PDA

View Full Version : Welke verrassing komt er op 13 juni uit de bus ?


Henri1
7 juni 2010, 21:52
Iedereen is bedwelmd en overladen met peilingen dezer dagen.

Zelden echter komen peilingen helemaal uit.

Welke partij komt er beter uit de stembus dan dat ze uit de peilingen komt nu ?

CD&V
VB
sp.a
LDD
O.VLD
NV.A
GROEN

gehuigert
7 juni 2010, 21:54
Iedereen is bedwelmt en overladen met peilingen dezer dagen.

Zelden echter komen peilingen helemaal uit.

Welke partij komt er beter uit de stembus dan dat ze uit de peilingen komt nu ?

CD&V
VB
sp.a
LDD
O.VLD
NV.A
GROEN

*bedwelmd

Mijn hoop:
Winst voor NVA en Groen
Status quo voor LDD en OVLD
Verlies voor VB en SP.A

jevaly
7 juni 2010, 21:56
Iedereen is bedwelmt en overladen met peilingen dezer dagen.

Zelden echter komen peilingen helemaal uit.

Welke partij komt er beter uit de stembus dan dat ze uit de peilingen komt nu ?

CD&V
VB
sp.a
LDD
O.VLD
NV.A
GROEN

VB komt altijd beter uit verkiezingen dan uit peilingen, dus daar is nog opwaarts potentieel.
Verder zijn peilingen heel goed in het detecteren van geleidelijke trends, maar heel slecht in het voorspellen van grote aardschokken, dus ik zou niet verrast zijn als de NVA nog een pak meer haalt dan 26% (remember LDD in 2007, alsook het kartel toen, alsook CD&V in 2009)

Shadowke
7 juni 2010, 21:58
vooruit voor nva en vb
achteruit voor cdv (serieus), vld, spa, groen en ldd.

Henri1
7 juni 2010, 21:59
vooruit voor nva en vb
achteruit voor cdv (serieus), vld, spa, groen en ldd.

U hebt de vraag blijkbaar niet goed begrepen.

De vraag was welke partij(en) het tegen de tendens in beter gaan doen dan verwacht.

Bij de les blijven hé Shadowke.

Busse87
7 juni 2010, 22:01
NVA wint . CD1V verliest maar blijft nog de 2de grootste . SPA en VLD verliezen zacht ( paar procentjes ) . VB verliest ook een pak ( daalt rond de 10 ) . Groen wint wat en LDD blijft gelijkt .

gehuigert
7 juni 2010, 22:07
NVA wint . CD1V verliest maar blijft nog de 2de grootste . SPA en VLD verliezen zacht ( paar procentjes ) . VB verliest ook een pak ( daalt rond de 10 ) . Groen wint wat en LDD blijft gelijkt .

U noemt een paar procentjes verliezen voor SP.A en VLD 'zacht' ;-) ? Het is minder hard dan het verlies van CD&V maar ik zou een paar procentjes toch niet zacht noemen o_O

Shadowke
7 juni 2010, 22:09
U hebt de vraag blijkbaar niet goed begrepen.

De vraag was welke partij(en) het tegen de tendens in beter gaan doen dan verwacht.

Bij de les blijven hé Shadowke.

nv-a en vb dan.
vb niet veel, enkele percentjes maar.
nv-a boven de 30 %

grhluna
7 juni 2010, 22:27
nv-a en vb dan.
vb niet veel, enkele percentjes maar.
nv-a boven de 30 %

hollandse kaas zal eeuwig blijven bestaan
bij deze mijn bijdrage ivm uw nederlandse droom

lollysticky
7 juni 2010, 22:30
U hebt de vraag blijkbaar niet goed begrepen.

De vraag was welke partij(en) het tegen de tendens in beter gaan doen dan verwacht.

Bij de les blijven hé Shadowke.

bent u u al aan het indijken voor na de verkiezingen?
kzie de topics van Henri al komen < 'N-VA behaalt geen 26.2%, maar 'maar' 24%. Dit bewijst dat het vlaams-nationalisme achteruitgaat! > :lol: lachen geblazen!

Niettemin zal ik toch ingaan op uw vraag:
ik geloof helemaal niet in die 26% -> ik gok op 22% ofzo voor N-VA
meer achteruitgang voor groen en cd&v dan aangegeven in de peilingen
meer vooruitgang voor O-VLD en SP.A (spijtig genoeg)
ik denk een lichte stijging voor VB tov de peilingen

grhluna
7 juni 2010, 22:58
Wilhelmus van Nassouwe
ben ick van Duytschen Bloedt,
den Vaderland ghetrouwe
blijf ick tot in den doet
een prince van Orangien
ben ick vry onverveert
den Coninck van Hispangien
heb ick altijt ghe-eert

ik verwerp mijn koning
adopteer een belg! nederland boven!
we moeten maar eens een geheime cel oprichten
de undercover kaasjes of zoiets
wat denkt u van mijn voorstel

Vendetta
7 juni 2010, 23:08
DE verassing zal zijn dat NVA geen 25 maar 30% van de stemmen zal halen...



