PDA

View Full Version : Waarom mogen fietsers alles op onze wegen


duveltje382
18 september 2010, 16:47
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

Alboreto
18 september 2010, 16:51
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

Niet alleen de fietsers, de andere weggebruikers maken er nogal te vaak een potje van.
Daarnet stopte ik om een voetganger over te laten op het zebrapad en vond een andere automobilist het nodig om zonder te vertragen mij in te halen.

Goed dat de voetganger mijn claxon goed verstaan had en correct en snel reageerde.

*edit
Geregistreerd: 21 October 2005
Locatie: Antwerpen , Nederland
Berichten: 25.000
Proficiat trouwens 8-)

Bobke
18 september 2010, 16:54
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen
Er is een verschil tussen regels maken en navolgen.
Enkele richting geldt trouwens inderdaad meestal niet voor die groepen.

stropke
18 september 2010, 17:03
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......


Zwakke weggebruikers noemen ze dat dan...mijn botte.:x

duveltje382
18 september 2010, 17:05
Niet alleen de fietsers, de andere weggebruikers maken er nogal te vaak een potje van.
Daarnet stopte ik om een voetganger over te laten op het zebrapad en vond een andere automobilist het nodig om zonder te vertragen mij in te halen.

Goed dat de voetganger mijn claxon goed verstaan had en correct en snel reageerde.

*edit

Proficiat trouwens 8-)Thnx trouwens :)

duveltje382
18 september 2010, 17:07
Zwakke weggebruikers noemen ze dat dan...mijn botte.:x

Idd

Waar is de politie dan hé ?

Micele
18 september 2010, 17:24
Idd

Waar is de politie dan hé ?

Weggebruikers die niet geflitst kunnen worden zijn onbelangrijk... ? :?

duveltje382
18 september 2010, 17:26
Weggebruikers die niet geflitst kunnen worden zijn onbelangrijk... ? :?

Maar brengen voetgangers wel in gevaar hé

Alboreto
18 september 2010, 17:28
Maar brengen voetgangers wel in gevaar hé

Natuurlijk wel in mindere mate dan bv een auto of vrachtwagen.

Trouwens, de fietsers worden ook bekeurd hoor, maar niet automatisch natuurlijk.
Kan ook niet.

duveltje382
18 september 2010, 17:33
Natuurlijk wel in mindere mate dan bv een auto of vrachtwagen.

Trouwens, de fietsers worden ook bekeurd hoor, maar niet automatisch natuurlijk.
Kan ook niet.

Onzin

fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg

Alboreto
18 september 2010, 17:58
Onzin

Doet ge veel kilometers met de fiets?

Nynorsk
18 september 2010, 18:15
overlaatst nog gezien hoe een fietser zomaar een vrachtwagen aanreed!

Nynorsk
18 september 2010, 18:19
Onzin

fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg

correctie: in de bebouwde kom zouden ze de baas moéten zijn.

deze week nog lag er bijna een oud vrouwtje onder mijn wielen.
de auto voor mij was zo dicht langs haar gereden, dat ze gewoon het evenwicht op haar fiets was verloren. had ik nie geremd, dan hing ze nu plat aan m'n banden.

duveltje382
18 september 2010, 18:21
overlaatst nog gezien hoe een fietser zomaar een vrachtwagen aanreed!

Natuurlijk was het de schuld van de vrachtwagen hé :roll:

Steve_M
18 september 2010, 18:23
overlaatst nog gezien hoe een fietser zomaar een vrachtwagen aanreed!

De klootzak! Ophangen aan zijn tenen, dat zal hem leren.

Nynorsk
18 september 2010, 18:23
Natuurlijk was het de schuld van de vrachtwagen hé :roll:

neenee, van de fietser.
maar zéééér dat die vrachtwagenchauffeur had!

Alboreto
18 september 2010, 18:26
neenee, van de fietser.
maar zéééér dat die vrachtwagenchauffeur had!

Kan ik me voorstellen.
Vermoedelijk direct naar de kliniek moeten voeren?

Steve_M
18 september 2010, 18:29
neenee, van de fietser.
maar zéééér dat die vrachtwagenchauffeur had!

Er was toch niks aan de vrachtwagen?

duveltje382
18 september 2010, 18:31
neenee, van de fietser.
maar zéééér dat die vrachtwagenchauffeur had!
Natuurlijk niet,de fietser had voorrang,iedereen moet zich aanpassen aan de fietser ;)

Nynorsk
18 september 2010, 18:34
Er was toch niks aan de vrachtwagen?

in groezelementen natuurlijk. dat heb je met die barbaarse fietsers.

Steve_M
18 september 2010, 18:36
in groezelementen natuurlijk. dat heb je met die barbaarse fietsers.

Misschien moeten we heropvoedingskampen stichten voor hardleerse fietsterroristen.

slegie
18 september 2010, 18:56
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

Gelieve niet alle fietsers over dezelfde kam te scheren.

Er zijn ook tal van automobilisten die denken dat de weg van hun en niet toevallig dikwijls zijn het de dure merken die vinden dat de weg enkel voor hun gemaakt is.

Hoeveel auto's staan er niet op het fietspad geparkeerd???? het liefst van al stamp ik liever dan een ganse bluts in diene wagen.

voetgangers en fietsers komen zelden met mekander in aanraking, ik heb nog nooit geen problemen gehad met voetgangers en andersom ook niet.
Dat er op mooie zondagen heel wat voetgangers op de limburgse fiets en wandelwegen lopen en je niet kunt doorrijden is voor mij geen ergernis, ik ga meestal s'morgens fietsen om dit te vermijden.

maar het probleem stelt zich altijd wanneer zwakke weg gebruikers zoals fietsers en voetgangers in contact komen met het andere verkeer vooral auto's en vrachtwagens.

maar niet iedere automobilist ergert zich achter een fietsers colonne of het nu 60+ zijn of wielertoeristen en niet iedere wielertoerist rijd als een gek rond.
wat wel heel veel wielertoeristen doen is op de weg rijden terwijl er een fietspad ligt maar als de automobilisten eens zouden goed kijken naar de staat van dat fietspad dan zouden ze misschien niet zo rap hunne claxon moeten gebruiken maar ook hier gebruiken voor de personen met dure wagens hun claxon het meest want bmw, audi en mercedes rijders vinden dat de weg van hun is natuurlijk

Mambo
18 september 2010, 23:02
Gelieve niet alle fietsers over dezelfde kam te scheren.

Er zijn ook tal van automobilisten die denken dat de weg van hun en niet toevallig dikwijls zijn het de dure merken die vinden dat de weg enkel voor hun gemaakt is.

Hoeveel auto's staan er niet op het fietspad geparkeerd???? het liefst van al stamp ik liever dan een ganse bluts in diene wagen.

voetgangers en fietsers komen zelden met mekander in aanraking, ik heb nog nooit geen problemen gehad met voetgangers en andersom ook niet.
Dat er op mooie zondagen heel wat voetgangers op de limburgse fiets en wandelwegen lopen en je niet kunt doorrijden is voor mij geen ergernis, ik ga meestal s'morgens fietsen om dit te vermijden.

maar het probleem stelt zich altijd wanneer zwakke weg gebruikers zoals fietsers en voetgangers in contact komen met het andere verkeer vooral auto's en vrachtwagens.

maar niet iedere automobilist ergert zich achter een fietsers colonne of het nu 60+ zijn of wielertoeristen en niet iedere wielertoerist rijd als een gek rond.
wat wel heel veel wielertoeristen doen is op de weg rijden terwijl er een fietspad ligt maar als de automobilisten eens zouden goed kijken naar de staat van dat fietspad dan zouden ze misschien niet zo rap hunne claxon moeten gebruiken maar ook hier gebruiken voor de personen met dure wagens hun claxon het meest want bmw, audi en mercedes rijders vinden dat de weg van hun is natuurlijk

Meerdere keren per week rij ik in voetgangers gebied (met vergunning) en men zou eens moeten weten hoe voetgangers en fietsers werkelijk alle plek voor zichzelf opeisen op een vrij agressieve en asociale manier.
Als ik een paar meter moet achteruit rijden tussen de voetgangers en fietsers speel ik Russische roulette omdat ze perse toch altijd opnieuw achter een bewegende wagen doorlopen alsof die er niet is.
4 pinklichten aan, geluidssignaal bij het achteruit rijden... maakt allemaal geen moer uit. Langs alle kanten en over de ganse breedte van de straten schuifelen ze van links naar rechts zonder zich te bekommeren om andere gebruikers. Soms zijn ze zelfs kwaad dat er een auto op straat aan het rijden is omdat zij nu eens toevallig op die plek van die bepaalde straat op dat moment moeten zijn. Hun plek!
Iedereen heeft er moeite mee. Trams of bussen, iedere chauffeur moet honderden keren op de remmen gaan staan voor de zoveelste voetganger of fietser die net dat één plekje voor zich wil inpalmen koste wat kost.

Mahalingam
18 september 2010, 23:31
In het verkeer met al die auto's zijn fietsers de zwakke kwetsbare partij. Als een auto bost met een fietser dan is de laatste meestal de onderliggende partij.
En wat doe we met zwakke kwetsbare groepen in de maatschappij? Die gaan we extra faciliteren. En dat geeft als resultaat het gedrag dat je heden ten dagen kan observeren.

nihao
19 september 2010, 06:41
Hun plek!

Weet je wat ? Neem revanche ! Ga eens wandelen op de autostrade. !!

nihao
19 september 2010, 06:44
Weggebruikers die niet geflitst kunnen worden zijn onbelangrijk... ?

In de Holstraat (Gent, vaneigens) is er een stuk waar de fietsers n i e t tegen de richting in mogen fietsen en daar wordt er dan vrijwel dagelijks een slordige 250 € per kop geïnd...

kiko
19 september 2010, 07:12
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen
Weer een zaagdraad van een zagevent die denkt dat het forum een uitlaatklep is voor zijn talloze frustraties.

Wat gaat je volgend onderwerp zijn ? Over een fietser wiens - God beware me ! - achterlicht niet werkt ?

Nog een geluk dat jij feilloos de verkeersregels opvolgt, als een goede huisvader en gehoor gevend aan de wet.

the_dude
19 september 2010, 12:53
Weer een zaagdraad van een zagevent die denkt dat het forum een uitlaatklep is voor zijn talloze frustraties.

Wat gaat je volgend onderwerp zijn ? Over een fietser wiens - God beware me ! - achterlicht niet werkt ?

Nog een geluk dat jij feilloos de verkeersregels opvolgt, als een goede huisvader en gehoor gevend aan de wet.


het feit dat fietsers zich door hun eigen gedrag blootstellen aan dodelijke ongevallen dan nemen we er maar bij zeker. Beter arrogant dan in leven :roll:
wat een gezaag allemaall.

Steve_M
19 september 2010, 13:10
Weer een zaagdraad van een zagevent die denkt dat het forum een uitlaatklep is voor zijn talloze frustraties.

Wat gaat je volgend onderwerp zijn ? Over een fietser wiens - God beware me ! - achterlicht niet werkt ?

Nog een geluk dat jij feilloos de verkeersregels opvolgt, als een goede huisvader en gehoor gevend aan de wet.

Fietsers die zonder achterlicht 's avonds door een stad rijden zijn achterlijk.

Steve_M
19 september 2010, 13:11
het feit dat fietsers zich door hun eigen gedrag blootstellen aan dodelijke ongevallen dan nemen we er maar bij zeker. Beter arrogant dan in leven :roll:
wat een gezaag allemaall.

Maar ze zijn wel in hun recht!

George
19 september 2010, 14:48
Als je als fietser een voetganger overrijdt, ben je als fietser de sterkere weggebruiker. T.o.v. auto's moto's en vrachtwagens ben je de zwakke weggebruiker maar war heb je daar aan als je in het ziekenhuis of op het kerkhof ligt? Als verstandige fietser geef je dus altijd voorrang.

Een klein voorbeeldje. Fietspaden dienen vaak als parkeerplaats voor auto's of als "beschikbare" ruimte voor bouwwerven. Ik maak het dagelijks mee. Het verplichte fietspad is versperd door een auto. rechts het voetpad waarop ik niet mag rijden. Ik moet dus stoppen, afstappen en te voet tot voorbij de auto gaan om vervolgens terug op te stappen en verder te fietsen. Ik mag er niet aan denken dat ik door over het voetpad te fietsen en kind dat uit een huis komt gelopen verwond. De andere optie is het geparkeerde voertuig via de rijbaan fietsend voorbij te gaan. Het spreekt voor zich dat ik niet graag aangereden zou worden maar in dat geval ben ik sowieso in fout en word ik aanzien als een roekeloze fietser die denkt zich alles te kunnen permiteren (zie openingsbericht).

