTW : dat N-VA zou verdampen in de oppositie, terwijl de anderen regeren, daar geloof ik niet in.
Jullie spreken van 3 of 4 partijen, maar vergeten dan wel dat er aan de andere kant nog eens minstens 2 bijkomen, dat is dus 6 of 7 partijen in totaal.
Van een krachtddadig beleid zal geen sprake zijn.
De oppositie zal alleen de slagen moeten tellen

quercus
4 juni 2010, 19:07
Er is nog altijd Groen! dat zeker bereid zal zijn om haar "verantwoordelijkheid" te nemen mocht Ecolo het vriendelijk vragen.

Nu het is ook de vraag hoe de verslagen traditionele partijen gaan reageren uiteraard. Want bon het zou betekenen dat de drie traditionele partijen nadat ze zwaar klop hebben gekregen een regering zullen moeten gaan vormen. Het is dan de vraag die men eigenlijk al drie jaar stelt. Gaat CD&V/VLD voor de korte pijn en zijn ze bereid om toegevingen te doen aan de Franstaligen of worden ze een NVA bis (en dan kunnen ze evengoed samengaan met NVA.) De CD&V kiest er vandaag voor om de "staatsman" te spelen, wat in de peilingen blijkbaar niet aanslaat (maar volgens mij hebben ze het afgelopen drie jaar verprutst door wat te weinig "staatsmanschap" en "moed" aan de dag te leggen in communautaire dossiers, zeker in het eerste jaar waarna de boel compleet was verziekt.) De kans is groot dat de "Vlaamse" vleugel van CD&V de boel gaat overnemen en dan is de kans groot dat er geen federale regering komt en dan hebben we een complete regimecrisis en een zeer grote (in eerste instantie politieke) chaos.

Misschien dat we binnen Open VLD zelfs een omgekeerde "coup" zien van "staatslieden" die het "onverantwoord" gedrag van De Croo junior gebruiken om hem te dumpen.

De ironie is dat CD&V een "monster" heeft gecrëeerd die ze niet meer de baas kunnen en dat voor een paar %.

En bon SP.a. Die leggen er zich tegenwoordig bijna bij neer dat ze onder de 15% scoren. Misschien dat Vandenbroucke wat meer macht krijgt en eventueel zelfs Gennez van de troon kan stoten.

Enfin het is één politiek zootje en ironisch genoeg zullen de traditionele partijen daarop aangerekend worden door op NVA te stemmen waarna het nog een groter zootje zal zijn. Want bon. NVA in de regering samen met Di Rupo en Maingain laat staan Dewever als premier? Ziet iemand dat echt gebeuren?

Als ik jouw discours goed begrepen heb zou jij graag zien dat de Vlamingen (voor de zoveelste maal) toegevingen doen aan de Franstaligen. Ik denk dat op dit ogenblik de meeste Vlamingen vinden dat het nu eens omgekeerd mag. Maar dat is waarschijnlijk iets dat in een Belgicistisch perspectief neerkomt op een onbeschoftheid. Wat bevestigd wordt door la francofphonie belge. Hun slogan tijdens de voorbije dagen is: "Du respect pour les francophones". Toegeven dus...

De gemuilkorfde
4 juni 2010, 19:09
Btw : voor wie het nieuws niet gezien heeft : hier de officiële resultaten van de peiling :

captain jack
4 juni 2010, 19:12
Maar IEDEREEN weet dat het de schuld is van de Franstaligen, maar daar wil jij natuurlijk géén kwaad woord over horen he...

Natuurlijk, wij zijn de perfectie zelve. Bij ons zal er absoluut géén schuld zijn en we zullen met zen allen gezamelijk de Franstaligen aanwijzen: "Daar zijn ze!"

De N-VA zal haar kans krijgen. Ze zal gevangen zitten tussen hetgeen haar meer radicale achterban wilt en wat de meerderheid van haar kiespubliek verlangt. Weglopen zal geen optie meer zijn.

De partij zal haar verantwoordelijkheid toegeworpen krijgen. De vraag rest nog: wat doet ze ermee?
De verwachtingen liggen ongezond hoog. We weten ondertussen allemaal wat er met "meneer 800.000 stemmen" gebeurd is. We zullen zien of "5 minuten politieke moed" nogmaals zullen volstaan.

Ik hoop dat de partij er het beste van maakt. Hopelijk doet ze wat het volk van haar verlangt: stabiliteit en jobs creëren. Dat is hetgene waarop ze finaal beoordeeld zal worden.

azert
4 juni 2010, 19:17
Natuurlijk, wij zijn de perfectie zelve. Bij ons zal er absoluut géén schuld zijn en we zullen met zen allen gezamelijk de Franstaligen aanwijzen: "Daar zijn ze!"

De N-VA zal haar kans krijgen. Ze zal gevangen zitten tussen hetgeen haar meer radicale achterban wilt en wat de meerderheid van haar kiespubliek verlangt. Weglopen zal geen optie meer zijn.

De partij zal haar verantwoordelijkheid toegeworpen krijgen. De vraag rest nog: wat doet ze ermee?
De verwachtingen liggen ongezond hoog. We weten ondertussen allemaal wat er met "meneer 800.000 stemmen" gebeurd is. We zullen zien of "5 minuten politieke moed" nogmaals zullen volstaan.

Ik hoop dat de partij er het beste van maakt. Hopelijk doet ze wat het volk van haar verlangt: stabiliteit en jobs creëren. Dat is hetgene waarop ze finaal beoordeeld zal worden.

Wilfried Martens is de architect van die strategie.
Hij heeft gezegd: ooit zal n-va kleur moeten bekennen en hun kaarten op tafel leggen. In de zomer 2010 zullen ze dat moeten doen.

Daarom dat de cd&v nu niet aandringt een Marianne Thyssen opoffert om n-va te laten winnen zodat ze in oktober van heel hoog naar beneden kunnen vallen.

Zwartengeel
4 juni 2010, 19:19
wat?

Bij den apotheker.

solidarnosc
4 juni 2010, 19:20
Als ik jouw discours goed begrepen heb zou jij graag zien dat de Vlamingen (voor de zoveelste maal) toegevingen doen aan de Franstaligen. Ik denk dat op dit ogenblik de meeste Vlamingen vinden dat het nu eens omgekeerd mag. Maar dat is waarschijnlijk iets dat in een Belgicistisch perspectief neerkomt op een onbeschoftheid. Wat bevestigd wordt door la francofphonie belge. Hun slogan tijdens de voorbije dagen is: "Du respect pour les francophones". Toegeven dus...

Toegevingen aan beide kanten is essentiëel om tot een compromis te proberen komen. Als men daar niet bereid toe is moet men dat duidelijk zeggen en duidelijk maken hoe ze België denken te splitsen.

solidarnosc
4 juni 2010, 19:21
Wilfried Martens is de architect van die strategie.
Hij heeft gezegd: ooit zal n-va kleur moeten bekennen en hun kaarten op tafel leggen. In de zomer 2010 zullen ze dat moeten doen.

Daarom dat de cd&v nu niet aandringt een Marianne Thyssen opoffert om n-va te laten winnen zodat ze in oktober van heel hoog naar beneden kunnen vallen.

Juist ja. De overwinning is onderdeel van een plan van de CD&V?

azert
4 juni 2010, 19:24
Juist ja. De overwinning is onderdeel van een plan van de CD&V?

Die mensen denken op lange termijn hé.
ze weten dat de 3 grote families altijd zullen bestaan: een linkse, een rechtse en een middenpartij.

Ze hebben n-va gebruikt om uit hun dip te komen en moeten nu in een getrapte fase de n-va breken.

In de ACW-Beweging zitten veel gehaaidere mensen dan in de N-VA.

fonne
4 juni 2010, 19:36
alsof n-va en VB ooit gaan samenwerken :-D:-D:-D

Van zodra ze doorhebben dat ze in een cordon gestopt worden en zelfs met 25% van de Vlaamse stemmen nooit iets zullen bereiken.

fonne
4 juni 2010, 19:40
Die mensen denken op lange termijn hé.
ze weten dat de 3 grote families altijd zullen bestaan: een linkse, een rechtse en een middenpartij.

En ergens nog een klein pseudo-christelijk splinterpartijtje. Gun die CD&Vers toch ook iets:lol: N-VA heeft alles om de rol van middenpartij te gaan vervullen. En het ACW heeft ook ooit al eens met Groen! liggen flirten toen het met CD&V slecht ging, denk alstublieft niet dat die aan de CD&V gebonden zijn. Die heulen met iedereen die hen macht, geld en postjes kan bezorgen.

fonne
4 juni 2010, 19:47
Toegevingen aan beide kanten is essentiëel om tot een compromis te proberen komen. Als men daar niet bereid toe is moet men dat duidelijk zeggen en duidelijk maken hoe ze België denken te splitsen.

Vertel dat eens aan de Franstaligen? Die houden aan de ene kant mordicus vast aan België (want brengt veel geld op), maar weigeren zich neer te leggen bij democratische beslissingen op Belgisch niveau.
Even terug in herinnering brengen:
- de tabaksreclame op Francorchamps, verboden bij grote parlementaire meerderheid, maar niet in het belang van Jose Happart. Dus weg ermee, zelfs Ecolo vond tabak plots ecologisch verantwoord.
- de vergunningen voor de wapenleveringen: op drie dagen tijd moest op bevel van Di Rupo een staatshervorming worden doorgevoerd om toe te laten dat de waalse wapenfabrieken hun wapens zouden kunnen leveren aan "democratieën in wording". Want 't was in 't voordeel van de Walen. Als het in het voordeel van de Vlamingen zou geweest zijn, zou er na 10 jaar pow-wows nog altijd niets van gekomen zijn
- de manier waarop De Crem gedwongen werd verouderde kazernes in Wallonie open te houden
- de manier waarop de Franstaligen Leterme dwongen om de volledige immigratiepolitiek in handen te geven van Franstalige ministers om een politiek uit te voeren die 100% tegengesteld was aan het regeerakkoord
- etc.
- etc.

azert
4 juni 2010, 19:47
En ergens nog een klein pseudo-christelijk splinterpartijtje. Gun die CD&Vers toch ook iets:lol: N-VA heeft alles om de rol van middenpartij te gaan vervullen. En het ACW heeft ook ooit al eens met Groen! liggen flirten toen het met CD&V slecht ging, denk alstublieft niet dat die aan de CD&V gebonden zijn. Die heulen met iedereen die hen macht, geld en postjes kan bezorgen.

Inderdaad; het ledenblad van de KWB, RAAK, zou door Groen kunnen geschreven zijn.
maar ik denk dat ze na GRoen/Agalev geleerd zijn.
Enkel binnen CD&V kunnen ze tot hun recht komen.
Het is hun natuurlijke bondgenoot.

Txiki
4 juni 2010, 19:50
Weer een peiling?

fonne
4 juni 2010, 20:00
Inderdaad; het ledenblad van de KWB, RAAK, zou door Groen kunnen geschreven zijn.
maar ik denk dat ze na GRoen/Agalev geleerd zijn.
Enkel binnen CD&V kunnen ze tot hun recht komen.
Het is hun natuurlijke bondgenoot.

