PDA

View Full Version : Aangepaste mentaliteit op de Italiaanse wegen


bgf324
28 juli 2010, 17:59
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1138407/2010/07/28/Maximumsnelheid-in-Italie-naar-150-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.

bgf324
28 juli 2010, 23:59
De regering hier zou beter eens nadenken over het Belgische verkeer, en haar -met momenten- belachelijke wetgeving.

AsGardSGO
29 juli 2010, 06:18
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1138407/2010/07/28/Maximumsnelheid-in-Italie-naar-150-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.

Blijkbaar is het afschaffen van de verkeersregels en snelheidsbeperkingen vooral bij velen wel een hot issue...
Kan daarin komen want we zijn de betutteling moe he. En ook steeds maar verantwoordelijkheid moeten opnemen voor ons gedrag is zo'n lastig iets.
Ik pleit dan ook voor het afschaffen van die nutteloze regels en restricties.
kunnen we ineens de wegentaks en de verplichte verzekering ook afschaffen.
Als je dan iemand dood rijd is het ook jouw verantwoordelijkheid niet meer; ah nee er zijn geen regels dus ook geen verantwoordelijkheid!
Ah nee het is de ander zijn schuld; moest hij maar zien weg te duiken met zijn auto of fiets als ik rij waar en hoe hard ik wil.. Lekker makkelijk toch?!

brother paul
29 juli 2010, 07:43
je hebt zeker nog nooit statistieken gelezen van aantal ongevallen per kilometer op snelwegen versus gewone wegen ?

Henri1
29 juli 2010, 07:59
Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.

brother paul
29 juli 2010, 09:18
Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.

Je hebt zo van die autostrades zoals Istanbul - Ankara die 500km lang zijn, en waar je zo liefst met TGV snelheid haalt, een kwestie van geen halve dag onder de baan te zijn.

Herr Flick
29 juli 2010, 10:55
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1138407/2010/07/28/Maximumsnelheid-in-Italie-naar-150-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.


Die "aangepaste" mentaliteit is er nu ook al hoor, ... 8-) kortom ze interpreteren die regels nogal , zoals het hun uitkomt, ... hoe verder naar het zuiden hoe minder die regels trouwens toegepast worden, ... rij te zuiden van Toscane nooit zomaar door een groen licht, ... t zou uwe laatste keer kunnen zijn... altijd toch maar eens kijken...

Nu over die autostrades in de Po vlakte, ... het zou volgens mijn collega enkel of de trajecten met 4 rijstroken gaan, bvb Modena - Bologna Momenteel mag je daar blij zijn als je daar 130 kan rijden op de uiterst linkse rijstrook, veel Italianen hebben het nog altijd niet begrepen, dat als ge in slakspeed rijd, ge u rechts moet houden zodat de gewone voertuigen u veilig kunnen voorbijsteken.

Als ik die autostrade moet nemen, heb ik dikwijls de indruk dat ik gewoon rechtsrijdend nog het snelst vooruit raak... (in een fille mag je volgens de wegcode rechts voorbijsteken, ... en als links alles vastzit, moet je dat met enige creativiteit soms gewoon als fille bekijken... :? )

Een paar weken geleden was het nog van dat, ...de autostrade vol sleurhutten, en van die campingcars die dan een keer op het jaar buitenkomen met de airodynamca van een vliegdekschep met een moteur die op een gewone camionette berekend is, ... gaan dan mekaar gaan "voorbijsteken..."

Gevolg harmonica fille vertragingstoestanden, ze liggen dan allemaal in mekaars gat te boren en dan is er voor mij echt de fun wel af, ... ben dan de laatste 20 km maar langs binnen gereden, veel relaxter....

toeristen, ...

Herr Flick
29 juli 2010, 11:01
Goed initiatief van de Italianen.

Hier in België is dat helaas niet mogelijk.
De slechte staat van de wegen laat geen hoge snelheid toe.
Het is dus vooral zaak die wegen in slechte staat te houden om die discussie te vermijden.