Vendetta

DONG ZHUO
7 juni 2010, 23:15
DE verassing zal zijn dat NVA geen 25 maar 30% van de stemmen zal halen...



Vendetta

ik hoop dat ge géén gelijk krijgt !!!

ik hoop dat het nog meer zal zijn.....

en ik gun het BDW van ganser harte !

EddyBal
7 juni 2010, 23:18
Ik denk dat het VB sterker zal blijken dan vermoed. NVA ook nog sterker dan de peiling aangeeft. Verder geen verrassingen, behalve dan de onmogelijkheid om een meerderheidsregering te vormen met de klassieke partijen. Misschien met groen erbij. Maar Bart de Wever zal aan zet zijn, en minstens één klassieke partij zal zich achter Bart zijn strategie scharen waarna de aanvuller ook niet anders kan doen.

EddyBal
7 juni 2010, 23:20
ik hoop dat ge géén gelijk krijgt !!!

ik hoop dat het nog meer zal zijn.....

en ik gun het BDW van ganser harte !

Ik voorzie een kleine catastrofe wanneer dat zou gebeuren. Ik ga niet zeggen wat, maar ik vrees dat het niet goed zou zin voor de NVA om zo sterk te stijgen. Meer dan 30% ... echt, NIET goed!

grhluna
7 juni 2010, 23:24
het is toch allemaal comedie

bgf324
7 juni 2010, 23:31
Ik voorzie een kleine catastrofe wanneer dat zou gebeuren. Ik ga niet zeggen wat, maar ik vrees dat het niet goed zou zin voor de NVA om zo sterk te stijgen. Meer dan 30% ... echt, NIET goed!

Hoe meer hoe beter :-o

gehuigert
7 juni 2010, 23:35
Hoe meer hoe beter :-o

Gaat enkel op als je daarmee de absolute meerderheid haalt ;-) Alles wat je eronder zit, maar boven de 25% zien de andere partijen afgunstig aan

EddyBal
7 juni 2010, 23:57
Gaat enkel op als je daarmee de absolute meerderheid haalt ;-) Alles wat je eronder zit, maar boven de 25% zien de andere partijen afgunstig aan

Het is zeker niet DAT wat ik vrees, maar wat ook waar is: 30% halen zou ook niet goed zijn want je moet ruimte hebben voor groei, al is die minimaal.

gehuigert
8 juni 2010, 00:00
Het is zeker niet DAT wat ik vrees, maar wat ook waar is: 30% halen zou ook niet goed zijn want je moet ruimte hebben voor groei, al is die minimaal.

Als je 25% haalt, ben je quasi zeker van een duik de volgende verkiezingen ;-)

Ofwel heb je te weinig de goede wil getoond, ofwel te veel gekozen voor de postjes en te weinig gerealiseerd. Afhankelijk van hoe goed NVA het doet zie ik hen in 2014 nog 20% te halen, als ze volgens de publieke opinie gefaald hebben zal het eerder 15% worden. Een groei zit er -vrees ik, ik ben geen helderziende :P- niet meer in

voicelesscharlie
8 juni 2010, 00:08
De gedoodvervde LDD kan niet anders dan goed scoren.
Ik vrees dat de SPa ook goed zal scoren.
Mensen kiezen altijd gemakkelijk voor het profitariaat en zijn bang om verder te denken dan hun neus lang is.

EddyBal
8 juni 2010, 00:23
Als je 25% haalt, ben je quasi zeker van een duik de volgende verkiezingen ;-)

Ofwel heb je te weinig de goede wil getoond, ofwel te veel gekozen voor de postjes en te weinig gerealiseerd. Afhankelijk van hoe goed NVA het doet zie ik hen in 2014 nog 20% te halen, als ze volgens de publieke opinie gefaald hebben zal het eerder 15% worden. Een groei zit er -vrees ik, ik ben geen helderziende :P- niet meer in

Groei zit er alleen in als je het goed doet, een goed beleid kan neerzetten. Ook moet je toch wel een serieus gedeelte van je programma kunnen waarmaken. Alles hoeft niet echt. Een solide regering afleveren op het einde van de rit, zal gunstig zijn voor alle partijen die meededen.

EddyBal
8 juni 2010, 00:26
De gedoodvervde LDD kan niet anders dan goed scoren.
Ik vrees dat de SPa ook goed zal scoren.
Mensen kiezen altijd gemakkelijk voor het profitariaat en zijn bang om verder te denken dan hun neus lang is.

Caroline Genez heeft vandaag MAGISCHE woorden gesproken. "Ik ben het eens met Bart de wever" Het ging dan over de besparingen in Brussel. Ze was het wel niet eens om brussel zijn regering weg te nemen, maar besparen moest er, minder politici. Anders GEEN GELD, zoals Bart zegt.

Zou wel eens in de smaak kunnen vallen.

gehuigert
8 juni 2010, 00:27
Groei zit er alleen in als je het goed doet, een goed beleid kan neerzetten. Ook moet je toch wel een serieus gedeelte van je programma kunnen waarmaken. Alles hoeft niet echt. Een solide regering afleveren op het einde van de rit, zal gunstig zijn voor alle partijen die meededen.