Misschien de natuurlijke bondgenoot van de huidige machtshebbers binnen de AVW beweging die nooit anders gekend hebben. Maar wacht enkele jaren en dan komt de nieuwe generatie eraan, en die denkt echt wel heel anders over de zaken als Cortebeeck. Let op mijn woorden: volgende verkiezingen duiken de eerste ACW kandidaten op op de N-VA lijst.

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 20:04
Die mensen denken op lange termijn hé.
ze weten dat de 3 grote families altijd zullen bestaan: een linkse, een rechtse en een middenpartij.

Ze hebben n-va gebruikt om uit hun dip te komen en moeten nu in een getrapte fase de n-va breken.

In de ACW-Beweging zitten veel gehaaidere mensen dan in de N-VA.

Allemaal vieze spelletjes op de kap van werkende mensen.

Bah!

Max van Dietschland
4 juni 2010, 20:05
Btw : voor wie het nieuws niet gezien heeft : hier de officiële resultaten van de peiling :

Paars is dood en begraven :cheer:

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 20:09
Paars is dood en begraven :cheer:

Pas er toch maar mee op, ze zijn achterbaks tot en met en zullen zich niet generen te spuwen in andermans eten.

toccata
4 juni 2010, 20:09
Uiteraard hoort het ACW 'thuis' bij Groen! qua programma, dat zal er ooit wel komen, ge moet dat tijd geven

nu, ik ben erg sceptisch over die 8% voor Groen! ik hóóp het maar het is afwachten

filosoof
4 juni 2010, 20:12
Btw : voor wie het nieuws niet gezien heeft : hier de officiële resultaten van de peiling :En hoeveel onbesliste kiezers?

Shadowke
4 juni 2010, 20:13
Uiteraard hoort het ACW 'thuis' bij Groen! qua programma, dat zal er ooit wel komen, ge moet dat tijd geven

nu, ik ben erg sceptisch over die 8% voor Groen! ik hóóp het maar het is afwachten

ik ben sceptisch voor de gehele peiling.
ik wacht rustig af tot volgende zondag om mijn conclusies te trekken.

Shadowke
4 juni 2010, 20:13
En hoeveel onbesliste kiezers?

27 % dus vééééééél

filosoof
4 juni 2010, 20:14
Allemaal vieze spelletjes op de kap van werkende mensen.

Bah!Doel je op het communautair gehakketak?

Shadowke
4 juni 2010, 20:15
Doel je op het communautair gehakketak?

naaaah het gekronkel voor de postjes.

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 20:16
Doel je op het communautair gehakketak?

Maar neen, alles peis en vree in la belgique ;-)

filosoof
4 juni 2010, 20:16
27 % dus vééééééélIdd veel: 27% onbeslist + een gebruikelijke foutenmarge van ca 4%....

Vette Pois(s)on
4 juni 2010, 20:17
naaaah het gekronkel voor de postjes.

;-)

filosoof
4 juni 2010, 20:17
Maar neen, alles peis en vree in la belgique ;-)De dag dat alles peis en vree is vinden ze wel een communautair probleem om aan te kaarten.

azert
4 juni 2010, 20:33
Misschien de natuurlijke bondgenoot van de huidige machtshebbers binnen de AVW beweging die nooit anders gekend hebben. Maar wacht enkele jaren en dan komt de nieuwe generatie eraan, en die denkt echt wel heel anders over de zaken als Cortebeeck. Let op mijn woorden: volgende verkiezingen duiken de eerste ACW kandidaten op op de N-VA lijst.

Domme vakbondsleden dan.
Hoe zou een lid van de vakbond nu een partij voor de middenstanders en de patroons steunen?

Jazeker
4 juni 2010, 20:41
Ik geloof geen peilingen meer. Maar als het resultaat van de N-VA bewaarheid wordt, dan geef ik een feestje. En de daling van O-VLD zou het echt pas compleet maken.

system
4 juni 2010, 20:43
Zou je dat even willen toelichten?



Ja. Dat kan ik.

http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/01/21/873573/miss-belgie-jaagt-walen-in-de-gordijnen_3_165x100.jpg

flamingant
4 juni 2010, 20:52
Waar vond u die minimumpercentages?

gewoon 73/100 * peilingsresultaat ;)

system
4 juni 2010, 21:00
Paars is dood en begraven :cheer:

In de peiling.

EddyBal
4 juni 2010, 21:07
Inderdaad; het ledenblad van de KWB, RAAK, zou door Groen kunnen geschreven zijn.
maar ik denk dat ze na GRoen/Agalev geleerd zijn.
Enkel binnen CD&V kunnen ze tot hun recht komen.
Het is hun natuurlijke bondgenoot.

Enkel zolang die groot genoeg blijven...

EddyBal
4 juni 2010, 21:11
Domme vakbondsleden dan.
Hoe zou een lid van de vakbond nu een partij voor de middenstanders en de patroons steunen?

Jij vergeet hier even de liberale vakbond zeker???

Alleen : NVA is NIET patroons en middenstanders. Kijk de connecties van je lievelingspartij maar eens na.

En Marianneke? Ook geen goei? Kris Peeters? etc...

EddyBal
4 juni 2010, 21:13
In de peiling.

Juist, in de peiling.. is ze stervend. op 13 juni is het nekschot . Het afscheidswoord is op 14 juni ;)

fonne
4 juni 2010, 21:29
Juist, in de peiling.. is ze stervend. op 13 juni is het nekschot . Het afscheidswoord is op 14 juni ;)

Ik stel me de verklaringen na het eerste partijbureau "the day after" al voor.

Merrie Karolien: de kiezer heeft ons een duidelijk signaal gegeven, wij zullen als socialisten dan ook niet in een regering stappen. Onder leiding van een nieuw jong vrouwelijk boegbeeld uit Gent moeten we het vertrouwen van de kiezer eerst herstellen en ons programma heruitvinden. Zodat we ons bij de volgende verkiezingen vol vertrouwen kunnen presenteren aan de kiezer.

Sander De Croo: de kiezer heeft ons niet beloond voor de moedige houding van de voorzitter van onze partij en de wijze beslissigen die hij heeft genomen. Wij trekken daar lessen uit en stellen vast dat we niet door de kiezer gemandateerd zijn om een plaats in de regering op te eisen. Wij kiezen voluit voor de radicale oppositie.

Hendrik Bogaert, met aan zijn voeten een bloedend Marianneke vol messen in de rug: de partij heeft zonet haar leiding vernieuwd en zal niet aan een regering deelnemen. Eerst moet mijn macht over de partij gevestigd zijn en het programma aangepast aan de nieuwe directieven. Indien de partij na de volgende verkiezingen terug een mandaat van de kiezer krijgt zullen wij voluit onze verantwoordelijkheid opnemen voor het redden van de Belgische staat.

azert
4 juni 2010, 21:30
Juist, in de peiling.. is ze stervend. op 13 juni is het nekschot . Het afscheidswoord is op 14 juni ;)

van BDW want dan zullen de VL kiezers zien dat er met BDW aan tafel geen regering kan gevormd worden en ze in okt nog eens naar de stembus moeten.

EddyBal
4 juni 2010, 21:39
van BDW want dan zullen de VL kiezers zien dat er met BDW aan tafel geen regering kan gevormd worden en ze in okt nog eens naar de stembus moeten.

En Bartje zal er NOG meer voor beloond worden. Hoorde ik al niet hetzelfde van jou en andere belgieten voor deze verkiezing? Bartje was het afgebold he (zelfs "buitengezet" werd door sommige lkeugenachtigen beweert).

Wel hij is er voor beloond. Doe zo voort oude politiek, eens zal de les geleerd worden maar zal het te laat zijn ;)

EddyBal
4 juni 2010, 21:42
Ik stel me de verklaringen na het eerste partijbureau "the day after" al voor.

Merrie Karolien: de kiezer heeft ons een duidelijk signaal gegeven, wij zullen als socialisten dan ook niet in een regering stappen. Onder leiding van een nieuw jong vrouwelijk boegbeeld uit Gent moeten we het vertrouwen van de kiezer eerst herstellen en ons programma heruitvinden. Zodat we ons bij de volgende verkiezingen vol vertrouwen kunnen presenteren aan de kiezer.

Sander De Croo: de kiezer heeft ons niet beloond voor de moedige houding van de voorzitter van onze partij en de wijze beslissigen die hij heeft genomen. Wij trekken daar lessen uit en stellen vast dat we niet door de kiezer gemandateerd zijn om een plaats in de regering op te eisen. Wij kiezen voluit voor de radicale oppositie.

Hendrik Bogaert, met aan zijn voeten een bloedend Marianneke vol messen in de rug: de partij heeft zonet haar leiding vernieuwd en zal niet aan een regering deelnemen. Eerst moet mijn macht over de partij gevestigd zijn en het programma aangepast aan de nieuwe directieven. Indien de partij na de volgende verkiezingen terug een mandaat van de kiezer krijgt zullen wij voluit onze verantwoordelijkheid opnemen voor het redden van de Belgische staat.
:lol:

Gwyndion
4 juni 2010, 21:46
Kan iemand alsjeblieft het gesticht inlichten dat Azert weer eens ontsnapt is? Zijn zielig gekots hier begint zeer afgezaagd worden. Hij zit nu al weken klem op "Bzzz NV-A wint maar geen zorgen, oktober nieuwe verkiezingen en dan verdwijnt de NV-A Bzzz"...Hoe hij gelooft dat de NV-A zo achteruit zou gaan als de Franstaligen juist het punt van De Wever bewijzen vermeld hij nooit.

pajoske
4 juni 2010, 22:54
Ik heb precies een déj�*-vu.
Herinner mij iets van iemand met 5 minuten politieke moed en 800.000 persoonlijke voorkeurstemmen.

EddyBal
4 juni 2010, 23:00
Ik heb precies een déj�*-vu.
Herinner mij iets van iemand met 5 minuten politieke moed en 800.000 persoonlijke voorkeurstemmen.

Yja, maar DIE wou per se premier worden. Bart is slimmer ;)

fox
4 juni 2010, 23:11
van BDW want dan zullen de VL kiezers zien dat er met BDW aan tafel geen regering kan gevormd worden en ze in okt nog eens naar de stembus moeten.


Oh, maar dat weten de Vlamingen net wel en je moet het wel anders stellen. Met BDW aan tafel WILLEN de franstaligen geen regering vormen. Belangrijk nuanceverschil. En als we dan in okt nog eens naar de stembus zouden moeten dan zal hij nog meer stemmen halen en dat zal zo doorgaan net zolang de franstaligen eindelijk eens gaan luisteren naar wat de vlamingen willen.

Boduo
4 juni 2010, 23:12
Hoe meer je de franstalige media leest of bekijkt, hoe meer je vaststelt dat ze van langsom meer in hun broek doen voor NVA !!!