Of ik nu over het voetpad of over de rijbaan verder fiets, in beide gevallen ben ik strafbaar EN kunnen de gevolgen ernstig zijn. De automobilist die parkeert op het fietspad begaat ook een fout maar aan de mogelijke gevolgen denkt hij of zij uiteraard niet, het kan de automobilist niks schelen tenzij ik hen hinder of in gevaar breng door mijn overtreding. De automobilist die het verplichte fietspad blokkeert doet iets wat niet mag. Riskeert een boete maar is hoegenaamd niet verantwoordelijk als daardoor iets gebeurd. Als er iets gebeurd is het mijn schuld als fietser omdat ik de wet niet gevolgd heb. En dan zwijg ik maar over de bouwwerven waar ook het voetpad onderbroken is en waar naar veiligheid van fietsers en voetgangers de signalisatie volledig ontbreekt. Een bordje "voetgangers en soms ook fietsers verplicht oversteken kan er soms wel af maar een bordje om de automobilist tot voorzichtigheid aan te sporen voor overstekende voetgangers en fietsers is teveel gevraagd. Natuurlijk zijn er fietsers en ook voetgangers die nergens naar kijken. Volgens mij zijn dat dommerikken omdat zij in de eerste plaats zichzelf in gevaar brengen. Al bij al geldt enkel de wet van de sterkste, het overlevingsinstinct e.d. Wat doe je in de auto als je moet kiezen tussen een frontale botsing met een andere auto of een fietser of voetganger doodrijden. Automatisch rij je de zwakke dood. Das geen verwijt hoor, als ik een auto bestuur doe ik dat wellicht ook. Ik wil enkel aantonen dat zwakke weggebruikers geen rekening mogen houden met de wetgeving want zelfs al zijn ze volgens de wet in hun recht, ze trekken toch aan het kortste eind.

Het is wel typisch dat mensen als duveltje382 aan de hand van iets wat hij of zij heeft voorgehad zo'n topic opstart. Wellicht kijkt hij ook niet naar de veiligheid van anderen vannuit zijn auto en loopt ie wellicht weinig risico als ie uit z'n wagen stapt. Het voetpad oversteken is doorgaans niet zo gevaarlijk. Bovendien zijn de mensen die vannuit hun auto klagen over het weggedrag van andere weggebruikers ook de grootste zeurpieten, de meest onverantwoorde weggebruikers als ze zich eens te voet of per fiets verplaatsen. Hun eigen gedrag t.o.v. de zwakke weggebruiker kunnen ze niet inschatten door hun gebrek aan ervaring.

Tot slot nog 1 voorbeeld. Het centrum van mijn "dorp" is volledig aangepast. Op 1 oversteekplaats heeft het autoverkeer voorrang op de fietsers. Daar stoppen de auto's meestal wel. Op een andere oversteekplaats heeft de fietser voorrang op de auto maar het is zelfmoord om daar je voorrang te nemen.

In tegenstelling tot duveltje zijn er ook andere en betere automobilisten zoals nynorsk, een automobilist MET respect voor andere weggebruikers. Oftewel het verschil tussen de mens die zich meer aantrekt van de bonus malus, de bloedvekken en krassen op z'n voertuig versus iemand die het zich iets aantrekt van de persoon die zwaar gekwetst is of de nabestaanden van de mens die ze dood hebben gereden. Ik heb der menselijke aard wel leren kennen en het is wel typerend voor mensen als als als duveltje. Zo heb ik ooit eens een ongeluk gehad. Ik was in fout vanwege voorangsregels maar dat doet er niet toe. Ik, ook al kende ik die mensen niet, was kapot vanwege gebroken benen bij de kinderen in het andere voertuig. De bestuurster van het andere voertuig was niet bezorgd om de kinderen. Haar enige zorg was was dat ze de extra spoiler niet kon terugtrekken van de verzekering. Destijds kon het te wijten zijn aan de shock maar na enkele jaren was die persoon erin geslaagd meer dan 1 miljoen BF te ontvangen voor morele schadevergoeding. Ik kan enkel hopen dat de echte slachtoffers, de kinderen, ook de best mogelijke hulp hebben gekregen.

Ik heb dus het schijt aan topics als die van u. Man man, ben nekeer verschoten van een fietser, dat moet ik effe aan iedereen laten weten. De mensen die de rest van hun leven in een rolstoel moeten doorbrengen, de nabestaanden van de overleden zwakke weggebruiker kunnen u geen bal schelen. Kijk gewoon eerst eens naar jezelf en kom dan nog eens zeveren. Of kom eens zeveren over automobilisten als je er een negatieve ervaring mee hebt gehad nadat je je voertuig had verlaten?

the_dude
19 september 2010, 15:00
Maar ze zijn wel in hun recht!


ja, veel relevanter dan ongeschaafd in leven blijven.

Micele
19 september 2010, 16:01
In het verkeer met al die auto's zijn fietsers de zwakke kwetsbare partij. Als een auto bost met een fietser dan is de laatste meestal de onderliggende partij.

Idd, probleem is dat steeds meer kwetsbare weggebruikers dat niet meer beseffen, en hoe meer ze gepamperd worden door de "anti-auto-tisten" hoe minder gaan ze al hun zintuigen en verstand gebruiken.

Hopelijk gaat dat niet verder zo als ze eens hun auto gaan hebben, of in hun auto stappen...

Het is tenslotte niet alleen de auto die gevaarlijk is voor fietsers, ook zwaardere voertuigen zijn dat meestal vele maten erger, sommige hebben amper 5 kmh nodig voor een fietser te verpletteren...

Daarbij rijden de meeste auto´s steeds trager..., nu nog hopen dat de kwetsbare weggebruiker daar geen misbruik van maakt of er een vals veiligheidsgevoel van krijgt... Het is niet omdat daar een bordje 30 staat of een verkeersplateau of drempel ligt dat men daar dan voorrang krijgt, of dat daar dan vele auto´s 30 gaan rijden...

Gelukkig is er nog de moderne auto die steeds veiliger wordt bij een impact met kwetsbare weggebruikers:
http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/ed4ad09d-1d63-4b20-a2e3-39192518cf50/pedestrian-protection.aspx
A series of tests are carried out to replicate accidents involving child and adult pedestrians where impacts occur at 40kph (25mph). Impact sites are then assessed and rated fair, weak and poor. As with other tests, these are based on European Enhanced Vehicle-safety Committee guidelines

http://www.euroncap.com/Content-Web-Faq/3e957d49-6cd5-406f-a37b-764f9d22cf71/pedestrian-safety.aspx
Has the safety assessment for pedestrians changed?

Euro NCAP released a separate star rating for pedestrian valid from 1997 to 2009. The pedestrian protection rating was based on the adult and child head form tests and the two legform tests. As of 2009, the pedestrian score has become integral part of the overall rating scheme, however the technical assessment has remained the same.

http://www.euroncap.com/download.ashx/b08fde04-e8af-4a96-8023-b780336abc6b/tests_pedimpact.gif
Die impact-evolutie al bij andere voertuigen als de auto gezien ?
Toch raar dat meestal enkel de auto de zondebok moet spelen...

En wat doe we met zwakke kwetsbare groepen in de maatschappij? Die gaan we extra faciliteren. En dat geeft als resultaat het gedrag dat je heden ten dagen kan observeren.
Idd, goed geobserveerd. ;-)

stropke
19 september 2010, 16:27
Weggebruikers die niet geflitst kunnen worden zijn onbelangrijk... ? :?

Hm, want die brengen geen geld int laadje.

freespirit
19 september 2010, 17:14
Vanwege het anti-autobeleid van de jongste jaren, dat deels wel noodzakelijk is, is bij fietsers en andere zwakke weggebruikers een aura ontstaan dat ze ongenaakbaar zijn en zich alles mogen permitteren. Er is een gevoel van straffeloosheid en nonchalance onder de zwakke weggebruikers, ook al beseffen ze soms niet dat ze hiermee zichzelf in gevaar brengen. Ikzelf neem als sporadische automobilist in 'onze crontreien' drie grote ergernissen waar van fietsers (en brommertjes ook natuurlijk !):
- geen voorrang van rechts verlenen: vele fietsers denken echt dat ze een prioritair voertuig besturen. Hiermee samenhangend zouden fietsers dudielijk op voorhand moeten aangeven welke richting ze willen afslaan, vermits ze geen pinkers hebben (wie steekt als fietser nu nog z'n arm omhoog om af te draaien ?).
- als volwassene tegen hoge snelheid rijden over het voetpad. Vele fietsers denken dat ook dit hun rijdomein is. Ben zelf al twee maal bijna aangereden door zulke voetpadfietsers (want zulke snelheden verwacht je daar niet) en heb al een ongeluk zien gebeuren door het onrechtmatig gebruiken van het voetpad (daar mag men alleen de fiets in de hand houden.
- het weigeren gebruik te maken van het fietslicht: als de fietsers dan ook nog eens in het zwart gekleed zijn , zie je ze helemaal niet aankomen en zijn ze een vogel voor de kat op sommige donkere stukken. Is dit nu zoveel moeite gevraagd ?

Als iedereen hier nu eens rekening met elkaar zou houden, dan dwingt men wederzijds respect af. Nu fixeert men zich te veel op de automobilisten, de roekeloze fietsers worden veelal ongemoeid gelaten, straffeloosheid overheerst. De slinger is dus te veel in de andere richting doorgeslagen.

Ratatosk
19 september 2010, 17:15
Niets aan de situatie veranderen. Ik wil nog een job vinden na mijn studies.

Steve_M
19 september 2010, 17:16
Niets aan de situatie veranderen. Ik wil nog een job vinden na mijn studies.

Studeer je voor fietshersteller?

Ratatosk
19 september 2010, 17:18
Studeer je voor fietshersteller?

Nee, voor verpleger.

kiko
19 september 2010, 17:43
Vanwege het anti-autobeleid van de jongste jaren, dat deels wel noodzakelijk is, is bij fietsers en andere zwakke weggebruikers een aura ontstaan dat ze ongenaakbaar zijn en zich alles mogen permitteren. Er is een gevoel van straffeloosheid en nonchalance onder de zwakke weggebruikers, ook al beseffen ze soms niet dat ze hiermee zichzelf in gevaar brengen. Ikzelf neem als sporadische automobilist in 'onze crontreien' drie grote ergernissen waar van fietsers (en brommertjes ook natuurlijk !):
- geen voorrang van rechts verlenen: vele fietsers denken echt dat ze een prioritair voertuig besturen. Hiermee samenhangend zouden fietsers dudielijk op voorhand moeten aangeven welke richting ze willen afslaan, vermits ze geen pinkers hebben (wie steekt als fietser nu nog z'n arm omhoog om af te draaien ?).
- als volwassene tegen hoge snelheid rijden over het voetpad. Vele fietsers denken dat ook dit hun rijdomein is. Ben zelf al twee maal bijna aangereden door zulke voetpadfietsers (want zulke snelheden verwacht je daar niet) en heb al een ongeluk zien gebeuren door het onrechtmatig gebruiken van het voetpad (daar mag men alleen de fiets in de hand houden.
- het weigeren gebruik te maken van het fietslicht: als de fietsers dan ook nog eens in het zwart gekleed zijn , zie je ze helemaal niet aankomen en zijn ze een vogel voor de kat op sommige donkere stukken. Is dit nu zoveel moeite gevraagd ?
Amai, jij kunt ook een stukje overdrijven hoor. Ik weet niet in welke stad vol gemene fietsers jij woont, maar hier valt dat allemaal heel erg mee.

Ik geef wel toe dat ik in februari 2007 ooit eens fietser gezien heb die op het voetpad reed met een snelheid van maar liefst 25 per uur. Ik weet niet wat me tegengehouden heeft om direct een nieuwe draad te openen om mijn beklag hierover te doen. Ik denk dat ik nog teveel in shock was.

slegie
19 september 2010, 17:52
Meerdere keren per week rij ik in voetgangers gebied (met vergunning) en men zou eens moeten weten hoe voetgangers en fietsers werkelijk alle plek voor zichzelf opeisen op een vrij agressieve en asociale manier.
Als ik een paar meter moet achteruit rijden tussen de voetgangers en fietsers speel ik Russische roulette omdat ze perse toch altijd opnieuw achter een bewegende wagen doorlopen alsof die er niet is.
4 pinklichten aan, geluidssignaal bij het achteruit rijden... maakt allemaal geen moer uit. Langs alle kanten en over de ganse breedte van de straten schuifelen ze van links naar rechts zonder zich te bekommeren om andere gebruikers. Soms zijn ze zelfs kwaad dat er een auto op straat aan het rijden is omdat zij nu eens toevallig op die plek van die bepaalde straat op dat moment moeten zijn. Hun plek!
Iedereen heeft er moeite mee. Trams of bussen, iedere chauffeur moet honderden keren op de remmen gaan staan voor de zoveelste voetganger of fietser die net dat één plekje voor zich wil inpalmen koste wat kost.

volgens mij beschrijf je een typisch beeld van een drukke stad, in een stad zal je als voetganger, fietser of automobilist allemaal het gevoel krijgen dat iedereen dat plekje voor zich opeist. dit is momenteel eigen aan de samenleving voor een stuk en hoe meer mensen bijeen komen hoe meer zich dit uit.