Ik kan pessimistisch klinken maar is er nog een mogelijkheid dat een federale regering door de publieke opinie beschouwd kan worden als een goed beleid gevoerd te hebben op het einde van de rit?

EddyBal
8 juni 2010, 00:57
Ik kan pessimistisch klinken maar is er nog een mogelijkheid dat een federale regering door de publieke opinie beschouwd kan worden als een goed beleid gevoerd te hebben op het einde van de rit?

Die mogelijkheid bestaat. Als de politici eerlijk zijn met de mensen, niet proberen hen wat wijs te maken, waarvan ze duidelijk het tegendeel zien, dan kan elk beleid door de strot geramd worden. Behalve al je beloften breken.

Henri1
8 juni 2010, 07:46
bent u u al aan het indijken voor na de verkiezingen?
kzie de topics van Henri al komen < 'N-VA behaalt geen 26.2%, maar 'maar' 24%. Dit bewijst dat het vlaams-nationalisme achteruitgaat! > :lol: lachen geblazen!

Niettemin zal ik toch ingaan op uw vraag:
ik geloof helemaal niet in die 26% -> ik gok op 22% ofzo voor N-VA
meer achteruitgang voor groen en cd&v dan aangegeven in de peilingen
meer vooruitgang voor O-VLD en SP.A (spijtig genoeg)
ik denk een lichte stijging voor VB tov de peilingen

20 �* 22% zou al een monsterscore zijn voor NV.A.

Ik verwacht al bij al geen monsterverschuivingen in het centrum.

Ik zie het VB wel achteruit gaan, hoeveel dat hangt van de score van het NV.A af.

Henri1
8 juni 2010, 07:47
DE verassing zal zijn dat NVA geen 25 maar 30% van de stemmen zal halen...



Vendetta

Het is U blijkbaar serieus naar het hoofd aan het stijgen. :-)

vlijmscherp
8 juni 2010, 07:50
ik zie de SPa verrassen in positieve zin.

Henri1
8 juni 2010, 07:51
ik zie de SPa verrassen in positieve zin.

Ik denk persoonlijk ook dat sp.a en groen de grote verrassingen zullen zijn.

Dat gedroom over NV.A met meer dan 30% is totale science fiction.

abou Anis
8 juni 2010, 07:53
Iedereen is bedwelmd en overladen met peilingen dezer dagen.

Zelden echter komen peilingen helemaal uit.

Welke partij komt er beter uit de stembus dan dat ze uit de peilingen komt nu ?

CD&V
VB
sp.a
LDD
O.VLD
NV.A
GROEN

PVDA+

vlijmscherp
8 juni 2010, 08:01
Ik denk persoonlijk ook dat sp.a en groen de grote verrassingen zullen zijn.

Dat gedroom over NV.A met meer dan 30% is totale science fiction.

als NVA 20% haalt, zal dit een zéér grote overwinning zijn, maar de media (en jij hier zeker) gaan dit verkondigen als een nederlaag.

ik blijf er bij: de score van de N-VA zal rond de 20% hangen. maar de kans stijgt wel dat ze daarmee de grootste Vlaamse partij wordt. en dat is belangrijker.

kenzo
8 juni 2010, 08:09
Ik denk dat NVA minder gaat stijgen dan in de peilingen gezien de hetze van de voorbije dagen...
Spa zie ik nog goed doen, als Gennez uit beeld blijft en FVDB meer naar voor komt... Die was gisteren ijzersterk...

Ik denk een licht verlies VB, OpenVLD en CD&V grote verliezers.

vlijmscherp
8 juni 2010, 08:11
Ik denk dat NVA minder gaat stijgen dan in de peilingen gezien de hetze van de voorbije dagen...
Spa zie ik nog goed doen, als Gennez uit beeld blijft en FVDB meer naar voor komt... Die was gisteren ijzersterk...

Ik denk een licht verlies VB, OpenVLD en CD&V grote verliezers.

hadden ze VDB al een paar keer in de ring gezet met Dewever, we hadden al een veel andere campagne gehad.

dat is in mijn ogen de enigste die wa tegenwerk kan bieden aan Dewever.

Henri1
8 juni 2010, 08:13
hadden ze VDB al een paar keer in de ring gezet met Dewever, we hadden al een veel andere campagne gehad.

dat is in mijn ogen de enigste die wa tegenwerk kan bieden aan Dewever.

Vandenbroucke is ook iemand die nog vertrouwen geniet bij de mensen omdat hij het altijd uitlegt op een niveau dat iedereen kan begrijpen.

ijsbeer
8 juni 2010, 08:19
hadden ze VDB al een paar keer in de ring gezet met Dewever, we hadden al een veel andere campagne gehad.

dat is in mijn ogen de enigste die wa tegenwerk kan bieden aan Dewever.

Volgens mij heeft NVA daarom Pieters gestuurd. Niet dat VDB persé gewonnen zou hebben van De Wever maar waarom het risico lopen. Plus de pensioenen splitsen is ook niet het beste en meest realiseerbare idee van de NVA. Dus een pion offeren om de koning te vrijwaren.

