PDA

View Full Version : autovrije zondag 2010


Scherven A. Mok
19 september 2010, 04:35
autovrije zondag vandaag (http://www.aardig-op-weg-week.be/persmededeling/2010/09/autovrije-zondag-2010-persbericht-17-september)

Wellicht de laatste dag (of toch één van) dat de zomerzondagsrijders de fiets- en andere paden en wegen gaan onveilig maken. Daarna hoef ik als het hele jaar door fietser enkel nog op te letten voor auto's, vrachtwagens en bussen. En te stoppen waar voetgangers oversteken maar daar heb ik nog nooit geen probleem met gehad. Verwonderde blikken, dat wel, een fietser die stopt voor voetgangers. Vandaag blijf ik echter van mijn fiets af. Te gevaarlijk.

nihao
19 september 2010, 06:29
Vandaag blijf ik echter van mijn fiets af. Te gevaarlijk.

Best ook van die fles afblijven...

Scherven A. Mok
19 september 2010, 10:03
Best ook van die fles afblijven...

Je moet je vooroordelen zo niet tentoonspreiden. Doet je geen recht.

Renesse
19 september 2010, 10:12
Autovrije zondagen in de steden zijn puur volksvermaak.

Wat echt eens de moeite zou zijn is een autovrije week in heel Vlaanderen.

Alboreto
19 september 2010, 10:21
Vandaag blijf ik echter van mijn fiets af. Te gevaarlijk.

Je moet je vooroordelen zo niet tentoonspreiden. Doet je geen recht.

Ik heb al veel meegedaan en het is altijd eens leuk om 'onbedreigd' te kunnen fietsen in de steden.
Ook leuk omdat ge met de fiets plaatsen ziet waar ge als auto zelden of nooit kunt komen.

Er is niets gevaarlijks aan op dat moment. In tegendeel.

Scherven A. Mok
19 september 2010, 10:43
Je moet je vooroordelen zo niet tentoonspreiden. Doet je geen recht.

Ik heb al veel meegedaan en het is altijd eens leuk om 'onbedreigd' te kunnen fietsen in de steden.
Ook leuk omdat ge met de fiets plaatsen ziet waar ge als auto zelden of nooit kunt komen.

Er is niets gevaarlijks aan op dat moment. In tegendeel.

:oops:Voor mij wel, ik ben aan het wachten op een naafdynamo vooraleer ik mijn fiets binnen doe bij de fietsenmaker en dat duurt al zolang dat ik al eens zelf remblokjes heb gestoken en dat die ondertussen ook al op zijn en het hele remsysteem ontregeld is waardoor ik enkel nog wat rem vooraan over heb. En zonder deftige rem is het echt wel gevaarlijk fietsen. :lol:

Cdude
19 september 2010, 12:04
:oops:Voor mij wel, ik ben aan het wachten op een naafdynamo vooraleer ik mijn fiets binnen doe bij de fietsenmaker en dat duurt al zolang dat ik al eens zelf remblokjes heb gestoken en dat die ondertussen ook al op zijn en het hele remsysteem ontregeld is waardoor ik enkel nog wat rem vooraan over heb. En zonder deftige rem is het echt wel gevaarlijk fietsen. :lol:

Handige Harry steekt remblokjes en zijn rem is ontregeld?
Nice one Homer :silly:

Mambo
19 september 2010, 16:56
Autoloze zondag te Gent.
Ganse stad uren in file en chaos tot en met ter ere van ?
Proficiat stadsbestuur, een kus en een bank achteruit.

pajoske
19 september 2010, 17:13
autoloze zondag=flauwe zever.

Ik zie echt niet in welk nut het heeft om mensen beperkingen op te leggen.

Alboreto
19 september 2010, 18:35
En zonder deftige rem is het echt wel gevaarlijk fietsen. :lol:

Correct, maar dan niet alleen vandaag zoals ge schreef.

Alboreto
19 september 2010, 18:35
autoloze zondag=flauwe zever.

Ik zie echt niet in welk nut het heeft om mensen beperkingen op te leggen.