EddyBal
4 juni 2010, 23:12
Niemand nog Pharao gezien? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat op de VRT een andere wind aan het waaien is. De stunt met de poll slaat in, en men gelooft daar zelfs dat de overwinning NOG groter zal worden op de verkiezingsdag zelf.

EddyBal
4 juni 2010, 23:19
Hoe meer je de franstalige media leest of bekijkt, hoe meer je vaststelt dat ze van langsom meer in hun broek doen voor NVA !!!

Ik hoor zeggen dat morgen de apothekers in Wallonie en Brussel zullen open zijn om immodium te voorzien voor de bevolking. Janssens Pharma gaat morgen met kamionladingen aanvoeren ;)

Pol
4 juni 2010, 23:25
En Bartje zal er NOG meer voor beloond worden. Hoorde ik al niet hetzelfde van jou en andere belgieten voor deze verkiezing? Bartje was het afgebold he (zelfs "buitengezet" werd door sommige leugenachtigen beweert).

Wel hij is er voor beloond. Doe zo voort oude politiek, eens zal de les geleerd worden maar zal het te laat zijn ;)

Bewijst dat de kiezer heel bewust gaat kiezen en misstappen onderweg niet vergeet...
Hoe langer de Franstalige Brusselaars van het niveau van Maingain/Milquet hun wil willen opdringen en "non" blijven zeggen aan de huidige Belgische realiteit, hoe sterker de Vlamingen geneigd zullen zijn om NVA te steunen. Bij vorige federale verkiezingen werd Leterme in de grond geboord wegens uitspraken als "ontbreken inellectuele bagage om Nederlands te leren" en "5 minuten politieke moed nodig om BHV te splitsen en BHV-arrest op te lossen". Het resultaat was een klinkende overwinning van Leterme en toen nog het Vlaams Kartel. Nu blijft NVA trouw aan haar belofte van vastberadenheid en wordt NVA en Dewever daar wellicht goed voor beloond.

EddyBal
4 juni 2010, 23:42
Bewijst dat de kiezer heel bewust gaat kiezen en misstappen onderweg niet vergeet...
Hoe langer de Franstalige Brusselaars van het niveau van Maingain/Milquet hun wil willen opdringen en "non" blijven zeggen aan de huidige Belgische realiteit, hoe sterker de Vlamingen geneigd zullen zijn om NVA te steunen. Bij vorige federale verkiezingen werd Leterme in de grond geboord wegens uitspraken als "ontbreken inellectuele bagage om Nederlands te leren" en "5 minuten politieke moed nodig om BHV te splitsen en BHV-arrest op te lossen". Het resultaat was een klinkende overwinning van Leterme en toen nog het Vlaams Kartel. Nu blijft NVA trouw aan haar belofte van vastberadenheid en wordt NVA en Dewever daar wellicht goed voor beloond.

Zeer zeker. Nu van Deurzen of de broer van de eu president voorzitter. Terug de Vlamingen baas , zoals het was voor men daar de Belgicisten Leterme een mes in zijn rug duwden en hem "een lesje leerden" in "staatsmanschap". Zie hoe ver ze er mee gekomen zijn ;)

Pol
4 juni 2010, 23:43
Tja iedereen mag optimistisch zijn maar het moet toch voor iedereen duidelijk zijn dat men een dergelijke uitslag we voor extreem moeilijke onderhandelingen staan voor een federale regering te vormen (en dan nog op een moment we voorzitter zijn van de EU én de premier van Europa leveren) en dat het niet eens zeker meer is of die er effectief nog zal komen. NVA zal er geen moeite voor doen in ieder geval. Drie jaar geleden duurde het maaaanden voor er een regering was die daarna drie jaar met moeite aan regeren toekwam en geen fundamentele beslissingen heeft genomen (behalve onze grootste bank verkopen aan Frankrijk) en nu moeten de traditionele partijen (eventueel aangevuld met Groen!) een regering vormen dat én BHV oplost, én een staatshervorming realiseert én één van de grootste besparingsplannen uit de Belgische geschiedenis realiseert, nadat ze net alle drie het slechtste resultaat in de geschiedenis hebben gehaald .

Nu, ik denk wel dat mochten de traditionele partijen eventueel aangevuld met Groen! door de zure appel heenbijten en een regering vormen dat 4 jaar "goed" regeert dat de aanhang van NVA snel zou kunnen verdampen.

Nu BHV. De kans na deze verkiezingen dat CD&V en VLD nog meer op tafel zal leggen dan Dehaene reeds had gedaan is onbestaande (ook al hadden ze er vandaag ironisch genoeg beter voorgestaan hadden ze dat wel gedaan en ze een oplossing hadden gevonden voor BHV en gewoon verder geregeerd.) Kunnen we overigens ook zeggen van de Franstalige partijen. NVA zal wellicht ieder compromis over BHV hoe minamalistisch ook voor de Franstaligen aangrijpen om de Vlaamse regering te verlaten.

De Franstaligen krijgen in Vlaanderen wat ze gezaaid hebben. Het zijn niet de Vlamingen die het BHV-arrest van het Grondwettelijk Hof gedurende 7 jaren hebben genegeerd. Het zijn niet de Vlamingen die uit zijn op oorlogstrategie met grensuitbreiding en andere oorlogsbuit.

Daar is ook de ervaring van 2007, wanneer het Vlaams Kartel de fout maakte om te vlug Leterme uit te spelen als regeringsleider. Met zijn 800.000 voorkeurstemmen werd hij afgemaakt zowel boven als onder de taalgrens en vooral in Brussel (Maingain-Milquet). Dewever stelt zich veel milder op wat betreft zijn persoonlijke ambitie en gaat dus moeilijker in het nauw gedreven worden. Als de Franstalige Brusselaars en hun Waals gevolg weigeren te onderhandelen over de resoluties van het Vlaams parlement, dan kan nog altijd het land federaal onregeerbaar verklaard worden. Dan kunnen de Vlaamse en de Franstalige Gemeenschap de Belgische bevoegdheden zelf allemaal invullen voor hun deelstaat... Het land wordt dan verder geregeerd in een confederatie.

EddyBal
4 juni 2010, 23:53
De Franstaligen krijgen in Vlaanderen wat ze gezaaid hebben. Het zijn niet de Vlamingen die het BHV-arrest van het Grondwettelijk Hof gedurende 7 jaren hebben genegeerd. Het zijn niet de Vlamingen die uit zijn op oorlogstrategie met grensuitbreiding en andere oorlogsbuit.

Daar is ook de ervaring van 2007, wanneer het Vlaams Kartel de fout maakte om te vlug Leterme uit te spelen als regeringsleider. Met zijn 800.000 voorkeurstemmen werd hij afgemaakt zowel boven als onder de taalgrens en vooral in Brussel (Maingain-Milquet). Dewever stelt zich veel milder op wat betreft zijn persoonlijke ambitie en gaat dus moeilijker in het nauw gedreven worden. Als de Franstalige Brusselaars en hun Waals gevolg weigeren te onderhandelen over de resoluties van het Vlaams parlement, dan kan nog altijd het land federaal onregeerbaar verklaard worden. Dan kunnen de Vlaamse en de Franstalige Gemeenschap de Belgische bevoegdheden zelf allemaal invullen voor hun deelstaat... Het land wordt dan verder geregeerd in een confederatie.

Zoals ik al stelde: het moet nu voor ALLE partijen wel duideliojk zijn dat het de VLAAMSE kiezer is die een partij maakt of kraakt. Zij die de rug keren naar hun vlaamse beloften, gaan daarraan kapot. Quid VLD (verhofstadt), Quid CD&V(nee, niet Leterme, maar HERMAN van Rompuy heeft zijn partij + Leterme vermoordt)

solidarnosc
5 juni 2010, 00:02
De Franstaligen krijgen in Vlaanderen wat ze gezaaid hebben. Het zijn niet de Vlamingen die het BHV-arrest van het Grondwettelijk Hof gedurende 7 jaren hebben genegeerd. Het zijn niet de Vlamingen die uit zijn op oorlogstrategie met grensuitbreiding en andere oorlogsbuit.

Daar is ook de ervaring van 2007, wanneer het Vlaams Kartel de fout maakte om te vlug Leterme uit te spelen als regeringsleider. Met zijn 800.000 voorkeurstemmen werd hij afgemaakt zowel boven als onder de taalgrens en vooral in Brussel (Maingain-Milquet). Dewever stelt zich veel milder op wat betreft zijn persoonlijke ambitie en gaat dus moeilijker in het nauw gedreven worden. Als de Franstalige Brusselaars en hun Waals gevolg weigeren te onderhandelen over de resoluties van het Vlaams parlement, dan kan nog altijd het land federaal onregeerbaar verklaard worden. Dan kunnen de Vlaamse en de Franstalige Gemeenschap de Belgische bevoegdheden zelf allemaal invullen voor hun deelstaat... Het land wordt dan verder geregeerd in een confederatie.

Dan gooien de Franstaligen de instellingen van de Vlaamse gemeenschap/gewest uit Brussel. Enfin dan gooien de Vlamingen zichzelf uit Brussel aangezien één van de essentiële kenmerken een samenwerkingsverband is tussen (onafhankelijke) staten. In Brussel zou dat de gewesten zijn. Een confederatie als samenwerkingsverband tussen gemeenschappen slaat al helemaal nergens op. Het idee van Vlaams Nationalisten dat de Franstaligen een confederatie zouden slikken waar het Belgisch niveau enkel dient om de Vlaamse aanwezigheid in Brussel te behouden, wat het voorstel is van NVA (in ruil voor huurgeld) is een illusie. Het heeft geen enkele meerwaarde voor de Franstaligen, behalve misschien het geld, maar als de Franstaligen dan toch moeten gaan schooien dan kunnen ze het evengoed elders gaan proberen zoals de EU, IMF, Frankrijk.

EddyBal
5 juni 2010, 00:13
Dan gooien de Franstaligen de instellingen van de Vlaamse gemeenschap/gewest uit Brussel. Enfin dan gooien de Vlamingen zichzelf uit Brussel aangezien één van de essentiële kenmerken een samenwerkingsverband is tussen (onafhankelijke) staten. In Brussel zou dat de gewesten zijn. Een confederatie als samenwerkingsverband tussen gemeenschappen slaat al helemaal nergens op. Het idee van Vlaams Nationalisten dat de Franstaligen een confederatie zouden slikken waar het Belgisch niveau enkel dient om de Vlaamse aanwezigheid in Brussel te behouden, wat het voorstel is van NVA (in ruil voor huurgeld) is een illusie. Het heeft geen enkele meerwaarde voor de Franstaligen, behalve misschien het geld, maar als de Franstaligen dan toch moeten gaan schooien dan kunnen ze het evengoed elders gaan proberen zoals de EU, IMF, Frankrijk.