Komaan he Henri, ... hebt ge hier al eens over sommige autostrades gereden... ?

De rijstroken zijn om te beginnen al smaller... de A1 is betrekkelijk goed de Brenner autostrade ook, al ligt die er op sommige plaatsen wel gevaarlijk bij vooral als het regent.

De baan richting Firenze bvb, is meer een bergpas dan een autostrade, op sommige plaatsen mag je daar nochtans 130.

Hetzelfde met een andere autostrade richting zuiden, je gaat daar de Appenijnen in, en ik kan u daar verzekeren daar zitten een paar stukken in waar terecht snelheidsbeperkingen inzitten.. maar waar je ook af en toe 130 mag heel scherpe bochten vlak na tunnels enz... is hier meer gewoonte dan uitzondering. en die tunnels zijn niet altijd in goeie staat.

Sommige trucks moeten daar in het midden rijden om te voorkomen dat ze zich vastrijden, ... dat is altijd opletten als ge u dan tegen de toegelaten snelheid die tunnel ingooit.

bgf324
29 juli 2010, 12:13
Een voorbeeld:

de 70-regel.

Hoe belachelijk is dat niet? Enkele jaren geleden sprongen gemeentes op de kar om op iedere 'grote baan' door hun gemeente de snelheid te beperken van 90 naar 70. Op een aantal uitzonderingen is dat haast overal gebeurd, en haast nergens kan je nog eens op het gemak 90 km/h rijden. Veeleer is dat in dun bevolkte gebieden het geval.

Ter illustratie:
Merelbeke: 70
Gavere: 70
Oosterzele: 90
Zwalm: 90
Zottegem: 90

Als je van Gent naar Zottegem rijdt over de N444 en N415 en N46 dan kruis je die verschillende gemeenten. (N444, N415 en N46 is eigenlijk 1 grote baan, vraag mij niet waarom die dan 3 verschillende namen heeft. Die nummering mogen ze van mijn part in heel België wel eens herbekijken)

Je vertrek in Merelbeke waar je 70 mag en je rijdt door over grondgebied Gavere. Dan heb je plots 500 m grondgebied Oosterzele waar je plots 90 mag. Tegen dat je goed en wel op je gaspedaal staat mag je weer afremmen omdat je weer op grondgebied Gavere komt. En wat verder in Zwalm en Zottegem is 90 rijden dan weer toegestaan.

Nogthans is die baan over even groot, breed en druk. Logica?

Blue Sky
29 juli 2010, 12:18
http://www.hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/1138407/2010/07/28/Maximumsnelheid-in-Italie-naar-150-per-uur.dhtml


Kijk. Dit is nu een voorbeeld hoe het moet. Geen nutteloze regels en snelheidsberperkingen opleggen. Gewoon problemen aanpakken waar er problemen zijn; Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.

Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.

Herr Flick
29 juli 2010, 12:51
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.

Italianen van t noorden , zien Napels al als Afrika he, ...

Steve_M
29 juli 2010, 12:59
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.

Correctie: velen liggen daar niet wakker van.

nihao
29 juli 2010, 13:06
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer.

Maar ze lopen wel ver achter op ons als het over de kleurencombinatie van hun plak gaat...

Italianen van t noorden , zien Napels al als Afrika he, ...

De Italianen van het zuiden ook. Een bankdirecteur in Crotone zei me zelfs letterlijk "E Africa nera quì"...

Herr Flick
29 juli 2010, 13:18
Maar ze lopen wel ver achter op ons als het over de kleurencombinatie van hun plak gaat...



De Italianen van het zuiden ook. Een bankdirecteur in Crotone zei me zelfs letterlijk "E Africa nera quì"...

Van zodra ge met eenen te doen hebt die "Dotore" is, durven ze soms wel al eens in te zien, dat er daar in t zuiden wel het een en ander loos is.

