PDA

View Full Version : Overheid; hogere brandstofprijzen AUB! Dank U!


Blue Sky
18 juli 2010, 09:35
Naar een nieuwe autofiscaliteit ...

In Amerika zie je dat er een cultuur gegroeid is waarbij het een evidentie is om werkelijk alle verplaatsingen met de auto te doen. Bovendien opteert men liefst voor overdreven grote en zware voertuigen met een motor die erg oneconomisch onder het motto "there's no substitue for cubic inches".

De reden is natuurlijk de enorm lage brandstofprijzen die men altijd gehanteerd heeft. Daardoor dienden de mensen niet te kijken naar het verbruik van hun wagen (kost toch niets) en kozen ze dus voor zware energie verslindende voertuigen enerzijds en anderzijds begonnen ze ook voor alle afstanden de wagen van stal te halen.

Deze politiek is strategisch gezien niet erg verstandig gezien de buitenlandse afhankelijkheid van olie, naast de nutteloze vervuiling en energieverkwisting die optreedt. Een ander gevolg is waarschijnlijk ook dat de BMI de lucht in schoot met alle gevolgen van dien. Mensen begonnen minder en minder te bewegen waar ze vroeger nog eens te voet gingen of zo. Gebrek aan beweging in combinatie met ongezonde voeding deden het fenomeen obesitas exploderen.

Voor oliebedrijven daarentegen is het wel interessant. Ze zorgen ervoor dat alle mensen een auto hebben en dat aan het gebruik ervan verslaafd worden zodat hun inkomsten alvast verzekerd zijn. Toeval of niet; het lijkt wel een perfect uitgekiende bedrijfsstrategie.

Anyway, lage brandstof prijzen zijn dus duidelijk uit den boze omwille van de reeds aangehaalde redenen. Het leidt a.h.w. een hangmat cultuur waarbij men te pas en te onpas, zonder nadenken de auto instapt om zijn verplaatsing te doen. Het gevolg daarvan is ook dat er overal een enorme verkeersdrukte onstaat met mobiliteitsproblemen, luchtverontreiniging en nog een hoop andere problemen als gevolg.

Omgekeerd hebben dure brandstofprijzen net het omgekeerde effect. Het brandstofverbruik zal dalen en de eigenaar van de auto zal 2 x nandenken voor hij de wagen inspringt. Hij zal zich dus bewuster gaan verplaatsen, alternatieven zoeken, overbodige verplaatsingen mijden enz.

Daarom het voorstel om de brandstofprijzen te verhogen, iets wat gegarandeert op veel bijval zal kunnen rekenen. :-P

=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

=> tevens kan men ook de thans veel te hoge loonkost verlagen en deze al dan niet gedeeltelijk recupereren aan de pomp.

Wat wel belangrijk is te weten is dat deze maatregelen er niet automatisch zullen toe leiden dat de werkende mens op het einde van de maand minder cashflow overhoudt. Het tegendeel is mogelijk, maar veel zal afhangen van zijn gedrag.

Mensen zijn er allergisch aan taksen of als ze horen dat de de brandstofprijzen zouden verhogen, maar het lijkt me een noodzakelijk en op termijn positieve ingreep.


Wat is uw mening hierover?

Marie van de koster
18 juli 2010, 10:17
Mijn mening?
U hebt groot gelijk. Ikzelf heb geen auto en doe alles te voet, per fiets of met het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer zou veel meer moeten gepromoot worden en ook aangepast aan een milieuvriendelijke wereld.
Het is wel zo dat sommige verplaatsingen via het openbaar vervoer zo ingewikkeld zijn dat het niet echt prettig is. Dus meer bussen en trams en ook regelmatige diensten naar minder dicht bevolkte plaatsen.
Ik zou wel niet zeggen dat obesitas een gevolg is van het teveel aan autogebruik. Het speelt een rol maar is niet de overwegende factor. Ik ben ook te dik , al rij ik haast dagelijks met de fiets.

roodhaar
18 juli 2010, 10:53
Naar een nieuwe autofiscaliteit ...

In Amerika zie je dat er een cultuur gegroeid is waarbij het een evidentie is om werkelijk alle verplaatsingen met de auto te doen. Bovendien opteert men liefst voor overdreven grote en zware voertuigen met een motor die erg oneconomisch onder het motto "there's no substitue for cubic inches".