Als ik De Wever was zou ik nu de voet van het gaspedaal halen. 20% gaat nog meer dan genoeg zijn. Ik denk dat 25% teveel gaat zijn voor zijn partij qua organisatie en ook qua beleidsmogelijkheden.

Maar blijkbaar heeft hij gekozen voor extra gas te geven. Benieuwd waar dat gaat eindigen.

Steben
8 juni 2010, 08:20
De verrassing kan zijn dat SPA het verduiveld goed doet en misschien zelfs beter dan CD&V.
Stel je voor: SPa net 0.1% meer dan NVA.

21.1 SPa
21.0 NVA
17.5 CD&V
...

Dat zou een verrassing zijn.
Di rupo onmiddellijk premier.

Henri1
8 juni 2010, 08:21
Volgens mij heeft NVA daarom Pieters gestuurd. Niet dat VDB persé gewonnen zou hebben van De Wever maar waarom het risico lopen. Plus de pensioenen splitsen is ook niet het beste en meest realiseerbare idee van de NVA. Dus een pion offeren om de koning te vrijwaren.

Als ik De Wever was zou ik nu de voet van het gaspedaal halen. 20% gaat nog meer dan genoeg zijn. Ik denk dat 25% teveel gaat zijn voor zijn partij qua organisatie en ook qua beleidsmogelijkheden.

Maar blijkbaar heeft hij gekozen voor extra gas te geven. Benieuwd waar dat gaat eindigen.

Dat heeft hij al aangegeven, in de oppositie.

Steben
8 juni 2010, 08:21
Volgens mij heeft NVA daarom Pieters gestuurd. Niet dat VDB persé gewonnen zou hebben van De Wever maar waarom het risico lopen. Plus de pensioenen splitsen is ook niet het beste en meest realiseerbare idee van de NVA. Dus een pion offeren om de koning te vrijwaren.

Als ik De Wever was zou ik nu de voet van het gaspedaal halen. 20% gaat nog meer dan genoeg zijn. Ik denk dat 25% teveel gaat zijn voor zijn partij qua organisatie en ook qua beleidsmogelijkheden.

Maar blijkbaar heeft hij gekozen voor extra gas te geven. Benieuwd waar dat gaat eindigen.

Gas geven? U bedoelt alsof ze aan het koken zijn?
Maar zo werkt dat toch niet...

Bart MOET gas geven. Vollen bak. Devoot voor de zaak vechten.
Sommigen kennen de vlaams-nationale wereld hoegenaamd niet.
Wij zijn geen tjeven he!

kenzo
8 juni 2010, 08:26
hadden ze VDB al een paar keer in de ring gezet met Dewever, we hadden al een veel andere campagne gehad.

dat is in mijn ogen de enigste die wa tegenwerk kan bieden aan Dewever.

idd
die en FDW
verder moeten ze allemaal onderdoen, want BDW is op dit moment de topdebatter...

Ik vraag me af of Gennez al tot inzicht is gekomen :lol:

Zag haar gisteren in een debat op ATV (via pc) en ik erger me echt dood aan haar... Blijven praten ook al is de tijd om, mensen onderbreken... Je luistert op den duur niet meer naar wat ze zegt...

Steben
8 juni 2010, 08:36
idd
die en FDW
verder moeten ze allemaal onderdoen, want BDW is op dit moment de topdebatter...

Ik vraag me af of Gennez al tot inzicht is gekomen :lol:

Zag haar gisteren in een debat op ATV (via pc) en ik erger me echt dood aan haar... Blijven praten ook al is de tijd om, mensen onderbreken... Je luistert op den duur niet meer naar wat ze zegt...

Dat komt omdat gennez een van die mensen is die in een verantwoordelijke partij zit die nu eindelijk de echte problemen aan gaat pakken.
Die mogen da.

ijsbeer
8 juni 2010, 08:46
Gas geven? U bedoelt alsof ze aan het koken zijn?
Maar zo werkt dat toch niet...

Bart MOET gas geven. Vollen bak. Devoot voor de zaak vechten.
Sommigen kennen de vlaams-nationale wereld hoegenaamd niet.
Wij zijn geen tjeven he!

NVA is mede groot geworden door aan te geven dat ze wel bereid zijn om mee beleid te maken (itt VB). Een NVA met 25/30% en met de laatste uitspraken van De Wever gaat niks gedaan krijgen van de Franstaligen. Vlaamse onafhankelijkheid zal er de eerste tijd nog niet inzitten (tot spijt van wie het benijdt) en de boel nog een paar jaar laten verrotten daar zijn de omstandigheden niet naar.

tot vorige week dacht ik dat de NVA via PS en Di Rupo's natte droom van het premierschap best wel wat gedaan kon krijgen. Dat lijkt me nog steeds de manier voor NVA om hun nieuwe en oude kiezers te verzoenen en de partij duurzaam te verankeren. De Wever lijkt me toch clever genoeg om te beseffen dat alle Bracke ten spijt de NVA op dit moment nog meer een éénmanspartij is dan LDD. De NVA zal structureel nog wat tijd nodig hebben om een leidende politieke formatie te worden.

