PDA

View Full Version : simpel idee om treinreizen meer comfortabel te maken voor de meerderheid van de mense


Tamam
10 september 2010, 11:37
schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?

brother paul
10 september 2010, 11:53
ik vraag mij af of ze ooit al het rendement uitgerekend hebben van hun eersteklas wagen.
gezien de NMBS in zijn geheel gesubsidieerd wordt en niet rendabel is , vermoed ik sowieso dat die eersteklas wagen zeker niet rendabel is.

nihao
10 september 2010, 12:16
Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???

backfire
10 september 2010, 13:54
schaf in godsnaam die eerste klasse af!

hoe enerverend is het niet om in een bomvolle trein geen zitplaats te vinden en dan te passeren door een wagon van de eerste klas waar een hoogstens 15 mensen zitten?

ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

bijkomende opmerking: brengt het systeem van de eerste klas bij de NMBS echt zoveel extra geld in het laatje?

Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.

Zwitser
10 september 2010, 13:56
ik kan het systeem van de 1ste klas ergens volgen: mensen willen rustig en een beetje extra comfortabel zitten.. maar bij het treinreizen met de NMBS gaat dit te vaak ten koste van de gewone treinreiziger die tenslotte ook een ticket betaalde dat niet goedkoop meer is zoals het was tien jaar geleden..

Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.

Zwitser
10 september 2010, 13:57
Als er geen plaats is in tweede klasse, ga ik in eerste klasse zitten.

En in principe mag je dat ook, als mag de conducteur dan wel van je vragen dat je het verschil bijbetaalt.

Tamam
10 september 2010, 14:47
Het probleem is juist dat de ticketten (en vooral de abonnementen) veel te goedkoop zijn. Het gevolg is dat de reiziger niet de hoofdinkomstenbron is voor de NMBS, en dus ook niet veel telt.

ticketten veel te goedkoop? 8O

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.

Specksnyder
10 september 2010, 15:24
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

manta
10 september 2010, 16:41
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ??? :roll:

Tamam
10 september 2010, 17:26
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

drugs + politics.be. :lol:

Inno
10 september 2010, 18:37
ik heb mij dit ook paar keer zitten afvragen, er zit daar geen kat.

misschien 3de klasse weer invoeren voor degene die niet veel willen betalen en blij zijn op houten bankjes.

PeterCC
10 september 2010, 21:25
ticketten veel te goedkoop? 8O

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.

Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.

Specksnyder
10 september 2010, 23:29
Mss ineens een stoeltje op't dak voor de eeuwige klagers ??? :roll:

Uitstekend voorstel. Ik vrees alleen dat we met 1 stoeltje niet gaan toekomen.

Discobitch
11 september 2010, 00:40
Het punt van de eerste klasse is dat er niemand zit. Ik kan daar rustig door het raam kijken zonder te moeten aanhoren hoe giechelkutten hun tienerzwangerschap bespreken, Carapilsmarginalen naar bier stinken, boeren laten en luide muziek afspelen, mensen luid praten en roepen, en kleine kinderen rondlopen.


Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.

guido 007
12 september 2010, 08:29
Die eersteklas is er toch voor wat de NMBS noemt de 'keuzereiziger' ?
De man die niet echt verplicht is om de trein te nemen omwille van een sociaal abonnement of zo ??
En die er dus waarschijnlijk om die reden dan ook niet zit ???

Politiekers maken er gebruik van, daarom zal het niet snel afgeschaft worden.
Gisteren Huub Broers gezien, hij neemt in Visé de trein naar Brussel, de trein is sneller dan de wagen omdat de trein maar een heel beperkt aantal stopplaatsen heeft.

manta
12 september 2010, 13:19
Maakt niet uit. De ticketprijs kan van geen kanten de kosten dekken. De NMBS haalt iets van een 300 miljoen inkomsten uit tickets en ongeveer een even groot bedrag uit het transport van goederen. Daarbovenop heeft de NMBS jaarlijks nog een dikke 3 miljard Euro aan subsidies uit belastinggeld nodig om te kunnen overleven. Dat schets de situatie.
Tamam heeft het bij het rechte eind: de NMBS leeft niet dankzij haar klanten maar dankzij belastinggeld. Haar prioriteiten zullen navenant zijn.

Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...:-(

PeterCC
12 september 2010, 18:23
Maar dat maakt allemaal niet uit als de tickets voor de gebruiker duur zijn ...:-(
Wat bedoel je?

koe de poing
12 september 2010, 19:01
Bovendien ben ik het gezever over slechte dienstverlening een beetje beu. De dienstverlening van onze treinmaatschappij is verre van slecht. Ja, er zijn een aantal dingen die beter kunnen. Ja, soms haperen dingen. Maar doorgaans ben ik tevreden, en ik neem de trein 3-4 keer per week, soms vaker, verschillende trajecten.

er moeten meer spoorlijnen komen, ik zou 2u doen over een rit die met de auto 40 minuten duurt. Omdat alle spoorlijnen uit Brussel in een stervorm vertrekken, en er nauwelijks dwarse verbindingen zijn.

manta
12 september 2010, 23:12
Wat bedoel je?

Dat ondanks het hoge onkostenplaatje van het spoor de consument nog steeds veel centen moet neertellen voor het reizen .
Er zijn formules die de prijs draagbaar maken maar om bijvoorbeeld te pendelen ben je ook al snel 3 a 400 euro kwijt voor een abo . Toch een niet onaanzienlijk bedrag . Aangezien ze dan meestal niet in het station zelf werken moeten ze ook nog eens een abo hebben voor de lijn ...

Maar vooral de mensen die slechts sporadisch de trein nemen betalen al eens wat meer .
Een dagje naar zee met een paar man komt met de wagen goedkoper uit dan met de trein , en je hebt het voordeel dat je met je eigen vervoer ter plekke kan rondbollen tot waar je moet zijn ...

Savatage
12 september 2010, 23:28
ticketten veel te goedkoop? 8O

Ja, die tickets zijn spotgoedkoop in verhouding met de reële kostprijs van de NMBS. Ze zijn enkel zo spotgoedkoop o.w.v. massale subsidies.

Zwitser
13 september 2010, 07:03
ticketten veel te goedkoop? 8O

zeg eens welke trajecten jij vaak doet, en hoeveel je ervoor betaald.

Ik doe dagelijks Bern - Zürich. (vergelijkbaar met Oostende - Brussel). Een enkeltje kost 35 euro in tweede klas, 58 euro in de eerste klas.
Maar ik heb natuurlijk een abonnement. Eerste klas zelfs. Dat kost mij 3000 euro per jaar, maar is geldig op alle openbaar vervoer in heel het land. De trein die ik elke dag neemt heeft 4 eerste klasse rijtuigen, een restauratiewagen en 5 tweede klasse rijtuigen. De eerste klasse is altijd goed gevuld.
ik denk dat dat een beetje het probleem in België is. Het is onvoldoende aantrekkelijk voor pendelaars om een eerste klas abonnement te kopen. In België krijg je een groot deel van de kostprijs van je abonnement terug van je werkgever, maar dat zorgt er wel voor dat een eerste klas abonnement voor de pendelaar zelf drie tot vier keer zo duur is als een tweede klas abonnement.
In Zwitserland krijg je geen geld van je werkgever voor je abonnement (extra legale voordelen zijn ongebruikelijk hier, zelfs de grote baas heeft in het bedrijf waar ik werk geen bedrijfswagen...) maar je kan de kosten wel aftrekken van je belastingen. Het is opvallend hoeveel pendelaars hier voor eerste klasse kiezen, zelfs studenten.

lombas
13 september 2010, 08:39
De treintickets van de NMBS zijn erg goedkoop vergelijken met die van andere Europese landen.