Steve_M
19 september 2010, 17:59
Ik geef wel toe dat ik in februari 2007 ooit eens fietser gezien heb die op het voetpad reed met een snelheid van maar liefst 25 per uur. Ik weet niet wat me tegengehouden heeft om direct een nieuwe draad te openen om mijn beklag hierover te doen. Ik denk dat ik nog teveel in shock was.

Ik zie er elke dag. In de Nationalestraat en in de Lange Lozanastraat.

Ratatosk
19 september 2010, 18:01
Ik zie er elke dag. In de Nationalestraat en in de Lange Lozanastraat.

Laten doen. Die idioten geven mij werkzekerheid.

Steve_M
19 september 2010, 18:05
Laten doen. Die idioten geven mij werkzekerheid.

Ik durf er wel eens naar roepen. Pas op, dat zijn geen vrolijke straten om te fietsen, maar is het dan zo moeilijk om de veel rustigere parallelstraten te gebruiken?

Ratatosk
19 september 2010, 18:08
Ik durf er wel eens naar roepen. Pas op, dat zijn geen vrolijke straten om te fietsen, maar is het dan zo moeilijk om de veel rustigere parallelstraten te gebruiken?

Niet echt. Ikzelf ken de buurt (studeer in de lokkaardstraat) ook. Het is een ramp voor alle bestuurders.

slegie
19 september 2010, 18:08
en weet je wat allemaal.

De mensen die zich als voetganger arrogant gedragen zullen dit ook doen als ze met de fiets zijn maar ook als ze met de auto rijden.

kortom het hangt allemaal van het individu af en sommigen zijn nu altijd arrogant hoe ze zich ook voortbewegen.

En als ze met de auto rijden vinden zij dat al de fietsers en voetgangers maar aan de kant moeten gaan, rijden ze de dag erna met de fiets vinden diezelfde personen dat ze voorrang hebben overal enz...

gelukkig zijn er meer mensen die nog respect hebben voor mekander.

trouwens als automobilist erger ik mij nota bene meer aan andere automobilisten dan aan groepen fietsers of voetgangers

even een paar voorbeeldjes die de meeste wel zullen kennen :

- automobilisten die in je gat zitten te rijden ondanks dat je 100 rijd waar je 90 maar mag
- automobilisten die 50 blijven rijden terwijl ze allang 70 of meer mogen rijden
- automobilisten die angstig zijn in het verkeer zijn misschien nog het grootste gevaar
- automobilisten die afdraaien of hun inrit oprijden alsof ze ene vrachtwagen onder handen hebben
- automobilisten die voor u inrijden om dan voor u te taffelen of een paar honderd meter verder links in moeten rijden
- automobilisten van de duurdere merken die zich alle rechten opeisen
- automobilisten die aan het rode lichten slapen waardoor zelfs bij groen licht het tegenovergestelde verkeer kan inslaan in de andere richting

enz...

Mambo
19 september 2010, 21:33
en weet je wat allemaal.

De mensen die zich als voetganger arrogant gedragen zullen dit ook doen als ze met de fiets zijn maar ook als ze met de auto rijden.

kortom het hangt allemaal van het individu af en sommigen zijn nu altijd arrogant hoe ze zich ook voortbewegen.

En als ze met de auto rijden vinden zij dat al de fietsers en voetgangers maar aan de kant moeten gaan, rijden ze de dag erna met de fiets vinden diezelfde personen dat ze voorrang hebben overal enz...

gelukkig zijn er meer mensen die nog respect hebben voor mekander.

trouwens als automobilist erger ik mij nota bene meer aan andere automobilisten dan aan groepen fietsers of voetgangers

even een paar voorbeeldjes die de meeste wel zullen kennen :

- automobilisten die in je gat zitten te rijden ondanks dat je 100 rijd waar je 90 maar mag
- automobilisten die 50 blijven rijden terwijl ze allang 70 of meer mogen rijden
- automobilisten die angstig zijn in het verkeer zijn misschien nog het grootste gevaar
- automobilisten die afdraaien of hun inrit oprijden alsof ze ene vrachtwagen onder handen hebben
- automobilisten die voor u inrijden om dan voor u te taffelen of een paar honderd meter verder links in moeten rijden
- automobilisten van de duurdere merken die zich alle rechten opeisen
- automobilisten die aan het rode lichten slapen waardoor zelfs bij groen licht het tegenovergestelde verkeer kan inslaan in de andere richting

enz...

Respect hebben voor een ander is je plaats kennen nietwaar?
Voetgangers op het voetpad.
Fietsers op het fietspad
Auto's op de straat.

Voetgangers steken over op zebrapad en bij groen licht.
Voetgangers moeten 3 maal kijken alvorens over te steken, links-rechts en nog eens links en als de rijbaan veilig is dan pas oversteken.
Voor fietsers idem. + ze moeten hun lichten aansteken en hun remmen repareren.
Voor fietsers en bromfietser is rood licht eveneens een stoplicht. Bij afslaan moeten ze ofwel hun arm uitsteken ofwel een pinkertje aansteken. En kijken of de toestand wel veilig genoeg is voor hun en wachten wanneer dat niet zo is.
Kortom simpele zaken die iedereen als kind geleerd had. Hoewel ik twijfel of de kinderen van nu dat ooit wel geleerd hadden.
Zo te zien in de meeste gevallen hebben ze dus niet veel geleerd.

De Prodigy
19 september 2010, 22:46
Ik ben zelf zo een klootzak van een fietser.
Mijn plaats eis ik letterlijk op en het geeft een zalig gevoel tov al die ander weggebruikers die nooit met mij als fietser rekening houden.
Zolang ik mij niet in gevaar breng doe ik letterlijk alles.
Automobilisten kunnen mij niets doen (wa gaat ge doen? als ge uitstapt ben ik al een eind verder), ze kunnen mij enkel met opzet aanrijden en dan hebben zij het vlaggen. Een grote mond en claxonage daar blijft het bij :)
De éénige waar ik een tikkeltje respect voor heb zijn de truckers want die kijken in het algemeen wel naar de fietser. Al de rest, voetgangers incl. (die o zo vaak op het fiestpad lopen (lees: hondpad) terwijl het voedpad naast hun vrij is) denken totaal niet aan de fietsers.

backfire
20 september 2010, 09:11
Onzin

fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg

Och, komaan. De auto is de baas, niemand anders. Dat er af en toe wat wielertoeristen zich koning wanen, tot daar toe, maar je moet niet overdrijven.

guido 007
20 september 2010, 09:21
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

Gisteren tien wielerterorristen voorbijgestoken. Ze reden netjes op een rijtje, naast het fietspad.

guido 007
20 september 2010, 09:22
Maar brengen voetgangers wel in gevaar hé

Verkeersbeleid voel je alleen in je beurs.

guido 007
20 september 2010, 09:24
Natuurlijk wel in mindere mate dan bv een auto of vrachtwagen.

Trouwens, de fietsers worden ook bekeurd hoor, maar niet automatisch natuurlijk.
Kan ook niet.

Waarom kan dit niet?
Waarom moet een fietser eigenlijk geen nummerplaat hebben?
In Nederland hebben de fietsers ook geen nummerplaat, de scooters echter wel.

guido 007
20 september 2010, 09:25
Onzin

fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg

Inderdaad, de politie ziet veel door de vingers.
De enigen die ze aanhouden zijn jongeren met scooters.
Mijn zoon moest indertijd op één schooljaar minstens 10 maal op de rollen om zijn snelheid te controleren.

guido 007
20 september 2010, 09:26
Doet ge veel kilometers met de fiets?

Ik wel ja, ik ben de laatste 30 jaar nooit tegengehouden.

guido 007
20 september 2010, 09:27
En dan die fietsers met hun prullampke voor en achter, ik zou me daar zelf niet veilig bij voelen.

guido 007
20 september 2010, 09:28
Natuurlijk niet,de fietser had voorrang,iedereen moet zich aanpassen aan de fietser ;)

Sinds wanneer?

guido 007
20 september 2010, 09:30
Gelieve niet alle fietsers over dezelfde kam te scheren.

Er zijn ook tal van automobilisten die denken dat de weg van hun en niet toevallig dikwijls zijn het de dure merken die vinden dat de weg enkel voor hun gemaakt is.

Hoeveel auto's staan er niet op het fietspad geparkeerd???? het liefst van al stamp ik liever dan een ganse bluts in diene wagen.

voetgangers en fietsers komen zelden met mekander in aanraking, ik heb nog nooit geen problemen gehad met voetgangers en andersom ook niet.
Dat er op mooie zondagen heel wat voetgangers op de limburgse fiets en wandelwegen lopen en je niet kunt doorrijden is voor mij geen ergernis, ik ga meestal s'morgens fietsen om dit te vermijden.

maar het probleem stelt zich altijd wanneer zwakke weg gebruikers zoals fietsers en voetgangers in contact komen met het andere verkeer vooral auto's en vrachtwagens.

maar niet iedere automobilist ergert zich achter een fietsers colonne of het nu 60+ zijn of wielertoeristen en niet iedere wielertoerist rijd als een gek rond.
wat wel heel veel wielertoeristen doen is op de weg rijden terwijl er een fietspad ligt maar als de automobilisten eens zouden goed kijken naar de staat van dat fietspad dan zouden ze misschien niet zo rap hunne claxon moeten gebruiken maar ook hier gebruiken voor de personen met dure wagens hun claxon het meest want bmw, audi en mercedes rijders vinden dat de weg van hun is natuurlijk

Ik rijd altijd op het fietspad met mijn fiets. De staat van het fietspad kan mij niet deren.
Maar ja, die wieleterroristen rijden met zulke dunne bandjes dat....

guido 007
20 september 2010, 09:34
Wat gaat je volgend onderwerp zijn ? Over een fietser wiens - God beware me ! - achterlicht niet werkt ?



Awel, dat is een goed idee. Een fietser met een slecht of defect achterlicht is een gevaar voor zichzelf.
Ik zie regelmatig fietsers met fietsen van meer dan 1500 euro, voor een degelijke verlichting blijft er dan natuurlijk geen geld meer over.


Een proces met onmiddelijke inning van minstens 500 euro.

guido 007
20 september 2010, 09:35
het feit dat fietsers zich door hun eigen gedrag blootstellen aan dodelijke ongevallen dan nemen we er maar bij zeker. Beter arrogant dan in leven :roll:
wat een gezaag allemaall.

Inderdaad, voor veel fietsers gelden er geen verkeersregels.

guido 007
20 september 2010, 09:36
Maar ze zijn wel in hun recht!

Nee toch niet hoor.
De verzekering van de automobilist moet betalen, dit wil niet zeggen dat ze in hun recht zijn.

backfire
20 september 2010, 10:12
Gisteren tien wielerterorristen voorbijgestoken. Ze reden netjes op een rijtje, naast het fietspad.

Da's fout, hé. Minder dan 15 = fietspad. Als ik met mijn club rij en we zijn met minder dan 15, kan ik me daar behoorlijk boos over maken.

backfire
20 september 2010, 10:14
Ik rijd altijd op het fietspad met mijn fiets. De staat van het fietspad kan mij niet deren.
Maar ja, die wieleterroristen rijden met zulke dunne bandjes dat....

Mij kan die staat wel deren. Voor mijn eigen veiligheid. Natuurlijk moet je zoveel mogelijk het fietspad kiezen, maar er zijn stroken in mijn streek waar ik weiger op te rijden, wegens levensgevaarlijk. Dat heeft niets met mijn dunne bandjes te maken.
't Is weer allemaal zwart/wit, precies.

guido 007
20 september 2010, 10:50
Da's fout, hé. Minder dan 15 = fietspad. Als ik met mijn club rij en we zijn met minder dan 15, kan ik me daar behoorlijk boos over maken.

Zo zou het moeten, jammer maar helaas, in meer dan de helft van de gevallen blijft het fietspad leeg.

Ik ben akkoord dat de fietspaden op plaatsen beter onderhouden moeten worden, maar daarvoor moet je je leven nog niet op het spel zetten hé.

Bij ons passeren minstens 20 clubjes op een zonnige zondag, als er dan meer dan 10 zich niet aan de regels houden wordt dit iritant.

guido 007
20 september 2010, 10:52
Mij kan die staat wel deren. Voor mijn eigen veiligheid. Natuurlijk moet je zoveel mogelijk het fietspad kiezen, maar er zijn stroken in mijn streek waar ik weiger op te rijden, wegens levensgevaarlijk. Dat heeft niets met mijn dunne bandjes te maken.
't Is weer allemaal zwart/wit, precies.

Ik ben akkoord dat er fietspaden zijn die dringend onderhouden moeten worden. Maar degene die de rit uitzet zou hier rekening mee moeten houden.
In mijn vroegere fietsclub werd de rit, die je uitstipelde, eerst gereden met fiets of met scooter.

Steve_M
20 september 2010, 11:09
Nee toch niet hoor.
De verzekering van de automobilist moet betalen, dit wil niet zeggen dat ze in hun recht zijn.

Humor is echt niet zo je ding, he. Vanaf nu zal ik, speciaal voor jou, af en toe een speciale [guido_007 --> het is om te lachen]-tag invoegen. Dan kunnen we dit soort pijnlijke situaties vermijden. Deal?