De EU zal niet storten. Het IMF zal zeer zware eisen stellen, en daar willen de Brusselaars met hunnen dikke nek niet aan. En Frankrijk heeft zelf al schulden genoeg... en heeft straatsburg. Brussel is hen enkel een doorn in het oog. Ze wachten tot Brussel de veiligheid niet meer kan garanderen, en dan is Brussel ook de EU kwijt.

respublica
5 juni 2010, 00:52
van BDW want dan zullen de VL kiezers zien dat er met BDW aan tafel geen regering kan gevormd worden en ze in okt nog eens naar de stembus moeten.
als het straks niet lukt om dit land op de sporen te krijgen met een echte staatshervorming, moeten we de welvaart van de burgers, niet de instellingen van dit land, veilig stellen en de boedelscheiding aangaan. ik zie geen andere mogelijkheid. ik hoop dat Vlamingen en Walen daarna in een betere sfeer blijven leven als goede buren, in plaats van als ruziënde huisgenoten.

EddyBal
5 juni 2010, 01:02
als het straks niet lukt om dit land op de sporen te krijgen met een echte staatshervorming, moeten we de welvaart van de burgers, niet de instellingen van dit land, veilig stellen en de boedelscheiding aangaan. ik zie geen andere mogelijkheid. ik hoop dat Vlamingen en Walen daarna in een betere sfeer blijven leven als goede buren, in plaats van als ruziënde huisgenoten.

Maar neen vriend en partijgenoot, we scheiden om weer bij elkaar te komen, maar dan onder ONZE condities. De Belgische confederatie zal nog zeer lang overleven. Alleen moet je nooit rekenen op transferts van ginder naar hier... DAN komt onze onafhankelijkheid ;) Maar daartegen is Brussel alweer vervlaamst ;)

benjiro
5 juni 2010, 01:37
Hoe meer je de franstalige media leest of bekijkt, hoe meer je vaststelt dat ze van langsom meer in hun broek doen voor NVA !!!

Best wel grappig te noemen, aangezien ze vorige verkiezingen zaten te spreken over de "verrechtsing" van de Vlamingen.

Als we de "theoretische" resultaten bekijken, heb je een veel grotere rechtse vleugel in Vlaanderen, dan ten tijden van de VB hoogdagen. Toen was het 1 "uiterst rechtse" partij met in de 20%.

Nu heb je volgende die peilingen, 25% ( NVA - Gematigd Rechts ) + 6% ( LDD - Ook gematigd Rechts ) + 11% ( VB Uiterst Recht ), de optel som geeft een 42% rechter vleugel.

Neem daar bij, dat de OpenVLD, zichzelf ook meer "rechts" gaan profileren is, dan vroeger, waar ze meer links regeerde.

Men is zo gefocust op de NVA, dat men die cijfers zelf negerde, wat best grappig te noemen is. En ... in mijn persoonlijk mening, dit is juist wat men aan de Franstalig kant gecreëerd heeft.

Het Cordon tegen het VB heeft in praktijk een mooie voedingsbodem gemaakt voor mensen om rechts gezinde te zijn. In het begin durfde veel mensen zelf niet zeggen dat ze voor het VB stemde ( waardoor VB ook lastig te peilen was ).

Dat heeft de noodzaak voor mensen om rechts te gaan, zoals LDD ( een rechtse kracht in de toen nogal enorm linkse VLD ), en de NVA, met als doel, stemmers van het VB, dat niet zo extreem zijn, weg te snoepen uit dit kamp + de rechtse stemmers van de VLD .

Hoe men het ook draait of keert, er is een duidelijk rechterzijde nu in Vlaanderen. En hoe meer onze Franstalige vrienden dezelfde toestand blijft uithalen, namelijk denken dat bij de Vlamingen, een leuke linkse stroming is, dat op de knieën zal gaan voor hun, hoe meer ze juist die rechtse partijen versterkt.

In mijn mening, is het juist onze Franstalige vrienden, dat Vlaanderen zo enorm verrechtst hebben. Er zijn ook nog andere factoren, maar dat was wel de beste.

We kennen intussen allemaal Mevrouw Non, en uitspraken dat Vlamingen vergelijken met "nazi's". Het continue doorlopende provocatie spelletje, voor iets dat zo simpel is om op te lossen. BHV. Iedereen stemt ervoor, inc de Franstaligen. Het probleem is opgelost, de wettelijkheid is terug in orde, and men kan verder met wat een regering moet doen, namelijk, REGEREN!

Ik ben meestal beducht over peilingen, maar het zou me nu zelf niet verbazen dat BDW zijn NVA, meer dan 25% haalt. Hij speelt het spel slim, door zelf de peiling in twijfel te trekken, en geen "dikke nek" uit te hangen door te doen dat de buit al binnen is. Idem met die Eerste Minister toestanden, door het nu al af te wijzen, maakt het hem nog meer gewild bij de kiezers, omwille van het feit, dat hem geen macht opzoekt. In tegenstelling tot vele politici.

Wat het zal worden in praktijk... Mja ... Het is en blijft een politieker. We zullen zien...

Xenophon
5 juni 2010, 01:45
We kennen intussen allemaal Mevrouw Non, en uitspraken dat Vlamingen vergelijken met "nazi's". Het continue doorlopende provocatie spelletje, voor iets dat zo simpel is om op te lossen. BHV. Iedereen stemt ervoor, inc de Franstaligen. Het probleem is opgelost, de wettelijkheid is terug in orde, and men kan verder met wat een regering moet doen, namelijk, REGEREN!


Je stapt er wat te licht over. BHV gaat in wezen over wie hier baas is in dit land.

En dat zullen de Walen zijn of het zal niemand zijn. BHV splitsen is Belgie splitsen.

solidarnosc
5 juni 2010, 02:04
Maar neen vriend en partijgenoot, we scheiden om weer bij elkaar te komen, maar dan onder ONZE condities. De Belgische confederatie zal nog zeer lang overleven. Alleen moet je nooit rekenen op transferts van ginder naar hier... DAN komt onze onafhankelijkheid ;) Maar daartegen is Brussel alweer vervlaamst ;)

Dat is de essentie van het programma van NVA. Tijd kopen om Brussel te "heroveren".

EddyBal
5 juni 2010, 02:07
Je stapt er wat te licht over. BHV gaat in wezen over wie hier baas is in dit land.

En dat zullen de Walen zijn of het zal niemand zijn. BHV splitsen is Belgie splitsen.

Psst, de Brusselaars worden niet graag Walen genoemd... ;) Ze hebben liever dat je hen verfranste Vlamingen noemt.8O

En de BRUSSELAARS zullen baas zijn of NIEMAND zal baas zijn :lol:

respublica
5 juni 2010, 02:07
Maar neen vriend en partijgenoot, we scheiden om weer bij elkaar te komen, maar dan onder ONZE condities. De Belgische confederatie zal nog zeer lang overleven. Alleen moet je nooit rekenen op transferts van ginder naar hier... DAN komt onze onafhankelijkheid ;) Maar daartegen is Brussel alweer vervlaamst ;)
Tsja, mijn aangeboren pessimisme speelt me altijd parten, u bent dan weer zeer optimistisch. 8-)

Dronkoers
5 juni 2010, 02:32
PBL-RKT: 94%
NVA, CD&V, LDD, VB, oVLD, SPa, tralalaa: 0%

Blanco + ongeldig: 6%

Vlaanderen Boven
5 juni 2010, 02:48
PBL-RKT: 94%
NVA, CD&V, LDD, VB, oVLD, SPa, tralalaa: 0%

Blanco + ongeldig: 6%

Dit lijkt mij de meest realistische schatting tot nu toe.

winnezele
5 juni 2010, 09:02
Typisch voor flaminganten; altijd negatief.
De beweging is tenslotte gegroeid door de VL soldaten in de loopgraven rond Diksmuide te misleiden.

Ah nee, N-VA is een positieve partij. Dit is het werk van Bourgeois en De Wever. Het negativisme vandag de dag hoor je van de verzuurde, scheldende Belgiscisten als Lannoye, Hemmerchts, Verhulst. Inhoudelijk voegen ze niets aan het debat toe. Hang es een Vlaamse Leeuw aan je voorgevel en hoor de reacties.

winnezele
5 juni 2010, 09:04
met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)

Onderhandelingen gebeuren met verschillende partijen.

winnezele
5 juni 2010, 09:05
met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)

Daaraan juist zie je dat België volledig geblokkeerd zit.

winnezele
5 juni 2010, 09:10
En Bartje zal er NOG meer voor beloond worden. Hoorde ik al niet hetzelfde van jou en andere belgieten voor deze verkiezing? Bartje was het afgebold he (zelfs "buitengezet" werd door sommige lkeugenachtigen beweert).

Wel hij is er voor beloond. Doe zo voort oude politiek, eens zal de les geleerd worden maar zal het te laat zijn ;)

2

Renesse
5 juni 2010, 09:18
Dat is de essentie van het programma van NVA. Tijd kopen om Brussel te "heroveren".

Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.

EddyBal
5 juni 2010, 09:27
Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.

Je vergist je. Brussel kunnen vervlaamsen (waar de Brusselaars over klagen)is een mooi bij effect. Maar de essentie van het programma is inderdaad een goede confederatie. Wat best samen kan gedaan worden, doen we samen. Waar we graag verschillende paden bewandelen, doen we apart.

Het is eigenlijk een mooie keuze. De twee onderdelen van de Belgische confederatie sturen afgevaardigden en die gaan samen beslissen over een beleid. Waar men het NIET over eens is welke koers gevold moet worden, dat doen we ieder op zijn manier. Waar men het wél over eens is, dat wordt spijkerhard vastgelegd in akkoorden, en doen we op nationaal vlak: afgevaardigden van de deelstaten worden minister en voeren het overeengekomen beleid uit. Indien er daarna discussie komt, toon je de akkoorden. Blijft de discussie, dan gaat die bevoegdheid terug naar de deelstaten en ieder doet zijn zin.

system
5 juni 2010, 10:42
Juist, in de peiling.. is ze stervend. op 13 juni is het nekschot . Het afscheidswoord is op 14 juni ;)

Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �* 35 % voor de NVA en een statusquo+ voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, en indien de Wever en de NVA een goede score behalen, maar niet meer, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, beetje bij beetje afkalven, om tenslotte een langzame dood te sterven.

Henri1
5 juni 2010, 10:44
Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �*35 % voor de NVA en een statusquo + voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, maar halen de Wever en de NVA een goede score, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, langzaam afkalven en een langzame dood sterven.

Als Bart en zijn NV.A niet doorbreekt, en ik bedoel echt doorbreekt zal zijn partij in stukken uitéén vallen.

Hij zal het dus druk krijgen met de meubelen te redden na 13 juni.

Gwyndion
5 juni 2010, 11:04
De logica van sommige Belgicisten ontsnapt me...Neenneen, de NV-A als grootste partij (van Vlaanderen) maakt niets uit, ze zullen toch uiteen vallen. Henri denk jij nu echt dat De Wever er niet in zou slagen om onredelijk gedrag van de Franstaligen in zijn voordeel te draaien voor nog meer stemmen? Door bvb een sterke oppositie zouden ze in de Vlaamse verkiezingen een echte monsterscore kunnen halen en als dan het "Samen met, zonder als moet" is...Dat het gedrag van de Franstaligen een immitatie gaat zijn van de afgelopen 3 jaren staat vast, het lijkt zelfs erger te zijn. Zie maar naar de uitspraken van Milquet, Reynders, Ecolo,...