De reden is natuurlijk de enorm lage brandstofprijzen die men altijd gehanteerd heeft. Daardoor dienden de mensen niet te kijken naar het verbruik van hun wagen (kost toch niets) en kozen ze dus voor zware energie verslindende voertuigen enerzijds en anderzijds begonnen ze ook voor alle afstanden de wagen van stal te halen.

Deze politiek is strategisch gezien niet erg verstandig gezien de buitenlandse afhankelijkheid van olie, naast de nutteloze vervuiling en energieverkwisting die optreedt. Een ander gevolg is waarschijnlijk ook dat de BMI de lucht in schoot met alle gevolgen van dien. Mensen begonnen minder en minder te bewegen waar ze vroeger nog eens te voet gingen of zo. Gebrek aan beweging in combinatie met ongezonde voeding deden het fenomeen obesitas exploderen.

Voor oliebedrijven daarentegen is het wel interessant. Ze zorgen ervoor dat alle mensen een auto hebben en dat aan het gebruik ervan verslaafd worden zodat hun inkomsten alvast verzekerd zijn. Toeval of niet; het lijkt wel een perfect uitgekiende bedrijfsstrategie.

Anyway, lage brandstof prijzen zijn dus duidelijk uit den boze omwille van de reeds aangehaalde redenen. Het leidt a.h.w. een hangmat cultuur waarbij men te pas en te onpas, zonder nadenken de auto instapt om zijn verplaatsing te doen. Het gevolg daarvan is ook dat er overal een enorme verkeersdrukte onstaat met mobiliteitsproblemen, luchtverontreiniging en nog een hoop andere problemen als gevolg.

Omgekeerd hebben dure brandstofprijzen net het omgekeerde effect. Het brandstofverbruik zal dalen en de eigenaar van de auto zal 2 x nandenken voor hij de wagen inspringt. Hij zal zich dus bewuster gaan verplaatsen, alternatieven zoeken, overbodige verplaatsingen mijden enz.

Daarom het voorstel om de brandstofprijzen te verhogen, iets wat gegarandeert op veel bijval zal kunnen rekenen. :-P

=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

=> tevens kan men ook de thans veel te hoge loonkost verlagen en deze al dan niet gedeeltelijk recupereren aan de pomp.

Wat wel belangrijk is te weten is dat deze maatregelen er niet automatisch zullen toe leiden dat de werkende mens op het einde van de maand minder cashflow overhoudt. Het tegendeel is mogelijk, maar veel zal afhangen van zijn gedrag.

Mensen zijn er allergisch aan taksen of als ze horen dat de de brandstofprijzen zouden verhogen, maar het lijkt me een noodzakelijk en op termijn positieve ingreep.


Wat is uw mening hierover?

al eens 3-4 overstappen moeten doen om op tijd op je werk te moeten raken elke dag ? betekent dat je elke dag meer dan 3 UUR aan het reizen bent. en plus in oncomfortabele en niet al te propere omstandigheden. Om van de niet zo occasionele last van je medereizigers nog maar te zwijgen. Het is natuurlijk spits, dus vergeet ook maar van te gaan zitten. es zien hoeveel maanden/jaren ge dat gaat uithouden.

wat gij voorstelt, is een droom voor de superrijken. het kan hun immers geen bal schelen of ze desnoods 4 maal meer moeten betalen voor hun benzine, zolang dat de files maar opgelost geraken... de gewone werkende bedienden /arbeiders moeten maar met het openbaar vervoer !

filosoof
18 juli 2010, 11:00
Naar een nieuwe autofiscaliteit ...

In Amerika zie je dat er een cultuur gegroeid is waarbij het een evidentie is om werkelijk alle verplaatsingen met de auto te doen. Bovendien opteert men liefst voor overdreven grote en zware voertuigen met een motor die erg oneconomisch onder het motto "there's no substitue for cubic inches".

De reden is natuurlijk de enorm lage brandstofprijzen die men altijd gehanteerd heeft. Daardoor dienden de mensen niet te kijken naar het verbruik van hun wagen (kost toch niets) en kozen ze dus voor zware energie verslindende voertuigen enerzijds en anderzijds begonnen ze ook voor alle afstanden de wagen van stal te halen.