EddyBal
8 juni 2010, 08:52
Vandenbroucke is ook iemand die nog vertrouwen geniet bij de mensen omdat hij het altijd uitlegt op een niveau dat iedereen kan begrijpen.

Als toenmalig voorzitter heeft hij zogezegd geld "verbrand", maar toch blijft die mens vertrouwen genieten. Hij is vergeven omdat hij voor de rest een degelijke job aflevert, wat niet altijd van zijn partijgenoten kan gezegd worden.
Als hij aan het hoofd van de SPa had gestaan de laatste jaren ipv carolientje, had hun verkiezingsuitslag er veel beter uitgezien.

Steben
8 juni 2010, 08:57
NVA is mede groot geworden door aan te geven dat ze wel bereid zijn om mee beleid te maken (itt VB). Een NVA met 25/30% en met de laatste uitspraken van De Wever gaat niks gedaan krijgen van de Franstaligen. Vlaamse onafhankelijkheid zal er de eerste tijd nog niet inzitten (tot spijt van wie het benijdt) en de boel nog een paar jaar laten verrotten daar zijn de omstandigheden niet naar.

tot vorige week dacht ik dat de NVA via PS en Di Rupo's natte droom van het premierschap best wel wat gedaan kon krijgen. Dat lijkt me nog steeds de manier voor NVA om hun nieuwe en oude kiezers te verzoenen en de partij duurzaam te verankeren. De Wever lijkt me toch clever genoeg om te beseffen dat alle Bracke ten spijt de NVA op dit moment nog meer een éénmanspartij is dan LDD. De NVA zal structureel nog wat tijd nodig hebben om een leidende politieke formatie te worden.

Ik vind dat wat fout. De NVA heeft weldegelijk verschillende koppen. Zeker lokaal verankerde sterke figuren.
SPa en CD&V en VLD hebben zogezegd meer "koppen" maar zullen de 20% niet halen. En als Bart voor 30% kan zorgen in theorie, zie mijn oproep om sowieso alle registers open te trekken, dan zie ik de NVA binnen zoveel jaren - zelfs al stapt de NVA niet in een regering die de oplossing zou brengen - niet onder de 15% duiken. Bart zal ook zeker voor burgemeester kunnen gaan in Antwerpen en andere lijsten duwen. Allemaal overdreven paniekvoetbal.
En 13 juni is nog niet eens voorbij.

EddyBal
8 juni 2010, 08:57
NVA is mede groot geworden door aan te geven dat ze wel bereid zijn om mee beleid te maken (itt VB). Een NVA met 25/30% en met de laatste uitspraken van De Wever gaat niks gedaan krijgen van de Franstaligen. Vlaamse onafhankelijkheid zal er de eerste tijd nog niet inzitten (tot spijt van wie het benijdt) en de boel nog een paar jaar laten verrotten daar zijn de omstandigheden niet naar.

tot vorige week dacht ik dat de NVA via PS en Di Rupo's natte droom van het premierschap best wel wat gedaan kon krijgen. Dat lijkt me nog steeds de manier voor NVA om hun nieuwe en oude kiezers te verzoenen en de partij duurzaam te verankeren. De Wever lijkt me toch clever genoeg om te beseffen dat alle Bracke ten spijt de NVA op dit moment nog meer een éénmanspartij is dan LDD. De NVA zal structureel nog wat tijd nodig hebben om een leidende politieke formatie te worden.

En waarom is het nu niet mogelijk om de boel te laten verrotten? Als er echt problemen komen, zal het in Wallonië en Brussel zijn dat er het hardst zal worden geschreeuwd , en dan mogen ze nog zoveel met hun vingertje wijzen naar BDW als ze willen, dat ze maar toegeven he.

Nog eens herhalen : Caroline Genez is het helemaal eens met BDW om Brussel géén extra financiering te geven zolang ze niet politiek besparen. Dat ze hun baronieën maar opdoeken. Natuurlijk ziet ze het (nog) niet zitten om Brussel van zijn regering te ontdoen.

winnezele
8 juni 2010, 09:03
U hebt de vraag blijkbaar niet goed begrepen.

De vraag was welke partij(en) het tegen de tendens in beter gaan doen dan verwacht.

Bij de les blijven hé Shadowke.

Herlees dan eerst zelf es uw vraag. Welke partij komt er beter uit?

kenzo
8 juni 2010, 09:09
Als toenmalig voorzitter heeft hij zogezegd geld "verbrand", maar toch blijft die mens vertrouwen genieten. Hij is vergeven omdat hij voor de rest een degelijke job aflevert, wat niet altijd van zijn partijgenoten kan gezegd worden.
Als hij aan het hoofd van de SPa had gestaan de laatste jaren ipv carolientje, had hun verkiezingsuitslag er veel beter uitgezien.

Als de SPa nu verliest, denk je dan dat Gennez aan de kant zal geschoven worden?
Ik hoor zelden positieve dingen zeggen over hoe ze overkomt naar het publiek toe.