EddyBal
5 juni 2010, 11:04
Als Bart en zijn NV.A niet doorbreekt, en ik bedoel echt doorbreekt zal zijn partij in stukken uitéén vallen.

Hij zal het dus druk krijgen met de meubelen te redden na 13 juni.

25 % en meer halen komende van 14 is NIET doorbreken? Hij breekt zowat alle traditionele partijen in stukken. Let maar op : de vaandelvlucht NAAR de NVA is al ingezet... Vele politici hebben het wel begrepen. Jij en System blijkbaar nog niet. Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN ;)

benjiro
5 juni 2010, 12:39
Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN ;)

Ik zou opletten met deze uitspraken. Mag ik er op wijzen, dat toen de NVA in de regering stapte, dat onze Bart, nogal snel van jas gewisseld heeft. Het "kritische" was ineens weg ( voor een lange tijd, en het was ook ineens "ja maar, we moeten de onderhandelingen een kans geven" bla bla bla ). Mensen zijn soms nogal kort van geheugen.

Ik zeg het op voorhand, BDW is een politieker. En als het hem uitkomt, zal hem wel ook snel zijn beloftes inslikken, en excuses vinden waarom hij xxx niet kon doen.

Het is geen aanval op BDW als persoon, maar gewoon een vaststelling, dat een politieker, een politieker blijft! Of het nu BDW is, of een andere politieker. Ik heb nog niet veel mannen gezien dat hun toon niet omdraaide toen ze in de regering stapte, en postjes kregen.

Het is zoals een switch: Oppositie stand 1. Ga naar regering, plop, switch omdraaien naar stand 2. Men gaat uit de regering stappen, plop, switch terug op stand 1.

Verwacht ook geen wonderen, dan ben je ook niet teleurgesteld als ze niet gebeuren. Veel te veel mensen zijn aan het hypen, en realiseren hun niet dat zonder de Franse medewerking, het land weeral x aantal jaar vast zit.

Als dat gebeurt, verhuis ik naar een ander land *lol*. Ben persoonlijk België beu aan het worden. Hoge belastingen ( wie denkt dat het leven van een zelfstandige fun is hier, denk twee maal na ), incompetente politieker, altijd de druk van de Franstaligen die alles blokkeren, de "onrechtmatige" geldstromen ( onnodige medische onderzoeken vind ik onrechtmatige, en niets te maken met "sociaal" zijn ), speculatie op de huizen dat mensen dwingt om zotte leningen aan te gaan, enz ....

En ik ben niet de enigste. Al een vriend van mij ook zien verhuizen naar een ander land, omdat hem de toestand hier beu geworden was. Er is al lang een langzame verhuis aan de gang, van Vlamingen die naar het buitenland trekken, en de politiek in België, helpt echt niet om mensen te motiveren in dit land te geloven.

EddyBal
5 juni 2010, 12:52
Ik zou opletten met deze uitspraken. Mag ik er op wijzen, dat toen de NVA in de regering stapte, dat onze Bart, nogal snel van jas gewisseld heeft. Het "kritische" was ineens weg ( voor een lange tijd, en het was ook ineens "ja maar, we moeten de onderhandelingen een kans geven" bla bla bla ). Mensen zijn soms nogal kort van geheugen.


Vooral jij blijkt kort van geheugen. Bart was de dam tegen madam NON. Hij was het die in zo goed als niets toegaf. Remember de nota Dehaene "quid NVA"? Dat was niet voor niets hoor!


Ik zeg het op voorhand, BDW is een politieker. En als het hem uitkomt, zal hem wel ook snel zijn beloftes inslikken, en excuses vinden waarom hij xxx niet kon doen.

Het is geen aanval op BDW als persoon, maar gewoon een vaststelling, dat een politieker, een politieker blijft! Of het nu BDW is, of een andere politieker. Ik heb nog niet veel mannen gezien dat hun toon niet omdraaide toen ze in de regering stapte, en postjes kregen.

Het is zoals een switch: Oppositie stand 1. Ga naar regering, plop, switch omdraaien naar stand 2. Men gaat uit de regering stappen, plop, switch terug op stand 1.

Verwacht ook geen wonderen, dan ben je ook niet teleurgesteld als ze niet gebeuren. Veel te veel mensen zijn aan het hypen, en realiseren hun niet dat zonder de Franse medewerking, het land weeral x aantal jaar vast zit.

Als dat gebeurt, verhuis ik naar een ander land *lol*. Ben persoonlijk België beu aan het worden. Hoge belastingen ( wie denkt dat het leven van een zelfstandige fun is hier, denk twee maal na ), incompetente politieker, altijd de druk van de Franstaligen die alles blokkeren, de "onrechtmatige" geldstromen ( onnodige medische onderzoeken vind ik onrechtmatige, en niets te maken met "sociaal" zijn ), speculatie op de huizen dat mensen dwingt om zotte leningen aan te gaan, enz ....

En ik ben niet de enigste. Al een vriend van mij ook zien verhuizen naar een ander land, omdat hem de toestand hier beu geworden was. Er is al lang een langzame verhuis aan de gang, van Vlamingen die naar het buitenland trekken, en de politiek in België, helpt echt niet om mensen te motiveren in dit land te geloven.

Ik verwacht géén wonderen, alleen maar een standvastige Bart. Hij zal niet zo dom zijn om zijn stemmen te willen verzilveren voor een postje. Zoals hij pas zei: ik wacht af. Laat ze maar komen met voorstellen. Deze keer zal hij het zijn die NON zegt. En als de traditionelen het nog niet hebben begrepen dat ze de Vlaamse kaart moeten trekken en als één man achter Bart de Wever moeten staan, dan zal de volgende verkiezing NOG een groter verval brengen voor hen, wegens niets kunnen bereiken...
Zonder Bart géén staatshervorming. Ze zullen proberen hem de zwarte piet toe te schuiven, maar hij zal die gewoon laten passeren.
Het zal trouwens even wachten worden op regeringsvorming. Eerst moeten er verschillende koppen rollen in de partijen. Zien wie het roer daar overneemt, en wat hun dispuut zal zijn.

quercus
5 juni 2010, 13:10
Ja. Dat kan ik.

http://www.gva.be/imgpath/assets_img_gvl/2010/01/21/873573/miss-belgie-jaagt-walen-in-de-gordijnen_3_165x100.jpg

Is dat alles? Da's nog niets in vergelijking met Rik Torfs, hoogleraar Kerkelijk Recht en kandidaat CD&V-mandataris, die in "De Slimste Mens" zat te pronken met een schaars geklede mokke op zijn schoot. En dat was niet eens een kartonnen afbeelding. Maar ja, de ene kan op meer vergevingsgezindheid rekenen dan de andere. Toch bij system.

quercus
5 juni 2010, 13:12
Vooral jij blijkt kort van geheugen. Bart was de dam tegen madam NON. Hij was het die in zo goed als niets toegaf. Remember de nota Dehaene "quid NVA"? Dat was niet voor niets hoor!



Ik verwacht géén wonderen, alleen maar een standvastige Bart. Hij zal niet zo dom zijn om zijn stemmen te willen verzilveren voor een postje. Zoals hij pas zei: ik wacht af. Laat ze maar komen met voorstellen. Deze keer zal hij het zijn die NON zegt. En als de traditionelen het nog niet hebben begrepen dat ze de Vlaamse kaart moeten trekken en als één man achter Bart de Wever moeten staan, dan zal de volgende verkiezing NOG een groter verval brengen voor hen, wegens niets kunnen bereiken...
Zonder Bart géén staatshervorming. Ze zullen proberen hem de zwarte piet toe te schuiven, maar hij zal die gewoon laten passeren.
Het zal trouwens even wachten worden op regeringsvorming. Eerst moeten er verschillende koppen rollen in de partijen. Zien wie het roer daar overneemt, en wat hun dispuut zal zijn.

Ik ben benieuwd of de Vlaamsgezinden binnen de traditionele partijen niet opstandig zullen worden. Want die zijn er heel zeker, vooral bij de CD&V.

system
5 juni 2010, 13:17
25 % en meer halen komende van 14 is NIET doorbreken? Hij breekt zowat alle traditionele partijen in stukken. Let maar op : de vaandelvlucht NAAR de NVA is al ingezet... Vele politici hebben het wel begrepen. Jij en System blijkbaar nog niet. Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN ;)

Illusies, illusies. U miskent, weer eens, de geschiedenis. En de geschiedenis
is een eeuwige herhaling. U laat zich meeslepen door uw enthousiasme waarin elke rationaliteit zoek is.Dus, droom nog maar wat verder. De ontnuchtering zal des te groter zijn binnen afzienbare tijd.

En inderdaad, 25 % is niet echt doorbreken. Dat is een goede score, daar niet van, meer dan goed zelfs. Maar vergeet niet dat het VB ooit ook quasi 25% had op een gegeven ogenblik. En waar zit het nu?

En tenslotte, last but zeker not least: 'vlug rijp, vlug rot'.

azert
5 juni 2010, 13:20
Kan iemand alsjeblieft het gesticht inlichten dat Azert weer eens ontsnapt is? Zijn zielig gekots hier begint zeer afgezaagd worden. Hij zit nu al weken klem op "Bzzz NV-A wint maar geen zorgen, oktober nieuwe verkiezingen en dan verdwijnt de NV-A Bzzz"...Hoe hij gelooft dat de NV-A zo achteruit zou gaan als de Franstaligen juist het punt van De Wever bewijzen vermeld hij nooit.

Huize Pezewever:-D

azert
5 juni 2010, 13:22
Niemand nog Pharao gezien? Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat op de VRT een andere wind aan het waaien is. De stunt met de poll slaat in, en men gelooft daar zelfs dat de overwinning NOG groter zal worden op de verkiezingsdag zelf.

Om dan na de verkiezingen te kunnen melden: humn; hij heeft toch maar 19%; dus eigenlijk een nederlaag.
Naïeve mensen bij n-va.

azert
5 juni 2010, 13:23
als het straks niet lukt om dit land op de sporen te krijgen met een echte staatshervorming, moeten we de welvaart van de burgers, niet de instellingen van dit land, veilig stellen en de boedelscheiding aangaan. ik zie geen andere mogelijkheid. ik hoop dat Vlamingen en Walen daarna in een betere sfeer blijven leven als goede buren, in plaats van als ruziënde huisgenoten.

Scheiden kan, maar dan is VL BXL kwijt; dus ... scheiden kan niet.

azert
5 juni 2010, 13:25
Psst, de Brusselaars worden niet graag Walen genoemd... ;) Ze hebben liever dat je hen verfranste Vlamingen noemt.8O

En de BRUSSELAARS zullen baas zijn of NIEMAND zal baas zijn :lol:

verfranste Vlamingen :lol::lol::lol:

nie goed snik zeker; ga dat maar eens in Brussel vertellen.

quercus
5 juni 2010, 13:25
Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.

