PDA

View Full Version : 'Geheime' ontmoetingen in Brussel: N-VA en PS


lollysticky
6 juni 2010, 20:31
Volgens Professor Carl Devos gonst het in de Wetstraat over ontmoetingen tussen N-VA en de PS (en mss ook de MR) in Brussel. Denkt u dat er iets van waar is? Zou de regeringsformatie al in gang gezet zijn achter de schermen?

Het is pure speculatie natuurlijk maar kom :) Indien dit waar is stijgen de kansen van Di Rupo als premier aanzienlijk aangezien dewever daar niks tegen heeft.

Bron: http://opinie.deredactie.be/2010/06/05/over-bikinis-in-het-kwebbelgat/ alhoewel ik niet veel moet hebben van Carl Devor is zijn beschrijving nu toch wel een mooie uiteenzetting van wat er zoal gebeurd in het politieke landschap

solidarnosc
6 juni 2010, 20:33
Ik hoop voor Di Rupo dat zijn Nederlands ietwat verbeterd zal zijn anders is het meer anti-reclame voor België en de Franstaligen. Neemt niet weg dat ie populairder is dan Gennez....

fonne
6 juni 2010, 20:54
Volgens Professor Carl Devos gonst het in de Wetstraat over ontmoetingen tussen N-VA en de PS (en mss ook de MR) in Brussel. Denkt u dat er iets van waar is? Zou de regeringsformatie al in gang gezet zijn achter de schermen?

Het is pure speculatie natuurlijk maar kom :) Indien dit waar is stijgen de kansen van Di Rupo als premier aanzienlijk aangezien dewever daar niks tegen heeft.

Bron: http://opinie.deredactie.be/2010/06/05/over-bikinis-in-het-kwebbelgat/ alhoewel ik niet veel moet hebben van Carl Devor is zijn beschrijving nu toch wel een mooie uiteenzetting van wat er zoal gebeurd in het politieke landschap

Er komt een regering met PS+Ecolo aan de ene kant, en SP.A+Groen!+N-VA aan de andere kant. Met een erg nipte meerderheid van de zetels. Die sluiten een communautair akkoord waar ook CD&V en Ø-VLD steun aan verlenen om aan een 2/3 meerderheid te komen. In ruil voor de vele toegevingen mag Di Rupo eerste minister worden. Liberalen en Christen-democraten worden echter uitgesloten van de regeringsdeelname wegens onbekwaam.

Gwyndion
6 juni 2010, 20:59
Zou me zelfmoord van de NV-A lijken door de contrasterende programma's...Tenzij ze zeer veel uit de brand kunnen slepen maar dat betwijfel ik...

gehuigert
6 juni 2010, 20:59
Er komt een regering met PS+Ecolo aan de ene kant, en SP.A+Groen!+N-VA aan de andere kant. Met een erg nipte meerderheid van de zetels. Die sluiten een communautair akkoord waar ook CD&V en Ø-VLD steun aan verlenen om aan een 2/3 meerderheid te komen. In ruil voor de vele toegevingen mag Di Rupo eerste minister worden. Liberalen en Christen-democraten worden echter uitgesloten van de regeringsdeelname wegens onbekwaam.

groen heeft gisteren opgeroepen om niet voor de nva te stemmen, en dan gaan ze met hen in een regering? sp.a wil niet in een regering tenzij met 200€ extra pensioenen, er zijn 1.5 miljoen 65+'ers in belgie wat neerkomt aan 16 miljard (4.5 jaar x 12 maand x 200 euro x 1500 000) tegen 2015 - het jaartal waarin belgie zijn begroting in evenwicht moet krijgen wat 22 miljard besparingen zal opleveren. SP.A weigert een besparingsplan op te stellen, wat betekent dat ze 38 miljard willen besparen zonder plan. I hope not

toccata
6 juni 2010, 21:00
Mja, Dewever is niet dom hé
Als ie meent dat hij een eerbaar compromis wil, is Di Rupo degene waar ge een deal mee moet sluiten dus is het normaal dat je vooraf aftast

Gwyndion
6 juni 2010, 21:01
Inderdaad gehuigert, gezien de uitlating van de andere partijen aan het adres van de NV-A kan de NV-A niet deze zaken zomaar vergeten, zoals De Wever al vermeld heeft.

solidarnosc
6 juni 2010, 21:02
Mja, Dewever is niet dom hé
Als ie meent dat hij een eerbaar compromis wil, is Di Rupo degene waar ge een deal mee moet sluiten dus is het normaal dat je vooraf aftast

Persoonlijk geloof ik absoluut niet dat Dewever een "eerbaar" compromis wil en al helemaal niet zijn politieke achterban en dat hij daarentegen er alles aan zal doen om de situatie te laten verrotten.

lollysticky
6 juni 2010, 21:06
ik verwacht eerlijk gezegd volgende regering:
Vl: SP.A+N-VA+CD&V
Fr: PS+CdH+Ecolo

toccata
6 juni 2010, 21:08
en dan gaan ze met hen in een regering?