In tegendeel.
Het is eens een moment om met minder beperkingen op de weg te komen.8-)

Micele
19 september 2010, 19:10
autovrije zondag vandaag (http://www.aardig-op-weg-week.be/persmededeling/2010/09/autovrije-zondag-2010-persbericht-17-september)

Wellicht de laatste dag (of toch één van) dat de zomerzondagsrijders de fiets- en andere paden en wegen gaan onveilig maken. Daarna hoef ik als het hele jaar door fietser enkel nog op te letten voor auto's, vrachtwagens en bussen. En te stoppen waar voetgangers oversteken maar daar heb ik nog nooit geen probleem met gehad. Verwonderde blikken, dat wel, een fietser die stopt voor voetgangers. Vandaag blijf ik echter van mijn fiets af. Te gevaarlijk.

Bingo. Verleden jaar, 50 % meer werk voor de spoeddiensten enkel qua fietsongevalletsels als bij een normale zondag.

Algemene spoedgevallen had de spoeddienst evenveel werk als op een normale zondag (als ik het goed gelezen heb ;-))

http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsleven/brussel-bant-koning-auto

zondag 20 september 2009

Autoloze zondag: veel volk, meer letsels (update)

Brussel - Autoloze zondag was dit jaar opnieuw een voltreffer. Maar ook de spoeddienst van de VUB noteerde gisteren een stijging tegenover vorige edities. "Mensen worden steeds onvoorzichtiger." [8 reacties]

De spoeddienst van de VUB kreeg gisteren 40 patiënten over de vloer, een vergelijkbaar aantal met een normale zondag. 22 van hen waren betrokken bij fietsongevallen tijdens de autoloze zondag. Dat is zeker 50 procent meer dan op een gewone zondag, vertelt spoedarts Roger Lauwers aan brusselnieuws.be.

Onder de gewonden veel lelijke schaafwonden aan knieën en ellebogen, maar ook drie gebroken armen. "Van of tegen de stoeprand rijden is een grote klassieker", vertelt Lauwers.

Het aantal gewonden ligt niet enkel hoger dan op een normale zondag, het stijgt ook tegenover vorige edities van de autoloze zondag. "We hebben de indruk dat mensen steeds onvoorzichtiger worden", zegt Lauwers.

Geen enkele van de gekwetsten kwam in contact met één van de duizenden auto's die nog in het gewest rondreden.

Veel volk maar gespreid
De opkomst lag gisteren op hetzelfde hoge niveau als vorig jaar, maar de deelnemers waren beter gespreid. Het aantal autolozen lag daardoor wat lager in het centrum.

Landelijk Brussel op het Poelaertplein kreeg dit jaar 60.000 bezoekers over de vloer. De skipiste in het Jubelpark kreeg ruim 2000 bezoekers over de vloer. Het hele wintersportevenement in het Jubelpark mocht op 30.000 bezoekers rekenen.

Ondanks de massale opkomst werd gisteren geen enkel ernstig ongeval gesignaleerd. Volgens de organisatoren waren er ook minder fietsers die door de -afgesloten- tunnels fietsten.

'Nog te veel auto's'
BRAL, de Brusselse Raad voor het Leefmilieu, vindt dat er op de autoloze zondag nog te veel auto's rondrijden. Volgens Bral zouden er vandaag nog 25.000 wagens rondrijden. Er zouden 27.000 doorgangsbewijzen zijn afgeleverd aan automobilisten.

Staatssecretaris voor mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) wil het aantal autoloze zondagen per jaar graag verhogen. Hij denkt eraan om het gewest ook voor evenementen autovrij te maken.

Bezoekers konden hun voertuig achterlaten aan de rand zoals op parking C -waarvan de 11.000 plaatsen ook vol liepen- aan de Heizel. Daar was een pendeldienst naar het centrum.

Alleen wie een speciale toelating had, mocht de stad inrijden. Het openbaar vervoer was de hele dag gratis.