Deze week zijn we zo het een en ander aan het bespreken over een nieuw gebouw in aanbouw, ... ja t laatste verdiep staat er al op, ... oei als het nu maar niet instort zoals dat in Calibrie,... (was niet van ons of zo. )

Ik kijk zo eens verbaasd en vraag, slechte beton gebruikt, ... nee nee wat steunpilaren "vergeten" plaatsen... Nu ge weet dat die gasten zo corupt zijn als de pest, maar dan nog ...

Alboreto
29 juli 2010, 21:24
http://www.ehowa.com/ythd.shtml?movie=Al25O1MW8dM

Jazeker
30 juli 2010, 00:05
Een volledig nultolerantie op alcohol in het verkeer zou eigenlijk nog beter zijn.

Ja... agressieve chauffeurs zijn beter. :roll:

Henri1
30 juli 2010, 08:48
Komaan he Henri, ... hebt ge hier al eens over sommige autostrades gereden... ?

De rijstroken zijn om te beginnen al smaller... de A1 is betrekkelijk goed de Brenner autostrade ook, al ligt die er op sommige plaatsen wel gevaarlijk bij vooral als het regent.

De baan richting Firenze bvb, is meer een bergpas dan een autostrade, op sommige plaatsen mag je daar nochtans 130.

Hetzelfde met een andere autostrade richting zuiden, je gaat daar de Appenijnen in, en ik kan u daar verzekeren daar zitten een paar stukken in waar terecht snelheidsbeperkingen inzitten.. maar waar je ook af en toe 130 mag heel scherpe bochten vlak na tunnels enz... is hier meer gewoonte dan uitzondering. en die tunnels zijn niet altijd in goeie staat.

Sommige trucks moeten daar in het midden rijden om te voorkomen dat ze zich vastrijden, ... dat is altijd opletten als ge u dan tegen de toegelaten snelheid die tunnel ingooit.

Ik persoonlijk zal altijd vermijden de snelweg Firenze - Bologna te vermijden.

Ik neem liever de schijnbaar gevaarlijker Parma - La Spezia.
Die is nog verrraderlijker maar veel minder druk bevolkt en gevoelsmatig dus ook veiliger.

Henri1
30 juli 2010, 08:50
Het land van de maffia is inderdaad een perfect voorbeeld van hoe het moet, zeker wat betreft hun verkeer. Ik weet nog dat ik in Napels was enige tijd terug; iedere auto die je daar zag zat vol met blutsen en hoe ze daar reden – niet te beschrijven. Links van d baan, voorbijsteken op de vluchtstroken enz. Kortom het leek wel een rimboe.

Dat wil niet zeggen dat ze geen goede maatregelen kunnen nemen natuurlijk, maar hun “mentaliteit “ in het verkeer zou ik precies toch niet als voorbeeld aanhalen.

Het zou overigens eens interessant zijn statistieken te zien over de vervuiling aan 120 km/h t.o.v. die van optreedt aan 150 km/h. Die neemt immers sterk toe onder meer door de luchtweerstand die een kwadratische functie is van de snelheid.

Velen zien het niet in, maar er komt dus wel wat meer bij kijken dan louter zo snel mogelijk van a naar b rijden.

U hebt duidelijk geen ervaring met de Italiaanse rijstijl van 25 �* 30 jaar geleden.

ALs u dat wel had zou u nu het Italiaans rijgedrag als voorbeeldig bestempelen.

Herr Flick
30 juli 2010, 09:48
Ik persoonlijk zal altijd vermijden de snelweg Firenze - Bologna te vermijden.

Ik neem liever de schijnbaar gevaarlijker Parma - La Spezia.
Die is nog verrraderlijker maar veel minder druk bevolkt en gevoelsmatig dus ook veiliger.

Die prefereer ik persoonlijk ook, die juist in het zuiden van de Provicie Parma wat link,... `s nachts is die wel gevaarlijk, geen verkeer af en toe een truck gevaarlijk om in slaap te vallen enz...