Scherven A. Mok
20 september 2010, 11:16
Vanmorgen in de stad dacht ik het volgende ton ik al die auto's zag met één persoon in. Waarom moet ik godverdomme de hele tijd fietspad op en af, bult hier, gat daar, draai, keer, krak, tak, tonk, bonk, ... . Met welk recht neemt die andere drie keer zoveel plaats in als ik en mag hij zich over een vrij vlak oppervlak bewegen, kan hij alle kruispunten in één keer over terwijl ik dat geregeld in twee of zelfs drie keer moet doen, moet die niet constant door goten en amper over rioolputten, ... Auto's horen op het fietspad en fietsers op de straat. Nem.

De Prodigy
20 september 2010, 12:05
Vanmorgen in de stad dacht ik het volgende ton ik al die auto's zag met één persoon in. Waarom moet ik godverdomme de hele tijd fietspad op en af, bult hier, gat daar, draai, keer, krak, tak, tonk, bonk, ... . Met welk recht neemt die andere drie keer zoveel plaats in als ik en mag hij zich over een vrij vlak oppervlak bewegen, kan hij alle kruispunten in één keer over terwijl ik dat geregeld in twee of zelfs drie keer moet doen, moet die niet constant door goten en amper over rioolputten, ... Auto's horen op het fietspad en fietsers op de straat. Nem.

Das een goede analyse!! ;-)

backfire
20 september 2010, 12:12
Ik ben akkoord dat er fietspaden zijn die dringend onderhouden moeten worden. Maar degene die de rit uitzet zou hier rekening mee moeten houden.
In mijn vroegere fietsclub werd de rit, die je uitstipelde, eerst gereden met fiets of met scooter.

Het gaat niet over de ritten van de club. Daar zijn we meestal met meer dan 15 en mogen we dus op de baan.

Steve_M
20 september 2010, 12:21
Het gaat niet over de ritten van de club. Daar zijn we meestal met meer dan 15 en mogen we dus op de baan.

Oh, die mannen :roll:

Cdude
20 september 2010, 12:31
Vanmorgen in de stad dacht ik het volgende ton ik al die auto's zag met één persoon in. Waarom moet ik godverdomme de hele tijd fietspad op en af, bult hier, gat daar, draai, keer, krak, tak, tonk, bonk, ... . Met welk recht neemt die andere drie keer zoveel plaats in als ik en mag hij zich over een vrij vlak oppervlak bewegen, kan hij alle kruispunten in één keer over terwijl ik dat geregeld in twee of zelfs drie keer moet doen, moet die niet constant door goten en amper over rioolputten, ... Auto's horen op het fietspad en fietsers op de straat. Nem.

Dat ....mijn beste....vraag ik me telkens af ik fiets ....en dan nog mij hinderen bij het op/afrijden.

Cdude
20 september 2010, 12:31
Het gaat niet over de ritten van de club. Daar zijn we meestal met meer dan 15 en mogen we dus op de baan.

Wieltjeszuigers/terroristen

backfire
20 september 2010, 12:39
Wieltjeszuigers/terroristen

Klopt. Vooral dat eerste, in mijn geval.

backfire
20 september 2010, 12:40
Oh, die mannen :roll:

j�*�*�*�*�*!

Steve_M
20 september 2010, 12:41
j�*�*�*�*�*!

Als ik zo'n groep passeer, is dat het ideale moment de inhoud van mijn asbak uit het passagiersraampje te kieperen. :-D

Cdude
20 september 2010, 12:43
Als ik zo'n groep passeer, is dat het ideale moment de inhoud van mijn asbak uit het passagiersraampje te kieperen. :-D

ik eet altijd bananen ...:-P

Steve_M
20 september 2010, 12:45
ik eet altijd bananen ...:-P

Vroeger piste ik er wel eens op uit datzelfde passagiersraam, maar daar werd de zetel op den duur een beetje ranzig van.

backfire
20 september 2010, 12:45
Als ik zo'n groep passeer, is dat het ideale moment de inhoud van mijn asbak uit het passagiersraampje te kieperen. :-D

Flandriens als we zijn, halen we daar onze neus voor op. We zijn wel wat meer gewend.

backfire
20 september 2010, 12:45
Vroeger piste ik er wel eens op uit datzelfde passagiersraam, maar daar werd de zetel op den duur een beetje ranzig van.

Tja. Kleine piemel.

Steve_M
20 september 2010, 12:49
Tja. Kleine piemel.

Dat is zo. Tegenwoordig ben ik aan het experimenteren met een plantenspuit. Die vul ik dan door de week, zodat ik zondag een beetje kan gaan rondtoeren in de Vlaamse Ardennen. Dan kan de pis ook een beetje rijpen. :-D

backfire
20 september 2010, 12:52
Dat is zo. Tegenwoordig ben ik aan het experimenteren met een plantenspuit. Die vul ik dan door de week, zodat ik zondag een beetje kan gaan rondtoeren in de Vlaamse Ardennen. Dan kan de pis ook een beetje rijpen. :-D

Ik maak me geen zorgen. Aan de snelheid dat wij rijden, moet je al wat vaart maken om ons in te halen. De kans is groot dat je gerijpte pis meer in je eigen gezicht sproeit dan wat anders. Maar dan nog: zelfs verzuurde pis doet ons niets. Door weer en wind. En pis. Op de rijbaan. Gij gaat wachten.

Steve_M
20 september 2010, 13:04
Ik maak me geen zorgen. Aan de snelheid dat wij rijden, moet je al wat vaart maken om ons in te halen. De kans is groot dat je gerijpte pis meer in je eigen gezicht sproeit dan wat anders. Maar dan nog: zelfs verzuurde pis doet ons niets. Door weer en wind. En pis. Op de rijbaan. Gij gaat wachten.

There will be piss.

Cdude
20 september 2010, 13:07
There will be piss.

Pissmaster has spoken http://www.frumsatire.net/wp-content/uploads/2010/03/toilet-paper.gif

kiko
20 september 2010, 16:30
Inderdaad, voor veel fietsers gelden er geen verkeersregels.
Denk je dat chauffeurs van auto's ook maar een spatje beter zijn ? Integendeel.

Als je me niet gelooft, sla dan eens enkele kranten open en tel de auto-ongelukken, of vraag eens aan een ambulancier wie hij vindt dat het gevaarlijkste rijgedrag vertoont, een fietser of een automobilist.

Micele
20 september 2010, 17:46
Misschien beter een vraag aan de Nederlanders onder jullie, Be heeft zulke ´mooie´ statistieken niet. :oops:

Hoe zou het -voornamelijk- komen dat in Nederland -tijdens 13 jaar- het aantal verkeersdoden bij personenauto´s pakweg > 50% daalt en een duidelijke dalende tendens behoudt; terwijl bij de fiets de verkeersdoden ´maar´ met 22 % daalt en de laatste 4 jaren quasi stabiliseert ?

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=71936ned&D1=0-8&D2=0&D3=a&D4=0,4,9,12-13&VW=T
verkeersdoden
jaar wijze van deelname
voetgang. fiets br/sn.-fiets moto pers.auto best.auto,vr.-auto overige deelname onbekend
1996:132 239 102 94 609 27 31 17
2000:114 233 110 95 543 58 9 4
2005 : 89 181 78 78 |356 26 6 3
2008 : 62 181 76 67 |317 39 6 2
2009 : 68 185 67 70 |296 28 1 5

Men kan toch wel zeggen dat Nederland qua fietsinfra top is in Europa.

Het kan natuurlijk aan vele parameters liggen, maar neem nu aan dat het aantal afgelegde personenkms bij fietsers en autorijders in al die jaren identiek toegenomen is. Personenauto´s/autorijden worden uiteraard veiliger, maar fietsen/fietsers eigenlijk ook, ik denk daar aan het meer dragen van de fietshelm en de steeds betere fietsinfrastructuur (meer gescheiden fietspaden)

Zouden automobilisten (enkel) onder zich, en ook tov het zwaardere verkeer (vrachtwagens enz..) veiliger rijden ?

En plots minder veilig rijden als er fietsers in de omgeving zijn, gaat toch moeilijk hé ? :? Of mss de andere zwaardere voertuigen als de auto ?

Want vooral personenauto´s hebben statistisch de beste verkeersdodenevolutie, personenauto´s en ander zwaarder verkeer moeten ook steeds trager rijden in het verkeer waar vele kwetsbare weggebruikers komen. Meer zone 30 en woonerven (15 kmh-NL, 20 kmh-Be), en meer snelheidsremmende maatregelen: drempels, verhoogde plateau´s, enz...

Iemand één idee of meerdere ?

Hier kan men -statistisch- nog wijzer worden (uitgebreide databank) : ;-)
http://www.swov.nl/cognos/cgi-bin/ppdscgi.exe?DC=Q&E=/Nederlands/Ongevallen,%20bestuurders%20en%20slachtoffers/Slachtoffers&LA=de&LO=de&BACK=%2Fcognos%2Fcgi-bin%2Fppdscgi.exe%3Ftoc%3D%252FNederlands%252FOnge vallen,%2520bestuurders%2520en%2520slachtoffers%26 LA%3Dde%26LO%3Dde

Bobke
20 september 2010, 19:32
Denk je dat chauffeurs van auto's ook maar een spatje beter zijn ? Integendeel.

Als je me niet gelooft, sla dan eens enkele kranten open en tel de auto-ongelukken, of vraag eens aan een ambulancier wie hij vindt dat het gevaarlijkste rijgedrag vertoont, een fietser of een automobilist.
Vraag ook eens na hoeveel ongevallen zich voordeden tijdens de autovrije dag in Brussel.

Steve_M
20 september 2010, 19:38
Vraag ook eens na hoeveel ongevallen zich voordeden tijdens de autovrije dag in Brussel.

43 breuken, als ik het me goed herinner.

Micele
20 september 2010, 20:57
43 breuken, als ik het me goed herinner.

Ik had ook zoiets gehoord, zal wel in alle steden zijn.
Wow, ze vliegen er tegenaan.

Lijkt me véél meer als verleden jaar, allez als ze toch allemaal naar de spoeddienst gaan. En sommige kunnen meerdere breuken hebben. :-(

2009: maar 3 armbreuken in Brussel...
http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsleven/brussel-bant-koning-auto

De spoeddienst van de VUB kreeg gisteren 40 patiënten over de vloer, een vergelijkbaar aantal met een normale zondag. 22 van hen waren betrokken bij fietsongevallen tijdens de autoloze zondag. Dat is zeker 50 procent meer dan op een gewone zondag, vertelt spoedarts Roger Lauwers aan brusselnieuws.be.

Onder de gewonden veel lelijke schaafwonden aan knieën en ellebogen, maar ook drie gebroken armen. "Van of tegen de stoeprand rijden is een grote klassieker", vertelt Lauwers.

Het aantal gewonden ligt niet enkel hoger dan op een normale zondag, het stijgt ook tegenover vorige edities van de autoloze zondag. "We hebben de indruk dat mensen steeds onvoorzichtiger worden", zegt Lauwers.

Geen enkele van de gekwetsten kwam in contact met één van de duizenden auto's die nog in het gewest rondreden.

De verse link van de autoloze fietschaos van gisteren is blijkbaar nog niet online.
Ofwel houdt de fietsersbond de verspreiding tegen. :-P:lol:

kiko
20 september 2010, 21:26
Vraag ook eens na hoeveel ongevallen zich voordeden tijdens de autovrije dag in Brussel.
Schaafwonden en enkele breuken op één van de drukste fietsdagen van het hele jaar.

Straf hoor.

Elke dag sterven bijna drie mensen door middel van auto-ongelukken in België, da's wel van een heel ander niveau.

Bobke
20 september 2010, 21:37
Schaafwonden en enkele breuken op één van de drukste fietsdagen van het hele jaar.

Straf hoor.

Elke dag sterven bijna drie mensen door middel van auto-ongelukken in België, da's wel van een heel ander niveau.
Het ging over voorzichtig zijn en zich aan de verkeersregels houden.
Niemand betwist dat een ongeval aan 20 km/u minder dodelijk is dan aan 240.

duveltje382
21 september 2010, 14:03
Het ging over voorzichtig zijn en zich aan de verkeersregels houden.
Niemand betwist dat een ongeval aan 20 km/u minder dodelijk is dan aan 240.
Idd,maar door de fietser zijn onveilig weggedrag "of beter gezegd wegpiraterij" brengen zij juist de autobestuurders,en voetgangers in gevaar.Het enige wat ik vraag is dat ze hun gedragen naar de Belgische verkeerswet(ten)

Bobke
21 september 2010, 14:16
Idd,maar door de fietser zijn onveilig weggedrag "of beter gezegd wegpiraterij" brengen zij juist de autobestuurders,en voetgangers in gevaar.Het enige wat ik vraag is dat ze hun gedragen naar de Belgische verkeerswet(ten)
Gisteren nog een paar honderd meter achter een fietser moeten rijden.
Hij vond het nodig om zonder handen en MP3 oortjes in het oor midden de straat te zwalpen.

duveltje382
21 september 2010, 14:35
Gisteren nog een paar honderd meter achter een fietser moeten rijden.
Hij vond het nodig om zonder handen en MP3 oortjes in het oor midden de straat te zwalpen.