Steben
8 juni 2010, 09:11
Als de SPa nu

weeral

verliest, denk je dan dat Gennez

eindelijk

aan de kant zal geschoven worden?

neen

ijsbeer
8 juni 2010, 09:15
Ik vind dat wat fout. De NVA heeft weldegelijk verschillende koppen. Zeker lokaal verankerde sterke figuren.
SPa en CD&V en VLD hebben zogezegd meer "koppen" maar zullen de 20% niet halen. En als Bart voor 30% kan zorgen in theorie, zie mijn oproep om sowieso alle registers open te trekken, dan zie ik de NVA binnen zoveel jaren - zelfs al stapt de NVA niet in een regering die de oplossing zou brengen - niet onder de 15% duiken. Bart zal ook zeker voor burgemeester kunnen gaan in Antwerpen en andere lijsten duwen. Allemaal overdreven paniekvoetbal.
En 13 juni is nog niet eens voorbij.

Brepoels? Bourgie? Peumans? NVA als bejaardentehuis? Neenee, De Wever is te slim daarvoor denk ik. Hij heeft nieuw bloed nodig en daarvoor heb je tijd nodig zodat mensen kunnen groeien. Je zal het mss niet graag horen maar ik zie NVA een soort van CD&V zonder ACW worden. Iets Vlaamser en iets conservatiever maar zeker breder dan nu en met een gematigde vleugel met als exponent Bracke en een iets radicalere vleugel met als basis de VU-overblijfselen.

NVA heeft zich afgezet tegen het VB doordat ze bereid zijn om zich te laten ontmaagden. En tegen de CD&V omdat ze niet de matras van de Wetstraat wilt spelen. De Wever moet nu enkel de juiste balans vinden tussen die 2 uitersten want anders lopen zijn nieuwe kiezers weg...

Henri1
8 juni 2010, 09:17
Herlees dan eerst zelf es uw vraag. Welke partij komt er beter uit?

Niet alleen beter.
Beter of slechter dan verwacht.

ijsbeer
8 juni 2010, 09:19
En waarom is het nu niet mogelijk om de boel te laten verrotten? Als er echt problemen komen, zal het in Wallonië en Brussel zijn dat er het hardst zal worden geschreeuwd , en dan mogen ze nog zoveel met hun vingertje wijzen naar BDW als ze willen, dat ze maar toegeven he.

Nog eens herhalen : Caroline Genez is het helemaal eens met BDW om Brussel géén extra financiering te geven zolang ze niet politiek besparen. Dat ze hun baronieën maar opdoeken. Natuurlijk ziet ze het (nog) niet zitten om Brussel van zijn regering te ontdoen.

Crisis en zo... . Als het te lang duurt zie ik nog een speculantengolf ontstaan tegen België zoals tegen Griekenland. En dan zitten we allemaal (Walen, Brusselaars en Vlamingen incluis) diep in de shit.

Steben
8 juni 2010, 09:20
Brepoels? Bourgie? Peumans? NVA als bejaardentehuis?

Demesmaecker, Weyts, Van Dijck, Jambon ... ja zelfs Bracke erbij ja.

Neenee, De Wever is te slim daarvoor denk ik. Hij heeft nieuw bloed nodig en daarvoor heb je tijd nodig zodat mensen kunnen groeien. Je zal het mss niet graag horen maar ik zie NVA een soort van CD&V zonder ACW worden. Iets Vlaamser en iets conservatiever maar zeker breder dan nu en met een gematigde vleugel met als exponent Bracke en een iets radicalere vleugel met als basis de VU-overblijfselen.

Een echte vlaamse conservatieve partij dus, wat Vlaanderen precies nodig heeft? Horror voor de belgicisten.
Dan afvragen waarom ik NVA'er ben...

NVA heeft zich afgezet tegen het VB doordat ze bereid zijn om zich te laten ontmaagden. En tegen de CD&V omdat ze niet de matras van de Wetstraat wilt spelen. De Wever moet nu enkel de juiste balans vinden tussen die 2 uitersten want anders lopen zijn nieuwe kiezers weg...

Politiek noemen ze dat.

Steben
8 juni 2010, 09:23
Niet alleen beter.
Beter of slechter dan verwacht.

VLD beter
CD&V nog slechter. No one expects CD&V to lose (significantly).

ijsbeer
8 juni 2010, 09:27
Demesmaecker, Weyts, Van Dijck, Jambon ... ja zelfs Bracke erbij ja.

Zoals ik al zei: die mensen hebben tijd nodig om te groeien. Plus het is niet omdat je een capabele politieker bent dat je het hebt om een kopstuk te worden.

Een echte vlaamse conservatieve partij dus, wat Vlaanderen precies nodig heeft? Horror voor de belgicisten.
Dan afvragen waarom ik NVA'er ben...

Het is niet mijn politieke voorkeur (SOS-strekking FVB) maar ik juich dat enigszins toe. Het is tenminste duidelijk itt de CD&V (ACW? Boerenbond? Vlaams?) en er kan mee gepraat worden itt de eeuwige politieke maagden van VB.


Politiek noemen ze dat.

Jup maar zeker niet simpel...

EddyBal
8 juni 2010, 10:30
Crisis en zo... . Als het te lang duurt zie ik nog een speculantengolf ontstaan tegen België zoals tegen Griekenland. En dan zitten we allemaal (Walen, Brusselaars en Vlamingen incluis) diep in de shit.