Daar zitten wel een paar extreem korte bochtjes in, die bordjes van 80 per uur staan daar niet voor niks, en in de winter moeten ze die af en toe afsluiten wegens dicht gesneeuwd.

Herr Flick
30 juli 2010, 09:52
U hebt duidelijk geen ervaring met de Italiaanse rijstijl van 25 �* 30 jaar geleden.

ALs u dat wel had zou u nu het Italiaans rijgedrag als voorbeeldig bestempelen.

Ja maar het blijft een circus zulle... die mensen rijden echt met een mentaliteit van mijnen engel bewaarder zal het wel op tijd oplossen,...

alleen heeft die af en toe ook soms wel eens verlof... ;-)

Ik heb al een paar keer wreed veel sjans gehad, die mensen kijken gewoon niet, dat is echt onder het motto hij zal wel stoppen of er zal wel niks afkomen, voetgangers, fietsers, brommerkes, auto`s en camions redeneren allemaal op diezelfde manier.

Henri1
2 augustus 2010, 10:31
Die prefereer ik persoonlijk ook, die juist in het zuiden van de Provicie Parma wat link,... `s nachts is die wel gevaarlijk, geen verkeer af en toe een truck gevaarlijk om in slaap te vallen enz...

Daar zitten wel een paar extreem korte bochtjes in, die bordjes van 80 per uur staan daar niet voor niks, en in de winter moeten ze die af en toe afsluiten wegens dicht gesneeuwd.

Ik rijd meestal 30 �* 40 per uur sneller dan wat op die bordjes staat.
Altijd goedgegaan totnutoe. ;-)

Henri1
2 augustus 2010, 10:32
Ja maar het blijft een circus zulle... die mensen rijden echt met een mentaliteit van mijnen engel bewaarder zal het wel op tijd oplossen,...

alleen heeft die af en toe ook soms wel eens verlof... ;-)

Ik heb al een paar keer wreed veel sjans gehad, die mensen kijken gewoon niet, dat is echt onder het motto hij zal wel stoppen of er zal wel niks afkomen, voetgangers, fietsers, brommerkes, auto`s en camions redeneren allemaal op diezelfde manier.

Als je voor lichten stopt word je als het ware omsingeld door Wespen (Vespa's).

Het heeft wel iets en hoort bij de charme van Italië.

Herr Flick
2 augustus 2010, 11:01
Als je voor lichten stopt word je als het ware omsingeld door Wespen (Vespa's).

Het heeft wel iets en hoort bij de charme van Italië.

Ik moet mij dikwijls inhouden of ik rij die plat, ... ja die staan altijd in mijne weg en ik heb de neiging nogal rap te vertrekken... ;-)

Henri1
2 augustus 2010, 11:47
Ik moet mij dikwijls inhouden of ik rij die plat, ... ja die staan altijd in mijne weg en ik heb de neiging nogal rap te vertrekken... ;-)

Italianen vertekken ook meestal rap.... ;-)

Herr Flick
2 augustus 2010, 15:41
Italianen vertekken ook meestal rap.... ;-)

Ja maar ik ben rapper en heb meer koppel en PK`s, ... ;-)

solidarnosc
2 augustus 2010, 15:57
Ik moet mij dikwijls inhouden of ik rij die plat, ... ja die staan altijd in mijne weg en ik heb de neiging nogal rap te vertrekken... ;-)

Nja bij mij is dat afhankelijk van wie er op die Vespa's zit. :lol:;-)

Henri1
2 augustus 2010, 16:11
Nja bij mij is dat afhankelijk van wie er op die Vespa's zit. :lol:;-)

Meestal lekkere "plienen". ;-)

captain jack
2 augustus 2010, 20:11
Als er één zaak is waarvoor ik het italiaanse verkeersbeleid apprecieer dan is het voor het ontbreken van de 'voorrang van rechts'. Op dat gebied kunnen wij ook nog wat leren.
Wanneer schaft men die achterlijke en levensgevaarlijke reglementering hier eigenlijk af?