Enkelrichtingsstraat tegen de richting in en dan nog liefst met enkele naast elkaar


Nog erger is dat ik als voetganger over een zebrapad ga als het groen is zij knallen door de rooie alsof ik niet besta,en dan maar springen als voetganger hé :evil:

Steve_M
21 september 2010, 14:37
Enkelrichtingsstraat tegen de richting in en dan nog liefst met enkele naast elkaar

Dat mag dan ook meestal.

duveltje382
21 september 2010, 14:39
Dat mag dan ook meestal.
Tegen de richting in beste Steve,je bent erg fout nu,laat U geen blazen wijs maken zeg ik U

Steve_M
21 september 2010, 14:41
Tegen de richting in beste Steve,je bent erg fout nu,laat U geen blazen wijs maken zeg ik U

Je moet maar eens goed kijken naar de verbodsborden. In Antwerpen bijv. mogen fietsers in zeer veel straten tegen de richting rijden. Er hangt dan een uitzonderingsbord onder het verbodsbord.

duveltje382
21 september 2010, 14:45
Je moet maar eens goed kijken naar de verbodsborden. In Antwerpen bijv. mogen fietsers in zeer veel straten tegen de richting rijden. Er hangt dan een uitzonderingsbord onder het verbodsbord.

Dacht ik het niet,ja ja wij kennen dat soort uitvluchten wel (heel soms hangt dat bord er idd),en wat met voorrang aan rechts?
Bestaan daar ook bijzondere regels rond,bv een zwakke weggebruiker heeft altijd voorrang?????

Bobke
21 september 2010, 14:45
Tegen de richting in beste Steve,je bent erg fout nu,laat U geen blazen wijs maken zeg ik U
Toch is het zo.
Enkele richting geldt meestal niet voor fietsers en voetgangers.

Steve_M
21 september 2010, 14:47
Dacht ik het niet,ja ja wij kennen dat soort uitvluchten wel (heel soms hangt dat bord er idd),en wat met voorrang aan rechts?
Bestaan daar ook bijzondere regels rond,bv een zwakke weggebruiker heeft altijd voorrang?????

Wie zijn 'wij'? En over welke uitvluchten heb je het? Ik heb niet eens een fiets.

duveltje382
21 september 2010, 14:48
Toch is het zo.
Enkele richting geldt meestal niet voor fietsers en voetgangers.
Dat is dan fout gedacht van U,enkel als er een speciaal bord hangt telt dat (ooit al eens een boet voor gekregen dus)

Eigenzinnig
21 september 2010, 14:48
Gisteren nog een paar honderd meter achter een fietser moeten rijden.
Hij vond het nodig om zonder handen en MP3 oortjes in het oor midden de straat te zwalpen.
Wees content dat die persoon nog geen rijbewijs heeft..8-)

backfire
21 september 2010, 14:48
Dat is dan fout gedacht van U,enkel als er een speciaal bord hangt telt dat (ooit al eens een boet voor gekregen dus)

Klopt. Maar de meeste enkele richtingborden of beperkte toegang hebben die speciale borden.

duveltje382
21 september 2010, 14:50
Wie zijn 'wij'? En over welke uitvluchten heb je het? Ik heb niet eens een fiets.

Ik dachte dat jij de fietsersbond hier verdedigde,moet mijn stelling rond het wan gedrag van fietsers toch ergens aanhangen

Steve_M
21 september 2010, 14:50
Dat is dan fout gedacht van U,enkel als er een speciaal bord hangt telt dat (ooit al eens een boet voor gekregen dus)

Wacht even, je bent aan het klagen over fietsers die tegen de richting rijden, maar je rijdt dus wel zelf met je fiets tegen de richting?

LOL.

Steve_M
21 september 2010, 14:52
Ik dachte dat jij de fietsersbond hier verdedigde,moet mijn stelling rond het wan gedrag van fietsers toch ergens aanhangen

Ja, daarom dat ik hier zelf aan het klagen was dat fietsers over het voetpad rijden. En een wielertoerist bedreigd heb met gerijpte pis.

duveltje382
21 september 2010, 14:53
Klopt. Maar de meeste enkele richtingborden of beperkte toegang hebben die speciale borden.

Wil je dat dan eens tegen die hardleerse fietsers gaan uitleggen AUB

Steve_M
21 september 2010, 14:54
Wil je dat dan eens tegen die hardleerse fietsers gaan uitleggen AUB

Wat moet hij uitleggen? Dat ze in de meeste straten tegen de richting mogen rijden?

Nynorsk
21 september 2010, 14:56
Wacht even, je bent aan het klagen over fietsers die tegen de richting rijden, maar je rijdt dus wel zelf met je fiets tegen de richting?

LOL.

meer nog, hij klaagt erover dat ze 'alles mogen' terwijl hij aanduidt dat er boetes voor gegeven worden... :|

backfire
21 september 2010, 14:58
Wil je dat dan eens tegen die hardleerse fietsers gaan uitleggen AUB

Welke? Alledrie?

duveltje382
21 september 2010, 14:58
Wat moet hij uitleggen? Dat ze in de meeste straten tegen de richting mogen rijden?

Onzin,ik wil nu bewijzen dat van de 100 straten in Antwerpen,er geen negentig dit speciaal bord hebben,dus zij mogen 9/op de 10 niet tegen de richting van een enkelrichtingstraat rijden

Bobke
21 september 2010, 15:00
Dat is dan fout gedacht van U,enkel als er een speciaal bord hangt telt dat (ooit al eens een boet voor gekregen dus)
Wat begrijpt ge niet aan "meestal" ?;-)

duveltje382
21 september 2010, 15:01
Wat begrijpt ge niet aan "meestal" ?;-)

De onzin eraan is dat het gewoon niet meestal is

Steve_M
21 september 2010, 15:01
Onzin,ik wil nu bewijzen dat van de 100 straten in Antwerpen,er geen negentig dit speciaal bord hebben,dus zij mogen 9/op de 10 niet tegen de richting van een enkelrichtingstraat rijden

Awel, bewijs dat dan. Lijstje met enkelrichtingstraten, lijstje van straten met zo'n bord en lijstje van straten zonder een bord. Easy peasy.

duveltje382
21 september 2010, 15:04
Awel, bewijs dat dan. Lijstje met enkelrichtingstraten, lijstje van straten met zo'n bord en lijstje van straten zonder een bord. Easy peasy.
Ba,ik hoef dat niet te bewijzen,je moet gewoon eens zo een bord proberen te vinden,of beter mss,10 van die borden,en plaats ze hier eens op dit forum,let wel Antwerpen hé

Bobke
21 september 2010, 15:05
De onzin eraan is dat het gewoon niet meestal is
Ik ken er zelfs geen zonder uitzonderingsbord maar woon ook niet in Antwerpen.

Steve_M
21 september 2010, 15:06
Ba,ik hoef dat niet te bewijzen,je moet gewoon eens zo een bord proberen te vinden,of beter mss,10 van die borden,en plaats ze hier eens op dit forum,let wel Antwerpen hé

Ongeveer alle straten in de buurt hier hebben zo'n bord.

Steve_M
21 september 2010, 15:06
Ik ken er zelfs geen zonder uitzonderingsbord maar woon ook niet in Antwerpen.

Ik evenmin en ik woon in het centrum van Antwerpen.

duveltje382
21 september 2010, 15:08
meer nog, hij klaagt erover dat ze 'alles mogen' terwijl hij aanduidt dat er boetes voor gegeven worden... :|

Ja

Maar das toch echt een kromme verhouding (onze flitspalen in gedachte)......

duveltje382
21 september 2010, 15:13
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!

Steve_M
21 september 2010, 15:15
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!

Fietsers mogen met meerderen naast elkaar rijden, ook in een enkelrichtingstraat waar zo'n bord hangt.

duveltje382
21 september 2010, 15:18
Fietsers mogen met meerderen naast elkaar rijden, ook in een enkelrichtingstraat waar zo'n bord hangt.

Ik durf nu te stellen dat dat niet waar is,fietsers mogen enkel naast elkaar rijden als het verkeer dit toelaat!!!

Bobke
21 september 2010, 15:23
Ik durf nu te stellen dat dat niet waar is,fietsers mogen enkel naast elkaar rijden als het verkeer dit toelaat!!!
http://fietsersbond.be/faq/wegcode/naastelkaar

•43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is.
•Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.
•Wanneer fietsers de rijstrook die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde openbare diensten en aan voertuigen bestemd voor het ophalen van leerlingen of de bijzondere overrijdbare bedding mogen volgen, moeten zij achter elkaar rijden.
•Fietsers moeten achter elkaar rijden wanneer een aanhangwagen aan een fiets gekoppeld is.

duveltje382
21 september 2010, 15:33
http://fietsersbond.be/faq/wegcode/naastelkaar Ge moet mss Uwe eige post eens leren lezen,bij het kruisen moet het mogelijk zijn om naast elkaar te rijden,ik zeg hier nieks anders,voorrang hebben deze fietsers zeker niet NIET !!!!!!!

Bobke
21 september 2010, 15:41
Ge moet mss Uwe eige post eens leren lezen,bij het kruisen moet het mogelijk zijn om naast elkaar te rijden,ik zeg hier nieks anders,voorrang hebben deze fietsers zeker niet NIET !!!!!!!
Mij goed.
Blijf maar rond de pot draaien.

DriesO
21 september 2010, 15:45
- geen voorrang van rechts verlenen: vele fietsers denken echt dat ze een prioritair voertuig besturen.

Waarom kaffer je specifiek op de fietsers? De voorrang van rechts wordt minstens evenveel geschonden door pakweg autobestuurders.
Ga maar eens aan een gewoon T-kruispunt kijken zonder voorrangsregeling, of aan een kruispunt van een brede met een smalle of minder drukke straat ...

Omdat het anders een bloedbad bij (auto)bestuurders zou worden, heeft men in het verleden ervoor gezorgd dat de voorrang van rechts zo goed als overal verdween van de doorgaande wegen voor auto's. De hoofdbeweging voor het autoverkeer kreeg voorrang.

Bij kruispunten met vooral veel fietsers en weinig auto's waren er blijkbaar minder problemen, daar is de voorrang van rechts gebleven.

Doordenkertje:
Er is een reden dat men hoofdfietspaden nooit voorrang geeft op wegen met autoverkeer, zelfs als er veel meer fietsers passeren dan auto's. Als je de verantwoordelijkheid overlaat aan de fietsers zullen de gevolgen van ongevallen immers veel minder erg zijn ..

duveltje382
21 september 2010, 15:50
Waarom kaffer je specifiek op de fietsers? De voorrang van rechts wordt minstens evenveel geschonden door pakweg autobestuurders.
Ga maar eens aan een gewoon T-kruispunt kijken zonder voorrangsregeling, of aan een kruispunt van een brede met een smalle of minder drukke straat ...

Omdat het anders een bloedbad bij (auto)bestuurders zou worden, heeft men in het verleden ervoor gezorgd dat de voorrang van rechts zo goed als overal verdween van de doorgaande wegen voor auto's. De hoofdbeweging voor het autoverkeer kreeg voorrang.

Bij kruispunten met vooral veel fietsers en weinig auto's waren er blijkbaar minder problemen, daar is de voorrang van rechts gebleven.

Doordenkertje:
Er is een reden dat men hoofdfietspaden nooit voorrang geeft op wegen met autoverkeer, zelfs als er veel meer fietsers passeren dan auto's. Als je de verantwoordelijkheid overlaat aan de fietsers zullen de gevolgen van ongevallen immers veel minder erg zijn ..

Als ik bij de bakker om de hoek van de straat op het voetpad bijna dagelijks onderuit word gemaait door fietsers op het plein bij ons zou ik die voetganger mss 5 frank moeten geven

DriesO
21 september 2010, 16:01
Hoe zou het -voornamelijk- komen dat in Nederland -tijdens 13 jaar- het aantal verkeersdoden bij personenauto´s pakweg > 50% daalt en een duidelijke dalende tendens behoudt; terwijl bij de fiets de verkeersdoden ´maar´ met 22 % daalt en de laatste 4 jaren quasi stabiliseert ?


Stel dat de gemiddelde snelheid van het verkeer daalt. De botsingsenergie (E=m*v*v/2) is kwadratisch evenredig met de snelheid.
Bij inzittenden van wagens is vooral een hoge snelheid dodelijk, terwijl er bij fietsers een minder sterk verband is tussen de snelheid en de dodelijkheid van een ongeluk.
Bij een afname van de gemiddelde snelheid zal dus het dodenaantal meest dalen bij de bestuurders en inzittenden van wagens.

Andere evolutie: wagens zijn wel minder onveilig geworden voor de inzittenden (door kreukelzones, gordelplicht, airbags..., terwijl er geen vooruitgang is (bijvoorbeeld met externe airbags) om aangereden fietsers en voetgangers te beschermen.