Deze politiek is strategisch gezien niet erg verstandig gezien de buitenlandse afhankelijkheid van olie, naast de nutteloze vervuiling en energieverkwisting die optreedt. Een ander gevolg is waarschijnlijk ook dat de BMI de lucht in schoot met alle gevolgen van dien. Mensen begonnen minder en minder te bewegen waar ze vroeger nog eens te voet gingen of zo. Gebrek aan beweging in combinatie met ongezonde voeding deden het fenomeen obesitas exploderen.

Voor oliebedrijven daarentegen is het wel interessant. Ze zorgen ervoor dat alle mensen een auto hebben en dat aan het gebruik ervan verslaafd worden zodat hun inkomsten alvast verzekerd zijn. Toeval of niet; het lijkt wel een perfect uitgekiende bedrijfsstrategie.

Anyway, lage brandstof prijzen zijn dus duidelijk uit den boze omwille van de reeds aangehaalde redenen. Het leidt a.h.w. een hangmat cultuur waarbij men te pas en te onpas, zonder nadenken de auto instapt om zijn verplaatsing te doen. Het gevolg daarvan is ook dat er overal een enorme verkeersdrukte onstaat met mobiliteitsproblemen, luchtverontreiniging en nog een hoop andere problemen als gevolg.

Omgekeerd hebben dure brandstofprijzen net het omgekeerde effect. Het brandstofverbruik zal dalen en de eigenaar van de auto zal 2 x nandenken voor hij de wagen inspringt. Hij zal zich dus bewuster gaan verplaatsen, alternatieven zoeken, overbodige verplaatsingen mijden enz.

Daarom het voorstel om de brandstofprijzen te verhogen, iets wat gegarandeert op veel bijval zal kunnen rekenen. :-P

=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

=> tevens kan men ook de thans veel te hoge loonkost verlagen en deze al dan niet gedeeltelijk recupereren aan de pomp.

Wat wel belangrijk is te weten is dat deze maatregelen er niet automatisch zullen toe leiden dat de werkende mens op het einde van de maand minder cashflow overhoudt. Het tegendeel is mogelijk, maar veel zal afhangen van zijn gedrag.

Mensen zijn er allergisch aan taksen of als ze horen dat de de brandstofprijzen zouden verhogen, maar het lijkt me een noodzakelijk en op termijn positieve ingreep.


Wat is uw mening hierover?Ja, en breng dieselaccijnzen op 'tzelfde peil als benzineaccijnzen. Diesel is even ongezond als benzine.

filosoof
18 juli 2010, 11:02
al eens 3-4 overstappen moeten doen om op tijd op je werk te moeten raken elke dag ? betekent dat je elke dag meer dan 3 UUR aan het reizen bent. en plus in oncomfortabele en niet al te propere omstandigheden. Om van de niet zo occasionele last van je medereizigers nog maar te zwijgen. Het is natuurlijk spits, dus vergeet ook maar van te gaan zitten. es zien hoeveel maanden/jaren ge dat gaat uithouden.

wat gij voorstelt, is een droom voor de superrijken. het kan hun immers geen bal schelen of ze desnoods 4 maal meer moeten betalen voor hun benzine, zolang dat de files maar opgelost geraken... de gewone werkende bedienden /arbeiders moeten maar met het openbaar vervoer !Gewoon omdat je niet wil wonen bij de stad waar je werkt. Eigen keuze.

guido 007
18 juli 2010, 11:06
Spendeer de wegentaksen waarvoor ze geind worden en er zijn geen files in België.

Woon maar eens op de boerenbuiten waar je om 10 km af te leggen, moet overstappen en ongeveer 1,5 uur onderweg bent. Ondertussen heb je wel 23 km in de bus gezeten.


Fijn hé.

roodhaar
18 juli 2010, 11:21
Gewoon omdat je niet wil wonen bij de stad waar je werkt. Eigen keuze.

zozo... eigen keuze : immoprijzen in/rond bijvoorbeeld Brussel ?