Het probleem is dat confederalisme, óók als is het de enige wijze waarop la Belgique zou kunnen verder blijven bestaan, voor "la francophonie belge" gewoon een vreselijk taboe is. De enige reden is dat met een confederalisme, zij weliswaar veel meer bevoegdheden zouden krijgen, maar tegelijkertijd een even grote verantwoordelijkheid. Blijkbaar is dat voor hen er teveel aan. Zij verkiezen het voortzetten van de huidige formule, waarbij hen geld op een geruisloze wijze via het federaal niveau wordt toegestopt. Voor de Francofonie is het dus louter een centenkwestie. Hun discours waarbij ze "du bout des lêvres" zich voorstander verklaren van "une réforme d'état" is louter raddraaierij. Confederalisme zou hen bijna moeten opgedrongen worden, zoals voorzien in het voorstel van grondwetspecialist Senelle.

azert
5 juni 2010, 13:26
Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.

aan het aantal stemmen voor de VL partijen zien we dat BXL vervlaamst :lol::lol::lol:

tsjonge, tsjonge toch, hoe is zoveel onzin mogelijk.

azert
5 juni 2010, 13:27
Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �* 35 % voor de NVA en een statusquo+ voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, en indien de Wever en de NVA een goede score behalen, maar niet meer, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, beetje bij beetje afkalven, om tenslotte een langzame dood te sterven.

Vooral omdat er dan een aantal onbekwamen zullen verkozen worden en zot van glorie zullen staan en peterprincipe-gewijs dwaze dingen zullen doen.

djimi
5 juni 2010, 13:28
Scheiden kan, maar dan is VL BXL kwijt; dus ... scheiden kan niet.

VL zal BXL niet kwijtspelen, tenzij VL daar zelf heel nadrukkelijk om vraagt.

"It's the economy ...!"

Xenophon
5 juni 2010, 13:32
Scheiden kan, maar dan is VL BXL kwijt; dus ... scheiden kan niet.

Ongeveer maar niet helemaal juist.

Een betere omschrijving is:

Geen corridor = Brussel kwijt voor Wallonie.

Troost u, in de Walen ligt nog altijd "Brussels South". Dat is toch ook goed he?



:rofl:

quercus
5 juni 2010, 13:37
Scheiden kan, maar dan is VL BXL kwijt; dus ... scheiden kan niet.

Als "la francophonie belge" de confederale staatsvorm blijft afwijzen, dan zal het op den duur vanzelf tot een scheiding komen. Vlaanderen Brussel "kwijt"? Mais cher ami francophone, dat zijn we nu toch ook reeds. Maar het zal veeleer zo zijn dat "Bruxelles" Vlaanderen kwijt zal zijn. En er zal geen reden zijn om met "le tricolore" te zwaaien. Want als ze Vlaanderen kwijt zijn, dan zijn ze ook de broodnodige financiële steun kwijt. Bovendien, als de band met Vlaanderen wordt doorgeknipt betekent dit helemaal nog niet dat de FDF-droom van "WalloBrux" werkelijkheid wordt.

djimi
5 juni 2010, 13:38
verfranste Vlamingen :lol::lol::lol:

nie goed snik zeker; ga dat maar eens in Brussel vertellen.

Ik heb er hier al ontmoet die het mij zélf kwamen vertellen.

Het verhaal is doorgaans hetzelfde: 'mijn grootouders (of tenminste de grootvader of grootmoeder) spraken Vlaams, kwamen uit 'de provincie' (Brabant, maar ook West- en Oost-Vlaanderen of Limburg), maar mijn ouders hebben met ons (als er broer of zus bij is) alleen maar Frans gesproken.'

Op de markt ontmoet ik ook regelmatig oudere mensen die onder elkaar een of ander Vlaams dialect spreken, maar hun boodschappen volledig in het Frans doen, zelfs bij handelaars die zelf duidelijk hoorbaar Vlaams zijn.

Maar er zijn natuurlijk wel véél meer 'anderen', 'échte' Bruxellois, wiens ouders of grootouders uit zowat overal ter wereld kwamen.

Er zijn er ook die liever Bruxellois flamandisé zijn dan Bruxellois islamisé.

Ik ben erg benieuwd naar peilingen aan Franstalige kant. Zijn er al?

djimi
5 juni 2010, 13:44
Domme vakbondsleden dan.
Hoe zou een lid van de vakbond nu een partij voor de middenstanders en de patroons steunen?

Is CD&V niet voor de middenstanders en de patroons?

Gwyndion
5 juni 2010, 13:50
Om dan na de verkiezingen te kunnen melden: humn; hij heeft toch maar 19%; dus eigenlijk een nederlaag.
Naïeve mensen bij n-va.

Kan je me even uitleggen hoe een groei van +- 13% (laten we de Vlaamse nemen, gezien het voordien een kartel was, nietwaar?) naar 19% een nederlaag zou zijn? Ik denk dat elke partij wel een "nederlaag" wenst waar hun stem% met de helft toeneemt. Ik hoop dat je het niet hebt over een "overwinningsnederlaag" waar men fantastisch scoort maar net niet zo goed als de peilingen want dan ben je te dom om het in keulen te helpen donderen. Als je iets kent van statistieken weet je zo dat er een foutenmarge op zit en dat deze zo gemanipuleerd kunnen worden.

EddyBal
5 juni 2010, 14:01
I

Ik ben erg benieuwd naar peilingen aan Franstalige kant. Zijn er al?

U vraagt, wij draaien:

RTLTVI,


Selon les résultats d’un sondage iVOX commandé par RTL, 40,4% des francophones sondés voient le président du PS, Elio Di Rupo, "en premier lieu comme Premier ministre francophone". Didier Reynders (MR) récolte 19,1% des suffrages, devant l’Ecolo Jean-Michel Javaux (11%) et la cdH Joëlle Milquet (9,4%). Ils sont 20,1% �* voir un autre politicien francophone que les 4 présidents des partis traditionnels comme Premier ministre francophone.



La première décision du premier ministre ?

Quant �* savoir quelle serait leur première décision en tant que Premier ministre, les sondés ont répondu en premier lieu la réforme de l’Etat (32,1%), puis l’emploi et la crise économique (19,34%), suivi de la "culture politique" (17,41%). Arrivent ensuite dans l’ordre la sécurité sociale et les pensions (10,75%), les taxes (7,37%), l’immigration (5,89%), la sécurité et la justice (3,43%), l’enseignement (1,75%), la mobilité (1,1%) et la politique internationale (0,86%).


Het zal de ps worden aan de andere kant ;)

djimi
5 juni 2010, 14:02
...

En tenslotte, last but zeker not least: 'vlug rijp, vlug rot'.

Belgique is rot begonnen, het kan misschien ooit rijp eindigen.

EddyBal
5 juni 2010, 14:03
Aan Franstalige zijde willen de kiezers duidelijk een staatshervorming. Gedaan met "demandeur de rien" ;)

EddyBal
5 juni 2010, 14:05
Om dan na de verkiezingen te kunnen melden: humn; hij heeft toch maar 19%; dus eigenlijk een nederlaag.
Naïeve mensen bij n-va.

We hebben al lang ondervonden dat jouw kristallen bol zwaar aan vervanging toe is. Al elke keer fout geweest. Dat jij die nog raadpleegt is mij een radsel8O

djimi
5 juni 2010, 14:05
U vraagt, wij draaien:

RTLTVI,



Het zal de ps worden aan de andere kant ;)

:? :| :-o :-) :-D :lol:

;-)

8-)

azert
5 juni 2010, 14:05
Is CD&V niet voor de middenstanders en de patroons?

nog nooit van het ACW gehoord en daar zit het probleem een beetje.
Het ACW heeft de fout gemaakt om even met Agalev te flirten en zo het pad vrij te laten voor De Crem, Peeters, enz...

azert
5 juni 2010, 14:06
We hebben al lang ondervonden dat jouw kristallen bol zwaar aan vervanging toe is. Al elke keer fout geweest. Dat jij die nog raadpleegt is mij een radsel8O

Overwinningsnederlaag, nog nooit van gehoord?

EddyBal
5 juni 2010, 14:09
nog nooit van het ACW gehoord en daar zit het probleem een beetje.
Het ACW heeft de fout gemaakt om even met Agalev te flirten en zo het pad vrij te laten voor De Crem, Peeters, enz...

Aan de peilingen te zien, hebben ze wel nog meer "fouten" op hun geweten :lol:

EddyBal
5 juni 2010, 14:11
Overwinningsnederlaag, nog nooit van gehoord?

CD&V : KALE nederlaag! Nooit van gehoord? :lol:

EddyBal
5 juni 2010, 14:14
aan het aantal stemmen voor de VL partijen zien we dat BXL vervlaamst :lol::lol::lol:

tsjonge, tsjonge toch, hoe is zoveel onzin mogelijk.

Het wordt tijd dat je Frans leert en al eens op de webstek van de Franstalige kranten gaat kijken. Het lachen zal je wel vergaan. Alhoewel ik denk dat je lach hier, een groene weerspiegelt van je echte gezicht.

De gemuilkorfde
5 juni 2010, 14:41
CD&V : KALE nederlaag! Nooit van gehoord? :lol:
Ik blijf erbij dat CD&V veel te weinig afgestraft worden voor hun schaamteloos verraad.
3 jaar aanmodderen en dan nog 19% binnenrijven, je moet het maar doen.
10% verdienen ze, maar ja, er zijn nog teveel kiezers die voor een partij stemmen met als enige reden dat ze dat de vorige keer ook gedaan hebben.

Vlaanderen Boven
5 juni 2010, 14:54
Het wordt tijd dat je Frans leert en al eens op de webstek van de Franstalige kranten gaat kijken. Het lachen zal je wel vergaan. Alhoewel ik denk dat je lach hier, een groene weerspiegelt van je echte gezicht.

O, azert kan Frans, hoor. Heel goed zelfs, vermoed ik.

EddyBal
5 juni 2010, 15:06
O, azert kan Frans, hoor. Heel goed zelfs, vermoed ik.

Dan leest hij geen Franstalige commentaren, of leest met oogkleppen...

azert
5 juni 2010, 15:25
O, azert kan Frans, hoor. Heel goed zelfs, vermoed ik.

Mijn FR is vrij goed maar ik volg vooral de VL media; zelden die van FR-België.

winnezele
5 juni 2010, 15:26
Vooral omdat er dan een aantal onbekwamen zullen verkozen worden en zot van glorie zullen staan en peterprincipe-gewijs dwaze dingen zullen doen.

Hij doet toch erg pijn bij links, BDW. En wat jullie het meest zeer doet is dat jullie hem niet kunnen pakken op polpulisme.

winnezele
5 juni 2010, 15:26
populisme

azert
5 juni 2010, 15:33
Hij doet toch erg pijn bij links, BDW. En wat jullie het meest zeer doet is dat jullie hem niet kunnen pakken op polpulisme.

is het geen populisme als je doel separatisme is; maar omdat je weet dat je daarmee 75% van de bevolking afschrikt een vage term als confederalisme lanceert; waar je alle kanten mee opkunt?