Ook in andere grote steden als Gent, Antwerpen, Mechelen en Brugge worden delen van de stad autovrij gemaakt. Vaak gaat het alleen om de historische kern.
© tvbrussel

Klik mss ook eens op de Videolink: Niet alle fietsers respecteren de verkeersregels
En een interessante reactie pik ik eruit:
Enige nuance aub
door Ben op 21-09-2009 12:45

Enkele opmerkingen:

1. Het 'succes' van de autoloze zondag. Iedereen die gisteren zijn kop buiten stak, werd meegeteld als een enthousiaste deelnemer. Maar zeg nu zelf, wie blijft een hele zondag thuis? Natuurlijk was er veel volk, en natuurlijk waren er veel voetgangers en fietsers - de mensen hadden geen keus. Het succes afmeten aan het aantal 'deelnemers' lijkt me dus bedrieglijk.

2. De pr rond de autoloze zondag. Ik heb de indruk dat deze dag vaak wordt voorgesteld als een dag die de mensen moet sensibiliseren: de mensen moeten ontdekken dat het openbaar vervoer ook bestaat, en dat de fiets ook vaak een geldig alternatief is, dat we het voor het milieu moeten doen.
Maar waarom organiseert men deze dag dan niet op een werkdag? Op zondag
zijn de meeste verplaatsingen recreatief of sociaal. Bijna niemand gaat de baan op om te werken of te winkelen. Mensen leren hiervoor dus geen alternatief kennen.

Uiteraard is het overigens onmogelijk om deze dag op een werkdag te organiseren. Enerzijds omdat het openbaar vervoer die massa niet zou aankunnen (je moet nu al maar eens proberen op een werkdag de metro tussen pakweg het Centraal Station en Montgomery te nemen om half negen 's morgens), anderzijds omdat de enthousiaste deelnemers (en kiezers) dan een pak minder enthousiast zouden zijn.

Het zou dus eerlijker zijn de autoloze zondag te verkopen als wat hij echt is: een kermis van één dag.

3. Ik hoorde vandaag dat het UZ in Jette gisteren uitzonderlijk veel patiënten had in spoedgevallen. Allemaal mensen die waren ten val gekomen, of gebotst waren tegen anderen, door het anarchistische verkeer. Verkeersregels waren er gisteren niet, iedereen liep en fietste overal, verkeerslichten waren alleen decoratief. Sinds we het enkele weken geleden in de krant hebben kunnen lezen, weten we bovendien dat het niet in de cultuur van de Brusselse politie is om voetgangers en fietsers te beboeten, dus van die kant hoefden we niets te verwachten.

Scherven A. Mok
20 september 2010, 06:25
Handige Harry steekt remblokjes en zijn rem is ontregeld?
Nice one Homer :silly:

Per rem kan ik op zes plaatsen iets verstellen.
En dat ontregelen is langzaamaan gegroeid. Het is niet de eerste keer dat ik de remblokjes zelf steek. Mijn fietsenmaker is meer een verkoper. Als hij kan verkopen is hij vriendelijk en lacht. Als hij iets moet herstellen zie je zijn humeur zo zakken en begint hij uitvluchten te maken.
Maar ondertussen heb ik weer zoveel zitten sleutelen en doen omdat ik gisteren toch echt wel de fiets op wou en nu heb ik terug rem. :-)
Nog een laatste noot : het lijkt mij echt dat men in de privé meer en meer kenmerken begint te ontwaren die vroeger aan overheidsinstellingen werden toe geschreven. Ben aan het verbouwen ook en wat ik allemaal al heb meegemaakt doet me toch dikwijls de wenkbrauwen fronsen.

Zipper
20 september 2010, 20:30
autoloze zondag=flauwe zever.

Ik zie echt niet in welk nut het heeft om mensen beperkingen op te leggen.

pure symboliek. Tussen zeven uur en negen uur gisterenavond ging waarschijnlijk dubbel zoveel CO2 de lucht in dan op een ganse gewone zondag.

Herr Flick
22 september 2010, 10:59
Ik was toevallig in den belziek en heb mijn dieselzuipend monster eens extra de sporen gegeven, speciaal om al die onnozele groenen ne neus te zetten...

(Ja als ik moet omrijden verbruik ik zowiezo al meer en ik moest mijn verloren tijd dan nog goed maken ook ... ) ;-)