Blue Sky
18 juli 2010, 11:28
al eens 3-4 overstappen moeten doen om op tijd op je werk te moeten raken elke dag ? betekent dat je elke dag meer dan 3 UUR aan het reizen bent. en plus in oncomfortabele en niet al te propere omstandigheden. Om van de niet zo occasionele last van je medereizigers nog maar te zwijgen. Het is natuurlijk spits, dus vergeet ook maar van te gaan zitten. es zien hoeveel maanden/jaren ge dat gaat uithouden.

wat gij voorstelt, is een droom voor de superrijken. het kan hun immers geen bal schelen of ze desnoods 4 maal meer moeten betalen voor hun benzine, zolang dat de files maar opgelost geraken... de gewone werkende bedienden /arbeiders moeten maar met het openbaar vervoer !

Laat ons vooral niet de realiteit uit het oog verliezen; nl dat 75 % op minder dan 10 km van het werk woont. Het is niet zo dat omdat u in een specifieke situatie zit, dan die in het algemeen geldt hé.

Firestone
18 juli 2010, 11:29
Wat is uw mening hierover?Mee eens.

guido 007
18 juli 2010, 11:34
Het zal erop aankomen dat en de taksen op brandstof omhoog gaan en de wegentaksen blijven.

Mensen zoals BS zijn de gedroomde personen voor de rijken, autogebruik alleen nog voor de financieel sterke personen, zij zullen vrije wegen hebben.

Hoe kan je zo dom zijn?

Scherven A. Mok
18 juli 2010, 11:35
zozo... eigen keuze : immoprijzen in/rond bijvoorbeeld Brussel ?

Moet de overheid daar maar eens wat krotwijken afbreken en betaalbaar de hoogte in bouwen. Aan de vrije markt kan je zoiets niet overlaten zoveel is duidelijk. De 'vrije markt' kickt op schaarste daar ze dan grotere winstmarges heeft. Misschien dat dat nu wel zal gaan lukken nu de CD&V heeft ingezien dat ze niet genoeg kiesvee in haar gemeenten kan vestigen en dus ipv de mensen naar daar te lokken misschien eens wat aan leefbare steden gaat denken.

Blue Sky
18 juli 2010, 11:41
Het zal erop aankomen dat en de taksen op brandstof omhoog gaan en de wegentaksen blijven.



Nee, ik zeg net dat de vaste taksen (wegentaks ) afgeschaft worden en alles via brandstoftaks geïnd wordt.

denken - durven - doen!

Robinus V
18 juli 2010, 11:50
[B]=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

Akkoord. Het is oneerlijk dat iemand die de auto amper gebruikt daar evenveel op belast wordt. Het is niet de potentiële impact die belast moet worden, maar wel de werkelijke impact.

Raven
18 juli 2010, 11:51
zal er niet van komen.

Er zijn teveel mensen zonder wagen of die maar weinig rijden en daarom minder gaan bijdragen. Dat is een passief inkomen, iets beter om te stimuleren kan ik mij niet bedenken.

Verhoog de pompprijzen te fel, en u maakt uw eigen economie kapot, een economie die steunt op verplaatsing van resources (mensen, goederen, ... )

filosoof
18 juli 2010, 11:55
zozo... eigen keuze : immoprijzen in/rond bijvoorbeeld Brussel ?In de provincie Luxemburg is grond helemaal goedkoop. Je moet 't afwegen, niet eerst goedkope grond willen en dan klagen dat de maatschappij je onvoldoende comfortabel transport bezorgt of dat de benzine te duur en de files te lang zijn.

filosoof
18 juli 2010, 11:56
Akkoord. Het is oneerlijk dat iemand die de auto amper gebruikt daar evenveel op belast wordt. Het is niet de potentiële impact die belast moet worden, maar wel de werkelijke impact.Véél eenvoudiger dan allerlei systemen uitdenken voor kilometerheffingen.

filosoof
18 juli 2010, 12:00
zal er niet van komen.

Er zijn teveel mensen zonder wagen of die maar weinig rijden en daarom minder gaan bijdragen. Dat is een passief inkomen, iets beter om te stimuleren kan ik mij niet bedenken.

Verhoog de pompprijzen te fel, en u maakt uw eigen economie kapot, een economie die steunt op verplaatsing van resources (mensen, goederen, ... )Opnieuw grotere stocks aanhouden, ipv van in "just in time delivery" te werken, hé. "just in time delivery" moet ook zijn prijs hebben, niet gesubsidiëerd worden.

corse
18 juli 2010, 17:05
De wereld mijn dorp.