Gelukkig zijn de FR-partijen niet naïef en zullen ze niet in die val trappen. Gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux... zullen zich niet laten vangen. Enkel Javaux zou daartoe misschien in staat zijn.

BDW denkt dat het hem zal lukken omdat aan VL kant de tegenspelers lichtgewichten zijn zoals Thyssen, Leterme, Vandeurzen, Gennez, Decroo junior, Van Biesen,...

benjiro
5 juni 2010, 15:47
Het zal de ps worden aan de andere kant ;)

Ik was er zojuist over bezig, dat zowat de enige partij dat aan de franse grens, waarmee men zou kunnen praten, de PS is. Ze hebben hun "redelijk" uit de miserie gehouden, en Di Rupo heeft zijn kop niet te veel uitgestoken.

En laat het nu toevallig zijn, dat er bij de PS, iemand zit dat men graag zou zien als Eerste Minister. ;)

Zou een goede zaak kunnen worden toch voor N-VA, Eerste minister postje voor Di Rupo, in ruil voor vergaande staatshervorming. Ik dacht dat het zelf Di Rupo was dat zei, dat de Walen gereed zijn voor eigen bestuur.

Het grote probleem... Voor een staatshervorming van enige impact heb je 3/4 nodig.

FDF? Vergeet het maar. Die werken niet mee met die 3/4de. CD&H... enorm twijfelachtig. PS, ja, als Di Rupo eerste minister kan worden, denk dat de kans zeer groot is. MR... Twijfelgeval. Moet men volgens mij eerst Rijders kwijt raken, en vervangen door één van de Michel clan. Ecolo? Ja, die werken volgens mij graag mee, als ze ook een paar programma punten vervult krijgen.

quercus
5 juni 2010, 16:43
is het geen populisme als je doel separatisme is; maar omdat je weet dat je daarmee 75% van de bevolking afschrikt een vage term als confederalisme lanceert; waar je alle kanten mee opkunt?

Gelukkig zijn de FR-partijen niet naïef en zullen ze niet in die val trappen. Gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux... zullen zich niet laten vangen. Enkel Javaux zou daartoe misschien in staat zijn.

BDW denkt dat het hem zal lukken omdat aan VL kant de tegenspelers lichtgewichten zijn zoals Thyssen, Leterme, Vandeurzen, Gennez, Decroo junior, Van Biesen,...

Denk je nu werkelijk dat wanneer na de verkiezingen blijkt dat uw "gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux..." met een confederatie niet akkoord gaan, dat de Vlamingen dan maar gelaten het hoofdje zullen buigen en het erbij zullen laten? Je onderschat de graad van verbetenheid die op dit ogenblik bij veel Vlamingen aanwezig is. Ik verzeker je dat in dat geval er van Vlaamse kant een initiatief zal komen dat la francophonie belge voor het blok zal zetten.

Xenophon
5 juni 2010, 17:04
Ik was er zojuist over bezig, dat zowat de enige partij dat aan de franse grens, waarmee men zou kunnen praten, de PS is. Ze hebben hun "redelijk" uit de miserie gehouden, en Di Rupo heeft zijn kop niet te veel uitgestoken.

En laat het nu toevallig zijn, dat er bij de PS, iemand zit dat men graag zou zien als Eerste Minister. ;)

Zou een goede zaak kunnen worden toch voor N-VA, Eerste minister postje voor Di Rupo, in ruil voor vergaande staatshervorming. Ik dacht dat het zelf Di Rupo was dat zei, dat de Walen gereed zijn voor eigen bestuur.

Het grote probleem... Voor een staatshervorming van enige impact heb je 3/4 nodig.

FDF? Vergeet het maar. Die werken niet mee met die 3/4de. CD&H... enorm twijfelachtig. PS, ja, als Di Rupo eerste minister kan worden, denk dat de kans zeer groot is. MR... Twijfelgeval. Moet men volgens mij eerst Rijders kwijt raken, en vervangen door één van de Michel clan. Ecolo? Ja, die werken volgens mij graag mee, als ze ook een paar programma punten vervult krijgen.

Een uitgebreide staatshervorming met Di Rupo?

Als die staatshervorming bestaat uit het versterken van de federale staat, ja.
Als Brussel uitgebreid wordt, ja.
Als BHV niet gesplitst wordt, ja.

Even snel de staat veranderen met Di Rupo? Ik den het niet.

born2bewild
5 juni 2010, 17:08
is het geen populisme als je doel separatisme is; maar omdat je weet dat je daarmee 75% van de bevolking afschrikt een vage term als confederalisme lanceert; waar je alle kanten mee opkunt?

Gelukkig zijn de FR-partijen niet naïef en zullen ze niet in die val trappen. Gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux... zullen zich niet laten vangen. Enkel Javaux zou daartoe misschien in staat zijn.

BDW denkt dat het hem zal lukken omdat aan VL kant de tegenspelers lichtgewichten zijn zoals Thyssen, Leterme, Vandeurzen, Gennez, Decroo junior, Van Biesen,...

GELDKRAAN DICHT
laat er indien nodig maar een griekse crisis overgaan

vervolgens: herstelbetalingseis op tafel

Jazeker
5 juni 2010, 17:11
Hij doet toch erg pijn bij links, BDW. En wat jullie het meest zeer doet is dat jullie hem niet kunnen pakken op populisme.

Dit heeft niets met links of rechts te maken. De agenda van N-VA is independistisch en economisch vrij liberaal.

robert t
5 juni 2010, 17:11
Neen, u overdrijft.

Een goed resultaat voor de NVA zou zijn tussen de 32% en 36%. Dat zou een doorbraak zijn voor de Vlaamsnationalisten. Met 25 % is dat zeker niet het geval. Daar komt bij dat de andere Vlaams nationalistische partij , het Vlaams Belang, een opdoffer krijgt ook nog en weer eens. En dat de NVA zeker een groot deel van die stemmen recupereert. Bovendien golft de NVA nu wat voort op de tijdelijk succes dat deze partij nu kent omdat deze partij een nieuw geluid is, Olijke Bart veel honingzoete praatje vertelt, maar ook omdat de zogenaamde 'traditonele' partijen steken hebben laten vallen de laatste 3 jaar.

Maar succes is vergankelijk. Vraag het maar aan de SPa, de CD&V, de Open VLD, het VB, en de Groenen.Dus een bijna-verdubbeling van de stemmen op zo een korte termijn stelt niet veel voor volgens jou. Dergelijk resultaat, ongezien bij verkiezingen in Vlaanderen vindt jij dus maar niks. Je moet maar durven.

Commentaar van De Standaard van vandaag : N-VA zuigt andere partijen leeg en klokt af op 25,2 %.

Je steeds herhaalde bewering dat hetgeen de N-VA wint het VB verliest is een sprookje. De N-VA snoept stemmen af van alle andere Vlaamse partijen t.e.m. Groen!

Dat de N-VA een "nieuw geluid" is is ook een merkwaardige opmerking, ze werd nl. opgericht in 2001 als opvolger van de VU die ook bijna een halve eeuw bestaan heeft.

Het is ook alweer typisch dat je de andere Vlaamse partijen onvermeld laat.
Of vindt je ze geen vermelding waard? In dit opzicht zou je wel eens gelijk kunnen hebben, voor sommige is het over en out.

fabianen
5 juni 2010, 17:19
Bart sleur die afscheiding erdoor,wij Vlamingen hebben al 100 jaar geduld en geld afgegeven voor dat 'no' antwoord daar altijd.Een koning dat amper Vlaams praat en een een Koningin dat zegt;'dat afschuwelijke vlaams'.

EddyBal
5 juni 2010, 17:23
Ik was er zojuist over bezig, dat zowat de enige partij dat aan de franse grens, waarmee men zou kunnen praten, de PS is. Ze hebben hun "redelijk" uit de miserie gehouden, en Di Rupo heeft zijn kop niet te veel uitgestoken.

En laat het nu toevallig zijn, dat er bij de PS, iemand zit dat men graag zou zien als Eerste Minister. ;)

Zou een goede zaak kunnen worden toch voor N-VA, Eerste minister postje voor Di Rupo, in ruil voor vergaande staatshervorming. Ik dacht dat het zelf Di Rupo was dat zei, dat de Walen gereed zijn voor eigen bestuur.

Het grote probleem... Voor een staatshervorming van enige impact heb je 3/4 nodig.

FDF? Vergeet het maar. Die werken niet mee met die 3/4de. CD&H... enorm twijfelachtig. PS, ja, als Di Rupo eerste minister kan worden, denk dat de kans zeer groot is. MR... Twijfelgeval. Moet men volgens mij eerst Rijders kwijt raken, en vervangen door één van de Michel clan. Ecolo? Ja, die werken volgens mij graag mee, als ze ook een paar programma punten vervult krijgen.

Groen of ecolo in de regering opnemen is pijnlijk duur. Liever niet dus. Het zijn ook uitvinders van duizend en een regeltjes, en we moeten juist het tegenovergestelde doen.

Ps , als die groot genoeg is, zal niet een groot probleem zijn. BHV zit dan in de mogelijkheden. Niet dat hij dat zal stemmen, maar hij zal misschien de regering niet laten vallen als de alarmbellen zijn uitgewerkt.
Staatshervorming met NVA zal verregaand kunnen zijn, en de Vlamingen bedienen, zowel als de Walen. Zijn plan is goed voor beiden. Ze moeten het alleen willen inzien. Ik denk dat Dirupo dit inziet: hij wil ook meer macht in zijn deelstaat, waar hij sterk staat.
Als hij BHV laat afwerken, dan is hij ineens van de MR en het FDF af, want die verliezen dan een pak kiesvee. Aan de Waalse kiezers kan hij uitleggen hoe de extra bevoegdheden goed zijn voor hen, aan de Brusselaars de verhoogde financiën ;)

De Vlaamse partijen die achter Bart gaan staan, kunnen hun voordeel doen door meegewerkt te hebben aan een positieve staatshervorming, en kunnen hun ministers laten uitblinken, eens de problemen van de baan.

Als het een echte confederatie kan worden, dan zal het parlement zichzelf opheffen en dan kunnen de deelstaten afgevaardigden sturen om de nationale posten op te nemen.

Misschien komen er dra daarna verkiezingen, maar dan voor de deelstaten, wegens het gewijzigde landschap.

Nog een weekje ;)

system
5 juni 2010, 17:44
Dus een bijna-verdubbeling van de stemmen op zo een korte termijn stelt niet veel voor volgens jou. Dergelijk resultaat, ongezien bij verkiezingen in Vlaanderen vindt jij dus maar niks. Je moet maar durven.

Commentaar van De Standaard van vandaag : N-VA zuigt andere partijen leeg en klokt af op 25,2 %.

Je steeds herhaalde bewering dat hetgeen de N-VA wint het VB verliest is een sprookje. De N-VA snoept stemmen af van alle andere Vlaamse partijen t.e.m. Groen!

