PDA

View Full Version : profieldiepte autobanden


eddy devliegere
20 mei 2004, 19:01
een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

nou nou
20 mei 2004, 19:47
een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

jules
20 mei 2004, 20:06
een simpele manier om minder autobanden te verbruiken is een grotere profieldiepte
daardoor zouden die een groter aantal km aankunnen waardoor er minder banden nodig zijn en er dus minder moeten verwerkt worden
ik ken echter geen merk dat banden verkoopt met extra diep profiel
ik zou dus willen weten waarom
is er een wettelijk maximum profieldiepte voor gewone autobanden?
zijn er gekende problemen bij een grotere profieldiepte?
of is het gewoon een afspraak binnen de bandensector?

Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

Ik zou juist het omgekeerde verwachten : hoe dieper het profiel, hoe meer water er weg kan ...

nou nou
20 mei 2004, 20:19
Ik ben geen autobandenexpert, maar voor zover logica me brengt heeft een grotere profieldiepte als gevolg dat bij een nat wegdek meer water moet worden weggewerkt, waardoor je veel sneller risico loopt op aquaplaning. Er zijn waarschijnlijk nog redenen maar dit lijkt mij op zich al een goeie...

Ik zou juist het omgekeerde verwachten : hoe dieper het profiel, hoe meer water er weg kan ...

Ja, maar de ruimte waarlangs het water weg kan wordt niet evenredig groter aan het volume water dat in de profielen zit. Met andere woorden moet er meer water door een kleinere ruimte worden geperst en dus "verstopt" het systeem sneller. Resultaat: aquaplaning....