Nynorsk
21 september 2010, 16:33
Als ik bij de bakker om de hoek van de straat op het voetpad bijna dagelijks onderuit word gemaait door fietsers op het plein bij ons zou ik die voetganger mss 5 frank moeten geven

maar uw brood komt van den aldi... ?!

:rofl:

kiko
21 september 2010, 17:13
Waarom kaffer je specifiek op de fietsers?
Goede vraag. Auto's vormen immers op alle gebied een veel groter gevaar dan fietsers.

duveltje382
21 september 2010, 17:18
Goede vraag. Auto's vormen immers op alle gebied een veel groter gevaar dan fietsers.

Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....

Wisord
21 september 2010, 17:33
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

De vlaamsegordel terroristen :lol::lol::lol:

duveltje382
21 september 2010, 17:37
De vlaamsegordel terroristen :lol::lol::lol:
Boem boem boem brrrrrr.....

De dagelijkse terreur op onze straten

Wisord
21 september 2010, 17:41
brrrrr brrrrr boem bam pwwiiiiw pwwiiiiiwww tuutaatuutaatuuaatuutaa

kiko
21 september 2010, 17:42
Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....
Jij bent ook van je eerste overdrijving nog niet doodgevallen merk ik. Nog een geluk dat jij als brave voetganger steevast gedwee de verkeersreglementen volgt.

Eigenzinnig
21 september 2010, 17:46
Jij bent ook van je eerste overdrijving nog niet doodgevallen merk ik. Nog een geluk dat jij als brave voetganger steevast gedwee de verkeersreglementen volgt.

Is zitten/liggen/slapen op voetpaden toegelaten ? 8-)

duveltje382
21 september 2010, 17:46
Jij bent ook van je eerste overdrijving nog niet doodgevallen merk ik. Nog een geluk dat jij als brave voetganger steevast gedwee de verkeersreglementen volgt.
Idd heel juist van U

Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé ;)

Micele
21 september 2010, 18:05
Stel dat de gemiddelde snelheid van het verkeer daalt. De botsingsenergie (E=m*v*v/2) is kwadratisch evenredig met de snelheid.
Bij inzittenden van wagens is vooral een hoge snelheid dodelijk, terwijl er bij fietsers een minder sterk verband is tussen de snelheid en de dodelijkheid van een ongeluk.
Bij een afname van de gemiddelde snelheid zal dus het dodenaantal meest dalen bij de bestuurders en inzittenden van wagens.

Andere evolutie: wagens zijn wel minder onveilig geworden voor de inzittenden (door kreukelzones, gordelplicht, airbags..., terwijl er geen vooruitgang is (bijvoorbeeld met externe airbags) om aangereden fietsers en voetgangers te beschermen.
Hmm, (bijna) prima geantwoord, ik volg je.

Behalve dat laatste maar ik denk dat je dat wel weet.

Moderne personenauto´s maken enorme vooruitgang betreft *Pedestrian Protection, maar zoals je goed opmerkt werkt dat enkel bij voldoende lage snelheden (binnen bebouwde kom) of als de autobestuurders nog voldoende tijd hadden tot een niet-dodelijke snelheid af te remmen.

Aangezien je stelt dat de gemiddelde snelheid bij auto´s afgenomen is, is normaal gezien - *bij dezelfde alertheid* - de reactietijd korter en de remweg ook, autoremwegen worden algemeen eveneens korter... maar toch zien we geen dalende tendens bij fietsdoden.

*Volgens mij ligt het aan de algemeen mindere alertheid omdat vele bij lagere snelheden minder met het autorijden bezig zijn, ook de toename van het GSM-gebruik en allerhande (GPS-Navigatie, ... ) doet geen goed. Natuurlijk gaan autobestuurders meestal trager rijden als ze GSMen of met Navi/ Muziek bezig zijn, maar dat heeft meestal geen nut als de reactietijd verdubbeld, zelfs bij mindere snelheid... *

Ik heb zowat de Belgische fietsdoden gevolgd daar is ook een stabilisatie rond 86 fietsdoden per jaar, uiteraard rijden bij ons veel minder fietsers; daartegenover staat de zeer veilige fietsinfra en verkeersregeling (fietsverkeerslichten), dit en-en de autoverkeersinfra, in Nederland.

* http://www.euroncap.com/Content-Web-Page/ed4ad09d-1d63-4b20-a2e3-39192518cf50/pedestrian-protection.aspx

George
21 september 2010, 19:32
Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen.... Anderrsom evengoed, zelfs nog meer om nog maar te zwijgen van openslaande autodeuren.

Bobke
21 september 2010, 19:51
Goede vraag. Auto's vormen immers op alle gebied een veel groter gevaar dan fietsers.

Reden te meer om zich ook aan de verkeersregels te houden.
Trouwens, de fietsers van nu zijn de automobilisten van morgen.

George
21 september 2010, 20:06
Het kan natuurlijk aan vele parameters liggen, maar neem nu aan dat het aantal afgelegde personenkms bij fietsers en autorijders in al die jaren identiek toegenomen is. Personenauto´s/autorijden worden uiteraard veiliger, maar fietsen/fietsers eigenlijk ook, ik denk daar aan het meer dragen van de fietshelm en de steeds betere fietsinfrastructuur (meer gescheiden fietspaden)

Zouden automobilisten (enkel) onder zich, en ook tov het zwaardere verkeer (vrachtwagens enz..) veiliger rijden ?


En plots minder veilig rijden als er fietsers in de omgeving zijn, gaat toch moeilijk hé ? :? Of mss de andere zwaardere voertuigen als de auto ?

Dat doen ze inderdaad, niet bewust maar ze doen het

Want vooral personenauto´s hebben statistisch de beste verkeersdodenevolutie, personenauto´s en ander zwaarder verkeer moeten ook steeds trager rijden in het verkeer waar vele kwetsbare weggebruikers komen. Meer zone 30 en woonerven (15 kmh-NL, 20 kmh-Be), en meer snelheidsremmende maatregelen: drempels, verhoogde plateau´s, enz...

Iemand één idee of meerdere ?

De snelheid heeft er inderdaad ook mee te maken maar men mag ook niet vergeten dat de passieve en actieve veiligheid van personenwagens er enorm op vooruit is gegaan de laatste jaren.

George
21 september 2010, 20:30
Idd heel juist van U

Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé ;)Probeer eens eerder waar in de bebouwde kom enkele km netjes op het fietspad te rijden met een fiets uiteraard. :roll:

guido 007
22 september 2010, 06:44
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!

En dat mag niet.

DriesO
22 september 2010, 09:05
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!
En dat mag niet.

Dag mag dus wel bij beperkt eenrichtingsverkeer (dus met onderbord voor fietsers), op voorwaarde dat er geen tegenliggers verhinderd worden te kruisen.

Moderne personenauto´s maken enorme vooruitgang betreft *Pedestrian Protection, maar zoals je goed opmerkt werkt dat enkel bij voldoende lage snelheden (binnen bebouwde kom) of als de autobestuurders nog voldoende tijd hadden tot een niet-dodelijke snelheid af te remmen.


Die iets betere bescherming is er voorlopig enkel voor voetgangers, niet voor fietsers (zwaartepunt en hoofd zitten een stuk hoger).

Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé ;)

Gelukkig zijn er om 6u30 nauwelijks fietsers op de Italiëlei (de piek komt later), dus van de fietsers heb je alvast niet veel te vrezen :-)

Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....

Dat niet iedereen de regels volgt, betreur ik, als fietser, samen met jou.
Ik probeer steeds strikt de wegcode te volgen. Ik merk dat velen hieraan hun voeten vegen, of ze nu in een auto (snelheid, parkeren) of op een fiets (plaats op de rijbaan) zitten.

Je moet wel de achterliggende oorzaak van dit probleem bestrijden in plaats van de symptomen:

Soms worden fietsers als het ware weggedrukt door het vele en snelle autoverkeer dat een weg ingepalmd heeft.
Als assertieve fietser heb ik er zelf geen probleem mee om op een drukke weg met gemengd verkeer tussen de auto's te rijden en mijn plaats in het verkeer in te nemen.
Velen vinden dit echter moeilijk, en vinden het (onterecht) veiliger om op het trottoir of aan de verkeerde kant op het fietspad te fietsen.

Kun je wat meer details geven over de achterliggende oorzaken, waarom fietsers in jouw geval op het voetpad rijden?

Overigens denk ik dat het risico tussen voetgangers en fietsers wel meevalt, want veel voetgangers gaan vrijwillig wandelen/joggen op het fietspad van een hoofdfietsroute ipv. op het voetpad of berm, bekijk maar eens de Coupure in Gent...
Laatst moest ik daar nog vriendelijk een oud dametje overtuigen dat ze verkeerd liep. Ze kwam af met excuses als "maar al die anderen doen dat ook". Tja, als de ouderen al niet meer het goede voorbeeld geven aan de jeugd...

Overigens klopt het niet echt dat tussen fietser en voetganger de fietser de sterke weggebruiker is: ze zijn beiden onbeschermd en kwetsbaar, de fietser heeft zelfs meer kans op hoofdletsels.

Maar inderdaad: fietsen op het voetpad mag niet (tenzij het voetpad doorloopt over een kruispunt of bij een in- of uitrit, en dan moet een fietser natuurlijk voorrang geven aan de voetganger).

PS. Ik heb trouwens gemerkt dat het niet altijd voldoende is om als fietser gewoon te vertragen en te stoppen voor een zebrapad. De voetganger die staat te wachten steekt toch niet meteen over. Dan staan we daar allebei stil, terwijl de auto's maar doorrijden.
Daarom dat ik nu al vanop een afstandje met brede armgebaren teken doe dat ik de voetganger gezien heb en dat hij wel degelijk mag oversteken op het zebrapad (zoals zijn recht is).

backfire
22 september 2010, 09:27
Dag mag dus wel bij beperkt eenrichtingsverkeer (dus met onderbord voor fietsers), op voorwaarde dat er geen tegenliggers verhinderd worden te kruisen.



Die iets betere bescherming is er voorlopig enkel voor voetgangers, niet voor fietsers (zwaartepunt en hoofd zitten een stuk hoger).



Gelukkig zijn er om 6u30 nauwelijks fietsers op de Italiëlei (de piek komt later), dus van de fietsers heb je alvast niet veel te vrezen :-)



Dat niet iedereen de regels volgt, betreur ik, als fietser, samen met jou.
Ik probeer steeds strikt de wegcode te volgen. Ik merk dat velen hieraan hun voeten vegen, of ze nu in een auto (snelheid, parkeren) of op een fiets (plaats op de rijbaan) zitten.

Je moet wel de achterliggende oorzaak van dit probleem bestrijden in plaats van de symptomen:

Soms worden fietsers als het ware weggedrukt door het vele en snelle autoverkeer dat een weg ingepalmd heeft.
Als assertieve fietser heb ik er zelf geen probleem mee om op een drukke weg met gemengd verkeer tussen de auto's te rijden en mijn plaats in het verkeer in te nemen.
Velen vinden dit echter moeilijk, en vinden het (onterecht) veiliger om op het trottoir of aan de verkeerde kant op het fietspad te fietsen.

Kun je wat meer details geven over de achterliggende oorzaken, waarom fietsers in jouw geval op het voetpad rijden?

Overigens denk ik dat het risico tussen voetgangers en fietsers wel meevalt, want veel voetgangers gaan vrijwillig wandelen/joggen op het fietspad van een hoofdfietsroute ipv. op het voetpad of berm, bekijk maar eens de Coupure in Gent...
Laatst moest ik daar nog vriendelijk een oud dametje overtuigen dat ze verkeerd liep. Ze kwam af met excuses als "maar al die anderen doen dat ook". Tja, als de ouderen al niet meer het goede voorbeeld geven aan de jeugd...

Overigens klopt het niet echt dat tussen fietser en voetganger de fietser de sterke weggebruiker is: ze zijn beiden onbeschermd en kwetsbaar, de fietser heeft zelfs meer kans op hoofdletsels.

Maar inderdaad: fietsen op het voetpad mag niet (tenzij het voetpad doorloopt over een kruispunt of bij een in- of uitrit, en dan moet een fietser natuurlijk voorrang geven aan de voetganger).

PS. Ik heb trouwens gemerkt dat het niet altijd voldoende is om als fietser gewoon te vertragen en te stoppen voor een zebrapad. De voetganger die staat te wachten steekt toch niet meteen over. Dan staan we daar allebei stil, terwijl de auto's maar doorrijden.
Daarom dat ik nu al vanop een afstandje met brede armgebaren teken doe dat ik de voetganger gezien heb en dat hij wel degelijk mag oversteken op het zebrapad (zoals zijn recht is).

Kijk eens aan, een genuanceerde forummer. Wij moeten samen eens gaan fietsen!