Mijn auto mijn vrijheid, hij is het hart van onze economie maar ten koste van wat?

Op onze planeet rijden momenteel zo’n 800 miljoen auto’s.
In 2030 met de consumptie heropleving van China, India en Rusland zouden het er 1,6 miljard kunnen zijn.
Zij stoten koolstofdioxide (CO2) uit en verbruiken enorm veel zuurstof, onhoudbaar voor het biologisch evenwicht.
Ik stel voor om zo weinig mogelijk auto’s te produceren om geen ongevallen te veroorzaken en om gezonde lucht te kunnen in-ademen.

En voor de speel mannen:

Vervang uw lederen zitje van uw bmw met een lederen stressless zetel, een flatscreen en een speelconsole, autootje rijden veroorzaakt dan geen ongevallen, vervuiling enz.

Het statussymbool auto eist jaarlijks op wereldschaal 5 miljoen dodelijke ongevallen en 15 miljoen invaliden.
Volgens het (WHO) 2008 komen er jaarlijks wereldwijd 830.000 kinderen (ouder dan 5 jaar en jonger dan 18 jaar) (of 2.274 per dag) om bij verkeersongevallen, 22,2 % van alle doodsoorzaken.
De laatste vijftig jaar zijn op wereldschaal naar schatting 150 miljoen mensen omgekomen door auto-ongevallen en zijn er ongeveer 300 miljoen mensen invalide geworden door auto-ongevallen.
Geen enkel autosalon, autodealer of fabrikant maakt melding van deze grootste doodsoorzaak op onze planeet, deze massamoord of genocide, het uitmoorden van eigen volk wordt op een zeer subtiele manier verzwegen, enkel wanneer het dit soort van mobiliteitssysteem implodeert zoal banken en kredietinstellingen, dan zal de waarheid aan het licht komen en zullen er veranderingen plaatsvinden, voorlopig bepalen de auto-industrie en hun aandeelhouders de efficiëntie van hun massavernietigingswapen.
Het leed van deze 150 miljoen nabestaande is onmogelijk te berekenen.

De extra energie die nodig was om deze 300 miljoen invalide mensen te voorzien in hun behoeften en de energie die verloren is gegaan door hun invaliditeit is voldoende om west Europa gedurende 5 jaar te voorzien van energie.
De jaarlijkse energie die nodig is om de auto’s van alle ongevallen op onze planeet te repareren, te verschroten en te recycleren is voldoende om een land als Duitsland met zijn 85 miljoen mensen jaarlijks te voorzien van alle energie.

Het statussymbool auto veroorzaakt oorlog en terrorisme voor petroleum en andere grondstoffen.

De gelden aan verzekeringen en taksen die op wereldschaal jaarlijks betaald worden voor alle auto’s zijn voldoende om Afrika te voorzien van voedsel.
De op wereldschaal jaarlijks betaalde gelden aan verkeersboetes voor auto’s zijn voldoende om de Benelux te voorzien van alle energie.
Het totale aantal gemotoriseerde voertuigen die zich op onze planeet voortbewegen met fossiele brandstoffen verbruiken 100 x meer zuurstof dan de mens zelf, deze nog steeds primitieve ontploffingsmotor is op relatief korte termijn de eliminator van onze dampkring, hij is “de” zuurstofjager nummer één.

De luchtvervuiling die ons status symbool nummer één meebrengt, breekt onze gezonde en levensnoodzakelijke atmosfeer in sneltempo af, zure regens, bodem, lucht en watervervuiling veroorzaken kanker en vele andere ziekten die zelfs via de genen worden overgedragen naar volgende generaties.

De energie en materialen die nodig zijn om jaarlijks op wereldschaal alle nieuwe privaat auto’s te produceren zijn voldoende om de armoede op onze planeet gedurende 10 jaar te elimineren.
De energie en materialen omgezet in gelden die gedurende 80 jaar nodig waren op wereldschaal, voor de wegen, de wegeninfrastructuur en wegenonderhoud, deze voor grotendeels privaat auto’s, deze is voldoende om alle armoede en analfabetisme op onze planeet gedurende 100 jaar te elimineren.
Indien we op wereldschaal onze mobiliteit (privaat auto) volledig omzetten naar trein, tram en bus, dan zou onze gezamenlijke mobiliteit slechts 1/50 van alle huidige dodelijke verkeersongevallen veroorzaken, maar het files en dodelijke verkeersongevallen en verkeersinvalide probleem zou nog steeds bestaan, het zou weliswaar minder zijn maar niet voldoende.