Ik vind dat Groen! in elke regering moet stappen die haar programma voor een redelijk deel (kernenergie, armoedebestrijding,...) verwezenlijkt, als BDW in ruil zijn communautaire dingskes krijgt is dat perfect acceptabel

gehuigert
6 juni 2010, 21:10
Ik vind dat Groen! in elke regering moet stappen die haar programma voor een redelijk deel (kernenergie, armoedebestrijding,...) verwezenlijkt, als BDW in ruil zijn communautaire dingskes krijgt is dat perfect acceptabel vind ik

Een minister voor energie (*en klimaat*) van groen of ecolo vind ik ook cv, maar plaats hen niet bij financiën of iets anders.

Gwyndion
6 juni 2010, 21:24
Groen? Neen bedankt...Die zijn nog in staat om nu de sluiting van alle kerncentrales etc. te eisen...Gezien de uitspraken van GROEN! tav de NV-A zal De Wever ook zware toegevingen verwachten van hen. Ik vermoed dat De Wever het modderslingeren van de andere partijen niet snel zal vergeten.

Txiki
6 juni 2010, 21:27
Alsof niet alle partijen met elkaar in gesprek zijn... Komaan zeg, hoe lang gaat die infantiele benadering van het politieke spel nog duren?

De schoofzak
6 juni 2010, 21:28
Ik vind dat Groen! in elke regering moet stappen die haar programma voor een redelijk deel (kernenergie, armoedebestrijding,...) verwezenlijkt, als BDW in ruil zijn communautaire dingskes krijgt is dat perfect acceptabel

Ge moet het niet hoog in uwen bol beginnen krijgen hé.

't Was, 't is en 't zal ecolo zijn die beslist of groen! in een regering mag stappen of niet.

De schoofzak
6 juni 2010, 21:29
Ik denk niet dat er al 'geheime' besprekingen aan de gang zijn.

Ze zijn allemaal bezig met een over-over-volle agenda met hun kieskampanje.

toccata
6 juni 2010, 21:38
Ge moet het niet hoog in uwen bol beginnen krijgen hé.

Alle als'k mijn mening hier al niet meer mag geven:roll:
Ge zou trouwens akkoord moeten gaan, Groen!-Ecolo stellen geen absurde communautaire eisen en zijn zelfs bereid vanuit de oppositie te steunen:roll:


't Was, 't is en 't zal ecolo zijn die beslist of groen! in een regering mag stappen of niet.

Zal van 3 factoren afhangen
1) de Groen!e score
2) de Ecolo-score
3) of de respectievelijke congressen groen licht geven voor regeringsdeelname, geen vanzelfsprekende zaak

jevaly
6 juni 2010, 21:39
ik verwacht eerlijk gezegd volgende regering:
Vl: SP.A+N-VA+CD&V
Fr: PS+CdH+Ecolo

ik verwacht groen! daar nog bij om een 2/3e meerderheid te halen en omdat ecolo dat zal vragen. En misschien de PP nog?

Txiki
6 juni 2010, 21:46
Alle als'k mijn mening hier al niet meer mag geven:roll:
Ge zou trouwens akkoord moeten gaan, Groen!-Ecolo stellen geen absurde communautaire eisen en zijn zelfs bereid vanuit de oppositie te steunen:roll:


Ik heb de indruk dat minstens één forumlid moeite heeft om de zenuwen te bedwingen. Hij reageert nogal snel gepikeerd vandaag. ;-)

Busse87
6 juni 2010, 22:00
Misschien omdat zijn partijvoorzitter door DeWinter vakkundig tegen de muur is gezet .

grhluna
6 juni 2010, 22:00
dewinter amuseert zich met deze verkiezingen dat is wel duidelijk

lollysticky
6 juni 2010, 22:19
Alsof niet alle partijen met elkaar in gesprek zijn... Komaan zeg, hoe lang gaat die infantiele benadering van het politieke spel nog duren?

er is een verschil tussen <met elkaar in gesprek zijn> en <onderhandelen over toekomstige regeringsvorming> (waarover dit topic gaat...)

grhluna
6 juni 2010, 22:20
we hebben toch vele leuke regeringsvormingen de voorbije 3 jaar
gekend!
volgens mij weten ze het zelf al lang niet meer
behalve vld dan die zeggen kom betalen