Blue Sky
28 september 2010, 14:40
Dit is weer zo’n stereotiepe reactie van een gefrustreerde automobilist die zich enkel en alleen met de auto verplaatst. Pas op ik begrijp het wel hoor; hobbelen van drempel naar verkeerslicht om dan vervolgens elkaar in de file te staan vergassen en na ook nog eens geflitst geweest te zijn; je zou voor minder behoorlijk gefrustreerd worden. Komt er ook nog eens bij dat je met al die opgebouwde negatieve energie geen weg kan in de auto. Je zit gevangen in een kooi in de zetel en kan je dus niet afreageren wat leidt tot frustraties en ergernissen aan andere weggebruikers en niet zelden tot zelfs verkeersagressie

Wel meneer de automobilist; ik heb enkele cijfertjes voor u ;
7/10 gebruikt geen pinkers bij verlaten rond punt, 2/3 rijdt te snel in de bebouwde kom, 2/3 gebruikt dagelijks de GSM in de wagen, 1/3 draagt de gordel niet. Alstublieft.
Ongelofelijk wat die automobilisten zich allemaal permitteren hé!

Komt er nog eens bij dat de ze voor een hoop overlast zorgen (lawaai) en voor milieuschade door de lucht bezoedelen met giftige bestanddelen. Daarnaast worden er talloze dieren gedood of verminkt en zorgen ze tevens ook voor een hoop emotioneel leed door families uiteen te rukken doordat mensen vermoord worden of verminkt voor het leven. U begrijpt dus vast wel waarom deze groep van autoterroristen en moordenaars harder moet gecontroleerd worden dan een gemiddelde fietsers die zich stil en milieuvriendelijk verplaatst én vooral bovendien zo goed als nooit iemand anders zal doodrijden.

George
28 september 2010, 21:18
Dit is weer zo’n stereotiepe reactie van een gefrustreerde automobilist die zich enkel en alleen met de auto verplaatst. Pas op ik begrijp het wel hoor; hobbelen van drempel naar verkeerslicht om dan vervolgens elkaar in de file te staan vergassen en na ook nog eens geflitst geweest te zijn; je zou voor minder behoorlijk gefrustreerd worden. Komt er ook nog eens bij dat je met al die opgebouwde negatieve energie geen weg kan in de auto. Je zit gevangen in een kooi in de zetel en kan je dus niet afreageren wat leidt tot frustraties en ergernissen aan andere weggebruikers en niet zelden tot zelfs verkeersagressie

Wel meneer de automobilist; ik heb enkele cijfertjes voor u ;
7/10 gebruikt geen pinkers bij verlaten rond punt, 2/3 rijdt te snel in de bebouwde kom, 2/3 gebruikt dagelijks de GSM in de wagen, 1/3 draagt de gordel niet. Alstublieft.
Ongelofelijk wat die automobilisten zich allemaal permitteren hé!

Komt er nog eens bij dat de ze voor een hoop overlast zorgen (lawaai) en voor milieuschade door de lucht bezoedelen met giftige bestanddelen. Daarnaast worden er talloze dieren gedood of verminkt en zorgen ze tevens ook voor een hoop emotioneel leed door families uiteen te rukken doordat mensen vermoord worden of verminkt voor het leven. U begrijpt dus vast wel waarom deze groep van autoterroristen en moordenaars harder moet gecontroleerd worden dan een gemiddelde fietsers die zich stil en milieuvriendelijk verplaatst én vooral bovendien zo goed als nooit iemand anders zal doodrijden.

Zo cru hoef je het niet te stellen. Duveltje zit wellicht niet vaak op de fiets en das de reden dat hij zo uithaalt naar fietsers. Maar het is eerder de aard van het beestje. Die heb je onder alle weggebruikers.
Moest duveltje een fervent fietser zijn dan kwam ie zich hier afreageren t.o.v. voetgangers en automobilisten.

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat de weg van hun alleen is, op welke manier ze zich ook verplaatsen en er zijn mensen die rekening houden met en begrip kunnen tonen voor anderen in het verkeer.

fabianen
30 september 2010, 16:00
Ik rij met een hybride auto,dus eco en logisch meer denkend voor een voetganger of fietser dan die die denken wat meer mogen met een 200pk monster die denkt dat de weg voor hem alleen is:evil:

duveltje382
30 september 2010, 16:07
Zo cru hoef je het niet te stellen. Duveltje zit wellicht niet vaak op de fiets en das de reden dat hij zo uithaalt naar fietsers. Maar het is eerder de aard van het beestje. Die heb je onder alle weggebruikers.
Moest duveltje een fervent fietser zijn dan kwam ie zich hier afreageren t.o.v. voetgangers en automobilisten.

Er zijn nu eenmaal mensen die denken dat de weg van hun alleen is, op welke manier ze zich ook verplaatsen en er zijn mensen die rekening houden met en begrip kunnen tonen voor anderen in het verkeer.
Ik wandel idd naar mijn werk,awel ik nodig U eens uit om smorgens om 6.40 over te steken op onze zebra paden,het is echt hallucinant tegenwoordig ,verkeersregels bestaan niet meer,erger nog mijn leven telt niet meer :evil:

Scherven A. Mok
30 september 2010, 16:50
Ik wandel idd naar mijn werk,awel ik nodig U eens uit om smorgens om 6.40 over te steken op onze zebra paden,het is echt hallucinant tegenwoordig ,verkeersregels bestaan niet meer,erger nog mijn leven telt niet meer :evil:

Dat klopt wel. Ik fiets ook geregeld langs de Leien maar ik stop steeds aan de zebrapaden. Verbindingen voor auto's kruis ik wel eens met rood licht. Fietsers die geen respect hebben voor voetgangers dat zijn gewoon automobilisten in spé.

duveltje382
30 september 2010, 16:53
Dat klopt wel. Ik fiets ook geregeld langs de Leien maar ik stop steeds aan de zebrapaden. Verbindingen voor auto's kruis ik wel eens met rood licht. Fietsers die geen respect hebben voor voetgangers dat zijn gewoon automobilisten in spé.

²

Sorry maar ook steeds meer fietsers

Jan van den Berghe
18 oktober 2010, 00:52
fietsers zijn de baas op de straat dezere dagen
walgelijk zeg

In bepaalde omstandigheden lijkt me dat maar meer dan normaal. In steden bijvoorbeeld is de fiets het snelste, doeltreffendste en voordeligste vervoermiddel. Daar is het dan ook logisch dat de fietser de voorrang krijgt op al het andere gemotoriseerd vervoer.

Kijk maar eens wat de uitbouw van de fietsinfrastructuur in een stad als Kopenhagen voor het welzijn van de inwoners heeft gebracht. Daar kunnen wij nog iets van leren!

Blue Sky
18 oktober 2010, 19:17
In bepaalde omstandigheden lijkt me dat maar meer dan normaal. In steden bijvoorbeeld is de fiets het snelste, doeltreffendste en voordeligste vervoermiddel. Daar is het dan ook logisch dat de fietser de voorrang krijgt op al het andere gemotoriseerd vervoer.

Kijk maar eens wat de uitbouw van de fietsinfrastructuur in een stad als Kopenhagen voor het welzijn van de inwoners heeft gebracht. Daar kunnen wij nog iets van leren!

Dat is zeker zo, maar ze moeten zich wel aan de regels houden natuurlijk.
Een automobilist die zich niet aan de regels houdt, kan natuurlijk veel meer schade aanrichten dan een fietser die de regels overtreedt; die brengt voornamelijk zichzelf in gevaar. Dat rechtvaardigt waarom automobilisten strenger gecontroleerd moeten worden dan fietsers. De fietser zal niet zo snel iemand doodrijden, de automobilist daarentegen ...

Vroeger werd de auto verheerlijkt en men bouwde ervoor een enorme infrastructuur uit opdat men alle verplaatsingen met de auto zou doen. Parkeerplaatsen werden pal in het centrum aangelegd zodat al het verkeer de hele stad moest doorkruisen. Toen men echter geconfronteerd begon te worden met de negatieve gevolgen van al dat verkeer ( luchtvervuiling, lawaai, onveiligheid, verloedering enz ) en de toenemende onleefbaarheid, is men het over een andere boeg beginnen gooien met verkeersvrije centra te creëren zoals men dat bv in Duitsland al regelmatig ziet. En toegegeven het leven in de stad wordt er een heel pak gezelliger en aangenamer door.

Veel weten uit gewoonte niet beter en vinden het doodnormaal om overal met de auto in het centrum rond te rijden. Als ze echter zouden zien hoe het anders kan en ze zien en ervaren de voordelen, zouden ze wel bijdraaien.

Max van Dietschland
23 oktober 2010, 18:19
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen

Ik ben wielertoerist en ik kan alles doen wat ik wil met mijne koersfiets :twisted:

Max van Dietschland
23 oktober 2010, 18:23
Gisteren tien wielerterorristen voorbijgestoken. Ze reden netjes op een rijtje, naast het fietspad.

Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.

Max van Dietschland
23 oktober 2010, 18:25
Ik ben akkoord dat er fietspaden zijn die dringend onderhouden moeten worden. Maar degene die de rit uitzet zou hier rekening mee moeten houden.
In mijn vroegere fietsclub werd de rit, die je uitstipelde, eerst gereden met fiets of met scooter.

Ik stippel ook zelf mijn route uit met zo weinig mogelijk fietspaden daarin, meest over rustige landbouwwegen of langs vaarten, maar soms is er geen mogelijkheid of je moet kweet nie oe ver omrijden. Als het fietspad dan slecht ligt, rij ik op rijbaan.

Max van Dietschland
23 oktober 2010, 18:28
Ik wandel idd naar mijn werk,awel ik nodig U eens uit om smorgens om 6.40 over te steken op onze zebra paden,het is echt hallucinant tegenwoordig ,verkeersregels bestaan niet meer,erger nog mijn leven telt niet meer :evil:

och arme :cry:

Fien Fluytenzuyger
23 oktober 2010, 18:29
In de winter is 't ergste, men heeft gestrooid op de wegen maar de fietspaden liggen vol sneeuw en ijs. Natuurlijk rij je dan op de rijweg. Toch heb je dan nog automobilisten die daar geen begrip kunnen voor opbrengen.

guido 007
24 oktober 2010, 06:28
Ik stippel ook zelf mijn route uit met zo weinig mogelijk fietspaden daarin, meest over rustige landbouwwegen of langs vaarten, maar soms is er geen mogelijkheid of je moet kweet nie oe ver omrijden. Als het fietspad dan slecht ligt, rij ik op rijbaan.

In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk, waarbij het conflict met de gewone wegen zeer meniem gehouden is.

guido 007
24 oktober 2010, 06:30
In de winter is 't ergste, men heeft gestrooid op de wegen maar de fietspaden liggen vol sneeuw en ijs. Natuurlijk rij je dan op de rijweg. Toch heb je dan nog automobilisten die daar geen begrip kunnen voor opbrengen.


Dit is een zeer grove nalatigheid van de overheid. Toch heeft iedere automobilist (enkele uitzonderingen daargelaten) hier begrip voor.

Alboreto
24 oktober 2010, 07:10
In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk
... dat voor 95% op de rijbaan ligt.

stropke
24 oktober 2010, 07:39
Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.

Das waar met die bandjes. Ik fiets ook veel in de Limburg maar ik gebruik een mountainbike, stevig robuust. Als de fietspad slecht is kan die dat aan en vaak gebruik ik het bospad. Genoeg bos om door te crossen.
Standaard fietsroute N273 naar Maaseik (N78), vaak pik ik ergens een stuk bos mee of soms de route langs de Maas. Woon in dorp langs de Maaskant.
Dus ik ga van Oost-Limburg naar West-limburg. Hoewel Maaseik, Maasmechelen enz liggen eigelijk ook beetje oostwaarts.
De Maasplassen Roermond zijn ook prachtig en de route langs Thorn enz.
Doch wat die fietspaden betreft klopt wel dat verschil: bij Kinrooi zit ge plots op een smal strookje met lijntje gescheiden vd rijbaan. En de camions rijden daar de vouw uit uw broek. De Napoleonsweg N273 gaat daar over in de Venlosesteenweg N78. Een veilige route is afslaan en binnendoor langs de grintafgraving vd Maas te fietsen tot in Maaseik; daar gaat ge ook nog langs de Maas zelfs.
Dus in de zuidelijke Nederlanden mogen ze de infrastructuur van gescheiden fietspad uit het Noorden gauw overnemen.
Reden temeer weer om te splitsen want alles is naar Belzieke regels met de "franse "slag aangelegd.

Jan van den Berghe
24 oktober 2010, 13:42
In Limburg zou een wielerterroristenbende eigenlijk niet op de rijbaan mogen komen. We hebben een zeer dicht fietsroutenetwerk, waarbij het conflict met de gewone wegen zeer meniem gehouden is.

De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".

Micele
24 oktober 2010, 14:55
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".

Hey, ik ook niet, ik geniet meer als ik met de fiets rij.
Daarom maak ik zoveel mogelijk gebruik van het fietsroutenetwerk.

Dat bepaald aantal is 15, dan mogen ze op de rijbaan in groep, ook paarwijze als ze gegroepeerd blijven.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/index.php?option=com_content&view=article&Itemid=48&id=217%3Aart43bis
Artikel 43bis. Fietsers in groep
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

Maar regelmatig zie je kleinere groepen als 15 ook op de rijbaan...
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Jan van den Berghe
24 oktober 2010, 15:00
Hey, ik ook niet, ik geniet meer als ik met de fiets rij.
Daarom maak ik zoveel mogelijk gebruik van het fietsroutenetwerk.