Dat de 1ste klasse een baken van rust is, is allerminst waar. Ik zit altijd (elke dag dus) op de trein in 1ste klasse en voor piektreinen is dat allerminst een "kalme" zone. Wat het verwijt is, begrijp ik dus niet echt.

Op een vliegtuig ga je ook niet zomaar in business zitten, tenzij er overbookingen zijn en er daar nog plaats is. De doorsnee luchtvaartmaatschappij biedt dan (vaak kostenloze) upgrades aan. Dat doet de NMBS ook. In een volle trein zal de 1ste klasse bij leegstand "gedeklasseerd" worden.

Doe misschien je mond eens open tegen een treinbegeleider. Vaak zitten piektreinen zo vol dat deze echt niet overal kan zijn om aan jou persoonlijk aan te bieden in 1ste klasse te mogen zitten.

Voorts vind ik de 1ste klasse in België schromelijk duur voor wat je er voor krijgt.

Bebob
17 september 2010, 14:36
Op zich is er geen probleem met een klasse-systeem op treinen. Differentiatie in prijzen zorgt ervoor dat klanten meer keuze hebben in de prijs/kwaliteit die ze krijgen. Dure eersteklassezitjes maken het bvb mogelijk om goedkope tweedeklassezitjes aan te bieden.

Of de NMBS dat systeem efficiënt uitwerkt, zou me verbazen.

backfire
17 september 2010, 14:44
En in principe mag je dat ook, als mag de conducteur dan wel van je vragen dat je het verschil bijbetaalt.

Dat mag hij vragen, ja. Maar dat doet hij beter niet :)

Zwitser
17 september 2010, 15:26
Dat mag hij vragen, ja. Maar dat doet hij beter niet :)

En waarom niet?
(Probeer in Zwitserland maar niet om een grote mond op te zetten tegen een conducteur. De spoorwegpolitie laat niet met zich lachen).

PeterCC
17 september 2010, 23:29
Dat ondanks het hoge onkostenplaatje van het spoor de consument nog steeds veel centen moet neertellen voor het reizen.
(...)


Je moet wel beseffen dat die zogezegde hoge prijs voor de gebruiker nog altijd maar 1/5 tot 1/10 van de prijs is die hij zou moeten betalen als de belastingbetaler niet zo vrijgevig en gul zou bijspringen. Treingebruikers die blijven klagen over een te duur ticket terwijl dat ticket al voor het overgrote deel door anderen wordt betaald, dat wringt.

Den Duisteren Duikboot
18 september 2010, 10:37
In plaats van het gefrustreerde dom links geblaat van de topicstarter stel ik voor om aparte wagons te reserveren voor gsm-gebruikers en ouders met kleine kinderen.

In Noorwegen zijn er wagons met zogenaamde "stille zones" waar niet hardop mag worden gepraat of ge-gsm'd. En daar betaal je geen toeslag voor.

Verder vind ik dat het comfort voor lange afstanden en voor veelgebruikers (pendelaars) wel wat beter mag zijn dan voor anderen (zonder meerkost).

Met de (on)stiptheid van de treinen heb ik (meestal) niet zoveel problemen. Misschien legt de NMBS de lat voor zichzelf gewoon te hoog door te strakke tijdschema's? Waar ik me wel aan erger is een recent voorval waarbij ik bij het overstappen mijn rugzak vergat mee te nemen. Toen ik dat ging aangeven en vroeg of het personeel van die trein niet verwittigd kon worden, antwoordde men mij "dat dat niet meer mocht". Ik moest een papieren formulier invullen en zou dan nog iets horen na het weekend. Behalve een elektronische kopie van dat formulier, waarop sommige gegevens overigens slordig zijn overgenomen, heb ik er nog niets van vernomen en we zijn inmiddels toch al 8 dagen verder...