Werk, shopping, creativiteit, ontspanning, sport enz. in eigen streek zou ons mobiliteitsgedrag enorm verminderen, decentraliseren is hier de boodschap zonder enige twijfel.

Politieke chirurgen die dit werk doen, zijn de grondleggers van onze toekomst, het nieuwe denken en de nieuwe wereld.

Europa kan deze etterende kanker “auto als hoofdmobiliteit nog veranderen”, laat ons hopen dat in Amerika deze terminale kanker nog te behandelen is.

Kan een wereldrechtbank of onze mensenrechten organisaties deze inbreuk op de menselijkheid dringend veroordelen.
Indien we de auto en wapenindustrie kunnen veroordelen zoals de tabaksindustrie dan kunnen we schade eisen, we kunnen de ware duivels van onze planeet beschuldigen van hoogverraad op de menselijke waardigheid, deze vorm van terreur moet bestraft worden en zo zijn alle mensen op onze planeet een stuk dichter bij een degelijke wereldbeschaving die zijn naam waardig is, dit is het ware en pure globalisme.

Economie is een middel om de welvaart en in de eerste plaats het welzijn van de mens te verbeteren, het mag geen doel op zich zijn, welvaart ten koste van welzijn leidt naar de ondergang van onze beschaving.
De verdiensten van de economie moeten ten dienste van de totale bevolking staan en niet enkel aan de eigenaars van de totale vrije markt, deze grootste massamoord of genocide van dit massavernietigingvehikel wordt op een zeer subtiele manier verzwegen.

De moderne mens moet omdenken, zodat hij het verschil ziet tussen: zin, onzin en waanzin.

Files: het ergste moet nog komen:

§ Iedere 2 jaar begint weer de orgie van het Autosalon, maar in de verleidelijke reclamefolders zijn monsterfiles ver te zoeken.
§ Volgens het Vlaams Verkeerscentrum zullen de files nog jaren blijven toenemen.
§ Nu al staat er niet zelden 200 kilometer file in de spits, en dat gaat steeds meer om structurele files die er elke werkdag staan.
§ De kostprijs voor een stilstaande vrachtwagen wordt geschat op 45 euro per uur.
§ De kostprijs van een wagen in de file bedraagt 8,25 euro per uur.
§ Dat betekent dat de economische jaarlijkse kostprijs van dit verkeersinfarct in de buurt van 250 miljoen euro ligt.
§ De schade aan het milieu is daardoor schrikwekkend.

Erw
18 juli 2010, 18:04
Moet de overheid daar maar eens wat krotwijken afbreken en betaalbaar de hoogte in bouwen. Aan de vrije markt kan je zoiets niet overlaten zoveel is duidelijk. De 'vrije markt' kickt op schaarste daar ze dan grotere winstmarges heeft. Misschien dat dat nu wel zal gaan lukken nu de CD&V heeft ingezien dat ze niet genoeg kiesvee in haar gemeenten kan vestigen en dus ipv de mensen naar daar te lokken misschien eens wat aan leefbare steden gaat denken.
'Vrije markt' kan niet kicken op iets want het is een situatie. Dat de overheid haar zelftoegekende privilege ten opzichte van andere bedrijven eens afschaft, dan wordt krotwijken afbreken en de hoogte in bouwen betaalbaar.

Johnny Blaze
18 juli 2010, 22:10
"there's no substitue for cubic inches"

http://forum.E46Fanatics.com/images/smilies/facepalmsmiley.gif There's no replacement for displacement


Voor de rest, goei idee, ik heb een onbeperkte tankkaart van het werk en dat zal noooooit veranderen zolang ik daar werk. Komt in totaal dus goeikoper voor mij uit.

:thumbsup:

Tavek
19 juli 2010, 09:39
Spendeer de wegentaksen waarvoor ze geind worden en er zijn geen files in België.

Woon maar eens op de boerenbuiten waar je om 10 km af te leggen, moet overstappen en ongeveer 1,5 uur onderweg bent. Ondertussen heb je wel 23 km in de bus gezeten.