Dat bepaald aantal is 15, dan mogen ze op de rijbaan in groep, ook paarwijze als ze gegroepeerd blijven.


Maar regelmatig zie je kleinere groepen als 15 ook op de rijbaan...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik als automobilist maar ook als fietser mij vaak grenzeloos erger aan bepaalde wielertoeristen die menen dat ze door hun getal alle regels aan hun laars mogen lappen. Onlangs was het weer eens prijs: bij een scherpe bocht van 90° waar men hoegenaamd niet kon zien wie er afkomt, kwam een groepje wielertochten (een tiental) aangestormd en daarbij volledig links van de rijbaan. Tegen de rijrichting is en daarbij mij bijna overhoopt rijdend. Als ik dan uit pure verrassing enkele sterke woorden gebruikte, kreeg ik nog een hele hoop gescheld van die mannen er boven op.

George
24 oktober 2010, 15:01
Ik fiets dus dagelijks en hou me zo goed mogelijk aan de regels.

Ik merk ook dagelijks op dat vele andere fietsers het minder nou nemen met de regels maar meestal ten nadele van hun eigen veiligheid.

De fietsers waar ik me echter het meeste aan stoor zijn helaas de wielertoeristen. Niet alle wielertoeristen maar toch veel.

Als het fietspad goed genoeg is naar hen zin rijden ze op het fietspad maar dan moet elke langzamere fietser maar opzij gaan zodat ze niet hoeven te vertragen of zelfs maar voor even achter elkaar te fietsen. Maar meestal rijden ze op de rijweg voor het gemotoriseerd verkeer omdat het wegdek er nu eenmaal beter is en wat zie ik dan als ik met de auto of de motor ben? Ze kunnen het niet hebben dat je hen inhaalt. Alsof je met een koersfiets voor niemand opzij moet gaan maar dat iedereen die trager is maar opzij moet springen als zij eraan komen. Met dergelijke mentaliteit heb ik het moeilijk.

Voor de rest zijn er natuurlijk ook conflicten tussen de diverse weggebruikers die zich al dan niet aan de regels houden maar dat is individueler, afhankelijk van het moment en met wisselende of gedeelde fouten.

George
24 oktober 2010, 15:07
Tuurlijk als het fietspad slecht is, rij ik daar ook niet op hoor. Ze zouden beter al die betonplaatvakken uitgooien en asfalteren en zolang geen nieuwe fietspaden meer maken.

Een dunne koersfietsband moet niet veel hebben hoor.

Je kan altijd een stevigere band opleggen. Ook voor de gewone fietser ik de slechte staat van het fietspad niet aangenaam. Bovendien kan jij er met je koersfiets voor opteren om met genoeg mensen te gaan fietsen zodat je op de baan MAG rijden en dus je delicate tubes kan opleggen.

Jan van den Berghe
24 oktober 2010, 21:45
Je kan altijd een stevigere band opleggen. Ook voor de gewone fietser ik de slechte staat van het fietspad niet aangenaam. Bovendien kan jij er met je koersfiets voor opteren om met genoeg mensen te gaan fietsen zodat je op de baan MAG rijden en dus je delicate tubes kan opleggen.

Voor het gemotoriseerd vervoer geeft de overheid jaarlijks veel, heel veel geld uit. Wegen krijgen glad asfalt, terwijl fietspaden er bij ons soms schadalig slecht bij liggen. Is het onwil of onkunde, ik weet het niet, maar in Nederland weet men wel kwalitatief hoogstaande fietspaden aan te leggen. Bij ons legt men evenwel in veel gevallen nog fietspaden aan die gedacht zijn vanuit het referentiekader van een automobilist, en vaak in volledige tegenspraak zijn met het fietsvademecum van de Vlaamse overheid.

guido 007
25 oktober 2010, 09:06
... dat voor 95% op de rijbaan ligt.

Dat is een fragante leugen. Ofwel zijn het binnenwegen ofwel speciaal aangelegde wegen.

guido 007
25 oktober 2010, 09:07
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan. Dat geldt trouwens ook voor bijvoorbeeld "rijwielen" met drie wielen en die een breedte hebben van meer dan 0,70 m. Een grote bakfiets moet volgens de strikte toepassing van de wet op de rijbaan.

Het netwerk is een toeristisch geheel, dat voor wielertoeristen vaak niet aantrekkelijk is daar ze vaak niets gelegen laten aan de streek maar gefixeerd zijn op snelheid en kilometers. Vaak weten ze na een rit niet eens waar ze ergens gereden hebben, maar weten ze wel te vertellen wat hun gemiddelde snelheid was en hoeveel kilometers ze achter de kiezen hebben. Als geroutineerd fietser (ik moet er meer dan 15.000 op jaarbasis) vind ik dat een beetje gek. Ik pas dan ook niet in het plaatje van de "wielertoerist".

Wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid en kilometers. Eigenlijk zouden ze in Zolder moeten gaan fietsen.

Alboreto
25 oktober 2010, 10:03
Dat is een fragante leugen. Ofwel zijn het binnenwegen ofwel speciaal aangelegde wegen.

Ik fiets regelmatig in Limburg ;)

Binnenwegen (je bedoelt secundaire wegen vermoedelijk) hebben geen fietspaden en vallen dus onder de noemer rijbaan.
Speciaal (voor fietsers) aangelegde wegen zijn zeldzaam en dus bij die 5%.

guido 007
25 oktober 2010, 10:56
Ik fiets regelmatig in Limburg ;)

Binnenwegen (je bedoelt secundaire wegen vermoedelijk) hebben geen fietspaden en vallen dus onder de noemer rijbaan.
Speciaal (voor fietsers) aangelegde wegen zijn zeldzaam en dus bij die 5%.

Het gaat over het fietsroutenetwerk. Leer lezen mijn beste. Wegen speciaal aangelegd voor fietsers of binnenwegen, niet sucendaire of iets dergelijks.
Ik woon toevallig in Limburg.

Alboreto
25 oktober 2010, 11:23
Het gaat over het fietsroutenetwerk.
Check, dat had zo begrepen.

backfire
25 oktober 2010, 12:21
Ik moet eerlijk zeggen dat ik als automobilist maar ook als fietser mij vaak grenzeloos erger aan bepaalde wielertoeristen die menen dat ze door hun getal alle regels aan hun laars mogen lappen. Onlangs was het weer eens prijs: bij een scherpe bocht van 90° waar men hoegenaamd niet kon zien wie er afkomt, kwam een groepje wielertochten (een tiental) aangestormd en daarbij volledig links van de rijbaan. Tegen de rijrichting is en daarbij mij bijna overhoopt rijdend. Als ik dan uit pure verrassing enkele sterke woorden gebruikte, kreeg ik nog een hele hoop gescheld van die mannen er boven op.

Zeer herkenbaar. Of een rond punt op razen zonder voorrang te verlenen.
Ik bén wielertoerist (afin, ik rij mee in een groep etc) en ik kan me soms behoorlijk ergeren aan het gedrag van mijn medefietsers. De discussies tijdens de ledenvergadering gaan bijna altijd daarover.

backfire
25 oktober 2010, 12:22
Wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid en kilometers. Eigenlijk zouden ze in Zolder moeten gaan fietsen.

I beg to differ. Nuance is hier echt wel welkom: sommige wielertoeristen zijn alleen gefixeerd op snelheid. De ploeg waarin ik rij, doet heus wel aan toerisme, hoor. Ik kan nog altijd van de omgeving genieten.

Jan van den Berghe
25 oktober 2010, 15:51
Zeer herkenbaar. Of een rond punt op razen zonder voorrang te verlenen.
Ik bén wielertoerist (afin, ik rij mee in een groep etc) en ik kan me soms behoorlijk ergeren aan het gedrag van mijn medefietsers. De discussies tijdens de ledenvergadering gaan bijna altijd daarover.

Ze moeten toch beseffen dat de weg niet hun private racebaan is: dat er dus nog andere actoren een plaats hebben en dat zij, net als alle andere weggebruikers, de regels van het spel moeten volgen. Mij valt op dat een dergelijk conflict veel minder voorkomt bij mtb'ers.

fabianen
2 november 2010, 16:17
Hmmm,met m'n 200pk voel ik me toch geen zwakke weggebruiker.:lol:

Eigenzinnig
2 november 2010, 16:34
Ze moeten toch beseffen dat de weg niet hun private racebaan is: dat er dus nog andere actoren een plaats hebben en dat zij, net als alle andere weggebruikers, de regels van het spel moeten volgen. Mij valt op dat een dergelijk conflict veel minder voorkomt bij mtb'ers.
Omdat die meestal ver van andere weggebruikers rijden ?

Eikels zijn eikels..of die nu met een MTB, SUV of een koersfiets rijden...

Micele
2 november 2010, 16:53
De Belgische wegcode is nochtans heel duidelijk: zodra men in groep met een bepaald aantal fietst, is de aangewezen plaats die van de rijbaan.

Zeker niet altijd.

Vergeet niet dat verkeersborden(=verkeerstekens) boven verkeersregels gaan, als er zulk een bord C11 staat dan mogen ook een groep fietsers van 15 de rijbaan niet op.

http://wegcode.be/images/stories/verkeerstekens/C/C11.png
C11. Verboden toegang voor bestuurders van rijwielen.

http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/index.php?option=com_content&view=article&Itemid=48&id=251%3Aart68

Artikel 6. Waarde van de bevelen van de bevoegde personen, van de verkeerstekens en van de verkeersregels

6.1. De bevelen van bevoegde personen gaan boven de verkeerstekens alsook boven de verkeersregels.

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

Alboreto
2 november 2010, 18:36
Zeker niet altijd.

Vergeet niet dat verkeersborden(=verkeerstekens) boven verkeersregels gaan, als er zulk een bord C11 staat dan mogen ook een groep fietsers van 15 de rijbaan niet op.

Logisch, als er een C11 staat moogt de die weg al niet in inrijden, en dus ook niet op de rijbaan. Er zal dan ook geen fietspad liggen.

Heeft niets te maken met verkeerstekens die boven de regels gaan.

Jan van den Berghe
2 november 2010, 20:32
Zeker niet altijd.

Vergeet niet dat verkeersborden(=verkeerstekens) boven verkeersregels gaan, als er zulk een bord C11 staat dan mogen ook een groep fietsers van 15 de rijbaan niet op.

Inderdaad, daarom dat het ook belangrijk is dat automobilisten de verkeersborden ook goed opvolgen. Als er een bord staat met 70 op, hoort de automobilist zich daaran te houden.

guido 007
3 november 2010, 19:02
Inderdaad, daarom dat het ook belangrijk is dat automobilisten de verkeersborden ook goed opvolgen. Als er een bord staat met 70 op, hoort de automobilist zich daaran te houden.


Ja inderdaad, en als we dan niet meer geflitst worden (lees de kassa opdroogd) verlagen ze de snelheid met minstens 10 km/u.

Micele
3 november 2010, 20:33
Logisch, als er een C11 staat moogt de die weg al niet in inrijden, en dus ook niet op de rijbaan. Er zal dan ook geen fietspad liggen.
Weer een Guust Flater om in te kaderen.

Natuurlijk kunnen daar fietspaden liggen, als ge eens naar Peer komt en de ´Noordring-N73´ neemt staan zulke C11 borden vanuit Oost en West, daar ligt een mooi breed -van de N73 gescheiden- dubbelrichtingsfietspad van ca 2 meter breed (ten zuiden). En dit de ganse ´Noordring-N73´

http://maps.google.be/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=N73,+Peer,+Vlaams+Gewest&sll=51.137173,5.460666&sspn=0.00348,0.006856&ie=UTF8&hq=&hnear=N73,+3990+Peer,+Limburg,+Vlaams+Gewest&ll=51.137826,5.46087&spn=0.00174,0.003428&t=k&z=18

Heeft niets te maken met verkeerstekens die boven de regels gaan. Natuurlijk wel, de verkeersregel zegt dat groepen van 15 fietsers altijd de rijbaan op mogen.

Als die 15 snelfietsers op de N73-rijbaan rijden en dat C11-bord niet gezien hebben door hun ijver hebben, zo pech toch...

Alboreto
4 november 2010, 17:37
Natuurlijk wel, de verkeersregel zegt dat groepen van 15 fietsers altijd de rijbaan op mogen.

Als die 15 snelfietsers op de N73-rijbaan rijden en dat C11-bord niet gezien hebben door hun ijver hebben, zo pech toch...

Artikel 6 zegt dat een parkeerbord boven een parkeerverbod gaat (bv ge moogt niet op het voetpad staan, behalve als er zo een blauw bord met een as staat)

Maar als ge in diezelfde straat niet moogt rijden door een verbodsbord, dan gaat dat niet boven die toelating, ge kunt er gewoon niet in.

Zo is het ook met de situatie met fietsers.
Artikel 6 komt gewoon niet ter sprake, ge moogt er niet in, dus moogt ge er niet in, zo eenvoudig is het.