Laat maar komen. Das te meer stemmen zullen opgaan om onze Vlaamse centen in Vlaanderen te houden!

ijsbeer
8 juni 2010, 10:55
Laat maar komen. Das te meer stemmen zullen opgaan om onze Vlaamse centen in Vlaanderen te houden!

Je bedoelt onze Vlaamse centen aan buitenlandse speculanten geven...

EddyBal
8 juni 2010, 10:58
Je bedoelt onze Vlaamse centen aan buitenlandse speculanten geven...

Zoals de verkoop van onze grootste bank aan Frankrijk?

ijsbeer
8 juni 2010, 11:32
Zoals de verkoop van onze grootste bank aan Frankrijk?

daar hebben we nog iets voor gekregen, weliswaar veel te weinig maar bon...

EddyBal
8 juni 2010, 11:56
daar hebben we nog iets voor gekregen, weliswaar veel te weinig maar bon...

Zoals we "iets" kregen voor de uitverkoop die bvb Verafstoot organiseerde? Miljarden stromen uit onze zakken over de grenzen heen... slim zene!

1207
8 juni 2010, 12:00
VLD zal er beter uitkomen dan verwacht.
de vlaamse kiezer is een ongelovelijke lompe kloot en als ik fils �* papa DEcroo bezig zie dan lijtk het erop alsof VLD nog nooit in de regering gezeten heeft.
ik moet ze aangeven dat ze heel handig alles op de cvp afschuiven

Wiley E Coyote
8 juni 2010, 12:20
Caroline Genez heeft vandaag MAGISCHE woorden gesproken. "Ik ben het eens met Bart de wever" Het ging dan over de besparingen in Brussel. Ze was het wel niet eens om brussel zijn regering weg te nemen, maar besparen moest er, minder politici. Anders GEEN GELD, zoals Bart zegt.

Zou wel eens in de smaak kunnen vallen.

Alle Vlaamse politici zijn over de partijgrenzen heen akkoord dat Brussel dient vereenvoudigd te worden: weg met de 19 gemeenten: fusioneer alles tot een entiteit. Maak één enkele politiezone. enz.

NVA wil echter nog verder gaan en ook het Brusselse gewest afschaffen. Maar dat is een utopie: het is er en zal er blijven... daar is spijtig genoeg geen weg meer terug.

Wiley E Coyote
8 juni 2010, 12:20
Volgens mij heeft NVA daarom Pieters gestuurd. Niet dat VDB persé gewonnen zou hebben van De Wever maar waarom het risico lopen. Plus de pensioenen splitsen is ook niet het beste en meest realiseerbare idee van de NVA. Dus een pion offeren om de koning te vrijwaren.

Als ik De Wever was zou ik nu de voet van het gaspedaal halen. 20% gaat nog meer dan genoeg zijn. Ik denk dat 25% teveel gaat zijn voor zijn partij qua organisatie en ook qua beleidsmogelijkheden.

Maar blijkbaar heeft hij gekozen voor extra gas te geven. Benieuwd waar dat gaat eindigen.

Heeft niet veel geholpen dan aangezien VDB dat debat bij Phara met glans won.

Wiley E Coyote
8 juni 2010, 12:24
De verrassing kan zijn dat SPA het verduiveld goed doet en misschien zelfs beter dan CD&V.
Stel je voor: SPa net 0.1% meer dan NVA.

21.1 SPa
21.0 NVA
17.5 CD&V
...

Dat zou een verrassing zijn.
Di rupo onmiddellijk premier.

Niet waar. In dat scenario - SP.a haalt 21.1 in Vlaanderen - is het zelfs goed mogelijk dat SP.a en PS evenveel zetels halen of SP.a zelfs 1 meer. Vergeet niet dat 30 percent in Wallonie slechts correspondeert met 12-12,5 percent nationaal maar dat 21.1 percent gelijk is aan ongeveer 12,5 a 12, 6 percent. Dus goed mogelijk dat VDB of VDL dan voorrang zouden kunnen hebben op Dirupo.

Maar dergelijk scenario zal zich NIET voordoen.

Wiley E Coyote
8 juni 2010, 12:27
Om op de rechtstreekse vraag van de topic starter te antwoorden, welke partij beter zal doen dan de peilingen: CD&V. De tsjeven slagen er spijtig genoeg steeds weer in om de schade te beperken (kwestie van hun zuilen en ouwe achterban zeker?). Ja, ze gaan achteruit gaan, maar minder dan die doempeilingen laten vermoeden.

Steve_M
8 juni 2010, 12:35
Om op de rechtstreekse vraag van de topic starter te antwoorden, welke partij beter zal doen dan de peilingen: CD&V. De tsjeven slagen er spijtig genoeg steeds weer in om de schade te beperken (kwestie van hun zuilen en ouwe achterban zeker?). Ja, ze gaan achteruit gaan, maar minder dan die doempeilingen laten vermoeden.