Dat de N-VA een "nieuw geluid" is is ook een merkwaardige opmerking, ze werd nl. opgericht in 2001 als opvolger van de VU die ook bijna een halve eeuw bestaan heeft.

Het is ook alweer typisch dat je de andere Vlaamse partijen onvermeld laat.
Of vindt je ze geen vermelding waard? In dit opzicht zou je wel eens gelijk kunnen hebben, voor sommige is het over en out.

Tot nu toe was dit ook zo. En dit is voor een gedeelte nog altijd zo. Maar voor het ogenblik ligt de NVA goed in de markt. En dus pikt zij ook stemmen in van andere partijen. Maar dat is maar een tijdelijk fenomeen.

Net zoals het succes tijdelijk was bij de SPa van Stevaert, de Open Vld van Verhofstadt, de CD&V van Leterme, het VB van Dewinter.

Of zoals de Oude Grieken (Herakleitos) reeds lang geleden zeiden:
'πάντα ρει και οuδεν μένει'.

EddyBal
5 juni 2010, 17:53
Tot nu toe was dit ook zo. En dit is voor een gedeelte nog altijd zo. Maar voor het ogenblik ligt de NVA goed in de markt. En dus pikt zij ook stemmen in van andere partijen. Maar dat is maar een tijdelijk fenomeen.

Net zoals het succes tijdelijk was bij de SPa van Stevaert, de Open Vld van Verhofstadt, de CD&V van Leterme, het VB van Dewinter.

Of zoals de Oude Grieken (Herakleitos) reeds lang geleden zeiden:
'πάντα ρει και οuδεν μένει'.

Niets zo vergankelijk als macht? Ik ken geen Grieks.

Ik denk echter dat NVA een blijvertje is. Als ze ook maar een klein stukje krijgen zonder wat belangrijks weg te geven, zijn ze al winnaar, want NIEMAND deed het hen voor. En voor minder gaat Bart NIET. Die kent zijn (en onze) politieke geschiedenis, en kent alle truukskes die al zijn toegepast, en dan nog enkele. Nee, hem in de val lokken zal niet lukken.

system
5 juni 2010, 17:56
Niets zo vergankelijk als macht? Ik ken geen Grieks.
Ik denk echter dat NVA een blijvertje is. Als ze ook maar een klein stukje krijgen zonder wat belangrijks weg te geven, zijn ze al winnaar, want NIEMAND deed het hen voor. En voor minder gaat Bart NIET. Die kent zijn (en onze) politieke geschiedenis, en kent alle truukskes die al zijn toegepast, en dan nog enkele. Nee, hem in de val lokken zal niet lukken.

U kent misschien wel geen Grieks, maar u zit er toch zeer dicht bij.

Letterlijk vertaald: 'alles vloeit en niets blijft' (hetzelfde) (*). Alles is vergankelijk. En dus ook de macht inderdaad.

De NVA is zeker een blijvertje. Een 'tijdelijk' blijvertje dan, en goed afgeslankt op termijn.


(*)
(De natuurfilosoof Heracleitos deed die uitspraak toen hij naar een rivier keek.)

EddyBal
5 juni 2010, 18:01
U kent misschien wel geen Grieks, maar u zit er toch zeer dicht bij.

Letterlijk vertaald: 'alles vloeit en niets blijft'. Alles is vergankelijk. En dus ook de macht inderdaad.

De NVA is zeker een blijvertje. Een ' tijdelijk' blijvertje dan, en goed afgeslankt op termijn.

Alles hangt af over welke termijnen we spreken he. In de eeuwigheid is alles vergankelijk. In vierjaar-tallen zie ik ze nog wel eneige tijd blijven, alhoewel dat vijfjaar-tallen kunnen worden. De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Als de Franstaligen instemmen met het plan van N-VA, dan zullen jij en ik het niet meer meemaken dat België uiteenvalt denk ik. Dat "verdampen" zal niet zo snel gaan. Vooral met de grote kolos die de EU is geworden.

system
5 juni 2010, 18:05
Alles hangt af over welke termijnen we spreken he. In de eeuwigheid is alles vergankelijk. In vierjaar-tallen zie ik ze nog wel eneige tijd blijven, alhoewel dat vijfjaar-tallen kunnen worden. De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Als de Franstaligen instemmen met het plan van N-VA, dan zullen jij en ik het niet meer meemaken dat België uiteenvalt denk ik. Dat "verdampen" zal niet zo snel gaan. Vooral met de grote kolos die de EU is geworden.

Ook hierop geeft ons de recente geschiedenis een antwoord. Ik vermeldde het reeds. Kijk naar de mega-successen van bijna alle 'traditionele' partijen en minder traditionele partijden (VB) de laatste decennia met hun afgang wat later. En ook de NVA zal hetzelfde lot ondergaan. In een relatief korte periode. Dat is nu eenmaal het lot van alle politieke partijen.

Garry
5 juni 2010, 18:08
Zoals gezegd verschijnt deze avond om 18h de laatste peiling van de VRT/standaard.

Ter info de resultaten van hun laatste peiling in maart:

CD&V : 22.2%
Open VLD: 17.6%
SPA: 15.9%
N-VA: 14.9%
VB: 14%
Groen: 8.1%
LDD: 7.4%


Mijn voorspelling voor vanavond: cd&v zal weer overschat worden, n-va nog steeds onderschat. Hopelijk is dit juist, zodat ze de n-va moeilijker een overwinningsnederlaag kunnen aansmeren.

De gegokte cijfers:
CD&V: 20%
NVA: 18%
VLD: 17%
SPA: 15%
VB: 14.5%
Groen: 8.5%
LDD: 7%


Wat denken jullie?Als die CD&V 20% behaald, dan heb ik duchtig mijn twijfels over het correcte verloop van de verkiezingen. Anders ook, maar dan zeker.

Garry
5 juni 2010, 18:10
Alles hangt af over welke termijnen we spreken he. In de eeuwigheid is alles vergankelijk. In vierjaar-tallen zie ik ze nog wel eneige tijd blijven, alhoewel dat vijfjaar-tallen kunnen worden. De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Als de Franstaligen instemmen met het plan van N-VA, dan zullen jij en ik het niet meer meemaken dat België uiteenvalt denk ik. Dat "verdampen" zal niet zo snel gaan. Vooral met de grote kolos die de EU is geworden.

Idd, daar heb je overschot van gelijk in.

EddyBal
5 juni 2010, 18:54
Idd, daar heb je overschot van gelijk in.

Hoewel ONAFHANKELIJKHEID mooi klinkt, ook in mijn oren, is het niet echt dat wat we zoeken. Wat we willen is dat Vlaanderen zijn eigen beslissingen kan nemen en dat de Franstaligen daar niets kunnen tegen inbrengen, dat ze ons niet remmen in onze wetgeving, die we willen aanpassen hoe het ONS best uitkomt. Als zij, met al hun armoede, toch een opendeur beleid willen voeren, dat ze dan maar doen, maar ik denk dat ze vlug de tering naar de nering gaan zetten, van zodra ze zelf voor de factuur moeten opdraaien.

België kan nog lang voortbestaan als confederatie, maar of er ooit nog een federatie van komt daarna? Zeer de vraag... eer de wonden zullen geheeld zijn, en het negatieve beeld van hun politici dat in onze netvliezen is gebrand, is verdwenen, zullen heel wat jaartjes voorbij zijn gegaan. En NOOIT zullen we nog aanvaarden dat er alarmbellen en consoorten zullen zijn.

Enfin, ik weet zeker dat een confederatie zal zorgen voor een lange tijd van vrede in ons landje, hoewel ze eerst zullen moeten leren aan de andere kant om niet altijd maar meer geld te vragen.

quercus
5 juni 2010, 18:54
Ook hierop geeft ons de recente geschiedenis een antwoord. Ik vermeldde het reeds. Kijk naar de mega-successen van bijna alle 'traditionele' partijen en minder traditionele partijden (VB) de laatste decennia met hun afgang wat later. En ook de NVA zal hetzelfde lot ondergaan. In een relatief korte periode. Dat is nu eenmaal het lot van alle politieke partijen.

Jaja, natúúrlijk. Wat je hier debiteert is gewoon een evidentie die iedereen wel weet. Maar het is duidelijk dat het voorspelde succes van N-VA je danig op de zenuwen werkt. En dus doe je er nogal schampertjes over door algemeenheden aan te halen die je dan poogt te overgieten met een sausje dat je dan "geschiedenis" noemt. Maar wat iedereen hier interesseert is niet het (al of niet recente) verleden. Wel de komende verkiezingen en het effect daarvan op het Belgisch kluwen gedurende de eerstvolgende vijf jaren. In ieder geval, het zijn de belangrijkste verkiezingen sedert WO2. De Belgicisten zijn er niet zo gerust in en daarom pogen ze van alle kanten in te hakken op N-VA. Vandaag was het de beurt aan de Groentjes. Zij willen niet in een regering stappen (:lol:) waar ook N-VA aan deelneemt. Hoe meer dat gebeurt, hoe groter de kans dat N-VA een score haalt die het voorspelde percentage overtreft.

Burry
5 juni 2010, 19:31
De Vlaamse regering zou dan wel geen legislatuurregering meer mogen zijn he, hoewel ik die veel stabieler inschat dan wat we in ons Belgenland gewoon zijn.

Nee, nee, de federale wordt dan een legislatuurparlement :-) want de verkiezingen vallen samen met de Europese hé.

Trouwens zeer interessant hoe ze dan een alarmbel-procedure zouden ontmijnen? Nu duwen ze zaak van de baan door het parlement te ontbinden voor het tot een plenaire stemming kwam. Maar met een legislatuurparlement kan dat niet meer...

EddyBal
5 juni 2010, 19:50
Nee, nee, de federale wordt dan een legislatuurparlement :-) want de verkiezingen vallen samen met de Europese hé.

Trouwens zeer interessant hoe ze dan een alarmbel-procedure zouden ontmijnen? Nu duwen ze zaak van de baan door het parlement te ontbinden voor het tot een plenaire stemming kwam. Maar met een legislatuurparlement kan dat niet meer...

In een confederatie zijn er GEEN nationale verkiezingen meer, omdat de regionale regeringen die regering maken door afvaardiging van de benodigde onderhandelaars en ministers.

azert
5 juni 2010, 20:15
Denk je nu werkelijk dat wanneer na de verkiezingen blijkt dat uw "gehaaide en ervaren mensen als Maingain, Delpérée, Milquet, Di Rupo, Reynders, Moureaux..." met een confederatie niet akkoord gaan, dat de Vlamingen dan maar gelaten het hoofdje zullen buigen en het erbij zullen laten? Je onderschat de graad van verbetenheid die op dit ogenblik bij veel Vlamingen aanwezig is. Ik verzeker je dat in dat geval er van Vlaamse kant een initiatief zal komen dat la francophonie belge voor het blok zal zetten.

Godver*** riep de boer toen hij zag dat zijn zaad niet wilde kiemen en hij stampte driemaal op de grond van woede; godver***; wacht maar ik haal de riek; je zult wel MOETEN kiemen!!!