Fijn hé.

Met het openbaar vervoer ik ben 2.5 uur onderweg naar Leuven. En dan ben ik nog maar op het station. Met de auto ben ik op 45 min waar ik moet zijn.

brother paul
19 juli 2010, 10:00
Laat om te beginnen alle FOSSIELE grondstoffen vanaf de bron of bij de import een 100% btw toeslag krijgen. DIe dan naarmat hij verder verwerkt wordt in de industrie verrekend wordt tot hij eindigt als een finale energietoeslag voor de consument.

Je zult zien dat diesel zelfs iets duurder kan worden dan benzine. Je zult vooral uw huisbrandolie/aardgas zien duurder worden waar ons grootste verbruik zit. Je zult zien dat de productie gaat verschuiven naar goederen die minst fossiele energie verbruiken... En voor de rest zal het business as usual zijn.

De file met andere woorden zal geen centimer korter worden.

snowseals
4 september 2010, 16:23
Laat ons vooral niet de realiteit uit het oog verliezen; nl dat 75 % op minder dan 10 km van het werk woont. Het is niet zo dat omdat u in een specifieke situatie zit, dan die in het algemeen geldt hé.

75% is bullshit
30% is realiteit
vervuiling heeft niks met auto's te maken !!!! slechts 5% uitstoot komt
door auto's

vergelijk een boot of vliegtuig eens met een auto
wanneer er in zaventem 6 lijnvluchten vertrekken hebben deze een hogere uitstoot dan de uitstoot gedurende 24u van alle auto's in heel belgie 8O
ma da vertellen ze niet he ?

een groot vrachtschip zoals de emma maersk verbruikt op een rit van antwerpen naar china 48000 liter diesel en beschikt niet over katalisatoren
wat zal dat uitstoten ? en dan hebben we het over 1 schip van ....!

denk daar maar ne keer over na ! ipv te zeiken over die paar gram da ne auto uitstoot !!

ne auto op kernenergie zou pas milieuvriendelijk zijn ma .... belgië he?

Den Bal
4 september 2010, 17:26
Naar een nieuwe autofiscaliteit ...

In Amerika zie je dat er een cultuur gegroeid is waarbij het een evidentie is om werkelijk alle verplaatsingen met de auto te doen. Bovendien opteert men liefst voor overdreven grote en zware voertuigen met een motor die erg oneconomisch onder het motto "there's no substitue for cubic inches".

De reden is natuurlijk de enorm lage brandstofprijzen die men altijd gehanteerd heeft. Daardoor dienden de mensen niet te kijken naar het verbruik van hun wagen (kost toch niets) en kozen ze dus voor zware energie verslindende voertuigen enerzijds en anderzijds begonnen ze ook voor alle afstanden de wagen van stal te halen.

Deze politiek is strategisch gezien niet erg verstandig gezien de buitenlandse afhankelijkheid van olie, naast de nutteloze vervuiling en energieverkwisting die optreedt. Een ander gevolg is waarschijnlijk ook dat de BMI de lucht in schoot met alle gevolgen van dien. Mensen begonnen minder en minder te bewegen waar ze vroeger nog eens te voet gingen of zo. Gebrek aan beweging in combinatie met ongezonde voeding deden het fenomeen obesitas exploderen.

Voor oliebedrijven daarentegen is het wel interessant. Ze zorgen ervoor dat alle mensen een auto hebben en dat aan het gebruik ervan verslaafd worden zodat hun inkomsten alvast verzekerd zijn. Toeval of niet; het lijkt wel een perfect uitgekiende bedrijfsstrategie.

Anyway, lage brandstof prijzen zijn dus duidelijk uit den boze omwille van de reeds aangehaalde redenen. Het leidt a.h.w. een hangmat cultuur waarbij men te pas en te onpas, zonder nadenken de auto instapt om zijn verplaatsing te doen. Het gevolg daarvan is ook dat er overal een enorme verkeersdrukte onstaat met mobiliteitsproblemen, luchtverontreiniging en nog een hoop andere problemen als gevolg.