Dat denk ik dus ook (helaas). Hier gaan nogal wat mensen er van uit dat iedereen volgende zondag met grote kennis van zaken (programma's, realisaties, debatten ...) naar de stembus trekt. Dat is natuurlijk niet zo: je hebt de grote groep mensen die stemt "omdat mijn ouders en familie ook zo stemmen" (in Oost- en West-Vlaanderen is dat dus een zeer goede zaak voor de CD&V) en dan nog de grote groep mensen die de campagne met een half oog gevolgd hebben en dan semi-geïnformeerd gaat stemmen. In die optiek heeft de vernedering van Marianne Thyssen vorige zondag wellicht meer stemmen opgeleverd voor de CD&V dan voor de NV-A.

ijsbeer
8 juni 2010, 13:01
Heeft niet veel geholpen dan aangezien VDB dat debat bij Phara met glans won.

Ja maar niet tegen De Wever maar tegen een kleine vis van de NVA. Indien het De Wever zelf was die werd ingemaakt zou de impact x keer zwaarder zijn geweest. Bij de NVA zullen ze ook wel geweten hebben dat Pieters niet op zou kunnen tegen VDB. Tactisch goed gezien van De Wever. SP.a had VDB moeten afvaardigen naar het Groot Debat waar De Wever hem niet kon ontlopen. Maar bon, men stuurt natuurlijk geen lijstduwer naar die debatten.

Nu voor mij is VDB het schaarse lichtpunt voor de SP.a. Gennez pakt op niks, VDL nu al terug prominent uitspelen na het debacle in 2007, Lieten op 1 in Limburg, 200 euro extra pensioen beloven... . 8O

Jaani_Dushman
10 juni 2010, 12:18
Welke verrassing komt er op 13 juni uit de bus?Henri1 die teleurgesteld is over de verkiezingsuitslag.

robert t
10 juni 2010, 12:26
Henri1 die teleurgesteld is over de verkiezingsuitslag....... S-T-R-I-K-E..... om een geliefkoosde uitdrukking van Henri himself te gebruiken.

Wiley E Coyote
10 juni 2010, 14:04
Ja maar niet tegen De Wever maar tegen een kleine vis van de NVA. Indien het De Wever zelf was die werd ingemaakt zou de impact x keer zwaarder zijn geweest. Bij de NVA zullen ze ook wel geweten hebben dat Pieters niet op zou kunnen tegen VDB. Tactisch goed gezien van De Wever.

Tsja, De Wever kon of wou blijkbaar niet komen...

andev
10 juni 2010, 14:30
20 �* 22% zou al een monsterscore zijn voor NV.A.

Ik verwacht al bij al geen monsterverschuivingen in het centrum.

Ik zie het VB wel achteruit gaan, hoeveel dat hangt van de score van het NV.A af.
Die achteruitgang van het VB zit er nu aan te komen omdat wellicht veel VB-stemmers, al was het maar voor één keer, overschakelen op N-VA. Ze doen daarmee de "democratische" partijen meer pijn dan met een stem voor het VB dat dan meteen in het cordon gewipt kan worden...
Het zal een pure gok zijn, wat er juist zondag zal gebeuren...
En indien de N-VA een goede score neerzet, met wie zullen ze dan kunnen/mogen/moeten samenwerken?
Oplossing voor een vrolijk België: al de Vlamingen in een cordon, na!
Di Rupo premier, Reynders op financiën, "papa" op pensioenen. Het invoeren van nog meer vreemdelingen, daar zorgen ze ook wel voor + plus de kosten ervan voor de Vlamingen. Simpel toch?

Zipper
10 juni 2010, 15:30
Om op de rechtstreekse vraag van de topic starter te antwoorden, welke partij beter zal doen dan de peilingen: CD&V. De tsjeven slagen er spijtig genoeg steeds weer in om de schade te beperken (kwestie van hun zuilen en ouwe achterban zeker?). Ja, ze gaan achteruit gaan, maar minder dan die doempeilingen laten vermoeden.


Denk ik ook, voorts ook de mogelijkheid om een vrouwelijke Premier te krijgen, zal voor velen misschien toch een reden zijn om CD&V te stemmen.

Zipper
10 juni 2010, 15:34
Ja maar niet tegen De Wever maar tegen een kleine vis van de NVA. Indien het De Wever zelf was die werd ingemaakt zou de impact x keer zwaarder zijn geweest. Bij de NVA zullen ze ook wel geweten hebben dat Pieters niet op zou kunnen tegen VDB. Tactisch goed gezien van De Wever. SP.a had VDB moeten afvaardigen naar het Groot Debat waar De Wever hem niet kon ontlopen. Maar bon, men stuurt natuurlijk geen lijstduwer naar die debatten.

Nu voor mij is VDB het schaarse lichtpunt voor de SP.a. Gennez pakt op niks, VDL nu al terug prominent uitspelen na het debacle in 2007, Lieten op 1 in Limburg, 200 euro extra pensioen beloven... . 8O

Die "kleine vis" was wel aangekondigd als DE specialist ter zake binnen de N-VA, betreffende pensioenen en sociale zaken.

forzaflandria
10 juni 2010, 16:46
Geen verrassingen hoop ik.
Tenzij LDD boven de kiesdrempel een verrassing is.