Omgekeerd hebben dure brandstofprijzen net het omgekeerde effect. Het brandstofverbruik zal dalen en de eigenaar van de auto zal 2 x nandenken voor hij de wagen inspringt. Hij zal zich dus bewuster gaan verplaatsen, alternatieven zoeken, overbodige verplaatsingen mijden enz.

Daarom het voorstel om de brandstofprijzen te verhogen, iets wat gegarandeert op veel bijval zal kunnen rekenen. :-P

=> verplaatst de huidige vaste auto-taksen die je betaalt allemaal richting gebruik en verreken ze aan de pomp.

=> tevens kan men ook de thans veel te hoge loonkost verlagen en deze al dan niet gedeeltelijk recupereren aan de pomp.

Wat wel belangrijk is te weten is dat deze maatregelen er niet automatisch zullen toe leiden dat de werkende mens op het einde van de maand minder cashflow overhoudt. Het tegendeel is mogelijk, maar veel zal afhangen van zijn gedrag.

Mensen zijn er allergisch aan taksen of als ze horen dat de de brandstofprijzen zouden verhogen, maar het lijkt me een noodzakelijk en op termijn positieve ingreep.


Wat is uw mening hierover?

Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. U stelt iets voor die vooral de gewone werkende mens treft. Laten we eerst beginnen met het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. Vroeger werkte ik op 5' (te voet) van mijn woning. Door reorganisatie moet ik nu 45' met de wagen rijden. Ik kom uit dagregime naar een ploegenregime. Ik heb dan vier keuzes. Ofwel verhuis ik en ploeg mijn hele sociale leven door elkaar. Ofwel neem ik het openbaar vervoer en raak simpelweg niet op mijn werk of niet thuis. Als de uurregeling het dan wel zou toelaten ben ik 13 uur van huis weg. Volgende optie is met de wagen gaan. Op dit moment een reeds dure grap. Ik raak echter wel op tijd op mijn werk en ben ongeveer 10 uur van huis weg. Als laatste optie kan ik ontslag nemen en hopen dat ik in mijn streek, gezien mijn leeftijd, ander werk kan vinden.

Ratatosk
4 september 2010, 17:39
Situatie in Antwerpen.

30 minuten wandelen om naar mijn school te gaan, 25 minuten met het openbaar vervoer, auto en fiets is geen oplossing wegens geen parkeerruimte. De afstand naar mijn school is een goede 2 km en half.

Als het openbaar vervoer voor mij 5 minuutjes tijdbesparend is tov te voet te gaan en dit zelfs in een stad met een goede openbaar vervoer dan is het toch normaal dat mensen waarbij het openbaar vervoer minder goed geregeld is het openbaar vervoer nemen. En voor degene die stellen dat ze maar dichter bij hun werk moeten wonen. Sorry maar je moet rekening houden met de prijzen van de huizen die meestal duurder zijn in de omgeving van steden en dat men zelfs van werk kan veranderen waarbij je woonplaats ineens een slechte werk-woonverkeer is.

snowseals
4 september 2010, 20:44
((((((((((((((rtg§fff<!dxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx,QA

Alboreto
4 september 2010, 21:44
Situatie in Antwerpen.

30 minuten wandelen om naar mijn school te gaan, 25 minuten met het openbaar vervoer, auto en fiets is geen oplossing wegens geen parkeerruimte. De afstand naar mijn school is een goede 2 km en half.

Geen parkeerruimte voor de fiets?

Adam Smith
4 september 2010, 22:44
Geen parkeerruimte voor de fiets?

Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker?:-) Om nu op die slak zout te leggen;-)...

Alboreto
5 september 2010, 09:30
Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker?:-) Om nu op die slak zout te leggen;-)...

Nee, dat bedoel ik niet.
Er is toch altijd ruimte om een fiets te stallen?
Zeker op de scholen?

Anders schiet die school daar toch serieus tekort.

Ratatosk
5 september 2010, 09:32
Nee, dat bedoel ik niet.
Er is toch altijd ruimte om een fiets te stallen?
Zeker op de scholen?

Anders schiet die school daar toch serieus tekort.

Geen fietsenstalling gezien en zelfs niet op andere scholen.

Ratatosk
5 september 2010, 09:33
Hij/zij zal een fietsenstalling bedoelen zeker?:-) Om nu op die slak zout te leggen;-)...

Een fietsenstalling is toch een parkeerplaats voor fietsen.